Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Indicatie kosten extra stuk hypotheek?

we willen 25.000 a 30d euro erbij gaan lenen, een extra deel hypotheek op mijn inkomen, geen idee nog of dat gaat lukken, moeten we nog gaan uitzoeken/aanvragen.

We gaan dan 3 dingen laten doen die alle 3 waardeverhogend zullen zijn.

hoeveel aan extra kosten voor notaris, hypotheekverstrekker en taxatie zal op het bedrag er ongeveer bij komen ?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Serwe

Serwe

13-09-2011 om 15:30

Rodebeuk

Dat ben ik inderdaad met je eens. Ik ken ook veel mensen waar het vaak lijkt alsof ze het idee hebben dat ze een soort recht hebben op een huis met en voldoende slaapkamers en een tuin en op een fijne locatie. Die verwachtingen zijn in de jaren 90, begin 2000 fijn gevoedt door de banken. Terwijl het natuurlijk volkomen onrealistisch is dat iedereen zich een fijn, groot huis met tuin op een fijne locatie zou kunnen veroorloven. Dat kan gewoon niet altijd. Bovendien is het ook helemaal niet zielig of erg als dat niet kan. Het is geen recht en het is ook geen falen als je wel op een kleinere flat woont. Niet iedereen heeft nou eenmaal evenveel inkomen of evenveel kansen op een groter inkomen.

Het vervelende is dat er mensen zijn die doen alsof hun een groot onrecht wordt aangedaan als dat allemaal niet mogelijk is. Ik heb toch redelijk wat mensen ontmoet de afgelopen jaren die hun situatie als heel oneerlijk beschouwden.

Een paar jaar geleden in onze vorige woonplaats kregen we nieuwe buren. We woonden toen in een flat. Hele leuke, ruime flats. Echt helemaal niks mis mee. Naast ons kwam een mevrouw wonen met 3 kinderen die net gescheiden was. Ze had via de woningbouw deze woning gekregen. Flat met 3 slaapkamers dus helemaal niet extreem klein. Ze had een vrij laag inkomen dus meer kon ze ook helemaal niet betalen. Ze zat de eerste avond snikkend bij ons in de woonkamer hoe erg het wel was dat ze nu op een flat moest wonen. Ze heeft die martelaarshouding echt heel lang volgehouden. Ze vond zichzelf enorm zielig dat ze nu op 'zo`n kleine flat` zat. Ik kon me daar zo aan ergeren.

Echter die houding wordt wel deels gevoed door de banken en door de verwachtingen van anderen. Ik denk inderdaad dat het goed is dat we ons realiseren dat de economische voorspoed uit de jaren 90 echt de komende decennia niet terugkeert en dat we dus ons leefpatroon echt aan moet passen. Daar hoort ook een bescheiden woning bij die je gewoon kan betalen zonder enorme hoge hypotheken en een enorme restschuld na 30 jaar.

Primavera

Primavera

13-09-2011 om 16:56

P, ongeveer een derde van de bevolking woont in flats, dus zo vreemd is dat niet.
Wij hadden ook de keuze tussen locatie en ruimte en hebben juist voor locatie genomen. Alleen moet je die keus bij ons niet zien als de keus tussen een leuke flat in hartje stad en een ruim huis in de buitenzones. Nee, de keus die wij hadden was dat tussen een ruime goedkope flat in een slechte buurt en een zeer klein eengenzinshuis buiten de stad in een kindvriendelijke buurt.
Als student heb ik al een groot aantal jaren doorgebracht in die slechte flats. Dat was voor een studentenleven prima, maar toen al leek me dat geen fijne plek om eventuele kinderen groot te brengen, als ik zag hoe het grootste gedeelte van de pubers daar hun tijd doorbrachten met op een onbebouwd stuk gestolen brommers en drugs te verhandelen. Nee, dan liever 4 kinderen op een kamer, maar in een buurt waarin buurkinderen en vriendjes het normaal vinden om te leren voor school en te sporten. En dan prijs ik me nog gelukkig dat we een keus hadden. Ik ken ook mensen die het met een klein flatje in een verkeerde buurt moeten doen.
Verder denk ik niet dat je moet kijken naar wat je ouders op het eind hadden, maar naar wat je je kunt permiteren.
Groeten Primavera

liora

liora

13-09-2011 om 20:23

Raar

Wat een rare reactie P! Je reageert zo verbolgen. Het enige wat ik zeg is dat het heel goed kan, twee kinderen en 1 ouder op drie kamers.

En woon ik precies waar ik wil? Lastig te zeggen. Het lijk me ook fijn om wat rustiger te wonen, met tuin of terras, kinderrijk, niet snobistisch.

Waar ik nu woon: het is mooi, gezellig, stedelijk, hele goede scholen, veel sportvoorzieningen, kinderopvang dichtbij, veel winkels en keuke cafeetjes en restaurantjes in de buurt. Kinderen kunnen hopelijk naar een middelbare school vlakbij en kunnen uitgaan in eigen stad en veilig weer naar huis fietsen.
Veel familie in de buurt.

Het is een veilige en schone buurt. Nee ik geloof niet dat ik veel te klagen heb.

Liora

liora

liora

13-09-2011 om 20:23

En belle

Moet ik bij alles erbij zeggen dat ik gezonde kinderen heb? Wat idioot zeg!

Belle Époque

Belle Époque

14-09-2011 om 07:55

Liora

Ik ben nou eenmaal idioot
Of is het idioot om je eigen omstandigheden als De Norm te nemen en dit met een enorme stelligheid te verkondigen? Nee, niet idioot. Wel erg kort door de bocht. En dan kan je dat soort reacties verwachten. Niet alleen van mij, overigens maar blijkbaar spring ik er nogal uit.

Niet teveel op jezelf betrekken

Jemig, wat een schuldbewuste reacties. Dat van teveel willen slaat nadrukkelijk niet per se op burgers die zich voor nop in weelde willen wanen.
Het slaat ook op de overheid die teveel wil verdienen aan grond en die via te fijnzinnige bouwvoorschriften het bouwvakkersgilde aan het werk wil houden. Het slaat ook op woningbouwverenigingen de winst willen maken en projectontwikkelaars en banken die dat nog eens willen verdubbelen.
Alles bij elkaar opgeteld leidt dat tot problemen.
Izar:"Dan kan ik net zo goed zeggen dat ik het doorschieten vind als je in Amsterdam wilt wonen. Zo duur."
Ja. Maar dat is natuurlijk wel waar. Ook in een normale markt met normale grondprijzen etc., zal de ene locatie duurder zijn dan de andere. Uit dit voorbeeld blijkt trouwens juist dat het overwegend _niet_ burgers zijn die teveel willen: de horde is braaf in Almere gaan wonen.
Ik kom uit de Pijp in Amsterdam. Dat was de achterbuurt toen. Nu is het een yuppenbuurt en gaan panden voor miljoenen weg. Dat is allemaal nep. Die panden zijn nog steeds van niet zo goede kwaliteit en hooguit wat opgeleukt met decoratie.
Die decoratie bladdert er binnen de looptijd van een hypotheek vanzelf weer af. Je kunt gewoon niet volhouden dat die panden zoveel waard zijn. Maar het is inmiddels in het belang van de overheid (belastingen, woz waarde), projectontwikkelaars en particuliere bezitters om zo lang mogelijk te doen alsof dat wel zo is.
Groet,
Miriam Lavell

Willen of krijgen

P "Miriam: ik ken echt echt echt bijna geen mensen van mijn leeftijd die in een flat zijn geboren hoor"
Tja, dat kan ik niet helpen
De meeste woningen zijn een flat of een etage of een deel van een pand. Ik ken geen omgeving waar dat niet zo is, behalve het platteland. Maar daar wonen dan weer niet de meeste mensen.
P "Wij hoeven geen kast van een huis en grote tuin (8 bij 5) maar gewoon een eengezinshuis willen is helemaal niet zo gek."
Dat willen niet, het krijgen is wel een mazzeltje. De woningen die er waren (mijn ouders hadden er ook ooit een gehuurd, zie eerder), zijn inmiddels overwegend koopwoning geworden. Ik ken geen nieuwbouwhuurprojecten waar de huur-eensgezinswoningen rijen dik uit de grond worden gestampt. Die waren er wel, ooit.
Groet,
Miriam Lavell

liora

liora

14-09-2011 om 09:53

Belle (ot)

Belle,

Jij slaat gewoon aan op alles wat ik schrijf, en je probeert het altijd zo te draaien dat ik heel bot zonder enige empathie in het leven sta.

Als ik had geschreven dat ik drie kamers te weinig vond voor drie personen, was je waarschijnlijk ontstoken in een tirade dat ik geen ideeeeee heb hoe moeilijk sommigen het hebben financieel, en hoe geweldig van de schrijfster dat zij wel genoegen neemt met minder ruimte, maar dat ik dat natuurlijk niet begrijp omdat ik geen medegevoel heb, denk dat iedereen is zoals ik en me niet kan voorstellen dat sommige mensen anders leven.

Kan je alsjeblieft een andere hobby nemen? Kies even iemand anders uit want ik ben het echt zat!

Liora

Belle Époque

Belle Époque

14-09-2011 om 10:53

Liora (ot)

Dat is onzin. Ik reageer op iedereen (als ik tijd heb) en ik denk echt niet anders over jou. Als ik het met iemand oneens ben laat ik dat weten, ongeacht wie het is. Dat jij dat zo persoonlijk aantrekt dat je er zelfs een aparte reactie aan wijdt, terwijl er ook anderen zijn die het niet met je eens zijn, is absoluut nergens voor nodig. Als jij Miriam, Joyeux, Izar, Rodebeuk, Temet, P, Primavera of wie dan ook was geweest had ik exact dezelfde reactie gegeven.
Dus stop alsjeblieft met de gedachte dat ik het alleen op jou heb gemunt, want dat zie je echt verkeerd. Daar is geen enkele reden voor, dus waarom zou ik dat doen?

Belle Époque

Belle Époque

14-09-2011 om 11:10

Eengezinswoning

Ik ben zelf druk bezig een eengezinswoning te krijgen. Met een laag budget moet je dan wel de tering naar de nering zetten, maar het is niet onmogelijk.
Ik heb me ingeschreven in een dorp, een stuk verderop. Daar kosten oude eengezinswoningen minder dan mijn huidige (nieuwe) driekamerflat. De door ons zo gewenste "ieder een eigen kamer" is daar geen probleem
Natuurlijk kan ik voor een lage huur geen twee-onder-één-kap krijgen. De tuinen zijn wel verrassend groot.

Het is dus vaak wel mogelijk, al moet je wel een beetje out of the box denken. Buiten de Randstad en de grote steden kijken. Nou is er wel een boel afhankelijk van o.a. je werklokatie, dat begrijp ik wel. Maar toch...
Het is het overdenken waard.

Er zijn ook spotgoedkope koopwoningen in het dorp waar ik heen wil. Het soort huis dat ik wil gaan huren staat ook te koop voor rond de 150.000 euro. Bouw uit de vroege jaren zestig, geen grote kamers, maar wie graag een tuin, een zolder en elk een eigen kamer wil, en weinig te besteden heeft, kan daar toch leuk terecht. En zo beroerd is de buurt zélf ook niet, ook al is het geen nieuwbouw en allesbehalve sexy . Toch roepen veel mensen als ze horen dat ik weg wil uit mijn huidige woonplaats: "Hoe kom je er in godsnaam bij om dáár te wonen!" alsof ik ergens in een afgelegen rimboe waar de tijd sinds 1850 stil staat, terecht zal komen!

Hoewel ik dus druk bezig ben hier weg te gaan, is de leefbaarheid absoluut geen reden om uit mijn flat te willen vertrekken. Ik merk te vaak dat "flat" vaak wordt geassocieerd met "asociaal/verwaarloosd/slecht" (zeker als de flat voor de sociale huur is). Natuurlijk is de kans dat je hier modaal en meer niet zo heel groot, maar de mensen zijn bijzonder vriendelijk, we hebben weinig overlast (niet meer dan toen ik nog in een koopwoning in een goede buurt woonde) en de boel wordt goed onderhouden.

Geld uitgeven is vaak keuzes maken. En hoe minder geld, hoe lastiger de keuze kan zijn. Maar absoluut niet onmogelijk

Reiskosten

Belle:"Het is dus vaak wel mogelijk, al moet je wel een beetje out of the box denken. Buiten de Randstad en de grote steden kijken. "
Waarbij je er wel weer rekening mee moet houden dat de reiskosten naar je werk ook een flinke hap uit je budget kunnen zijn. Een auto kost bijvoorbeeld minstens een halve huur in de maand.
Maar als dat niet telt is het het overwegen waard inderdaad.
Overigens zit hier nog een probleem dat ook nog groeiende is. Een vast arbeidscontract krijgen duurt tegenwoordig veel langer. Het ziet er zelfs naar uit dat de komende arbeidsgeneratie (onze kinderen feitelijk) er vrede mee zullen moeten hebben dat ze nooit een vast contract krijgen.
En zonder vast contract geen hypotheek. Of maar een halve. Of een hele dure.
Groet,
Miriam Lavell

Of..........

Miriam schrijft:
"Overigens zit hier nog een probleem dat ook nog groeiende is. Een vast arbeidscontract krijgen duurt tegenwoordig veel langer. Het ziet er zelfs naar uit dat de komende arbeidsgeneratie (onze kinderen feitelijk) er vrede mee zullen moeten hebben dat ze nooit een vast contract krijgen.

En zonder vast contract geen hypotheek. Of maar een halve. Of een hele dure."

Of je moet ouders hebben die het je lenen, of schenken, laten erven of wat dan ook....... of gedeeltelijk voor mij part.
Ook nog een optie. Maar dan moeten je ouders wél enigzins zonder schulden met pesioen/dood zijn gegaan wil dat realiseerbaar zijn.
groeten albana

Lol!

Albana:"Of je moet ouders hebben die het je lenen, of schenken, laten erven of wat dan ook....... of gedeeltelijk voor mij part. "
Nou, dat tikt wel aan zeg, zo naast de studie en het rijbewijs dat sommigen ook willen betalen voor hun kinderen.
Groet,
Miriam Lavell

Ja,ja

Ik denk eerlijk gezegd ook dat ik een paar leuke reisjes naar verwegie-stan zo na mijn pensioen en dan wel graag super-de-luxe want m'n botten doen dan zeer, ook leuker vind.
Die blagen zoeken het maar lekker uit!
groeten albana
(wie weet erven we zélf nog wel bóven verwachting..doen we lekker én én)

Serwe

Serwe

14-09-2011 om 12:56

Belle

Jouw kinderen kunnen misschien echt niet samen op een kamer maar dat is natuurlijk wel een hele uitzonderlijke situatie. 99% van de kinderen kan heel goed met broertjes of zusjes samen op de kamer slapen. Ze vinden het misschien niet altijd leuk maar het kan wel. Op elke regel zijn uitzonderingen. Echter als Liora schrijft dat 1 slaapkamer voor 2 kinderen prima kan dan is dat in 99% van de gevallen gewoon zo. Natuurlijk zijn er op alles uitzonderingen te bedenken maar dat is zeldzaam juist omdat het uitzonderingen zijn.

Als ik bijvoorbeeld schrijf ergens dat een kind van 6 prima 1 km naar school kan lopen dan bedoel ik daar uiteraard niet mee dat een kind zonder benen of met een ander handicap dat ook zou kunnen. Dat lijkt me logisch. Ik heb zelf ook een kind met een handicap en ik kan dat kind niet als standaard nemen voor wat de meerderheid van de kinderen wel kan.

Serwe

Serwe

14-09-2011 om 13:00

Natuurlijk is er niks mis mee om een eengezinswoning te willen & als je die kan huren/kopen is dat natuurlijk heel fijn. Het enige wat ik bedoel is.

1) pas je wensen aan op je budget. Wees realistisch.
2) het is niet erg als je in een kleine woning woont, in een huis zonder tuin of in een flat. Dat is niet zielig. Niemand heeft recht op een eengezinswoning. Kan je het betalen of komt er een huurwoning vrij prima maar het is geen mensenrecht om een eengezinswoning te hebben. Ik bedoel ook niemand hier hoor maar ik heb in mijn omgeving wel wat mensen gekend die zichzelf toch wel erg zielig vinden omdat ze maar op een flat wonen of een klein huis hebben & die het belachelijk vinden dat ze nog eens 7 jaar moeten wachten op een ruimere huurwoning. ik denk dat die mensen een erg onrealistisch beeld hebben van de huidige economie en huizenmarkt.

Manda Rijn

Manda Rijn

14-09-2011 om 13:10 Topicstarter

Zo ik ben inmiddels flink aan het schrappen

en tot de fijne conclusie gekomen dat de erker ook voor 750 gerenoveerd kan worden, dus voor minder dan de helft dan ik had liggen. De timmerman kwam op mij wel professioneel en ervaren en betrouwbaar over, dus misschien moet ik daar maar op vetrouwen. Geen idee hoe lang hij dan nog mee gaat maar misschien wel nog 10 jaar, de minimum tijd dat we nog in dit huis willen wonen. Zo dat scheelt weer enorm al is compleet vervangen beter. Dus ergens volgende maand laten we dat doen en dan lakken we hem zelf.

De schuur blijft helaas wel zo duur, scheelde maar een paar honderd met de maatwerk offerte die ik al had liggen versus prefab en aansluitingen op het huis waar we niet aan ontkomen. Als we zuinig aan doen dan kan dat volgend jaar misschien wel, misschien dan toch maar weer 2 weken vakantie Z-fr ipv de 3 die we graag willen.

En dan nog de zolder, wellicht toch een verhoging van de hypotheek maar dan niet met 30 maar met minder, ik denk zo'n 15d. De dakkapel achter kan nog wel blijven zitten (hij is heel lelijk met een kunststof kozijn en ramen) als de aftimmering aan de binnenkant wel vernieuwd wordt (nu oude plankjes die krom getrokken zijn). niet mooi maar met alleen 1 nieuwe dakkapel aan de voorkant lukt het ook.

Zo door dus wat te rekenen en veel te schrappen zit ik nu op een bedrag van rond de 15.000 ipv 30.000 wat we dan moeten lenen. En dan leggen we geen parket op de verdieping maar houden we het huidige fineerparket wat er nog maar 3 jaar ligt (vinden we nu minder mooi dan toen we het hebben gelegd) en wat we op zolder wilden gaan leggen, maar dan komt er op zolder iets goedkoops.

mooi, ik vind 15000 extra lenen of via hypotheek of op een andere manier wel een ok bedrag voor over 2 jaar. Misschien redden we het voor een groot gedeelte wel door meer geld te sparen.

dus schuur en erker renoveren zelf, geen nieuw parket, slechts 1 ipv 2 nieuwe dakkapellen en dan over een kleine 2 jaar eens zien hoeveel we dan weer in de pot hebben.

jeltje

jeltje

14-09-2011 om 13:31

Belle (o.t.)

Ik vind de reactie:

'Speak for yourself. Wees blij dat jij twee gezond functionerende kindertjes hebt.'

eerlijk gezegd echt geen neutrale opmerking, en ook niet te vergelijken met hoe anderen op Liora's posting reageerden. Natuurlijk is zij blij dat ze 2 gezond functionerende kinderen heeft. Maar mag je dan niets meer zeggen? Zie ook Serwe's reactie: er zijn nu eenmaal meer gezond dan ongezond functionerende kinderen, dus dan mag je best de opmerking maken dat dat best gaat in een 3-kamer appartement.

Ik vind het echt vrij onaardig tegenover Liora, en inderdaad valt me dat vaker op.

J

Belle Époque

Belle Époque

14-09-2011 om 13:57

Nog één maal dan...

Ja, ik kan af en toe fel uit de hoek komen. Maar het is niet zo dat ik dat bij de één wel (of meer) doe en bij een ander niet (of minder).
En ja, het had achteraf misschien iets genuanceerder gekund, wat dat betreft is het jammer dat we geen editknoppen hebben voor snelposters met iets te impulsieve reacties (mea maxima culpa)
Maar dat ik het speciaal op Liora gemunt heb is echt onzin.

De zolder

Dan maar weer terug naar waar het allemaal om ging...
Die verbouwing, je hebt al aardig 'geschraapt'. Erker is minder (zo weinig?Tjee !!! Ik wíl óók een erker! En wel nu météén )) en ook schuur is aan alle kanten bekeken.
Oke nu zolder nog zien onder budget van nu uit te krijgen?
Wat dacht je van een nieuw draadje in 'huis,tuin,keuken' met advies gevraagd i.v.m. goedkoper verbouwen van zolder? Wie weet zijn de 'plankjes' wel zo te betimmeren met gipsplaten of nadat ze verwijderd zijn? En kan je na wat uitleg zelf een muurtje zetten? (Kan ook met gipsplaten, hoef je geen bouwvakker voor te zijn Wie weet met wat voor lumieuze ideeën onze forumgenoten komen?
Houd je misschien zelfs nog geld 'over' om die lelijke dakkapel te vervangen!
Kan ik het overschot dan lenen, want ík wil die erker!
groeten albana
(die nu moet werken dus ook man niet kan overtuigen van dit raadselachtige verlangen dat opkwam )

Tirza G.

Tirza G.

14-09-2011 om 16:52

Heeeee (ot)

Als jij Miriam, Joyeux, Izar, Rodebeuk, Temet, P, Primavera of wie dan ook was geweest had ik exact dezelfde reactie gegeven.

---En waarom sta ik er niet bij eigenlijk?

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

14-09-2011 om 16:54

P -vinexwijken

20% huur? Da's dus 80% koop. De wijk waar ik woon, is begin jaren 70 gebouwd. Was 90% huur, 10% koop. De twee nieuwe wijken die nu worden gebouwd aan de randen van mijn woonplaats, zijn 80% koop en 20% huur.
Da's toch wel effe een verschil.

Tirza

Belle Époque

Belle Époque

14-09-2011 om 17:34

Tirza (ot)

Wees gerust, ook jij telt mee

Manda Rijn

Manda Rijn

14-09-2011 om 17:41 Topicstarter

Albana

alleen de nieuwe dorpels, 2 stukken staande delen en 1 nieuw raam, dat is 750 euro. De hele erker vervangen was 6000, maar helaas, helaas (baal er wel van, helemaal is gewoon beter.... zucht).

trouwens je kan op elk huis met een vensterraam een erker laten bouwen, kost je iets van 15000 euro, open breken, stukje muur metselen, kozijnen en ramen.

Tirza G.

Tirza G.

14-09-2011 om 22:58

Lol p

Wat een heerlijk overzichtelijk leven. De huizen aan de óverkant, dát is koop.

Tirza (die blij is dat ze niet aan de overkant woont. Ofzoiets).

Mmm dan toch maar niet........

Toch wel duur....en dat voor een erker. En wij hebben het hele achterkant al bestaand uit 'raam' dus ook een beetje overdreven.
Maar die zolder, dat is écht véél geld.......voor een zolder. Ik begrijp dat je er 2 kamers wil maken??? Ik weet zeker dat dat bedrag nog héél wat omlaag kan....
Onze zolder was al betimmerd,dus kant en klaar....Weliswaar 1 kamer, maar wel een balzaal-kamer. Die oudste nu in bezit heeft. Maar hiernaast hebben ze de zolder verbouwd tot 2 kamers+badkamer en dat heeft heel wat minder gekost. Daarvan was het duurste onderdeel het aanbrengen van de leidingen boven en het plaatsen van 2 dakkapellen. En nog zaten ze ónder jouw budget.....
Ik weet het preciese budget niet meer, maar het was volgens mij ónder de 10.000 euro. En jij praat niet eens over een badkamer boven dus ga ik ervan uit dat dat er niet bij in zit.(Zal ik morgen buurman even vragen, dan zie ik hun???)
Even zien, dat ging ong. zo:
Buurman en mijn man en nog wat kenissen hebben de gaten voor de leidingen geboord (aangegeven door installateur, waar die moeten komen) in het beton. Idem hebben ze het dak verwijderd op de plek aangegeven door dakkappelen-meneer.Daarna zijn installateur en dakkapellenmeneer begonnen met hun werk. Daarna hebben buurman+hulptroepen de troep verwijderd die zij hadden laten liggen.De boel leeggehaald, aangeveegd, 'vloerschoon' zeg maar.
Daarna hebben ze gezamelijk met gipsplaten aftimmering gemaakt en muurtjes gemaakt (alles met gipsplaten) kozijnen voor de deuren, deuren geplaatst. Daarna is de tegelzetter geweest. Kraantjes heeft buurman zelf gedaan, pot voor toilet ook en laminaat gelegd.
Klaar was buurman.
groeten albana

Doorgeschoten

Manda:"De hele erker vervangen was 6000, maar helaas, helaas (baal er wel van, helemaal is gewoon beter.... zucht). "
Kijk, en dat vind ik nou doorgeschoten. Helemaal nieuw is vooral beter voor de bouwsector.
Albana:"Maar die zolder, dat is écht véél geld..."
Ik begrijp dat de rest niet uit alleen maar de zolder bestaat. Vervangen van een dakkapel én een nieuw te plaatsen schuur.
Nu weet ik niet of die nieuwe schuur een oude vervangt (als dat zo is dan kan vervangen van de rotte delen nog een flinke besparing opleveren), maar een nieuw bouwseltje loopt al snel in de papieren.
Het kan niet voor minder.
Groet,
Miriam Lavell

Manda Rijn

Manda Rijn

15-09-2011 om 13:40 Topicstarter

Doorgeschoten

dat vind ik niet, ik vind 90% van de huizen die mensen zelf verbouwen er niet uitzien, de knulligheid straalt er van af.

Tering naar de nering

Manda:"ik vind 90% van de huizen die mensen zelf verbouwen er niet uitzien, de knulligheid straalt er van af."
Tja, dat mag natuurlijk, maar die mensen geven toch 400 euro gemiddeld per maand uit aan dat opgeknap. De lat voor het afwerkingsniveau nog hoger leggen, zou het helemaal onbetaalbaar maken.
Omgekeerd is die 90% best tevreden met wat ze hebben waardoor een nog hoger afwerkingsniveau zich juist niet vertaalt naar meerwaarde van de woning.
Die optelling bij elkaar maakt dat je op je vingers na kunt tellen dat je voor dit afwerkingsniveau niet bij de hypotheekbank moet zijn. Dat moet uit de eigen spaarpot. Net als merkbroeken, zijden sokken of dure onderbroeken.
Groet,
Miriam Lavell

Mmm knulligheid

Nou een beetje heb je daar wel gelijk in......In de periode dat wij huizen keken, hebben we ook 'projecten' gezien waarvan je in de kamer ervoor al kon zien dat het 'eigen knutselaarij' was.
Maar aan de andere kant zijn sommige onderdelen van het onderhoud van een huis weer zó eenvoudig en simpel en de kosten om het te laten doen weer zó hoog, dat het gewoonweg geen rendement oplevert, dat je er eigenlijk alleen maar dik op verliest.
Daarom ben ik voorstanden voor een combinatie. De onderdelen die écht ingewikkeld zijn en eventueel erg ontsierend kunnen zijn laten doen door een vakman, de onderdelen die vrij eenvoudig zijn zelf doen.
Een vakman zal je nooit uitzichzelf daar een voorstel voor doen. Die calculeert gewoon ál het werk erbij in.
Inclusief voorwerk, inclusief troep opruimen, inclusief afvoer matriaal etc.etc.
Daar kan je over onderhandelen.
Neem een tegelzetter. Die maakt een offerte, inclusief oude tegels verwijderen (kan je zelf zonder dat je dat ooit ziet),inclusief afvoeren van die oude tegels en veegschoon maken (kan je natuurlijk zelf) inclusief voorstrijken (kan je zelf), inclusief nieuwe tegels naar boven brengen (tuurlijk zelf), inlcusief mengen etc.etc., inclusief tegels erop zetten, inclusief invoegen en dan als laatste nog alles weer schoonmaken (kan je ook zelf).
Alleen die 3 onderdelen die écht cruciaal zijn laat je door een vakman doen. Al die andere dingen verdwijnen toch onder die nieuwe tegels dus zelfs met een beetje knullerigheid zal niemand dat zien.
Scheelt in iets als 75% van de kosten.
Want zo'n vakman betaal je per uur. Het vergt wel een beetje goede planning en afspraken maken. Je moet precies weten wanneer vakman weer komt om op tijd de oude tegels eraf te hebben natuurlijk. Maar met een beetje goed overleg is dat best te doen.
De laatste verbouwing waarbij ik er met de neus bovenop zat was die bij de buren. Vakman tekent op zolder precies af waar dakraam moet zitten en zegt volgende dag terug te komen voor plaatsing. Man en buurman verwijderen dak, isolatie en pannen op precies die plek die vakman heeft aangegeven, doen er zeil over, voeren de troep af en volgende dag moet er alleen nog 'geplaats' worden en vastgemaakt en afgewerkt. Dat laatste natuurlijk allemaal door vakman. De rafelige randjes in de balk die man gezaagd heeft verdwijnen allemaal onder de keurige afwerking van vakman.
Scheelt wel een heleboel geld. Snel verdient voor een amateurtje.
Knulligheid zie ik vooral terug in mensen die zelf proberen ook de afwerking te doen (wat ze niet kunnen) zelf gelegde tegels zie je zó van afstand zelfs al. Ze liggen schots en scheef en als je erop loopt voel je al dat de boel enigzins ongelijk ligt. Of vreselijk ongelijke kitrandjes of wiebelige badkamerwandjes die niet waterpas staan.....
Nee zoiets zou ik ook beslist niet willen. Dan zou ik nog liever wat langer met het oude doen om te sparen voor die vakman.
groeten albana

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.