Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Hypotheekstress


Arianne, een hypotheek zonder eindtermijn? Welke bank doet dat? Tsjor

Lente2: 'Maar aangezien ik in ongeveer dezelfde situatie zit, maar dan met lagere bedragen, kan ik wel reageren. Als mijn hypotheek termijn erop zit, ben ik 85 jaar'. 

En dan? De bank gaat je weer een hypotheek verstrekken met een looptijd van 30 jaar?

'Natuurlijk kan er van alles gebeuren, maar ik geloof geen moment dat mijn huis over 27 jaar minder waard is dan nu.' Waar was je in 2008? Ik geef je maar één factor om rekening mee te houden: de vergrijzing. Op een gegeven moment gaan wij allemaal onze woningen de markt op gooien, omdat we te oud zijn om daarin te blijven wonen. Dan is de groep potentiële kopers kleiner geworden, omdat er minder kinderen zijn en die kinderen hebben ook nog eens de kans om van twee (gescheiden)  ouders twee huizen te 'erven'.

Tsjor

tsjor schreef op 27-03-2021 om 11:09:

Chantal72, gelukkig dat die stresstest nu geen probleem oplevert. Maar ik blijf het onvoorstelbaar vinden dat je van plan bent om een lening van 4 ton niet terug te betalen.

Tsjor

ach Tsjor dat is natuurlijk helemaal niet zo. Ooit wordt dat huis verkocht en de lening afbetaald.

En tot die tijd draagt ze bij aan het verdienmodel van de bank: rentetrekken.

tsjor schreef op 27-03-2021 om 11:10:

Arianne, een hypotheek zonder eindtermijn? Welke bank doet dat? Tsjor

De Rabobank doet/deed dat in 2005.

Dat heb ik dan gemist. Ik sloot in die tijd bij een andere bank een aflossingsvrije hypotheek af met 30 jaar als termijn en de bank waarschuwt regelmatig: kunt u straks uw hypotheek wel aflossen?

De RABO-bank stelt het inderdaad mooier voor: de rentevaste termijn wordt wel genoemd (30 jaar) en aflossen doe je pas bij woningverkoop of als je voldoende spaargeld hebt: 'Je betaalt de schuld uiteindelijk terug. Bijvoorbeeld met spaargeld of met de opbrengst uit de verkoop van je huis. Levert dit niet voldoende op? Dan houd je een schuld over.'

De term 'uiteindelijk' is hier vaag.

Tsjor

Ja, dat is vaag. Wij hebben overigens wel al een groot deel afgelost. 

Dat voelt voor ons beter. 

Ik heb ook een dergelijke test gedaan, onlangs, op de site van Obvion (mijn hypotheekverstrekker). Heb een huis van een bescheiden 2,5 ton (huidige verkoopwaarde), houd aan het eind van de looptijd door een aflossingsvrije hypotheek € 60.000,- schuld over en kan hiervoor mijn hypotheek verlengen volgens de test. Zoals al gezegd is: er wordt gekeken naar de overwaarde van je huis én naar je inkomen, waarbij rekening wordt gehouden met inkomstenvermindering door pensioen. 

Ik kan me niets voorstellen bij een restschuld van 4 ton en heb het inkomen niet dat de topic starter heeft, kan me wel voorstellen dat zij de keuze maken om niet nog meer af te lossen. Als je de lening eenmaal afgelost hebt, is het lastig en duur om dat geld weer om te zetten in cash (heb ik voor mezelf ook al uitgezocht). Zelf heb ik de waarde van het  aflossingsvrije deel inmiddels als op de spaarrekening staan, dit geef ik liever uit aan een wereldreis, als het zover is, dan dat ik in een gratis woon of het pas uit kan keren aan mijn nabestaanden als ik sterf (gesteld dat ik hier wil blijven wonen)

De hypotheekverstrekker heeft belang bij winst maken en als er 6 ton overwaarde is, nemen ze ongetwijfeld een grondig gecalculeerd risico. Ik denk dat ze liever de rente ontvangen, dat is een mooie investering..

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.