Werk, Recht en Geld
Moisie
26-04-2026 om 13:22
Functie past niet
Ik ben 3 jaar werkzaam in een hektische functie. Ik werk 40 uur en draai ook 24/7 diensten een paar keer per jaar. Het is echt een functie waarin je tien ballen tegelijk in de lucht moet zien te houden.
we zitten al zeker 2 jaar met een onderbezetting. Normaal doen we het werk met 4 en idealiter 5 man, maar sinds kort zitten we met zijn twee tot het moment dat ik alleen de kar heb moeten trekken. ik heb nooit serieuze klachten omtrent mijn functioneren, nooit een waarschuwing gehad of verbetertrajecten gehad. Alles ging goed, maar vermoeid was ik wel wat niet zo vreemd is.
onze manager heeft ons twee promotie beloofd, maar echter niets op papier gezet hierover.
Door omstandigheden zit onze manager thuis en hebben we sinds enkele weken een interim manager (van binnen het bedrijf). deze interim manager heeft met iedereen apart gesproken. ik heb tijdens dat gesprek benoemd wat mij beloofd was en dat ik meer verantwoordelijkheden wil die bij de promotie horen binnen ons werk. Zij kon hier echter naar eigen zeggen niets mee omdat er niets op papier stond.
Door de oververmoeidheid van zowel ik als mijn collega, viel eerst mijn collega uit waardoor alles op mijn schouders rustte. Door de vermoeidheid ben ik zeer waarschijnlijk mijn medicatie vergeten in te nemen waardoor ik op d3czaak onderuitgegaan ben. Via BHV ben ik per ambulance naar het ziekenhuis gebracht waar ze constateerden dat mijn medicatie waardes erg laag waren. Dit is weer goed nu.
In overleg met de bedrijfsarts ben ik eerst halve dagen gaan werken, daarna zou ik een week vakantie hebben en daarna zou ik fulltime gaan werken.
Tijdens de week dat ik halve dagen werkte, vroeg de interim om even met mij te zitten. Mij werd verteld dat de interim mij niet in de functie zag waarin ik nu 3 jaar werkzaam ben. Het was een gevoel dat ze had. Ze gaf aan ervan te houden om mensen in hun kracht te zetten…..en dat dit het moment voor mij was om goed na te denken wat ik w inde.
Ze was ook erg geschrokken wat er mer mij gebeurd was. Ze zou op papier zetten welke werkzaamheden daarbij hoorden.
Kort erna werd ik naar HR geroepen met de interim manager erbij (terwijl ik nog steeds halve dagen werkte en nog niet beter gemeld was).
Daar werd mij verteld dat ze dat gevoel nog had en eigenlijk haar besluit al had genomen. Ik moest maar goed nadenken wat ik nu eugenlijk echt leuk vond om te doen.
in dat gesprek heb. Ik aangegeven wat ik hiervoor gedaan had bij andere bedrijven en dat ik daar sales deed en wat langer lopende projecten deed wat ik ook leuk vond.
Het A4-tje met werkzaamheden waar de interim manager het over had, zijn gericht op administratieve werkzaamheden op MBO instapniveau (interim zei dat het nog niet volledig was). Ik heb HEAO gedaan. Dit is naar mijn beleving niet iemand in zijn kracht zetten.
Ik vraag mij af…..wat is hier aan de hand? ik heb m8jn werk altijd naar tevredenheid van het management gedaan en heb zelfs afgelopen jaar bovengemiddeld gepresteerd. Heb overuren gedraaid door de onderbezetting; heb alles op alles gezet om de zaak draaiende te houden. En dan krijg ik dit….
ik ben erg bang wat er nu gaat gebeuren. Ze hebben weer een gesprek ingepland voor woe 29 april met HR. ik heb al een brief gehad van HR ook waar ik op gereageerd heb. Het komt erop neer dat ik niet akkoord ga met een eenzijdige functiewijziging. Ik doe geen oog meer dicht.
Zou iemand hier eens naar kunnen kijken. Tips zijn van harte welkom.
Engeltje
26-04-2026 om 14:41
Ik zou meteen een arbeidsrechtjurist in de arm nemen. Ben je aangesloten bij een vakbond? Zo nee, ook meteen doen. Die kunnen je ondersteunen.
Verder, kun je contact opnemen met je leidinggevende? Kijken wat die ervan vindt?
Ik zou sowieso alle gesprekken over je functioneren en functie afhouden tot je weer volledig hersteld gemeld bent.
Wat een toestand zeg. Fijn altijd, die interimmers die hun stempel willen drukken. Net zeemeeuwen, schijten de boel onder en vliegen weer verder.
Sterkte!
Moisie
26-04-2026 om 16:29
Wij hebben geen vakbond. Ik ben direct naar de vertrouwenspersoon gestapt en heb de bedrijfsarts gebeld. Die wisten ook niet wat ze hoorden.
ze adviseerden alleen schriftelijk te reageren.
mijn leidinggevende zit ook thuis.
Ik heb ook een bericht gestuurd naar de rechtswinkel in mijn gemeente
Schemerlampje
26-04-2026 om 16:39
Een vakbond staat los van je werkgever. Je zou kunnen zoeken welke vakbond ook een afdeling in jouw sector heeft. Hier kun je de sectoren van het cnv vinden bijvoorbeeld:
https://www.cnv.nl/zoeken/#menu-sector
En ik neem aan dat het fnv en andere vakbonden ook diverse sectoren hebben.
Labyrinth-
26-04-2026 om 17:03
Met die functiewijziging ga je niet akkoord. Als de organisatie zijn mensen heeft verwaarloost hoef jij daar niet de dupe van te worden. Maar zou je daar niet willen stoppen? Het klinkt niet als een fijne werkomgeving, waar er goed voor je wordt gezorgd en je waardering krijgt. Heb je de verslagen van je jaarlijkse functioneringsgesprekken?
Je kan als je weer beter bent of eerder af kunnen koersen op een vaststellingsovereenkomst met behoud van uitkering. En gaan solliciteren op een functie bij een ander bedrijf. Uit eigen ervaring is een crisis ook een kans. In plaats van er hard tegenin, doe je stap opzij en geef je richting en maak je gebruik van de krachten die nu op je afkomen. Zorg dat je een half jaar of langer eerder kan stoppen, voordat je contract stopt.
tsjor
26-04-2026 om 17:33
Maar als ik het goed begrijp wil je je huidige functie zo ook niet voortzetten. Alleen als er 4 collega's bij komen, toch? Wellicht kun je dat op papier zetten. Plus twee andere mogelijkheden die je voor jezelf wel ziet zitten in het bedrijf.
En ondertussen inderdaad vakbond/arbeidsjurist raadplegen.