Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

ann

ann

04-09-2010 om 10:33

Hoe gaan jullie met je zuurverdiende centjes om?

Een vraag die wellicht wat raar overkomt,maar ik merk dat er heel wat verschillen zitten en mensen vaak onverschillig of onbegripvol zijn voor ieders keuze hierin...


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Kaaskopje

Kaaskopje

12-09-2010 om 20:53

Krenteriger

We zijn wel bewust gaan minderen in de aanvoer van 'lekkers'. Het was hier altijd een zoete inval, maar op een gegeven moment hebben we toch op = op in moeten voeren.

Maar één kans

Ja dat gevoel had ik ook altijd. Ben blij dat ik dat nu ook een beetje kan loslaten (ook voor mijn eigen garderobe).

Al kan ik nog steeds wel eens vallen voor dat ene veel te dure kledingstuk. Zeker indien het iets voor mijn dochter of mijn jongste betreft. Of voor mezelf, al heb ik daar weer minder moeite mee.

Maar ik merk dus ook dat ik in de loop der jaren spaarzamer ben geworden en dat terwijl we het financieel veel en veel ruimer hebben. Denk dat ik een beetje uitgeraast ben, zo onderhand.
Heb het allemaal wel gezien met de knickknacks voor in huis, de overvolle speelgoedkasten en kamers en klerenkasten.

Chippie

Chippie

13-09-2010 om 13:07

Lenen of niet?

En kan me alleen maar aanslutien bij de meerderheid. Ik leen NOOIT geld (>10 euro) uit aan vrienden of wie dan ook.
Blijkbaar moet die verhuizing ook veel geld kosten dat je er voor moet lenen. En dat snap ik dus niet. Meubels zijn er blijkbaar. Een paar potten verf en de goedkoopste vloerbedekking kost ook niet de hele wereld. En ja, daar wil ik dus best wel in 'sponsoren'. Een paar meter vloerbedekking (10 euro per strekkende meter) ipv een grote bos bloemen of waardebon voor iets leuks. Ik wil ook wel op zolder en in de schuur kijken of er nog een paar leuke gordijnen of meubeltjes staan. Ik wil wel tig keer heen en weer rijden om de spullen te verhuizen. Maar ik haak af op het moment dat 'basic' of 'gedateerd' niet goed genoeg is. En helaas zie ik regelmatig dat 'het niet hebben van geld' vaak betekent 'niet genoeg geld hebben voor nieuwe spullen'.

Wat mij ook opvalt is dat dat ('het niet hebben van geld\' vaak betekent \'niet genoeg geld hebben voor nieuwe spullen\') mensen vaak juist in de problemen brengt. Ze willen het wel hebben, denken dat ze niet zonder kunnen en nemen dan beslissingen waardoor ze later in de problemen komen.

In mijn ogen is dat echt het verschil tussen de buffer en de niet-buffer mensen. De ware niet-bufferaar gunt zichzelf niet de kans om een buffer op te bouwen omdat er altijd wel iets is wat op dat moment belangrijker is dan wat geld achter de hand hebben. De bufferaar heeft die drang niet, die heeft vooral de drang om eerst wat geld achter de hand te hebben en dan komt pas de rest.

Dit gaat dus niet over degene die pech op pech op pech heeft en daarom geen buffer kan bouwen, maar over de mensen waar chippie ook op doelt.

Ik wil overingens nog wel eens enkele tientjes uitlenen als er zelfs niet meer genoeg geld is om boodschappen te doen bij de Aldi, want ik kan niemand zien hongerlijden, maar daar blijft het dan ook bij. Mensen kunnnen in mijn ogen best leven zonder die nieuwe auto en die nieuwe vloerbedekking. Kwestie van de tering naar de nering zetten.

Kaaskopje

Kaaskopje

14-09-2010 om 01:08

Tering naar de nering

Mensen kunnnen in mijn ogen best leven zonder die nieuwe auto en die nieuwe vloerbedekking. Kwestie van de tering naar de nering zetten. ===
Daar ben ik het mee eens. Wij doen het met fietsen, maar reken maar niet dat wij nieuwe banden aanschaffen als we krap zitten. Dan pakken we de boodschappenkar en doen de boodschappen lopend. Nog gezond ook. Tering naar de nering zetten houdt soms ook in dat je veel te lang met iets doet. Daar kan ik wel wat staaltjes van vertellen

Bij de collega die moest verhuizen waren het niet zozeer inrichtingskosten, maar ze moest twee maanden huur vooruit betalen. Haar vriendin heeft daar een deel van betaald, anders had ze de woning niet kunnen betrekken. Omdat ze niet kon wachten op een huis van een woningcorporatie met een wachtlijst, moest ze iets anders regelen, anders zou ze op straat staan. Ik vind dit toch een lastigere situatie dan wanneer iemand geld vraagt om 'gewoon' te kunnen verhuizen. Dan zou ik ook nee zeggen.

Chippie

Chippie

14-09-2010 om 12:08

Kaaskopje

Je situatie verandert met de dag. Zijn het onkosten, startkosten, borg? Is het nu een collega of een hypothethische situatie.

Onderstaand stukje vind ik erg typerend voor je:

"Als je auto afgekeurd wordt, heb je dan áltijd voldoende saldo om een nieuwe te kopen? Zo ja, fijn, maar dat gaat niet voor iedereen op. Als je dan niets kunt lenen zul je, ongeacht of dat een probleem is of niet, dus moeten treinen oid tot je weer mag lenen. (ik heb géén auto, ik trein altijd)"

Je moet even laten blijken dat jij fantastisch bent dat je de trein neemt. Het is echter ook een directe sneer naar mensen die wel een auto (of doe eens helemaal overdone: twee auto's!) hebben. Bovendien is het een sneer naar mensen die wel een buffer hebben om de auto te repareren. In jouw ogen zijn sommige mensen grote bofkonten dat ze meteen een reparatie of vervangende auto kunnen betalen. Komt er dan nooit eens de gedachte bij je op dat die mensen bewust geld achter de hand houden, juist omdat ze een auto hebben? Als je een auto hebt zul je moeten sparen voor reparaties en er komt ook een dag dat die kar vervangen moet worden. Lukt dat niet, dan hoef je dus geen auto aan te schaffen. Lukt het je op dat moment niet, dan is die trein echt geen vreselijk alternatief.

Ja, ik heb dus altijd voldoende geld om een auto te vervangen. Als ik dat niet zou hebben, zou ik geen auto rijden.

Nee, als je door de verhuiskosten geen nieuw huis kunt betrekken dan is dat niet sneu. Dat is een logische consequentie waar je tegenaan kunt lopen ook al ben je nog helemaal heppie de peppie in je relatie.

Kaaskopje

Kaaskopje

15-09-2010 om 02:19

Chippie

Wat de collega betreft heb ik het nooit op meubels of iets dergelijks gegooid. Bij haar waren het verhuiskosten in het algemeen.
Je moet even laten blijken dat jij fantastisch bent dat je de trein neemt. ===
Hier is niets fantastisch aan. Ik hoop bijna dat je een beetje schrikt van de reden dat ik geen auto rijd: Als ik geen zicht van 50% en tot mijn staaroperaties een afwijking van -21 had gehad had ik mijn rijbewijs vast allang gehaald. Ik ben een gevaar op de weg. Je deed dus een aanname die nergens op slaat. Ik zette het er uitsluitend bij om aan te geven wat mijn situatie is: geen auto en vier dagen per week in de trein naar mijn werk en buiten werk ook een middel om gewoon ergens te komen. Ik vind het wel een geluk bij een ongeluk dat wij geen auto hebben, want ik vind het geldvreters. Was je opmerking over 2 auto's bedoeld als opscheppen omdat jij er twee hebt?
Mijn opmerking ging eigenlijk meer over als je auto overleden is en je moet een nieuwe. Daar wordt vaak voor geleend.
Nou ik hoop dat er nu weer genoeg hatelijkheden over het scherm zijn gegaan.

Chippie

Chippie

15-09-2010 om 11:35

Kaaskopje

Het is blijkbaar moeilijk aan je uit te leggen dat ik het heel erg moeilijk hebt met jouw wijze van een statement maken. Je draait en uiteindelijk draait het er op uit dat de mensen met een goede spaarrekening de gebeten hond zijn. Ondertussen poets jij je ego op met je gulheid-als-je-er-geld-voor-zou-hebben en jouw getrein. Nu geef je aan wat de reden is dat je met de trein gaat. Moet ik me nu rotter gaan voelen? Sorry, maar de reden doet er nog minder toe. Of je nu geen geld hebt voor een auto of iets met je ogen hebt, ik vind je niet zielig. Ik ga nu toch ook niet als tegenreactie al mijn ellende ten toon spreiden.

Als je een auto hebt en geen geld om een dure reparatie te betalen, dan doe je iets niet goed. Als je geen geld hebt om twee maanden huur op te hoesten dan ziet je financiele planning er niet geweldig uit.

"Was je opmerking over 2 auto\'s bedoeld als opscheppen omdat jij er twee hebt?"

Kaaskopje, hier doe je het dus precies. Er zijn genoeg mensen zonder maar ook genoeg gezinnen met twee auto's. Jouw reactie (uitgelokt inderdaad) zegt meer dan genoeg. Het vreet geld, dus jij vindt het van de zotte en dat kan alleen maar zijn om te patsen. Net als muziekles, koophuis, etc.

Chippie

Chippie

15-09-2010 om 11:58

Manda, grappig!

Ik heb altijd met verbazing jouw Marktplaats-en-Ebay- verhalen aangehoord. Ik kon me er niets bij voorstellen. Wat een gedoe! Wat een geld! Ondanks dat we toen financieel ook ruim zaten, vond ik het echt onzin om merkkleding voor kinderen te kopen. Als mijn jongens dan een keer een Gaastrabloesje of Vinginobroek hadden (voor een feestje) zat er meteen een vlek of gat in.
Jij noemde namen waar ik nog nooit van had gehoord. Ik wordt wel iets minder krenterig qua kinderkleding. Alle drie mijn kinderen hebben dit winter een dure merkjas gekregen. Warm, handig, wintersportproof en die van mijn dochter kon ik niet laten hangen 'zo snoepig'.

Qua clubjes ben ik niet krenterig. Ik ben blij dat mijn ze kunnen kiezen clubjes wat ze willen (max 2). Het werd voetbal maar het had ook hockey, tennis, oid mogen worden. De oudste zit nu op muziekles; dat kost klauwen met geld. Maar dat boeit me weinig; het kan dus dat is fijn.

Ook in andere dingen ben ik minder krenterig geworden. We hebben voor deze wintersport een huisje dat bijna het dubbele is van vorig jaar maar wel heel erg gaaf is. Je leeft maar één keer, denk ik steeds vaker.

Chippie

nee hoor dat was geen verspilling, het was mijn hobby, het leverde ook wat op. Inmiddels is mijn dochter al jaren zelf goed in staat om uit te kiezen wat ze wil dragen en ik vind het erg leuk dat ze zo'n eigen smaak heeft.

Manda

Je hobby. Dat vind ik wel een leuk uitgangspunt!

Kaaskopje

Kaaskopje

15-09-2010 om 17:44

Chippie

Kaaskopje, hier doe je het dus precies. Er zijn genoeg mensen zonder maar ook genoeg gezinnen met twee auto's. Jouw reactie (uitgelokt inderdaad) zegt meer dan genoeg. Het vreet geld, dus jij vindt het van de zotte en dat kan alleen maar zijn om te patsen. Net als muziekles, koophuis, etc. °°°
Precies Chippie, ik stelde de vraag om te laten voelen hoe het overkomt als je iemand een verwijt maakt wat kant nog wal slaat. Ik ben er nu gewoon erg klaar mee dat mij kwaliteiten worden toegedicht die erg ver van mij afstaan.
Je hebt mij nergens zien schrijven dat ik een koophuis of muziekles patserig vindt. Ik wou dat ik het geld voor een koophuis én het geld voor klusjesmannen had. Ik huur namelijk graag omdat we niet zo handig zijn en bij een huurhuis alles voor je gedaan wordt. Wij hebben een twee onder 1 kap huis, een tuin erom heen en voor stadse begrippen heel veel ruimte om ons heen, dus ik heb ook geen klagen. Mijn dochter zit op voetbal, ze hebben ook op twirlen (vonden ze toen leuk) gezeten. Ik heb er niets op tegen dat kinderen een hobby of sport uitoefenen.
Chippie, wij hebben een inkomen waar, zoals ik het inschat, velen hier op OO niet voor aan de slag zouden gaan. Ik moet het ermee doen, ik voel me daar niet zielig over want ik ben er trots op dat ik mijn eigen geld weer verdien. Met twee schoolgaande pubers, andere kosten die we maandelijks moeten betalen, is dat inkomen niet royaal. Alleen al door de vaste kosten zijn we 1 salaris kwijt. Zoals je hier beneden hebt kunnen zien sta ik er voor open om te leren de geldzaken beter bij te houden. Ik ben niet de enige volwassene die beter kan koken dan de geldzaken op orde houden. Maar ook als ik het perfect kan zal een buffer opbouwen héél langzaam gaan.

Kaaskopje

Langzaam is niet erg. Als je iedere maand 10 euro weet weg te zetten heb je na 10 jaar toch maar mooi 1200 euro. En dat geld kan soms net het verschil betekenen tussen droog brood eten of toch nog lekker beleg hebben terwijl de rest van je wereld even instort.

Tuurlijk is het beter om 100 euro per maand te sparen, maar als dat er niet in zit kun je beter realistisch zijn, wat minder sparen en voor de rest de tering naar de nering zetten. Dat soort buffergeld is namelijk voor absolute noodgevallen en niet voor de nieuwe vloerbedekking in het nieuwe huis, aankoop van een nieuwe tv of de aankoop van een 8e hands barrel.

Kaaskopje

Kaaskopje

16-09-2010 om 00:03

Nee precies

En iets achter de hand hebben voor geval van nood lijkt me toch wel prettig.

Asje

Asje

16-09-2010 om 15:23

Beleggen

Ik heb de vorige reacties niet allemaal gelezen, ik weet dus niet of ik in de lijn volg. Zelf gooi ik bvb nooit etensrestjes weg, wat ik koop, gebruik ik op, gooi ik niet weg. Mijn kinderen krijgen wat ze nodig hebben, wat ze graag willen, maar ze willen niet overdreven veel, ze zijn totaal niet verspilzuchtig, als ze graag wat willen, weet ik dat dat overdacht is.
De oudste gaat nu studeren, en dus heb ik een studentenwoning gekocht, als investering, een dikke lening aangegaan, maar mijn kinderen kunnen er allemaal wel plezier van hebben, denk ik.
Ik heb trouwens al voor elk van mijn 3 kinderen een starterswoning gekocht, welke ik nu nog verhuur, ik heb alles destijds geleend, ik heb maar een heel gemiddeld inkomen,
Op mijn spaarrekening ga ik liefst niet onder de 5.000 euro op de spaarrekening, maar door kosten aan de woningen heb ik ooit al eens op maar 1000 euro gestaan, daar voel ik mij dan toch echt niet goed en veilig bij, liever een wat grotere marge, ik probeer nu boven de 10.000 euro te blijven,
Grote, dure reizen maak ik niet graag, wel graag korte citytrips in hotel, mij eventjes laten verwennen
Ik ben al 20 j getrouwd, we hebben 1 pot

Tirza G.

Tirza G.

17-09-2010 om 15:07

Wel aan de volgorde denken lidwientje!

Eerst een aantal jaren restjes opeten en dán pas huisjes kopen.

Tirza (calvinist, blijkbaar)

Asje

Asje

17-09-2010 om 15:44

Antwoord op vraag

ik heb enkel een antwoord gegeven op de vraag, (heb de andere reacties niet allemaal gelezen) Ik heb een heel matig/gemiddeld job-inkomen, echt niet overdreven, en ik denk dat het juist is doordat geld mij weinig zegt, dat ik er destijds grote risico's mee heb durven nemen. Ik denk wel dat ik goed met geld omkan , dat ik van een matig inkomen rijkelijk kan leven, het geeft natuurlijk wel een rustiger gevoel van niet in financiele problemen te komen, want dat lijkt mij idd wel zwaar, Voor mij was het het zo'n beetje het 'monopoly-spel' in't echt (soms toch effe spannend of het wel zal gaan lukken . Bijna niemand in mijn omgeving weet trouwens van mijn beleggingen af (geen enkele collega zou dit van mij verwachten, denk ik), ik weet niet wat zij met hun spaargeld doen, dus moeten zij dat ook niet van mij weten (ik weet enkel dat zij vaak liever veel reizen, ik dus niet)
Voldoende geld hebben, geeft een rustiger gevoel op dat vlak, maar ik zal er niet zomaar meer door gaan uitgeven, Het enige wat ik wil is geen geld'zorgen', luxe hoeft voor mij echt niet, Ik ga dus leningen aan (leen de volledige aankoopprijs), doe daarmee investeringen en bouw daarin verder, ik hou (zowat alle huur- )geld opzij voor regelmatig kosten te doen aan de woningen, want dat is nodig,
Ik geef mijn kinderen wat ze nodig hebben, en geniet van al het gewone
(ik heb dan ook nooit te maken gehad met scheidingskosten ed)

Asje

Asje

17-09-2010 om 15:57

@ tirza

neen, niet 'eerst' restjes opeten, dat is iets wat ik nu nog steeds doe, en wat ik altijd zal doen, dat hoort bij mij, ik zou het zonde vinden van 'zomaar' restjes weg te gooien. Of ik nu miljonair zou zijn of dakloze !Daarover blijft mijn idee hetzelfde

Kaaskopje

Kaaskopje

17-09-2010 om 22:09

Lidwientje

sorry hoor dat ik nu pas reageer, ik kom net terug van de makelaar.

Kaaskopje

Kaaskopje

17-09-2010 om 22:12

Pelle

Het kwijl zit nog aan mijn kind

Kaaskopje

Kaaskopje

17-09-2010 om 22:13

Oei oei

niet aan mijn kind... wat moeten jullie nu niet van mij denken!

Haha

kwijl aan je kind? ehm.....ik krijg nu een heel ander beeld van je,kaaskopje

Asje

Asje

18-09-2010 om 09:35

Shannara

neen hoor, zeker niet Ze kunnen die huurwoning intrekken als ze willen,maar ze kunnen ook eventueel met de huurinkomsten een andere woning betalen, of hun woning verkopen of...het is een belegging/investering; Hoe ze dat verder gebruiken is aan hun, en dat ze daar verstandig mee om zullen gaan, daarvan ben ik overtuigd

Tirza G.

Tirza G.

18-09-2010 om 12:52

Asje

Ik was een beetje flauw, sorry.
Ik vind het knap wat je doet en kan me voorstellen dat je het wat stil houdt, mensen gaan anders tegen je aan kijken.

Tirza

Nieuwsgierig asje

Hoi Asje,

Ik vind het knap dat je zoveel hebt kunnen investeren ook voor je kinderen, die hebben straks een hele goede start. Je schrijft: "Ik heb een heel matig/gemiddeld job-inkomen" . Nou vraag ik me af wat jij daar dan onder verstaat, zo'n inkomen. Wij kunnen net onze eigen hypotheek betalen, maar er nog eentje bij, de bank ziet me aankomen.

Ik ben nieuwsgierig hoe je dat dan doet, maar natuurlijk hoef je helemaal geen cijfers te noemen, maar ik denk dat het voor een ieder wel relatief is wat je onder een matig/gemiddeld inkomen verstaat.

Groet, Pinkelot

Pelle

Ja daar heb je gelijk in, maar ook hier in ZO Brabant kan dat niet zomaar, althans voor ons niet :o)

Asje

Asje

18-09-2010 om 17:51

Vastgoed

Ruim 20 j geleden hebben we onze eigen woning gebouwd, we hadden een lening van 500 euro/maand over 20 jaar.Nu is dat een laag bedrag, daar huur je nu ook bijna niets meer voor, maar voor toen was dat een gemiddelde afbetaling voor een vrijstaande woning
Daarna heb ik ons eerst rijhuisje gekocht, waarbij de huur ongeveer de afbetaalprijs was, Daarna 2 grotere huisjes, ook ongeveer de afbetaling gelijk aan de huurprijs. Soms zaten we heel krap, als er meerdere kosten bij kwamen, als de huurders niet betaalden ed. Maar de huizenwaarde is in die jaren wel ruim toegenomen, de woningen zijn nu dus wel in waarde gestegen. En nu heb ik dus ook de studentenwoning gekocht, waarvan een deel voor de oudste nu gaat zijn en de andere ruimtes ik verhuur. Aan die woningen hou ik zo goed als niets over, maar de kosten en de huur zijn ongeveer hetzelfde.
(mijn maandinkomen is netto 1400 euro, ik ben 40 plusser

Asje

ok jouw inkomen is 1400 netto, ik neem aan dat je een man hebt die ook verdient, ik zit namelijk even te rekenen en ik kom er dan niet uit. Om veel hypotheek te kunnen krijgen voor al die huizen zal je ook een meer dan behoorlijk inkomen moeten hebben, toch ?

Stel dat ik bruto 20.000 per jaar over heb, dan kan ik slechts een hypotheek van een ton krijgen en daarmee koop ik geen studentenflatje. Enige wat ik dan kan verzinnen is een groter huis kopen en bijvoorbeeld een kamer of buitenruimte verhuren, het eerste zie ik niet zitten het 2e misschien wel (lijkt mij ook wel leuk om een B&B te hebben ofzo).

Aangezien ik nog geen pensioen heb opgebouwd en naar mijn berekeningen dit ook geen zin heeft in de traditionele vormen zit ik ook aan vastgoed te denken. Ik heb wel eens gekeken vanaf welke prijs bedrijfsruimten te koop zijn maar dan zou ik toch ook meer dan een ton aan hypo moeten hebben.

dus hoe doe je dit dan allemaal ? Heb je tussentijds verkocht en met meerwaarde weer nieuwe woningen gekocht ?

Kijk hier

ik zag vorige week op funda dat dit te koop is: http://www.funda.nl/koop/haarlem/parkeergelegenheid-47890735-kennemerstraat-8-10-12/omschrijving/

3 stukken grond, 32m2, 46m2 en 58m2 = 136m2. De vierkante meter bebouwde grond is circa E 3000 in Haarlem.

Stel dat ik nou 3 ton investeer en dan daar 3 rijtjes van 2 lagen appartementen (dus 6 appartementjes) neer zet van elk 4,5 meter bij 10 diep incl tuintjes en dan de hele mik verkoop voor 1,5 ton per appartement.

DAn heb ik een directe winst van 5 ton.

Ben ik nou gek dat ik dit niet doe ?

Asje

Asje

18-09-2010 om 20:19

Inkomsten vs uitgaven

ok, Ik woon in Belgie/Vlaanderen, het kan zijn dat dat wat verschil maakt...
Mijn man heeft een inkomen van 1900 euro netto,we hebben 1pot + dan het kindergeld
-20j geleden aankoop eigen woning (is nu dus afbetaald)
-12j geleden 1e huurwoning gekocht, we hadden toen zo'n 20.000 euro spaargeld, hadden de volledige aankoopprijs geleend en dat spaargeld gebruikt voor renovatiewerken. We moesten de bank beloven de huurinkomsten op rekening van hun bank te laten storten (lening en huur kwamen toen ongeveer overeen,huurprijs is ondertussen wel gestegen)
- 9j geleden deed er zich een koopje voor en heb ik het risico genomen dit ook te kopen /en afbetaling naar huur... dat was natuurlijk een risico (cfr wanbetalingen, kosten..) maar gelukkig viel dat mee, de huiswaarde zat in de lift dus...
-ik kocht een stukje grond (ook op afbetaling natuurlijk, maar ondertussen had ik deels 3 huizen in onderpand wat de bank geruststelde)
- daarna kwam er dus een periode van huurwanbetaling en renovatiekosten ed ...ik heb toen het stuk grond verkocht met 30.000 euro zuiver winst
-4j gelden kocht ik dan de 4e woning-3e huurwoning (ivm bank en lening: we hadden de winst van de grond en onderpand van anderen woningen)ik heb weer terug de volledige aankoopsom geleend
- vorig jaar- met oog op studentenkosten van eigen kinderen- studentenwoning gekocht in grote studentenstad waarvan 1kamer voor eigen kind en 4 kamers voor verhuur
.Alles samen vraagt het soms wel veel (huurders met burenruzie, vernielingen, scheidingen...)+ hou ik er nog steeds bijna niets aan over (huurinkomsten tov afbetalingen, renovaties, taksen, verzekeringen..)
maar de waarde van de woningen zijn wel serieus gestegen (heb steeds wel uitgekeken om koopjes te doen)Dus als het ooit nodig zou zijn, of als ik de zorgen errond niet meer zou aankunnen, kan ik altijd nog verkopen
Ondertussen zien de banken mij wel heel graag komen, want ookal heb ik geen heel vette spaarrekening, ze houden het onderpand van de woningen in gedachte, lijkt mij
Ik zeg nu dat ik niets meer ga kopen, maar als ik zo een écht goedkoop koopje zie...kriebelt het weer een beetje (het is dus een beetje een hobby/spel als monopoly voor mij, en ik durf dat juist aan omdat geld op zich mij weinig doet)

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.