Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Huis kopen voor de kinderen van onze overwaarde


Jesse_1 schreef op 02-05-2021 om 23:15:

Wat vroeger zo was - ik weet niet of dat nog zo is - is dat als iemand een kamer in jouw huis huurt, dat je diegene er binnen een jaar zonder opgaaf van redenen uit mag zetten. Dan moet je kind het huis dus bewonen en hoofdhuurder (of eigenaar) zijn en weer verhuurder zijn van kamer(s) aan anderen.

Dat was destijds in ieder geval zo om te zorgen dat mensen sneller een eigen kamer zouden verhuren ivm woningnood onder studenten.

Na dat jaar is er huurbescherming en krijg je de huurder er niet meer uit! Ook een tijdelijk huurcontract niet - tenzij er om zwaarwegende reden een bepaalde termijn is afgesproken. Bv omdat je 2 jaar naar het buitenland vertrekt en voor die vaste termijn je huis wilt verhuren.

Dit is volgens mij zoals het was. Kan natuurlijk allemaal inmiddels weer anders zijn . In dat geval sorry voor de verouderde informatie.

Kamer is in je eigen huis is tegenwoordig 9 maanden proeftijd zie ik. Dus niet een jaar. En dan 3 maanden opzegtermijn.

Poms

Poms

02-05-2021 om 23:22 Topicstarter

Ik heb het voor de zekerheid opgezocht. Het kan wel tijdelijk: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/woning-verhuren/vraag-en-antwoord/welke-mogelijkheden-heb-ik-om-mijn-woning-tijdelijk-te-verhuren.  De termijn die is toegestaan is lang zat vermoed ik, dus dat komt goed uit. 

Qua huur, volgens mij hoef je geen belasting te betalen over huurinkomsten van een tweede woning. Hm, gecombineerd met jouw info mamaE zou het dus veel handiger zijn om wel huur te vragen. En dan gewoon op basis van het puntenstelsel lijkt me?! De huurtoeslaggrens zou nog best een mogelijkheid zijn aangezien we kijken in zuid oost, nieuw west en flats in noord. De opkomende buurten zeg maar Aan de andere kant vind ik het ook niet perse nodig hier gebruik van te maken. Ze worden al genoeg in de watten gelegd. Om nou ook nog gebruik te maken extra gemeenschapsgeld voelt wat onkies. 

MamaE schreef op 02-05-2021 om 23:06:


Over de huurinkomsten moet je trouwens ook belasting betalen, en over het hebben van een tweede huis ook. De redenering is dat je huurders jou betalen voor het gebruik van het huis en je er dus inkomsten uit haalt. Je bent dan wel verplicht het huis te onderhouden. Huursubsidie kan onder voorwaarden, zoals een eigen voordeur en de huur moet dan onder de 750(?) euro per maand liggen. 

mamaE nu moet je geen dingen zeggen die niet waar zijn.
de Belastingdienst zegt zelf: Uw 2e woning hoort bij uw box 3-vermogen. U betaalt belasting over uw vermogen volgens de regels die daarvoor gelden. Als u uw 2e woning verhuurt, hoeft u de inkomsten uit de verhuur niet op te geven.

De huurinkomsten van een eerste woning moet je wel opgeven als inkomsten. Waarom dat verschil er is weet ik niet. 

En de huursubsidiegrens voor kinderen onder de 23 ligt niet rond €750, maar rond €450. Dus als een student van 21 in een huis woont dat € 630 per maand kost, krijgt hij geen huursubsidie, als een student van 23 in dat huis woont wel. 

Poms schreef op 02-05-2021 om 23:22:

Ik heb het voor de zekerheid opgezocht. Het kan wel tijdelijk: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/woning-verhuren/vraag-en-antwoord/welke-mogelijkheden-heb-ik-om-mijn-woning-tijdelijk-te-verhuren. De termijn die is toegestaan is lang zat vermoed ik, dus dat komt goed uit.

Qua huur, volgens mij hoef je geen belasting te betalen over huurinkomsten van een tweede woning. Hm, gecombineerd met jouw info mamaE zou het dus veel handiger zijn om wel huur te vragen. En dan gewoon op basis van het puntenstelsel lijkt me?! De huurtoeslaggrens zou nog best een mogelijkheid zijn aangezien we kijken in zuid oost, nieuw west en flats in noord. De opkomende buurten zeg maar Aan de andere kant vind ik het ook niet perse nodig hier gebruik van te maken. Ze worden al genoeg in de watten gelegd. Om nou ook nog gebruik te maken extra gemeenschapsgeld voelt wat onkies.

er zijn geen opkomende buurten meer in Amsterdam, alles is schrikbarend duur. Wij wonen in Nieuw-west. Buurhuis is vorige maand getaxeerd op € 595.000. Zij kochten hun huis in 1991 voor 165.000 GULDEN! Een waardestijging van € 17.000 per jaar. Een waardestijging van 1400 euro per maand. Als ik het goed uitreken tenminste.

Je moet je kinderen een huurprijs vragen volgens het puntenstelsel, anders valt het weer onder een schenking, maar niemand controleert natuurlijk of je jouw kind contant boodschappengeld geeft en hij jou maandelijks 700 euro huur stort (dit kan natuurlijk wel worden gecontroleerd). Zo hebben wij het met onze oudste gedaan. 

Huurbescherming is heel goed in Nederland, dus pas op met kamers verhuren aan vrienden. Ik weet de termijnen niet, maar stel dat iemand huurbescherming heeft na 18 maanden en jij stelt een contract op voor een vriendje dat hij er 24 maanden mag wonen maar daarna echt weg moet omdat kind 2 er wil wonen, is jouw contract niet rechtsgeldig. 

Ik wist niet dat er een leeftijdsgrens was voor huursubsidie. Vind ik ook raar, want de huur wordt normaal gesproken niet bepaald op basis van de leeftijd van de huurder maar op basis van wat je ervoor terug krijgt (oppervlakte, voorzieningen, ligging, etc.). Maar goed, regels zijn niet altijd logisch.
Ik zal de volgende keer eerst zorgen dat ik dingen zeker weet voordat ik iets zeg, excuus voor de foutieve informatie. 
In ieder geval zou ik me wel goed voor laten lichten over de voors en tegens en alles wat er bij zoiets komt kijken aan kosten en heffingen en de verdeling van kosten/baten met/over drie kinderen.

Poms

Poms

03-05-2021 om 00:05 Topicstarter

Ik woon al m’n hele leven in Amsterdam, en naar mijn smaak zijn er nog steeds opkomende buurten. Bepaalde delen van nieuw west zijn prachtig en fijn wonen, maar dat geldt zeker niet voor het hele stadsdeel. En ook zeker niet voor delen van zuid oost, en noord. Maar goed. Als het niet lukt om iets te vinden van maximaal 4 ton gaat het sowieso niet door. Meer ben ik niet van plan te besteden. 


Ben ook benieuwd wat er aan extra kosten bij komt kijken. En hoe we dat verdelen onder de bewoners (al dan niet onze kinderen). Ik zal het eens samen met de kinderen berekenen. En opzoek gaan naar hoe het puntenstelsel in elkaar zit. 

Poms schreef op 02-05-2021 om 23:22:

Ik heb het voor de zekerheid opgezocht. Het kan wel tijdelijk: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/woning-verhuren/vraag-en-antwoord/welke-mogelijkheden-heb-ik-om-mijn-woning-tijdelijk-te-verhuren. De termijn die is toegestaan is lang zat vermoed ik, dus dat komt goed uit.

[...]

Let wel even op want jouw link begint met de alinea: 

U wilt uw woning tijdelijk verhuren. Bijvoorbeeld omdat u tijdelijk niet in uw woning woont. Of omdat uw woning leeg staat. Er zijn verschillende vormen voor tijdelijke verhuur. Er zijn landelijke regels voor tijdelijke verhuur, maar ook lokale. Informeer daarom altijd bij uw gemeente naar de regels.

Wat ik noemde als voorbeeld voor tijdelijke verhuur is trouwens diplomatenverhuur, dat is nog weer anders.

Dat wordt best een uitdaging: nu op Funda, prijs op max. 350.000 (met het onvermijdelijke overbieden kom je dan richting 400000), 3 slaapkamers, is de oogst aan beschikbaar iets van 20 woningen. Zeker niet altijd instapklaar. 
Hier in Utrecht zijn er trouwens ook geen opkomende wijken meer, of je moet Nieuwegein als wijk van utrecht zien. Je moet als ouders echt diepe zakken hebben. 

MamaE schreef op 02-05-2021 om 23:50:

Ik wist niet dat er een leeftijdsgrens was voor huursubsidie. Vind ik ook raar, want de huur wordt normaal gesproken niet bepaald op basis van de leeftijd van de huurder maar op basis van wat je ervoor terug krijgt (oppervlakte, voorzieningen, ligging, etc.). Maar goed, regels zijn niet altijd logisch.

Ik moest daar ooit ook over nadenken toen ik erachter kwam dat er een leeftijdsgrens is voor huursubsidie, maar het is wel logisch. het voorkomt namelijk dat iemand van 18 een huis kan huren van € 750 en vervolgens € 500 euro huursubsidie krijgt. Iemand van 18 kan best in een goedkope kamer van € 300 euro wonen. Alsof die nog bestaan in Amsterdam, maar dat is een andere discussie. 
de rest van je betoog snap ik niet, want de huur van een huis wordt nog steeds bepaald op grond van kenmerken van de woning, niet op grond van huursubsidie. 

Ja, je kunt tijdelijk verhuren. Dat betekent dat je vooraf een termijn moet vaststellen (voor kamers is dat max 5 jaar) en dat je je huurders er voor die tijd niet uit kan zetten. Je kunt ook een kortere termijn kiezen, maar dan moet je de vrienden eruit zetten en nieuwe huurders zien te vinden als het volgende kind er nog niet klaar voor is. Contract verlengen mag namelijk niet (contract verlengen = per def. Voor onbepaalde tijd)

Maar dan: ik heb het gedaan. Ik ben twee jaar huisbaas geweest met de liefste huurders die je je kunt voorstellen.

Maar mijn hemel wat waren ze irritant naief en afhankelijk. Kinderen die in mij hun huismoeder zagen en die dus voor elk wissewasje aan de telefoon hingen, maar die tegelijkertijd kleine rampen niet konden terug leiden naar daar waar het lek zat.

Nooit een eigen huis gehad. Misschien zelfs wel nooit een kamer op hoeven ruimen.

Ik vermoed dat jij denkt dat je je geleende geld uit de overwaarde mooi kunt beleggen in een appartement met verhuur kansen, de waarde zal alleen maar stijgen denk je misschien, maar verlies niet uit het oog wat de studenten binnen vijf jaar met de binnenboel kunnen aanrichten.

Huisbaas zijn is geen rustige taak.

Poms, heb je al eens bij Eigen Huis geïnformeerd of die misschien adviezen/informatie over dit onderwerp hebben?

Groeten,

Temet

Poms

Poms

03-05-2021 om 08:51 Topicstarter

“Ik vermoed dat jij denkt dat je je geleende geld uit de overwaarde mooi kunt beleggen in een appartement met verhuur kansen, de waarde zal alleen maar stijgen denk je misschien, maar verlies niet uit het oog wat de studenten binnen vijf jaar met de binnenboel kunnen aanrichten”

Jeetje, dat klinkt best een beetje onaardig zeg. En daarnaast: het betreft hier m’n eigen kinderen? Daar ben ik nu ook al een soort van huisbaas van. Er valt nog veel aan hun skills te schaven maar het zijn toch tamelijk fijne, verantwoordelijke en probleemoplossende exemplaren. Weet zeker dat ze geen vrienden als huisgenoot willen die er een zooitje van maken. Ik maak me verre van zorgen over de binnenboel... 

Poms

Poms

03-05-2021 om 08:53 Topicstarter

Temet schreef op 03-05-2021 om 08:28:

Poms, heb je al eens bij Eigen Huis geïnformeerd of die misschien adviezen/informatie over dit onderwerp hebben?

Groeten,

Temet

dás een goed idee. Ik zal ze even bellen. Zijn inderdaad vaak behulpzaam! 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.