Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

hoe verder met de jobs


Ik vraag me echt af of de Belgische arbeidsmarkt zoveel anders is dan de Nederlandse? Hier zijn we inderdaad blij als we iemand kunnen aannemen, en als die persoon dan maar drie dagen werkt, dan is dat maar zo. Zo beginnen soms zelfs al studenten deeltijds bij ons, die in de andere dagen hun studie afronden.

Ik dacht dat deeltijd werken in België helemaal niet zo gebruikelijk is. Dus dan is het de vraag of dat zo makkelijk onderhandelbaar is. Ik zou wel inzetten op een leuke uitdagende baan, het liefst ergens waar je regelmatig thuis kunt werken. Dan is werk en privé een stuk makkelijker te combineren.

kiddies3 schreef op 28-03-2022 om 14:16:

Erg bedankt nogmaals voor de reacties. Haal ik veel ideeen uit!
Ik ben idd Belgische

Ik had recent gesolliciteerd voor een andere baan bij dit bedrijf en in de finale ronde viel ik eruit wegens net iets te weinig ervaring in dat domein. Snapte het wel. Daar werd al aangegeven dat deeltijds zou kunnen. Toen stelden ze een andere vacature voor. Lijkt me een heel fijn bedrijf die work life balance erg belangrijk vindt. (ik heb altijd in grotere bedrijven gewerkt. Nu in een klein en dat verschil voel ik wel dus wil terug naar een groter bedrijf - zoals deze bv).

Ok, het is niet altijd het aantal uren die indicator is, wel het plezier die je eraan beleeft.

Ah, dat verklaart het gebrek aan Hollandse woorden, sorry . Meestal herken ik de Vlaamse bijdragen wel.

"onder je niveau" werken hoeft geen probleem te zijn, zolang je in het werk je ei kwijt kunt. Maar ik kan me voorstellen dat het in je eentje met 3 kinderen in co-ouderschap al behoorlijk druk is met een zo goed als full-time baan.

Ik zou zeker naar de sollicitatie gaan: je kunt thuiswerken (wat niet alleen reistijd scheelt, maar je kunt het ook beter over de dagen verdelen zoals je wilt) en je hebt niet de fysieke belasting. Dat snap ik goed toch? En als het werk je dan ook energie geeft, dan is dat ook een dikke plus.

En ik weet niet hoe groot de erfenis is, maar hoe lang zou je dan minder kunnen werken? Of is dat voor altijd? Ik zou liever ook wat geld achter de hand houden (vooral met kinderen).

Heb je in België geen recht op op aanpassing (mindering) van je aantal uren na x-tijd? 

kiddies3

kiddies3

29-03-2022 om 11:26 Topicstarter

Ik zou altijd halftijds of minder kunnen werken. Sowieso wil ik niet meer hollen en rennen voor een job, om alles rond te krijgen op een dag met de kinderen enzo. De fysieke belasting moet minder zijn, dat moet de luxe zijn die ik dan krijg vind ik.
Het bedrijf van de sollicitatie is heel goed met work life, extra vrije dagen, je mag je tijd zelf indelen, wat thuiswerk etc. De job zelf moet me natuurlijk eerst aanstaan vooral   
Ik heb een eigen spaarpotje al waar ik dan vanaf kan blijven voor een tijdje, tot de kinderen gaan studeren/op kamers gaan.

kiddies3

kiddies3

29-03-2022 om 11:29 Topicstarter

In Belgie is deeltijds idd moeilijker te krijgen. Zeker met de jobs voor hoger opgeleiden. Ze beginnen er iets meer voor open te staan maar je moet er expliciet naar vragen en op aandringen.

Hoi Kiddies, ik had met mijn vorige posting niet begrepen dat jij in Belgie woont en werkt. Dat is inderdaad anders. Maar mijn advies blijft staan. Ik zou eerst het gesprek aangaan en dan in dat gesprek, of zelfs pas in de volgende ronde, nadat je daarvoor bent uitgenodigd en ze dus te kennen hebben gegeven dat ze je in principe wel zien zitten, pas over part time werken gaan beginnen. Als ze je zien zitten, zijn ze over het algemeen flexibeler.
Staan ze trouwens in België niet te springen om technische mensen/ingenieurs, zoals in Nederland? Zo ja, doen ze dan nog zo moeilijk over wat minder werken?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.