Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

In dubio baan

dag allemaal,

ik ben een mama van 30 jaar en samen met mijn man hebben wij 1 zoontje van 3 jaar.
sinds 2013 ben ik werkzaam in de zorg ik werk 24 uur onregelmatig.
Mijn man werkt 60 uur of meer en ook onregelmatig. ( door heel NL) Hij heeft geen vast schema en heeft soms alle diensten in 1 week. Kortom hij werkt veel en zit daarom
Ook regelmatig in de kost. Ik vind dit prima want hij is ook hoofd verdiener.
Hierdoor ben ik wel veel alleen.

Als wij beiden werken is mijn zoontje bij oma. Ook veel savonds en snachts is hij daar vanwege onze onregelmatigheid. 
Hierdoor is ons zoontje weinig thuis.

na wikken en wegen zit ik te overwegen om te stoppen in de zorg en een stap te gaan maken als huishoudelijk hulp.
Heel wat anders. Maar doordat wij zoveel werken en die onregelmatigheid is het echt bijna niet meer te doen / combineren. En is lijkt ons die keus beter om er meer voor ons zoontje te zijn. 

vanwege ons werk houd het ons op dit moment ook tegen om voor een 2e kindje te gaan…..
Als ik de keus maak om als HHH te gaan werken 
Kan ik  mijn zoontje zelf naar psz/school brengen en ben er eind vd middag gewoon weer.
Geen weekenden geen feestdagen geen avonden en nachten meer voor mij.
Maar….. ik vind het nogal wat. Het voelt voor mij als falen ofzo om deze keus te ( moeten) maken. Ook ga ik dan een stuk minder verdienen maargoed, dat is nog niet een heel groot probleem Maar toch… wij weten dat deze keus voor ons gezin beter zou zijn en wij meer tijd hebben Voor onze zoon.

wat zouden jullie doen? Minder uren werken in de zorg is voor mij geen optie want dit lost het probleem niet op.

Iemand ervaring in de huishouding? 
of iemand ervaring met het stoppen in de zorg  en een andere baan en hoe is dit bevallen?
en wat zouden jullie doen in deze situatie?

excuses voor de lange tekst maar anders moeilijk uitleggen hihi…
Alvast bedankt!!!!😊


dan

dan

18-11-2021 om 08:47

Is het niet mogelijk om een andere functie te gaan doen in de zorg? Ik weet natuurlijk niet wat je nu precies doet maar iets als medisch secretaresse, poli assistente ofzo? Dan heb je wel regelmatiger werktijden. 
Zelf werk ik in een ziekenhuis maar dan als medewerker schoonhoud, het verdient prima hoor maar het werk is zo weinig uitdagend. De kans dat het jou ook zal opbreken dat je weinig uitdaging hebt, ligt zeker op de loer. 

Lya2018

Lya2018

18-11-2021 om 09:07 Topicstarter

dan schreef op 18-11-2021 om 08:47:

Is het niet mogelijk om een andere functie te gaan doen in de zorg? Ik weet natuurlijk niet wat je nu precies doet maar iets als medisch secretaresse, poli assistente ofzo? Dan heb je wel regelmatiger werktijden.
Zelf werk ik in een ziekenhuis maar dan als medewerker schoonhoud, het verdient prima hoor maar het werk is zo weinig uitdagend. De kans dat het jou ook zal opbreken dat je weinig uitdaging hebt, ligt zeker op de loer.

Ik werk als verzorgende IG in een Woonzorg centrum.

Dat is dus helaas geen optie wat jij benoemt.

Ik denk dat het idd ook niet uitdagend is. Maar aan de andere kant denk ik. Zolang de kinderen klein zijn en dan kan ik over aantal jaar als ze groter zijn miss wel weer terug switchen naar de zorg….

Poli assistente vragen ze vaak ervaring als vpk .

Is het niet een veel beter idee dat je man veel minder gaat werken zodat hij meer tijd thuis met jullie kind heeft? Volgens mij ligt de oplossing vooral bij hem.

Lya2018

Lya2018

18-11-2021 om 09:42 Topicstarter

RosaMontana schreef op 18-11-2021 om 09:36:

Is het niet een veel beter idee dat je man veel minder gaat werken zodat hij meer tijd thuis met jullie kind heeft? Volgens mij ligt de oplossing vooral bij hem.

Bedankt voor je reactie.

Nee dat is geen oplossing, hij is hoofdverdiener.

En dat zou nog het probleem niet oplossen qua oppas ( snachts en savonds)

Dus jullie werken samen zo'n 84 uur per week en dat kan niet minder want dan zijn er niet genoeg inkomsten?

Denk dat je dan toch dingen anders moet gaan organiseren... En sowieso: als je kinderen hebt moet je er ook tijd voor vrijmaken. Allebei! 

Lya2018

Lya2018

18-11-2021 om 09:49 Topicstarter

Jippox schreef op 18-11-2021 om 09:45:

Dus jullie werken samen zo'n 84 uur per week en dat kan niet minder want dan zijn er niet genoeg inkomsten?

Denk dat je dan toch dingen anders moet gaan organiseren... En sowieso: als je kinderen hebt moet je er ook tijd voor vrijmaken. Allebei!

Bedankt voor je reactie.

Het inkomen is geen probleem. Ik hoef ook niet perse te werken voor het geld.


mijn man is ook zeker bereid om het anders aan te pakken. Maar dat lost het probleem niet op als je allebei onregelmatig werkt!! 
Daarom zou het beter zijn als ik een baan zou hebben van 9-17uur ( voorbeeld )

Of dat je man een baan van 9 tot 5 neemt. Mits je daarmee financieel uit komt.

Ik ben gestopt met werken toen we kinderen kregen (ja ouderwets en gevaarlijk). Dat voelde ook alsof ik faalde, er niet meer bij hoorde en ik kreeg best wat reacties van mensen die hier geen begrip voor hadden. Als het oordeel van anderen de reden is om dit niet te doen, dan is dat geen goede reden. 

Wil jij zelf eigenlijk graag blijven werken in de functie die je nu hebt of in een andere functie dan moet je met je man om de tafel. 

Kies je er voor je werk op te zeggen, zorg dan dat je het financieel  ook goed verdeelt en regelt. 

Hoe staat je man hier in? 

Lya2018 schreef op 18-11-2021 om 09:49:

[..]

Bedankt voor je reactie.

Het inkomen is geen probleem. Ik hoef ook niet perse te werken voor het geld.


mijn man is ook zeker bereid om het anders aan te pakken. Maar dat lost het probleem niet op als je allebei onregelmatig werkt!!
Daarom zou het beter zijn als ik een baan zou hebben van 9-17uur ( voorbeeld )

Die 20 uur die je man meer dan fulltime werkt komt bijna overeen met jouw 24 uur werk. Dus als hij daarmee stopt en je stemt het werk op elkaar af, hoef je nog maar 4 uur oppas te regelen. Het zal in praktijk vast niet zo simpel zijn, maar het geeft wel aan dat eea uit verhouding is in het gezin. 

Ik zou zelf nooit stoppen met werken omdat mijn man 150% werkt en er daarom niet voor het gezin kan zijn. Het lijkt me echt beter naar jullie beider tijdsbesteding te kijken en daar verandering in aan te brengen. En inderdaad, kinderen kosten tijd, dus je kunt niet blijven doen wat je deed toen je nog geen kind had. En dat geldt dus ook voor je man.

Waarom beginnen jullie niet bij een eerlijke verdeling van werk en zorg? Allebei 32 u is een mooi streven.
Als jij 150% zou werken zou je ook kostwinner zijn. Maar iedereen begrijpt dat 150% werken en een gezin niet te combineren vallen. Nu moet je man dat nog inzien. Hij heeft ook een kind he!

Niet jij, maar hij moet op zoek naar ander werk! En hij moet een vader zijn voor jullie kind en eventuele volgende kinderen.

Jij kunt wel een baan met regelmatige uren zoeken, maar blijf in je (mooie) vakgebied en zorg dat je financieel onafhankelijk blijft. Van schoonmaken ga je niet gelukkiger worden. Straks krijgen jullie daar ook nog strijd over, dat hij zijn interessante en uitdagende baan mocht blijven doen en jij daardoor het vak waar je voor gekozen hebt en voor opgeleid bent hebt moeten laten vallen. Trap niet in die val! Dat hij meer geld verdient, betekent niet dat jij alles maar moet opgeven.

Lya2018 schreef op 18-11-2021 om 09:42:

[..]

Bedankt voor je reactie.

Nee dat is geen oplossing, hij is hoofdverdiener.

En dat zou nog het probleem niet oplossen qua oppas ( snachts en savonds)

Hij verdient dus meer dan jij. Als jij dan nog minder werkt, of stopt met werken, wordt de kloof nog een stuk groter. Besef dat je je zelf erg kwetsbaar en afhankelijk maakt daarmee. 

Je zou ook thuiszorg kunnen gaan doen. Dat is veelal in de ochtenden. Is misschien wel lastig met opvang als je al om 7 uur moet beginnen.
Maar als jij vooral avonden en nachten werkt en je man werkt gewoon 40 uur, heb je juist minder problemen qua opvang. Dan is het misschien in de middag een paar uurtjes en dan ben jij er in de ochtend voor je kind en je man in de avond.

Leene

Leene

18-11-2021 om 17:04

MamaE schreef op 18-11-2021 om 16:35:

Je zou ook thuiszorg kunnen gaan doen. Dat is veelal in de ochtenden. Is misschien wel lastig met opvang als je al om 7 uur moet beginnen.
Maar als jij vooral avonden en nachten werkt en je man werkt gewoon 40 uur, heb je juist minder problemen qua opvang. Dan is het misschien in de middag een paar uurtjes en dan ben jij er in de ochtend voor je kind en je man in de avond.

Nee dat valt tegen. Daar zijn ook gewoon avonddiensten of je moet voor elkaar weten te krijgen dat je alleen ochtend diensten moet draaien.

Ander probleem is dat je veel moet werken om aan die 24 uur te komen. Er zijn vaak maar enkele lange diensten van 07.00 tot 15.30. Vaak 4 of 5 uurtjes in de ochtend of 4 uur in de avond. Om dan aan 24 uur te komen dat valt niet mee. Dan  moet je soms 5 dagen werken om 24 uur te maken. Of gebroken diensten draaien. Of je moet het niet erg vinden om minder uren te werken. Bijvoorbeeld een contract van 14 tot 18 uur. Maar waarschijnlijk verdien je met die uren meer dan met 20 uur schoonmaken. Maar goed de weekenden en de feestdagen blijven een probleem

Er is wel veel tekort in de wijk, dus je kunt wel eisen stellen, bijvoorbeeld op termijn een verpleegkundige opleiding mogen doen. Als je eenmaal een verpleegkundige opleiding hebt kun je wel veel meer andere functies uitoefenen waarmee je regelmatig kunt werken.

Ik zou het ook niet alleen jouw probleem maken, het is ook het probleem van je man. Of probleem... in ieder geval iets wat moet worden opgelost namelijk hoe houdt je het werkbaar en leefbaar als je een gezin hebt met jonge kinderen.

Maar goed weet je als jij en hij tevreden zijn met de baan en de taakverdeling dan kun je tijdelijk wel in de huishouding gaan werken. Dat verdient alleen heel slecht en lijkt mij niet leuk maar goed... mensen zijn wel heel blij als je komt en je bouwt een band op met mensen. Dus als je het nu beter uitkomt?? Maar ik zou die beslissing wel met je echtgenoot nemen en hem erbij betrekken, ( ook als hij zegt dat hij alles best vindt, toch aandringen om mee te denken.)

Lees eerst even alle scheidingsdraadjes hier en kom dan terug op je besluit. Dat je man 60 uur per week werkt is natuurlijk belachelijk, tenzij hij Hugo de Jonge is, dan snap ik het dat hij dat nu even moet.
Een baan met wat regelmatigere werktijden voor jou zoeken is natuurlijk altijd slim als je een klein kind hebt. Maar daarnaast zou ik ook met je man gaan praten over zijn werktijden.  

Ben wel heel benieuwd wat voor werk je man doet en waarom hij niet zou kunnen minderen in uren.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.