Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Huis kopen voor de kinderen van onze overwaarde


Poms schreef op 03-05-2021 om 13:15:

[..]

vrienden van m’n kinderen maken er ook geen kolerezooi van mirjam. Daar zouden mijn kinderen nooit mee in een huis willen wonen, zeker niet als het een huis is dat door hun ouders is geregeld. Ze gaan verantwoordelijk om met spullen.

Ja, dat zeiden de ouders van de studentenhuizen naast mij ook. Allemaal heel fatsoenlijke en nette kinderen als ze thuis of in het huis van vrienden zijn, maar zodra ze helemaal op zich zelf zijn is het toch anders. Maar ik weet nu wel hoe ik terrasmeubilair moet maken van bierkratten en hoe snel je dit af kunt breken en weer op bouwen. (Doen ze namelijk wekelijks als de Albert komt bezorgen of als ze met een rolcontainter daar heen gaan om bij te vullen https://www.kruizinga.nl/rolcontainer/3-heks/

Poms

Poms

03-05-2021 om 13:20 Topicstarter

Jesse_1 schreef op 03-05-2021 om 12:53:

[..]

Had je mijn link gelezen Miriam? Volgens mij mag het niet zomaar. Er moet een bepaalde reden zijn en soms heb je ook nog een vergunning nodig.

volgens de link die hannemeike stuurde kan het, naar hoe ik het lees, wel. Maximaal 5 jaar bij een onzelfstandige kamer.  Vanaf 3 bewoners is er een vergunning nodig zag ik. 

Ik heb nog even nagezocht hoe het zit met de zelfbewoningsplicht in Amsterdam. Die geldt alleen voor nieuwbouwwoningen en verhuur aan eerstegraads familie mag wel. Dat zijn dus alleen je kinderen en je ouders. Maar bestaande bouw mag je vooralsnog uitmelken

Poms

Poms

03-05-2021 om 13:37 Topicstarter

MMcGonagall schreef op 03-05-2021 om 13:22:

Ik heb nog even nagezocht hoe het zit met de zelfbewoningsplicht in Amsterdam. Die geldt alleen voor nieuwbouwwoningen en verhuur aan eerstegraads familie mag wel. Dat zijn dus alleen je kinderen en je ouders. Maar bestaande bouw mag je vooralsnog uitmelken

dank voor je uitzoekwerk! Nieuwbouw is te duur, het zal zeker bestaande bouw worden.

Ik was niet van plan m’n eigen kinderen of hun vrienden uit te melken of als huisjesmelker de stad te verzieken. Scheelt weer

Poms

Poms

03-05-2021 om 13:43 Topicstarter

Ysenda schreef op 03-05-2021 om 13:19:

[..]

Ja, dat zeiden de ouders van de studentenhuizen naast mij ook. Allemaal heel fatsoenlijke en nette kinderen als ze thuis of in het huis van vrienden zijn, maar zodra ze helemaal op zich zelf zijn is het toch anders. Maar ik weet nu wel hoe ik terrasmeubilair moet maken van bierkratten en hoe snel je dit af kunt breken en weer op bouwen. (Doen ze namelijk wekelijks als de Albert komt bezorgen of als ze met een rolcontainter daar heen gaan om bij te vullen https://www.kruizinga.nl/rolcontainer/3-heks/)

je kunt het inderdaad slecht treffen. Ik heb toch de neiging m’n kinderen te vertrouwen op hun goed buur- en huisgenootschap. 


Ook in mijn eigen buurt wonen veel studenten. Sommige zijn verschrikkelijk en lallen van vroeg tot laat de hele buurt bij elkaar. Maar er zijn ook echt hele gezellige en zorgzame exemplaren die bijvoorbeeld goed voor onze wat oudere buurvrouw zorgen en samen met haar eten. Ze zijn gewoon niet over een kam te scheren die studenten. Ook al niet

Poms schreef op 03-05-2021 om 13:15:

[..]

vrienden van m’n kinderen maken er ook geen kolerezooi van mirjam. Daar zouden mijn kinderen nooit mee in een huis willen wonen, zeker niet als het een huis is dat door hun ouders is geregeld. Ze gaan verantwoordelijk om met spullen.

Ik heb het niet over hooligans, maar over onhandigheid tot en met. Mijn huurders waren poeslief en beleefd en belden of mailden braaf als er problemen waren. En die zagen ze overal, behalve waar dat moest. 
Je hebt een hoog en weinig realistisch verwachtingspatroon van je kinderen zie ik. Alsof zij in staat zijn hun vrienden te selecteren op de mate van zorgvuldigheid die jou zal bevallen.

Maar zie maar, je kunt de tent altijd verkopen als je er de balen van hebt.

'Bij een hypotheek van 3.5 ton kom ik uit op 400 euro aan hypotheek per maand.' Dat is dan een aflossingsvrije hypotheek. Bedenk wel dat, mochten jullie komen te overlijden binnen nu en 30 jaar, dat dan de kinderen voor die lasten opdraaien. Ook de kinderen die niet in dat huis gewoond hebben.

Tsjor

Poms

Poms

03-05-2021 om 13:54 Topicstarter

M Lavell schreef op 03-05-2021 om 13:43:

[..]

Ik heb het niet over hooligans, maar over onhandigheid tot en met. Mijn huurders waren poeslief en beleefd en belden of mailden braaf als er problemen waren. En die zagen ze overal, behalve waar dat moest.
Je hebt een hoog en weinig realistisch verwachtingspatroon van je kinderen zie ik. Alsof zij in staat zijn hun vrienden te selecteren op de mate van zorgvuldigheid die jou zal bevallen.

Maar zie maar, je kunt de tent altijd verkopen als je er de balen van hebt.

Ik denk dat mijn verwachtingspatroon over mijn eigen kinderen in ieder geval realistischer en adequater is dan jouw verwachtingspatroon over mijn kinderen? Of vergis ik me en ken je kent ze toevallig?

Poms

Poms

03-05-2021 om 13:56 Topicstarter

tsjor schreef op 03-05-2021 om 13:52:

'Bij een hypotheek van 3.5 ton kom ik uit op 400 euro aan hypotheek per maand.' Dat is dan een aflossingsvrije hypotheek. Bedenk wel dat, mochten jullie komen te overlijden binnen nu en 30 jaar, dat dan de kinderen voor die lasten opdraaien. Ook de kinderen die niet in dat huis gewoond hebben.

Tsjor

klopt tsjor. Inderdaad verstandig om daar nog eens goed naar te kijken. Ons eigen huis is volgens de laatste woz zo enorm In waarde gestegen dat ik inschat dat dat zou moeten kunnen. Maar het is wel een last en extra complexiteit natuurlijk. 

Poms schreef op 03-05-2021 om 13:54:

[..]

Ik denk dat mijn verwachtingspatroon over mijn eigen kinderen in ieder geval realistischer en adequater is dan jouw verwachtingspatroon over mijn kinderen? Of vergis ik me en ken je kent ze toevallig?

Ik denk dat jij net zo teleurgesteld zult worden in je huurders als ik ben geweest. Ik denk dat we eigenlijk wel wat op elkaar lijken. 
Ik deel een ervaring, maar als je werkelijk meent dat het jou niet zal overkomen, dan laat je het links liggen. Ik zoek geen ruzie.

De jeugd heeft soms ook echt een oefenfase nodig voor het huishouden. Dat zie ik hier ook. Dochter is van zichzelf heel netjes en wat ze ook doet laat ze de boel netjes achter, geeft niet waar.

Zoon is goed aan het oefenen, hij kan het. Koken, zijn kamer onder handen nemen, stofzuigen en ramen lappen. Hij laat niet meer 16 zakken huisvuil op het balkon staan - dat is zijn taakje in huis dat doe ik dus niet - nu soms maximaal 3, voordat hij het naar de container brengt.

De was gaat prima, maar soms haal ik het nog wel uit de machine, want die jongens laten het rustig een nacht er in zitten, oeps vergeten, en dan gaat niet alleen de kwaliteit van je kleding of beddegoed achteruit maar je kunt ook schimmel in je machine krijgen.

Idem met de afwasmachine. Klaar, dan opendoen, lampje uitzetten en even laten drogen. Niet de hele nacht dichtlaten.

Toen ik zo oud was, jonger nog zelfs, deden we de afwas 1 keer in de week. En we hadden geloof ik geeneens een stofzuiger.

Poms schreef op 03-05-2021 om 13:43:

[..]

je kunt het inderdaad slecht treffen. Ik heb toch de neiging m’n kinderen te vertrouwen op hun goed buur- en huisgenootschap.


Ook in mijn eigen buurt wonen veel studenten. Sommige zijn verschrikkelijk en lallen van vroeg tot laat de hele buurt bij elkaar. Maar er zijn ook echt hele gezellige en zorgzame exemplaren die bijvoorbeeld goed voor onze wat oudere buurvrouw zorgen en samen met haar eten. Ze zijn gewoon niet over een kam te scheren die studenten. Ook al niet

Dat doen de buren van mij ook, maar in het huis is het iets anders dan daar buiten. Gezellig zijn ze zeker. Af en toe een feestje met iets meer dan de huidige regels toelaten. Maar ze zorgen ook voor diverse katten van buren. 

Maar wat M. al zegt, je bent wat goed van vertrouwen, misschien niet over je eigen kinderen (ook die kunnen je nog verrassen als ze meer vrijheden krijgen) maar wel over hun vrienden. En daar proberen M en ik voor te waarschuwen.

Poms

Poms

03-05-2021 om 15:38 Topicstarter

Ysenda schreef op 03-05-2021 om 14:14:

[..]

Dat doen de buren van mij ook, maar in het huis is het iets anders dan daar buiten. Gezellig zijn ze zeker. Af en toe een feestje met iets meer dan de huidige regels toelaten. Maar ze zorgen ook voor diverse katten van buren.

Maar wat M. al zegt, je bent wat goed van vertrouwen, misschien niet over je eigen kinderen (ook die kunnen je nog verrassen als ze meer vrijheden krijgen) maar wel over hun vrienden. En daar proberen M en ik voor te waarschuwen.

dat is heel vriendelijk! Maar ik heb echt geen waarschuwing nodig of om gevraagd. Ik ken m’n kinderen vrij goed en zie hoe zelfstandig en verantwoordelijk ze nu al zijn. Daarnaast: ik ben verre van wereldvreemd, woonde zelf op m’n 17de al zelfstandig (en was zeker geen braverik) en weet prima wat er allemaal goed en fout kan gaan. Ze hoeven dat huishouden ook niet te runnen zoals ik dat zou doen. 

Poms,

Steek je hoofd niet in het zand en denk na over je maatschappelijke verantwoordelijkheid op twee vlakken:

huizen die geschikt zijn voor gezinnen moeten geschikt blijven voor gezinnen. Ja er In tijdelijke ontheffingen mogelijk maar als het niet strikt noodzakelijk is zou je mijns inziens niet een woning moeten ontrekken aan de kleine groep woningen die daarvoor geschikt is.

ten tweede: natuurlijk is een groep jongeren in een huis in een woonwijk met gezinswoningen anders qua levensstijl. Dat brengt automatisch kans op overlast mee. Dus ook daar geldt mijns inziens als je alleen een financieel voordeel wilt halen doe het niet zo. Waarom laat je je kinderen niet zelf keuzes maken hierin? Je  kunt je geld ook steken in oplossingen waar ze zelf mee komen 

gr Angela

 

Maar Angela, waar lees je dat Poms dit doet om er financieel beter van te worden?

De huisvestingssituatie in en rond Amsterdam is dramatisch. Dit is voor Poms en haar kinderen waarschijnlijk de enige manier om te regelen dat die kinderen als jongvolwassenen het nest kunnen verlaten als ze in de regio willen blijven wonen. 

Nou ja, ze kunnen zich ook op de studentenkamermarkt begeven, waar ze een groot risico lopen te worden uitgeknepen als citroenen en/of om de haverklap te moeten verhuizen, wat ook voor de ouders een belasting is (want dan moeten ouders vaak toch weer bijspringen). En die studentenkamers zitten net zo goed vaak in woningen die eerder door gezinnen werden bewoond maar nu zijn verkamerd.

Ja, dat moeten andere jongeren ook van wie de ouders geen huis voor de kinderen kunnen kopen. 

Maar als jij een auto rijdt, terwijl de buurman zich alleen maar een tweedehands fietsje kan veroorloven, maakt jou dat nog niet tot een dikke grootkapitalist. En net zo is Poms geen enorme huisjesmelker alleen maar omdat ze een manier gevonden denkt te hebben om haar kinderen zelfstandig onder dak te krijgen. 

Ongetwijfeld zou Poms ook liever voor elk van haar drie kinderen een zelfstandig betaalbaar studiootje regelen (huur, bij voorkeur) maar die smaak is niet leverbaar. 

Groeten, 

Temet

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.