Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Hoe doen jullie het met brengen en halen kinderen?

Ik ben momenteel aan het solliciteren en als het lukt ga ik weer in loondienst werken. Ik zit nu bijvoorbeeld te kijken op iets van 1,5 uur deur-deur reistijd en vraag mij af of dat qua reistijd en kinderen brengen/ halen wel handig is. Mijn vriend heeft ook een uur reistijd.

Ik ben benieuwd hoe jullie dit doen. Wie brengt en wie haalt en hoe laat ben je dan op je werk en hoe laat ga je dan weer weg.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
amk

amk

09-04-2010 om 10:20

Alles

ik doe alles zelf (ben alleenstaand natuurlijk)
zulke reistijden zou ik niet willen. Ook niet toen ik nog geen kind had.
Ik probeer altijd maximaal 10 km fietsafstand van mijn werk te wonen. Meestal woon ik binnen de 3km.
Nu op 300m zelfs. Kwartiertje fietsen is ideaal om je gedachten nog even te verzetten van werk naar huis.

Wij gaan om 8:05 jassen aantrekken, om 8:15 zitten we op de fiets. Om 8:25 ben ik bij school, 8:30 ga ik weer weg en om 8:35 ben ik op mijn werk. Of ik ga nog naar huis en ga dan hardlopen en dan ben ik rond 10uur op mijn werk.

Uit school halen doet de bso 3 dagen per week. Wie haar dan ophaalt wisselt. 1 dag haar vader. 1 dag wordt ze naar het zwembad gebracht. En dan zie ik haar daar om kwart voor 5. En de andere dag haalt haar vader of ik haar op, net bij wie ze het weekend is. Ik haal haar vrij laat op 18:00 - 18:30, haar vader rond 5 uur.

Ik ga een kwartier voor het eind van de schooldag naar school als ik haar van school moet ophalen.

Ik spreid mijn 28 contract uren over 5 dagen en werk gemiddeld 30-32 uur per week op de zaak. Maar ik neem ook vaak uurtjes tussen door op om bv even naar de stad te gaan. En zo kom ik uiteindelijk op gemiddeld 28 effectieve uren.
De bso is open van 7 tot 7 hoewel ik niet vaak gebruik maak van de vso is dat dus wel mogelijk.

Massi Nissa

Massi Nissa

09-04-2010 om 10:27

Hier

Dochter van drie: we hebben allebei 1 vrije dag per week. Daarnaast twee lange middagen oma (man brengt haar, ik haal haar op of oma brengt haar thuis) en 1 dag kdv (man brengt en haalt, kdv is naast zijn werk).
Vanaf november is het anders, dan gaat ze vijf dagen per week naar school. Ik zal haar (bijna) altijd brengen want het is onderweg naar mijn werk. Op onze vrije dag haal ik haar of mijn man. Dan nog twee middagen bso. Op vrijdagmiddag zal de buurvrouw haar uit school halen en opvangen tot ik klaar ben op mijn werk. Buurvrouw heeft hier enorm veel zin in (heeft kip noch kraai).
Groetjes
Massi

Hier

Ik beng de kinderen altijd en ben dan om 9.00 op werk. Ik werk 4 dagen/24 uur. Heb 1 lange dag en dan haalt oma ze uit school, twee dagen werk ik tot 14.00 en haal ze zelf en 1 dag werk ik thuis.

Vriend werkt ongeveer 48 uur en ook nog onregelmatig. Geen doen dus om hem in de logistiek in te plannen

Hier

Als vriend vroege dienst heeft breng ik en haalt hij, en als hij latere dienst heeft andersom. In beide gevallen is het hele spul tussen half zes en kwart over zes thuis.

KDV en BSO zijn open tot half zeven. Dat is prettig om de druk eraf te halen, maar ik probeer toch altijd wel voor 6 uur kind gehaald te hebben, want anders eten ze te laat. Ieder kind is anders, maar op dit moment, met een kind van 1 en een van 4 geldt dat ze idealiter om half zes aan het eten moeten zitten, en dat 18-18.15 uur (wat het op werkdagen vaak is) eigenlijk al wat te laat is. Kinderen ophalen tegen 7 uur zou hier niet echt lekker lopen.

Groeten,

Temet+

amk

amk

09-04-2010 om 11:06

Aanvulling

mijn dochter eet tussen de middag warm op de bso.
En als ze na 6 uur opgehaald worden eten ze daar nog een broodmaaltijd ook.
Zijn ze bij de vso krijgen ze ook ontbijt.

Ik hoef haar in het uiterste geval alleen op te halen en thuis haar bed in te schuiven.

angel3

angel3

09-04-2010 om 11:46

Hoeveel dagen?

Hier is de ongeschreven regel zo gelopen dat degene die vrij is niet hoeft te brengen. Dat betekent wel voor man bijvoorbeeld dat ie op mijn vrije dag zelf pas na 9 uur op zijn werk is. Als jij moet brengen om half 9 en dan nog 1,5 uur moet reizen en dan een werkdag van 8 uur dan zou je tot half 7 moeten blijven op kantoor en dan ben je dus pas om 8 thuis.....
Ik weet niet hoeveel dagen je dit wil gaan doen? het kan wel maar full time lijkt me heftig.
Hier doen we als ik niet hoef te brengen dan begin ik 'vroeg' en dan kan ik halen. Ik heb ruim een half uur reistijd. Mijn man ruim een uur.

Hanne.

Hanne.

09-04-2010 om 11:58

Wisselend

hier zijn al diverse varianten langs gekomen.

Momenteel hebben we elk onze eigen haal en breng dagen. Als ik breng ben ik tussen 8.45 en 9.00 op het werk. Als ik haal ben ik meestal rond 17.45 weer aanwezig.

Anderhalf uur reistijd zou ik niet standaard willen, althans niet zomaar. Is er kans dat je een deel van je werk thuis kan doen, of evt met het ov reizen en ook in de trein al wat werken?

Hier

manlief heeft een reistijd van net iets meer dan uur, ik moet 15 minuten fietsen naar mijn werk.

Ik breng de kinderer naar school. Dit komt er op neer dat ik er voor zorg dat er twee kinderen op twee verschillende scholen om half negen in de schoolbanken zitten. Daarna fiets ik door naar mijn werk, waar ik om kwart voor negen ben (eerst koffie en even bijkomen .

Wij hebben voor twe dagen een oppas aan huis. Die blijft tot één van ons thuis komt. Dat is tussen kwart over vijf en half zes zeg maar.
Op maandag is mijn moeder hier altijd 's mdiddags. Dan maakt het niet echt uit hoe laat de eerste van ons thuis is. Dan werk ik dus ook altijd eventjes door om het verschil van de andere twee dagen te compenseren.

Ik zou zelf allebei meer dan uur reistijd niet echt handig vinden. Ook omdat dat betekent dat geen van beiden in de plaats is waar de kinderne zijn. Als er dan iets aan de hand is, duurt het zo lang voor dat je er bent. Tevens lijkt me vervelend dat je dan beiden afhankelijk bent van auto of ov. Als daar dan wat mee is, zit je klem zeg maar.
In mijn ergste geval, heb ik een lekke band en moet ik lopend naar huis. Maar dan nog moet het me lukken om binnen een half uur thuis te zijn (denk ik).

groetjes van Purk

Manda Rijn

Manda Rijn

09-04-2010 om 13:01 Topicstarter

Het is nog niet aan de orde

maar ik heb gisteren gebeld naar desbetreffende instantie en het kan wel wat worden en anders zal een vergelijkende functie wel haalbaar zijn.

ik kan nu 3 dagen per week, dan gaan de kinderen 2 dagen naar de opvang. Mijn vriend kan meestal wel brengen maar er zijn ook periodes dat hij niet kan en dan wordt het ingewikkeld. Als hij brengt sóchtends dan haal ik ze om 17.45 op (dit als ik om 9 uur begin en ik 7 uur per dag kan werken).

Het grote voordeel afgelopen jaren was dat ik vanuit huis werkte en we zelden dit soort issues hadden

Miranda

Miranda

09-04-2010 om 15:38

Niet...

ze gaan zelf. Nu 7 en 11. Wij gaan beiden weg rond 8.00 uur en de kinderen zijn dan tot 08.15 uur alleen en gaan samen naar school. Ik zie in de buurt ook wel dat kinderen even (half uur/ drie kwartier) naar een buurvrouw gaan als de ouders vroeg moeten werken. De buurvrouw neemt dan de hele bups mee naar school.
Succes ermee,
Miranda

Hier

Ik werk 3 dagen, man volledig (en veel extra). Ik heb 1-1.5 uur reistijd met de trein (+verbinding), man fietst 10km naar zijn werk.

Man brengt zoon om 8 uur naar het kdv, behalve als hij een keer moet reizen oid. Ik vertrek vroeg en ben om 8 uur op mijn werk. Om 4 uur ga ik naar huis om zoon rond half 6 op te halen.

Ik heb geen idee hoe we het gaan doen als zoon naar school gaat, gelukkig hebben we nog 18 maanden om dat te beslissen.

Succes

Manda Rijn

Manda Rijn

09-04-2010 om 19:01 Topicstarter

Bedankt

goed om de verschillende opties eens door te lezen en te overdenken. Het is inderdaad wel ver, Haarlem-Utrecht maar met fietsen, overstappen trein en lopen zit ik op 1 uur en een kwartier/half uurtje. Overigens werk ik nu in Amsterdam centrum en zit ik ook op een uur van deur tot deur, terwijl de trein er maar een dik kwartier over doet, dus veel korter zal niet gaan lukken vrees ik.

rozenstruikje

rozenstruikje

09-04-2010 om 20:46

Hier

De kinderen zijn elke week vier dagen bij mij en drie bij hun vader (co-ouderschap dus). Dat is dus een hele andere situatie als bij jou waar bijvoorbeeld de een kan brengen en de ander kan halen. Dat deden wij vroeger tenminste en dat vond ik ideaal. Zo konden wij allebei ongeveer 8 uur per dag werken en ook samen eten s avonds.

Bij mij gaat het nu zo:
Op maandag en dinsdag ga ik 745 uur jassen aantrekken, fiets ik eerst langs de creche en dan naar de basisschool. Met tram en trein ben ik om 915 uur op mijn werk. Om 1700 uur vertrek ik van mijn werk en ben ik 1745 uur op de creche, dan de NSO en om 1815 uur thuis.
Maandag en dinsdag werk ik dus 7,5 uur want ook nog een half uur verplichte pauze.
Woensdag ben ik vrij en savonds gaan ze naar hun vader.
Dat houdt in dat ik donderdag en vrijdag 9 uur werk en dus totaal 33 uur in vier dagen.
De kinderen gaan ook donderdag nog naar opvang, dus drie dagen per week.

Hoeveel uren in hoeveel dagen zou je gaan werken en hoeveel dagen werkt je vriend? Dat lijkt me wel uitmaken.
En tot hoe laat is de kinderopvang open of heb je een gastouder? Dat kan het ook makkelijker maken bij bijv. vertraging.

Ik zou zelf 1,5 uur reistijd wel heel erg lang vinden. Ik zou dan minder uren moeten gaan werken, wat weer minder salaris betekent en dan zou ik dus nog meer moeten gaan bezuinigen. Maar aan de andere kant is werk-ver-weg wellicht beter en fijner dan geen werk voor jou, of kom je vanuit een baan.

Misschien kun je eens een tijdschema maken om te kijken hoe laat je weg moet en hoeveel uren je dan kunt werken?

Succes met solliciteren!

Rozenstruikje

Janna3

Janna3

09-04-2010 om 21:50

Extra oppas op lastige dagen

Wij hebben voor een dag in de week een extra oppas die om half vijf de kinderen uit KDV en BSO haalt. Zij kookt en eet met de kinderen en brengt ze naar bed. Zo hebben we die dag de mogelijkheid e.e.a. in te halen op ons werk en hoeven we niet te haasten. Overige dagen (wisselende werktijden) verdelen we de boel. We hebben echter wel altijd een vriendin achter de hand die de kinderen kan ophalen in geval van file/uitgelopen afspraken etc.

En hier

Ik werk 3 dagen en man 4, op maaandag en donderdag werken we allebei. Ik breng ze maandag en ben dan om 9:15 op mijn werk (moet 45 min. fietsen), man haalt ze dan op en ik kook. Donderdag andersom, man brengt ze weg, ik ga iets eerder van mijn werk en haal ze op. als we thuis komen staat het eten dan klaar.

Halen/brengen

hoi

wij hebben ook een tijdlang allebei op meer dan 45 minuten reisafstand gewerkt. Was nog wel te doen maar nu ze naar school gaan ben ik erg blij dat we dichter bij huis werken. wat mij nekte waren vooral de dingen buiten de normale schooluren zoals
- afspraken op school met meester/juf die alleen op dinsdagmiddag konden
- sportclub, muziekles
- verjaardagfeestjes waar ze naar toe moeten en opgehaald
- activiteiten op school waar de kinderen (onder schooltijd!) naar toe moeten worden gebracht zoals een opera-voor-kinderen in het muziektheater, juffendag 's middags in een speeltuin, kunstproject op een aparte locatie, enzovoort.
- ...

dat soort dingen, klinkt allemaal zo simpel en alsof je het in de dagen kunt regelen dat jij of je man vrij bent maar ik vond dat juist erg tegenvallen.

natuurlijk weet ik niet of dit bij jullie ook zo is.

Gruffalo

Hier

Toen wij nog kinderen op de basisschool en op de creche hadden, werkten man en ik allebei 4 dagen.We hadden drie dagen opvang (ook bso). Eén van beiden was altijd verantwoordelijk voor het ochtendgebeuren (incl. wegbrengen), de ander haalde 's middags op en zorgde dat er eten op tafel stond. We aten rond 7 uur 's avonds en altijd met z'n allen. Wij konden dan allebei werkdagen van ca. 8 uur maken (met een reistijd van ong. een uur enkele reis) en incidenteel een uurtje inhalen op de thuisblijfdag.
Nu wij geen crechekinderen meer hebben werken wij nog steeds allebei 32 uur per week. Ik doe het in 4 hele dagen, mijn man vindt het plezieriger om 5 dagen op zijn werk te zijn, maar kan daardoor regelmatig wat eerder thuis zijn (ook fijn voor de middelbare scholieren bij ons thuis). We gebruiken voor 3 dagen bso, en het halen en brengen wordt steeds minder belangrijk.

Kiki

Kiki

11-04-2010 om 00:07

Ik breng, hij haalt

we zijn allebei een dag in de week thuis en we hebben een dag een oppas aan huis.

Nasha 1st

Nasha 1st

11-04-2010 om 14:23

Het verschilt hier per dag

hangt van het rooster van man af...vroege dienst, ik breng, hij haalt, late dienst, hij brengt, ik haal....mijn vrije dagen, hangt er een beetje vanaf....meestal breng en haal ik dan, of samen.

angelina ballerina

angelina ballerina

11-04-2010 om 15:52

Hier

breng ik jongste twee vroeg naar kdv. Man brengt oudste naar school. Hij is dan om 9.00 uur op zijn werk. 's middags gaat oudste 2 dagen naar BSO. Man is meestal ook weer vroeg thuis. Ik ben 2 dagen laat. Man is gelukkig flexibel en compenseerd kortere werkdagen door af en toe 's avonds of in het weekend nog wat te doen.

Mover

Mover

11-04-2010 om 16:35

Hier

brengt man kind naar school als ik werk 3xpw. Ik kan dan vroeg beginnen en ik haal kind dan op bij bso en woensdagoppas. Man begint dan om 9.00-9.15 uur en werkt dan tot half 6-6 uur. De dagen dat ik niet werk breng/haal ik kind van school.
Gelukkig zijn we allebei enorm flexibel met werktijden, dus als er iets anders loopt ivm vergaderingen en/of afspraken van ons allebei, dan kan de ander dat meestal eenvoudig oplossen. (We hebben allebei een half uur reistijd - op de fiets.)

ijsvogeltje

ijsvogeltje

11-04-2010 om 17:24

En hier

Ik werk 30 uur, verdeeld over vijf dagen. Manlief werkt 32 uur in vier dagen. We hebben beiden veel reistijd (ik een uur enkele reis, mijn man vaak wel 2 uur enkele reis, afhankelijk van de locatie waar hij zit).
Ons schema ziet er als volgt uit:
Maandag: ik ga vroeg weg, ben uiterlijk 7.30 op kantoor. Man helpt jongste (8) naar school. Ik ben om 15 uur weer thuis om hem weer op te halen.
Dinsdag: man gaat vroeg de deur uit, ik rond 8 uur. Zoon gaat zelf twintig minuten later naar school. Ik haal hem rond 17.15 uur op van de BSO en fiets dan direct door naar zijn zwemtraining.
Woensdag: man thuis, gaat 's middags ook met zoon naar judo.
Donderdag: ik werk vanuit huis, zoon blijft wel over, maar komt om 15 uur gewoon naar huis (en dan ben ik klaar met werken)
Vrijdag: ik werk 's ochtends nog een paar uurtjes vanuit huis, zoon heeft alleen 's ochtends school en komt dan om 12 uur naar huis.
We kunnen beiden wel heel flexibel omgaan met onze werktijden en kunnen ook eenvoudig vanuit huis werken. Daardoor kunnen we behoorlijk veel werken, en hebben toch maar een middagje BSO nodig. Wel gaat iedere ochtend voor een van ons de wekker om 6 uur af...

Haarlem-utrecht zou ik niet doen, maar nu heb ik de meest ideale

Ik heb geforenst tussen utrecht en amsterdam (en moest daarna nog metro in en een stuk lopen) en dat was een ramp. had toen nog geen kinderen maar het was niet leuk. Werd wel zo'n gehaaide NS reiziger die wist waar de deuren opengingen op het perron en had dus altijd zitplek. Maar wat een stress en ergernis.

nu met 2 kids heb ik het beter geregeld: ik werk letterlijk om de hoek (2 minuten kruipen) en in mijn straat staat ook het kdv. Ik heb flexibele werktijden. Man is thuis als freelancer. We werken allebei 4 dagen. Makkelijker kan het niet. Hij brengt, ik begin vroeg, ik kan om 16.30 u al uit mijn werk zijn en haal ze dan op. 17.30 eten we.

Manda Rijn

Manda Rijn

16-04-2010 om 09:51 Topicstarter

Dank

maar ik ben niet eens uitgenodigd ! Had ik totaal niet verwacht na het super persoonlijke ontvangst bericht van mijn brief en cv. Nou ja, dan maar de negatieve aspecten herhalen: te laag niveau en te ver weg.

Nu maar weer kijken wanneer er iets anders langs komt en dan hopelijk vind ik iets dichterbij, bij voorkeur in Amsterdam omdat ik het zo'n fijne stad vind om te werken.

Manda Rijn

Manda Rijn

16-04-2010 om 09:53 Topicstarter

Ijsvogeltje

elke dag om 6 uur opstaan lijkt mij behoorlijk pittig, hoe ervaar jij dat ? Waarom heb je je zoon maar 1 dag op bso ?

Ik zelf wil mijn kinderen weer 2 dagen op kdv en nso doen zodra ik een baan vindt, dan kan ik 3 dagen werken en eventueel als dat kan een halve dag thuis oid.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

17-04-2010 om 09:51

Manda

Nou, gelukkig sta ik niet iedere dag om 6 uur op. Maar er is altijd een van ons die dat wel doet (door de week dan), de ander kan 'uitslapen' tot 7 uur. Maar we doen dit al jaren zo, en we zijn er dus helemaal aan gewend. Nee, het kost mij geen moeite om vroeg op te staan. Sterker nog: 45 minuten later zit ik op de fiets om 25 kilometer naar mijn werk te fietsen (niet iedere werkdag hoor, pak ook wel eens het OV).
En waarom maar 1 dag BSO? Tja, dat is zo gegroeid. Toen onze oudste destijds naar de BSO ging, was er maar op 1 dag plaats. En in de praktijk bleek dat eigenlijk ook nét te lukken. Ik ben wel meer gaan werken in de loop van de tijd, maar we hebben het steeds zo weten te organiseren dat we maar 1 dag BSO nodig hebben. Op dat bevalt prima.
Onze oudste zit sinds dit jaar op de middelbare school, en we zijn nu ook wel blij dat 's middags bijna altijd een van ons thuis is.

Vroeg op

De 3 dagen dat ik werk moet ik om 5.45 op. Het went. Wat wel luxe is dat ik alleen voor mezelf hoef te zorgen. Als ik ook nog mijn zoon in de kleren moest krijgen etc weet ik niet hoe ik het zou ervaren.

Manda Rijn

Manda Rijn

18-04-2010 om 23:11 Topicstarter

Jemig petal

5.45, nee daar zou ik niet voor kiezen (hoeft ook niet dus dat is makkelijk praten). Maar wat goed te lezen dat het voor jullie werkt zo. Hoe lang reis je dan, hoe laat begin je met werken ?

Even denken

Op de heenweg ben ik denk ik 1h 20m onderweg, dit is van huis tot mijn bureau. Ik begin om 8 uur met mijn werk. Ik heb vrijwel geen pauze (broodje tijdens het werk meestal) en ga om 4 uur weer naar huis en haal zoon meestal iets voor half 6 op op het kdv.

Helaas op de heen en terugreis heb ik zo'n 20 minuten overstaptijd.

Ik reis al zolang dat ik het niet erg vind, het is mijn tijd en ik vertik het om te werken tijdens het reizen. Ik lees de krant of een boek of doe een puzzel.

Gelukkig vrijwel nooit vertraging ofzo, in ruim 2 jaar ben ik nog nooit te laat op het kdv geweest.

Vroeg...

Ik ben ook jarenlang om 5:45 opgestaan, om 6:15 de deur uit en met de trein van 6:40 weg. Dan was ik om 7:15 op mijn werk. Best te doen en 's morgens heerlijk rustig. Op mijn huidige werk kan ik pas om 8:30 beginnen, anders zou ik denk ik wel weer rond half 7 weggaan.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.