Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

geld discussie

Ik ben een 55 jarige vrouw, gescheiden met drie kinderen (ondertussen nog één student thuis)  en sinds 12 jaar terug getrouwd met een kinderloze man.   Hij verdient meer dan ik, hij verhuurt twee appartementen we wonen in mijn huis.
Hij draagt maandelijks 750 euro bij (ik betaal alle rekeningen, boodschappen doen we allebei) nu was er gisteren een discussie en hij zei dat hij vindt dat ik profiteer van zijn geld ?   Ik was woest, snap echt zijn probleem niet, zijn inkomen is meer dan het dubbele van mij en ik hoef echt zijn geld niet maar die bijdrage van 750 euro per maand is toch niet overdreven ?
Hij wil ook geen gemeenschappelijke rekening, ik weet ook wel dat juridisch alles wat je verwerft tijdens het huwelijk gemeenschappelijk is maar wil het zover niet drijven uiteraard.  Ik moet zijn geld niet maar gewoon een bijdrage is toch normaal of ben ik verkeerd ?


Dat bedrag van 750,-- zal ooit ergens op gebaseerd zijn. Misschien opnieuw berekenen?
De enige reden waarom het lijkt alsof hij jou betaalt is, dat hij in jouw huis erbij gekomen is. Normaal gesproken, als je samen een nieuwe woning betrekt, maak je op dat moment afspraken over de verdeling van de kosten.
Het is wel vreemd als iemand na 12 jaar gaat klagen over geld. Gaat het wel goed met hem?

Tsjor


Wat ik niet zo heel goed snap is waarom jullie niet de kosten van de huishouding berekenen en daarvoor een gezamenlijke rekening openen. Daarbij geldt dan, denk ik, dat je de rente voor de hypotheek op de woning -als die er is- kan worden beschouwd als huishoudkosten, maar de aflossing is vermogensaanwas voor jou en die valt er dan buiten.
Wij hebben een gezamenlijke huishoudrekening, op mijn uitdrukkelijk verzoek zonder de mogelijkheid van rood staan. Maandelijks betalen wij elk hetzelfde bedrag, bii bijzondere uitgaven storten we bij. Gebruikelijker is overigens om te storten naar verhouding van inkomen, maar daar kozen wij niet voor.

melanie55

melanie55

16-06-2023 om 10:54 Topicstarter

Soms denk ik inderdaad waarom nu ?   Het is wel zo dat mijn huis afbetaald is maar er veel kosten beginnen aan te komen, maar ik vraag me gewoon af los van de bedragen, is het normaal om zo te leven ?
Hij heeft geen kinderen, kan hij niet een beetje flexibeler zijn ?
Ik vind hem gewoon gierig, en hij vindt mij een verkwister, omdat we een ander investeringspatroon hebben, bij mij mag geld rollen, etentjes, kleedjes, wijntjes, voor hem is bloemkool met worst ook ok😒, voor mij ook maar wil genieten in het weekend en zeker omdat hij kan, hij heeft tov mij veel meer geld,  of verwacht ik teveel ?

melanie55 schreef op 16-06-2023 om 10:54:

Soms denk ik inderdaad waarom nu ? Het is wel zo dat mijn huis afbetaald is maar er veel kosten beginnen aan te komen, maar ik vraag me gewoon af los van de bedragen, is het normaal om zo te leven ?
Hij heeft geen kinderen, kan hij niet een beetje flexibeler zijn ?
Ik vind hem gewoon gierig, en hij vindt mij een verkwister, omdat we een ander investeringspatroon hebben, bij mij mag geld rollen, etentjes, kleedjes, wijntjes, voor hem is bloemkool met worst ook ok😒, voor mij ook maar wil genieten in het weekend en zeker omdat hij kan, hij heeft tov mij veel meer geld, of verwacht ik teveel ?

Kijk nu klinkt het bericht anders en dat is waarschijnlijk waar de ergernis zit. Misschien niet eens in de bijdrage zelf.

Jij bent in zijn ogen verkwistender terwijl je minder geld hebt( ik zeg minder, want we kennen het bedrag niet). Met die bijdrage kun jij je geld nog meer laten rollen. Terwijl als je vraagt om een bijdrage in de kosten, luxe kosten niet meetellen .

Dus zonder die bijdrage zou je leven minder luxe zijn. ( maar wellicht nog steeds voldoende om het te laten rollen).

Dus misschien zit de ergernis puur richting jouw levensstijl.

Al vind ik als koppel dat bepaalde bezwaren gewoon geen issue zouden moeten zijn. 

Wat me opvalt is dat je over hem praat als neutrale inwonende, huisgenoot en niet als partner, meer als zeurende lastpak. Ik vermoed dat er misschien meer obstakels zijn in de relatie dan alleen de bijdrage en verschil in uitgavenpatroon? Hoe je praat over de kosten die er aankomen hoor ik onuitgesproken verwachtingen ergernissen die wellicht even terecht als onterecht zijn. En alhoewel jullie partners zijn, kan ik me daarbij wel een irritatie van zijn kant bij voorstellen.

Als je samen een huishouden vormt, draag je daar samen, meestal naar draagkracht de lasten van. Een bijdrage in de kosten is heel redelijk. Maar het huis is afbetaald en van jou. Nu lijkt het net alsof hij een soort van kostgeld betaalt om bij jou te mogen wonen. Mijn huis is nog niet afbetaald, maar wel van mij. Mijn man betaalt niet mee aan de hypotheek. 

Het gaat denk ik voor je man meer om leefstijl, dat hij voor zijn gevoel meer moet bijdragen omdat jij graag luxe dingen eet, wijn drinkt op het terras en veel kleding koopt. Daar is niks mis mee, maar zou het vervelend vinden als mijn man het gevoel zou hebben dat hij dat voor mij moest bekostigen.

Ook verschil in leefstijl/uitgavepatroon kun je verrekenen op een prettige, niet-oordelende wijze. Hij laat duidelijk merken dat hij baalt, jouw voorstel kan zijn dat jullie een goede analyse maken van de noodzakelijke, te delen kosten en de rest is vrij te besteden door jou én door hem.
Een gemeenschappelijke rekening is daarvoor het meest neutraal en dat hij dat niet wil is nonsense. Of hij nou naar jou geld overmaakt of naar een ander nummer maakt niet uit. En daarbij hoef jij geen inzicht (meer) te geven in je eigen rekening als je dat niet wilt. Het gaat vanaf nu allemaal via de gemeenschappelijke rekening.

Praktisch voorbeeld van hier: partner betaalt boodschappen niet van gemeenschappelijke rekening, dat vindt hij teveel gedoen met 2e pasje enzo . .  . Dus ik heb een analyse/schatting gemaakt van de boodschappenkosten die hij maakt en ik maak gewoon halfjaarlijks een bedrag naar hem over. Dan is dat alvast rechtgetrokken. En van grote uitgaven die hij doet bijv. voor klussen aan huis, bepaalde belastingen die hij betaalt (als ik gemeenschappelijke kosten betaal, doe ik het altijd van de gemeenschappelijke rekening) stort ik de helft op zijn rekening. Ik wil graag een bepaalde financiële gelijkheid daarin, hem boeit het minder en dus doe ik wat meer moeite om het inzichtelijk te krijgen en te houden.

gr Angela

Een dergelijk verschil in omgang met geld speelt hier ook: ik ben veel zuiniger dan mijn partner. En precies daarom heb ik altijd gescheiden rekeningen gewild. Wij betalen dus beiden geld voor de noodzakelijke kosten van de huishouding en als hij verder zijn geld aan onzin wil uitgeven is dat zijn zaak en zal ik er niet over gaan zeuren.

melanie55 schreef op 16-06-2023 om 10:54:

Soms denk ik inderdaad waarom nu ? Het is wel zo dat mijn huis afbetaald is maar er veel kosten beginnen aan te komen, maar ik vraag me gewoon af los van de bedragen, is het normaal om zo te leven ?
Hij heeft geen kinderen, kan hij niet een beetje flexibeler zijn ?
Ik vind hem gewoon gierig, en hij vindt mij een verkwister, omdat we een ander investeringspatroon hebben, bij mij mag geld rollen, etentjes, kleedjes, wijntjes, voor hem is bloemkool met worst ook ok😒, voor mij ook maar wil genieten in het weekend en zeker omdat hij kan, hij heeft tov mij veel meer geld, of verwacht ik teveel ?

Maar voor die kosten heb je toch wel gewoon geld opzij gezet? 

Temet schreef op 16-06-2023 om 12:55:

Een dergelijk verschil in omgang met geld speelt hier ook: ik ben veel zuiniger dan mijn partner. En precies daarom heb ik altijd gescheiden rekeningen gewild. Wij betalen dus beiden geld voor de noodzakelijke kosten van de huishouding en als hij verder zijn geld aan onzin wil uitgeven is dat zijn zaak en zal ik er niet over gaan zeuren.

Dit! Zo doen wij het ook. Gezamenlijk de vaste lasten, boodschappen, ed. En privedingen met je eigen geld via je priverekening. Ik heb geen inzicht in mijn partners eigen rekening en hij niet in die van mij. Ik bemoei me nooit met zijn uitgaven en het lijkt me ook vreselijk als ik me moet verantwoorden als ik weer kleding heb gekocht. 

Aan de andere kant trakteren we ook wel eens voor elkaar. Zo betaalt een van ons wel eens een etentje van eigen rekening bijvoorbeeld. Maar geen must. Als dat niet gebeurt dan gewoon via gezamenlijke rekening.

Wat goed Angela1967!

Jullie wonen in jouw huis zonder hypotheek en hij bezit 2 appartementen die hij verhuurt. Er is iedere maand €1500,- van jullie samen om overige vaste lasten van te betalen en misschien wat sparen voor onderhoud van het huis en als de wasmachine stuk gaat. Boodschappen doen jullie ieder de helft.

Blijft over de uitgaven aan  leukigheden voor jou, vervoer,  kleding en verdere onkosten voor de kinderen. Die doe je van je eigen geld, dus niet die €1500,- voor vaste lasten en het probleem is opgelost. 
Elkaar krent en verkwister noemen gaat niets oplossen. Aan tafel met pen en papier en een berekening maken waar jullie beide weer mee verder kunnen. 

wil40 schreef op 16-06-2023 om 13:53:

Jullie wonen in jouw huis zonder hypotheek en hij bezit 2 appartementen die hij verhuurt. Er is iedere maand €1500,- van jullie samen om overige vaste lasten van te betalen en misschien wat sparen voor onderhoud van het huis en als de wasmachine stuk gaat. Boodschappen doen jullie ieder de helft.

Blijft over de uitgaven aan leukigheden voor jou, vervoer, kleding en verdere onkosten voor de kinderen. Die doe je van je eigen geld, dus niet die €1500,- voor vaste lasten en het probleem is opgelost.
Elkaar krent en verkwister noemen gaat niets oplossen. Aan tafel met pen en papier en een berekening maken waar jullie beide weer mee verder kunnen.

Dit ja. Niet moeilijker maken dan het is.

In principe zou het niet zo ingewikkeld moeten zijn lijkt mij. 
Het  huis is van jou (en afbetaald). Dat betekent dat als het huis ooit verkocht gaat worden, het geld voor jou is. Mss, dat dat idee/feit hem dwars zit en het voor hem voelt, dat hij ondanks dat het niet van hem is, de verkoopopbrengst voor jou is, maar hij daar toch aan mee moet betalen. Anderszijds verhuurt hij 2 appartementen, die dus blijkbaar van hem zijn, dus bij verkoop, hij de opbrengt beurt. Dus uiteindelijk zouden jullie het bezit van de woningen verder buiten beschouwing moeten laten.  
Verder: Jullie bewonen jouw woning. Geen hypotheek, geen aflossing dus. Dus hij draagt niet bij aan een grotere eigendomswaarde voor jou door met zijn bijdrage een deel van de hyptheek te betalen (rente/aflossing). Maar jij hebt wel je WOZ waarde, waarover je belasting e.d. moet betalen en belasting over vermogen ivm afbetaald huis. Verder onderhoud/reparatie (of sparen daarvoor). Dat geldt ook voor hem m.b.t. zijn appartementen, maar daar beurt hij huur over, dus geen kosten voor hem per saldo mag ik aannemen.

Dus uiteindelijk hebben jullie gezamenlijke woonlasten en die betreffen:
- belasting over de WOZ waarde (dat zijn gewoon bewoningslasten)
- sparen/betalen aan onderhoud en reparatie (ook dat zijn gewoon bewoningslasten)
- g/w/l
- tv/internet abo's
- inboedel/opstal verz.
- boodschappen in de zin van eten en schoonmaakspullen.
- en daarnaast wat algemene kosten voor spullen die van tijd tot tijd gekocht moeten worden: van een nieuwe theepot die stuk is, een dekbedhoes die aan vervanging toe is tot een meubelstuk dat vervangen moet worden of iets anders wat jullie willen hebben.

Daarnaast begrijp ik er uit, dat jullie individueel verder alles uit eigen zak betalen. Dus je eigen spulletje, kleding, cadeautjes, abo's, zorgverzekeringen enz enz. En ik neem dan aan dat uitjes en vakanties 50/50 of bij toerbeurt zijn. 

In die zin is een bijdrage van 750,0 wel wat veel.
Overigens zou ik ervoor kiezen om een gezamelijke rekening voor de gewone kosten te nemen.

Gezamenlijke rekening nemen inderdaad, waar alle bovenstaande rekeningen die bien1963 heeft opgesomd uit betaald worden. Hoe zit het met een auto? En iedereen betaalt zijn eigen zorgverzekering en zorgkosten? Dan is het probleem opgelost. Boodschappen beetje verrekenen.  
Ik denk dat het probleem er nu in zit dat je niet inzichtelijk hebt wat de kosten zijn en hij dit aan jou overmaakt. Maak dit gemeenschappelijk. Dan wordt meteen duidelijk of 750 teveel is. En als dit teveel is dan blijft dat op de rekening staan. Dan is dat sparen/afschrijving/iets leuks ervan doen met zijn tweeën. 

Stel hij woont niet bij jou, maar hij gaat op zichzelf wonen. Vindt hij dan ergens onderdak voor 750 euro per maand all in? Gemeubileerd? Met iemand die de helft van het huishouden doet erbij? En inclusief inboedelverzekering ?

Ik heb nu even geen puf in een uitgebreide uitwerking (respect voor wie dat wel doet) maar ik denk dat hij echt niks te klagen heeft.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.