Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

fles wijn als relatiegeschenk


echt je weet niet hoe makkelijk het is om een fles wijn terug te geven en toch het verplichte bezoek aan bijeenkomst te volbrengen.
het is echt iets totaal anders
gr Angela

Angela1967 schreef op 25-01-2023 om 16:56:

echt je weet niet hoe makkelijk het is om een fles wijn terug te geven en toch het verplichte bezoek aan bijeenkomst te volbrengen.
het is echt iets totaal anders
gr Angela

Dat jij niet van je standpunt te brengen bent, weten we nu. Waarvan akte.

Elpisto schreef op 25-01-2023 om 16:12:

[..]

Dat is niet denken, dat is wat ik weet. Ik gaf het enigszins gechargeerde voorbeeld al, maar ik ken binnen organisaties van die grote zelfs verhalen ( uit de eerste hand) van werknemers die geacht worden georganiseerde evenementen van leveranciers/opdrachtgevers bij te wonen. En geacht als in MOET. Anders heb je een probleem.

Ik vindt overigens niet dat een het weigeren van een geschenk de zakenrelatie direct beïnvloed ofzo. Het is ook niet mijn persoonlijke mening he overigens. Maar in dergelijke contreien is het weigeren van een relatiegeschenk not done. Iedereen die het tegenovergestelde beweerd heeft ofwel nog nooit met bedrijven van een dergelijke grootte handel gedreven. Dat is hoe het er aan toe gaat.

Ik heb me ook wel eens "moeten" laten zien op bepaalde evenementen waar ik geen enkel nut van inzag of zin in had. Ik heb ook wel eens relatiegeschenken ontvangen waarvan ik dacht "Jezus". Maar het is wat het is. Dat is de cultuur. Zo werkt het in het bedrijfsleven. Zo werkt het in de zakelijke markt. Dat is niet nieuw. Ben ik het er mee eens? Nee natuurlijk niet. Ik vindt niet dat dat handvaten zouden moeten zijn waarop je relaties beoordeelt. Maar dat gebeurd, bij de vleet.

Maar verplicht naar een evenement gaan, is toch iets heel anders dan een relatie geschenk krijgen? Bij een evenement kun je elkaar spreken, contacten leggen/aanhalen. Maar ik geef toe, ik krijg in mijn werk geen relatiegeschenken, dus daar geen ervaring mee. Ik heb dus wel als klant een keer een fles wijn vriendelijk geweigerd bij onze nieuwe auto.

Schemerlampje schreef op 25-01-2023 om 18:30:

[..]

Ik heb dus wel als klant een keer een fles wijn vriendelijk geweigerd bij onze nieuwe auto.

Dàt vind ik wel een hele vreemde combinatie!

troelahoep

troelahoep

25-01-2023 om 20:35 Topicstarter

Philou schreef op 25-01-2023 om 19:33:

[..]

Dàt vind ik wel een hele vreemde combinatie!

iemand anders noemde het ook al, een fles wijn bij aankoop van een auto. Ik vind het ook raar. Maar ik heb ook wel eens een tankstation gezien waar een heel uitgebreide collectie aan wijnen en spiritualiën te koop was. Wel op vakantie in het buitenland als ik me het goed herinner.

Sas-OO schreef op 25-01-2023 om 11:57:

Tijdens coronatijd hadden we een borrel online. De organisatie vroeg vooraf of mensen wel of geen alcohol dronken (in het algemeen, niet per se bij die borrel). Iedereen kreeg de dag ervoor een borrelpakketje bij de post met, behalve knabbels en zo, voor de alcoholdrinkers een flesje sap en flesje wijn (kleintje). De niet-alcoholdrinkers kregen een ander flesje erbij.

Kijk, dat vind ik keurig verantwoord verzorgd.

Voor relatiegeschenken is dat niet haalbaar. Daarnaast moeten wij sowieso de flessen inleveren voor een algemene verloting onder de medewerkers.

Toch hebben wij dat regelmatig meegemaakt toen mijn man ZZP-er was. Vanuit één opdrachtgever kwam er half november, begin december altijd de vraag: nootjes of kaas... Wij hebben alleen ervaring met het nootjes-pakket, helaas is mijn man geen ZZP-er meer... Maar, geen wijn dus. En aangepast naar onze wensen.

Wauw, wat een discussie. Voor met name grote bedrijven is het geen doen om met alle persoonlijke voorkeuren van ontvangers rekening te moeten houden. Je moet het groot in kunnen kopen, makkelijk kunnen vervoeren, het moet niet te groot zijn (ook voor de ontvanger; er zijn mensen die nog met het ov of de fiets naar huis moeten) en de meerderheid moet het waarderen. En het moet houdbaar zijn. Dingen die bederven en/of gekoeld bewaard moeten worden, dat is gewoon lastig.
Ik vind het echt heel opvallend als je letterlijk niemand kent die alcohol drinkt (of rookt, of vlees eet of snoept). Ik kan me daar echt niks bij voorstellen.
Ik vind het niet per se onbeleefd om te weigeren. Als je zegt 'vriendelijk bedankt, maar ik drink geen wijn, maak er maar een ander blij mee' is dat ook prima.
Wij kopen nooit zelf wijn. Als we het, heel af en toe, drinken is het altijd gekregen.

Ik denk wel dat vanwege gezondheidsredenen het wel steeds minder zal worden. Maar dan krijg je weer koekjes, chocola, snoep etc. en dat is ook niet gezond. Wel lekker en er zijn echt wel mensen die dat lusten. Zo niet, dan gaan we het op het forum wel onderling verdelen.
Ik kan me best voorstellen dat men vroeger ook wel een doos sigaren gaf als relatiegeschenk, dat is nu ook niet meer voor te stellen.

Daarbij vind ik het in het kader van duurzaamheid sowieso wel een goed idee om te stoppen met relatiegeschenken. En als je het doet, doe dan iets per bedrijf/locatie/afdeling i.p.v. per persoon. Bijvoorbeeld een mooie plant voor op kantoor of zo. Of een doos chocola en een pot snoep die je dan neerzet voor de mensen die het lekker vinden. 

Ik krijg zelf sinds een paar jaar een cadeaubon als kerstpakket. Dit jaar was het een nationale giftcard, waarmee je zelf een cadeaubon kan kiezen van ik weet niet hoeveel winkels. Dus echt iets wat je zelf leuk vindt, dat vond ik echt top.

troelahoep schreef op 25-01-2023 om 20:35:

[..]

iemand anders noemde het ook al, een fles wijn bij aankoop van een auto. Ik vind het ook raar. Maar ik heb ook wel eens een tankstation gezien waar een heel uitgebreide collectie aan wijnen en spiritualiën te koop was. Wel op vakantie in het buitenland als ik me het goed herinner.

Ik begrijp niet zo goed wat hier vreemd aan is. Ja je moet die flessen niet soldaat maken als je achter het stuur zit natuurlijk. Maar dan kun je volgens mij de helft van het aanbod in zo'n tankshop wel afschaffen. Ik kom er niet heel vaak moet ik bekennen, maar ze verkopen bijvoorbeeld toch ook tijdschriften en allerhande speelgoed? Dat lijkt me ook niet handig als je achter het stuur zit. 

rutiel schreef op 26-01-2023 om 12:33:

[..]

Ik begrijp niet zo goed wat hier vreemd aan is. Ja je moet die flessen niet soldaat maken als je achter het stuur zit natuurlijk. 

Ik vind het nogal vreemd dat een autodealer zelf die connectie maakt, rijden en alcohol. Daar hou ik nou net wat anders verwacht. Een bos bloemen of zo. Ohnee, dat komt ook weer over als auto voor hem, voor haar -zo sneu- dan maar de bloemen. Maarja, wat moet hij nu met een bos bloemen?


Een fles wijn cadeau bij afhalen nieuwe auto, ieder weldenkend volwassen mens snapt toch heus wel dat het niet de bedoeling is deze meteen soldaat te maken tijdens het rijden? Jeetje, we zijn toch geen malloten? 

Ik vind het allemaal nogal geneuzel om niks, maar dat was vlgs mij al wel duidelijk 😉

Kersje schreef op 26-01-2023 om 16:33:


Een fles wijn cadeau bij afhalen nieuwe auto, ieder weldenkend volwassen mens snapt toch heus wel dat het niet de bedoeling is deze meteen soldaat te maken tijdens het rijden? Jeetje, we zijn toch geen malloten?

Daar gaat het toch niet om? Als je dat (soldaat maken onder het rijden) niet door hebt, ben je je rijbewijs niet waard. 
Wat ik niet snap is dat je als dealer, zo'n connectie maakt. Lijkt mij slechte pr maar kennelijk malen zij er niet om. 

Philou schreef op 26-01-2023 om 16:54:

[..]

Daar gaat het toch niet om? Als je dat (soldaat maken onder het rijden) niet door hebt, ben je je rijbewijs niet waard.
Wat ik niet snap is dat je als dealer, zo'n connectie maakt. Lijkt mij slechte pr maar kennelijk malen zij er niet om.

Dacht je dat ik de boodschap niet begreep, geloof me, dat doe ik heus wel. Om mijn post te verduidelijken: een autodealer hoeft niet voor mij te denken en dus te bepalen of een fles wijn (als geschenk) wel/niet verantwoord is bij het afhalen van een auto. Dus ja, ik vind dat een prima geschenk. En als dat een bos bloemen was geweest, ook prima, die zou dan bij iemand anders belanden.

Kersje schreef op 26-01-2023 om 17:13:

[..]

Dacht je dat ik de boodschap niet begreep, geloof me, dat doe ik heus wel. Om mijn post te verduidelijken: een autodealer hoeft niet voor mij te denken en dus te bepalen of een fles wijn (als geschenk) wel/niet verantwoord is bij het afhalen van een auto. Dus ja, ik vind dat een prima geschenk. En als dat een bos bloemen was geweest, ook prima, die zou dan bij iemand anders belanden.

Nogmaals, daar gaat het niet om. Ik snap niet dat het zo'n sukkel is dat die niet zelf in kan zien dat er zo een connectie gemaakt wordt tussen auto en alcohol. Voor zijn eigen zaken.. Of deze persoon voor mij denkt of niet, dat boeit niet. Ik ga er vanuit dat denken voor zijn klanten meer dan een brug te ver is, als hij zijn eigen belang (en die van zijn branche) al niet ziet. 

Als mijn mannelijke partner een auto koopt en ik krijg een bos bloemen bij het afhalen van de auto. Dat is pas gênant. 

Sas-OO schreef op 26-01-2023 om 17:46:

Als mijn mannelijke partner een auto koopt en ik krijg een bos bloemen bij het afhalen van de auto. Dat is pas gênant.

Ja, is ook zo.. Hoe zou zo'n autoverkoper de eigenaar van een bij hem gekochte nieuwe auto, dan de koper kunnen feliciteren.. maar gelukkig mijn probleem niet. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.