Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Indicatie kosten extra stuk hypotheek?

we willen 25.000 a 30d euro erbij gaan lenen, een extra deel hypotheek op mijn inkomen, geen idee nog of dat gaat lukken, moeten we nog gaan uitzoeken/aanvragen.

We gaan dan 3 dingen laten doen die alle 3 waardeverhogend zullen zijn.

hoeveel aan extra kosten voor notaris, hypotheekverstrekker en taxatie zal op het bedrag er ongeveer bij komen ?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Nieuw

Vic, verstandige mensen leenden alles. Dat was het credo, gestimuleerd door banken, keukenleveranciers en overheid (aftrekbaar).
"Mijn keuken is uit 1980 ofzo, dus dat is hard nodig, maar mijn auto zorgt ervoor dat ik naar mijn werk kan. "
Toch kiezen. 7000 euro per jaar sparen is al een prestatie. Daar kun je niet én een keuken én een auto van betalen. De realiteit (ik weet niet of het voor jou op gaat): de meeste mensen zouden prima toe kunnen met een fiets voor woon- werkverkeer. Maak er een elektrische van voor dagen met tegenwind en je bent een stuk goedkoper uit dan een auto.
Overigens is die andere kwestie nog: hoezo een nieuwe keuken na 30 jaar? Valt ie uit elkaar, is ie onbruikbaar, of is ie alleen uit de mode?
Herstellen is ook een optie.
Verder vind ik mezelf heel verstandig. In het 31 jarig bestaan met mijn ega (dat we vandaag vieren!), hebben we 2 x voor een auto geleend. Niet alles, maar toch. Daarna hebben we alleen gekocht als we het contant neer konden tellen. Voor verbouwingen etc. hebben we nooit geleend.
Bijzonder onverstandig vond onze kring steevast. Zij leenden wel en leefden daardoor ontiegelijk veel ruimer van hetzelfde salaris.
Maar ja.... dat ruim geleef. Ik heb er ook niet zoveel mee. We spaarden niet. We hielden gewoon over. We zijn niet meer gaan eten, duurdere kleren gaan kopen of drie keer per jaar op vakantie gegaan. Dat willen we niet.
Heel onverstandig, was dat.
Nu wel zo handig.
Groet,
Miriam Lavell

oregano

oregano

10-09-2011 om 12:33

Miriam, gefeliciteerd! (ot)

Met jullie 31-jarig samenzijn! Gaan jullie nog iets leuks doen? (niet al te verkwistend natuurlijk))
Groet, oregano

Zoete inval (ot)

We hebben de hele dag zoete inval (koffie met taart). Over een uurtje of twee haal ik de haring tevoorschijn. Vanaf een uur of zes de worsten en kazen en drank.
Is al gezellig, wordt nog gezelliger.
Groet,
Miriam Lavell

jippa

jippa

10-09-2011 om 14:54

Dakkapellen en zo

vooraf even~ gefeliciteerd Mirjam en veel plezier.

Vic, ik weet niet welke mensen je bedoelt. Wij hebben een auto en een dakkapel en een keuken gespaard ja. Er zit ook veel eigen geld in ons huis, tegen de adviezen van hypotheekadviseurs in die wilden dat de speculeerden met de overwaarde en zo. En ja we verdienen goed, maar dat doet er in feite niet toe al is het erg fijn.
Wat er toe doet is dat je je uitgaven afstemt op je inkomsten en niet op te verwachten overwaarde en te verwachten winst op beleggingen. Wij hebben veel vrienden die veel luxer hebben geleefd dan wij de afgelopen jaren en die m nu knijpen. Het is geen lekker puh verhaal, maar ik ben blij dat we op ons eigen ouderwetse gevoel zijn afgegaan en dat we ons niet hebben laten meeslepen.
En ik kan me zeker verbazen over de gedachte dat iemand " gewoon" een auto plus een nieuwe keuken wil en niet nadenkt over de ellende waar je in terecht kunt komen.

Tirza G.

Tirza G.

10-09-2011 om 15:03

Suf

Wij zijn ook een suf stelletje (donderdag was het bij ons 22 jaar, gefeliciteerd Miriam, je bent een lichtend voorbeeld in barre tijden ); wij schijnen heel dom te redeneren. Geld lenen doe je voor iets wat je nu wilt hebben, niet meteen kunt betalen en wat je over de looptijd dus wél terug kunt betalen. Wij hebben geen leningen, alleen een hypotheek - dat lukte ons dan nog net niet om op te hoesten. Zelfs ons creditcard-saldo vullen we zo snel mogelijk weer aan, mèn, daar betaal je ook een stamp rente op, niet normaal.

Tirza

Anne D.

Anne D.

10-09-2011 om 16:43

Ook een spaarder

met 4 spaarrekeningen, 1 voor studie kinderen, 1 voor onderhoud huis en aflossing hypotheek, 1 voor auto (aanschaf en onderhoud) en nog 1 rekening die ik inkomstenderving noem (voor het geval er iets met onze inkomsten gebeurt). Tja, wij leven dus van in het inkomen van mijn man, mijn inkomen gaat maandelijks naar deze spaarrekeningen toe. Wij lossen vrijwillig ieder jaar een deel van onze aflossingsvrije hypotheek af. We zouden nu al compleet kunnen aflossen, maar dat vinden we teveel inhakken op ons spaargeld. Wij gaan op vakantie, maar minder vaak en ver dan onze vrienden. Wij zitten wat langer op onze meubels en wonen ook wat kleiner dan we zouden kunnen betalen (maar wel heel erg naar ons zin). Ik vind niet dat we super zuinig leven, maar we sparen eerst voordat er iets aan ons huis gedaan wordt of voordat er een nieuwe auto komt.

Jonneke

Jonneke

10-09-2011 om 17:14

Instant gratification

Instant gratification is denk ik een hele mooie verwoording van het "ik wil het hebben, en ik wil het nu". Iedereen (?) lijkt het zo aan te pakken. Ik heb van mijn ouders geleerd: "het enige lenen dat je doet, is voor een huis", en dat lijkt nu een hele ouderwetse gedachte.
Persoonlijk denk ik dat dit wel eens een hele grote valkuil gaat worden van het gemiddelde NL-gezin. (Iedereen heeft een platte tv, dus ik wil er ook een; iedereen heeft een mobiel met internet, dus ik ook, etcetera).
Groeten,
Jonneke (zonder platte tv, leningen en met een gedeelde auto; dan maar ouderwets)

Serwe

Serwe

10-09-2011 om 17:48

Sparen

Wij sparen ook. Ik zou geen extra hypotheek lenen om een verbouwing te bekostigen. Misschien dat dit 5 jaar geleden een goede keuze was toen de huizenprijzen nog stijgend waren maar in het huidige economische klimaat lijkt het me heel onverstandig. Zelfs als je zeker weet dat je nog 30 jaar in het huis blijft wonen. Helemaal als je van plan bent binnenkort te verkopen. Nieuwe keukens, badkamers, erkers en dakkapellen leveren inderdaad waarde verhoging op maar die verhoging kan je niet 1 op 1 vertalen naar de verkoopprijs toe. Dat is van zoveel andere dingen afhankelijk.

Ik zou dus gewoon gaan sparen voor deze uitgaven en dan ook alleen als je zeker weet dat je hier gewoon wil blijven zitten de komende jaren. Immers als je van plan bent om binnen 5 jaar te verkopen heeft het vervangen van een erker over 3 jaar ook weinig zin meer.

Zelf sparen wij voor al onze uitgaven. Daarnaast zijn we gewoon zuinig. We hebben een oude keuken en badkamer maar die vervangen we niet zolang het functioneert. Wel knappen we wat dingen op.

Je kan overigens ook heel veel geld besparen met zelf dingen doen. Dat is geen advies wat men mij zou moeten geven want ik hou niet van klussen. Mijn man is er dol op. Als we niet samen zouden zijn dan zou ik ook nooit in dit oude huis zijn gaan wonen waar zoveel aan opgeknapt moest worden. Ik had gekozen voor een moderne flat of iets dergelijks.

Echter we hebben heel veel geld bespaard door heel veel zelf te doen (we = hij overigens. Ik heb heel zelden wat gedaan op dit gebied). Zo heeft man vorig jaar de keukenkastjes vervangen die niet zo mooi meer waren. Ik weet niet wat het ons heeft gekost maar man heeft alles zelf gedaan dus we waren alleen de kosten van het materiaal kwijt. Dus hout en verf en wat schanieren... Je kan zo echt heel veel geld besparen en toch van alles verbouwen. Zelf dingen kunnen doen werkt erg kostenbesparend.

Verder sparen we gewoon voor alles. Dat houdt inderdaad in dat we geen LCD televisie hebben of hoe dat maar heet maar nog zo'n vierkant bakbeest. Dat we geen nieuwe auto, keuken en badkamer hebben. We moeten gewoon keuzes maken op dat gebied.

Dat ons huis er zo mooi uit ziet is dan ook vooral te dank aan het enthousiasme van man en oudste zoon voor klussen en niet zozeer aan het feit dat we er heel veel geld aan uitgeven.

liora

liora

10-09-2011 om 18:12

Leerzaam

Wat een leerzaam draadje is dit!

Ik heb ooit een doorlopend krediet afgesloten, dat had ik bijna afgelost, toen verhuisde ik en heb ik het zelfs nog verhoogd.
En toen was ik het zat! Ik heb de laatste jaren alleen maar afgelost, dit jaar zelfs extra afgelost, en als ik in dit tempo doorga, is het september volgend jaar afgelost. En dan ga ik dus sparen, klein buffertje opbouwen!

Liora

De duivel en de grote hoop

Tja, ik weet ook niet hoe ons dat lukt. Maar na 32 stuks gebak, 52 stuks minigebak, tien haringen, een zalmzij, twee makrelen, 2 stokbroden, 1 zak pinda's en een zak chips, 1 grote gek. worst, 1 leverworst, 1 kg jong belegen in blokjes, 1,5 liter cola, 1 liter tonic, 5 liter wijn, een krat bier en 4 thermoskannen koffie, hebben we deze dag toch met winst afgesloten.
Schilderij verkocht.
De duvel schijt altijd op de grote hoop, sprak mijn oma al.
Groet,
Miriam Lavell (nog lang niet jarig!)

Manda Rijn

Manda Rijn

10-09-2011 om 22:59 Topicstarter

Aangezien ik nu weer ben afgewezen en functies in mijn branche nu nihil zijn maar er wel weer wat freelance klussen aan zitten te komen (hoera!) zit ik toch te denken om eens op een ander manier naar dit probleem te kijken.

tot ieders geruststelling, wij hebben 0,0 schulden, behalve de hypotheek die nog steeds lager is dan de waarde van de woning. Ook niet op creditcards, geen leningen etc. Wel een potje spaargeld, erg klein maar het is er wel en aangezien ik dat potje niet wil afbreken stel ik zo'n aanbetaling van de camping (ja dat vond ik onder de gordel) even uit.

En dat potje dat zal niet stijgen zolang ik geen nieuwe baan krijg. Ik ben net opnieuw afgewezen, prachtige functie was het, ik ben regelrecht depressief aan het worden. Ik wil heel graag het huis verder afmaken, iig de dingen die komende 2 jaar moeten.

Kijk, over 2 jaar dan ziet het hier er anders uit, dan zijn de opvangkosten een stuk lager, kost de jongste gewoon in meerdere dingen een stuk minder en zijn we allebei in periodieken weer gestegen.

Misschien moet ik het tot dan gewoon maar uitzingen en als ik toch meer werk of een baan vind dan opnieuw beslissen.

Ik ga opnieuw kijken naar die schuur, misschien kan het toch goedkoper, minder mooi, minder maatwerk (zonde...er lag zoiets moois getekend klaar). En die erker, ja ik ga dit nog even navragen bij een paar collega architecten die weten dat misschien. Ik heb namelijk ook een renovatieprijs liggen van nog geen 1500. Dat scheelt weer 4500 euro. Maar, oud hout op nieuw hout klinkt gewoon in mijn optiek niet goed.

Een keer niet in z-fr op vakantie vind ik moeilijk, scheelt wel 3000 euro, geen week of weekendje weg in de herfst of in mei kan wel, dit jaar niet in mei weg geweest maar door het mooie weer heerlijk hier in de duinen geweest.

Als ik naar onze ouders kijk, vroeger zuinig tot het karige af, die zouden nooit gaan bij lenen, die spaarde en spaarde, met de tent op vakantie, goedkope supermarkt, kleine auto etc.

Tegenvallers

Bij grote tegenvallers bepalen we of we dat zó betalen of half zo en half spaargeld of hoe dan ook.
Pas nog gehad auto helemaal kaduk. Dus nieuwe tweedehandse gekocht. Dat kostte ons een half jaar spaargeld én 2 maanden zeer zuinig leven.Dus is de 30.000 een half jaar opgeschoven
Nieuwe wasmachine is maar 2 maand spaargeld vergeet dat niet. En als je werkloos wordt stel je het sparen gewoon uit en heb je enigzins rust want je weet ik heb nog behoorlijk wat achter de hand.
groeten albana

Doorspoelen naar 4:08


http://www.youtube.com/watch?v=kB4_H8NJ97k

..en ik zweer het, geheel on topic!

altijd maar weer verder willen, dat wilden ze dus 200 jaar geleden ook al!

Oud en nieuw

Dat is het Manda, keuzes maken.
En over deze opmerking:"Maar, oud hout op nieuw hout klinkt gewoon in mijn optiek niet goed."
Je hebt het hier over duurzaamheid. Gaat het na renovatie nog 20 of weer 80 jaar mee? Daarmee gaat het ook over geld en sparen: gewone renovatie geeft je 20 jaar de tijd om te sparen voor vervolgrenovatie.
Weer 80 jaar voelt wel degelijk, maar in feite schiet je dan nu al 4 x renovatiekosten voor, ook voor een periode die zelf niet eens meer meemaakt.
Het gaat niet over renovatie van het Rijksmuseum. Het is maar een huis. Eentje die over 40 jaar misschien sowieso tegen de vlakte gaat wegens nieuwe plannen van de provincie.
Niet depressief worden hoor. Wel nuchter. Je legt de lat te hoog. Die mag wat naar beneden. En dan is alles ineens meegenomen in plaats van te weinig.
Groet,
Miriam Lavell

Als je het niet kan sparen

Het is vrij simpel, als je het niet kan sparen, kan je het ook niet afbetalen. Je kan ook minder sparen. In het verleden spaarden wij 50 euro per maand, tikt ook aan, als je het maar lang genoeg doet.Het duurt alleen langer....Zo ook die lening dan afbetalen. Dan duurt dat járen.....en al die jaren betaal je dus ook rente, dus eigenlijk spaar je dan geen 50 euro, maar 40 euro.
groeten albana

De gok

albana:"Het is vrij simpel, als je het niet kan sparen, kan je het ook niet afbetalen."
Dat klopt. Het is wel gewoon om te denken dat dat afbetalen dan wel komt met de verkoop van het huis. En daar zit eigenlijk de adder: levert dat huis dat meer geleende wel op?
Die vraag wordt steeds relevanter. Het is eigenlijk maar heel kort zo geweest dat al dat geverbouw zich inderdaad in een 1:1 meerwaarde liet zien: Je koopt een huis, leent 100% + de kosten koper + de verbouwing. Zo kon je wel aan 135% komen. En zelfs meer als je na een tijdje nog eens ging verbouwen (2e hypotheek).
De banken interesseren zich niet zo in de vraag of je kunt aflossen. Als je de rente maar kunt betalen. Dus hebben zij steeds stellig beweerd dat die keuken van 20 mille inderdaad de waarde van je huis 20 mille op zou krikken. Inmiddels zijn we op het punt beland dat dat sprookje uit is. Die banken die vinden daar wel weer wat op. Andere leenvormen die niet onder de hypotheekregels vallen. Lenen zal heus nog lukken.
Maar afbetalen wordt een probleem.
Overigens niet alleen voor mensen die veel meer geleend hebben dan hun huis waard is. Ook voor mensen die met pensioen gaan, of bejaarden die in een bejaardenhuis gaan en die met een restschuld zitten.
Een andere stelling gaat bijvoorbeeld over inflatie "aflossen hoeft niet, want als die hypotheek afloopt over 30 jaar, dan is dat geld voor het grootste deel door de inflatie opgegeten."
En dat is een beetje waar. Ik had op mijn vorige huis bijvoorbeeld nog 65 K hypotheekschuld. Een schijntje, in vergelijking met de waarde van het huis en aan rente nauwelijks een gesubsieerde huur.
Maar wie kan er van zijn pensioen zo'n bedrag in een keer aflossen als de hypotheek afloopt? Tegen dat probleem lopen steeds meer (bijna) gepensioneerden aan: Het inkomen gaat alleen nog maar omlaag, de kosten alleen maar omhoog (zorg, aanpassingen in het huis). Dat wordt een veel kariger bestaan dan de meest mensen voorzien hadden.
En dan zijn de mensen die in de komende vijf jaar aan het eind van hun 30 jaar hypotheek komen nog gezegend met een behoorlijke tussentijdse stijging van de prijs van hun woning. Als het verkocht wordt, dan zit er overwaarde op.
Voor mensen die vanaf 2000 gekocht hebben, zal die overwaarde een stuk minder riant zijn.
Het huis dat ik nu heb (uit overwaarde vorig huis gekocht) is minder waard dan de herbouwwaarde.
Groet,
Miriam Lavell

Vic

Vic

12-09-2011 om 10:11

Miriam

Dat verhaal heb je al eerder neergezet, en toen was mijn reactie hetzelfde Soms hebben mensen gewoon een dak boven hun hoofd nodig. Als je niet kunt huren (want niets betaalbaars beschikbaar) en er zijn geen goedkope koophuizen in je regio waar je met een gezin kunt wonen, moet je toch wat. Een aflossingsvrije hypotheek zorgt vaak voor lagere woonlasten (op korte termijn) waardoor je toch een huis kunt kopen waar je gezin in past. Natuurlijk kun je ook de tering naar de nering zetten, maar ik zie me nog niet met twee kinderen in een driekamerwoning zitten (als die er al zouden zijn in mijn woonplaats). Over dertig jaar blijf ik dus met een restschuld zitten van om en nabij een ton. En hoe ik dat tegen die tijd oplos, zie ik dan wel weer. Hoewel, als ik 30.000 in vier jaar spaar moet dat ook wel lukken

Beleving

Vic, ik weet niet op welk verhaal je doelt. Het gaat eigenlijk vooral over beleving.
Je zult de mensen de kost geven die werkelijk denken dat ze helemaal niks meer hoeven te betalen na die 30 jaar. Die het vreselijk oneerlijk vinden dat er nog een schuld is: ze hebben tenslotte zich 30 jaar suf betaald.
Die beleving komt voort uit de adviezen, informatie, mediaberichten van de afgelopen 30 jaar. Daarin is gedaan alsof die restschuld zou verdampen in inflatie, etc.
Vic:"Over dertig jaar blijf ik dus met een restschuld zitten van om en nabij een ton."
Als je dat maar weet en er bij tijds op anticipeert, is er niks aan de hand. Ik heb er op geanticipeerd door mijn huis te verkopen. Natuurlijk hadden wij ook een nieuwe hypotheek voor 65 k kunnen krijgen en de rente daarop kunnen betalen. Maar dan niet ook nog het onderhoud, de energierekening en eventuele trapliften etc, in de verre toekomst.
Je moet toch wonen is een goed argument om niet al te bang te zijn voor hypotheeklasten (je betaalt ook huur tenslotte). Je moet een eigen huis wel zelf onderhouden is weer wel iets om mee te rekenen. Bij huur hoeft dat niet.
Groet,
Miriam Lavell

Primavera

Primavera

12-09-2011 om 13:03

Maar vic

Een aflossingsvrije hypotheek is alleen een oplossing als je huis A) aan het einde van de looptijd tenminste die hypotheek nog waard is je er kopers voor kunt vinden.
In geval van A+B heb je in feite een huis gehuurd voor de onderhoudskosten (ongeveer 400€ in de maand volgens Miriam). Dat kan inderdaad goedkoper zijn dan huren.
Als echter de waarde van het huis daalt zorgt een aflossingsvrije hypotheek er in feite voor dat je ieder jaar dieper in de schuld komt te zitten en ik heb het idee dat mensen dat vaak niet zo door hebben.
Dan kan je wel gaan sparen om dat gat later op te vangen, maar aangezien de rente over sparen altijd lager is dan de rente over lenen zal gelijk tijdens de looptijd een stuk van de hypotheek aflossen rendabeler zijn.
Beleggen kan wel eventueel een hoger rendement geven dan de rente op lenen, maar is weer een stuk riskanter.
Verder is het 'passen' van een gezin in een huis een vrij relatief begrip. Ik denk dat veel mensen gewoon teveel willen en luxe zoals bijv. voor iedereen een eigen kamer als onontbeerlijk zien. Als het moet kan je met veel minder ruimte toe en ja, in deze tijden 'moet' je eigenlijk niet boven je financiele mogelijkheden willen wonen.
Vroeger was een eigen huis een kapitaalvaste investering, die je vrij makkelijk in geval van nood weer om kon wisselen voor geld. Tegenwoordig is een eigen huis helemaal niet meer zo'n zekere investering en moet je maar zien of je het erin gestoken geld er weer uit krijgt als je dat nodig hebt.
Groeten Primavera

Onderhoud...

Primavera:"In geval van A+B heb je in feite een huis gehuurd voor de onderhoudskosten (ongeveer 400€ in de maand volgens Miriam). Dat kan inderdaad goedkoper zijn dan huren. "
Je vergeet de rente Hoewel nu nog aftrekbaar, is het toch bij elkaar een smak geld.
Relevant mbt dit draadje vooral: als je 30 jaar lang onder een aflossingsvrije hypotheek woont en ook niet spaart voor het onderhoud, dan kun je niet anders dan in die periode ontstane overwaarde er bij hypotheken of lenen om dat onderhoud toch te doen.
Dan zit je aan het einde van die 30 jaar met hypotheek die een groter deel uitmaakt van de verkoopwaarde en die dus kwa rentelast ook een hoger bedrag vertegenwoordigt: wel een koophuis, maar toch stijgende woonlasten, net als bij huur. Bovendien dalen tegen die tijd je inkomsten (je carriere raakt uitgeblust) dus extra bijlenen voor onderhoud zit er dan zeker niet meer in.
Dat is de knoop.
Mijn ouders hebben met hun pensioen verkocht en zijn in een gesubsidieerde woning gaan wonen. Door hun pensioen vielen ze in die doelgroep. Ze hadden van hun pensioen niet in dat koophuis kunnen blijven zitten. Om de rente (als je inkomen daalt, daalt het HRA voordeel ook en stijgen de maandlasten dus feitelijk), maar vooral ook om het onderhoud.
Groet,
Miriam Lavell

Tinus_p

Tinus_p

12-09-2011 om 14:56

Primavera-pensioen

Primavera:
"Vroeger was een eigen huis een kapitaalvaste investering, die je vrij makkelijk in geval van nood weer om kon wisselen voor geld. Tegenwoordig is een eigen huis helemaal niet meer zo'n zekere investering en moet je maar zien of je het erin gestoken geld er weer uit krijgt als je dat nodig hebt."
Niet helemaal. Vroeger was een eigen huis een fundamenteel onderdeel van je pensioen. Als je oud was, en niet meer werkte, had je je huis afbetaald en woonde je (bijna) gratis. Het schokkende is, dat juist deze centrale betekenis totaal verdwenen is, en juist is omgezet in het tegendeel: We hebben een pensioen, waar we nog steeds ons huis van betalen.
Verder was een huis traditioneel een langetermijn investering, en op een tijd van 30 jaar doen schommelingen er minder toe -je geld krijg je na die jaren zeker terug.

Primavera

Primavera

12-09-2011 om 16:14

Hangt er van af tinus

Tinus:"op een tijd van 30 jaar doen schommelingen er minder toe -je geld krijg je na die jaren zeker terug."
Dat hangt er maar net van af wanneer en voor welke prijs je het huis gekocht hebt en wanneer je dat geld werkelijk weer nodig hebt. Ik weet van een oudtante van me die vroeger 10 jaar heeft moeten wachten tot haar huis weer waard was wat ze ervoor betaald had. Dat is niet zo erg als je de maandlasten (hypotheek + onderhoud) kan opbrengen, maar wel als je gewongen snel moet verkopen om een één of andere reden.
Verder is die HRA natuurlijk een gedrocht die zorgt dat (duur) wonen je relatief weinig kost op het moment dat je goed verdiend, maar juist relatief duur wordt op het moment dat je slecht verdiend en juist lagere woonlasten nodig hebt. (Wat je niet betaald aan belasting, kun je ook niet aftrekken)
Een aflossingsvrije hypotheek zorgt ervoor dat je verplicht bent om het huis tenminste voor de hypotheekwaarde te verkopen, omdat je anders met restschuld blijft zitten.
De combinatie is dodelijk, want die zorgt ervoor dat aan de ene kant je woonlasten snel te hoog worden als je minder gaat verdienen (en met het ouder worden gebeurd dat over het algemeen vroeg of laat) en aan de andere kant je niet op dat moment snel kan verkopen om de schuld niet groter te maken. Logisch dat veel mensen met deze costructie diep in de problemen komen te zitten.
Bij een hypotheek waarbij je afbetaald heb je dat risico alleen de eerste paar jaar mocht er dan toevallig een waardedaling in de woningmarkt zijn. Daarna heb je zoveel afbetaald dat je in geval van nood ook met erlies kan verkopen. Niet leuk, maar je raakt er niet meer door in de schulden. Bij een hypotheek die niet afbetaald wordt doordat hij aflossingsvrij is en/of er steeds bijgeleend wordt hou je het risico op restschuld 30 jaar lang.
Groeten Primavera

liora

liora

12-09-2011 om 22:39

Vic

Hoi Vic,

Drie kamers met twee kinderen is prima kan ik je vertellen!!

Ik denk inderdaad dat we nogal zijn doorgeslagen allemaal.

Liora

Vic

Vic

12-09-2011 om 23:05

Liora

Het zou misschien wel kunnen, als het echt moet vind je wel een manier, maar mijn kinderen hebben ruimte voor zichzelf nodig. Ze zijn geen beste vriendinnen.

Belle Époque

Belle Époque

13-09-2011 om 01:35

Liora

"Drie kamers met twee kinderen is prima kan ik je vertellen!! Ik denk inderdaad dat we nogal zijn doorgeslagen allemaal."

Speak for yourself. Wees blij dat jij twee gezond functionerende kindertjes hebt.

Belle

Neem het niet te persoonlijk. Op alles zijn uitzonderingen en ja, voor jou is het niet te doen.
Maar als je kijkt hoe NL woonde in de vijftiger jaren dan is het wel ff een vet stuk luxer geworden. Gezinnen waren al blij als ze twee kinderkamers hadden... een voor de meisjes en een voor de jongens! Was meestal niet het geval. Vaak moest een jong gezin nog jaren bij de grootouders inwonen.

Wij woonden met baby op 35 m2, daarvoor jarenlang met zijn 2-en. Riep ook veel verbazing op (Liora, was postcode 1018 .

Les nederigheid

Ik denk dat het niet slim is om een vergelijking met vroeger te maken. Je kunt gewoon met nu vergelijken en dan met wat het bouwen van een huis kost en wat grond kost. Daar ligt het probleem.
Mijn huis heeft een hogere herbouwwaarde dan de marktwaarde. Verklaring daarvoor: het is van oorsprong een goedkope arbeiderswoning, maar inmiddels is het een stadsmonument. Het is helemaal verbouwd naar de hedendaagse normen (super dubbel glas, facetglas in de tussendeuren, ventilatiesysteem, isolatie, overal stopcontacten en contactdozen voor tv, beeldschermen, etc.). En dan natuurlijk: dakpannen die je op bestelling moet laten maken, want ze zijn er niet meer.
Resultaat: herbouwwaarde = 2 x normale nieuwbouwwaarde.
Dat is het soort luxe dat eigenlijk niet kan.
Het type huurhuis (doorzonwoning) waar ik met mijn ouders in opgroeide (mijn ouders betaalden toen 700 euro per maand), staat nu te koop voor 270.000 euro. Dat is na 42 jaar niet eens zo'n enorme stijging. Maar het is wel een huis waar alles nog mee moet: dubbel glas, isolatie, ventilatie, bekabeling, noem al die bouwvoorschriften maar op. Dan zal het dak, de gevel en misschien zelfs het fundament eerdaags ook wel aan een opknappertje toe zijn. Met zo'n huis koop je dus een kostenpost.
Moet je samen flink verdienen om de hypotheek te kunnen krijgen (minstens 2 x modaal), maar het is niet realistisch om te denken dat je daarvan ook al dat opknappen kunt betalen.
De bouwvoorschriften, de bouwprijzen én de grondprijs, zijn in Nederland gericht op dat wat mensen konden lenen. En dat was veel. Die tijd is voorbij, dus moeten die prijzen omlaag. Nederland is rijp voor dat wat in Duitsland al lang bestaat, veel goedkopere bouwmethodes. Maar dat staat er nog niet.
Bovendien is de grond te duur (speculatie van overheid en projectontwikkelaars samen).
P "En hoezo doorgeslagen. Ik ben ook in eengezinshuis geboren, mijn man ook. Wij waren met drie kinderen en allemaal een eigen kamer."
Ja. Maar de meeste mensen, zelfs van jouw generatie, zijn niet in een eengezinshuis geboren (maar op een flat of etage). Die woonvorm is geen 'bestaansminimum'. Zo is dubbel glas, mechanische ventilatie, bekabeling, facetglas, een zwevend toilet, regendouche en een nieuwe keuken dat ook niet.
Ik denk dat aan al dat soort voorzieningen wel wat bijstelling nodig is. Ik doe er althans alles aan om mijn kinderen duidelijk te maken dat zij opnieuw moeten beginnen. Gewoon in een (huur)flat (zoals man en ik ook zijn begonnen). En dan is het nog maar de vraag of de volgende stap nog komt.
Wel grappig trouwens: ik had met mijn ouders ook al een flinke wooncarriere gemaakt. Uiteindelijk woonden we in een nieuwbouwgoudkustje in het Gooi. Toen trok ik bij man in de flat en ik vond het niks. Veel te klein. Wij zoeken naar een koophuis, maar werkelijk, we konden niks betalen (moesten 30% uit eigen zak meenemen!).
Ik kwam pas tot rust toen in de flat naast ons een jong stel kwam wonen. Zij gingen groter wonen omdat ze een tweede kindje kregen.
Dat was een mooie les nederigheid.
Een jaar later vonden we trouwens ons dijkhuis. Voorheen twee woningen. Aan de ene kant had een gezin gewoond met 12 kinderen (op 70m2 woonoppervlak). De jongste (iets jonger dan ik) is nog eens komen kijken hoe het er uit zag.
Groet,
Miriam Lavell

Serwe

Serwe

13-09-2011 om 12:41

Luxe

Een eigen kamer voor elk kind een noodzaak, niet op een flat willen wonen want een tuin en een zolder zijn ontonbeerlijk... wat een luxe allemaal.

Reality check: het hebben van een dak boven je hoofd is al een enorme luxe. Hoe heerlijk is het niet om een eigen plekje te hebben waar je deur achter je dicht kan doen, waar je veilig en warm kan slapen, waar je niet blootgesteld bent alle elementen...

Waarom zouden kinderen niet met z'n tween, drieen of vieren op een kamer kunnen liggen? Waarom zou je jezelf enorm in de schulden steken alleen om een huis met tuin te hebben?

Natuurlijk is dat soort luxe fijn. Natuurlijk is het heerlijk om een mooi huis met een grote tuin te hebben en voldoende ruimte voor alle leden van het huishouden. Mits je het kan betalen.

Verdien je niet genoeg voor zo'n groot huis dan zal je concessies moeten maken op locatie/hoeveelheid kamers/al dan niet een tuin en andere dingen.

Dat is ook helemaal niet zielig of erg. Zolang je een dak boven je hoofd heb dan is er helemaal niks te klagen.

Izar

"Dan kan ik net zo goed zeggen dat ik het doorschieten vind als je in Amsterdam wilt wonen. Zo duur. "

Grijnzzz

Temet

Izar

Het ging me er niet om dat kinderen geen eigen kamer zouden mogen hebben. Vanaf een jaar of zes is dat echt heel fijn, dat weet ik maar al te goed.

Ik heb wel, zonder nou negatief of doemdenkerig te willen worden, het gevoel dat de verwachtingen de laatste jaren tot aan 2008 sky high gingen, en ik denk dat dat niet altijd realistisch is.

Zoals jij al zegt, soms is het de keus tussen locatie óf ruimte. En ik kreeg de indruk dat mensen nu vaak vinden dat ze recht hebben op locatie én ruimte.

En dat kan gaan wringen. Dan krijg je aan-of opbouwen die een enorme restschuld opleveren bij verkoop. Of sowieso een te hoge hypotheek.

Of ze hebben zelfs recht op locatie en ruimte en 4 vakanties per jaar en 2 auto's voor de deur... nou ja, je begrijpt mijn punt.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.