Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Huis kopen voor de kinderen van onze overwaarde


Poms

Poms

03-05-2021 om 09:07 Topicstarter

Hannemeike schreef op 03-05-2021 om 08:59:

Betere bron:

https://www.amsterdam.nl/wonen-leefomgeving/wonen/kamerverhuur/


https://kaart.amsterdam.nl/vergunningen-kamerverhuur#52.2782/5.0684/52.4311/4.7288/brt/11394,11395,11396//

Handig! Ben benieuwd of kinderen als gezin worden gezien?

Heel goed trouwens die regels. Het verkameren is echt een probleem in de stad, en zorgt voor veel overlast. Ik ben dan ook echt niet van plan het buiten de regels om te doen. Gewoon keurig met vergunning en contract etc. 

Misschien toch net buiten de stad zoeken, in de buurt van een treinstation. Veel meer huis voor je geld en dan hebben ze ook meer keus. Bijvoorbeeld Hoofddorp zodat ze ook zo in Leiden zitten. Ik zou als kind inderdaad het gevoel hebben dat ik nu in Amsterdam moet studeren terwijl ik wellicht juist wat verder weg van mijn ouders wil zitten. Overigens vind ik het idee dat de kinderen best samen willen wonen wel erg optimistisch. Jongvolwassenen willen dat echt maar zelden zo. Ik kan het mij niet voorstellen met mijn eigen kinderen. Stimuleer ze in Groningen of Maastricht te gaan wonen en koop daar een appartementje per kind en verkoop dat weer. 

Doel is om gezinnen in de stad te houden. Dus juist niet opsplitsen.

gr Angela

Waarom zou je dat ooit als doel willen hebben als je drie kinderen volwassen wilt maken? Je begint dus met de onmogelijkheid te geven dat ze elders kunnen studeren want ja dat huis is gekocht. Geen geld meer voor het kind wat naar Groningen wil? 

Poms

Poms

03-05-2021 om 09:30 Topicstarter

alfaBet schreef op 03-05-2021 om 09:17:

Misschien toch net buiten de stad zoeken, in de buurt van een treinstation. Veel meer huis voor je geld en dan hebben ze ook meer keus. Bijvoorbeeld Hoofddorp zodat ze ook zo in Leiden zitten. Ik zou als kind inderdaad het gevoel hebben dat ik nu in Amsterdam moet studeren terwijl ik wellicht juist wat verder weg van mijn ouders wil zitten. Overigens vind ik het idee dat de kinderen best samen willen wonen wel erg optimistisch. Jongvolwassenen willen dat echt maar zelden zo. Ik kan het mij niet voorstellen met mijn eigen kinderen. Stimuleer ze in Groningen of Maastricht te gaan wonen en koop daar een appartementje per kind en verkoop dat weer.

De oudste start in september al in Amsterdam. Geeft geen garanties natuurlijk maar hij heeft uberhaubt alleen interesse in studies die ook in Amsterdam worden aangeboden.  De middelste zou best eens buiten Amsterdam kunnen gaan studeren, Delft of Wageningen vermoed ik. En de jongste wil perse in de stad blijven. Geeft ook geen garanties, maar dat hoeft ook niet. 

Het lijkt ze juist bijzonder leuk samen. Als ze elkaar de tent uit zouden vechten zou het niet in me opgekomen zijn. Ze kunnen het goed vinden met elkaar en hebben veel gemeenschappelijk. Denk je echt dat jongvolwassen niet bij hun broers/zussen willen wonen? Ik heb zelf ook met m’n zus gewoond toen we de deur uit gingen, samen met nog meer vrienden, en ik vond dat heel gezellig eigenlijk. Maar wellicht ben ik naïef. 

maar in de stad willen blijven zegt nog niet dat ze ook samen in 1 huis willen wonen. 

Poms

Poms

03-05-2021 om 09:38 Topicstarter

alfaBet schreef op 03-05-2021 om 09:27:

Waarom zou je dat ooit als doel willen hebben als je drie kinderen volwassen wilt maken? Je begint dus met de onmogelijkheid te geven dat ze elders kunnen studeren want ja dat huis is gekocht. Geen geld meer voor het kind wat naar Groningen wil?

waarom zou ik geen geld meer hebben als een van de kinderen maar Groningen zou willen voor een studie. 
De kosten voor een tweede hypotheek zijn door de rentes zo laag dat het maandelijks echt prima te betalen is. Bij een hypotheek van 3.5 ton kom ik uit op 400 euro aan hypotheek per maand (rekende de financieel adviseur voor). Dan blijft er echt nog wel wat over voor Groningen  

Je vraag over volwassen maken begrijp ik niet zo goed geloof ik. 

Poms

Poms

03-05-2021 om 09:39 Topicstarter

Ysenda schreef op 03-05-2021 om 09:33:

maar in de stad willen blijven zegt nog niet dat ze ook samen in 1 huis willen wonen.

dat zeggen ze zelf ysenda. Niet ik

Als er behalve je eigen kind ook een huisgenoot in de woning een kamer huurt heeft niemand recht op huursubsidie, want dan is het voor beiden geen zelfstandige woning meer. 

Dat jongere huurders per definitie er een zooitje van maken lijkt mij ook erg overtrokken. Mijn jongvolwassene redt zich ook alleen prima en het huishouden is anders dan dat ik het doe, maar hij maakt er zeker geen bende van en van spullen kapot maken is al helemaal geen sprake. 

Het is prima te regelen via de officiële kanalen, het klinkt hier net of jij een illegale verhuur wilt mét wietplantage. 

De rente van de tweede woning is niet aftrekbaar maar je inkomsten uit verhuur worden niet bij je inkomen opgeteld. Het is niet en/en. Je kinderen kunnen jou huur betalen maar het staat je vrij om ze ieder jaar belastingvrij weer een gedeelte terug te schenken. Als ze recht hebben op huursubsidie zie ik ook daar niets oneerlijks aan. Als ze van mij zouden huren is dat niet oneerlijk? 

Je financieël adviseur heeft vast ook antwoorden op je vragen en een accountant kent ook de voor- en nadelen. 

Huur is qua punten gebaseerd op maximale huur, waarom zou de huurprijs niet "familievriendelijk" mogen zijn, dus lager? 

Er zijn ook kinderen die het huis van hun ouders kopen terwijl de ouders het vruchtgebruik hebben. Of een vakantiehuis als tweede huis voor de verhuur. Als ik het zo lees kopen jullie een tweede huis dat verhuurd gaat worden, het is niet zo dat een kind een huis cadeau krijgt. Fijn toch als je die mogelijkheden hebt? En je gooit geen onnodige huurkosten in het water, het huis is je eigendom, mooi bezit toch? 

M Lavell schreef op 03-05-2021 om 08:26:

Ja, je kunt tijdelijk verhuren. Dat betekent dat je vooraf een termijn moet vaststellen (voor kamers is dat max 5 jaar) en dat je je huurders er voor die tijd niet uit kan zetten. Je kunt ook een kortere termijn kiezen, maar dan moet je de vrienden eruit zetten en nieuwe huurders zien te vinden als het volgende kind er nog niet klaar voor is. Contract verlengen mag namelijk niet (contract verlengen = per def. Voor onbepaalde tijd)

Maar dan: ik heb het gedaan. Ik ben twee jaar huisbaas geweest met de liefste huurders die je je kunt voorstellen.

Maar mijn hemel wat waren ze irritant naief en afhankelijk. Kinderen die in mij hun huismoeder zagen en die dus voor elk wissewasje aan de telefoon hingen, maar die tegelijkertijd kleine rampen niet konden terug leiden naar daar waar het lek zat.

Nooit een eigen huis gehad. Misschien zelfs wel nooit een kamer op hoeven ruimen.

Ik vermoed dat jij denkt dat je je geleende geld uit de overwaarde mooi kunt beleggen in een appartement met verhuur kansen, de waarde zal alleen maar stijgen denk je misschien, maar verlies niet uit het oog wat de studenten binnen vijf jaar met de binnenboel kunnen aanrichten.

Huisbaas zijn is geen rustige taak.

Had je mijn link gelezen Miriam? Volgens mij mag het niet zomaar. Er moet een bepaalde reden zijn en soms heb je ook nog een vergunning nodig.

Poms schreef op 03-05-2021 om 08:51:

“Ik vermoed dat jij denkt dat je je geleende geld uit de overwaarde mooi kunt beleggen in een appartement met verhuur kansen, de waarde zal alleen maar stijgen denk je misschien, maar verlies niet uit het oog wat de studenten binnen vijf jaar met de binnenboel kunnen aanrichten”

Jeetje, dat klinkt best een beetje onaardig zeg. En daarnaast: het betreft hier m’n eigen kinderen? Daar ben ik nu ook al een soort van huisbaas van. Er valt nog veel aan hun skills te schaven maar het zijn toch tamelijk fijne, verantwoordelijke en probleemoplossende exemplaren. Weet zeker dat ze geen vrienden als huisgenoot willen die er een zooitje van maken. Ik maak me verre van zorgen over de binnenboel...

dat is helemaal niet onaardig bedoeld en ik had het niet over je kinderen, maar over die vrienden waar jij zelf eerder over sprak aan wie je dan tijdelijk - totdat ook de jongste twee uitvliegen - zou gaan verhuren.


Jesse_1 schreef op 03-05-2021 om 12:53:

[..]

Had je mijn link gelezen Miriam? Volgens mij mag het niet zomaar. Er moet een bepaalde reden zijn en soms heb je ook nog een vergunning nodig.

Ja, gelezen. Ik neem aan dat Pom wel rekening houdt met de lokaal geldende details.

Poms

Poms

03-05-2021 om 13:15 Topicstarter

M Lavell schreef op 03-05-2021 om 13:12:

[..]

dat is helemaal niet onaardig bedoeld en ik had het niet over je kinderen, maar over die vrienden waar jij zelf eerder over sprak aan wie je dan tijdelijk - totdat ook de jongste twee uitvliegen - zou gaan verhuren.


vrienden van m’n kinderen maken er ook geen kolerezooi van mirjam. Daar zouden mijn kinderen nooit mee in een huis willen wonen, zeker niet als het een huis is dat door hun ouders is geregeld. Ze gaan verantwoordelijk om met spullen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.