Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

ann

ann

04-09-2010 om 10:33

Hoe gaan jullie met je zuurverdiende centjes om?

Een vraag die wellicht wat raar overkomt,maar ik merk dat er heel wat verschillen zitten en mensen vaak onverschillig of onbegripvol zijn voor ieders keuze hierin...


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
mirreke

mirreke

06-09-2010 om 15:31

Ik zou het ook geven

als ik het had...

Kaaskopje

Kaaskopje

06-09-2010 om 20:18

Bkr

Bij verhuiskosten denk ik inderdaad aan vervoer, materiaal, dubbele maand huur bijvoorbeeld. Het kost altijd meer dan je verwacht. Daar hebben wij ons huis aan te danken. De eerste mensen die ons huis toegewezen hadden gekregen konden de verhuiskosten niet rond krijgen. Wij blij, maar sneu voor hen.
Een BKR-notering duurt in het algemeen 5 jaar. Dus ook al heeft iemand na een periode van financiële problemen, genoeg geld op de rekening voor het normale leven, dan mag hij of zij niets lenen gedurende die 5 jaar. Zo iemand kan dus vijf jaar niet verhuizen ook al zou dat een verbetering zijn (lagere huur, of betere buurt). Ik heb ook geen geld om zo iemand te helpen, dus praktische hulp komt dan eerst. Als ik het geld kon missen zou ik het denk ik lenen met de gedachte 'het kan lang duren voor ik het terug heb.' En na een poosje bedenk ik me dat ik het al uitgegeven heb en het niet mis, dus 'laat maar zitten'. Als ik het royaal kon missen zou ik het meteen geven.
Het laatste is een denkbeeldige situatie voor mij, tenzij ik éindelijk eens een prijs uit de loterij win

Kaaskopje

Kaaskopje

06-09-2010 om 20:19

Huh manda rijn

Ik was gewoon nieuwsgierig wat je dan zou doen, meer niet.

Bastet

Bastet

07-09-2010 om 09:03

Kaaskopje

Weet je,het stoort me soms een beetje dat sommige mensen die iets willen,vinden dat het dan ook moet kunnen,ook al hebben ze weinig/geen geld.Ik zou nooit een lening afsluiten voor een verhuizing,maar eerst gaan sparen als ik zou willen verhuizen.Ik heb laatst ook gepraat met de bank,over een hypotheek,maar dat werd allemaal dermate krap dat we er voor gekozen hebben het niet te doen.Ken je beperkingen.
Bastet

Kaaskopje

Kaaskopje

07-09-2010 om 10:04

Bastet

Dat ben ik met je eens, maar ik kan me voorstellen dat er situaties zijn dat iemand net geholpen is met wat steun van vrienden. En dan heb ik het inderdaad niet over een hypotheek. Ben ik nou zo´n softie of wordt ´men´ steeds harder dat dat soort hulp niet meer aan vrienden gegeven wordt, als het mogelijk is?

Bastet

Bastet

07-09-2010 om 12:13

Softie?

Kaaskopje,je oordeelt weer zo vreselijk,jakkes.Ik help me suf her en der,daar heb jij geen weet van.Maar met gesloten beurs,ik moet ook eten.Ik ga iemand niet helpen van de wal in de sloot,nee,want als je net uit de financiele problemen bent,moet je geen problemen opzoeken en weer geld gaan lenen bij iemand.Daarbij,een terugbetaling op korte termijn zit er niet in.Ik vind dat nogal wat om van iemand te verlangen.En als je dat niet doet ben je hard?Nee,nooit,maar wel realistisch.
Bastet

Judith

Judith

07-09-2010 om 14:37

Zit mijn kind op een kakschool?

Hoi,

Nooit gedacht dat mijn kind op een kakschool zat, maar gisteren begon ik toch te twijfelen. Het was de eerste schooldag en men begon zoals altijd gezellig met de vakantieverhalen. Kind uit de klas van jongste zegt: "wij zijn in Nederland op vakantie geweest want we gaan verhuizen". Mijn zoon, 's avonds tijdens het eten:"waarom ga je in Nederland op vakantie als je gaat verhuizen??"
Tja. Ik denk dat ik het snap. Kind schaamt zich want het is niet, zoals de rest van de klas in Maleisie geweest en ook niet in Italie. Dus dan komt er zo'n zin uit. Ik vond het treurig.

Zit mijn kind op een kakschool?

Judith

Ja judith

dat is een kakschool.

Hier op school gaan de kinderen op school en in de buurt op kampeervakantie (al dan niet in een tent of huuracc.) naar vooral Frankrijk, met de auto.

Ik heb natuurlijk geen onderzoek gedaan maar het aantal kinderen wat naar Maleisie is geweest is vast op 1 hand te tellen en het is best een grote school.

En verder zijn er ook mensen hier en op school die niet op vakantie zijn geweest omdat ze een nieuwe auto moesten kopen of een dakkapel of andere verbouwing hebben gedaan.

Overigens

ach ik denk dat dat kind dat gewoon zei omdat het ook echt zo is. "waarom gaan we dit jaar niet op vakantie in Italie, nou omdat we ook gaan verhuizen en dan is Italie te duur". Hij heeft dat vast niet gevoeld als iets waarvoor je je hoeft te schamen ?? toch ??

Volgend jaar zijn ze al verhuisd en gaan ze weer naar een buitenland, zo lees ik je posting.

Mijn oudste vroeg waarom we altijd naar Frankrijk gaan en niet naar Portugal of China (of china, hahaha). Nou toen heb ik ook gezegd dat vliegreizen veel duurder zijn en dat we daar gewoon geen geld voor hebben.

Je vergist je kaaskopje

als ik en anderen zeggen dat ze liever geld geven of op een andere manier hulp zouden aanbieden dan zijn we hard.

Huh ? als ik geld geef ipv leen dan ben ik hard ?

Je redenatie klopt voor geen meter en vervolgens plak je op anderen een negatief oordeel. Heb je zelf niet door hoe zelf ingenomen dit denk-cirkeltje is ?

Die hele bkr haal ik er niet eens bij, die zet jij met nadruk in je voorbeeld. Ik leen geen geld dat is toch een heel duidelijke keuze ?

Vic

Vic

07-09-2010 om 21:13

Geen kakschool

Hier absoluut geen kakschool, en dat vind ik met mijn huidige financiële situatie wel prettig. Toch veel kinderen die ver weg op vakantie gaan, en vaak ook een week of 4 tot 6 (Marokko, Bosnië) maar dan denk ik logeren bij familie. Wij zijn ook in Nederland gebleven o.a. vanwege verhuizing en financiën. Mijn kinderen schamen zich daar gelukkig niet voor, ze hebben heel enthousiast over de Stayokay verteld

Judith

Judith

07-09-2010 om 22:21

Het klonk als, maar misschien....

heb ik het verkeerd begrepen.

Het lijkt mij dat zo'n kind niet tegen de andere bestemmingen op kan en dan zo'n verhaal er omheen gaat maken van: we zijn in Nederland gebleven, want....
Kijk, voor mij hoeft dat "want" er dan niet bij. Nederland is toch een geweldig land, ook voor vakantie?

Je hoeft toch niet iets uit te leggen, in de vorm van een soort verontschuldiging, als je in Nederland op vakantie gaat??

Er waren trouwens nog enkele kinderen in Nederland gebleven maar die hadden er dan bij verteld dat ze in de meivakantie al naar Egypte geweest waren, of dat ze met kerst naar Nieuw Zeeland gingen.

Snap je mijn punt?

Kakschool dus. Wit was ie al, maar nu ook nog kak. Eigenlijk niet mijn ding, maar het zal wel wennen.

Groet,
Judith

Kaaskopje

Kaaskopje

07-09-2010 om 22:49

Bastet

Valt mee hoor. Ik vind het persoonlijk gewoon wat te stellig gesteld om nooit te lenen bij een verhuizing. Er zijn situaties waar ik een uitzondering voor zou maken mits... ik er zelf geld voor heb en het voorlopig kan missen. Het is niet de bedoeling dat je er zelf door in de problemen komt.

Kaaskopje

Kaaskopje

07-09-2010 om 23:33

Manda rijn

Als jij geld geeft vind ik je heel erg gul. Zo had ik het niet gelezen. Je schreef: Je moet mi gewoon nooit geld aan iemand lenen, moeten die mensen zelf oplossen, daar zijn banken voor etc.
Daarop reageerde ik met de vraag wat je zou doen als iemand een bkr notering heeft en een hele mooie kans krijgt (mijn voorbeeld was een verhuizing). Zou je dan ook niet lenen. Iemand met een bkr notering kan namelijk best een aardig inkomen hebben, kan een aflossing dan best ophoesten, maar heeft een groter bedrag als voor een verhuizing niet op de rekening staan en zou dat moeten lenen. En dat mag 5 jaar lang niet. Ik vind die regel begrijpelijk trouwens. Het was dus echt een 'stel dat' vraag zonder iets negatiefs te bedoelen naar jou toe. Gewoon 'hoe zou je dán reageren?'.
In mijn positie kan ik iemand geen geld lenen, omdat ik niets over heb. Als het anders was zou ik iemand die ik vertrouw wel financieel helpen in zo'n situatie. Met de nadruk op 'iemand die ik vertrouw'. Want voor die situaties kun je niet naar een bank.
Ik denk niet dat ik een ingenomen denkcirkeltje heb. Door wat wij meegemaakt hebben ben ik misschien wel gevoeliger geworden voor problemen van anderen. Ik vind dat moeilijk om aan te zien. Ik zou dan graag meer willen helpen dan ik nu kan.

Kiki

Kiki

08-09-2010 om 08:26

Kaaskopje

ik weet eigenlijk niet precies wat je nou wilt horen van Manda Rijn.

Jij komt met een hele hoop mitsen en maren aan en probeert de situatie zo in te kleden dat er uiteindelijk gezegd gaat worden dat het geld geleend gaat worden. Waarom?

Ik zou ook geen geld lenen overigens, als je niet kan verhuizen moet je het niet doen. Ik zou heus wel helpen, maar niet lenen. En iemand met een BKR-notering zou beter moeten weten en juist niet willen lenen.
Want dat is vaak het begin van schuldproblemen

Bastet

Bastet

08-09-2010 om 09:27

Kaaskopje

En juist dat vertrouwen kan voor problemen gaan zorgen,dat kan zoveel gedonder gaan geven.

Kaaskopje

Kaaskopje

08-09-2010 om 10:04

Kiki

Jullie maken het zwaarder dan ik het bedoel. Ik bedoel het heel luchtig, zoals je dit soort dingen ook tijdens een verjaardag zou bespreken. Wat zou je doen áls, maar als het niet zo overkomt is dat niet de bedoeling dus.

Niet lenen

het gaat om geld, om ´zaken´ als er iets is wat je moet vermijden dan is het ´zaken´ met familie of vrienden, daar komt bijna altijd hommeles van.

Géven is wat anders (al denk ik dan ook dat je je kunt gaan verbazen (zwak uitgedrukt) over hoe de ander zijn/haar geld spendeert)

En Kaaskopje, wees nou eerlijk, als je de emotie weglaat in het verhaal van lenen voor een verhuizing, zou jij dan, wetende van de financiële situatie (iemand heeft niet voor niets een BKR notering en beperkingen in leengedrag) wel je geld uitlenen?

Dat geloof ik maar moeilijk...(alhoewel ik me indertijd wel enorm verbaasde over het verhaal van het gekregen geld en, niet lang daarna, het gebrek aan geld..)

Saskia

Saskia

08-09-2010 om 10:33

Judith

ik herken het wel hoor, mijn kinderen zaten ook op school met een verhoogde ouderbijdrage, waar een bepaald publiek op af komt.
En mijn dochter mopperde ook dat haar vriendinnetje in de meivakantie naar Bali ging en waarom wij dan thuisbleven.
Of die keer dat ze ook een eigen badkamertje wilde, net als een andere vriendin...
Tja, daar gingen we niet eens uitgebreid op in, op de middelbare school leerde ze vanzelf dat ze het nog zo slecht niet heeft.

mopperkont

mopperkont

08-09-2010 om 13:53

Nog een keer kakschool

Dat er in een klas veel kinderen zitten die dure kleren hebben en luxe op vakantie gaan is niet zo erg, dat is juist leerzaam. Het wordt pas vervelend wanneer je kind gepest of buitengesloten wordt omdat je die dingen niet doet. In dat geval zou ik dan op zoek gaan naar een andere school.

Kaaskopje

Kaaskopje

08-09-2010 om 21:52

Mien

Mien, een bkr notering kan ook komen door plotselinge financiële problemen. Als je door wat voor reden dan ook opééns in de diep in de min zit, niet meer op eigen gelegenheid uit die problemen kunt komen en dus gebruik maakt van schuldhulp, sta je na afloop nog 5 jaar in Tiel geregistreerd. Het is niet altijd zwart/wit. De een leen je nog geen stuiver als je de voorgeschiedenis kent en de ander misschien wel.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

08-09-2010 om 23:41

Bkr

Even ter verduidelijking over BKR: Je persoonsgegevens en kredietgegevens staan bij BKR vermeld. BKR heeft informatie over vrijwel alle consumptieve kredieten die in Nederland zijn afgesloten zoals bijvoorbeeld een persoonlijke lening, een ‘koop nu, betaal later’ arrangement etc. Als algemene regel geldt dat iemands krediet bij BKR bekend is als diegene tenminste drie maanden over het krediet kan beschikken en het bedrag tussen € 500,00 en € 125.000,00 ligt. Het gaat dus om alle kredieten en niet alleen om kredieten waarbij betalingsproblemen zijn of zijn geweest.
Nadat iemand een krediet heeft beëindigd, blijven alle gegevens nog minstens vijf jaar zichtbaar bij BKR. Hierdoor kan een kredietverlener zich over een langere periode een beeld vormen van iemands financiële situatie. Na die vijf jaar verdwijnen in principe de gegevens uit het bestand van BKR *MAAR* die 5 jaar gaan pas tellen als de bank het heeft afgeboekt of afgesloten. Je bent dus afhankelijk van de bereidwilligheid van de betreffende bank. Zij hebben geen verplichting om het dossier te sluiten, dus kun je wel 20 jaar of de rest van je leven met die BKR-notering zitten.
Kortom, stel jij hebt een keertje een bed bij de Wehkamp op afbetaling gekocht dan sta je geregistreerd bij BKR. Het doet er niet toe of je nou wel of geen geldproblemen hebt of niet; die gegevens staan daar en verdwijnen pas na vijf jaar als je geluk hebt. Ze kunnen er ook nog 10 of 20 jaar staan. BKR bedoelt het goed maar het zegt feitelijk bitter weinig over iemands finaciele toestand/gezondheid/inzicht/vertrouwen.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

08-09-2010 om 23:48

Kaaskopje

... over 8 dagen krijg ik de beslissing schone lei of niet... Vandaag is de eindzitting geweest en het gevoel erna is zal ik maar zeggen voorzichtig optimistisch maar o wat zat/zit ik in de zenuwen en wat waren het (in totaal) vijf afschuwelijke tropenjaren. Ik wilde het even kwijt omdat ik weet dat jij begrijpt hoe en wat Zit er nu helemaal doorheen maar straks hoop ik opnieuw te kunnen beginnen (en die BKR zal me worst wezen!

Kaaskopje

Kaaskopje

09-09-2010 om 02:50

Oh wat spannend elisa!

Ik duim voor je!
Die BKR zal je inderdaad worst wezen als je net je Schone Lei hebt. In de loop der jaren heb ik het wel eens naar gevonden om me door die BKR toch nog wat beknot te voelen. Als we lopen te fantaseren over een koophuis.. kan niet. Niet dat ik dat persé wil, maar toch het gevoel dat je nog niet helemáál vrij bent. Nog 2 jaar en dan is ook dat voorbij voor ons.
Kom je er over 8 dagen nog even op terug?

Kaaskopje

Kaaskopje

09-09-2010 om 02:53

Bkr

Ik heb begrepen dat ook iedereen met een abonnement op mobiel bellen bij geregistreerd staat.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

09-09-2010 om 11:14

Kaaskopje

Ach, een koophuis zal er van mijn leven nooit inzitten dus tja Maar ik tel de dagen af tot volgende week en natuurlijk kom ik er dan op terug (en hopelijk met goed nieuws: die felbegeerde schone lei)!!

Bastet

Bastet

09-09-2010 om 11:42

Kaaskopje

Maar als dat zo is,wat je aan Mien schrijft,kan het dus wel degelijk bijzonder onverstandig zijn om acuut te willen verhuizen.Wacht dan gewoon en spaar daarvoor.Nogmaals:niet alles wat je wilt kan gelijk,en daar moet je je dan maar bij neerleggen vind ik.Dat een kind daar soms moeite mee heeft snap ik,maar een volwassene,kom op zeg.
Bastet

Kaaskopje

Kaaskopje

09-09-2010 om 11:54

Ja precies pelle

Na schuldhulp kleeft er alleen een leen´verbod´ aan, wat ik verstandig en begrijpelijk vind. Ik weet eigenlijk niet wat daar dan de juiste term voor is. Vijf jaar vind ik wel lang. Als die termijn er is om ´het te leren´ kan het ook korter, want wie de fout weer in wil gaan doet dat na 5 jaar ook wel. Ondertussen ben ik héél blij dat het spaarloon vrijgesteld wordt. Jammer van het spaargeld, maar wat komt het nu goed uit!

Kaaskopje

Kaaskopje

09-09-2010 om 12:05

Bastet

Ik hoef geen les in wat verstandig is. Denk je nou echt dat ik nog niet weet wat er loos is? Natuurlijk kan het onverstandig zijn om iets nu en wel meteen te willen. Er zijn ook situaties dat een verhuizing (of iets anders) moet of beter is. Dan kun je geen kant op als je daar niets extra´s voor hebt. In dat geval duren vijf jaren erg lang. Lenen met een duidelijk en noodzakelijk doel, dus geen speedboot, botoxbehandeling e.d., brengt je niet automatisch in de problemen. Lenen voor luxe, dat vind ik niet handig. Spaar daar maar voor inderdaad.

5 jaar lang..

ik weet niet of ik 5 jaar lang vind. Als je stelt dat iemand ineens in de diepe dip is geraakt door een plotse verandering, en nu weer goed verdient maar niet mag lenen vanwege die episode, dan kan hij van dat goede salaris wel eventjes sparen (als diegene goed verdient dan duurt die 1500-2000 euro voor een verhuizing ook geen jaren) toch?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.