Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Hoe door deze laatste weken?

(Voor meer achtergrondinfo: check mn topic 'Vergelijking door manager')




Ik heb inmiddels dus een nieuwe baan en zit in de laatste weken bij het bedrijf. Ik kan het met iedereen gewoon hartstikke goed vinden, behalve 1 persoon: de manager. Terwijl ik gewoon m'n best doen om de laatste weken goed en positief af te sluiten, krijg ik nog steeds continu bakken kritiek over me heen. Ik ga even niet in op details, maar het is behoorlijk onrechtvaardig. Ik word beschuldigd van dingen die ik niet heb gedaan (zoals een project dat fout is gelopen is ineens mijn schuld terwijl ik er niet aan meegewerkt heb etc) Ondertussen worden mijn directe collega's steeds de hemel ingeprezen. Terwijl ik rustig probeerde te blijven, steeds bleef aangeven dat ik gewoon nog mn werk zo goed mogelijk doe, werd hij zichtbaar bozer en praatte steeds harder tot hij bijna tegen me schreeuwde.

Bovendien zei hij meermaals dat het zo bij (naam nieuwe werkgever) ook niks gaat worden.

Dat raakte me toch weer en na de hele middag en avond erover nadenken, ben ik nog van mening dat het behoorlijk onterecht en oneerlijk is.

Ik wil mijn manager eigenlijk gewoon niet meer spreken. Hij verziekt de positiviteit van de laatste weken hier voor mij. Ik heb volgende week nog een afspraak met hem om overdracht te bespreken. Ik wil dit dus eigenlijk niet meer met hem doen, maar met mijn teamleider (met wie ik wel heel goed kan). Kan ik gesprekken met mijn manager weigeren?

Ik begrijp dat hij boven mij staat in de hiërarchie binnen het bedrijf. Maar op menselijk niveau staan we nog altijd gelijk, vind ik. Mijn motivatie keldert steeds meer na elk gesprek van hem doordat ik steeds zo afgesnauwt wordt. Ik wil nogmaals proberen om het positief af te sluiten en nog wel gewoon alles te geven, maar daarbij zit hij mij in de weg. Daarom wil ik niet meer met hem in gesprek, maar alle contact en overdracht via mijn teamleider laten gaan.

Misschien kinderachtig, maar omdat het mn laatste weken zijn heeft het geen zin meer om mn best te doen om nog op goede voet te gaan met hem. Ik hoor graag jullie mening over deze situatie en of ik überhaupt gesprekken met de manager mag weigeren. 


Ik vind het helemaal niet kinderachtig. Iemand die tegen een werknemer die ontslag genomen heeft zegt “Zo wordt het niks bij je nieuwe werk” gedraagt zich erg slecht. Ik zou het zeker bespreken met je teamleider. 

Nee, niet kinderachtig van jou. Ik heb iets dergelijks meegemaakt op een school waar ik werkte. Maximaal de opzegtermijn rekken met nog een 4e maand omdat ik een dag te laat was, maar wel pas een week voordat ik zou vertrekken op zoek naar een nieuwe collega die ik dan op mijn laatste werkdag kon inwerken. En verder werd ik volledig genegeerd door de leidinggevende. 'Gelukkig' werd dat inwerken niks omdat er een leerling niet goed werd en ik mee moest in de ambulance. Die nieuwe collega heb ik een smoelenboek met de namen kunnen geven en dat was het. Inmiddels 15 jaar geleden maar ik word er nog boos over. Het is gewoon pestgedrag en ik zou het zeker bespreken met de teamleider.

Het lijkt mij goed dat je de bedrijfsarts belt. Op deze manier kun je niet werken en moet jij je ziek melden. Stem dit ook af met je teamleider. 

Alternatief is direct ziek melden bij je teamleider inclusief reden. 

En als je nou eens gewoon terug snauwt? Ontslaan kan hij je niet meer. Gewoon zeggen: "Je kletst uit je nek en ik heb geen zin meer om naar je te luisteren." Wat is het ergste dat er kan gebeuren? Dat hij je eruit gooit? Mooi, heb je nog even vrij voordat je aan je nieuwe baan begint.
Ik heb ooit ook zo'n baas gehad. Ik had me bijna 6 jaar uit de naad gewerkt voor die man en toen ik ontslag nam omdat ik een leukere baan had gevonden, begon hij me echt slecht te behandelen. Op mijn laatste dag zei ik aan het einde van de dag mijn collega's gedag en toen zei hij "Nou, aju." Geen bloemetje, geen dank, helemaal niks. Zak tabak.

Dit gedrag is echt niet oké. Ik zou gewoon zeggen dat hij de reden is dat je ontslag hebt genomen en dat hij je complete zelfvertrouwen heeft geruïneerd met zijn gedrag.
Dat je het graag positief wil afsluiten, maar niet tegen elke prijs.
Ik zou ook met je teamleider bespreken wat dit met je doet. Het is heel laag een een manager onwaardig.

Dymo schreef op 04-05-2023 om 11:49:

En als je nou eens gewoon terug snauwt? Ontslaan kan hij je niet meer. Gewoon zeggen: "Je kletst uit je nek en ik heb geen zin meer om naar je te luisteren." Wat is het ergste dat er kan gebeuren? Dat hij je eruit gooit? Mooi, heb je nog even vrij voordat je aan je nieuwe baan begint.
Ik heb ooit ook zo'n baas gehad. Ik had me bijna 6 jaar uit de naad gewerkt voor die man en toen ik ontslag nam omdat ik een leukere baan had gevonden, begon hij me echt slecht te behandelen. Op mijn laatste dag zei ik aan het einde van de dag mijn collega's gedag en toen zei hij "Nou, aju." Geen bloemetje, geen dank, helemaal niks. Zak tabak.

Zo ontzettend herkenbaar dit!

Bijna 20 jaar geleden werkte ik als PA voor de directie, wat bestond uit 90% voor de algemeen directeur/eigenaar. Een lul van een vent, maar superleuk bedrijf waardoor ik het jaren heb volgehouden daar. Ik kreeg daar een super hoog salaris en had daarop ook mijn 1e eigen woning gekocht na mijn relatiebreuk. Banen genoeg, maar ik moest qua salaris teveel inleveren mbt mijn vaste lasten etc, had mezelf aardig vastgezet dus en daar was hij zich echt wel van bewust. Mijn ontslag kwam voor hem dus als donderslag bij heldere hemel toen ik hem mijn ontslagbrief op de laatste dag vd maand onder zijn neus schoof. Hij zei ook letterlijk dat hij dit nooit had verwacht, voor hem een vrijbrief mij als een hond te behandelen (nadat ik hem een jaar daarvoor ook een blauwtje had laten lopen, duh!). 

Hij stak zijn frustratie dan ook niet onder stoelen of banken, dreigde zelfs mijn vakantie in te trekken (maand opzegtermijn, waarvan 2 weken zomervakantie gepland) en dat was voor mij de druppel en kreeg ik een zwarte waas voor mijn ogen hahahahahaha.

Ik heb hem letterlijk gezegd dat hij vanaf NU normaal kon doen en bij 1 schreeuwpartij of stemverheffing ik meteen mn spullen zou pakken en NOOIT meer terug zou komen! Dat ik hem de meest egoïstische en egocentrisch lul van een vent vond die ik kende en hem vooral veel succes wenste bij het vinden van een nieuwe PA en nóg meer met het kunnen behouden daarvan. 

Zooooooo, dat luchtte me een partij op zeg, heerlijk! 

TO, ik zou ook met je teamleider in gesprek gaan en hem enkel mededelen geen enkele behoefte te hebben nog met de manager in gesprek te gaan. Dus niet vragen of dat oké is, maar enkel mededelen. Je gaat toch al weg, dus take it or leave it-boodschap 😉

Index224

Index224

04-05-2023 om 23:12 Topicstarter

Bedankt voor de reacties! Ik ga het morgen melden bij mijn teamleider. 

Ik zou ook de leidinggevende van jouw manager en hoofd P&O zsm vertellen dat je manager de reden is dat je weg gaat en hoe hij zich nu gedraagt.

Vreselijk.

Als het niet lukt geen contact meer te hebben met je manager en alles via de teamleider te spelen, kan je zeggen dat je alleen nog maar thuis wilt werken (stuk rustiger zonder manager in de buurt).

En anders inderdaad ziek melden. Een mens zou hier echt ziek van worden.

Maar allerbelangrijkste: groene zeep op je rug smeren en alle rottige opmerkingen zo van je rug laten glijden. Het ligt niet aan jou, trek het je niet aan. Denk vooral “Wat een zielig figuur.” Zijn gedrag zegt vooral heel veel over hem.

Index224

Index224

05-05-2023 om 07:42 Topicstarter

Thuiswerken zat ik ook aan te denken, maar is ook een lastig punt. Ik mag 1 dag in de week (dinsdag) thuiswerken, dat is helemaal aan het begin al afgesproken. Ik wil dat vooral vanwege mijn hond en heb thuis gewoon een goede werkplek. De nieuwe medewerkers mogen allemaal helemaal niet thuiswerken. Nu ben ik mijn verlofuren aan het opmaken en had afgelopen dinsdagmiddag vrij. Krijg ik de dag erna commentaar van manager dat ik voor een halve dag wel op kantoor had kunnen komen (woon vlakbij), dat thuiswerken geen recht is en dat mn hond best een paar uur alleen kan zijn. Terwijl ik altijd die dag thuiswerk, dat is zo afgesproken en was nooit een probleem. Hij vond dat ik geen verantwoordelijkheid nam door thuis te werken. Terwijl ik bovendien gewoon hard heb gewerkt en het een en ander heb afgerond vanuit huis. Had hem dinsdag aan het einde van mn werkochtend bericht gedaan met wat ik had afgerond die dag. Vond hij weer dat ik hem had moeten bellen in plaats van bericht sturen (ook dit is nooit afgesproken). Vond ie ook weer dat ik dus geen verantwoordelijkheid nam.

Kortom, thuiswerken gaat 'm ook niet worden.

Je wil natuurlijk nooit met ruzie weggaan, maar hij maakt het je wel erg moeilijk.
niemand hoeft zich te laten afblaffen door een ander ook al is de ander de manager. Je hebt al opgezegd, je gaat al weg, je kan de volgende keer dat hij weer tegen je tekeergaat rustig je computer afsluiten, pennen in je bakje, toetsenbord recht, jas aan en weglopen naar de hr-afdeling en melden wat er gebeurt. Of naar je teamleider. 
je hebt niks te verliezen. 
en over dat thuiswerken: lekker dinsdag thuisblijven hoor! 

Rhonda schreef op 05-05-2023 om 08:13:

Je wil natuurlijk nooit met ruzie weggaan, maar hij maakt het je wel erg moeilijk.
niemand hoeft zich te laten afblaffen door een ander ook al is de ander de manager. Je hebt al opgezegd, je gaat al weg, je kan de volgende keer dat hij weer tegen je tekeergaat rustig je computer afsluiten, pennen in je bakje, toetsenbord recht, jas aan en weglopen naar de hr-afdeling en melden wat er gebeurt. Of naar je teamleider.
je hebt niks te verliezen.
en over dat thuiswerken: lekker dinsdag thuisblijven hoor!

Dit! En vergeet niet dat hij dit waarschijnlijk vaker zal (gaan) doen bij je collega’s, dus ik ben altijd voor het melden want dan wordt bij meerdere meldingen duidelijk dat er iets niet goed gaat met deze manager.

In stilte uitzitten kan ook maar met het oog op gerechtigheid vind ik dat je het kenbaar moet maken.

Index224 schreef op 05-05-2023 om 07:42:

Thuiswerken zat ik ook aan te denken, maar is ook een lastig punt. Ik mag 1 dag in de week (dinsdag) thuiswerken, dat is helemaal aan het begin al afgesproken. Ik wil dat vooral vanwege mijn hond en heb thuis gewoon een goede werkplek. De nieuwe medewerkers mogen allemaal helemaal niet thuiswerken. Nu ben ik mijn verlofuren aan het opmaken en had afgelopen dinsdagmiddag vrij. Krijg ik de dag erna commentaar van manager dat ik voor een halve dag wel op kantoor had kunnen komen (woon vlakbij), dat thuiswerken geen recht is en dat mn hond best een paar uur alleen kan zijn. Terwijl ik altijd die dag thuiswerk, dat is zo afgesproken en was nooit een probleem. Hij vond dat ik geen verantwoordelijkheid nam door thuis te werken. Terwijl ik bovendien gewoon hard heb gewerkt en het een en ander heb afgerond vanuit huis. Had hem dinsdag aan het einde van mn werkochtend bericht gedaan met wat ik had afgerond die dag. Vond hij weer dat ik hem had moeten bellen in plaats van bericht sturen (ook dit is nooit afgesproken). Vond ie ook weer dat ik dus geen verantwoordelijkheid nam.

Kortom, thuiswerken gaat 'm ook niet worden.

Zeg je nooit wat terug als hij zulke onzin staat te verkondigen? Wat heeft thuiswerken in hemelsnaam te maken met geen verantwoordelijkheid nemen? Je manager komt behoorlijk gestoord op mij over, hoor. 

Meld je het wel aan hr, ook schriftelijk? Ze moeten dit wel weten.

Hebben jullie een meldpunt voor intimidatie op het werk?

Het klinkt alsof je toch onder de indruk bent door wat hij zegt ("thuiswerk gaat 'm ook niet worden"). Maar feitelijk mag je in de lach schieten van zoveel bullshit. Je had hem moeten bellen? Weet je, als je gebeld had, had hij gezegd dat je had moeten mailen. Het gaat gewoon helemaal nergens over. 

Spreek gewoon met je teamleider af wat je wel en niet doet. Laat die manger links liggen en mail hem altijd met je teamleider in cc. Spreek hem alleen nog als je teamleider of iemand van hr erbij aanwezig is, weiger andere gesprekken. Eens kijken of hij dan nog zo tekeer gaat. Zo ja, dan heb je een getuige.

Zelf heb ik zo'n vervelend heerschap ook al eens aangekondigd dat ik voortaan alle gesprekken zou opnemen. Eerst werd hij boos, maar toen ik zei dat ik het deed om beter te onthouden wat hij van me wilde (namelijk de ene keer op hoge poten A en de andere keer absoluut B, geen logica), sputterde hij alleen nog maar wat. Toen vond hij onze gesprekken niet leuk meer en al vrij snel zijn ze gestopt. Die man wist dus donders goed dat wat hij deed niet door de beugel kon.

Al met al vind ik contact met de bedrijfsarts en ziek melden een prima te rechtvaardigen reactie op het schadelijke gedrag van je manager.

Deze manager gaat echt ver buiten zijn boekje. En dat mag je gerust melden. Aan hem, goh Henk, dit is niet professioneel om zo tegen mij te keer te gaan. En je  gezeur over thuiswerken slaat nergens op. Zolang je zo communiceert ga ik zeker niet met je bellen, maar houd ik het bij schriftelijk. Kun je je scheldpartij voor jezelf houden.
Maar meldt het vooral ook aan HR, want schreeuwen valt echt onder grensoverschrijdend gedrag.
Het goede nieuws; hij kan je niks maken, maar je laat zo wel zien dat hij te ver gaat. Nare bazen worden helaas alleen maar gestopt door medewerkers die tegengas geven, niet door de mensen die bang van hem zijn. Het ergste wat kan gebeuren is dat hij je ontslaat- oh wacht, je had al ontslag genomen.

Meld dit gedrag alsjeblieft bij je teamleider, bij HR en desnoods ook bij je collega's.
Hij is hiertoe in staat. Hij doet het nu enkel bij jou, maar het is wachten op een volgend slachtoffer. Verder niks meer van hem aantrekken, al is dat makkelijker gezegd dan gedaan. Ik vind het zelf ook lastig dat soort dingen los te laten en te vertrouwen op mijn eigenwaarde en zelfrespect. Dit soort gedrag kan mensen echt kapot maken.

Deze manager is natuurlijk een eikel eersteklas. Ziekmelden zou ik niet doen, je bent niet ziek en dat is dan echt een zwaktebod. Geef hem gewoon een grote mond terug (mag natuurlijk ook beleefd en onderkoeld), zoals je dat bij een vervelende puber zou doen. Iemand moet hem zijn plaats wijzen en jij bent in een ideale positie. Op zijn gevoel spelen met "je hebt mijn zelfvertrouwen al ondermijnd" zou ik helemáál niet doen. Dan sta je nog zwakker.
Echt, laat je niks zeggen. Je komt nog vaker zulke types tegen en ze zijn altijd laf. Bij een grote mond terug binden ze in.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.