Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

fles wijn als relatiegeschenk


troelahoep schreef op 25-01-2023 om 13:00:

[..]

En stel dat we ertoe over zouden gaan om elkaar geen geschenken meer te geven? Zou je dat ok vinden? Ik vraag me af of je een zakenrelatie afwijst als je het geschenk beleefd weigert. In de huidige tijdsgeest kan ik me zelfs voorstellen dat je iemand opzadelt met een last door een geschenk te geven. Ik geef toe, de last van een fles wijn is beperkt, maar omdat ik er sinds niet aan toe ben gekomen om ze weg te geven en onze visite ook al niet drinkt, staat er inmiddels alweer ruim een dozijn in de kast. En in jouw geval, doet het je niet een heel klein beetje pijn om een krentewegge (die iemand anders gebakken heeft) in de kliko te kieperen?

Een blijk van waardering kan ook worden geuit in de vorm van een goeie recensie, een kaart met een persoonlijke boodschap of iets dergelijks. Toch?

Ja hoor. Ik zie persoonlijk namelijk wel iets in je boodschap. Als ik op persoonlijk niveau kijk, dan kunnen me die relatiegeschenken best wel gestolen worden. Het is aardig, het is vriendelijk, het is een leuk gebaar. Maar het hoeft van mij net zo goed niet. 

Ik geef alleen aan dat er, zakelijk gezien, een heeeele grote kans is dat je heel erg raar aangekeken gaat worden op het weigeren van een relatiegeschenk. Dat staat los van mijn mening of ik een relatiegeschenk heel erg zinvol vindt.

@Angela1967

Nogmaals, ga alle grote bedrijven in Nederland maar langs. Je zult overal hetzelfde antwoord krijgen. Onprofessioneel. Dat jij het over een relatie kapot maken hebt of over een "fijn commercieel gesprek" bevestigd weer mijn punt dat je er van allerhande non-informatie bij haalt om je punt proberen te maken. Je zou nog kunnen stellen dat het een maatschappelijk gedragen discussie zou moeten worden. Laten we vanaf nu afspreken dat we stoppen met relatiegeschenken, borrels ed soort onzin puur voor de vorm van status/behagen/noem het wat je het wilt. Maar zolang de algehele consensus daar nog niet is, is het onprofessioneel om een relatiegeschenk te weigeren. En daar zullen 99/100 mensen die daar over gaan ( Dus inderdaad niet de werknemer op de administratie) bij grotere bedrijven hetzelfde in staan.

En dan nogmaals, dat staat los wat mijn persoonlijke mening is over een relatiegeschenk.  Maar mensen vinden het nogal eens moeilijk om die 2 zaken van elkaar te scheiden. 

Elpisto schreef op 25-01-2023 om 12:16:

[..]

Waarom kies je voor een krentewegge? Waarom kies je ervoor een rollade te doen? Zo zijn er voor alle relatiegeschenken voor en tegens te bedenken en voor alle soorten geschenken voorstanders en tegenstanders.

Die discussie meng ik me niet in. Ik meng me alleen in de discussie over het weigeren: Dat is gewoon gigantisch onprofessioneel. Het is een geschenk, een blijk van waardering en een investering in de relatie die je zakelijk gezien met elkaar hebt. Dat niet elk geschenk voor de ontvanger en schot in de roos is, dat begrijp ik zelf wel. Zeker de helft van de geschenken die ik dit jaar ontvangen heb, zal ik zelf nooit gebruiken of nuttigen. Maar het weigeren komt niet een seconde in me op.

Het woord "relatiegeschenk" is natuurlijk leuk bedacht met als uitleg dat het een geschenk is, een blijk van waardering etc. Terwijl in de praktijk is het vaak puur zieltjes winnerij om de klant te paaien uit de hoop dat de klant het contract niet opzegt of naar een ander stapt.

 In de praktijk van die klant telt dat geschenk zelden mee in de beslissing om met het bedrijf verder te gaan en zitten de meeste klanten echt niet op al die ongevraagde meuk te wachten. Ik heb zelf weleens een " geschenk" geweigerd en gewoon eerlijk aangegeven en dat werd gewaardeerd. Een bedrijf geeft liever iets wat gebruikt wordt dan dat het beleefd aangepakt wordt en zo de vuilnisbak in gaat.

Op topic; los van of je alcohol lust of niet vind ik het geen handig cadeau. Veel mensen drinken het niet, ongezond, verslavingsgevoelig, speelt een rol bij geweld en verkeersdelicten, ligt steeds meer maatschappelijk gevoelig. Ik zou als bedrijf iets anders als bedankje geven. Of er gewoon mee stoppen. Maar goed dat is mijn persoonlijke mening.

Laatst was het op het nieuws dat er bv steeds meer vraag is naar alcoholvrije kerstpakketten. Ik denk dat over een jaar of 15 alcohol niet veel meer voorkomt als geschenk, je ziet er echt een omwenteling in. En dat het " not done" is om te weigeren dat veranderd ook omdat mensen steeds meer bewust van verspilling, milieu etc worden. 

Ach, het is als bij elke maatschappelijke verandering: natuurlijk gaat die fles wijn als relatiegeschenk uiteindelijk verdwijnen, omdat het gewoonweg niet meer past in de tijdsgeest. Maar tot het zover is zie je dat dat bij bepaalde groepen heel veel weerstand oproept. Verandering is nou eenmaal lastig en kost tijd.
Heel goed dus om het regelmatig her en der op te werpen (ja, ook juist op het werk en bij bijvoorbeeld je leveranciers), zodat het idee beetje bij beetje kan wennen.

 

Elpisto schreef op 25-01-2023 om 11:55:

[..] Ik krijg van klanten ook krentewegges rond kerst die ik niet te vreten vind. 

Met kerst krijg je een kerststol... Kom deze Tukker niet aan de krentenwegge 😉. Krentenwegge krijg je hier trouwens bij de geboorte van een kind en de plakjes deel je uit aan de kraamvisite, ze mogen kiezen, wegge of beschuit met muisjes.

Philou schreef op 25-01-2023 om 13:11:

[..]

Als het bocht is, ja. Zo niet, geef het dan aan je buren of aan de favoriete groenteman, buschauffeur. Maakt niet uit aan wie maar geef het door.

Doet mij denken aan het verhaal van een een engelse dame, lid van‚ the first wives club‘. Haar man wilde scheiden en toen heeft ze de zorgvuldig gekoesterde wijnkelder leeggeruimd door achter de melkman te rijden (die toen nog aan huis bracht) en overal waar hij boodschappen achterliet, zette zij een fles wijn bij. Iedereen dacht dat de melkboer ze zo bedankte voor hun trouw.

Geweldig idee! 

Niet perse over een fles wijn. Maar Youp kon in 1995 al goed uitleggen wat een onzin die relatiegeschenken business is. Blijft hilarisch vind ik.


https://youtu.be/dfok0EInUd8

Jippox schreef op 25-01-2023 om 13:38:

Ach, het is als bij elke maatschappelijke verandering: natuurlijk gaat die fles wijn als relatiegeschenk uiteindelijk verdwijnen, omdat het gewoonweg niet meer past in de tijdsgeest. Maar tot het zover is zie je dat dat bij bepaalde groepen heel veel weerstand oproept. Verandering is nou eenmaal lastig en kost tijd.
Heel goed dus om het regelmatig her en der op te werpen (ja, ook juist op het werk en bij bijvoorbeeld je leveranciers), zodat het idee beetje bij beetje kan wennen.

Ja precies, dan valt wellicht bij veel bedrijven het spreekwoordelijk kwartje eindelijk eens, dat de meesten er niet op zitten te wachten. Scheelt ze nog een hoop geld ook. 

Je kan natuurlijk ook het relatiegeschenkenbeleid binnen je eigen bedrijf tegen het licht houden ipv een ander bedrijf‘s policy aan de kaak stellen. 
Zo heeft mijn toenmalige werkgever eens besloten het hele budget hiervoor naar een goed doel te doen. Dat was éénmalig en waarom men er op terug kwam, weet ik niet. 

Elpisto schreef op 25-01-2023 om 13:28:

[..]

Ja hoor. Ik zie persoonlijk namelijk wel iets in je boodschap. Als ik op persoonlijk niveau kijk, dan kunnen me die relatiegeschenken best wel gestolen worden. Het is aardig, het is vriendelijk, het is een leuk gebaar. Maar het hoeft van mij net zo goed niet.

Ik geef alleen aan dat er, zakelijk gezien, een heeeele grote kans is dat je heel erg raar aangekeken gaat worden op het weigeren van een relatiegeschenk. Dat staat los van mijn mening of ik een relatiegeschenk heel erg zinvol vindt.

@Angela1967

Nogmaals, ga alle grote bedrijven in Nederland maar langs. Je zult overal hetzelfde antwoord krijgen. Onprofessioneel. Dat jij het over een relatie kapot maken hebt of over een "fijn commercieel gesprek" bevestigd weer mijn punt dat je er van allerhande non-informatie bij haalt om je punt proberen te maken. Je zou nog kunnen stellen dat het een maatschappelijk gedragen discussie zou moeten worden. Laten we vanaf nu afspreken dat we stoppen met relatiegeschenken, borrels ed soort onzin puur voor de vorm van status/behagen/noem het wat je het wilt. Maar zolang de algehele consensus daar nog niet is, is het onprofessioneel om een relatiegeschenk te weigeren. En daar zullen 99/100 mensen die daar over gaan ( Dus inderdaad niet de werknemer op de administratie) bij grotere bedrijven hetzelfde in staan.

En dan nogmaals, dat staat los wat mijn persoonlijke mening is over een relatiegeschenk. Maar mensen vinden het nogal eens moeilijk om die 2 zaken van elkaar te scheiden.

ik heb bij grote bedrijven gewerkt en onderhoudt nog steeds commerciële relaties. Het is echt een persoonlijke insteek dat jij en ik dat heel anders zien. Ik vind dat als je geld uitgeeft aan relatiegeschenken, je een veel betere sier maakt als je je niet aanpast aan de meerderheid. Dacht je nou echt dat eerlijkheid niet gewaardeerd zou worden? Dat is toch juist veel meer waard in een commerciële relatie. 

En om jou te quoten: allerhande non informatie? Waar denk je dat het nou echt om gaat? Het gaat om de relatie. Niet om de wijn, het geschenk, whatever. Het gaat om aandacht. Tijd die ik bereid ben jou te geven omdat jouw bedrijf iets van mijn bedrijf wil. 

En de maatschappij dat zijn wij. Dus als jij met die flessen wij op stap gaat, dan doe je dat en bij één van de klanten tref je mij. Wij hebben een prima gesprekje en je neemt je fles wijn weer mee terug. Wat is het probleem? Jij vindt mij dan onprofessioneel. Waarom? Omdat ik jou beledig? Omdat jij niet weet hoe je het aan je baas moet uitleggen? Omdat je geen 'fysiek' ding kunt achterlaten bij ons bedrijf waarop de naam van je bedrijf staat? Staat die naam dan op die flessen? 

gr Angela

troelahoep

troelahoep

25-01-2023 om 14:35 Topicstarter

Fourtyfour schreef op 25-01-2023 om 13:49:

[..]

Met kerst krijg je een kerststol... Kom deze Tukker niet aan de krentenwegge 😉. Krentenwegge krijg je hier trouwens bij de geboorte van een kind en de plakjes deel je uit aan de kraamvisite, ze mogen kiezen, wegge of beschuit met muisjes.

Ik heb een Twentse krentenwegge in mijn kerstpakket gehad, serieus 

troelahoep schreef op 25-01-2023 om 14:35:

[..]

Ik heb een Twentse krentenwegge in mijn kerstpakket gehad, serieus

Doet mij denken  aan jaren geleden toen een collega van mij een Deventer koek (in een mooi blik, meen ik) als relatiegeschenk relatiegeschenk kreeg. Van de firma Kluwer,  uit Deventer. 

Reuze handig als je bedrijf gevestigd is in een plaats met een prettige locale specialiteit.

Angela1967 schreef op 25-01-2023 om 14:28:

[..]

ik heb bij grote bedrijven gewerkt en onderhoudt nog steeds commerciële relaties. Het is echt een persoonlijke insteek dat jij en ik dat heel anders zien. Ik vind dat als je geld uitgeeft aan relatiegeschenken, je een veel betere sier maakt als je je niet aanpast aan de meerderheid. Dacht je nou echt dat eerlijkheid niet gewaardeerd zou worden? Dat is toch juist veel meer waard in een commerciële relatie.

En om jou te quoten: allerhande non informatie? Waar denk je dat het nou echt om gaat? Het gaat om de relatie. Niet om de wijn, het geschenk, whatever. Het gaat om aandacht. Tijd die ik bereid ben jou te geven omdat jouw bedrijf iets van mijn bedrijf wil.

En de maatschappij dat zijn wij. Dus als jij met die flessen wij op stap gaat, dan doe je dat en bij één van de klanten tref je mij. Wij hebben een prima gesprekje en je neemt je fles wijn weer mee terug. Wat is het probleem? Jij vindt mij dan onprofessioneel. Waarom? Omdat ik jou beledig? Omdat jij niet weet hoe je het aan je baas moet uitleggen? Omdat je geen 'fysiek' ding kunt achterlaten bij ons bedrijf waarop de naam van je bedrijf staat? Staat die naam dan op die flessen?

gr Angela

Zucht... Dat zeg ik toch ook niet? Ik geef toch zelf al aan ook dat wat mij betreft die geschenken me überhaupt gestolen kunnen worden.

Maar goed, verder in discussie gaan heeft wat mij betreft weinig zin. Mijn ervaring met meerdere grote bedrijven ( Randstad/Rabobank) en zo kan ik er nog wel wat noemen, is heel anders dan jou ervaring. Ik spreek vanuit mijn eigen, jij vanuit die van jou. 

troelahoep schreef op 25-01-2023 om 14:35:

[..]

Ik heb een Twentse krentenwegge in mijn kerstpakket gehad, serieus

Hier heb ik het ook al meerdere malen gekregen rondom kerst inderdaad. 

troelahoep

troelahoep

25-01-2023 om 15:58 Topicstarter

Elpisto schreef op 25-01-2023 om 14:49:

[..]

Zucht... Dat zeg ik toch ook niet? Ik geef toch zelf al aan ook dat wat mij betreft die geschenken me überhaupt gestolen kunnen worden.

Maar goed, verder in discussie gaan heeft wat mij betreft weinig zin. Mijn ervaring met meerdere grote bedrijven ( Randstad/Rabobank) en zo kan ik er nog wel wat noemen, is heel anders dan jou ervaring. Ik spreek vanuit mijn eigen, jij vanuit die van jou.

Maar denk je serieus (ik heb geen ervaring met grote bedrijven btw) dat grote bedrijven vinden dat je de zakenrelatie verstoort door iets als een relatiegeschenk te weigeren? Of zou je een geschenk altijd aannemen omdat het zo'n grote klant is....

Ik heb tot nu toe geen flessen wijn geweigerd trouwens hè, laat dat duidelijk zijn

troelahoep schreef op 25-01-2023 om 15:58:

[..]

Maar denk je serieus (ik heb geen ervaring met grote bedrijven btw) dat grote bedrijven vinden dat je de zakenrelatie verstoort door iets als een relatiegeschenk te weigeren? Of zou je een geschenk altijd aannemen omdat het zo'n grote klant is....

Ik heb tot nu toe geen flessen wijn geweigerd trouwens hè, laat dat duidelijk zijn

Dat is niet denken, dat is wat ik weet. Ik gaf het enigszins gechargeerde voorbeeld al, maar ik ken binnen organisaties van die grote zelfs verhalen ( uit de eerste hand) van werknemers die geacht worden georganiseerde evenementen van leveranciers/opdrachtgevers bij te wonen. En geacht als in MOET. Anders heb je een probleem.

Ik vindt overigens niet dat een het weigeren van een geschenk de zakenrelatie direct beïnvloed ofzo. Het is ook niet mijn persoonlijke mening he overigens. Maar in dergelijke contreien is het weigeren van een relatiegeschenk not done. Iedereen die het tegenovergestelde beweerd heeft ofwel nog nooit met bedrijven van een dergelijke grootte handel gedreven. Dat is hoe het er aan toe gaat.

Ik heb me ook wel eens "moeten" laten zien op bepaalde evenementen waar ik geen enkel nut van inzag of zin in had. Ik heb ook wel eens relatiegeschenken ontvangen waarvan ik dacht "Jezus". Maar het is wat het is. Dat is de cultuur. Zo werkt het in het bedrijfsleven. Zo werkt het in de zakelijke markt. Dat is niet nieuw. Ben ik het er mee eens? Nee natuurlijk niet. Ik vindt niet dat dat handvaten zouden moeten zijn waarop je relaties beoordeelt. Maar dat gebeurd, bij de vleet. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.