Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Hoeveel kostgeld vragen aan mijn zoon?

Hoi,

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen met mijn vraagstuk.
Hoeveel euro per maand is redelijk om mijn zoon aan kostgeld te vragen?

Ik zal onze situatie even schetsen:
Ik woon samen met m'n vrouw en één zoon van 21 jaar oud.
Mijn vrouw werk full-time en ik part-time. Gezamenlijk verdienen we ongeveer €2.800,- netto per maand. Que financiën hebben wij het prima en komen we ook zeker makkelijk rond.
Wij worden door mijn zoon z'n inkomen niet gekort op toeslagen, belastingen etc.
Dat is dus ook niet de reden om huishoudgeld te vragen.

Mijn zoon werkt ook full-time (in z'n eigen bedrijf) en verdient ongeveer €3.500,- netto per maand. Hij betaald dingen zoals abonnementen, telefoon, zorgverzekering, kleding etc. allemaal zelf. Alleen dus momenteel helemaal niks in de huishoudelijke kosten zoals huur, boodschappen, gas/water/elektra etc. Wel moet ik zeggen dat hij goed meehelpt kwa taken thuis (was doen, boodschappen, afwassen), maar niks financieel.

Nu vind ik persoonlijk dat hij ook wel wat zou kunnen bijdragen aan het huishouden.
Ten eerste, zou hij namelijk ook flink geld kwijt zijn als hij op zichzelf zou wonen (zeker met de huidige woning- en gasprijzen). Ten tweede leert hij op deze manier ook dat een deel van z'n inkomen op gaat aan vaste lasten en niet alles aan 'plezierige' dingen. 
Mijn vrouw is het er ook wel mee eens, alleen zitten we met de hoogte van het bedrag.

Hoe bepaal je nou de hoogte van het bedrag? 
Op basis van wat hij ons meer kost? Gewoon simpelweg een derde van alle kosten?
Een bepaald percentage van z'n inkomen?
Online heb ik al gelezen dat het gemiddelde vaak rond de €200,- á €300,- ligt, 
alleen gaat het dan vaak om óf studerende kinderen óf kinderen met een stuk lager inkomen.
Gezien mijn zoon meer verdiend dan m'n vrouw en ik bij elkaar, vind ik ook wel dat hij een stuk meer dan €200,- per maand kan betalen. Mijn vrouw is het hier echter niet helemaal mee eens, met als voornaamste argument dat hij ons niet heel veel meer kost dan €200,- per maand. Onze vasten lasten zullen amper €200,- euro omlaag gaan als hij het huis uit gaat.
Eigenlijk alleen qua boodschappen en misschien een beetje in gas/water/elektra.
Maarja, aan de andere kant zou hij ook een hoop kwijt zijn als hij op zichzelf gaat wonen....

Hij stond er zelf trouwens wel voor open om kostgeld te betalen.
We hebben het nog niet over het bedrag gehad.

De hoogte van het bedrag is dus een beetje waar ons struikelblok ligt en ik hoopte dat wellicht iemand ons zou kunnen helpen wat het beste manier is om dat te bepalen?


Misschien een idee om 350 euro te vragen en dat jullie daarvan dan 150 voor op zij te zetten? Dat als hij uit huis gaat dat bedrag mee krijgt.

350 a 400 lijkt me een prima bedrag idd en dan zet je de rest stiekem opzij voor hem, zodat hij een opstap heeft als hij uit huis gaat.

Bijtje82

Bijtje82

07-09-2022 om 22:45

Je zoon lijkt me iemand die het redelijk voor zichzelf voor elkaar heeft op het moment. Dus hij zal eea vast wel kunnen overzien. 
Als hij er positief tegenover staat om kostgeld te betalen,  vraag dan ook aan hemzelf wat hij een redelijk bedrag vind. Dan weet je genoeg. Is het te weinig, dan kun je middelen. Is het teveel, dan doe je een tegenbod waar je je wel prettig bij voelt.

Je zoon heeft een mooi salaris. Mijn ouders lieten mij toen ik destijds fulltime ging werken en nog thuis woonde (ik was iets ouder, maar verdiende een stuk minder) ook kostgeld betalen zodat ik leerde dat ik niet al mijn geld kon uitgeven aan leuke dingen (wat ik ook niet deed, maar het ging om het idee). Als hij nu heel veel geld aan luxe en leuke dingen uit kan geven, kan het nog wel eens vies tegen gaan vallen als hij op zichzelf gaat wonen en allemaal vaste lasten gaat krijgen. 
Ik zou 300 euro een heel redelijk bedrag vinden voor kost en inwoning. Hij houdt dan nog meer dan genoeg over om te sparen en leuke dingen mee te doen. 
Mijn ouders hebben mijn kostgeld toen ik uit huis ging wel aan me terug gegeven. Deels in spullen voor in huis en deels in geld.

Ik zou inderdaad ook aan een bedrag rond de 300-500 euro denken. Ik zou dit persoonlijk gewoon apart zetten en het aan hem geven als hij een huis wil kopen bijvoorbeeld. Leuke aanbetaling of spaarpotje voor inrichting. Zeker gezien je aangeeft het niet perse nodig te hebben.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

08-09-2022 om 07:47

Is dat inkomen van zoon ook écht netto? Hij is zo te lezen zelfstandige. Zet hij voldoende opzij voor alle belastingen, pensioen, en reserve voor ziekte/perioden zonder opdrachten? Zo nee, dan zou hij daar eerst eens mee moeten beginnen.

En kostgeld: tja, mijn werkende studenten betalen dat wel. Ik heb (nog) de luxe dat ik het zelf niet nodig heb, dus het gaat op een spaarrekening. Als ze tzt uit huis gaan is dat hopelijk een mooi startbedrag geworden voor hypotheek of inrichting van hun huis. Dat zou je ook kunnen overwegen als dat mogelijk is.
Hier gaat het om 200 euro pp. Maar zij hebben bij lange na niet het inkomen dat jij beschrijft. (En ik ook veel minder dan jullie.)

Persoonlijk zou ik geen kostgeld vragen van mijn eigen kinderen als het niet nodig is. Wel dit bedrag maandelijks apart zetten (bedoel niet op een spaarrekening) en ze leren hoe te investeren/ beleggen zodat dit bedrag gaat groeien op de langere termijn (10/ 20/ 30 jaar).

Coreopsis schreef op 08-09-2022 om 07:47:

Is dat inkomen van zoon ook écht netto? Hij is zo te lezen zelfstandige. Zet hij voldoende opzij voor alle belastingen, pensioen, en reserve voor ziekte/perioden zonder opdrachten? Zo nee, dan zou hij daar eerst eens mee moeten beginnen.

En kostgeld: tja, mijn werkende studenten betalen dat wel. Ik heb (nog) de luxe dat ik het zelf niet nodig heb, dus het gaat op een spaarrekening. Als ze tzt uit huis gaan is dat hopelijk een mooi startbedrag geworden voor hypotheek of inrichting van hun huis. Dat zou je ook kunnen overwegen als dat mogelijk is.
Hier gaat het om 200 euro pp. Maar zij hebben bij lange na niet het inkomen dat jij beschrijft. (En ik ook veel minder dan jullie.)

Beetje off topic, maar inderdaad wel eens met Coreopsis, dat het belangrijk is dat hij nu al begint met het sparen 'voor later'. Dat is natuurlijk op je 21e echt nog heel ver van je bed, maar juist daarom. Goede gewoonten moet je inslijten als het nog geen moeite kost. Wennen aan een zeer luxe levensstijl is heel gemakkelijk, stappen terug moeten doen is een stuk lastiger. En natuurlijk hoeft hij niet Spartaans te leven, maar het zou goed zijn als hij eens narekent wat iemand die voor een werkgever werkt aan pensioen opbouwt. En dan niet alleen het werknemersdeel maar uiteraard ook het werkgeversdeel meenemen. Ik weet nog dat man en ik daar behoorlijk van schrokken toen die voor zichzelf begon .

Wij hebben geen thuiswonende kinderen met een inkomen, maar ik zou zeker kostgeld vragen als dat het geval zou zijn. Inderdaad om ze te leren dat het leven duur is. Wij zouden dat geld zelf niet nodig hebben, dus ik zou dat inderdaad voor ze sparen maar dat niet tegen ze zeggen. 

Redelijk lijkt me een typische kamerhuur + een klein bedrag voor eten.

Een derde van alle kosten lijkt me te veel, tenzij hij een grote aanspraak maakt op de gemeenschappelijke ruimtes (bezoek ontvangen, beslissen over de inrichting van die ruimtes, etc.). Maar die dynamiek moet je niet willen. 

"Wat zou hij kwijt zijn om ergens anders (onzelfstandig) te wonen" lijkt me sowieso een mooie middenweg tussen "wat kost hij ons extra" en "1/3 van al onze kosten".

syboor schreef op 08-09-2022 om 10:16:

Redelijk lijkt me een typische kamerhuur + een klein bedrag voor eten.

Een derde van alle kosten lijkt me te veel, tenzij hij een grote aanspraak maakt op de gemeenschappelijke ruimtes (bezoek ontvangen, beslissen over de inrichting van die ruimtes, etc.). Maar die dynamiek moet je niet willen.

"Wat zou hij kwijt zijn om ergens anders (onzelfstandig) te wonen" lijkt me sowieso een mooie middenweg tussen "wat kost hij ons extra" en "1/3 van al onze kosten".

Maar als ik kijk naar wat onze vaste lasten zijn, dan is 1/3 daarvan echt minder dan mijn uitwonend kind verwoont. Wij zitten al bijna 30 jaar in ons koophuis, dat is dus bijna afbetaald, nog een kleine resthypotheek. Kind betaalt in onderhuur al meer dan onze hypotheek. Dus die berekening zou hier niet kloppen.

Ii zou sowieso 1/3e van de boodschappen vragen. Voor de rest is 1/3e niet realistisch want veel dingen vallen niet evenredig weg bij zijn vertrek. Ik zou dan voorstellen bijvoorbeeld een kwart of een vijfde van de woonlasten te betalen. Dan kun je nog overwegen om dat geld deels achter te houden voor hemzelf. 

Je zou overigens ook kunnen afdwingen dat hij een deel spaart.

Anoniem846

Anoniem846

08-09-2022 om 17:39 Topicstarter

Coreopsis schreef op 08-09-2022 om 07:47:

Is dat inkomen van zoon ook écht netto? Hij is zo te lezen zelfstandige. Zet hij voldoende opzij voor alle belastingen, pensioen, en reserve voor ziekte/perioden zonder opdrachten? Zo nee, dan zou hij daar eerst eens mee moeten beginnen.

En kostgeld: tja, mijn werkende studenten betalen dat wel. Ik heb (nog) de luxe dat ik het zelf niet nodig heb, dus het gaat op een spaarrekening. Als ze tzt uit huis gaan is dat hopelijk een mooi startbedrag geworden voor hypotheek of inrichting van hun huis. Dat zou je ook kunnen overwegen als dat mogelijk is.
Hier gaat het om 200 euro pp. Maar zij hebben bij lange na niet het inkomen dat jij beschrijft. (En ik ook veel minder dan jullie.)


Beste Coreopsis,

Bedankt voor je reactie.
Het is zijn inkomen na belastingen. Volgens mij betaalt hij niks specifiek voor pensioen.
Hij is niet zo een uitgever, dus spaart wel genoeg voor eventuele ziekte bijvoorbeeld.
Ik zal het inderdaad wel even met hem hebben over pensioen en duidelijk maken dat hij er wel nu al (op 21 jarige leeftijd) rekening mee moet houden dat hij niks opbouwt. 

Verder komt jouw reactie overeen met wat veel anderen ook al als tip hebben gegeven.
Om wel een bedrag per maand te vragen, maar dit apart te zetten op een spaarrekening. Met als doel om dit mee te geven als hij het huis uit zal gaan, indien wij het geld tot die tijd zelf niet nodig hebben.

Bedankt!

Anoniem846

Anoniem846

08-09-2022 om 17:41 Topicstarter

Beste allemaal,

Bedankt voor jullie reacties.
Ik denk inderdaad dat het het beste is om ongeveer €300,- a €400,- per maand te vragen en dit apart te zetten op een spaarrekening, om financieel te helpen als hij het huis uit gaat. 

Bedankt allemaal!

o en laat hem nadenken over een aov! 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.