Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Kiki

Kiki

20-12-2009 om 16:11

Gaan jullie morgen naar jullie werk?

Of nemen jullie ijsvrij.

Of geven jullie bazen jullie ijsvrij?

En ... en daarom stel ik mijn vraag eigenlijk, vinden jullie dat de bazen hun personeel ijsvrij moeten geven omdat het gewoonweg te gevaarlijk is?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Nasha 1st

Nasha 1st

26-12-2009 om 12:34

Niet van plan

om van de zomer deze banden te gaan verwisselen, tenzij er iets mee is. Dan maar liever met winterbanden de zomer door....

Puck2

Puck2

26-12-2009 om 12:42

Pelle en asa

Pelle... we zijn het voor het eerst eens niet met elkaar eens. Ik zie wel degelijk het nut van winterbanden, maar het klopt wel dat je uiteraard duurder uit bent omdat het iedere keer weer verwisseld moet worden. En Asa: zelf wisselen kan als je 2 complete sets met velgen hebt (en dat is ook weer extra kosten en hoe doe je dat met uitbalanceren?

Minet

Minet

26-12-2009 om 14:38

Gevaar op de weg nasha

Jouw remweg met winterbanden in de zomer is 30% langer dan met 'zomerbanden'. Ik hoop van harte dat je nog van gedachten verandert, is het niet voor jezelf, dan graag toch voor je medeweggebruikers.

Nasha 1st

Nasha 1st

26-12-2009 om 15:14

Minet....

ze zitten er nu eenmaal op en ik vind het nogal prijzig om 2 sets banden te hebben en waar laat ik deze banden dan?

Over die remweg, waar haal jij die 30% vandaan? Dit vond ik:

http://www.amt.nl/web/Vraagbaak/tonen-vraagbaak/Gedrag-winterbanden-in-de-zomer-2008-2.htm

En de remweg? “In de zomer is de remweg van een winterband langer dan die van een zomerband. Het verschil is niet dramatisch. Het is veel kleiner dan het remwegverschil in het nadeel van de zomerband in de winter, maar het is er wel. Kortom, wie onder alle omstandigheden maximum performance eist, wisselt twee keer per jaar van banden.”

Nasha 1st

Nasha 1st

26-12-2009 om 15:17

Trouwens

als ik het goed lees op die site heb ik niet speciaal winterbanden maar all-seasonbanden....

Minet

Minet

26-12-2009 om 15:23

Anwb

Mijn gegevens komen van de site van de Anwb.

Nasha 1st

Nasha 1st

26-12-2009 om 15:39

Tjonge

Bij temperaturen van 35 graden....dat hebben we niet zo veel in de zomer hoor....:

Met winterbanden de zomer door, kan dat ?
We hebben het nu gehad over zomerbanden in de winter maar hoe zit het eigenlijk met winterbanden in de zomer. Als we ons weer even concentreren op remwegen want dat is toch het meest sprekend, dan kan een moderne auto op droog wegdek met zomerbanden binnen 12 meter stilstaan. Met winterbanden is remmen op droog altijd wat lastiger want het voor sneeuw ontworpen profiel is hier in het nadeel. Bij een buitentemperatuur van 15 graden zou de auto met winterbanden zo’n 14 à 15 meter nodig hebben. Bij hoge temperaturen nemen de prestaties van winterbanden snel af. Bij een buitentemperatuur van zo’n 35 graden constateerden wij een gemiddelde afname van de remprestaties van winterbanden van zo’n 30%. De auto zou dan dus zo’n 19 meter nodig hebben om tot stilstand te komen. All seasonbanden doen het beter dan winterbanden maar ook hier moet rekening gehouden worden met een merkbare afname van de prestaties bij hoge temperaturen, wij noteerden gemiddeld zo’n 25%. Ook de wegligging neemt merkbaar af, zowel bij all seasonbanden als bij winterbanden maar hier zijn de verschillen kleiner. Toch is er met winterbanden veilig te rijden in de zomer want we hebben het dan over veel minder kritieke rijomstandigheden die goed zijn te compenseren door het aanpassen van snelheid en volgafstand. Met winterbanden de zomer door kan dus wel maar ideaal is het niet. Bovendien zal de band aanmerkelijk sneller slijten dan in de winter door de hogere temperaturen.

Puck2

Puck2

26-12-2009 om 17:05

Minet, veilig volgens anwb. en pelle

Minet, in het artikel van de ANWB vertel je wel dat je een langere remweg nodig hebt met winterbanden, maar de rest van het artikel heb je kennelijk niet de moeite gevonden om hier te vermelden. Zoals Nasha al opmerkt is die 30% bij 35 graden en de eindconclusie van het stukje is: "Toch is er met winterbanden veilig te rijden in de zomer want we hebben het dan over veel minder kritieke rijomstandigheden die goed zijn te compenseren door het aanpassen van snelheid en volgafstand. Met winterbanden de zomer door kan dus wel maar ideaal is het niet. Bovendien zal de band aanmerkelijk sneller slijten dan in de winter door de hogere temperaturen."

Het is dus veiliger om in de zomer met winterbanden te rijden dan met zomerbanden of normale banden in de winter.
En Pelle: ik reageerde op je posting waarin je zegt "Ik ga A de weg niet op bij extreme omstandigheden en B komt het dus echt weinig voor dat we er in rijden. Nee, ik vind dat gewissel niet nodig."
Winterbanden zijn al van nut als de temperatuur onder de 7 graden is en ook bij regen en modderige wegen. Dat zijn in Nederland hele normale omstandigheden in de periode van november tot maart en dan rijdt jij vast ook wel met je auto.
En Asa, even nagevraagd: als je de banden iedere keer op hetzelfde wiel monteert als waar het af komt en de banden goed op spanning houdt, dan is uitbalanceren niet noodzakelijk maar wel aan te raden. Dus de optie die jij hebt is de goedkoopste manier om te wisselen van zomer en winterbanden. JE bespaart dan de kosten van wisselen en opslag, de banden zijn niet duurder (Pelle). Het enige is dat je een extra set velgen moet hebben, maar die hoeven ook niet duur te zijn.

Nasha 1st

Nasha 1st

27-12-2009 om 23:31

Gewoon

wat rustiger rijden dus en meer afstand. Gelukkig deed ik dat altijd al, in zowel zomer als winter, het levensgevaarlijke zal dus best meevallen....

Sawo

Sawo

29-12-2009 om 12:23

Winterbanden slecht voor de gezondheid

Hier geen winterbanden. We reizen gewoon wat minder en rijden voorzichtiger. Voor de twijfelaars. Winterbanden zijn slecht voor onze gezondheid.

Winterbanden slecht voor gezondheid
Winterbanden zorgen voor asfaltdeeltjes in ons bloed, blijkt uit Zweeds onderzoek. Door het gebruik van de banden raken minuscule deeltjes van het wegdek los en die ademen we in. Dat kan voor gezondheidsproblemen zorgen.

groet

saar

Nasha 1st

Nasha 1st

29-12-2009 om 15:30

Saar....

uitlaatgassen zijn ook slecht, die adem je ook in.....

Doppie

Doppie

29-12-2009 om 15:40

Niet erg wetenschappelijk ingesteld he saar?

Het onderzoek dat jij aanhaalt toont in het laboratorium aan dat Zweedse winternbanden op asfalt meer deeltjes losmaken dan zomerbanden. Deze deeltjes zouden eventueel in het bloed kunnen komen.

1. Dit is alleen in een laboratorium aangetoond, nooit is bij mensen gezien dat zij door gebruik van winterbanden meer asfaltdeeltjes in het bloed hebben

2. De winterbanden die in Zweden worden gebruikt zijn vaak noppen of spijkerbanden voor meer grip als er ijs of sneeuw op de weg ligt

De winterbanden die in Nederland gebruikt worden zijn gemaakt van een zachtere rubbersoort en hebben een zgn lamellenprofiel om water beter af te kunnen voeren, tegen de aquaplaning

3. Ik ken er ook nog wel eentje: Zomerbanden zijn slecht voor de gezondheid! Meer slippartijen en vaker aanrijdingen door aquaplaning. Heb ik het nog niet eens over de schade die dat veroorzaakt in het asfalt! Als dat toch allemaal in je bloed komt dan heb je een kartbaan in je lijf! Wetenschappelijk nergens op gebaseerd natuurlijk

Ik vind het prachtig dat je voorzichter rijdt in de winter, ik probeer toch altijd wel voorzichtig te rijden.. maar je kan nog zo voorzichtig rijden, als jij op de snelweg rijdt en een één of andere idioot wijkt ineens uit op een moment waardoor je toch heel hard moet afremmen dan maak je met winterbanden toch een betere kans om alles en iedereen heel te houden dan met zomerbanden.

Misschien moet je daar eens over nadeneken voordat je een bericht zoals het jouwe post. Dat jij er zelf voor kiest om geen winterbanden neemt moet je echt helemaal zelf weten, maar met zo'n ongenuanceerde zin kweek je onterecht onrust bij mensen.

Ik wens je een veilige winter toe,

Groetjes van Doppie (ervaringsdeskundig op het gebied van aquaplaning ondanks voorzichtig rijden...(

Doppie

Doppie

29-12-2009 om 20:54

Het kost geld pelle

En zolang mensen er van overtuigd zijn dat het hen nooit zal overkomen: "omdat zij in de winter veel voorzichter gaan rijden" gaan ze er ook geen geld aan uitgeven............. domdomdomdomdom,

Leasemaatschappijen wete wel beter, als je een leaseauto hebt dan kun je er gewoon winterbanden onder laten zetten, tenzij je wel een heel onverschillige werkgever hebt.

Ter informatie, itt tot wat wel gedacht wordt, winterbanden bewijzen niet alleen hun dienst bij gladheid en sneeuw, maar met name (en dat geldt vooral voor het type banden dat in Nederland wordt gebruikt) voor NATTE wegen.

Lynna

Lynna

30-12-2009 om 09:23

Hier ligt weer sneeuw!

Gatver, hier aan de kust ligt weer sneeuw. Ik was net zo gelukkig dat we er af waren. Gelukkig nu geen gedoe of ik wel naar het werk kan, ik hoef pas maandag weer. Maar ben bang dat er dan nog veel ligt, gezien de voorspelde temperaturen.........

Puck2

Puck2

30-12-2009 om 12:51

Geen idee pelle

"Ga dan in op wat ik zeg: in andere landen zijn winterbanden verplicht. Zoek dan eens uit waarom dat hier niet zo is? Wellicht omdat het verschil in Nederland te klein is?"
Tja, je zou best gelijk kunnen hebben maar het zou ook nog zo kunnen zijn dat het bij hogerhand ook nog niet zo goed doorgedrongen is dat het wel degelijk een effect zou kunnen hebben. Nederland loopt toch wel vaker ergens mee achter. Dat zou zo maar hier ook kunnen zijn. En Doppie heeft wel een punt: de meeste leasemaatschappijen geven ook vaak een set winterbanden af (maar Doppie, niet "gewoon" hoor, vaak zijn er beperkende extra regels en maar 1 set) en die zouden dat vast niet doen als de nadelen groter zouden zijn dan de voordelen of als het extra geld zou kosten. Ik denk dat de voordelen dus wel zeker opwegen tegen de nadelen als je het over de groep van leaserijders hebt die veel op de weg zitten. Dat het voor kleinverbruikers zoals jij en ik anders ligt is wel duidelijk ondertussen uit de discussie.

Kari1

Kari1

30-12-2009 om 15:59

Verplicht?

"in andere landen zijn winterbanden verplicht." volgens Pelle.
Bij mijn weten is Finland het enige land waar winterbanden bij wet verplicht zijn. Duitsland zegt dat je moet zijn aangepast aan de omstandigheden. Dat kun je evt. ook bereiken door bij sneeuw of ijzel slechts stapvoets te rijden. Je kunt dan dus niet de snelweg op want daar zal waarschijnlijk wel een minimumsnelheid gelden en die kun je in die omstandigheden niet halen met zomerbanden. Bij een ongeval onder winterse omstandigheden op zomerbanden zul je heel goed moeten kunnen aantonen dat je je aan de omstandigheden hebt aangepast, niet altijd makkelijk.
In Oostenrijk zijn bij sneeuw e.d. winterbanden OF sneeuwkettingen verplicht. Je kunt onder de winterbanden uit met je sneeuwkettingen. Niet altijd handig (understatement) maar wettelijk wel mogelijk.
Het is dus in die landen veel beter om winterbanden eronder te hebben, dat zal iedereen die in de winter naar die landen gaat ook doen. Maar wettelijk verplicht is het niet.
Kari

Puck2

Puck2

30-12-2009 om 16:50

Kari

Van de site van de ANWB: "In Oostenrijk is het vanaf 2008 verplicht -tussen 1 november tot 15 april- bij winterse omstandigheden op alle wielen winterbanden te voeren en/of sneeuwkettingen op de aandrijfwielen"
Tja, er zijn ook winterse omstandigheden dat je nog niet met sneeuwkettingen kunt rijden. Bijv. bij natte sneeuw of een ieniemini laagje sneeuw. In dat geval zijn dus wel degelijk de winterbanden verplicht in Oostenrijk als ik bovenstaande lees.
Even verder (algemeen) voor de duidelijkheid: ook al rijd je met winterbanden dan nog kan het nodig zijn om sneeuwkettingen te gebruiken. Er zijn omstandigheden waar je met alleen winterbanden echt niet weg komt.

Kari1

Kari1

30-12-2009 om 20:45

Ja puck

Dat is wat ik ook zeg: "In Oostenrijk is het vanaf 2008 verplicht -tussen 1 november tot 15 april- bij winterse omstandigheden op alle wielen winterbanden te voeren en/of sneeuwkettingen op de aandrijfwielen". EN/OF. Het mag dus met zomerbanden en sneeuwkettingen, dat is die OF. ("Onder winterse omstandigheden wordt verstaan: bij sneeuw, sneeuwval, sneeuwmodder, ijzel, ijzvorming of een combinatie daarvan. Mocht je niet over winterbanden beschikken, dan zijn sneeuwkettingen een toegestaan alternatief.")
Dat is erg onhandig, want op plekken met sneeuw/ijs moeten de kettingen er om, is de straat weer zwart dan moeten ze er af. Héél onhandig, en in de praktijk nauwelijk doenlijk, maar het mag wel zo. Er is geen wettelijke winterbandenplicht.
"ook al rijd je met winterbanden dan nog kan het nodig zijn om sneeuwkettingen te gebruiken. Er zijn omstandigheden waar je met alleen winterbanden echt niet weg komt." Praat me d'r niet van...we moesten voor de laatste 200 meter de kettingen om onze winterbanden leggen, bij -14....:-s.
Kari

Kari1

Kari1

30-12-2009 om 22:04

Aanvulling

Aan het begin van de bergweg naar boven stond een bord: Kettenpflicht, voor vrachtwagens en voor personenauto's zonder winterbanden. Wij konden daar dus doorrijden. Als er een wettelijke winterbandenpicht had bestaan dan was dat een beetje een onzinnig bord geweest, die personenauto's zonder winterbanden hadden dan helemaal niet gekund.
Kari

Puck2

Puck2

31-12-2009 om 13:04

Ja maar kari

Misschien stond dat bord er wel voor 2008 al, toen was die regel er nog niet. Maar ik ben met je eens dat het een regel is waar je met omslachtige handelingen wel onderuit kan komen. In de praktijk komt het er dan toch op neer dat je in Oostenrijk beter winterbanden op je auto kunt hebben en dus je sneeuwkettingen voor de grijp moet hebben. Lijkt me ellende om voor 200 m in de kou je kettingen nog te moeten gebruiken.

Kari1

Kari1

01-01-2010 om 13:50

Pelle en puck

Van het Duitse verkeersbureau: „in de Duitse wet staat niet expliciet vermeld dat winterbanden verplicht zijn. Wel is in de wet de regel opgenomen dat uw auto aan winterse weersomstandigheden aangepast moet zijn. Houdt u het verkeer op omdat uw auto niet aan de weersomstandigheden aangepast is, ook dan loopt u het risico beboet te worden.“
Het alternatief voor winterbanden is dan om een zodanige route te vinden dat je met 30 km per uur het verkeer niet ophoudt. Niet over de snelweg of grotere doorgaande wegen dus. Dat is natuurlijk vooral een theoretisch alternatief, iemand die echt een afstand door Duitsland wil afleggen zal daarom in de praktijk zorgen voor winterbanden. Ik reageerde op de veronderstelling van wettelijke winterbandenplicht, dat is niet zo. De ANWB is daarmee ook te kort door de bocht (maar wel praktisch).
Puck: „Misschien stond dat bord er wel voor 2008 al, toen was die regel er nog niet.” Nee, dat zijn borden die per (halve) dag worden geplaatst en weggehaald, al naar gelang de omstandigheden. Het kan niet zo zijn dat er een bord met Kettenpflicht staat bij een schone weg, dan gaat geheid het asfalt aan gort immers.
“In de praktijk komt het er dan toch op neer dat je in Oostenrijk beter winterbanden op je auto kunt hebben en dus je sneeuwkettingen voor de grijp moet hebben.” Zeker weten.
Kari

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.