Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

@

@

08-09-2017 om 19:27

Inkomen alleenstaande bijstandsmoeder versus werkende alleenstaande moeder

Regelmatig zijn er berichten dat bijstandsmoeders het zo ontzettend slecht hebben op financieel vlak. Ook bij ons een ex die roept geen geld te hebben en nu maar eens even alles goed uitgezocht.

Wat er uit is gekomen vonden wij best heel schokkend. Een alleenstaande moeder die de hele week werkt voor haar geld en dus van huis is, krijgt onder aan de streep maar een paar honderd euro meer dan een bijstandsmoeder.

En zij mag niet naar de voedselbank, krijgt geen gratis kleding ofeen bijdrage van de gemeente voor ziektekostenverzekering et cetera.

Ik ken ook een alleenstaande moeder in de bijstand, die ook nog eens geen alimentatie ontvangt en zij komt met 4 kids wel rond. Zij gaf aan rond de 2000,- per maand te ontvangen aan uitkering + toeslagen (geen kinderopvang) exclusief de kinderbijslag.
Als ze die erbij rekent, € 1.100,= dan komt ze uit op op € 3.100,= per maand. Ja zegt zij, het is natuurlijk geen vetpot, maar als je gewoon goed met je geld omgaat dan kun je er prima van leven. Ik ga ieder jaar met de kinderen twee weken op vakantie met ouders alleen, gewoon door te sparen. En nee, ik koop geen nieuwe fietsen of dure telefoons of wat dan ook. 2e hands is ook prima. Marktplaats is echt een uitkomst. En zolang ik kan sparen is er dus geen vuiltje aan de lucht. Ik begrijp ook niet waarom zoveel vrouwen zo zielig doen, ja je moet wat beter opletten maar het kan wel.

Gek dat zij dus zo kan leven en dat anderen roepen dat ze in de problemen komen omdat ze zo weinig hebben en nooit iets leuks kunnen doen met de kinderen.

Zou het niet zo kunnen zijn dat veel mensen in de bijstand gewoon niet goed met geld om kunnen gaan?


Dees

Dees

08-09-2017 om 19:40

Hahaha

Wil je daar iets over kwijt?

Ik weet dat dat verschil te vaak negatief uitvalt voor de werkende moeder maar dat mag je niet zeggen he.

@

@

08-09-2017 om 19:46

En toch zeg ik het wel.....

Het is een beetje een omgekeerde wereld lijkt wel.

V@@s

V@@s

08-09-2017 om 19:48

onzin

Als die alleenstaande moeder een laag inkomen uit werk heeft dan krijgt ze ook al die toeslagen.

Lente

Lente

08-09-2017 om 20:22

Je hebt het niet goed begrepen

Kinderbijslag voor vier kinderen is maximaal rond de 1.000 euro per kwartaal, oftewel 333 euro per maand. Ik reken dan met kinderen variërend tussen 9 - 17 jaar. 1.100 kinderbijslag per maand bestaat niet voor vier kinderen.

De kinderbijslag is niet afhankelijk van het inkomen. Die krijgt iedereen.

De toeslagen zijn wel inkomensafhankelijk. Een werkende alleenstaande moeder met een laag inkomen krijgt die ook.

Hoeveel alleenstaande moeders zonder alimentatie en met vier kinderen onder de 18 jaar zijn er in Nederland denk je?

kinderbijslag

is per kwartaal. Dus je moet toch echt door 3 delen voor het goede bedrag.
Ouders met een laag inkomen krijgen ook de toeslagen en de kinderbijslag, maar er zit wel degelijk een nare armoedeval in: als je bruto-inkomen stijgt dalen de toeslagen etc. En kan het zijn dat je netto minder overhoudt. Bovendien is het faciliteren en toestoppen veel minder.
Neemt niet weg dat je met werken in elk geval een kans hebt om je situatie te verbeteren. Bovendien ben je verlost van alle controles etc.

Tsjor

passiebloem

passiebloem

09-09-2017 om 08:09

voedselbank en kinderallimentatie

Volgens mij klopt je beredenering niet helemaal.

Bijstand is een vangnetregeling. Als iemand geen alimentatie krijgt, zal de gemeente proberen deze toch te gaan halen bij ex-partner en die gaat dan af van de bijstandsuitkering. Dus die 3000 euro kom je nooit aan.
Niet iedere bijstandsgerechtigde krijgt voedselbank. Als er geen schulden zijn kom je met een wwb uitkering vaak boven de norm van de voedselbank uit.
Veel regelingen zijn inkomensafhankelijk en daar hebben zowel werkende als bijstandsgerechtigde recht op.
Maar als je vanuit de bijstand gaat werken heb je wel met inkomensval te maken. volgens mij vaak vanwege de toeslagen van de belastingdienst. Een beetje meer inkomen kan die toeslagen erg doen laten afnemen. ik ken alleenstaande vrouwen in mijn omgeving die niet meer gaan werken dan bijvoorbeeld 24 uur omdat ze dan onder de streep minder overhouden. Door het wegvallen/ verminderen van toeslagen. Maar het nadeel van een bijstandsuitkering hebben is dat er ook makkelijk dingen verkeerd gaan. Stel je krijgt per ongeluk te veel uitkering. Dan moet je dat terug betalen, ook al is het de fout van de gemeente. Meestal heb je al weinig geld, dus dat moet dan met een betalingsregeling. Als er maar gedacht wordt dat je fraudeert (wat misschien helemaal niet bewust gebeurt) dan moet je enorme boetes betalen. Dat geeft stress en veel gedoe. Ook met de toeslagen van de belastingdienst gaat regelmatig wat mis. Dus... ik zou niet graag ruilen....

Jo

Jo

09-09-2017 om 08:26

alimentatie

Indien een bijstandsmoeder alimentatie krijgt (en/of een klein inkomen uit werk heeft) dan wordt dat van haar bijstandsuitkering afgetrokken. Uiteindelijk blijft er onder aan de streep hetzelfde bedrag over als van iemand zonder werk of alimentatie.
Het enige verschil met een bijstandsmoeder die geen alimentatie/werk heeft is dat deze dame de maatschappij veel meer geld kost.

Voor de voedselbank kom je niet zo maar in aanmerking. Dat is alleen wanneer je inkomen (ver) beneden bijstandsniveau is.

@ grappig hoe een buitenstaander een mening vormt aan de hand van 2 voorbeelden. Er zijn ruim 450.000 uitkeringsgerechtigden en niet iedereen zit vanwegde de zelfde omstandigheden in de bijstand.

Dees

Dees

09-09-2017 om 09:22

V@@s

Wat jij zegt is onzin veel werkende alleenstaanden komen dus net boven die grenzen van de extra's uit en krijgen minder of geen toeslagen, verminderingen en extra-tjes en dat terwijl werkenden in het algemeen meer lasten hebben. Denk hierbij aan zaken als kinderopvang, een auto die nodig is om de combinatie werk en zorg te maken het is immers zo dat de meeste mensen hun werk niet om de hoek hebben. Daarnaast moet je ook denken aan woonlasten, een alleenstaande in de bijstand woont meestal in een huis met huursubsidie als je werkt vlieg je al snel over her maximale inkomen daarvoor hee en woon je dus vrije sector in een veel kleinere woning tegen veel hogere lasten.

Ik woon in een hele diverse buurt en daar zie je dit fenomeen vaak! Zeker met mooi weer en tijdens de vakanties valt het op, in de tuin zitten dan mensen uit de bijstand te genoegen van het zonnetje te praten over hun aankomende vakantie of over de vakantie die net voorbij is terwijl op de mini ballonnen van de de vrije sector flat de werkende alleenstaanden echt aan het bijkomen zijn en blij zijn met hun 2 of 3 weken al balconia.

bijstandsmoeder

bijstandsmoeder

09-09-2017 om 09:31

Daar gaan we weer...

Beste @,

Wat vervelend dat je een ex hebt die roept geen geld te hebben. Ik weet wat het is, wij moeten het ook zonder alimentatie doen omdat hij officieel geen werk of uitkering heeft. Dat hij dan blijkbaar zwart werkt, dat schijnt nergens een belletje te doen rinkelen. Of hij leeft van de lucht. Maar goed, hij zoekt het maar uit.

En je kent een alleenstaande moeder. Heb je inzicht in haar administratie? Wist je dat iedereen met een laag inkomen, ook uit werk, die toeslagen krijgt, inclusief kindgebonden budget?

Ik heb aan beide kanten gestaan, zowel bijstand als laag inkomen. Als ik de keuze had, ging ik zo weer aan het werk voor dat lage inkomen. helaas ben ik na jarenlang sukkelen en harder mijn best doen dan mijn gezondheid toe liet, 100% afgekeurd en sindsdien heb ik WIA en aanvullende bijstand.

Maar blijkbaar zijn er veel werkende vrouwen die dolgraag in onze schoenen willen staan.

Ik zal je eens vertellen wat het leven van een bijstandsmoeder inhoudt. Wel met de kanttekening dat dit per gemeente kan verschillen, want de ene gemeente knuffelt je dood met regelingen en pasjes, de andere gemeente vindt dat je het maar lekker uit moet zoeken (en als het aan onze MinPres ligt worden we ook nog eens gekort op onze uitkering en toeslagen).

Om te beginnen: wij kunnen niet onze te kleine kinderkleding en overbodige inboedel op Marktplaats verkopen, want dat wordt verrekend met de bijstand.
Wij kunnen niet meedoen aan online enquetes omdat dat wordt verrekend met de bijstand.
Ik kan niet op een bazaar gaan staan en knutseldingetjes verkopen voor de kerst. Ja, ik kan het wel, maar het geld gaat naar de bijstand.
Alimentatie, als dat al geïnd kan worden, gaat naar de bijstand.

En dan de extraatjes. We krijgen een pas waarmee we korting krijgen op winkels en sportclubs, maar dan nog moeten we een deel zelf betalen en dat gaat echt niet. We fietsen om fit te blijven, maar als er een mankement aan de fiets is, zijn we afhankelijk van een handige buurman. Die overigens niet teveel voor ons mag doen, want officieel ben je al gauw een samengesteld huishouden, ook al woont hij niet in mijn huis en is hij gelukkig getrouwd met de buurvrouw.

Ik heb na heel veel praten een laptop vergoed geregen voor een studerend kind, omdat dat officieel niet meet vergoed wordt. Dankzij de kinderbijslag kan ik de kosten in termijnen afbetalen, maar het moet toch echt allemaal uit mijn eigen zak komen. Net als toen ik nog werken kon, maar wel de vrijheid had om wat spulletjes op Marktplaats of de bazaar te verkopen.

Vanzelfsprekend komen we niet in aanmerking voor de voedselbank, dat is voor mensen met schulden. Ook werkende mensen kunnen hiervoor in aanmerking komen, er lopen niet alleen maar "hopeloze gevallen".

En dan de medische kosten. Mijn verzekering gaat via de gemeente, ja. Dat kost me bijna 130 euro per maand. Extra kosten als eigen bijdrage, eigen risico en zo worden niet vergoed. Reiskosten ook niet. Ja, ik kan het uiteindelijk aan de Belasting doorgeven, maar ik mag het wel zelf voorschieten.

Kleding gaat tweedehands, maar ik ben niet de enige die dat doet en zodoende kan het wel eens voorkomen dat een kind een jas van vorig jaar aan moet, ook al beginnen de mouwen wat kort te worden en kan de jas beter doorgeschoven worden naar een jonger kind.

En dan het stigma dat op de bijstand rust. Men denkt al te makkelijk dat bijstandsgerechtigden lui zijn en gewoon beter hun best moeten doen. Helaas heb ik in mijn leven al te lang mijn best gedaan, met de gevolgen voor mijn gezondheid. Details gaan jullie niet aan, maar ga er maar van uit dat je niet zomaar volledig wordt afgekeurd tegenwoordig. Aanvullende bijstand is voor mij levenslang. Mijn toekomstperspectief is weg, ik kan mezelf niet meer uit de bijstand werken.

Als ik ooit een relatie krijg moet ik oppassen dat ik hem niet te vaak zie, want dan wordt hij onderhoudsplichtig. Ik moet er niet aan denken financieel afhankelijk te worden van een man dus het idee dat ik ooit een relatie krijg heb ik uit mijn hoofd gezet.

Ik tel mijn zegeningen. Ik kom rond, al is het met weinig. Ook hier geen dure abonnementen en nieuwe spullen, we hebben een fijne kringloop, ook al moeten we wel eens wachten tot er een passende jas is, ik heb geen schulden en ben creatief in het omgaan met weinig. Maar het voelt alsof je moet leven met een plafond van 1 meter 50 terwijl je zelf 1 meter 70 bent. Het vliegt me soms aan, die uitzichtloosheid.

Ik ben geen uitzondering, er zijn veel meer mensen die niet meer KUNNEN werken, in ieder geval niet genoeg om uit de bijstand te kunnen komen. Met heimwee en weemoed denk ik wel eens terug aan de tijd dat ik zelf mijn inkomen verdiende, op het laatst net onder bijstandsniveau, dat was knijpen maar ik was wel vrij en onafhankelijk en af en toe zette ik wat op Marktplaats en we verkochten spulletjes op de bazaar of de koninginnedagmarkt. Ik deed enquetes en klikmails waarmee ik wat geld kon verdienen. Dat kan allemaal niet meer. En nee, ik ga het niet stiekem doen, we wonen in een dorp waar iedereen elkaar kent en ongelooflijk gekletst wordt.

Ruilen?

Triva

Triva

09-09-2017 om 09:38

dees

'Daarnaast moet je ook denken aan woonlasten, een alleenstaande in de bijstand woont meestal in een huis met huursubsidie als je werkt vlieg je al snel over her maximale inkomen daarvoor hee en woon je dus vrije sector in een veel kleinere woning tegen veel hogere lasten.'

Dat probleem is er totaal niet als je het over mensen hebt die vanuit de bijstand werk vinden, ze kunnen gewoon in dat goedkope huis blijven wonen.

Waar maak je dat uit op?

'Maar blijkbaar zijn er veel werkende vrouwen die dolgraag in onze schoenen willen staan.' Waar maak je dat uit op? Iedereen is doodsbenauwd om werk te verliezen en in de bijstand terecht te komen.
Maar er is ook een ander verhaal. Ik heb een keer de gemeente gebeld met de vraag om uitleg (en een oplossing), omdat iemand was gaan werken, fulltime, minimumloon, en per maand 50 euro minder overhield. Klopte dat wel. Dat bleek te kloppen.
Alleen is de ruimte voor deze mensen om te klagen veel kleiner.
Ik waarschuw bijna dagelijks mensen voor de armoedeval: pas op, als je meer gaat verdienen dalen de toeslagen en als je dat niet op tijd meldt krijg je grote problemen met de belastingdienst. Dat wil niet zeggen dat je niet moet gaan werken, maar het is echt niet zo dat je met werk ineens van de categorie 'arme' in de categorie 'rijke' terecht komt. Er zijn mensen die dan in de categorie 'nog armer' terecht komen.
Als je zoveel kunt verdienen met verkoop van tweedehands kleding op marktplaats of met klikmails, dat het een substantieel deel van je inkomsten is, dan zou dat bij je inkomen moeten worden opgeteld en zou je er belasting over moeten betalen.
Er loopt inmiddels in enkele gemeenten een onderzoek naar de vraag: wat werkt nu? Hoe krijg je de situatie van mensen met een sociale uitkering verbeterd? Daarvoor worden enkele spelregels veranderd, bijvoorbeeld de regel dat je niet mag bijverdienen: sommige mensen mogen dan tot 200 euro van hun inkomsten uit werk houden, bovenop hun uitkering. Of ze hebben geen sollicitatieplicht meer etc. Er zijn enkele onderzoeksgroepen geformuleerd. Het onderzoek is net gestart en zal twee jaar duren.
Het verhaal over de verhoudingen tussen bijstand en werk is wellicht terug te voeren op dit krantenartikel uit de Volkskrant van 2015:
https://www.volkskrant.nl/wetenschap/krijgt-een-bijstandsmoeder-echt-2-300-euro-per-maand~a4087620/
Er is wel een onduidelijkheid: tegenover de kinderopvangtoeslag staan de kosten van kinderopvang. Als je rekent met 10 uur per dag voor 1 kind, maal 7 euro per uur, dan zou dat voor de vrouw met bijstandsuitkering neerkomen op 588 euro (minder dan de kinderopvangtoeslag? Kan niet kloppen). En voor de docent zou dat dan 2940 euro zijn (5 dagen per week, vanwege werk). Netto houden beiden dan ongeveer evenveel over, zeker als je rekening houdt met 'voordelen' zoals het niet hoeven betalen van gemeentelijke belastingen etc.
Het grootste voordeel zit in het vakantiegeld: dat is meer als je werkt en daarvoor hoef je geen kinderopvang te regelen. Dus waarom mensen dan op hun balkonnetje blijven zitten weet ik niet.

Tsjor

Triva

'Dat probleem is er totaal niet als je het over mensen hebt die vanuit de bijstand werk vinden, ze kunnen gewoon in dat goedkope huis blijven wonen.' Maar wel met extra huurverhogingen te maken krijgen.

Tsjor

Bregje

Bregje

09-09-2017 om 10:47

Wow 2000 euro in de maand

Ik vind het heel wat 2000 euro in de maand aan uitkeringen en toeslagen. En dan komt de kinderbijslag er nog bij. Mijn man werkt kei hard, in 5 ploegen en hij verdiend net 100 euro meer.

bijstandsmoeder

bijstandsmoeder

09-09-2017 om 11:29

Tsjor

Ik heb de armoedeval ook gehad toen ik nog werkte. En als ik mocht kiezen zou ik zó weer terug willen naar die situatie. Want dan ben ik weer onafhankelijk en heb ik mijn vrijheid.

Ik klaag niet, ik ben dankbaar dat er een vangnet is en ik kom rond, al zijn er weken dat ik moet kiezen tussen een fles shampoo en een brood als er net weer een fiets is gerepareerd. Maar maak het niet mooier dan het is.

Met mijn verkoop op marktplaats en beursen werd ik niet rijk. Ik bleef beneden die 200 euro. Maar het is net leuk als er weer een kind ergens uit is gegroeid, als er weer een spaak van een fiets is geknapt (een reparatie die ik echt niet zelf kan) of als er een jarige is. Net die kleine extraatjes die me er doorheen hielpen toen ik nog zelf werkte en rond bijstandsniveau verdiende. Niet meer mogelijk als je bij de sociale dienst moet lopen.

Toen ik nog werkte kreeg ik ook toeslagen. Kinderbijslag krijgt iedereen. Het verlies van mijn onafhankelijkheid, vrijheid en zelfstandigheid vind ik veel erger dan een soortgelijk inkomen uit werk. Ik ben meer kwijt dan alleen werk. Ik ben mijn zelfstandigheid kwijt. Stel dat ik een nachtje bij jou kom logeren, dan moet ik dat eerst melden bij de sociale dienst. Dat soort dingen. Dit voelt zo vernederend en ellendig. Meer nog dan dat lage inkomen.

Niemand ontkent dat

'Het verlies van mijn onafhankelijkheid, vrijheid en zelfstandigheid vind ik veel erger dan een soortgelijk inkomen uit werk.' Dat is hier ook steeds benadrukt: daarom wil iedereen die werkt er alles aan doen om niet in de bijstand terecht te komen. Maar de klachten gaan over het geld:
'Ik klaag niet, ik ben dankbaar dat er een vangnet is en ik kom rond, al zijn er weken dat ik moet kiezen tussen een fles shampoo en een brood als er net weer een fiets is gerepareerd. Maar maak het niet mooier dan het is.'
Het lastige is dat de docente van het MBO (uit het krantenartikel) die 1700 euro verdient, maar in feite evenveel te besteden heeft, niet kan gaan klagen over de keuze tussen shampoo of brood, terwijl haar inkomenssituatie vergelijkbaar is. En dan is er in het krantenartikel nog geen rekening mee gehouden, dat je voor een baan als docent MBO een HBO-opleiding moet hebben afgerond en dus studieschuld moet terugbetalen. Of dat je met zo'n inkomen geacht wordt 700-900 aan huur te betalen en niet goedkoper mag wonen, zoals mijn zoon in Amsterdam.
Klagen over de regeltjes, dat kan zeker. Daarvoor is dat onderzoek ook: stel dat je de regeltjes los laat, verbetert dan de situatie voor mensen met een sociale uitkering? Wellicht niet op het gebied van werk, maar wel op het gebied van welbevinden.
Van mij mag je komen logeren hoor. Maar ik vraag me af of je dat moet melden, zolang er geen sprake is van iets wat lijkt op een relatie of dat je daardoor niet eventueel zou kunnen werken. (art. 17.1 regeling participatiewet) En dan nog mag je 28 dagen op vakantie per jaar. Dat moet wel gemeld worden, maar dat moet ik ook aan mijn baas.

Tsjor

gaat naar de bijstand

Ik zal wel een neo-liberaal zijn, maar de uistpraak "alles wat ik verdien gaat naar de bijstand" stoort mij wat. Uitgangspunt van bijstand is dat het een voorziening is die aanvult wat je niet zelf kunt verdienen.
Dus als je spullen verkoopt dan heb je wat inkomen, maar niet genoeg om van te leven, dus vult de bijstand de rest aan.
Dat laat onverlet dat ik het niveau van minimumuitkeringen en de lagere inkomens zeker niet te hoog vindt.

bijstandsmoeder

bijstandsmoeder

09-09-2017 om 13:23

Alkes

"Dus als je spullen verkoopt dan heb je wat inkomen, maar niet genoeg om van te leven, dus vult de bijstand de rest aan."

Dat klopt, bedankt voor de correctie.

Maar in de praktijk betekent het wel dat je niets meer kunt doen om een klein extraatje te verdienen. Via marktplaats of zo. Dat is niet oneerlijk, want bijstand is een laatste vangnet. Maar wel zuur, als je niet in staat bent zelf je eigen brood te verdienen.

bijstandsmoeder

bijstandsmoeder

09-09-2017 om 13:43

Tsjor en nog een algemene reactie.

"Van mij mag je komen logeren hoor. Maar ik vraag me af of je dat moet melden, zolang er geen sprake is van iets wat lijkt op een relatie of dat je daardoor niet eventueel zou kunnen werken. (art. 17.1 regeling participatiewet) En dan nog mag je 28 dagen op vakantie per jaar. Dat moet wel gemeld worden, maar dat moet ik ook aan mijn baas."

Moet jij ook aan je baas melden wáár je verblijft? Of mag jij je vakantiedagen (die vanzelfsprekend in overleg worden opgenomen) vrij besteden zonder verantwoording aan je baas af te leggen?

Nota bene: ik ben vrijgesteld van sollicitaties, val dus onder een "lichter regime" want ik hoef net beschikbaar te zijn voor werk. Maar ook ik moet verantwoording afleggen over waar ik heen ga. Terwijl er in mijn werkende jaren nooit een baas is geweest die van mij verlangde verantwoording af te leggen wáár ik heen ging.
En als jij een keer bij een vriendin na een feestje blijft slapen (oké, als je kinderen hebt zul je dat minder snel doen), en de volgende dag gewoon weer naar je baas gaat, hoeft je baas helemaal niks te weten. Ik moet dat wel doorgeven. Dus de vergelijking tussen baas en bijstand gaat niet helemaal op.

Wat het armoedegat betreft: ik vind dat werkende mensen bijvoorbeeld een belastingvoordeel zouden moeten krijgen. Want werken mag best beloond worden. Maar een stukje zoals het openingsstukje hier ervaar ik als stemmingmakerij: foei, kijk die bijstandstrekkers eens lekker makkelijk geld krijgen, en wij maar werken, want oh, wat hebben wij werkende mensen het slecht.

Terwijl ik zo graag weer gewoon zou willen kunnen werken, inclusief armoedegat. En met mij vele andere bijstandsgerechtigden die in hetzelfde schuitje zitten. Ik zal er geen cent wijzer van worden, maar ik ben dan wel weer zelfstandig en onafhankelijk zonder het idee dat tout werkend Nederland ons op de vingers kijkt, want oh jee, stel dat we een cent meer zouden krijgen dan "hun" met op ons reet zitten!

Triva

Triva

09-09-2017 om 13:55

klopt.

Niet in de laagste inkomenscategorie (er zijn er drie) en zelfs wij zaten nog niet eens in de hoogste dus nee jouw argument gaat niet op. Ook kun je nog steeds huurtoeslag krijgen als je weinig verdiend. Mbt de armoedeval slaat het argument van dees nergens op.

Vrij besteden

Natuurlijk. Maar ik kan niet vinden op basis van welke regel jij moet vertellen waar je naartoe gaat. De meeste regels hebben betrekking op de vraag of er toch een vorm van gezinsleven is, bijvoorbeeld als een vriend regelmatig komt slapen, samen boodschappen doen etc.
Of is dit iets van de gemeente zelf?

Tsjor

bijstandsmoeder

bijstandsmoeder

09-09-2017 om 14:58

tsjor

"Of is dit iets van de gemeente zelf?"

Dat is goed mogelijk.

Kaaskopje

Kaaskopje

09-09-2017 om 15:02

Alkes

Toch vind ik er iets onredelijks in zitten dat je van de opbrengst van je éigen spullen, verkocht op Markplaats of op een kofferbakmarkt o.i.d., niets mag houden. Het is je eigen bezit waar je ooit zelf voor betaald hebt. Je oude spullen verkopen, om zo bijvoorbeeld een nieuw bed aan te kunnen schaffen, of nou ja... nieuw... ook weer tweedehands, daar is naar mijn idee geen éxtra inkomen mee gemoeid.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

09-09-2017 om 15:11

Dat is ook niet waar

Het geldt niet als inkomen als je oude spullen verkoopt. Er is dan immers geen vermogenstoename, en als de gemeente dat toch zou stellen ben ik benieuwd wat de ombudsman daarvan vindt. Je hoeft ook echt niet te vertellen wanneer je bij wie slaapt, mooie boel zou dat worden. Als jouw gemeente dat wel wil weten, is het wederom een leuke casus voor de ombudsman.
Verder komt dit bericht, over de 2000 netto voor de bijstandsmoeder, om de zoveel tijd uit de hoge hoed. In het meest 'ideale' geval kom je er wel aan, met huurtoeslag, kindgebonden budget, kinderbijslag en eventueel langdurigheidstoelage. Maar ook iemand die voor het minimumloon werkt heeft daar recht op. Ik las van de week dat de meeste vrijetijdssteuntrekkers inmiddels wel aan het werk zijn. De groep die nog wel in de bijstand zit zijn voornamelijk mensen die echt niet kunnen werken.

Kaaskopje

Kaaskopje

09-09-2017 om 15:24

Van horen zeggen

Waar ik moeite mee heb, is dat @ een 'van horen zeggen' verhaal doet in de opening van deze topic. Het is allemaal niet goed uitgezocht en nagerekend en niet correct. Ondertussen wordt het wel met anderen gedeeld, die (hier niet maar het komt regelmatig voor) daar ook weer verontwaardigd over zijn en dat ook weer op een verjaardag of zo gaan vertellen. "Weet je wat ik hoorde?... Dat een alleenstaande wel 3100 euro per maand vangt, terwijl ik het met 1900 euro moet doen!". Daar is niemand mee geholpen. Het werkt populistisch gedoe in de hand.

Ook de reactie van Dees ervaar ik op dezelfde manier: Ik woon in een hele diverse buurt en daar zie je dit fenomeen vaak! Zeker met mooi weer en tijdens de vakanties valt het op, in de tuin zitten dan mensen uit de bijstand te genoegen van het zonnetje te praten over hun aankomende vakantie of over de vakantie die net voorbij is terwijl op de mini ballonnen van de de vrije sector flat de werkende alleenstaanden echt aan het bijkomen zijn en blij zijn met hun 2 of 3 weken al balconia.===

Als je in de vrije sector woont en niet op vakantie kunt, hoe komt dat dan? Is de huur te hoog voor de uitgaven?

Maar ken je ook echt al die mensen die in hun tuin van de zon zitten te genieten en vakantieplannen maken ook echt zo goed dat je zeker weet dat ze in de Bijstand zitten? En kun je de gesprekken zo goed horen dat je weet waar ze heen geweest zijn en hoeveel dat gekost heeft? Mijn zus heeft buren die werkelijk op álles van haar letten. "Wat gaat ze doen, waarom doet ze 'iets', nou ja zeg... heb je gezien dat ze dit of dat doet?" Het is gewoon belachelijk hoe alles in de gaten gehouden wordt. Zij zit niet in de Bijstand, maar zit wel elke dag in haar tuin en werkt niet. Maar ze voelt zich wel heel erg ongemakkelijk omdat ze zo onder de loep van de buuf ligt.

bijstandsmoeder

bijstandsmoeder

09-09-2017 om 15:36

je hebt gelijk, Phryne. Maar dan nog...

Ik heb net gegoogled op het marktplaatsgebeuren en inderdaad, eigen spulletjes mag je incidenteel verkopen. Wel wordt aangehouden een boekhouding bij te houden. Maar ik vind zoveel voorbeelden (met name op de Monitor) waar het toch fout gaat, met veel stress en strijd tot gevolg. Mijn gemeente heeft ongeveer letterlijk gezegd dat alle inkomsten van bijvoorbeeld (met name genoemd) marktplaats verrekend zullen worden. Blijkbaar zitten ze fout. Maar ik heb de energie niet meer om de strijd aan te gaan. Ik heb al jaren genoeg stress en strijd m.b.t. de zorg en het WMO en kan er niet nog meer gedoe bij hebben. Een gezegde is: je kunt gelijk hebben, maar gelijk krijgen is wat anders...

En dan nog. Wat is "incidenteel eigen spulletjes verkopen"? Eens per maand? Eens per jaar? Daarbij zijn sommige dingen niet te verwerken in de administratie. Als ik zelfgemaakte poppenkleren verkoop voor een euro de stuk, en ik heb die van een oude rest wol gemaakt, waar ik allang de bon niet meer van heb, of van een zak wol van de kringloop, ga ik al nat. Het is zo tricky als wat. Ik dorst me er niet aan te wagen.

Het gekke is: vrijwilligersvergoedingen zijn wel vrij tot een bepaald bedrag, ik weet niet precies tot welke grens, maar dat kan dus wel. Waarom dan niet die kruimelinkomsten van Marktplaats, waar je echt geen vakantie mee bij elkaar kunt verdienen, maar wel net de slagroom op de taart, zoals verjaardagscadeautjes, een bezoekje van de thuiskapster of een kopje koffie bij de hema? Bedenk eens hoe vanzelfsprekend die kleine dingetjes zijn, behalve voor hen die van heel weinig moeten rondkomen. Ik begrijp dat er een werkprikkel moet zijn, maar waarom ook voor de mensen die simpelweg kansloos zijn voor de arbeidsmarkt om uiteenlopende redenen?

En inderdaad, telkens weer dat geneuzel over 2000 euro voor bijstandsmoeders, terwijl een werkende moeder met evenveel kinderen en een laag inkomen ook recht heeft op toeslagen. De goedkope ziektekostenverzekering en kortingenpas van mijn gemeente geldt voor iedereen, ook werkenden, mits je niet meer dan 110 of 120%, dat weet ik even niet, van het minimum als inkomen hebt.

Dat je als werkende ook nog je vrijheid hebt wordt gemakshalve ook maar vergeten.

verschil

2000 euro netto inclusief alles is een heel net inkomen. Ja, als werkende voor een minimum loon krijg je dat misschien ook wel. Maar dat is dus eigenlijk niet erg motiverend. Werken zou in alle opzichten voordeliger moeten zijn dan thuisblijven.

In de bijstand hebben de meeste mensen het niet slecht. Je hebt het wel slecht als je ook schulden hebt want dan hou je een stuk minder over. De mensen die ik ken en die van een bijstandsuitkering rondkomen doen het echt prima. Die wonen helemaal niet in achterbuurten, hebben elke dag fatsoenlijk te eten en hebben zelfs nog wat geld voor ontspanning.

en inderdaad, ik ken ook mensen die werken en ongeveer evenveel te besteden hebben als mensen met een uitkering. In mijn vorige buurt had ik redelijk wat buren met een uitkering en veel mensen met lage inkomens. Het werkelijke bestedingsniveau verschilde echt nauwelijks. En daar zit natuurlijk iets scheef.

Zeker als je ook mensen hebt in een sociale huurwoning en mensen in vrije sector huur die in hetzelfde soort huis wonen maar een hele andere huur betalen. Waardoor uiteindelijk de werkende in de vrije huur per maand minder overhoudt dan de bijstandstrekker in de sociale huurwoning. Dat is gewoon krom.

En dat je inkomen (hoe incidenteel ook) niet zelf mag houden lijkt me logisch. De bijstand vult jouw inkomen aan. Dus als jij 20 euro verdiend met iets verkopen dan krijg je dus een aanvulling tot het bijstandsniveau.

Kaaskopje

Huur in de vrije sector is soms inderdaad te hoog voor je inkomsten. Maar soms heb je geen andere keuze. Als je niet genoeg inkomen hebt voor een hypotheek & je niet in aanmerking komt voor een sociale huurwoning heb je weinig andere keuze. En als je wel in aanmerking komt voor een sociale huurwoning maar er is een wachtlijst van x jaar dan zul je toch in tussentijd ook ergens moeten wonen.
Dus dan heb je soms inderdaad een te hoge huur voor je inkomen waardoor je maar weinig besteedbaar inkomen hebt.

Carola

Carola

09-09-2017 om 16:55

niet van horen zeggen...

Maar uit eerste hand en dagelijkse praktijk merk ik dat die zgn 'controles' weinig voorstellen. Zo zit mijn schoonvader in de bijstand maar klust volop bij. Sterker nog, hij heeft het er erg druk mee en 'werkt' gewoon fulltime! Ze wonen in een simpele flat en rijden een auto die 15 jaar oud is. Dus daar kunnen we hem niet op pakken. Maar hij kwam gister wel cash geld brengen en wilden dat wij zijn geboekte vakantiehuis dan per bank zouden betalen...

Het is een schat, dus ik doe dat gewoon maar ergens vind ik het slecht en erg krom. Die controles zijn een wassen neus en stellen weinig voor. Hij is al op leeftijd dus er wordt niet veel energie mee in gestoken en, eerlijk is eerlijk, hij komt ook niet meer aan de bak. Hij heeft geen opleiding en doet vooral lichamelijk werk.

Maar iedereen houdt elkaar voor de gek en hij komt er gewoon mee weg. Ook klaagt hij volop over vluchtelingen die profiteurs zouden zijn, maar heeft dan zelf een groot bord voor zijn kop als het om zijn eigen situatie gaat.

Hij heeft het nu beter dan toe hij een baan had, want bijstand en volop zwart geld.

bijstandsmoeder

bijstandsmoeder

09-09-2017 om 17:24

Carola

Deze mensen mogen ze heel hard aanpakken. En dat er niets wordt gedaan is onzin. Het moet alleen wel te bewijzen zijn en goed aangegeven worden. Blijkbaar speelt hij het slim.

In mijn oude woonplaats had ik ook wel eens de sociale recherche aan de deur, toen had ik nog geen uitkering, maar het was omdat mijn buurvrouw bijstand had en een heel vervelende ex had die onzinverhalen over haar verspreidde. Dan kwamen ze vragen of buurvrouw regelmatig bezoek kreeg, of stond er een auto met iemand erin verderop in de straat. Ik herkende hem van een eerder huisbezoek. Dit is wel een jaar of tien geleden, maar volgens mij is het alleen maar strenger geworden.

Je noemt hem een schat, maar iemand die de boel zo flest, fulltime werkt en ook nog eens de vluchtelingen neerzet als profiteurs vind ik geen schat, integendeel. Dat soort mensen zijn degenen die goed bedoelende uitkeringsgerechtigden een slechte naam geven. Ik walg van zulke mensen! En als jij mee hebt gewerkt om zijn vakantie te boeken ben je geen haar beter.

Kaaskopje

Kaaskopje

09-09-2017 om 19:35

Kyana,

Als je inkomen te hoog is voor sociale huur, zou je toch uit moeten komen met een hogere huur. 711 euro is al vrije sector. Dat is 60 euro meer dan wij betalen. Ik zie bij ons in de stad appartementen vanaf ongeveer 750 euro. Als je op stel en sprong een huurhuis moet hebben, kan ik me voorstellen dat je een probleem kunt krijgen. Ik denk dan bijvoorbeeld aan na een scheiding. Als het gaat om een tussenhuis tussen twee koopwoningen in, lijkt het mij geen probleem.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.