Werk, Recht en Geld
Moisie
26-04-2026 om 13:22
Functie past niet
Ik ben 3 jaar werkzaam in een hektische functie. Ik werk 40 uur en draai ook 24/7 diensten een paar keer per jaar. Het is echt een functie waarin je tien ballen tegelijk in de lucht moet zien te houden.
we zitten al zeker 2 jaar met een onderbezetting. Normaal doen we het werk met 4 en idealiter 5 man, maar sinds kort zitten we met zijn twee tot het moment dat ik alleen de kar heb moeten trekken. ik heb nooit serieuze klachten omtrent mijn functioneren, nooit een waarschuwing gehad of verbetertrajecten gehad. Alles ging goed, maar vermoeid was ik wel wat niet zo vreemd is.
onze manager heeft ons twee promotie beloofd, maar echter niets op papier gezet hierover.
Door omstandigheden zit onze manager thuis en hebben we sinds enkele weken een interim manager (van binnen het bedrijf). deze interim manager heeft met iedereen apart gesproken. ik heb tijdens dat gesprek benoemd wat mij beloofd was en dat ik meer verantwoordelijkheden wil die bij de promotie horen binnen ons werk. Zij kon hier echter naar eigen zeggen niets mee omdat er niets op papier stond.
Door de oververmoeidheid van zowel ik als mijn collega, viel eerst mijn collega uit waardoor alles op mijn schouders rustte. Door de vermoeidheid ben ik zeer waarschijnlijk mijn medicatie vergeten in te nemen waardoor ik op d3czaak onderuitgegaan ben. Via BHV ben ik per ambulance naar het ziekenhuis gebracht waar ze constateerden dat mijn medicatie waardes erg laag waren. Dit is weer goed nu.
In overleg met de bedrijfsarts ben ik eerst halve dagen gaan werken, daarna zou ik een week vakantie hebben en daarna zou ik fulltime gaan werken.
Tijdens de week dat ik halve dagen werkte, vroeg de interim om even met mij te zitten. Mij werd verteld dat de interim mij niet in de functie zag waarin ik nu 3 jaar werkzaam ben. Het was een gevoel dat ze had. Ze gaf aan ervan te houden om mensen in hun kracht te zetten…..en dat dit het moment voor mij was om goed na te denken wat ik w inde.
Ze was ook erg geschrokken wat er mer mij gebeurd was. Ze zou op papier zetten welke werkzaamheden daarbij hoorden.
Kort erna werd ik naar HR geroepen met de interim manager erbij (terwijl ik nog steeds halve dagen werkte en nog niet beter gemeld was).
Daar werd mij verteld dat ze dat gevoel nog had en eigenlijk haar besluit al had genomen. Ik moest maar goed nadenken wat ik nu eugenlijk echt leuk vond om te doen.
in dat gesprek heb. Ik aangegeven wat ik hiervoor gedaan had bij andere bedrijven en dat ik daar sales deed en wat langer lopende projecten deed wat ik ook leuk vond.
Het A4-tje met werkzaamheden waar de interim manager het over had, zijn gericht op administratieve werkzaamheden op MBO instapniveau (interim zei dat het nog niet volledig was). Ik heb HEAO gedaan. Dit is naar mijn beleving niet iemand in zijn kracht zetten.
Ik vraag mij af…..wat is hier aan de hand? ik heb m8jn werk altijd naar tevredenheid van het management gedaan en heb zelfs afgelopen jaar bovengemiddeld gepresteerd. Heb overuren gedraaid door de onderbezetting; heb alles op alles gezet om de zaak draaiende te houden. En dan krijg ik dit….
ik ben erg bang wat er nu gaat gebeuren. Ze hebben weer een gesprek ingepland voor woe 29 april met HR. ik heb al een brief gehad van HR ook waar ik op gereageerd heb. Het komt erop neer dat ik niet akkoord ga met een eenzijdige functiewijziging. Ik doe geen oog meer dicht.
Zou iemand hier eens naar kunnen kijken. Tips zijn van harte welkom.
Engeltje
26-04-2026 om 14:41
Ik zou meteen een arbeidsrechtjurist in de arm nemen. Ben je aangesloten bij een vakbond? Zo nee, ook meteen doen. Die kunnen je ondersteunen.
Verder, kun je contact opnemen met je leidinggevende? Kijken wat die ervan vindt?
Ik zou sowieso alle gesprekken over je functioneren en functie afhouden tot je weer volledig hersteld gemeld bent.
Wat een toestand zeg. Fijn altijd, die interimmers die hun stempel willen drukken. Net zeemeeuwen, schijten de boel onder en vliegen weer verder.
Sterkte!
Moisie
26-04-2026 om 16:29
Wij hebben geen vakbond. Ik ben direct naar de vertrouwenspersoon gestapt en heb de bedrijfsarts gebeld. Die wisten ook niet wat ze hoorden.
ze adviseerden alleen schriftelijk te reageren.
mijn leidinggevende zit ook thuis.
Ik heb ook een bericht gestuurd naar de rechtswinkel in mijn gemeente
Schemerlampje
26-04-2026 om 16:39
Een vakbond staat los van je werkgever. Je zou kunnen zoeken welke vakbond ook een afdeling in jouw sector heeft. Hier kun je de sectoren van het cnv vinden bijvoorbeeld:
https://www.cnv.nl/zoeken/#menu-sector
En ik neem aan dat het fnv en andere vakbonden ook diverse sectoren hebben.
Labyrinth-
26-04-2026 om 17:03
Met die functiewijziging ga je niet akkoord. Als de organisatie zijn mensen heeft verwaarloost hoef jij daar niet de dupe van te worden. Maar zou je daar niet willen stoppen? Het klinkt niet als een fijne werkomgeving, waar er goed voor je wordt gezorgd en je waardering krijgt. Heb je de verslagen van je jaarlijkse functioneringsgesprekken?
Je kan als je weer beter bent of eerder af kunnen koersen op een vaststellingsovereenkomst met behoud van uitkering. En gaan solliciteren op een functie bij een ander bedrijf. Uit eigen ervaring is een crisis ook een kans. In plaats van er hard tegenin, doe je stap opzij en geef je richting en maak je gebruik van de krachten die nu op je afkomen. Zorg dat je een half jaar of langer eerder kan stoppen, voordat je contract stopt.
tsjor
26-04-2026 om 17:33
Maar als ik het goed begrijp wil je je huidige functie zo ook niet voortzetten. Alleen als er 4 collega's bij komen, toch? Wellicht kun je dat op papier zetten. Plus twee andere mogelijkheden die je voor jezelf wel ziet zitten in het bedrijf.
En ondertussen inderdaad vakbond/arbeidsjurist raadplegen.
Temet
27-04-2026 om 08:09
Ik weet natuurlijk niet wat er precies aan de hand is. Het zou kunnen dat de interimmer de zaak anders wil organiseren en dan is het handig als jij opzij gaat, het kan ook zijn dat ze bang is dat je langdurig uitvalt vanwege overbelasting, en dat ze geen zin heeft in alle rompslomp en doorbetalingsverplichting die daarbij komt kijken.
Hoe dan ook klinkt het alsof ze snode plannen heeft. Schakel een rechtshulpverlener in. Je kan lid worden van een vakbond, dan krijg je juridische ondersteuning met korting (niet gratis, want het probleem bestond al toen je lid werd), als je een rechtsbijstandverzekering hebt zou ik die nu gaan bellen voor overleg (dan kan je die vakbond laten zitten), en optie 3 is kijken of je een advocaat kunt inschakelen. Ik zou beginnen met een kort adviesgesprek. Kijk op de site van de Raad voor Rechtsbijstand (www.rechtsbijstand.nl) om te kijken of je in aanmerking komt voor gefinancierde rechtshulp.
Je kunt elk gesprek rustig aangaan, als je maar éen ding voor ogen houdt. Het maakt niet uit wat ze zeggen of wat ze voorstellen, je houdt hardnekkig vast aan het volgende: "ik ga nu geen beslissingen nemen. Als jullie de opties voor me op schrift willen zetten, dan zal ik erover nadenken, en dan kom ik er binnenkort bij jullie op terug".
Herhalen zolang als nodig. En als er dan iets op schrift staat, overleg je daarover met je rechtshulpverlener en kom je er daarna op terug. Je hebt nu ziek, ze kunnen je niet ontslaan, dus als ze wat willen is het aan hun om met een suggestie te komen en die moet dan voor jou wel aantrekkelijk zijn.
Sterkte, op dit soort shit zit niemand te wachten. Maar je hebt een vrij sterke positie, geef die niet op.
Poezekat
27-04-2026 om 10:26
Temet schreef op 27-04-2026 om 08:09:
Hoe dan ook klinkt het alsof ze snode plannen heeft.
Dat gevoel heb ik dus ook als ik dit allemaal zo lees, het komt me helaas ook deels bekend voor.
Dus ik zou zeker rechtsbijstand inschakelen of iemand anders die je hierbij advies kan geven.
ArianneH
27-04-2026 om 14:02
Temet schreef op 27-04-2026 om 08:09:
Ik weet natuurlijk niet wat er precies aan de hand is. Het zou kunnen dat de interimmer de zaak anders wil organiseren en dan is het handig als jij opzij gaat, het kan ook zijn dat ze bang is dat je langdurig uitvalt vanwege overbelasting, en dat ze geen zin heeft in alle rompslomp en doorbetalingsverplichting die daarbij komt kijken.
Hoe dan ook klinkt het alsof ze snode plannen heeft. Schakel een rechtshulpverlener in. Je kan lid worden van een vakbond, dan krijg je juridische ondersteuning met korting (niet gratis, want het probleem bestond al toen je lid werd), als je een rechtsbijstandverzekering hebt zou ik die nu gaan bellen voor overleg (dan kan je die vakbond laten zitten), en optie 3 is kijken of je een advocaat kunt inschakelen. Ik zou beginnen met een kort adviesgesprek. Kijk op de site van de Raad voor Rechtsbijstand (www.rechtsbijstand.nl) om te kijken of je in aanmerking komt voor gefinancierde rechtshulp.
Je kunt elk gesprek rustig aangaan, als je maar éen ding voor ogen houdt. Het maakt niet uit wat ze zeggen of wat ze voorstellen, je houdt hardnekkig vast aan het volgende: "ik ga nu geen beslissingen nemen. Als jullie de opties voor me op schrift willen zetten, dan zal ik erover nadenken, en dan kom ik er binnenkort bij jullie op terug".
Herhalen zolang als nodig. En als er dan iets op schrift staat, overleg je daarover met je rechtshulpverlener en kom je er daarna op terug. Je hebt nu ziek, ze kunnen je niet ontslaan, dus als ze wat willen is het aan hun om met een suggestie te komen en die moet dan voor jou wel aantrekkelijk zijn.
Sterkte, op dit soort shit zit niemand te wachten. Maar je hebt een vrij sterke positie, geef die niet op.
Ik had dezelfde gedachten als Temet.
Eens met haar advies.
Ik zou zelf nooit akkoord gaan met ‘gevoel’. Vraag het maar heel concreet te maken, en uit te leggen gezien juist jouw zeer goede functioneren al die jaren met zelfs beloofde promotie. En dat terwijl er altijd of lange tijd (ernstige) onderbezetting was.
Verder nergens over praten of zelf dingen op papier zetten van wat jij zou kunnen doen, zolang ze niet goed onderbouwt wat de reden is dat jij niet geschikt zou zijn voor deze functie.
Als je het kunt om in een gesprek niets toe te zeggen, niets te beslissen, nergens op te antwoorden (moet je wel zeker weten) zou ik die vraag naar onderbouwing van 'haar gevoel' in dat gesprek stellen. Gesprek opnemen (niet aankondigen, gewoon doen). En als ze dan met niets komt (kans is groot), dan kan je na het gesprek bevestigen dat ze het steeds over gevoel heeft, zonder enige onderbouwing. Ligt dat alvast mooi vast.
Als je het gesprek alleen niet aandurft, dan zou ik zelf een mail sturen en eerst vastleggen dat zij aangegeven heeft, zonder enige onderbouwing, dat ze het gevoel heeft dat jij daar niet op je plek zit. Dan is die uitspraak van haar (en ook dat ze dat zonder onderbouwing heeft gezegd) meteen vastgelegd.
En dan om een onderbouwing vragen.
Wel alvast zelf alle positieve dingen van jou vastleggen:
- altijd goed gefunctioneerd, zelfs bovengemiddeld
- ondanks lange en steeds ergere onderbezetting.
Als je wel wilt praten, dan zou ik deze dingen specifiek in het gesprek zeggen.
Als je wel gaat praten, is het wel belangrijk dat jij dus niet ingaat op alle alternatieven maar eerst jouw vraag stelt om onderbouwing.
En als ze over andere dingen praten, dan alleen maar nadere vragen stellen, zodat je weet wat ze bedoelen, wat de reden is (ondanks jouw altijd juist heel goede functioneren) etc. Gewoon zodat je zoveel mogelijk informatie verzamelt, die je later wellicht van pas kan zijn.
Nb. Nooit akkoord gaan met eenzijdige functiewijziging als je zelf niet erachter staat. En zeker niet functieverlaging met lager salaris. Zijn ze betoeterd geworden.
ArianneH
27-04-2026 om 14:07
Oh nog een ding: hoe is jouw relatie met de nu zieke leidinggevende? Had/heb je daar af en toe contact mee (gehad)?
Als je een goede band hebt en je kan die leidinggevende gewoon bellen, dan kan je natuurlijk altijd vragen of hij/zij dat even in de mail wil bevestigen. Als die persoon niet te ziek daarvoor is en die promotiebelofte gewoon nogmaals mondeling aan jou bevestigt, kan het zijn dat die dat best wil bevestigen in welke vorm dan ook, bijv. dat hij/zij jou inderdaad promotie wilde geven, maar dat nog niet met hogerhand had afgestemd en ook nog niet concreet voor ogen had wanneer, maar dat hij/zij toen ziek werd. Maar als dat voor die leidinggevende bezwaarlijk is, dan natuurlijk niet aandringen.
Dat betekent niet dat je dan die promotie zult krijgen, maar wel dat jij een inhoudelijk sterkere zaak hebt dat jij prima in die functie past. Kan helpen.
Sterkte ermee.
Echt vervelende situatie met zo'n interimmer die vast een opdracht meegekregen heeft, waar jij nu de dupe van lijkt te worden.
Kimdekim
28-04-2026 om 08:03
Ik zou niet meer alleen in gesprek gaan. En idd jurist inschakelen. Zij kunnen precies zeggen wat je wel en beter niet kan doen. Toevallig dat mijn nichtje laatst hetzelfde heeft meegemaakt zij is uiteindelijk een rechtszaak gestart en heeft deze glansrijk ( op alle punten) gewonnen.
Soccer-Mom
28-04-2026 om 16:44
Ik zou juridische bijstand inschakelen. Als je voor rechtsbijstand verzekerd bent, kan je daar naartoe bellen. Anders een arbeidsrechtjurist (advocaat is niet perse nodig). Zeg niets toe en teken niets tijdens het gesprek.
ArianneH
29-04-2026 om 08:37
Hoi Moisie, hoe is het ermee?
Heb je nog iets met de tips en adviezen gedaan?
Ga je vandaag met HR praten? En zo ja, alleen?
In elk geval, sterkte met de hele situatie.
Moisie
29-04-2026 om 21:45
Hai allemaal,
Ik heb vandaag inderdaad weer een gesprek gehad met HR en de interim manager. Interim was niet te spreken dat ik naar de CTO was gegaan (haar baas weer) en zei dat ik haar besluit als interim manager niet serieus nam. Ik zei dat het niets met haar te maken heeft maar dat ik voor mijzelf duidelijk wilde hebben hoe het nu in elkaar zat.
Ik heb aangegeven concrete voorbeelden te willen hebben gebaseerd op het feit dat ik in mijn eentje een drukke, hectische afdeling draaiende moest houden.
Dat ik de afgelopen jaren mijn werk naar volle tevredenheid heb gedaan en zelfs bovengemiddeld gepresteerd had.
Interim zei dat ze toch bij haar besluit blijft. Ze had een aantal puntjes verzameld waarvan ze vond dat ik daar niet adequaat op had gereageerd of dat ik daar niet goed mee was omgegaan. Dit waren allemaal voorvallen die zij had verzameld juist toen ik er helemaal alleen voor stond. Ik geageerde toen wat gestrest vond ze. Tja, niet zo vreemd als je het werk van 4 à 5 man moet doen en nog eens een man of 10 aan het werk moet zetten iedere dag.
HR kwam ook met de eis dat ik of het nieuwe werk moest accepteren of wat anders binnen de organisatie moest doen en dat was er nu niet! Of anders buiten de organisatie.
Ik zei dat ik alles nog eens rustig ging doornemen en er schriftelijk op terug zou terugkomen.
Weten jullie wat een goede rechtsbijstandverzekering is?
Moisie
29-04-2026 om 21:53
Labyrinth- schreef op 26-04-2026 om 17:03:
Met die functiewijziging ga je niet akkoord. Als de organisatie zijn mensen heeft verwaarloost hoef jij daar niet de dupe van te worden. Maar zou je daar niet willen stoppen? Het klinkt niet als een fijne werkomgeving, waar er goed voor je wordt gezorgd en je waardering krijgt. Heb je de verslagen van je jaarlijkse functioneringsgesprekken?
Je kan als je weer beter bent of eerder af kunnen koersen op een vaststellingsovereenkomst met behoud van uitkering. En gaan solliciteren op een functie bij een ander bedrijf. Uit eigen ervaring is een crisis ook een kans. In plaats van er hard tegenin, doe je stap opzij en geef je richting en maak je gebruik van de krachten die nu op je afkomen. Zorg dat je een half jaar of langer eerder kan stoppen, voordat je contract stopt.
Ik ben niet de jongste….55 jaar en ook dat weten ze. Ik wil heel graag werken als service coördinator en het doet pijn dat na alles wat ik voor het bedrijf heb gedaan. Voor klanten en mijn collega’s is mij niets te veel.
Als “dank” wordt ik uit mijn functie gehaald en wordt ik gepushed om andere werkzaamheden te doen omdat men dat gevoel heeft.
Moisie
29-04-2026 om 21:56
ArianneH schreef op 27-04-2026 om 14:07:
Oh nog een ding: hoe is jouw relatie met de nu zieke leidinggevende? Had/heb je daar af en toe contact mee (gehad)?
Als je een goede band hebt en je kan die leidinggevende gewoon bellen, dan kan je natuurlijk altijd vragen of hij/zij dat even in de mail wil bevestigen. Als die persoon niet te ziek daarvoor is en die promotiebelofte gewoon nogmaals mondeling aan jou bevestigt, kan het zijn dat die dat best wil bevestigen in welke vorm dan ook, bijv. dat hij/zij jou inderdaad promotie wilde geven, maar dat nog niet met hogerhand had afgestemd en ook nog niet concreet voor ogen had wanneer, maar dat hij/zij toen ziek werd. Maar als dat voor die leidinggevende bezwaarlijk is, dan natuurlijk niet aandringen.
Dat betekent niet dat je dan die promotie zult krijgen, maar wel dat jij een inhoudelijk sterkere zaak hebt dat jij prima in die functie past. Kan helpen.
Sterkte ermee.
Echt vervelende situatie met zo'n interimmer die vast een opdracht meegekregen heeft, waar jij nu de dupe van lijkt te worden.
Die is heel goed. We waren een hecht goeddraaiend team wat dat betreft. Een team wat nu volledig uit elkaar getrokken wordt. Ik heb nu ook contact met hem.
hij heeft ook een gesprek komende week met HR en de CTO. Hij verwacht niet veel goeds.