Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Hoe solliciteer je tegenwoordig?

Ik heb zo'n geweldige vacature gezien en wil solliciteren. Maar hoe doe je dat tegenwoordig? Het is een coördinerende vacature bij een vrijwilligersorganisatie. Doelgroep past bij mij, er zijn geen functie eisen. Ik kan een mail sturen. Maar wat zet ik daar in? Mijn laatste brief is op school geweest, 30 jaar geleden, ik heb nog nooit een echte sollicitatiebrief verstuurd.
Wie kan me helpen??


Ik zou gewoon even bellen om te vragen of ze nog mensen zoeken of een andere vraag over de vacature. Dan krijg je mogelijk zelf wel te horen wat er verwacht wordt. Zo heb ik dat ook een keer gedaan. Ik kreeg toen te horen dat ik alleen maar mijn cv hoefde op te sturen. En vooraf bellen komt altijd positief over. Als je alsnog een brief moet schrijven kun je refereren aan het telefoongesprek.

Echt solliciteren met een motivatiebrief en mezelf verkopen etc doe ik sowieso niet meer. Vind dat niet meer van deze tijd. Mijn nieuwe baan heb ik gekregen door het telefoonnummer te bellen en mijn (kritische) vragen te stellen aan de contactpersoon, en gelijk iets over mezelf en mijn ervaring te vertellen. Puur om uit te zoeken of we iets voor elkaar konden betekenen. Toen we allebei enthousiast waren ben ik langsgekomen voor een kennismakingsgesprek. Dit was ook een tweerichtingsgesprek, moet toch van beide kanten komen. 

Mijn vorige baan kreeg ik doordat een werknemer (daarna mijn teamleider) van dat bedrijf mij had benaderd via LinkedIn of ik geïnteresseerd was in een kennismakingsgesprek. 

Ik stuur nog steeds een brief, gewoon als bijlage bij de mail. Bellen heb ik ook wel eens gedaan en dat pakte goed uit, maar dat doe ik alleen als ik echt een vraag heb, ik denk dat als je gaat bellen alleen om eruit te springen terwijl er wordt gevraagd om een brief dan denk ik dat ze daar wel doorheen prikken. Als je het wel doet zou ik wel echt een heel goede, inhoudelijke vraag bedenken.

Ik solliciteer nog wel met een motivatiebrief en cv. Wat me opvalt als ik zelf selecteer, is dat alle kandidaten een leuke template hebben voor hun cv, compleet met pasfoto, slogans en pitch teksten. Mijn cv is gewoon wit papier met zwarte letters met personalia, opleiding, werkervaring e.d. Toch word ik er altijd mee uitgenodigd.

Maak wel een .pdf van je bijlagen.

Vooral eerst bellen (!) en dan brief via email (document bijvoorbeeld een Word bijlage). Zeker bij dit soort organisatiesmet vrijwilligers gaat het vaak ook om enthousiasme en klik. Bereid je voor met twee a drie vragen. Bijvoorbeeld of er echt geen eisen zijn. En wat ze het belangrijkste vinden qua persoonlijkheid. 
En bereid je ook voor om in 1 minuut over jezelf te vertellen. Dertig seconden over jezelf en 30 seconden over je werkervaring. Vooral natuurlijk je coordinatie vaardigheden en goed kunnen omgaan met vrijwilligers naar voren brengen. Begin met hoe enthousiast je werd bij het lezen van de functie. Eindig met de vraag of het zin heeft om te reageren en hoe (mail genoeg na het bellen of echt brief?)

Wees vooral niet te zakelijk in het belgesprek. Warmte maakt denk ik veel uit. En ze onthouden dan je naam mochten er meer sollicitanten zijn. 

Toi toi!

Fourtyfour

Fourtyfour

12-05-2023 om 22:26 Topicstarter

Dan ga ik maandag wat op papier zetten, dinsdag bellen en dan ook de brief versturen! 
Bedankt voor jullie adviezen.

Zelf bel ik nooit. Ik stuur een mail (als brief) met daarin kort wat ik wil en waarom ik denk dat dat aansluit bij de vacature en als bijlage mijn CV.
Mijn CV spreekt voor zich, dus in de mail hoeft niet zoveel te staan.

Bel alleen met een duidelijke vraag(en)! Ik weet niet hoeveel sollicitanten er op de vacature afkomen (hoe gewild is het in deze markt waarin mensen zitten te springen om werknemers), maar als iedereen gaat bellen-om-het-bellen is dat alleen maar erg irritant.

Mijn laatste baan had ik via via. We hebben gebeld en toen het wat leek te zijn van beide kanten, heb ik mijn CV opgestuurd en hebben we een gesprek gepland.

Mijn ervaring, zowel als sollicitant als aan de ontvanger van en 1e selectiekant van sollicitatiebrieven, is dat een goede en enthousiaste motivatie het verschil kan maken om eruit te springen. Dit geeft namelijk toch een 1e indruk van je persoonlijkheid.

Bellen heb ik eigenlijk nog nooit gedaan, eventuele vragen bewaarde ik voor tijdens het kennismakingsgesprek. 

Succes Fourtyfour!

Recruiter hier. Bellen kan en mag, maar dat geeft je wat mij betreft niet per definitie een voorsprong. Maar dat kan ook zijn omdat het vaak suffe vragen zijn die ik krijg, bijvoorbeeld of het ook 34 uur mag zijn i.p.v. 36. Duidelijke cv (ik hoef niet elk taakje te weten, heb geen zin om 4 bladzijden door te akkeren), duidelijke brief (wat denk je voor onze organisatie te kunnen betekenen, dat het een mooie stap in je loopbaan is snap ik wel, anders solliciteerde je waarschijnlijk niet). Laat zien dat je echt weet wat voor organisatie we zijn, wat voor job het betreft, laat het geen standaardbrief zijn die je voor al je sollicitaties gebruikt. Wij vragen wel echt een brief en cv, dus als je alleen een cv opstuurt ben je af. 

bij ons krijgen we alleen de cv via de recruiter en op basis daarvan plannen we een aantal gesprekken.

Ik zit weer in de Marketingbranche en heb laatst een workshop employer branding gehad. Daar merkte ik dat juist alle HR-mensen en recruiters echt achterlopen en nog steeds denken dat goede werknemers in de rij staan voor het bedrijf. Dat zie je ook wel aan de vacatures die HR en recruiters plaatsen. 

Fourtyfour

Fourtyfour

13-05-2023 om 23:15 Topicstarter

In de vacature wordt gevraagd naar motivatie en cv. CV is gewoon mijn opsomming van wat ik tot nu toe heb gedaan. En mijn motivatie waarom ik geschikt zou zijn voor deze baan, waarom het past en wat er mij leuk aan lijkt. 

Niet bellen dus, maar gewoon een leuke motivatie en CV opsturen.

Index224 schreef op 13-05-2023 om 20:14:

Ik zit weer in de Marketingbranche en heb laatst een workshop employer branding gehad. Daar merkte ik dat juist alle HR-mensen en recruiters echt achterlopen en nog steeds denken dat goede werknemers in de rij staan voor het bedrijf. Dat zie je ook wel aan de vacatures die HR en recruiters plaatsen.

Alle? Of de bedrijven die zo'n workshop volgen omdat ze hun vacatures niet vervuld krijgen?

Fourtyfour schreef op 13-05-2023 om 23:15:

In de vacature wordt gevraagd naar motivatie en cv. CV is gewoon mijn opsomming van wat ik tot nu toe heb gedaan. En mijn motivatie waarom ik geschikt zou zijn voor deze baan, waarom het past en wat er mij leuk aan lijkt.

Niet bellen dus, maar gewoon een leuke motivatie en CV 

Een vriendin is nu werkloos en UWV gaf  sollicitatie training met coach. Advies: bellen zodat je naam opvalt versus vele sollicitanten. Wel inderdaad goede vragen stellen. Daarna korte brief en kort CV.  

Anna Cara schreef op 14-05-2023 om 19:43:

[..]

Een vriendin is nu werkloos en UWV gaf sollicitatie training met coach. Advies: bellen zodat je naam opvalt versus vele sollicitanten. Wel inderdaad goede vragen stellen. Daarna korte brief en kort CV.

Denk dat dit heel erg afhangt van het bedrijf en de branche waarin je solliciteert en er niet 1 standaard benadering is. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.