Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Forse uitgave bril

Sinds vorige week heb ik een nieuw brilvoorschrift gekregen. Daar ben ik redelijk van geschrokken: +4 met allerlei toeters en bellen aan cylinder, prisma, leesdeel en nog meer. Met de bril die ik nu heb, gaat het wel in de verte enzo... maar bij lezen moet ik wel heel fors inspannen. De oogarts waarschuwde al dat het fors dure glazen zijn. De glazen die ik nu heb zijn 200 euro per stuk en dan heb ik niets overdreven dr op of aan (ja ontspiegeld, maar ja). En dan zijn deze glazen dus nog veeeel en veeeel duurder. Oei. Oogarts drukte op m'n hart dat ik echt deze bril nodig heb (ik moest toch even slikken omdat naar mijn gevoel toch richting slechtziend ga) en dat ik contact moest zoeken met verzekering met de vraag voor een uitgebreidere vergoeding. Ik weet dat ik vorige keer bij mijn verzekering geinformeerd had en dat het afgemeten antwoord was 150 euro vergoeding per drie jaar. Maarja dat was een klaas aan de telefoon. Ik neem aan dat die standaard alleen nee zeggen.

Heeft iemand ervaring met dit bij de verzekering aankaarten/er door 'jassen' ?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Puck

Puck

29-01-2011 om 22:15

Staat toch in je polis

Er staat toch gewoon in je polis wat je vergoed krijgt voor je bril? Wat wil je dan? Een extra vergoeding er boven op? En op wat voor grond zouden ze die je dan moeten geven? Jij bent akkoord gegaan met deze polis dus ik zie niet waarom je er nu extra voor uitgekeerd moet krijgen. Dat wil ik ook wel, ik heb ook 1 glas voor 500 euro. Kassa!

Andere opticien

Ga dan eens bij Hans Anders of Specsavers kijken. Die kunnen deze glazen ook bieden hoor, en stukken goedkoper dan die 400 euro die jij noemt.

fladder

fladder

29-01-2011 om 22:55

Inderdaad andere opticien

Ik heb zelf een cilinder aan beide kanten en een leesdeel (multifocaal). Helaas is mijn sterkte niet sterk genoeg om vergoed te worden (net geen 2), wat ik niet begrijp, want ik kan niet goed genoed zonder bril (bijv. geen richtingborden kunnen lezen in de auto, erg lastig als je een mobiel beroep hebt). Ik moet dus wel zo goedkoop mogelijk kopen en hopen dat de sterkte niet weer binnen een jaar verandert (een klein verschil geeft me al schele hoofdpijn).
Afgelopen zomer kon ik zels twéé brillen voor de prijs van één scoren bij Specsavers (kan ik mooi afwisselen, wel zo leuk!) en nog een zonnebril zonder leesdeel voor slechts een paar tientjes. Ik heb wel een duurdere multifocale versie, dat tikt stevig aan, maar dat is vrije keuze.
Het blijft een dure uitgave, helaas...

Puck

Puck

29-01-2011 om 23:26

Fladder

Krijg je ook bij je nieuwe verzekering niet vergoed? Die -2 als minimum heb ik namelijk niet. En zo zullen er vast wel meer verzekeringen zijn die het wel vergoeden.

Fiorucci

Fiorucci

30-01-2011 om 08:47

Hier ook

Ik krijg ook niet mijn hele bril vergoed, en heb nu ook net een dure besteld. Let wel, geen duur montuur, maar dure glazen. Ook cylinders, multifocaal,en gelukkig wel een gratis zonnebril erbij dan inderdaad, Specsavers. Ik heb slechte ervaringen met Hans Anders, en zeker voor zo'n bril met toeters en bellen ga ik niet naar zo'n brillendiscount, omdat ik uit ervaring weet dat de monturen minder lang meegaan.

Philou

Philou

30-01-2011 om 09:41 Topicstarter

Andere opticiens

Ik ga inderdaad eens shoppen voor glazen. De tip van Hans Anders en mindere montuur neem ik ook mee. Ik wilde al verder kijken voor monturen want ik zal veel van hetzelfde. Dat zal vast betekenen dat de aanbieding alleen geldt als montuur en glazen tegelijk koopt.

Puck: ik schrijf toch al dat de verzekeraar 1x per drie jaar 150 euro aan bril/glazen vergoedt. Van de oogarts kreeg ik met het voorschrift een brief aan de verzekeraar met uitleg en oproep om die te vergoeden (al dan niet gedeeltelijk). Die vergoeding valt dan niet onder de regels maar kennelijk hebben verzekeraars soms uitzonderingen voor de regels. Hoewel ik ook wel snap dat ze dat niet graag doen. Kennelijk vindt mijn oogarts dat dit zo'n uitzondering is. Dat bedoelde ik eigenlijk met mijn vraag

fladder

fladder

30-01-2011 om 14:28

Puck

Volgens mij hanteren die ook 2 als grens. Maar hun ruime vergoeding van de Concerta maakt veel goed
En verder is het een kwestie van keuzes maken. Zo vermoed ik dat ik bij die volgende bril het leesgedeelte maar moet laten vallen, hoe vervelend ook. Desnoods koop ik een loepje, als het moet.

Of Judith die keuze ook kan maken, kan ik natuurlijk niet beoordelen...

fladder

fladder

30-01-2011 om 14:29

Judith

Misschien heb ik er overheen gelezen, maar heeft de verzekering die brief van je oogarts al gelezen? Inderdaad kunnen ze soms uitzonderingen maken, weet ik. Ik hoop dat dat in dit geval ook zo is! Scheelt weer!

Philou

Philou

30-01-2011 om 16:23 Topicstarter

Fladder

Fladder je had er niet overheen gelezen en nee die is nog niet naar de verzekering toe. Die brief voelt als een baksteen.. ik zal er maar wat extra porto op doen

fladder

fladder

30-01-2011 om 18:39

Judith

Gewoon opsturen Nee heb je, ja kan je misschien krijgen. En als het nee blijft, komen ze echt niet langs om je een oorvijg te verkopen
Je kan er alleen maar mee winnen en niets mee verliezen

Puck

Puck

30-01-2011 om 22:28

Nee judith, dat zei je niet

Nee Judith, in je eerste posting zeg je niet dat je een brief van de oogarts had om bij de verzekering aan te leveren. Je schreef letterlijk: Oogarts drukte op m\'n hart dat ik echt deze bril nodig heb (ik moest toch even slikken omdat naar mijn gevoel toch richting slechtziend ga) en dat ik contact moest zoeken met verzekering met de vraag voor een uitgebreidere vergoeding. Ik weet dat ik vorige keer bij mijn verzekering geinformeerd had en dat het afgemeten antwoord was 150 euro vergoeding per drie jaar."
Dan kan ik nergens uit op maken dat je oogarts een brief heeft geschreven. Als je een brief hebt dan moet je dat zeker proberen, ben het met Fladder eens: nee heb je, ja kun je krijgen. En anders dus overstappen naar een verzekering met een ruimere dekking. Heb je nu niets meer aan, maar misschien voor de toekomst wel.

Philou

Philou

31-01-2011 om 08:02 Topicstarter

Puck

Hallo Puck,

Ik proef wat irritatie, klopt dat ? Maar met platte tekst weet je het maar nooit dus voor er misverstanden komen, nog even een korte reactie .

Ik reageerde op jouw zin
"Er staat toch gewoon in je polis wat je vergoed krijgt voor je bril? "

Dat schreef ook: 130 euro per drie jaar.
De rest van de reactie ging in op jouw zin over wat ik dan wilde, een vergoeding er boven op. --> Ja, uitleg brief oogarts (en dat had ik in mijn eerste posting nog niet geschreven, dat klopt).

Puck

Puck

31-01-2011 om 08:47

Nou judith

Klopt wel een beetje. Je eerste posting kwam op mij over als: ik krijg maar heel weinig van de verzekering terug en nu moet ik een hele dure bril en dan wil ik zelf de verzekering bellen om te vragen of ik meer terug kan krijgen omdat ik zo zielig ben. Tja dan heb ik zoiets: dan had je je beter moeten verzekeren. Ik krijg namelijk veel meer bij mijn verzekering. Daar betaal ik ook voor dus waarom zou een ander daar niet voor hoeven betalen? Maar als je oogarts vindt dat jij een uitzondering en een speciaal geval bent die voor extra vergoeding in aanmerking komt dan vind ik dat een essensiële nuancering. Dan zou ik het gewoon proberen en heel hard duimen.

Philou

Philou

31-01-2011 om 09:06 Topicstarter

Verzekerd

Ik ben helemaal top verzekerd en dit is wat ik 'krijg' maar misschien moet ik kijken of er een module is. Heb niet veel zin om te veranderen omdat ik zeer tevreden ben tot nu toe. Mag ik vragen waar jij verzekerd bent ? En die 150 euro dat is het grootste bedrag dat deze verzekeraar uitbetaalt. Voorzover ik dat kan nagaan dan.

Puck

Puck

31-01-2011 om 10:10

Menzis

Wij zijn verzekerd bij Menzis, collectief via FNV en ik heb even het vergoedingenoverzicht bekeken: voor een bril krijg je bij de diverse pakketten 80, 130 of 200 euro per 2 kalenderjaren en geen beperking voor de sterkte. Dat is dus aanzienlijk meer dan wat jij krijgt. Maar misschien is jouw verzekering wel weer beter op andere punten en kun jij daar je winst uit pakken.

Ook moeilijke glazen

Hier heeft onze jongste ook 'moeilijke ogen' zoals de oogarts het noemt. Wij zijn bij menzis en ze heeft een jaarabonnement bij hans anders en krijgt zo elk jaar een bril (krijg je een bon). Dochter heeft een +afwijking, een - afwijking én een cilinder. En dat zit allemaal in het abonnement. Dat kost op jaarbasis 60 euro. Als je nu instapt is het 7 euro per maand of 3,50 per maand en om de 2 jaar een nieuwe bril, variofocus is 11,50 of 5,75. Aangezien dochter toch elk half jaar door de oogarts word gezien en gemeten en die kijkt ook de bril (sterkte) meteen na hoeven wij niet bang te zijn voor niet goed opgeleid personeel. Jij ook niet, begrijp ik uit je stukje. De oogarts meet je ogen toch? En die kan ook als je twijfelt of het wel de juist is je glazen nameten. Dus waarom zou je in hemelsnaam nog zo'n dure bril kiezen?
Qua kwaliteit montuur heb ik nog nooit verschil gemerkt en je hebt altijd een jaar garantie.
Je kan ook gebruik maken van een actie die hans anders of specsavers of welke aanbieder dan ook heeft. Dan moet je erop letten of het álle glazen betreft b.v.
Wij komen rond dus met de vergoeding van de verzekering.
Idem trouwens voor mij....-11,5 en -13,5 en dan heb ik lenzen. 1 keer in de zoveel jaar haal ik er een bril bij (komt ook uit).
groeten albana

Puck

Puck

31-01-2011 om 13:45

Albana, wel verschil in kwaliteit monturen

Albana, ik heb wel de ervaring dat de monturen van mijn eigen opticien beter zijn dan die van Hans Anders (nog afgezien van het verschrikkelijk slechte personeel hier bij HA, maar dat is echt per verstiging verschillend) en consorten. Ik hoef niet perse ieder jaar een nieuw montuur dus mijn montuur moet rustig een jaar of 5 mee kunnen. Ooit eens een goedkoop montuur gekocht bij Pearl en daar bladderde echt binnen een jaar overal lakschilfers af. Ander recenter voorbeeld: toen ik een jaar of 3 geleden mijn huidige bril wilde uitzoeken was ik op zoek naar een lichtgewicht randloos model. Bij HA lagen die apart opgeborgen in een la omdat ze zo kwetsbaar waren. Ze gaven er ook geen garantie op. Glazen scheurden ook heel snel volgens hun. Bij de "gewone" opticien hadden ze Silhouette en dat is dus echt een stoei-proof bril. Ik ben er we eens echt op gaan zitten en toen had hij het model van een racefiets, maar binnen een paar tellen had de opticien hem weer in oorspronkelijk model. Dus kwaliteit in de monturen is er el degelijk.

NaShA

NaShA

31-01-2011 om 16:00

Tja...

zo had mijn man ooit een duur merk montuur bij een gerenommeerde opticien hier gekocht....ging al heel snel kapot en kon niet meer gemaakt worden !!!! Heb je dan een duur merk....Dus hij gaat tegenwoordig ook naar de Hans Anders, heeft nu ook lenzen. Prima service hier.

5 jaar geen optie

Puck ik denk dat we wat dat betreft gewoon van mening verschillen over hoe lang moet een montuur meegaan?
Ik vind 1 á 2 jaar wel genoeg.Je hebt 'm elke dag op! En na 5 jaar met dezelfde bril...sorry, maar ik vind het geen gezicht. Ik vind zo'n montuur dan hopeloos verouderd. En juist bij iets wat zo in de picture loopt en zo opvalt als een bril!
Ik wil dus beslist niet dat mijn kind om de kosten 5 jaar met een bril moet doen...ik zie die kinderen wel eens met die te kleine monturen en ik heb er medelijden mee! En dan nog even buiten beschouding gelaten dat mijn dochter zowiezo elk jaar andere glazen nodig heeft. Dus aan een supermontuur heeft ze ook niets, we zouden goudgeld betalen aan glazen elk jaar.
Ikzelf heb mijn bril maar af en toe op ('s avonds en 'sochtends) en daar doe ik ook maar 3 jaar mee maximaal.Ik ben me daar gek om met zo'n oudbollig ding te lopen! Ik heb al mijn monturen nog van m'n hele leven (hele grote verzameling dus) en werkelijk mijn kinderen kunnen niet harder lachen als wanneer ik die monturen show. Zp belachelijk lijken ze nu.
groeten albana

Puck

Puck

31-01-2011 om 16:56

En bedankt albana

Fijn om te horen dat jij vindt dat ik er oubollig uit zou zien en vind dat het geen gezicht is. Heb je mijn bril al eens gezien dan? Vind het heel knap dat jij daarover denkt te kunnen oordelen zonder het in het echt gezien te hebben.
En verder heb ik het niet over een kind in de groei dat met een te klein montuur loopt, maar over een volwassene die niet meer groeit. Ook je argument dat je toch iedere keer nieuwe glazen moet slaat helemaal nergens op, die kan je namelijk gewoon laten zetten in je oude montuur.
Dat jij een andere mening bent toegedaan dan ik is prima, maar om het nu gelijk belachelijk en oubollig te vinden. Ik wed dat als jij mijn bril ziet dat je niet kunt inschatten of hij nu 5 jaar oud is of een half jaar. Ik ben niet zo'n modehuppeltrut die met alle nieuwe montuurtjes mee wil doen, ik ga meer voor een tijdloos geheel.

Puck

Puck

31-01-2011 om 17:44

O jee

nu ik mijn vorige posting nog eens overlees staat het er wel erg agressief. Dat was niet mijn insteek hoewel ik wel vind dat je andere mensen nou niet prese als belachelijk, geen gezicht of oubollig hoeft te bestempelen omdat ze iets langer dan 1 jaar met een montuur doen.

Fiorucci

Fiorucci

31-01-2011 om 19:11

Nasha

Dat is een opticien met zeer slechte service. Ik kreeg na twee jaar een geheel nieuw montuur, toen de mijne het begaf. Want een montuur in die prijsklasse moest gewoon langer kunnen meegaan.

Fiorucci

Fiorucci

31-01-2011 om 19:12

Grappig albana

Ik vind juist de huidige brilmode werkelijk hilarisch, ik wil nog niet dood gevonden worden met die dingen. Allemaal van die Ben Saunders dingen, het liefst kanariegeel, vreselijk. Leuk voor Mike de Boer, niet voor mij.

NaShA

NaShA

31-01-2011 om 19:27

Klopt fio

daar zien ze ons dan ook niet meer

Ander montuur kon, maar wel met bijbetaling....

Philou

Philou

31-01-2011 om 20:27 Topicstarter

Montuur

Fiorucci schreef:
"Ik vind juist de huidige brilmode werkelijk hilarisch, ik wil nog niet dood gevonden worden met die dingen. Allemaal van die Ben Saunders dingen, het liefst kanariegeel, vreselijk. Leuk voor Mike de Boer, niet voor mij. "

Dat heb ik nu ook.. en overal hetzelfde. En ook die superman-look: brrrrr ik vind het niets.. en aangezien dit montuur al meer dan 10 jaar meegaat, is het wel nodig om nu eens een nieuwe aan te schaffen. Dat wordt misschien nog best lastig.

Puck

Puck

31-01-2011 om 20:36

Fio

zo'n Ben Saunders model heb ik ook nog ergens liggen..... van een jaar of 20 terug. Helaas wel bruin. Albana misschien interesse? Hoezo oubollig als je langer met een montuur doet dan een jaar, het komt vanzelf weer terug. Jammer alleen dat ik nu heel andere glazen nodig heb. En ik ben blij te lezen dat er hier toch meerderen zijn die langer met een montuur doen. Ik heb nu een randloos montuur, heerlijk licht en als ik nieuwe glazen nodig heb kan ik gelijk een ander modelletje glas nemen.

Vic

Vic

31-01-2011 om 22:30

Wat een onzin

Mijn oudste heeft met haar vorige bril zeker drie jaar gedaan. Op het laatst was hij wel wat aan de krappe kant, maar ze was er heel erg aan gehecht en hij stond ook leuk. Haar nieuwe bril lijkt heel erg op de vorige. Volgens mij kun je heel veel 'tijdloze' monturen kopen. Je kiest toch een model dat bij jouw hoofd past, en dan varieert hooguit de kleur of het randje.

Sorry maar

Sorry Puck, ik vind jouw montuur hoogstwaarschijnlijk ook niet oudbollig, sterker nog ik heb 'm nog nooit gezien. Maar het feit dat iemand 5 jaar met dezelfde bril op loopt vind ik wél 'oudbollig' overkomen, saai....altijd maar hetzelfde,zoiets.
Niet dat ik altijd zo up-too-date ben qua mode, of zo supermodern ben, maar áltijd maar met hetzelfde lopen vind ik vreselijk. Ook in kleding, ook met andere dingen. Je kent het vast wel dat iemand altijd maar hetzelfde model jurkje/broek aan heeft. Weliswaar afgewisseld in kleuren en in seizoenen (warm/dikker) maar qua model áltijd maar hetzelfde, nou dat vind ik net zo. Ik kan er weinig aan veranderen, zo 'voelt' het voor mij.Ik vind een bril ook wel zo'n in de picture lopend item, zo'n essentiëel onderdeel van je uitstraling/uiterlijk dat ik enige afwisseling en een beetje up-too-date zijn gewoon erg belangrijk vind. Véél belangrijker ook dan kleding. Buiten dat zou ik al zenuwachtig worden bij het idee dat ik maar 1 fatsoenlijke reservebril zou hebben....maar dat komt waarschijnlijk meer door mijn sterkte dan door wat anders (ik ben totaal hulpeloos zonder bril) en daar zou het w.s. wel op neerkomen als ik om de 5 jaar een bril zou kopen, dat zou namelijk betekenen dat mijn reservebril op zeker moment 9 jaar oud is en dat is echt veel te lang voor mij....mijn sterkte gaat nog steeds op en neer, voor zover mijn geheugen me niet in de steek laat toen ik van jongste zwanger was had ik 2 punten sterkte minder, dat is 12 jaar geleden dus reservebril 3 zou ik dan al niet meer kunnen gebruiken.Op vakantie b.v. moet ik minstens 3 brillen mee om me safe te kunnen voelen. 1 in mijn bagage en 1 in mijn handbagage en 1 in mijn handtas.Mensen met een grote afwijking herkennen het wel. Ik heb ook nog altijd een reservebril op mijn werk liggen, voor het geval dat....Ik kom anders namelijk niet meer thuis zelfstandig en dat wil ik ten alle tijden voorkomen. Ooit waren de brillen-glazen te duur om er meerder brillen op na te houden, of reservebrillen te hebben. Dus ik was erg blij toen de goedkoper brillenwinkels zich aandienden.
Ik heb het in reallive ook vaak genoeg dat ik denk dat iemand nu toch écht eens een ander montuur zou moeten aanschaffen. Niet dat ik dat hardop zeg....ik denk het alleen maar. Maar als die iemand tegen mij zou gaan bepleiten dat ik ook maar eens naar die en die dure brillenzaak zou moeten gaan omdat de monturen daar zo fijn jaren meegaan, denk ik dat ik wel hetzelfde zou zeggen. Ik wíl er helemaal niet zo lang mee doen. Ik moet er gewoon niet aan denken. En voor mijn kind al helemáál niet. Ook een kind dat 'gehecht' is aan een bril kan ik weinig positiefs in zien, sorry. Ik heb liever een kind dat zich zo happy en zeker voelt met een bril dat ze zo een andere op d'r neus zet omdat ze die net zo leuk vind. Net zoals ze een andere broek aantrekt of een andere jas of d'r haren laat knippen in een ander model.
Maar misschien is dat wel het grootste voordeel van het feit dat er nu goedkopere en duurdere brillenwinkels naast elkaar kunnen bestaan. Kan je kiezen wat het beste bij je past, een goedkope die je nog's kan afwisselen als je er genoeg van hebt of een duurdere waar je jaren mee doet.
Trouwens jullie maken me wel nieuwschierig naar die bril van ben saunders....heb geen idee namelijk. Maar ik hoor hem voornamelijk via de radio en dan vallen brillen niet zo op....Zal er eens op googelen.
groeten albana

Yvon Meijer

Yvon Meijer

01-02-2011 om 10:40

Jemig albana

Wat doe jij dan wel niet dat je zoveel brillen nodig hebt? Ik ben ook totaal blind en 'hulpeloos' zonder bril maar ik hoef echt niet overal brillen te hebben liggen. Ik heb maar één bril, en die blijft prima op mijn hoofd zitten, gaat niet zomaar stuk en ik raak 'm niet kwijt. Ik kan ook geen lenzen dragen dus dat is geen alternatief. Of bedoel je dat je steeds een andere bril bij de hand moet hebben voor als je andere kleren aan doet ofzo, zodat het bij elkaar past. Ik snap het niet, leg eens uit?

amk

amk

01-02-2011 om 11:19

7 brillen

ik heb gewoon 7 brillen. Er zijn er dus meer zoals Albana. Ik ga niet bij een groene outfit met een rode bril lopen. Nu heb ik wel het voordeel dat ik niet zulke ingewikkelde glazen heb. een kleine - en wat cylinder. Wel heb ik een vreselijk slechte ervaring bij de dure opticien. Bril ging nog geen half jaar mee. Zelfde dat de HA gelijk zag dat de glazen van mijn opa verkeerdom (ondersteboven) waren gemonteerd terwijl de dure opticien maar bleef beweren dat hij er aan moest wennen en dat alles klopte.

Na een jaar of 4 vind ik ze wel uit de mode raken idd en draag ik ze minder. Maar je hebt heel klassieke brillen die langer mee gaan maar die vind ik nu eenmaal niet mooi. Een bril moet opvallen.

De service bij HA vind ik ook beter, maar zoals bij elke winkel is het het personeel dat voor de kwaliteit zorgt.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.