Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Drea

Drea

26-01-2010 om 16:18

Hoeveel uur werken jullie?

Ik ben benieuwd hoeveel uur jullie werken. Ik wil graag 32 of 36 uur werken, maar iedereen verklaard me voor gek. Blijkbaar omdat ik kinderen heb. Maar ik wil nu graag na al die jaren voor de kinderen en huishouden zorgen die laatste uitbesteden en de zorg voor kinderen samen met mijn partner delen. Hoe doen jullie dat? En hoeveel werkt jullie partner (als je die hebt)?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Nasha 1st

Nasha 1st

26-01-2010 om 16:29

Ik werk

24 uur, verdeeld over 3 vaste dagen. Mijn man werkt full-time, maar onregelmatig en is vaak door de week vrij, maar moet ook wel vaak in het weekend werken....Ik zelf vind 3 dagen meer dan genoeg....

Puck

Puck

26-01-2010 om 18:01

En ik

werk 24 uur, verdeeld over 2 hele dagen en 2 ochtenden. Meer zou ik niet willen, ik heb dan het idee dat ik te weinig tijd over heb om leuke dingen (alleen of met de kinderen of het gezin) te doen. Partner werkt meer dan fulltime dus in de praktijk komt het erop neer dat ook een groot deel van de zorg voor de kinderen en het huishouden op mijn bordje komt.

amk

amk

26-01-2010 om 19:34

Op papier of in de praktijk?

op papier 28 uur per week, in de praktijk tussen de 20 en 36 uur.
Officieel verdeeld over 1 halve en 3 hele dagen, in de praktijk verdeeld over meestal 5 maar soms ook 7 dagen per week, net hoe het uitkomt.

Ben nu ook nog aan het werk. Ben aan het wachten tot mijn collega in de US een stuk terugstuurt.
Kan ik morgenochtend om half 7 beginnen met het bellen van mijn collega in Australie.

Mijn dochter gaat op dinsdagavond naar haar vader en hij brengt haar woensdags naar school. Op donderdagen en maandagen haal ik haar uit school zodat we door kunnen naar zwemles. Op vrijdag gaat ze naar de bso waar haar vader of ik haar op haal.

Ik heb meerdere collega's die gewoon 40+ uren werken alleenstaand ouder zijn of beiden 40+ draaien.
Flexibele werkgever helpt om het hele circus in balans te houden. Thuiswerken is volkomen geaccepteerd, als je maar bereikbaar bent. Deze week werk ik maar halve dagen, want mijn dochter is niet helemaal fit, dus doe ik veel thuis.

32 uur

hoi
ik werk 32 uur, man 36 uur.

Ik begin 's ochtends heel vroeg (7.30) en man brengt kinderen naar school. Ik haal kinderen van school en ben vrijdagmiddag vrij. Man is woensdagmiddag vrij, die dag werk ik 8 uur.

Ik vind het ideaal. Met 32 uur werken kon ik weer een leuke baan 'op niveau' krijgen. Tegelijkertijd hebben we alleen TSO nodig, en geen BSO. Kinderen kunnen hierdoor sporten, naar muziek, en afspraakjes maken zoveel ze willen.

Ik moet wel zeggen dat het soms ploeteren is. Ik zou het niet zonder schoonmaakster redden, en er zijn hier en daar flinke stressdagen tussen. Maar over het algemeen ben ik erg tevreden met deze situatie.

Gruffalo

Drea

Drea

26-01-2010 om 20:17

Bedankt! en vrije dagen?

Bedankt iedereen tot dusver voor jullie reacties. Ik herken dat een flexibele werkgever wel handig is. Ik ben volgens mij vandaag na een sollicitatiegesprek afgewezen, omdat die werkgever niet zo flexibel is. Maar als je vroeg kan beginnen of laat kan eindigen, thuis kan werken en makkelijk dagen kan ruilen, dan red je volgens mij makkelijk 32 uur.

Wil ik alleen nog weten hoeveel vrije dagen jullie hebben en hoe jullie het regelen als je kind(eren) ziek is/zijn of vakantie hebben.

En als er nog meer mensen willen vertellen hoeveel uur ze werken en hoe ze dat regelen, heel graag!

Overigens heb ik alleen schoolgaande kinderen, het maakt misschien wel uit of je nog jongere kinderen hebt (of kinderen op de middelbare school).

Astrid

Astrid

26-01-2010 om 20:23

28 uur

Ik werk 28 uur verdeeld over 4 dagen. Waarvan 3 dagen tot 17.00/17.30 en 1 dag tot 15.00 (maar dat red ik nooit). Man werkt fulltime en is op woensdagmiddag thuis. Naast deze baan heeft hij een eigen bedrijfje. We hebben 3 kinderen tussen de 11 en 6, waarvan de oudste een zorgen kind is. Ik vind het zo goed te doen.

Naschoolse opvang hebben we niet nodig. Maandags ben ik vrij, dinsdag hebben we oppas aan huis, woensdag doet mijn man, donderdag sjees ik uit mijn werk direct door naar het schoolplein, vrijdag ben ik thuis, zaterdag werk ik en rijdt mijn man de hele dag naar sportclubjes en zondag zijn we dan een keer samen met z'n allen.

De oppas vouwt elke week ook een stapel t-shirts weg (toch wel 30 of meer per week!)en verder heb ik een schoonmaakster die ook regelmatig door haar thuis gekookte maaltijden mee brengt.

liora

liora

26-01-2010 om 20:30

Hoi,

Ik heb twee kinderen, eentje schoolgaand en eentje crechegaand. Ik werk 32 uur, waarvan drie keer een lange dag, 1 keer een korte dag en nog vier uur thuis. Ik heb geen partner dus doe al het halen en brengen. Ik haal mijn oudste twee keer per week uit school, de rest gaat hij naar de naschoolse opvang. In de vakantie ook naschoolse opvang en soms neem ik nog wat vrij.

Het gaat allemaal net maar zeker ook dankzij de flexibiliteit van mijn werkgever.

Ik zou je trouwens adviseren nog helemaal niet te praten over flexibiliteit van de werkgever tijdens het eerste gesprek. Dat laat je gewoon allemaal rusten tot een arbeidsvoorwaardengesprek en daarin geef je dan aan dat je een dag in de week thuis wilt werken of zo.

Liora

Vrije dagen

hoi

ik heb 20 vrije dagen per jaar + ongeveer 10 ADV dagen. Wel heerlijk want ik moet vrij nemen als de kinderen ziek zijn, of als er een studiedag is. Mijn man en ik doen het wel samen, wisselen af wie er vrij neemt. Man heeft trouwens 23 vakantiedagen.

Ik heb op de BSO een flexibel contract voor schoolweken en daarnaast een vakantie contract. Flexibel contract houdt in dat als ik maar ruim op tijd bel, ik (meestal) BSO kan regelen voor de kinderen. Vakantie opvang is voor 6 weken per jaar, 3 dagen in de week opvang. Ik moet zeggen dat ik niet van alle 6 weken volledig gebruik maak, ze gaan ook elk jaar wel een paar dagen bij opa/oma logeren.

Groetjes
Gruffalo

Nasha 1st

Nasha 1st

26-01-2010 om 20:44

Gewoon bso

in vakanties en vrije dagen. Ziekte vangen we zoveel mogelijk zelf op, vaak kan dat door het rooster van man wel aardig....ik mag mij gelukkig prijzen, de kinderen zijn bijna nooit ziek

amk

amk

26-01-2010 om 22:06

Vrije dagen

5 weken verlof uren en 7 dagen adv uren.

Met ziekte meld ik dat ik NU weg ga omdat mijn kind ziek is en dat ik op mijn mobiel bereikbaar ben.

Als ik dat niet doe word ik door mijn leidinggevende naar huis gestuurd. Zieke kinderen horen thuis bij papa of mama is ZIJN! mening. Over gemiste uren maken we daarna wel een afspraak. Vaak vraag ik mijn schoonzusje dan 's avonds even een uurtje op te passen, dan loop ik naar mijn werk, haal de mail op, print nog wat dingen zodat ik de volgende dag thuis aan de slag kan. 's avonds ga ik dan weer even en verstuur alles.
Dicht bij je werk wonen scheelt ook heel veel tijd. Hoewel iets verder als ik nu doe toch beter is. Als het alarm afgaat hoor ik dat en kan ik mijn collega bellen dat ie op moet komen draven. Dat kan ik sneller dan de bewakingsdienst.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

26-01-2010 om 22:58

30 uur

Momenteel 30 uur (was altijd 24 uur, nu tijdelijk meer), verspreid over vijf dagen, waarvan 1 dag vanuit huis. Partner werkt 32 uur (verdeeld over vier dagen).

Ik werk

24 uur verdeeld over 2 hele en 2 halve dagen, waarvan 1 halve dag thuis. Mijn man werkt fulltime.

Vakanties en schoolvrije dagen zijn geen probleem want dan gaan ze naar de BSO. En bij ziekte proberen we afwisselend thuis te werken en hebben we een oppas achter de hand.

Wij hadden ook een 32-32 verdeling afgesproken, maar het is uiteindelijk tijdelijk 24-40 geworden en ik zou echt niet anders meer willen. Manlief trouwens wel.

Kaaskopje

Kaaskopje

27-01-2010 om 01:40

Vier dagen

en 8 uur per dag. Ik ben dan op een kwartier na 12 uur van huis.

Massi Nissa

Massi Nissa

27-01-2010 om 08:30

Allebei 32

Bij ons is het heel handig geregeld. Ik werk alle dagen behalve woensdag, meestal van kwart voor acht tot een uur of vier (vijf of zes komt ook voor, onderwijs). Man werkt alle dagen behalve dinsdag van elf tot zeven. Dochter is dus dinsdag en woensdag thuis bij ons. Op maandag en donderdag is ze van elf tot vier (vijf, zes) bij oma. En op vrijdag gaat ze van elf tot zeven naar het kdv. Ik werk op vrijdag dan vaak extra lang door om in het weekend geen werk thuis te hoeven doen.
Binnenkort gaat hier misschien alles op de schop. Man heeft gesolliciteerd naar een baan met nacht- en weekenddiensten. Als hij wordt aangenomen, wordt het duizelingwekkend ingewikkeld om alles rond te krijgen met de opvang van dochter. Ach, er valt overal altijd een mouw aan te passen, is mijn ervaring.
Ik vind veel werken fijn, maar zou graag iets minder voor de klas staan. Dat is ontzettend mooi werk, maar ook bijzonder vermoeiend. Soms droom ik van een baan waarbij je zomaar naar de wc kunt als je aandrang hebt.
Groetjes
Massi

Polly Shearman

Polly Shearman

27-01-2010 om 09:21

Hier

Werken man en ik samen 60 uur per week, waarvan hij 60 en ik niks! hihih
Oh het is vreselijk. Man werkt normaal gewoon 38 uur per week. Maar omdat het nu crisis is, werkt hij 60 uur per week ( snap jij het nog) Als het weer beter gaat in zijn sector kan hij weer gewoon 38 uur gaan werken, en als onze jongste naar school gaat ( sept) dan wil ik zo allemachtig graag ook weer aan de slag. Man begint heel vroeg maar is ook altijd heel vroeg thuis ( normaal dan) dus zouden we nauwelijks naschoolse opvang nodig hebben en toch beide full-time kunnen werken. De meeste schoolvakanties is man ook vrij.
Op dit moment leven we een beetje langs elkaar heen. Hij gaat nl savonds rond half 9 naar bed, ( ja gek he als je om 4 uur al weer op moet) dus we missen elkaar behoorlijk. Kan het niemand aanraden. Maar het is nu even niet anders.

Jesse_1

Jesse_1

27-01-2010 om 09:35

17 uur

Ik werk gemiddeld 17 uur per week, Man 36 uur (en is daarnaast zzp-er).
Kinderen blijven op 2 dagen over en donderdagmiddag naar de BSO. Ik zou mijn werk ook anders in kunnen delen, maar de kinderen vinden het erg leuk om op dinsdag thuis te komen eten.
Ik heb veel vakantiedagen, een oma(/&opa) bij wij de kinderen vrijwel elke vakantie 1 of 2 nachten logeren, een man die ook af en toe kan thuiswerken, kinderen die zelden ziek zijn en een flexibele werkgever (met kinderen).
Ik hou dus vakantiedagen over (en dan gebruik ik tegenwoordig de BSO in de vakantie eigenlijk nooit).
Jesse

Hanne.

Hanne.

27-01-2010 om 10:12

32 en 40

Ik werk 32 uur, partner 40, we hebben 3 kinderen, waarvan 1 naar school gaat.

Oudste gaat 3x per week naar de BSO, jongste 2 gaan 3 dagen naar het kdv en 1 dag naar opa en oma.

Ik weet niet precies hoeveel vakantie dagen ik heb (wij rekenen in uren), maar ik koop ieder jaar voor de zekerheid maximaal bij, en houd dan meestal nog wat over. Man heeft ADV + vakantie bijna 50 dagen.

Ik vind het prima zo, maar herken het wel dat het 'raar' wordt gevonden. Na de geboorte van de 1e ging ik van 40 naar 32 uur. Na de geboorte van de 2e werd er vaak geroepen dat ik veel bleef werken. Heb ze er maar op gewezen dat partner nog meer bleef werken. Bij de 3e kwamen de vragen al tijdens de zwangerschap (en nee ik ging weer niet minder werken, en nam ook geen ouderschapsverlof op!)

Yta Chalne

Yta Chalne

27-01-2010 om 11:11

Alles geprobeerd

Zo'n beetje alles tussen de 20 en 40 uur heb ik geprobeerd, allemaal best te doen. Het enige wat ik niet plezierig vond ooit was vijf ochtenden werken. Wel vijf dagen weg, maar toch daarnaast verantwoordelijk voor het hele huishouden/ kinderen halen en brengen etc.. Dan werk ik liever vier hele dagen en ben een dag vrij. Verdient ook een stuk beter
Momenteel werk ik zoveel als gaat. Dat is ongeveer de helft van wat ik zou willen.
Partner is zzp'er, wat neerkomt op 'altijd aan het werk', maar wel met tijd (want zelf in te plannen) om kinderen te halen/brengen en tandarts, speelafspraakjes, etc. bij te houden. Zo heeft hij bijvoorbeeld ook bij de geboorte van jongste 5 maanden vrij gehouden, tot er plek was op het door ons begeerde kdv.

Tihama

Tihama

27-01-2010 om 12:11

Alle varianten

Na de geboorte van de eerste werkten we allebei 38 uur. Daarna hebben zijn we teruggezakt naar allebei 36 uur, verdeeld over 4 dagen. We hebben allebei perioden gehad dat het opliep naar 50-60 uur per week. Dat betekende dan vooral veel in de avond doen. Daarvan hebben we besloten dat we dat niet meer doen

We hebben dus alle leeftijden meegemaakt terwijl we allebei zo goed als fulltime werkten.

De kinderen zijn inmiddels 9 en 12.

Het huishouden hebben we al jaren grotendeels uitbesteed. Vrije tijd = vrije tijd.

Oja, en commentaar is er altijd geweest. Toen ik nog niet zo lang moeder was, maakte ik me daar druk over. Soms denk ik dat ik tegenwoordig geen commentaar meer krijg, maar het kan ook zijn dat ik er doof voor geworden ben

Tihama

Tihama

Tihama

27-01-2010 om 12:12

Ik zie dat mijn titel niet klopt. We hebben namelijk nooit de varianten uitgeprobeerd van parttime of niet werken. Alleen de varianten tussen 36 en 60 uur.

Tihama

22,5 vast

Ik werk 22,5 uur verdeeld over 7 dagen per week. Soms werk ik maar 3 uur (handig van 9.00 uur tot 12.00 uur=ideaal) soms 4 uur en soms 8 uur, ook nog wel eens 5 uur. Gemiddeld heb ik 3 of 4 weekenddagen erbij. Als ik een half dagje in de middag/avond werk begin ik pas om 15.45. Ook makkelijk want dan komt man (full-time) bijna thuis en zijn ze dus maar ong. 30 minuten alleen. Een lange dag is niet mijn favoriet, hoewel het leuk 'aantikt' met de uren....Ik voel me dan altijd zo opgejaagd...dan ben ik al een beetje uitgeteld als ik thuis kom en moet ik dan nog 'vollop' an de bak....eten koken, kinderen heen en weer etc. Dat doet man ook wel, maar toch...het brengt geen echte rust in de tent, snap je wat ik bedoel? Dan werk ik liver 2 halve dagen, kom thuis.Eet met jongste, huis aan kant, boodschapjes en dan heb ik 's middags weer vollop energie...Ik kan ook altijd slecht slapen na een lange dag....Net of mijn hoofd (gedachten) dan nog niet aan rust toe zijn. Ook omdat mijn werk vrij 'hectisch' is, komt dat denk ik. En dan nog thuiskomen in een hectisch huis...zelfs als ik op de bank plof (en man alles dus laat doen) komt er geen rust in mijn kop. Het is wel lekker afwisselend...dat is ook wel prettig...de ene keer zo laat de andere keer zo laat...
Elke dag dus anders.
Het gezin is er wel aangewend. Net zo als we aan oudste vrijwel dagelijks vragen: "hoe laat ben je thuis?" (v.o.) zo vragen ze dat ook aan mij elke dag..of wat in het voren soms al.
Ik werk regelmatig meer uren (max. 8 uur meer). Maar dan moet het me wel uitkomen. Soms laat ik ze uitbetalen (gem. 4 keer per jaar) en soms maak ik ze op...neem ik een weekje vrij. Ook prettig, zo ben ik de voorjaarsvakantie de hele vakantie vrij omdat ik zo felexibel een paar keer ben ingevallen voor zieken...
groeten albana

33 en 36 uur met gastmoeder

Ik heb drie kinderen, (groep 4, 5 en brugklas) Ik werk 4 dagen van 8,25 uur, samen 33 uur, begin om 9.00 uur nadat ik eerst de jongste kinderen naar school heb gebracht (werk gelukkig op korte fietsafstand van huis en school).

Mijn man werkt 36 uur over 4 dagen. ik ben de woensdag vrij hij vrijdag.

Andere dagen gaan de jongste twee tussen de middag en na school naar gastmoeder. Voordeel is dat ze om half 12 nog kunnen besluiten mee te gaan met vriendje. Dan gaan ze niet zelfstandig naar oppas maar bellen haar. Zelfde geldt voor na school, als ze maar om 18.00 uur weer bij gastmoeder zijn.

Middelste wilde graag een sport doen die alleen op gastmoederdag in de buurt te doen was dus die gaat nu op die dag na school alleen naar huis, is daar 45 minuten (vaak met oudste) en gaat dat sporten om als ze terug is nog 45 minuten alleen thuis te zijn, is oudste zelf naar sport. Ze is 9 en dat gaat prima.

man koopt extra vakantiedagen en ik werk 3 uur per week meer dan contract (is 30 uur). Die extra uren mag ik opsparen voor vakantieperiodes. Daarmee kunnen we alle schoolvakanties zelf thuis zijn waarvan een groot deel gezamenlijk.

Drea

Drea

27-01-2010 om 15:35

32 uur is dus

goed te doen begrijp ik, zeker als je thuis kan werken. Nu alleen nog een leuke baan vinden met een flexibele werkgever . Dat is niet simpel in deze tijd, nouja, moed houden maar. En ondertussen mijn CV wat opkrikken met het één en ander.

Bedankt iedereen!

Marsha

Marsha

27-01-2010 om 15:58

24 uur

verdeeld over 3 vaste dagen met woensdag en vrijdag vrij. Kinderen gaan 2 dagen naar BSO en 1 dag naar opa en oma.
Groet,
Marsha

100%mama

100%mama

27-01-2010 om 17:13

24 uur

2 volle dagen en 2 halve dagen. De woensdag de hele dag vrij. Op maandag (hele) komt mijn schoonvader tussen de middag en aan het einde van de dag mijn vader, de dinsdag (middag) gaat hij naar de overblijf en daarna naar mijn vader, de donderdag (hele) komt mijn schoonvader 2x en de vrijdag (ochtend) haald hij hem uit school, maar ben ik op tijd thuis om hem weer te brengen en te halen na school. Ik ben dankbaar het zo te kunnen regelen hoor en het is goed vol te houden zo.

Roosje Katoen

Roosje Katoen

27-01-2010 om 17:31

34 uur

Verdeeld over 4 dagen. Mijn vriend werkt 36 uur in 4 dagen. Oudste gaat straks 2 dagen naar de BSO en een middag bij oma, jongste gaat straks 3 dagen naar de creche. Ik vind het best goed te doen, heb wel het geluk dat werk en opvang op 5 minuten fietsen zijn, zowel voor mij als voor mijn vriend.

22.5 uur

Drie dagen in de week van 8-4. Man brengt zoon naar het kdv en ik haal hem op. Man heeft een full-time baan maar werkt denk ik 40/50/60 uur in de week en neemt nooit al zijn vakantie op. Ik zie hem doordeweeks vrijwel niet.

Lynna

Lynna

28-01-2010 om 06:40

Ik heb een contract voor 32 uur, maar heb afgesproken dat ik er 34 werk om wat meer flexibiliteit te hebben in de schoolvakanties. Ik kan zelf weten hoe ik dat invul, dus ik werk regelmatig woensdagen in de week dat de kinderen niet bij mij zijn. Wat mij betreft gaat het prima zo, vind ik het zelfs lekker dat ik zoveel werk. Zeker in de week dat ik alleen ben.

Vier dagen

Ik werk vier dagen en partner 5. Toen ik nog alleen woonde werkte ik trouwens ook al vier dagen.

Partner wil niet minder werken (hij zegt dat het niet kan, maar mijn inschatting is dat hij niet wil). Ik ook niet minder dan 4 dagen, want dan word ik gillend gek en bovendien weet ik dan helemaal zeker dat ik voor het gros van de huishoudelijke werkzaamheden kan opdraaien

Ik zou het gewoon doen, als ik jou was. En inderdaad een hulp in de huishouding nemen (da's lekker joh, thuiskomen in een blinkend schoon huis!)

Groeten,

Temet

Guinevere

Guinevere

28-01-2010 om 12:40

Ik heb een halve werkweek, verdeeld over 3 dagen. Wel moet ik 2 uur per dag reizen, dus dat komt er nog bij. Partner werkt 4 keer 9 uur. De werkster doet de meeste huishoudelijke klusjes. Ik zit deels in de WAO dus ik ga op die 2 vrije dagen van mij geen energie steken in poetsen etc. Die energie steek ik liever in OO
Wat wel lekker is, zeker met kinderen, is een rustpunt in de week inbouwen. Dus bv de woensdag(middag) vrij houden. Anders moeten alle kinderclubjes e.d. weer in de avonduren en het weekend gepland worden en kom je helemaal niet aan je rust toe.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.