Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Phryne Fisher

Phryne Fisher

16-06-2019 om 19:18

Individueel keuzebudget


Werkt bij mijn op het werk anders

Ze krijgt aan het begin van het jaar het compensatieverlof bijgeschreven. Zou ze langer dan 6 weken ziek zijn, dan wordt het stopgezet. Als ze weer gaat werken start het weer. De tussenliggende periode wordt "verwijderd".

Wat u over inleveren schrijft klopt. Zo werkt het. Wat ik dus vreemd vind is dat er verschil gemaakt wordt. Stel ze verdient 100 en besluit gebruik te maken van deze "10%-regeling". Dat betekent dat ze dit ontvangt:

100 - 10 = 90. Plus 10 aan uren.

Bij langdurige ziekte:

100 - 10 = 90. Plus 0 uren.

Als ze hier geen gebruikt van had gemaakt en 100% betaald krijgt, had het er zo uit gezien:

100

Bij langdurige ziekte:

100

Dan heeft die ziekte geen effect op haar inkomen, ze wordt niet gekort. Dat die regeling zo is weet ik. En je weet dat ook als je er aan begint, maar het geeft me altijd een gevoel van oneerlijkheid.

We gaan er van uit dat tijdens een jaar IKB-verlof het compensatieverlof gewoon blijft bestaan. Je bent dan niet ziek. Maar we weten dit niet zeker.

Bij mijn VROUW op het werk.

Dat moest het hierboven zijn. Sorry.

De link is niet van toepassing

op het werk van mijn vrouw.

https://www.p-direkt.nl/informatie-rijkspersoneel-2020/financien/salaris...

Ik bespreek met mijn vrouw bepaalde data die ik daar vond en ze zei me dat er iets niet klopte. Zij had andere data. Blijkt het een ander ministerie te zijn. Ik had er niet op gelet hahaha.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

04-11-2020 om 14:33

Nee

Compensatieverlof krijg je omdat je meer uren werkt dan waarvoor je betaald wordt. Als je niet werkt, omdat je IKB-verlof geniet, bouw je dus ook geen compensatie-uren op. Daar is niets oneerlijks aan.
Bij ons mag je het zo afspreken als je wilt. Veel mensen werken 4 x 9 om hun 36-urige werkweek te maken, en krijgen dus geen compensatieverlof. Ik werk zelf 5 x 8, krijg 36 uur uitbetaald, en bouw dus 4 uur per week compensatie op. Die krijg ik allemaal aan het begin van het jaar (echt wel 200 uur of zo). Neem ik dat allemaal op in januari en februari en word ik de rest van het jaar ziek, dan wordt het gecorrigeerd en van mijn normale verlof afgeschreven. Op compensatie heb je dan geen recht meer.

ElenaH

ElenaH

04-11-2020 om 15:26

Precies

'Compensatieverlof krijg je omdat je meer uren werkt dan waarvoor je betaald wordt. '

Dat dus. In plaats van geld (salaris) voor tijd (werk) krijg je tijd (compensatieverlof) voor tijd (werk). Als je geen tijd/werk levert, krijg je geen compensatieverlof.

Ze krijgt niks.

Ze koopt haar compensatieverlof.

Ze heeft een contract van 32 uur en haar is gevraagd of ze daar 10% van wil gebruiken om compensatieverlof te kopen. Dat doet ze. Daardoor krijgt ze geen 32 uur betaald, maar 28,8. Die 10% van haar salaris die niet betaald wordt gebruikt ze om 3,2 uur aan compensatieverlof te kopen.

Op haar salarisstrook staat dan ook 28,8 uur i.p.v. 32 uur. Tijdens haar zwangerschap bijvoorbeeld stond er nog steeds 28,8 uur op haar salarisstrook. Ze blijft dus 10% van haar salaris betalen, maar krijgt daar geen compensatieverlof voor.

Dat ze tijdens zwangerschap of langdurig ziek zijn geen compensatieverlof krijgt snap ik, maar waarom blijft ze wel die 10% betalen?

ElenaH

ElenaH

05-11-2020 om 06:51

Nee HeHaHu

Ze koopt geen compensatieverlof, ze werkt extra uren in ruil voor (doorbetaald) verlof later.

Zonnehoed

Zonnehoed

05-11-2020 om 09:39

Aanstelling

Het is wel raar dat ze een aanstelling heeft van 32 uur ipv 28,8. Klopt dit wel?

Ze werkt geen extra uren

Ze heeft een contract van 32 uur en werkt ook 32 uur. Ze werkt geen extra uren.

Het zou anders zijn

als het omgekeerd was en ze een contract voor 28,8 uur zou hebben en 32 uur zou werken. Op het moment dat je dan niet werkt krijg je die 3,2 uur natuurlijk niet uitgekeerd. Dat vind ik logisch. Je krijgt dan gewoon je salaris van je contract, 28,8 uur dus. Gewoon waar je volgens je contract recht op hebt.

Maar bij mijn vrouw is het dus andersom. Zij heeft, zoals ik al schreef, een contract van 32 uur en werkt ook 32 uur. Ze krijgt alleen maar 28,8 uur betaald. Die 3,2 uren die niet uitbetaald worden worden omgezet in compensatieverlof .

Dat werkt prima totdat ze bijvoorbeeld zwanger was. Zoals je bij het voorbeeld bovenaan dan 28,8 uur betaald krijgt, omdat dat je contract is, vanwege het feit dat je die extra uren niet werkt, zou zij dan ook de uren volgens haar contract moeten krijgen. Maar dat is niet zo. Tijdens die zwangerschap blijft zij 10% gekort worden op haar contract van 32 uur zonder compensatieverlof te krijgen.

Als ze nu gekozen had om met haar contract van 32 uur ook, net als nu, 32 uur te werken, maar niet voor het compensatieverlof, dan had ze tijdens haar zwangerschap gewoon 32 uur doorbetaald gekregen. Ergens zit daar iets scheef.

ElenaH

ElenaH

05-11-2020 om 10:24

HeHaHu

Maar voor die 32 uur krijgt ze 28,8 uur salaris en 3,2 uur verlof. Die uren zijn dus 'tijd voor tijd' in plaats van 'tijd voor geld'. Dat ze dat elk jaar apart aanvraagt, in plaats van in één keer contractureel te regelen, maakt de constructie niet anderd.

Maar tijdens zwangerschap

krijgt ze geen 'tijd voor geld'. Dan krijgt ze 'nul voor geld'. De 10% korting op haar salaris gaat namelijk gewoon door.

Als je extra uren werkt snap ik het volkomen. Je hebt een contract voor 32 uur en je werkt 36 uur, dan krijg je 4 uur compensatieverlof. Als je dan zwanger bent en je werkt dus logischerwijs die 36 uur niet, krijg je gewoon je contracturen, 32, betaald. Dit kost je feitelijk niets. Je hebt tenslotte een contract voor 32 uur, die 4 die je meer werkt is extra.

In dit geval is dat dus niet zo. Als ik even de uren van hierboven aanhoudt, dit is dus alleen voor het voorbeeld, heeft mijn vrouw dus een contract van 36 uur en werkt ook 36 uur. Ze werkt dus geen extra uren. Van die 36 uur krijgt ze 32 uur betaald en 4 uur compensatieverlof. Als ze dan door bijv. een zwangerschap langdurig afwezig is zou ze toch normaal gesproken de 36 uur van haar contract betaald moeten krijgen. Natuurlijk zonder opbouw van compensatieverlof.

Marie

Marie

05-11-2020 om 11:15

aanstelling

Je schrijft dat op de salarisstrook 28,8 uur staat - dan is dat toch het aantal uren van haar aanstelling? Ten minste zo werkt het hier wel.

Heeft ze een ondertekend contract waar 32 uur op staat?

Nu ben ik er eens dieper ingedoken

en heb mijn vrouw nu om alle gegevens gevraagd. Ze heeft het mij altijd verteld zoals ik het hierboven beschreven heb. Daardoor vond ik het altijd zo oneerlijk. Maar door de reacties hier wilde ik nu wel eens precies weten hoe het zit en heb wat dingen doorgespit.

Als je het mis hebt moet je dat ook toe kunnen geven.

Het is dus inderdaad zoals jullie schreven. Ze heeft, naar nu blijkt, een contract van 28,8 uur en werkt dus WEL extra uren. En zoals ik eerder al schreef is het daarbij logisch dat je geen compensatieverlof opbouwt bij langdurige afwezigheid. Dat laatste stond nooit ter discussie. Het ging mij er om dat het oneerlijk was dat je daar dan wel voor bleef betalen. Nu blijkt dus dat dat niet zo is.

We zijn wel wat afgedwaald, maar dat vind ik niet erg. Het heeft namelijk voor ons zeker wat opgeleverd door hier te reageren 😊.

Blijft alleen hoe je nu antwoord op vragen m.b.t. het IKB krijgt. Ze heeft al eens contact gehad met P-direkt hierover, maar daar kwam ze niet veel verder. Misschien hangt het ook af van welke persoon je daar treft.

Antwoorden

We hebben van P-direkt en een “pensioenman” antwoorden gekregen op vragen die we hadden. Ik zal die hier delen, misschien heeft iemand er iets aan:

1. Blijft de opbouw van compensatieverlof tijdens langdurig IKB-verlof bestaan? Ja.
2. Hoeveel uren mag je in totaal maximaal met je IKB kopen als je een contract van 28,8 uur hebt, maar je werkt 32 uur? Op basis van 36 uur mag je maximaal 1.800 kopen. 1.800 : 36 = 50. 50 x 28,8 = 1.440 uur dus. Per jaar is het maximum op basis van 36 uur 187. Bij 28.8 uur is dat dus 150 uur. Binnen 10 jaar heb je dus het maximum bij elkaar gespaard.
3. Hoeveel uren moet je opnemen om 1 week verlof te hebben uit het IKB-spaarpotje? Je koopt er 28,8, maar moet erin geval van punt 2, 32 opnemen voor een week verlof. Je bouwt dan 3,2 uur aan compensatieverlof op.
4. Is punt 3 handig? Nee. Ons is geadviseerd voorafgaand, 1 dag voldoet, aan het IKB-verlof het te wijzigen in 28,8 uur werken.

Oh, vergeten

Als je het totaal aantal uren uit je IKB-spaarpotje opneemt, ca. 1 jaar vakantie, kun je tijdens die vakantie gewoon weer IKB-uren kopen omdat je door opname van uren onder het maximum aantal uren komt.

Dat betekent op basis van 28,8 uur dat je gedurende dat jaar er weer 150 bij kunt kopen en aan je IKB-verlof kunt plakken. Je praat dan over ruim 5 weken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.