Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Vic

Vic

20-09-2011 om 21:26

Geen koffie voor bezoek

Voor mijn werk kom ik bij veel verschillende bedrijven. Vandaag was ik bij een bedrijf dat doet in allerlei gezondheidsvoer, biologische sapjes, verantwoorde ontbijtgranen, etc. Ze konden me geen koffie aanbieden omdat dat niet in hun bedrijfscultuur past (koffie is slecht voor je). Wel hadden ze kruidenthee, maar zonder suiker (want suiker is ook slecht voor je). Ik ben dus maar gegaan voor een supergezonde (en niet zo lekkere) spinazie/bessensmoothie. Toen ik thuis tegen mijn dochter opperde dat ik volgende keer een thermoskannetje koffie meeneem, vond zij dat ik dat niet kon maken. 'Dat is net als gaan eten bij een vegetariër en dan je eigen vlees meenemen', vond ze.
Wat denken jullie? Het is toch ook heel erg vreemd als je als bedrijf je gasten geen koffie kunt aanbieden?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Wie moet er wat van wie?

Ik ben het geheel eens met Beemer. En ik vraag me af: als er iemand bij hun langs komt die ze te vriend willen/moeten houden (belastingmeneer, arbocontroleur, iemand van bouw en woningtoezicht voor de vergunning...) of ze dan ook zo principieel zijn

Ik vind het onbeleefd om geen koffie aan te bieden en extra onbeleefd om een zelfvoldaan "wij doen alleen maar verantwoord" praatje te houden, tenzij je daar een week intern gaat voor een kuur ofzo, maar dat was hier niet aan de orde.

Met zulke mensen zou ik eigenlijk niets meer te maken willen hebben

Groeten,

Temet

Roosje Katoen

Roosje Katoen

20-09-2011 om 22:30

Mwah

Ik vind het wel geinig eigenlijk, zo'n eigen drankaanbod... hoewel een spinazie/bessensmoothie niet echt lekker klinkt... Zo erg is het toch niet als je een bakkie koffie minder drinkt? Ervan uitgaande dat het gewoon een kort bezoek was, als je er idd dagen rondhangt vind ik het weer wat anders.

De vergelijking met die vegetariër gaat niet helemaal op, daar kom je dan om te eten, bij dit bezoek niet (neem ik aan).

Vic

Vic

20-09-2011 om 22:30

Geen koffiemachine

Ik kan me daar wel in vinden, maar hier was dus ook geen koffiezetapparaat aanwezig. Nu snap ik wel dat ze niet een Senseo in het keukenkastje houden alleen voor de belastingmevrouw of bouwcontroleur, maar vreemd is het wel. Dus ik kan het wel maken om volgende keer met een beker koffie van een tentje op de route binnen te lopen? Nu was het maar een kort bezoekje in de middag, maar volgende keer zit ik daar de hele dag.

MJ

MJ

20-09-2011 om 23:14

White little lies

Ik ben regelmatig inhuur op verschillende locaties. Soms krijg ik geen koffie, soms oplos, soms (oh gruwel) senseo. Soms echte lekkere koffie maar dan pas om half elf terwijl ik om 6 uur de auto instap. Om te functioneren heb ik 2 bekers echte koffie nodig in de vroege ochtend. Ik heb dus een thermosfles bij me en een eigen beker en verkoop het onder het motto: "beetje gevoelige maag, dus m'n eigen drinken, maar jullie allemaal vreselijk bedankt voor de gastvrijheid"

Succes!

Kaaskopje

Kaaskopje

21-09-2011 om 02:15

Vic

Als je daar de volgende keer een hele dag moet zitten zou ik zéker een thermosfles meenemen en die lachend uit mijn tas trekken.
Wat een eng bedrijf is dat! Wat doen ze met personeel wat stiekem toch suiker gebruikt (stilletjes vanuit de la...)? Worden die ook geblenderd?

Fiorucci

Fiorucci

21-09-2011 om 06:55

Ik zou alleen....

Als ik een hele dag daarheen zou moeten, zou ik koffie meenemen, maar voor een korte afspraak zou ik gewoon accepteren wat er is.

Nou

als je je eigen koffie mee neemt dan ga je bewust tegen de principes van het bedrijf in, een bedrijf waar je op bezoek bent. Ik weet niet het hoe/wat/waarom je bij het bedrijf bent maar als je een leverancier oid bent zou ik het als bedrijf niet fijn vinden als iemand zo bewust laat zien dat je het niet eens bent met hun principes.

Ik zou een thermosfles mee nemen voor onderweg maar zeker niet meenemen in het bedrijf.

Tijgeroog

Tijgeroog

21-09-2011 om 09:16

Koffie is geen recht

Maar het is toch geen recht om een kop koffie te krijgen? Misschien wel een gewoonte, maar iedereen mag weten wat ie daarmee doet. Misschien drink ik wel altijd cola, maar dat betekent nog niet dat als ik ergens kom, er cola voor mij moet zijn.
Drink een kop koffie voor je er komt, probeer eens de kruidenthee zonder suiker, ga eens experimenteren met andere smoothies die ze hebben. En als je echt niet zonder kan neem je een thermoskan koffie mee, maar ga niet zo lopen zuurpruimen.

Hanne.

Hanne.

21-09-2011 om 09:20

Niet respectvol

Ik vind het eerlijk gezegd niet heel respectvol om, bewust tegen de principes van een bedrijf in te gaan. Hoe oneens je het er ook mee bent.

Koffie is niet 'de norm' het is hoogstens jouw norm. En als je echt niet zonder kan kan je voor en na de tijd in het bedrijf en in de pauzes (buiten) gewoon koffie drinken. Tijdens je aanwezigheid drink je dan gewoon water. Of toch de smootie, of thee met honing of wat dan ook. Desnoods gewoon niets.

Als je een zaken diner hebt bij een islamitisch bedrijf ben je dan ook verontwaardigd dat je geen glaasje wijn geserveerd krijgt?

Tinus_p

Tinus_p

21-09-2011 om 09:38

Enerzijdsanderzijds

Vic:
"Het is toch ook heel erg vreemd als je als bedrijf je gasten geen koffie kunt aanbieden?"
Tsja, enerzijds laat dit bedrijf zien principieel te zijn 'If you talk the talk, you have to walk the walk' ofzoiets. Anderzijds, het is idd weinig gastvrij, en koffie is nu eenmaal onlosmakelijk onderdeel van de Nl cultuur

Overigens, als je daar echt op bezoek bent (dus niet als ingehuurde kracht oid) vind ik zelf meenemen van drinken idd niet erg beleefd. Kom je daar voor een klus, dan vind ik dat het wel kan, net zoals dat je dan ook je eigen bammetjes meeneemt.

Mooie uitspraak

van je dochter en daar ben ik het helemaal mee eens !

Fiorucci

Fiorucci

21-09-2011 om 10:47

Niet gastvrij?

Wat is er niet gastvrij aan hetgeen aangeboden werd? Het is vreemd om koffie gastvrij te vinden en een smoothie niet. Reken maar dat die smoothie het bedrijf meer kost dan een bakkie (meestal vieze) koffie.

Tinus_p

Tinus_p

21-09-2011 om 13:09

Etiquette vs statement

Fiorucci:
"Wat is er niet gastvrij aan hetgeen aangeboden werd? Het is vreemd om koffie gastvrij te vinden en een smoothie niet. Reken maar dat die smoothie het bedrijf meer kost dan een bakkie (meestal vieze) koffie."
Gastvrijheid is niet zozeer 'veel geld uitgeven', maar ook: voldoen aan de verwachingen van de gast.
Dat is precies de kern van (goede) etiquette: het creëren van een set regels die ervoor zorgen dat mensen soepel kunnen omgaan met elkaar. 'Koffie' is dus een duidelijk onderdeel van die etiquette: je biedt koffie aan. Het staat je vrij om ook iets anders aan te bieden, maar wie geen koffie aanbiedt, negeert bewust die etiquette, en dat is (mooi gezegd) 'een statement'.

Roosje Katoen

Roosje Katoen

21-09-2011 om 14:22

Joyeux

Haal je dan gewoon je schouders op als er alleen maar vlees is bij een lunch? Ik vind dat in deze tijd echt niet meer kunnen, en zal er zeker een (vriendelijke, hoor) opmerking over maken. Overigens probeer ik dit soort situaties altijd te voorkomen door vooral aan te geven dat ik geen vlees eet.

Tirza G.

Tirza G.

21-09-2011 om 15:08

Ik ben benieuwd

In welke functie je daar kwam. Hebben ze je nódig? Ik bedoel: ga je grote hoeveelheden van ze inkopen? Dan vind ik het wel stoer. En stom
Ik ben, organisatietechnisch, réuze principieel. En dat kost de organisatie tonnen. Maar ja, wel stoer.

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

21-09-2011 om 15:09

Nou

Bedenk ik me ineens dat ik er toch een mening over heb. Ik vind het aanbieden van een alternatief voor koffie niet zo heel erg boeiend. Wat mij mateloos zou ergeren is het belerende aspect er van. Rot lekker op, dat maak ik zelf wel uit.

Tirza

Vic

Vic

21-09-2011 om 15:16

Tja

Als belastingcontroleur word ik bij bedrijven vaak ergens in een kamertje of bezemkast weg gezet, waar ik mijn werk doe. Veel collega's nemen tijdens zo'n controlebezoek hun eigen boterhammen, flesje water of eventueel een zakje cup-a-soup mee. Wat vinden jullie van de compromis om een zakje oploskoffie mee te nemen, en dat dan alleen te drinken als er geen mensen van het bedrijf bij zijn?

mirreke

mirreke

21-09-2011 om 15:45

Nou vic, dat vind ik dan ook onzin

Jij mag je eigen meegebracht koffie toch in alle openheid drinken? Je kunt/mag toch ook gewoon zeggen dat je bij het (voor dit bedrijf zo belangrijke werk) echt wel een bakje koffie nodig hebt?
Ik heb een aantal jaar regelmatig als notulist gewerkt, en kwam dan telkens bij weer een ander bedrijf over de vloer. Ik heb eigenlijk nog nooit meegemaakt dat er geen koffie was , maar wel regelmatig dat ik als notulist niets! aangeboden kreeg. Dat is pas erg

mar

mar

21-09-2011 om 16:28

En als je het omkeert?

Als je het andersom bekijkt? Je komt bij een koffiebrander, het enige wat ze je kunnen aanbieden is hun eigen product en jij drinkt geen koffie?
Ik zou dan óf het kopje koffie toch nemen óf een glaasje water vragen. Geen haar op mijn hoofd zou bedenken of voortaan een thermosfles thee mee te nemen.

ik zou overigens die spinazie/bessensmoothie best eens willen proberen

Vic

Vic

21-09-2011 om 16:51

Mar

Ik zie het nut niet van de situatie omdraaien. Koffie of thee, het principe blijft hetzelfde.

Vic

Vic

21-09-2011 om 17:05

Lol

"Vragen of de dampen van je koffie al voldoende zijn om het bedrijf te vergiftigen of dat het geen probleem is als je het zelf meeneemt."
Het lijkt me dan weer niet zo verstandig om dat op die manier te brengen

+ Brunette +

+ Brunette +

21-09-2011 om 19:12

Belastinginspecteur, zeg je?

Dan word je waarschijnlijk toch al niet juichend binnengehaald dus een thermoskan koffie kan er dan ook nog wel bij. Als je een leverancier was geweest, zou het een ander verhaal zijn want dan moet je in de gunst zien te komen/blijven. Als je verblijf in het bedrijf lang genoeg is om bammetjes (onverantwoord witbrood met vleeswaren bijvoorbeeld) mee te nemen, dan kan die koffie er ook nog wel bij. Vreemd trouwens dat ze zelfs geen koffiesurrogaat hebben, dan maak je tenminste een gastvrij gebaar, al zullen de meeste gasten geen trek hebben in eikeltjeskoffie. Zelf heb ik trouwens ook zelden koffie in huis, ik lust het niet, het zit gewoon niet in mijn systeem, om jouw verhaal om te draaien: ik baal ervan als een bedrijf alleen maar koffie heeft en geen thee (ben een theeleut).

Tirza G.

Tirza G.

21-09-2011 om 19:17

Je komt de belastingen doen? O meid, dat is het dan gewoon. Bof je nog dat je niet ongelooflijk aan de schijterij bent geraakt van die smoothie. Want dat was natuurlijk hun bedoeling. Trallallalla. Ze zijn je gewoon liever kwijt dan rijk. Jaaaaaaa jammerrrrrrr.

Tirza (houdt erg van belastingen)

Vic

Vic

21-09-2011 om 20:03

Ja dat zeiden wij ook al

Ik was met een collega en ik had me al afgevraagd of we niet vergiftigd zouden zijn met die groene smoothies. Collega vond het trouwens wel lekker. En plannen gemaakt om daar volgende keer pizza te laten bezorgen en dan heel veel cola en koffie hahaha.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

21-09-2011 om 21:28

Heerlijk toch?

Heerlijk toch, als je eens ergens bent waar je eens géén flauwe automaten-koffie krijgt voorgeschoteld? En dat er dan allerlei lekkere thee en zelfs versie smoothies zijn? Ik bedoel: ik wou dat ik eens ergens kwam met zo'n aanbod. Wat een gezeur zeg, dat je recht heb op een bakkie leut, en dat dit bedrijf niet gastvrij zou zijn. Ze besteden er waarschijnlijk meer aandacht aan de catering dan menig ander bedrijf.

Inge M

Inge M

21-09-2011 om 22:14

Dat is kortzichtig (ijsvogeltje)

Er zijn best veel mensen die koffie erg belangrijk vinden. Een soort levensbehoefte dus. Blij zijn met thee en smoothies helpt dan niet.
Je zegt ook niet tegen iemand die rookt: je mag hier binnen niet roken maar ook niet buiten want wij zijn tegen roken.
Vic doet niemand kwaad als ze een thermoskan koffie meeneemt voor bij haar meegebrachte lunch. Mocht ze een lunch aangeboden krijgen, dan kan ze de koffie altijd nog buiten of in de auto of in de haar toegewezen werkkamer drinken.
Kwestie van geven en nemen dus.

Ik weet nog dat ik ooit bij een cursus van meerdere dagen zat. Er was koffie, iedereen zat enorm te gapen. Op de 2e dag viel het kwartje, de koffie was caffeinevrij. Een mooi streven maar niet handig voor mensen die maar tijdelijk in dat gebouw zaten. Oplossingen werden al snel gevonden in de vorm van meegebrachte koffie, energydrankjes met caffeine, etc.

Kaaskopje

Kaaskopje

22-09-2011 om 01:50

Respect voor bedrijfscultuur

Ik heb in het verre verleden een weekendcursus gedaan bij een antroposofische kruidenkwekerij. Het eten was vegetarisch en ik als ware carnivoor heb geen seconde vlees gemist. Ik vond het eten heerlijk klaargemaakt. Er ging een wereld voor me open. Als je naar zoiets toegaat weet je van te voren dat je je in dat weekend moet aanpassen aan de opvattingen en gewoontes binnen zo'n gemeenschap van mensen die dat centrum bemannen. Ik vind en vond dat dan ook geen enkel punt, ook omdat het volledig vrije keus was om daar te zijn.
Als je ergens beroepsmatig moet zijn is dat anders, vind ik. Je moet er heen vanwege het werk en niet omdat je de gewoontes van het bedrijf wilt leren kennen. In die hoedanigheid vind ik dat het al heel beleefd is om hun sapjes te accepteren bij een kort werkbezoek. Ik vind daarentegen dat zo'n bedrijf ook zoveel realiteitszin moet hebben om te beseffen dat die biosapjes en dergelijke niet aan elke zakelijke gast besteed zijn. Daarom vind ik het van nette manieren getuigen om toch een pot oploskoffie in een kastje te zetten, speciaal voor mensen die toch liever een bakje koffie lusten.

Fiorucci

Fiorucci

22-09-2011 om 07:30

Inge

Koffie is mijn eerste levensbehoefte. Maar ik kan best even een uurtje zonder. Ik zit er dan ook helemaal niet mee als er ergens geen koffie wordt geschonken, ik heb een goede vriendin die het niet eens in huis heeft. Drink ik koffie als ik weer thuis ben.

Fiorucci

Fiorucci

22-09-2011 om 07:32

Tinus

Ik zie gastvrijheid als: oog hebben voor het feit dat de gast wellicht behoefte heeft aan iets te drinken.

mar

mar

22-09-2011 om 08:48

Vic en beemer

Het ging mij erom dat de opmerking kwam dat koffie bij de NL cultuur hoort, dat dat aangeboden hoort te worden. En of je als wat "alternatief" bedrijf jouw zienswijze aan je gasten moet opdringen.
Vandaar het omdraaien. Werkt het ook zo als je koffie kunt krijgen, maar geen thee, vanwege de bedrijfscultuur?

Als op regelmatige basis ergens moet werken omdat je gedetacheerd oid bent, vind ik het anders. Je eigen thermosfles, bekertje melk, sapje of wat dan ook meenemen vind ik dan geen probleem. Kom je incidenteel als gast, dan vind ik het anders en moet je het maar voor lief nemen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.