Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Laura

Laura

26-05-2016 om 06:50

Hoeveel sparen ?


teen

teen

29-05-2016 om 16:04

vraagje

Hier, twee volwassenen, zoon op kamers en een scholier, komt genoeg geld binnen, ik weet niet eens precies hoeveel, en er blijft elke maa d geld over. Dat gaat naar een spaarrekening. Daarnaast hebben we ook nog aardig wat beleggingen door verkoop van een eerder huis in de goede jaren negentig. Geen geldzorgen dus, heerlijk. Maar wat ik niet begrijp als je weing spaart en bijvoorbeeld niet wilt lenen: hoe kom je dan aan bijvoorbeeld een auto als je oude exemplaar het begeeft? Dat zijn toch altijd uitgaves waar je voor moet sparen dan wel lenen. Wij betalen een auto nu gewoon met spaargeld. In het verleden ook ooit weleens met een rentevrije lening. Dat was gemakkelijk terug te betalen omdat ik net ging werken en we in een huurhuis woonden van 100 gulden in de maand. Ja, dat bestond toen nog. Alleen de deur van de wc kon niet dicht. Maar goed, kk dwaal af. Terug naar mijn vraag, hoe doe je het met het vervangen van auto zonder spaargeld?

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

29-05-2016 om 16:24

Tja hoe doet je dat...

Niet? Of van het vakantiegeld of de kinderbijslag? Of met een kredietje?

Niet iedereen koopt auto's van 10.000 euro of meer. Waar denk je dat de markt voor derdehands auto's met 3 ton op de teller voor is?

Kaaskopje

Kaaskopje

29-05-2016 om 16:34

Teen

Ik ben wel benieuwd naar je leeftijd als jij een volledig huurhuis van 100 gúlden per maand had. Die tijd heb ik nooit meegemaakt. Ik heb op kamers gewoond, varierend van 375 naar 350 gulden per maand en een tweekamerflatje van 425 gulden per maand. Net zo veel als ons huis bij aanvang, maar inmiddels (als je in guldens blijft rekenen) meer dan verdrievoudigd in 26 jaar.

Wat je vraag betreft: geen nieuwe auto? Er zijn mensen die geen auto hebben en alles met de fiets en het ov doen. Daarom wil ik sowieso niet in een moeilijk of afgelegen dorp wonen dat slecht bereikbaar is. Vanuit ons huis is alles goed bereikbaar.

Ik zit nu ook aan mijn dochter te denken. Zij heeft meer baat bij een auto dan wij. Daar zal ze dus inderdaad voor moeten sparen. Dat doet ze ook, niet alleen voor de auto, maar ze spaart.

bieb63

bieb63

29-05-2016 om 16:46

Is dat nou een serieuze vraag Teen

Hoe spaar je voor een auto???
Nou, niet, als je je geen auto kunt permitteren.... toch?

teen

teen

29-05-2016 om 16:58

geen auto

Nou, ik ken eigenlijk erg weinig mensen zonder auto. Het lijkt me prima als je alles met ov kunt doen, maar dat geldt toch maar voor een klein? deel van alle nederlanders toch? En fietsen, ook prima maar mijn familie woont op anderhalf uur rijden dus de fiets dat was een keer leuk als grap maar verder hebben we dan toch echt een auto nodig.
o ja, ik ben net 51 geworden.

teen

teen

29-05-2016 om 17:06

kinderen en sport?

Kaaskopje, hoe deed je dat dan vroeger, als je voor je kinderen en hun sportclub moest rijden? Een gezin kan toch eigenlijk niet zonder auto? Of ie nou 5 jaar oud is of 15 jaar, ik zou in mijn omgeving echt niet zonder kunnen.

Dollar

Dollar

29-05-2016 om 17:16

zonder auto - Teen

Je verbaast je erover dat er mensen zijn zonder auto? Grappig. Er zijn ook mensen zoals Kaaskopje en ik die geen auto kunnen rijden vanwege zeer slechte ogen. Ja, die zijn er. Er bestaan zelfs blinde mensen die niet eens kunnen fietsen. Nog erger dan mijn situatie.
Daarom woon ik in Amsterdam waar ik alles op de fiets kan doen en voor dingen ver weg neem ik de trein. Kinderen naar sportclubs brengen kan ook gewoon op de fiets. Heb je geen auto bij nodig.

Alicia

Alicia

29-05-2016 om 17:18

teen

'Kaaskopje, hoe deed je dat dan vroeger, als je voor je kinderen en hun sportclub moest rijden? Een gezin kan toch eigenlijk niet zonder auto? '

Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan. Dus gaan de kinderen naar sportclubs in de directe omgeving, aan te fietsen. En met uitwedstrijden kun je niet rijden, maar in plaats daarvan kun je wel andere dingen doen voor de club.

Kinderen MOETEN niet perse allemaal op hockey en naar regionale wedstrijden hoor.

teen

teen

29-05-2016 om 17:19

ogen

En slechte ogen op de fiets, dat kan wel?

Jaina

Jaina

29-05-2016 om 17:20

Teen

Waarom zou een gezin niet zonder auto kunnen? In een ver verleden toen mijn oudste kinderen nog kinderen waren had ik ook geen auto. Wij gingen overal met de bus heen of lopen. Dat was heel prima te doen.
Ik ken meerdere gezinnen zonder auto en die functioneren ook heel prima.
Een auto is in verreweg de meeste gevallen in Nederland echt geen eerste levensbehoefte.

teen

teen

29-05-2016 om 17:23

hockey

Jullie proberen mij in een hokje te plaatsen, maar mijn kinderen deden en doen niet aan hockey hoor. Maak je geen zorgen. Ook niet aan tennis of golf. Ze deden aan badminton en basketbal. En alle ouders deden mee als er gereden moest worden naar andere clubs. Dus, zo heel vreemd kan mijn vraag toch niet zijn.

Alicia

Alicia

29-05-2016 om 17:29

alle ouders?

'En alle ouders deden mee als er gereden moest worden naar andere clubs.'

Nou, dan heb je het getroffen. Meestal zijn het steeds dezelfde vier of vijf ouders die rijden, de rest kan niet/heeft geen tijd/heeft de auto niet/moet de baby naar bed brengen/...

Teen.

Ik reed niet, maar waste te tenues. En ja, met slechte ogen op de fiets gaat vaak wel. Je moet niet voor niets bij slechte ogen een keuring ondergaan bij autorijles. Slecht zien en snel verkeer, is geen goede combi.
Ik kan ook geen piloot worden, of buschauffeuse, maar mag wel fietsen gelukkig.

Jo

Jo

29-05-2016 om 17:36

Teen

Ik ben dus zo'n persoon die geen auto heeft omdat ik mij dat niet kan permitteren.

Zelfs al zou mijn familie op 1,5 uur rijden (of je daarmee de fiets of auto bedoelt is niet helemaal duidelijk) dan blijft het feit dat ik geen auto kan veroorloven.

Als mijn familie ver weg zou wonen dan kunnen ze 1. naar mij toe komen. 2. ik met OV naar hen toe gaan.

Stel dat mijn kind op handbal zit en er voor uit wedstrijden om en om gereden wordt door de ouders dan is daar zeker een mouw aan te passen. Bijvoorbeeld dat ik een geldelijke bijdrage lever en als ik zelfs die niet kan veroorloven dan ga ik er vanuit dat dat ook gewoon wordt geaccepteerd. Genoeg begripvolle en lieve mensen op de wereld, zeker bij zo'n sportclubje waar je je elkaar kent. Mijn dochter reed altijd met de trainer van het team mee.

Een anders zal mijn kind een sport moeten kiezen waarbij er geen uitwedstrijden worden gespeeld.

Te veel mensen zeggen dat zij echt niet zonder auto kunnen. Maar de meeste van hen kunnen, als zij dat zouden willen, prima zonder stellen. Het is in veel gevallen een geldverslindende luxe.

Omdat ik minstens een 1 uur met OV (bus, metro) moet reizen voor het dichtstbijzijnde treinstation, is mijn wereld ongetwijfeld kleiner dan de jouwe. Maar alles went.

teen

teen

29-05-2016 om 17:47

respect

Jo, respect voor jou en verder ook voor iedereen die het zonder auto prima voor elkaar heeft.Ik denk alleen dat er best veel mensen zijn die wel een auto hebben maar geen spaargeld. Die reageren echter niet, lijkt het. Wat doen zij dan? Daar ben ik oprecht benieuwd naar. Ik denk zelf toch altijd dat dure dingen eens aan vervanging toe zijn. Daardoor beheers ik mezelf als ik in het winkelcentrum loop...

Wilgenroosje

Wilgenroosje

29-05-2016 om 18:05

Teen

Misschien zijn die er dus wel minder dan jij denkt.

teen

teen

29-05-2016 om 18:08

geduld

Ik wacht nog even af..

Die zijn er genoeg.

Die kopen een auto voor 500 euro, met apk en hier en daar een deuk. Die 500 euro is vaak zelfs nog (gedeeltelijk) geleend van familie of vrienden.
Ik ken ze zelfs die rijden met gekregen afdankertjes van pa en moe.

Jo

Jo

29-05-2016 om 18:16

@ Teen

Respect voor jou als je de komende week voor elk ritje dat je ook op de fiets kunt maken de auto laat staan.

Je hebt nog even de tijd om je banden op te pompen. By the way: fietstassen en een regenpak DE ideale accessoires

Maar ff zonder dollen, als ik geen fiets meer heb dan heb ik dus ook een groot probleem. Lopen naar o.a. mijn werk neemt gewoon te veel tijd in beslag en OV is simpelweg te duur en uiteraard kan ik voor de boodschappen een tas op wieltje aanschaffen. Maar nee, niet praktisch. Dus ik moet spaargeld hebben voor reparaties of in het ergste geval vervanging van mijn fiets. En dat heb ik gelukkig wel.

En met al dat fietsen spaar je een sportschoolabo weer uit.

Jo

Jo

29-05-2016 om 18:37

een sportabonnement

kan er gelukkig ook nog van af.

Voor € 28,- per maand volg ik 4-7 aqualessen per week.
Eventueel gevolgd door vrij zwemmen (of bubbelen) en afgerond met een warme (langdurige) douche.

Zaallessen, power walking en steppen behoort ook tot de mogelijkheden van dit abonnement

Bezige Bij.

Actief type, die Jo.

teen

teen

29-05-2016 om 19:46

sportschool

Nou, die sportschool is bij mij dan weer een stuk goedkoper! En waar heb je mij horen zeggen dat ik nooit fiets? Ik ben geloof ik zo'n vijf keer op fietsvakantie geweest. Tentje achterop, helemaal top. Ook een keer voor de grap op de fiets naar schoonouders gereden, zo'n 120 km. Inderdaad, alles is mogelijk als je de tijd maar hebt.
Dus, mijn fiets hoeft echt niet te klagen over te weinig belangstelling van mijn kant. Maar ik zou het echt heel moeilijk vinden om geen beschikking te hebben over een auto. Daar ben ik eerlijk in.

Hortensia

Hortensia

29-05-2016 om 19:54

geen auto meer

Een goedkope auto aanschaffen zou nog wel lukken, maar het onderhoud... En daarom heb ik geïnvesteerd in een goede fiets en een OV-dalurenkaart.

Ik woon niet in de Randstad, ik woon in tamelijk landelijk gebied, maar met een NS-station. Bijna alles is hier in het dorp te krijgen, gelukkig. Ik probeer geld opzij te leggen voor treinkaartjes om eens ergens heen te kunnen, o.a. mijn ouders die 2 uur/16 euro enkele reis per OV verderop wonen. Soms stoppen ze me wat toe om de kosten van die reis te kunnen drukken, zeker sinds ze zelf vanwege hun leeftijd niet meer zo makkelijk naar mij kunnen komen.

Het is niet altijd makkelijk, maar het water tot de lippen laten komen vanwege de auto is nog lastiger.
Gelukkig woon ik nog geen halve kilometer van het centrum met winkelgebied.

Ik fiets dus, neem het OV met mijn dalurenkaart of een treinkaart van het Kruidvat of zo. Vaak neem ik de fiets zelfs mee (6,10 voor een fietsdagkaart) en sla ik de slechte busverbindingen over. Nog gezond ook.

"Kan niet" is dood, "wil niet" ligt ernaast.

Ook geen auto

En trouwens wel genoeg spaargeld om er een te kopen als we dat zouden willen, maar geen enkele behoefte aan. Wonen en werk in dezelfde stad, doen alles op de fiets, familiebezoek etc met ov. Ik weet niet beter, heb nooit een auto gehad (mijn ouders ook niet)

Zonder auto - mijn ervaring

Ik groeide op in een autoloos gezin. Mijn ( spaarzame) ouders zeiden nuchter : een auto aanschaffen zal lukken, maar onderhoud en brandstof elke maand, dat geld hebben we niet. Dus ik was helemaal gewend aan OV. De bus ging eens per uur, en vanaf het station waar hij ons bracht reisden we per trein. Verder fietsten we altijd. Als een auto echt onmisbaar was voor een grote aankoop of een per OV onbereikbare bestemming wilde een oom weleens bijspringen, maar dat gebeurde maar heel zelden.

Toen wij trouwden in 1981 hadden wij evenmin een auto, mijn man was destijds heel idealistisch wat betreft het milieu, we woonden zowat naast het station dus een auto was niet nodig. Ik had wel een rijbewijs en leende soms de auto van mijn broer. Pas toen kindje drie op komst was en het werk van mijn wederhelft niet gedaan kon worden zonder auto, heeft hij zijn rijbewijs gehaald en kochten we een auto.

We hebben nooit meer dan een auto gehad. Of wacht even, toen oudste dochter 19 was en avond/nachtdiensten draaide, kocht ze de onze en zochten wij een andere uit.
De eerste tien jaar waarin wij een auto hadden, gebruikten we deze vaak samen met onze buren en een ander bevriend stel. We berekenden wat we aan kosten kwijt waren en stelden zo de kilometerprijs vast.

Dat is alweer lang geleden. Ik zou waar we nu wonen niemand weten om samen een auto te gebruiken. Maar het kan best, heel wat auto's staan een paar dagen per week roerloos op de parkeerplaats.

bieb63

bieb63

29-05-2016 om 20:59

Teen

Natuurlijk snap ik dat een auto vrij gebruikelijk is. Maar zonder kan ook best.
Afgezien daarvan: voor max 1000 euro aanschaf rijd ik al járen auto, die ik dan 4 of 5 jaar heb (tot er kosten komen). En met die auto kan ik kids overal veilig naar toe vervoeren. 1x per jaar APK en kleine onderhoudsbeurt, evt kleine reparatie voor max 250/300 euro per jaar. Dus nee, duizenden euro's moeten sparen voor auto hoeft niet.

bieb63

bieb63

29-05-2016 om 21:00

overigens

kan je ook een scooter aanschaffen (nieuw zit je ruim onder de 2000 euro). Weinig bezinekosten, geen wegenbelasting, enz. Dus ook dat is een optie. Kind kan achterop.

Truus

Truus

29-05-2016 om 21:08

Autokosten

Mijn collega heeft haar auto (C3) uit 2002 laatst voor 1200 euro laten repareren. Is dat verstandig? Volgens mij is de dagwaarde van zo'n auto minder dan 500 euro, dus om dan het dubbele kwijt te zijn aan dure reparaties... Mijn auto is 12 jaar oud en ik heb de afgelopen 3 jaar bij elkaar ongeveer 1900 euro aan kosten gehad, inclusief reguliere slijtage (banden, distributieriem). Bij de laatste beurt hoorde ik dat er nog voor ca. 1000 euro aan zit te komen, dus voor de volgende APK doe ik hem weg en koop ik er weer een voor ca. 7000. Een heel goedkoop oud bakje durf ik niet aan omdat ik er wel op wil kunnen vertrouwen, en ook niet bij klanten aan wil komen met het wrak van de weg. 150 km op een dag op een scooter lijkt me geen optie
Daar moet ik dus wel voor sparen, maar na de aanschaf staat mijn buffer (als je dat al zo mag noemen) weer onder mijn minimale 3000 euro, het zij zo.

Jo

Jo

29-05-2016 om 21:11

Teen

Waar heb je mij horen zeggen dat je niet fietst?

Wat ik vroeg of je een weekje bewuster af kunt wegen of je echt je auto nodig hebt om van A naar B te komen. En elke keer als het niet strikt noodzakelijk is (dus dat je er wat langer over doet is geen excuus) de fiets te pakken.

Misschien behoor je niet bij die groep mensen die voor elk wissewasje de auto pakt. Want ja die fiets, waait het niet dan regent het wel. Regent het niet dan heb je haast. En als je geen haast hebt dan moet je zware boodschappen halen etc. etc.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.