Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Laura

Laura

26-05-2016 om 06:50

Hoeveel sparen ?


Cee

Cee

26-05-2016 om 21:42

Hier

Wij , man-vrouw en twee pubers van 17 en 19, hebben een gezamenlijk inkomen van ongeveer 3200 euro en sparen 350 euro per maand. Er zijn meerdere spaarrekeningen. Eén algemene spaarrekening, een rekening met een bedrag voor het eigen risico van 3 personen (80 euro per maand) en nog een rekening met daarop een maandbedrag voor alle lasten die door het jaar heen komen. Voor deze laatste rekening heb ik een overzicht van alle bedragen gedeeld door 12. Dat bedrag spaar ik dan op deze rekening en als er dan een rekening (fitness, anwb o.i.d) komt, kan ik het van deze rekening betalen.
Op de spaarrekening voor het eigen risico probeer ik een bedrag te sparen wat gelijk is aan twee jaren eigen risico voor 3 personen. Als er dan in een lopend jaar wat af gaat, dan kan ik het in het volgend jaar bijsparen.
Extraatjes zoals een eindejaarsuitkering gaan ook naar de algemene spaarrekening. Wij hebben wel lage hypotheeklasten, dat scheelt natuurlijk.

Dubbeltje

Dubbeltje

26-05-2016 om 21:48

Even niet

Omdat je vaak ziet bij mensen die ineens met heel veel minder moeten rondkomen zij op de vertrouwde voet verder gaan met uitgeven. Als je geen inzicht hebt kom je onherroepelijk in de problemen. Nu maakt het niet uit als je je 500 euro vergist, maar als dat een kwart van je inkomen is maakt dat heel veel uit.

Hanne.

Hanne.

26-05-2016 om 22:08

betwijfel ik

Dan zijn we het toch eens

Als je bij een lager inkomen op de oude voet doorgaat kom je in de problemen. Dus het hangt vooral af van of je je waar nodig aan kan passen.

En dat ik nu geen exact overzicht heb betekent niet dat ik dat niet kan krijgen. Ik kan binnen een uur een compleet overzicht maken van wat ons inkomen exact is en wat onze vaste lasten exact zijn. Maar ik zie geen reden om dat nu te doen. Voor nu is een globaal overzicht voldoende.

En ik weet uit ervaring 100% zeker dat het bij mij goed gaat als het inkomen daalt. Heb dit nu 2x meegemaakt (WW uitkering door geklungel bij UWV pas na 3 maanden gekregen; Kinderopvangtoeslag door fout belastingdienst maanden niet gekregen) en in beide gevallen is dat financieel prima gegaan. En in die tijd wist ik echt exact wat er binnen kwam en wat er die maand (nog) uit moest en kon.

Elfje65

Elfje65

26-05-2016 om 22:14

Dan zijn we het eens

Maar uit je eerste draadje kreeg ik een hele andere indruk

geya

geya

26-05-2016 om 22:15

ik vind het knap

ik heb met het lezen van de twee draadjes wel sterk het idee dat man en ik ergens iets niet goed doen. We hebben samen niet heel weinig maar weinig genoeg om zo goed als niks over te houden per maand. Maar wij leven al redelijk eenvoudig dus hoe jullie aan die hoge spaarbedragen komen is me echt een raadsel. Netto samen 3300, 2 volwassenen, 1 puber en 1 studerend kind, huisdier. Hypotheek ongeveer 600, verzekeringen 400, zorgverzekering 260, studie kind 250, oude 2e hands auto, boodschappen ongeveer 500-600 per maand incl drogisterij, 1xp jr op vakantie in Europa. Geen dure hobby's.Maandelijks stabiele uitgaven. Maar overhouden lukt amper.

Ping

Ping

26-05-2016 om 22:26

geya

Dat vind ik helemaal niet gek, dat het lastiger is om te sparen, want wij hebben 5400 netto. Iets meer hypotheek op dit moment, maar het scheelt dus algauw 2000,- in de maand. Ja, dat is gemakkelijk sparen voor ons, ik weet het.

geya

geya

26-05-2016 om 22:37

Ping

ja Ping, jij bent misschien het slechtste voorbeeld uit de meeschrijvers, daar zul je je best bewust van zijn. Ik keek ook vooral naar de enigzins vergelijkbare verhalen, die dan vervolgens toch 200/300 kunnen sparen.

Geya

Jullie inkomsten zijn 3300,- en jullie uitgaven 2110,- Je hebt nog 1190,- over?

Luie analyse

Spaarder, ik vind dat een luie analyse van een probleem dat snel groter wordt, namelijk dat enerzijds de noodzaak om te sparen groter wordt nu de overheid zich terugtrekt en gaten laat vallen, terwijl voor veel mensen de financiële ruimte kleiner wordt. De bedragen die hier genoemd worden zijn echt niet gemiddeld.
Er hoeft maar iets mis te gaan en je hebt grote problemen. Neem de kinderopvangtoeslag. Ik heb ouders daar jarenlang in moeten begeleiden en ik vond het een hoofdpijndossier, want ik had met één van de twee te maken, maar als er bij de ander iets veranderde had dat invloed. ik was alleen niet overal bij en mensen hadden zelf te weinig kennis van alle regeltjes. Dat kan zomaar mis gaan en dan gaat het ook voor heel veel geld mis.
Idem met ziektekostenverzekering. Mijn zoon kreeg een keer een gepeperde rekening terwijl hij elke maand automatisch betaalde, niemand kon vertellen waarvoor, nee, een overzicht van betalingen etc. konden ze niet geven. Uiteindelijk bleek het te gaan om 15 euro administratiekosten van anderhalf jaar daarvoor, waarvan de rekening wel was betaald, maar de kosten van de aanmaning niet. Dat heeft ruim 250 euro gekost, veel geld voor een student.
Mijn zoon heeft nu inkomen. Hij had gedacht dat hij, zodra er inkomen was, iets voor zijn computer zou kopen. Maar dat kan nu pas, van het vakantiegeld. Waarom? Na jaren geen geld komen nu eerst andere kosten: schoenen inderdaad, een jas, bril, tandartskosten (niet bijverzekerd) etc. etc.
Ik kijk wel eens naar het programma over deurwaarders. Het valt me dan juist op hoe weinig het voorkomt, dat mensen in de schulden komen als gevolg van verkeerde prioriteiten en keuzes. Meestal is het een gevolg van op het verkeerde moment in de verkeerde molen terecht komen; en daarna gaat het heel snel achteruit.

Tsjor

Truus

Truus

26-05-2016 om 22:51

Te weinig

Ik heb mijn vorige huis met verlies verkocht (scheiding). Dat grapje kost me handen vol geld, en het is wel eens zuur te bedenken dat ik eigenlijk 850 euro per maand had kunnen sparen in plaats van 250. Het is een bewuste keuze om nu niet nog harder af te lossen, liever 10 jaar op deze manier dan 5 jaar op een houtje bijten en de kinderen van alles moeten ontzeggen. Er komt hier ongeveer evenveel per maand binnen als bij geya, mijn hypotheek is hoger, dus ergens zit er toch een verschil. Geen studerend kind, slechts eenmaal eigen risico en zorgverzekering, hooguit 200 verzekeringen, is wat ik zo snel even zie.

geya

geya

26-05-2016 om 23:11

zou fijn zijn

helaas Wil, was het maar waar. Je begrijpt dat bij mijn opsomming een heleboel nog niet bijstaat waar ik de bedragen niet van in mijn hoofd heb. Zakgeld/gas water licht/benzine/kleding (maar die kopen we amper)/huisdierkosten etc.
Ik zou het eens voor mezelf op een rijtje moeten zetten om te zien waar het fout gaat.

Geya

Dat heb ik ook jaren gehad, het gevoel dat ik iets niet goed deed. Er sijpelde bij ons veel weg door veel kleine bedragen, maar ook grotere die niet bewust in mijn hoofd zaten. Was geen ramp, geen schulden ofzo maar we hielden ook bijna niets over.
Eten halen, dure kapper, zelfs een dubbele verzekering, steun aan een goed doel, bloemetje, cadeautjes en prulletjes voor in huis.
Ik let nu beter op, dat scheelt, we houden wat over.

Rente

Rente

26-05-2016 om 23:33

Geya

Wat me opvalt is dat je voor best een aardig bedrag boodschappen doet. Als ik een dure maand had was ik 400 euro kwijt voor 4 personen en twee honden. Misschien is dat een keuze, maar lijkt me dat daar nog redelijk wat per maand te besparen valt als je dat zou willen.

Heb je abonnementen van kranten/tijdschriften, staatsloten en dat soort dingen? Ook daar kun je op beknibbelen. Zo ook op gas/licht/water. Dat heb je niet meteen in handen, maar kan een leuk extraatje zijn in de dure feestmaanden.

Noet

Noet

26-05-2016 om 23:37

Geya

dat is het begin idd. Alles en ook echt alles op een rijtje zetten want alleen dan krijg je inzicht en kun je zien waar je 'lek' stromen hebt.

Kost je een avondje met al je afschriften van een jaar, maar dan heb je ook wat.

Heb ik laatst voor mijn moeder gedaan die klaagde dat ze steeds geld te kort kwam. Nu zou dat best kunnen met aow en pensioen en in eerste instantie dacht ik dat dat klopte. Maar gek genoeg steeg het bedrag op haar betaalrekening.
Tot ik het in exel zette en op liet tellen en de uitgaven van de inkomsten liet aftrekken. Ze houd gewoon een paar honderd euro per maand over.

Dus meten is weten. Investeer een avond in je financien, en je geniet jaren van die inspanning.

Rente

Rente

26-05-2016 om 23:40

idd Wil40

Het zijn vaak die kleine dingen. Je lunch kopen op het station of in de kantine ipv zelf meenemen, een kop koffie voor onderweg, dat bloemetje voor op tafel, even pinnen voor die paar euro want dat voel je niet en we hebben het toch verdiend! en zo worden die paar keer 2 a 3 euro ineens 200 euro.
Daarom is inzicht en overzicht zo belangrijk.
Ik heb mezelf verplicht elke dag mijn rekening online te openen en zo te zien wat mijn saldo is, waar ik het aan uitgeef enz.
In de tijd voor de computer schreef ik in een kasboek en bewaarde ik alle bonnetjes en kon zo beter in de gaten houden hoe te sparen.
Het is een keuze om dat te doen, dat besef ik, maar dat liever dan de kop in het zand of gewoon het risico nemen meer uit te geven dan kan of nodig is.
Heel vaak is een keuze maken het verschil tussen geld overhouden en geld tekort komen.

bieb63

bieb63

26-05-2016 om 23:48

Spaarder

Natuurlijk maken mensen keuzes, ook mensen met een minimaal inkomen. Dat snap ik.
Maar Alicia stelde eerder, dat ook mensen met een minimum inkomen, toch wel 50 euro per maanden kunnen sparen (en dat is sowieso al geen vanzelfsprekendheid). Maar vooral haar veronderstelling, dat je dan na 10 jaar 6000 zou hebben... Nou, die vlieger gaat natuurlijk niet op. Als je niks ruimte hebt, dan zal in die 10 jaar al regelmatig, niet voor luxe, datspaargeld aangesproken moeten worden.

bieb63

bieb63

26-05-2016 om 23:52

Rente

nu ga je ervan uit dat iemand met een minimaal inkomen regelmatig lunchjes koopt? Hoezo? Er zullen er best zijn, vast en zeker, maar velen ook niet....... komt miet eens in ze op....

Rente

Rente

26-05-2016 om 23:59

Bieb huh?

Huh, waar haal je dat vandaan? Ik reageerde voor de tweede keer (deze maal nav Wil40's posting) op Geya, die het gevoel heeft iets niet goed te doen. Verder zeg ik alleen dat kleine bedragen heel snel ongemerkt kunnen oplopen en dat het gevolg dan kan zijn dat je maandelijks tekort gaat komen.
Dat geldt voor iedereen, heeft niets met minima te maken, maar met bezuinigen als je merkt dat je tekort komt.

Verder ben ik er wel net als Alicia bijna van overtuigd (op het bedrag na dan) dat er in BIJNA elk huishouden te besparen valt. Dat is, zoals Spaarder ook al noemde, gewoon een kwestie van keuzes maken. Niet iets doen enkel omdat je het wilt, maar alleen als het kan. En ook dat geldt weer voor iedereen.

Spaarder

Spaarder

27-05-2016 om 09:57

Tsjor

"Ik kijk wel eens naar het programma over deurwaarders. Het valt me dan juist op hoe weinig het voorkomt, dat mensen in de schulden komen als gevolg van verkeerde prioriteiten en keuzes."

Ja en daar tegenover staan die RTL programma's (weet niet meer hoe ze heten) van mensen met 20.000 euro schuld die toch een nieuwe flatscreen of laptop moesten kopen. Of waarvan de mobiel kapot was en die toen maar besloten om weer een nieuw abonnement af te sluiten. Want dan was de telefoon gratis. Tja, zitten ze wel ineens met een dubbel abonnement.... Dat waren allemaal keuzes.

Natuurlijk zijn er mensen die niks aan hun schulden kunnen doen, maar er zijn veel meer mensen die er wel degelijk zelf voor hebben gezorgd. Het overgrote deel van de mensen is naïef. Maar ik heb bijzonder veel respect voor mensen die op bijstandsniveau alles nog goed voor elkaar hebben en die elke maand uitkomen met hun geld.

Muts

Muts

27-05-2016 om 10:52

verzekeringen 400 euro per maand ?

Waar ben je dan allemaal voor verzekerd ? Of zit er ook een deel in wat eigenlijk onder de noemer Hypotheek valt, want dan snap ik het. Je zorgverzekering noem je apart (260).
Ik betaal voor de autoverzekering 50 euro per maand, de uitvaartverzekering 20 euro per maand, en de overige verzekeringen (inboedel, opstal, doorlopende reisverzekering), zijn 500 per jaar. Dat is 40 per maand. Dan kom ik totaal dus op 110 euro. Dat is geen 400.

Hortensia

Hortensia

27-05-2016 om 11:31

RTL-programma

"Ja en daar tegenover staan die RTL programma's (weet niet meer hoe ze heten) van mensen met 20.000 euro schuld die toch een nieuwe flatscreen of laptop moesten kopen. Of waarvan de mobiel kapot was en die toen maar besloten om weer een nieuw abonnement af te sluiten. Want dan was de telefoon gratis. Tja, zitten ze wel ineens met een dubbel abonnement.... Dat waren allemaal keuzes."

Alles voor de kijkcijfers.

Het is immers veel leuker spektakeltelevisie te maken met types die reacties als "oei" en "foei" uitlokken, dan een programma over iemand die weinig inkomen heeft en heel hard vecht om het hoofd boven water te houden. Dat levert geen leuke tv op.

Ondertussen denkt iedereen dat mensen met schulden "dus" flatscreens, laptops en telefoonabonnementen blijven afsluiten.

De werkelijkheid ligt net even anders, maar ja, die mensen komen liever niet met hun problemen prime time op tv.

Noet

Noet

27-05-2016 om 11:56

Hortensia

die komen niet op tv omdat daar geen 'leuke' tv van te maken is. Die zie je alleen in de serieuze docu's.

Er zijn dan geen quick fixes mogelijk. En ik vraag me ook bij de RTL programma's wel eens af: hoe is het 1, 2, 3 jaar later.

Het is waarschijnlijk net als lijnen, er zijn er maar weinig die echt anders gaan handelen.

Hortensia

Hortensia

27-05-2016 om 12:16

Noet

Als je het hebt over de mensen met schulden in die RTL-programma's: ik ben ook bang dat de meesten in hun gedrag blijven hangen.

Hoe representatief is de RTL-dubbeltje-op-zijn-kant-groep eigenlijk, voor alle mensen die niet of niet goed rond kunnen komen?

Ik kijk er niet meer naar, mijn tenen staan te krom inmiddels en ik vind het beledigend naar alle mensen die wel keihard knokken om uit de schulden te blijven/komen, de tering naar de nering zetten en elke keer weer bewust de keuze moeten maken: wordt het deze maand een paar schoenen voor het ene kind, omdat het enige paar echt te klein wordt of stuk is (schoenmaker is ook niet gratis), of voor een nieuwe achterband voor de fiets omdat die gevaarlijk kaal is geworden, of voor een cadeautje voor het andere kind dat jarig is? Daar is geen sprake van nieuwe telefoonabonnementen en impulsaankomen bij de Media Markt meer. Maar ze worden wel scheef aangekeken: het zal je eigen schuld wel zijn en zelfs een bijstandsmoeder kan elke maand een beetje geld opzij leggen, toch?

Spaarder

Spaarder

27-05-2016 om 12:23

Hortensia

Of je er naar kijkt of niet: het bestaat.
Ik ken iemand die bij de gemeente werkt en dit soort mensen helpt: het zijn er meer dan je denken en ze wonen ook bij jou in de straat.

Ze worden wel voor hun eerlijkheid beloond, ze worden geholpen met een baan of een schuld wordt kwijtgescholden. Ik moet er zelf niet aan denken om zo met de billen bloot te gaan, maar voor hun is het een uitweg uit de shit.

Stickertje

Stickertje

27-05-2016 om 12:25

jojo effect

Dat denk ik ook wel dat mensen die in zo'n programma geholpen worden, in korte tijd de boel weer op de rit, niet echt anders gaan handelen.
Ik heb een poosje geprobeerd een kennis te adviseren die haar financiele sores met mij besprak en dan ook vroeg wat moet ik doen? Geen ongevraagd advies dus. Uitleg geven over prioriteiten stellen het mocht niet baten. Net als met lijnen is het een jojo effect. Het ging even goed en bij de eerste tegenvaller werd er weer paniekvoetbal gespeeld en dook ze (in mijn ogen) onnodig weer in het rood. Wasmachine stuk? Meteen een nieuwe kopen niet te duur, want je kan niet zonder met een gezin. Niet kijken of er nog iets te repareren viel en zo wat kapitaal op te bouwen om op termijn een wasmachine te kopen van wat betere kwaliteit. Inmiddels is zij aan de vierde machine bezig en ik pas aan de tweede. Allebei mijn machines zijn gerepareerd. Mijn nieuwste nu pas 1 keer.

Inmiddels adviseer ik niet meer het had toch geen zin.

ik ben best een beetje 'lek'

ik kom er maar voor uit: ik koop graag. Niet perse voor mijzelf, ook voor anderen. Mooie wenskaarten, een plantje, bloemen, leuke dingetjes voor kleinkinderen, non-food aanbiedingen in de supermarkt. Soms een goede aankoop waarvan ik of een ander lang plezier heeft, soms achteraf dom dat ik mijn impulsen niet heb genegeerd.

Mijn man is compleet anders, die komt zelfs nooit in winkels en winkelt ook niet op internet, dus impulsaankopen zijn bij hem geen enkel risico.

Ben het met anderen eens, die kleinigheden lopen ongemerkt op en zo kom je minder aan sparen toe dan je van plan was.

Koopzin beheersen zal best een beetje lijken op lijnen. Als je kopen leuk vindt, blijft het lastig. Mijn ene dochter is net als ik, de andere als haar vader.

Goed dat we hier op OO elkaar een spiegel voorhouden, dat helpt.

Nur

Nur

27-05-2016 om 13:04

Schulden

Het zal ook verschillen. Ik ken absoluut mensen die in de schulden zijn geraakt door hun eigen beslissingen. Soms hele domme beslissingen (op afbetaling kopen, aanmaningen negeren, gokken..) en soms ook beslissingen die op zich niet dom waren maar gewoon heel verkeerd hebben uitgepakt (eigen bedrijf begonnen en veel eigen geld ingestoken en vervolgens mislukt eigen bedrijf, duur koophuis dat onder water staat en vervolgens scheiden en geen van beiden kan het betalen dus moet huis verkocht met veel verlies, man die al het geld verkwanselt heeft en vrouw blijft achter met de schulden). Je kan in die laatste twee gevallen ook zeggen eigen schuld en dat klopt ook wel. Je had hierover kunnen nadenken en het niet of anders kunnen aanpakken. Maar het zegt niet zoveel over of die mensen in hun dagelijkse leven financieel handig zijn.

Toch merk je wel dat aan grote schulden er toch vaak beslissingen vooraf gaan die minder doordacht waren. Al blijft er natuurlijk altijd iets wat niet voorspelbaar is.

Maar het is natuurlijk niet zo dat je op een dag wakker wordt en opeens 50000 aan schuld hebt. Daar is altijd iets aan vooraf gegaan en toch inderdaad ook heel vaak menselijk handelen.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

27-05-2016 om 13:07

waarom arme mensen domme dingen doen

Waarom arme mensen domme dingen doen:

https://decorrespondent.nl/511/Waarom-arme-mensen-domme-dingen-doen/19645395-f6c9a0bd

Kaaskopje

Kaaskopje

27-05-2016 om 13:12

Dubbeltje op zijn kant

Ik denk dat een deel van de mensen in dubbeltje op zijn kant wel degelijk representatief is voor de groep mensen die zelf echt geen inzicht hebben en hulp nodig hebben. Ik heb er een als collega gehad en die had in haar eentje meerdere mobiele telefoons en deed andere uitgaven onder het mom van 'ik heb het ook zo zwaar, mag ik dan nooit wat!?' Ik kende haar moeder ook en die maakte zich al jaren zorgen. Ik zou dolgraag willen weten hoe het haar verder is vergaan.

Mijn 'observatie' is dat Dubbeltje op zijn kant, van een best informatief programma een typisch commercieel kijkcijfer-afhankelijk programma is geworden. Daar waar ik in het begin nog het gevoel had dat de hulp de mensen in nood het hoofthema was, nu heb ik het gevoel dat Sloop de Crisis van Annemarie van Gaal het hoofddoel is geworden. Het programma wordt er altijd bijgesleept, ook al is dat totaal niet in het voordeel van de betrokken mensen zelf. Iedereen kan altijd maar besparen op energie en tv-abonnementen e.d., maar ze laten nooit zien wat ze in ruil van hun oude zaken dan krijgen.

Ook vind ik de berekeningen die Annemarie op het bord laat zien vaak onrealistisch. De ene besparing na de andere wordt blij vermeld. Nou, dat is leuk, wéér een besparing, waardoor je opeens in de plus komt. Ik heb mijn twijfels daarover. Leuk op papier, maar daar blijft het voor een groot deel dan ook. Ten eerste kun je niet stantepé overal onder uit en ten tweede vallen die besparingen volgens mij in de praktijk nog wel eens tegen.

Ook de toon van John Williams vind ik regelmatig beneden peil. Hij is 'maar' een presentator, maar hij matigt zich een houding aan van hulpverlener die wel even zal vertellen hoe het moet. Ik kan me soms best voorstellen dat je wanhopig wordt van mensen, of irritatie voelt, maar het is niet zijn taak om mensen in beeld te kleineren of de les te lezen. De mensen stellen zich kwetsbaar op door mee te doen, hebben waarschijnlijk al een niet al te best zelfbeeld en daarmee zelfrespect, het is niet nodig om dat in beeld nog verder af te breken.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

27-05-2016 om 16:51

Die link van IJsvogeltje

Dat herken ik wel.

Ik weet niet wat nu wat veroorzaakt, maar ik heb vrijwillig als budgetcoach gewerkt en mij viel het daar ook op dat best vaak deze mensen geen financieel overzicht hebben en in hun onmacht dan juist beslissingen nemen waarbij je van een afstandje denkt: ja maar hoe kun je dat nu doen....
En wat me ook opviel is dat geld vaak eigenlijk ook geen waarde heeft. Net zoals je ergens lang voor spaart en het dan kunt kopen, het meer waarde heeft dan als je iets impulsief koopt en daarna met het ene gat het andere weer delft.

En als laatste viel mij op dat de mensen die er het slechtst voorstonden het juist niet lukte om een kasboek bij te houden. Te confronterend?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.