Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Phryne Fisher

Phryne Fisher

16-06-2019 om 19:18

Individueel keuzebudget


Fanny

'Dat betalen hoeft niet een jaar achteraf, maar kan ook een maand achteraf zijn. Dan heb je dus één maand geen toeslagen en gaat het de maand erna in.'

Ook dat lost toch niets op? Of verwacht je dat mensen elke maand hun inkomen doorgeven en de belastingdienst elke maand gast uitrekenen hoeveel ze krijgen? Want de ene maand hebben ze vakantiegeld, de andere maand onregelmatigheidstoeslag.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

19-06-2019 om 08:06

goh...

"Nou Knurf, ik denk dat veel mensen die toeslagen ontvangen het niet allemaal precies kunnen narekenen en controleren of ze misschien niet te veel krijgen."

Veel mensen? Een grote groep?

Waar komt toch het idee vandaan dat de meeste mensen met een laag inkomen dom zijn?

Ja, er is een groep die het niet kan overzien en er niet mee kan omgaan. Maar stop eens met praten in termen als "veel mensen". Het valt me sowieso op de laatste tijd hoe negatief hier wordt geschreven over mensen die lagere inkomens hebben, of erger nog, een uitkering.

En het niet stilstaan bij je toeslagen is niet alleen voorbehouden aan de zogenaamd domme mensen met hun lage inkomen. Ik ken genoeg goed opgeleide mensen die recht hadden op toeslagen (ook kinderopvangtoeslag valt er onder) en er totaal niet bij stil stonden dat die nieuwe leuke goedbetaalde baan van invloed was op je toeslagen en vervolgens lelijk de mist in gingen.

Emmawee

Emmawee

19-06-2019 om 10:28

Niet dom

Je hoeft niet dom te zijn om geen overzicht te hebben over je financiële situatie. Ik word er steeds beter in, door schade en schande, maar was lange tijd slechts zeer globaal op de hoogte. En mijn man (zeker niet de domste van ons twee) weet er nog minder van.
En ja, zo bleken wij een paar jaar terug ook teveel toeslag te hebben ontvangen omdat we 'opeens' teveel verdienden. Dat was best een tegenvaller.

domme mensen

"Waar komt toch het idee vandaan dat de meeste mensen met een laag inkomen dom zijn?"

Laten we nou niet politiek correct gaan doen. Intelligente mensen hebben vaak een hoge opleiding waarmee ze meer kans hebben op een goedbetaalde baan en als ze die niet vinden op een minder goed betaalde baan waarvoor minder scholing nodig is. Een arts kan dus vakken vullen bij Albert Heijn, maar een vakkenvuller kan niet zomaar als arts aan de slag als hij even geen baan bij een supermarkt kan vinden. Dit is een gechargeerd voorbeeld, dus ga alsjeblieft niet als betogen dat een arts in de praktijk nooit zal worden aangenomen als vakkenvuller, dat snap ik ook wel.

Ik heb ook niet beweerd dat de meeste mensen met een laag inkomen dom zijn, ik durf wel te beweren dat veel mensen met een hoog inkomen beter geschoold zijn.

Minder scholing = dom?

Dus alleen mensen met voldoende scholing zijn in staat om met geld om te gaan? En alle hoogopgeleiden met schulden dan?

Triva

Triva

19-06-2019 om 17:29

nee fanny

'Daarom moeten toeslagen ook eigenlijk achteraf betaald worden en niet vooraf. '

Toeslagen moeten rechtstreeks naar de zorgverzekering of verhuurder gaan.

V@@s

V@@s

19-06-2019 om 17:34

wat lost dat op

dan heb je met het huidige systeem nog steeds een naheffing als er teveel betaald is

Triva

Triva

19-06-2019 om 17:36

vaas

Dan heb je in ieder geval geen toeslagen in een bodemloze put gegooid.

Die keer dat een gemeente per ongeluk heel veel meer geld had uitgekeerd aan uitkeringsgerechtigden was dat geld ook foetsie omdat het in een bodemloze put kwam: men stond rood dus de bank pikte het in en alle schuldeisers

Vraagbaak IKB?

Ik kwam dit forum tegen en geef dit topic even een kick door jullie hulp te vragen.

Mijn vrouw heeft sinds dit jaar een IKB en we weten wat we daar mee willen, maar waar kun je terecht met je vragen? Mijn vrouw heeft wel eens via haar werkgever contact gehad met iemand die haar vragen zou beantwoorden. Die dame zei, "ik pak er even de brochure bij". Dat kunnen we zelf ook, maar onze vragen kregen we via die brochure, en dus ook die dame, niet beantwoord.

Is er ergens een punt waar je met al je vragen terecht kunt?

Bij voorbaat dank voor jullie hulp.

Flavia

Flavia

03-11-2020 om 13:33

Nee,

zo'n keuzebudget wordt per bedrijf/ CaO afgesproken, daar zijn geen algemene regels voor en daardoor ook geen algemene vraagbaak.

Dat zal bij de meeste bedrijven via personeelszaken lopen of via de salarisadministratie.

vlinder72

vlinder72

03-11-2020 om 13:39

Intranet

Niet elke IKB is hetzelfde. Het is niet iets algemeens waarmee alle Nederlanders hetzelfde kunnen doen.

Op het intranet van mijn werk staat een link naar HR Selfservice en als ik daar naartoe ga dan kan ik iets doen met het individueel keuze budget zoals vakantiedagen kopen, uit laten betalen, fiets kopen, sportabonnement. Veel keuzes heb ik niet. Opleidingen gaan weer uit een andere pot.

Wat niet gebruikt wordt van het IKB wordt uitbetaald aan het eind van het jaar maar ik heb ook bij een werkgever gewerkt waar het IKB juist elke maand werd uitbetaald tenzij je het ging reserveren. Mijn huidige werkgever doet het juist weer precies andersom .

Voor vragen zou je bij HR moeten zijn. Of misschien een vakbond. Of kijken waar je je keuzes kan doorgeven en eens alles openen en bekijken.

Hartelijk dank

voor de reacties.

Natuurlijk, helemaal niet bij stilgestaan dat dat per bedrijfstak kan verschillen.

We weten wat we willen. Mijn vrouw koopt het maximaal aantal vakantiedagen elk jaar en dan kan ze die tijd voorafgaand aan haar (vervroegd) pensioen opnemen. Je praat dan over ca. een jaar.

Alleen zouden we enkele dingen opgehelderd hebben. Daarover is dus contact geweest met personeelszaken, maar als de "expert" dan de brochure er bij moet pakken om onze vragen te beantwoorden weet je al genoeg.

vlinder72

vlinder72

03-11-2020 om 14:51

Pas op

Mijn gekochte vakantiedagen hebben een beperkte geldigheid. Volgens mij 1 jaar. Je kan ze dus niet opsparen maar ook dat zal vast per werkgever anders zijn

Flavia

Flavia

03-11-2020 om 14:57

Ook dat verschild

bij ons geld dat gekochte dagen ook binnen 5 jaar opgemaakt moeten worden.
Vakantie wordt heel belangrijk gevonden om weer op te laden, daarom kun je ze kopen.
Als je eerder met pensioen wilt kun je gebruik maken van een vroegpensioen regeling.

Voor zover

we begrepen hebben zit er geen beperkte houdbaarheid op de gekochte vakantiedagen.

Voor opladen is het niet echt nodig. Ze werkt parttime en heeft ook nog eens 11 weken vakantie per jaar.

Het is al de bedoeling gebruik te maken van de vroegpensioenregeling. Maar als je door gekocht verlof nog eens ca. 1 jaar eerder kunt stoppen is dat natuurlijk meegenomen. Tijdens dat jaar blijf je gewoon in dienst en gaat alles, o.a. pensioenopbouw, normaal door.

Dit zijn dingen waar we graag duidelijkheid over zouden krijgen:

1. Tijdens opgenomen IKB verlof ziek, ontslag, overlijden, arbeidsongeschikt. Wat dan?
2. Gaat opbouw compensatieverlof tijdens IKB verlof door?
3. Heb je tijdens IKB verlof ook gewoon weer een IKB budget?
4. Indien ja, kan dan nieuw gekocht IKB verlof achter het reeds opgenomen IKB verlof geplakt worden?
5. Kan er bij het maximaal gespaard verlof berekend worden hoe dat dat er in de praktijk uit komt te zien m.b.t. opnemen. Incl. eventueel bijkomend verlof (punt 4).

Ik begrijp dat dit heel persoonlijk is en afhankelijk van welke CAO geldt.

Inderdaad

"onbeperkt" houdbaar. Dat betekent tot pensioen, ontslag, overlijden. Hoor ik net van mijn vrouw.

Daarom is dit zo geschikt om vroeger te stoppen met werken.

Deze tekst gekopieerd:

"Vervalt IKB-spaarverlof?
Nee, IKB-spaarverlof vervalt niet. U spaart IKB-uren op in uw IKB-spaarverlof. Uitbetaling van IKB-spaarverlof is niet mogelijk. Dit gebeurt alleen bij ontslag of overlijden. Maximaal kunt u 1800 uur verlof sparen bij een arbeidsduur van 36 uur. Heeft u een totaal verlofsaldo (wettelijke vakantie-uren, overwerkverlof en IKB-spaarverlof) dat hoger is dan het maximum van 1800 uur? Dan betaalt P-Direkt deze uren aan u uit."

Flavia

Flavia

03-11-2020 om 15:52

rato

zou het nog kunnen zijn dat het maximale verlof gekoppeld is aan je totale arbeidsduur?

dus dat je bij 1 fte 1800 uur mag hebben maar bij 0.5 fte maar 900 uur?

Dat klopt.

Het is gekoppeld aan het aantal uren in je contract. Maar dat maakt niet uit. Als je 40 uren werkt en je mag maximaal 1800 uren kopen is dat hetzelfde als dat je 20 uren werkt en je mag dan maximaal 900 uren kopen.

Pluis

Pluis

03-11-2020 om 16:44

Had je hier al gekeken?

https://www.p-direkt.nl/informatie-rijkspersoneel-2020/financien/salaris/individueel-keuzebudget-ikb
Volgens mij worden daar al je vragen beantwoord.
Overigens moet de manager van je vrouw ermee instemmen. Nu moet hij/zij van goede huize komen om het tegen te houden, maar ze moeten natuurlijk weten dat je vrouw de intentie heeft om heel veel eerder dan de pensioendatum uit dienst te gaan. Dat moet ze zelf schriftelijk aankaarten.

Bij ontslag/overlijden worden de uren uitbetaald. Als je ziek wordt pas je de aanvraag aan (dus dan schuif je het verlof op). Dat geldt dan ook voor arbeidsongeschikt, denk ik. Maar waarschijnlijk kun je dan ook afspreken het verlof gewoon door te laten lopen.
Tijdens IKB-verlof bouw je weer nieuw verlof op. Zie hier: Tijdens het opnemen van gekregen IKB-uren krijgt u uw maandkinkomen doorbetaald en bouwt u dus ook IKB op. Als u gekochte IKB-uren opneemt, wordt uw salaris per uur doorbetaald en bouwt u daarover IKB op.

Maar hoe het eruit gaat zien moet echt iemand met verstand van zaken voor je doorrekenen.

Hebben we al eens gekeken.

Toch bedankt voor de tip. Niet alles is ons na het lezen duidelijk.

Mijn vrouw heeft een contract voor 32 uur, maar ze heeft gekozen om 10% daarvan niet uit te laten betalen. Ze wordt dus voor 28,8 uur betaald. 3,2 Uur ontvangt ze als compensatieverlof. Met welk aantal uren wordt er nu voor IKB gerekend? Dat is ook een ding waar we nog geen antwoord op hebben.

We kunnen ook niks vinden over hoe het met haar compensatieverlof zit. Ze krijgt dus 3,2 uur niet betaald. daar krijgt ze (compensatie)verlof voor. Gaat dat tijdens opgenomen IKB verlof door?

Niemand kan haar verbieden vervroegd met pensioen te gaan. Daar hoeft ze geen toestemming voor te vragen. Zij kan vanaf haar 60e aanspraak maken op vervroegd pensioen, daar heeft ze geen toestemming voor nodig. Met het maximum aan IKB verlof dat ze gespaard heeft kan ze op haar, ongeveer, 59e stoppen. Daar moet ze wel toestemming voor hebben. Hoewel dat ook weer betrekkelijk is. Ze kan natuurlijk altijd ontslag nemen op haar 59e en het IKB verlof laten uitkeren. Dat is een hoger bedrag dan waarvoor ze de uren gekocht heeft. Ze loopt dan wel o.a. een jaar pensioenopbouw mis.

Ze heeft overigens op haar werk al over haar plannen gesproken. Er werd een beetje lacherig op gereageerd omdat dat nog zo ver weg is. Toch is dat niet zo heel ver weg. Ze is nu 45,5. Je praat dus over een periode van 13,5 jaar. In die periode moet dat maximum aan IKB verlof bij elkaar gekocht worden.

We praten onderling overigens ook over het feit of met 55 jaar stoppen haalbaar is. Daar zijn we serieus mee bezig. Zelf ben ik bijna 21 jaar geleden gestopt met werken. Ik heb geen inkomen, ik teer dus op niemands zak . Ik ben bijna 13 jaar ouder en we zouden het prettig vinden samen van onze "oude dag" te genieten.

Alles natuurlijk

bij leven en welzijn 😊.

Pluis

Pluis

03-11-2020 om 20:06

Sjonge

Dat je nu al zo bezig bent met stoppen met werken. Alsof je je tijd uit moet zitten. Ik ben bijna alle dagen blij dat ik naar mijn werk kan, ik doe niks spectaculairs maar ik doe het vele malen liever dan thuis zitten. En ik wil nu genieten van mijn geld en mijn kinderen daarvan mee laten genieten. Dus nu zoveel uitgeven of niet nu incasseren om dat over zoveel jaar te kunnen innen, nee, zo zit ik niet in elkaar. Dat is trouwens iets anders dan nu mijn zaakjes niet op orde hebben hoor. We hebben een flinke buffer, man spaart in zijn eigen bedrijf voor zijn oude dag en we hebben allebei pensioen opgebouwd en doen dat nog. Dus wij hoeven straks echt niet op een houtje te bijten. Maar ik leef nu, straks wellicht niet meer. Dus ik wil vooral nu genieten. Binnenkort laten we het huis grondig opknappen, er komt een nieuwe auto en we maken alweer reisplannen voor als het weer kan. We zijn voor de kinderen aan het kijken of we een appartement kunnen kopen voor ze, zodat ze dat van ons kunnen huren voor een normaal gedrag. In onze woonomgeving kom je er als starter echt niet tussen zonder opstapje of een flinke bankrekening.

Maar ieder zijn meug. Als je hier gelukkig van wordt prima natuurlijk. Maar je zult dus echt op zoek moeten naar iemand bij de werkgever van je vrouw die je hiermee kan helpen.

U oordeelt te snel

De titel hierboven wil ik even uitleggen als dat mag.

Wil je het maximum IKB verlof bij elkaar sparen ben je bijna 10 jaar bezig. Dus moet je op tijd beginnen. Zeker als ze over 9,5 jaar zou willen stoppen. We hebben de middelen om nu al in 1 keer dat maximum te kopen, maar dat mag niet.

We leven volop, echt. We doen alles wat we willen. Als dat lukt en daarnaast kun je ook nog voorzieningen treffen voor later, zonder nu dus ook maar iets op te hoeven geven, is dat toch meegenomen? We missen het vakantiegeld en de 13e maand niet. Waarom dan niet gebruiken voor iets anders? Ik heb het vermoeden dat mijn vrouw tot haar 70e moet werken, dan ben ik bijna 83. Ik geloof niet dat je dan aan het begin van een periode van nog flink dingen ondernemen staat.

Als u tussen de regels leest ziet u dat we het niet slecht hebben. Ik werk al bijna 21 jaar niet, zonder inkomen dus, en mijn vrouw werkt parttime. Ons huis in Nederland is vrij en onze voormalige boerderij in Duitsland hebben we over getwijfeld of we die "zo" zouden kopen of een kleine hypotheek zouden nemen. We hebben voor het laatste gekozen omdat de hypotheekrente 1,69% is en we zelf geld uitlenen tegen 10%. En we hebben het er al met de buurvrouw, 80, in Duitsland over gehad ook haar huis te kopen. Er is dan dus een huis voor elk van de kinderen na ons overlijden. Als ze niet in Duitsland willen wonen moeten ze het maar verkopen.

Vorig jaar kregen we een verrassing zoals we het zelf altijd noemen. We hebben nu dus 3 kinderen; 1, 3 en 6. Er zijn weinig auto's met 3 x Isofix, dus een andere auto gekocht. En dan met 7 stoelen, zodat ondanks 3 mannen op de achterbank er toch nog iemand mee kan. Meteen de zolder verbouwd. Een slaapkamer erbij en op de andere helft een kantoor voor mijn vrouw en een badkamer(tje). Alles uit eigen middelen. Overigens, ik zorg voor de kinderen. Er is er nog nooit eentje naar de BSO, of hoe dat mag heten, geweest. Als er eentje in het ziekenhuis ligt slaap ik daar ook.

We ontzeggen onszelf niks door onze plannen m.b.t. deze vervroegde pensionering. Dat zou ik ook niet willen, want u heeft gelijk dat je ook nu moet leven. Ik heb van zeer dichtbij meegemaakt dat dat zomaar anders kan lopen dan je verwacht. Ruim 26 jaar geleden is mijn eerste vrouw overleden. Ik weet dus waar ik het over heb. Je moet niet alles op later zetten. Maar je moet naar mijn mening later ook niet uit het oog verliezen. Daar moet je denk ik een balans in vinden.

We hebben in de periode voor er kinderen kwamen, heeft met de biologische klok van een vrouw te maken 😊, half Europa doorgereisd. We reden overal met onze racefiets of mountainbike. We reden wedstrijden en hebben deelgenomen aan wk's (leeftijdscategorieën). Hebben samen o.a. Alpe d'Huez in Frankrijk en de Stelvio in Italië beklommen. Echt, we hebben al veel genoten, en we doen dat nog steeds.

Als we ons in bochten moeten wringen om onze toekomstplannen te realiseren zou ik u gelijk geven. Maar we maken gebruik van de mogelijkheden die geboden worden en eigenlijk is het dus een kwestie van "en-en".

Kleine aanvulling

Ik heb bijna geen pensioen, maar ga er bij mijn pensionering flink op vooruit. Van € 0,-- naar AOW is een flinke vooruitgang. Dat gaat, met de huidige regels, over ca. 9 jaar gebeuren.

Daarnaast staan er nog een kapitaalverzekering en 2 lijfrenteverzekeringen te trappelen om losgelaten te worden.

De AOW en die verzekeringen passen perfect in het hele "pensioneringsplan", maar dat is toeval hoor. Het is niet zo dat ik dat ooit precies zo gepland heb.

Pluis

Pluis

03-11-2020 om 21:23

Maar waarom

Dan zo ingewikkeld doen met IKB? Dan kun je toch ook gewoon sparen, beleggen of wat dan ook? Vaak kun je ook pensioen eerder uit laten keren, dan krijg je gewoon over langere tijd een lager bedrag. Lijkt me stuk praktischer dan zo’n regeling met veelvragen, haken en ogen. Om het geld gaat het jullie duidelijk niet, in ieder geval niet over een paar euro’s.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

03-11-2020 om 22:37

P Direct

Ik vermoed dat ze bij de overheid werkt. Heb je de P direct helpdesk al gebeld. Die weten alles of zoeken her voor je uit.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

03-11-2020 om 22:41

Een ding

Je vraag over compensatie-uren weet ik wel. Die krijg je alleen over daadwerkelijk gewerkte uren, wat logisch is. Bij ziekte of zwangerschap wordt het na een maand ook stopgezet.
32 uur werken met een 28,8 uur contract is de normale modaliteit bij 80%. Bij 28,8 uur contract hoef je dus ook maar 28,8 uur IKB-uren op te nemen.

Even samen

Klopt het is ingewikkeld, maar dat is maar eenmalig. Als het eenmaal loopt is het een kwestie van gewoon elk jaar het maximum aantal uren kopen.

Het is ook de bedoeling het pensioen eerder uit te laten keren. Dat kan vanaf 60. Tot de pensioenleeftijd krijg je dan een relatief hoog bedrag. Vanaf de pensioenleeftijd is dat bedrag veel lager, maar met AOW erbij is het ongeveer gelijk aan het pensioenbedrag tot de pensioenleeftijd. Bij het pensioenfonds kun je simulaties uitvoeren.

Vervroegd pensioen kan dus over ca. 15 jaar, maar liever zouden we dat iets vervroegen. En dat kan door via het IKB ongeveer een jaar vakantie bij elkaar te sparen. Het dienstverband blijft dan gedurende dat jaar, met alles wat daarbij hoort, intact.

Mijn vrouw heeft geloof ik contact gehad met die helpdesk, maar ik weet dat niet zeker.

Dat over die compensatie-uren vind ik niet helemaal logisch. Je levert 10% salaris voor die compensatie-uren in. Ik geloof dat het 6 weken is, dan vervalt het. Dat betekent dat je dus gekort wordt op je salaris. Als ze gekozen had gewoon de volledige 32 uur te werken zou ze ook na 6 weken ziekte of zwangerschap gewoon doorbetaald worden. Vind ik merkwaardig. Waar ik nog niet achter ben is of tijdens IKB verlof die compensatie-uren doorgaan, of dat die gestopt worden?

Marie

Marie

04-11-2020 om 08:18

Compensatie-uren

Ik ben ook ambtenaar en heb dus ook IKB. Door een aantal collega's werd het in het begin heel lastig gevonden ,hoe dat nou toch moest met het opbouwen van compensatie-uren en het opnemen daarvan.
Voorheen was het namelijk zo dat je compensatie (ADV) uren vooraf op je verlofkaart werden bijgeschreven en waren vrij op te nemen. Voor sommigen waren dat heel veel uren. Die werkten 40 uur, met een 36-urige werkweek. 2 keer per jaar werd ziekte dan naar rato afgeschreven. Niet werken is immers geen compensatie-uren opbouwen. Was dus een behoorlijke administratie die bijgehouden moest worden door Personeelszaken.
Sinds de invoering van hetn IKB gaat dat dus anders. Aan het einde van een werkweek kijk je gewoon hoeveel uren je op/aan het werk bent geweest. Is dat 40 dan schrijf je 4 uren bij op je digitale verlofkaart en waren dat er 34 dan schrijf je 2 uren af. Dat zelfde werkt natuurlijk als je voor minder uren op,papier staat. Deze extra uren moeten in januari op zijn. Het moet ook redelijk blijven.

Het stukje over salaris inleveren begrijp ik niet zo. Dat is al gebeurd toen je vrouw begon met compensatie (ADV)uren opbouwen? Die uren bouw je dus niet op tijdens ziekte of zwangerschap, want dan werk je immers niet? Maar dat is altijd al zo geweest. Het ie immers "tijd voor tijd".

Doen ze daar trouwens ook mee met het Generatiepact?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.