Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Is dit wel normaal? Salaris


Geen contract is vreemd

Want dan werkt hij zwart

Exacte baan omschrijving wil ik niet neerzetten, te herkenbaar.

Maar als je bijvoorbeeld electricien bent bij de grote industrie in de haven verdien je ook neer dan als electricien in de bouw

Pennestreek

Pennestreek

16-02-2018 om 21:28

Wat is dat dan voor schimmig bedrijf?

Geen contract, dat is echt onmogelijk. Tenzij er hele schimmige zaken gaande zijn. Krijgt je man wel een loonstrook? Worden er premies afgedragen? Bouwt hij pensioen op? Ik vind het allemaal heel vreemd klinken intussen...

Kikki39

Kikki39

16-02-2018 om 21:33 Topicstarter

Sorry

Mijn fout. Wel contract.
Cao tentoonstellingsbedrijven

Pennestreek

Pennestreek

16-02-2018 om 21:37

En?

Wat staat er in het contract en hoe verhoudt zich dat tot de cao? Ben benieuwd!

Pennestreek

Pennestreek

16-02-2018 om 21:43

Kijk ook eens op

Loonwjizer.nl
Daar kun je in een paar stappen checken of je salaris klopt.

Kikki39

Kikki39

16-02-2018 om 22:05 Topicstarter

Dat

Ze zich dus houden aan de cao van tentoonstellingbedrijven.

Kikki39

Kikki39

16-02-2018 om 22:06 Topicstarter

Maar

Het gaat me niet zozeer om het salaris. Wat ik wel heel laag vindt. Maar het ging me om het feit dat je met Zo,n laag salaris ook nog zoveel van huis bent en er niks voor krijgt.

Kikki39

Kikki39

16-02-2018 om 23:24 Topicstarter

Marsy

Kunnen ze daar nog iemand gebruiken?

Kikki39

Kikki39

16-02-2018 om 23:25 Topicstarter

Zult dan wel in Rotterdam de haven bedoelen of niet...dat is wel heel ver van ons vandaan.

Lara

Lara

17-02-2018 om 00:06

Overwerk

Kikki, kijk eens of er in de CAO iets staat over tot welke schaal je recht hebt op overwerkvergoeding.

Je geeft nl. aan dat hij in Afrika in het weekend ook. En werkt hij op werkdagen ook eer dan 8 uren?

Als hij meer uren werkt dan zijn reguliere/standaard contracturen, dan lijkt het mij in zo'n lage schaal (dat vermoed ik met dat salaris) logisch om overwerkuren vergoed te krijgen.

Maar dat zou dan gelden, ongeacht of de overwerkuren in Nederland of in het buitenland gemaakt worden.

Verder kan ie kijken of er in de CAO iets staat over dienstreizen. Of je die verplicht in eigen tijd moet maken. Bij ons moeten mensen voor opdrachten soms wel langer reizen dan hun gebruikelijke woon-werkverkeer, maar daar zijn dan ook discussies over. De werkgever kan niet verwachten dat werknemers maar alles in eigen tijd doen. Maar hangt natuurlijk ook af, wat er afgesproken is toen hij in dienst kwam.

Kikki39

Kikki39

17-02-2018 om 09:14 Topicstarter

Dat

Klopt. Voor overuren krijgt hij tijd terug. Het salaris blijft hetzelfde.
En reizen zijn ook uren.
Maar ik dacht dat je misschien ook extra uitbetaald zou krijgen als je naar het buitenland moet. Maar dat is dus niet.
Maar nogmaals denk ik dat er niemand dit loon verdiend en zo vaak in het buitenland zit.

Doenja

Doenja

17-02-2018 om 09:27

Je kunt geen loon eisen

Als ik deze discussie bekijk merk ik dat bij Kikkie n paar zaken lijken te spelen:
A. Naar t buitenland voor werk is veel weg van huis en daar moet iets tegenover staan. Wie zegt dat? Velen vinden het n uitdaging en een bonus als ze in t buitenland werken.
B. Veel hooggeplaatste mensen in internationale bedrijven moeten ook vaak naar t buitenland en verdienen daar heel veel geld mee. Jouw man zit niet in de top vh bedrijf omdat hij in de top vh bedrijf zit. Hij voert er werkzaamheden uit.
C. Een bepaald salaris is logisch, dus ga ik dat maar vragen aan de baas want dat hoort hij te krijgen. Je kunt alles vragen wat je wil, maar wil je het bedrijf waar je werkt financieel uithollen zodat je volgend jaar geen werk meer hebt?

Ik heb in loondienst gewerkt en als zelfstandige. Wat ik vaak merk is dat medewerkers denken dat ze te weinig krijgen en de baas te veel. Je weet het niet. En blijf weg van die discussie, je zult geen gehoor krijgen. Zoek n andere baan of begin voor jezelf. Dat laatste zal n echte eyeopener zijn.

Dees

Dees

17-02-2018 om 09:30

Er staat dus tijd voor tijd tegenover.

Triva

Triva

17-02-2018 om 09:49

miisschien

moet je vragen of er geen tijd maar geld tegenover mag staan. Veel mensen kunnen kiezen tussen overuren in tijd of geld. Hoe zit het nu met de weekenden in afrika?

Kikki39

Kikki39

17-02-2018 om 10:20 Topicstarter

Tijd Ja, geld Niet, is al gevraagd.
Wat wil je weten over de weekenden? Dan moet hij werken en krijgt hij tijd voor.

Pas geleden is hij om 7 uur in de ochtend gaan werken. Tot 12 uur in de nacht. Daarna nog 4 uur gereden naar Duitsland. Om vervolgens 3 uur te slapen en weer aan het werk te mo3ten tot s avonds laat.toch ook niet normaal? Maar kon niet anders.

Doenja daarom opende ik dit topic om te weten of er iets tegenover moest staan om in het buitenland te werken. En een uitdaging? Je bent alleen maar aan het werk.

Triva

Triva

17-02-2018 om 10:29

dan

moet hij heel veel vrije tijd hebben gekregen voor Afrika. Wanneer kan hij dat dan opnemen? Dus alle overuren én de weekenden? Hoeveel uur was dat dan niet?

Verdiep je eens in de arbeidstijdenwet, je mag toch niet rijden als je van 7-00 uur gewerkt heb, dan hoor je in een hotel. Verder heb je recht op een voldoende lange nachtrust.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/werktijden/vraag-en-antwoord/wat-is-er-wettelijk-geregeld-voor-mijn-werktijden

Triva

Triva

17-02-2018 om 10:29

als tijd voor geld niet gaat dan hebben ze blijkbaar veel rustige periodes, moet hij die tijd dan wellicht verplicht opnemen?

Kikki39

Kikki39

17-02-2018 om 10:34 Topicstarter

Zoveel uren zijn dat niet

Alleen de weekend extra

Die tijd moet hij verplicht opnemen anders stapelen de uren zich maar op.

Nee dat rijden mag zeker niet. Maar het werk moet gedaan worden dus het moet wel.

Triva

Triva

17-02-2018 om 10:36

ja doehoei

Niemand verplicht mij uren te rijden nadat ik van 7-00:00 uur heb gewerkt. Ben je helemaal gek.

Je zegt dat hij per dag overuren draaide plus de weekenden. Dat is dan toch veel meer? Hoeveel contracturen per week heeft hij dan?

Kikki39

Kikki39

17-02-2018 om 10:49 Topicstarter

Uur.

Kikki39

Kikki39

17-02-2018 om 10:50 Topicstarter

Maar

Wat doe je dan.? Het project moet af. Dan zeg je niet zomaar bekijk het maar.

Kikki39

Kikki39

17-02-2018 om 10:53 Topicstarter

Hij draaide overdag bijna geen overuren. Dat is in Nederland.
Dus alleen weekend extra

Lou

Lou

17-02-2018 om 10:53

Assertiever

Klopt, het project moet af. Maar op een rustig moment kan hij wel wat assertiever worden. Volg de link van Triva. Het kan inderdaad echt niet, dat rijden na een (te) lange dag werken. Op een rustig moment kan hij met zijn baas bespreken hoe dat voortaan beter kan.

Dees

Dees

17-02-2018 om 10:55

Tijd is ook fijn

Als iets een keer voorkomt dat kan gebeuren maar als dit standaard is dan moet je echt actie ondernemen. Maar als ik deze uren hoor staan er ook veel vrije dagen tegenover dat is soms nog belangrijker dan veel geld. Ikzelf ben echt wel blij af en toe over te kunnen werken en dit te kunnen compenseren.

Triva

Triva

17-02-2018 om 10:58

Dees

het is duidelijk dat ze meer geld willen ipv meer vrije tijd, moet toch ook mogelijk zijn.

Half a twin

Half a twin

17-02-2018 om 11:05

Het werk MOET af

Klopt, soms is er sprake van overmacht en MOET iedereen door zelfs nadat de maximale aantallen arbeidsuren zijn overschreden. Zelf een keer meegemaakt toen in de buurt van het ziekenhuis waar ik werkte de grote hoofdaanvoer van electra werd doorgegraven bij werkzaamheden en het noodaggregaat niet startte. Ik werkte in de keuken waar niets meer werkte en het was noodzaak eerst de IC weer op te starten. Toen heb ik die dag 13 uur gewerkt hoewel ik maar een dienst had van 6 uur.
Als zulke dingen structureel zijn, na een te lange dag nog doorrijden naar de locatie van de volgende klus waar je dan na te weinig rusttijd weer lang moet werken, is er maar eeen iemand die wat MOET en dat is de directie! Hij heeft te weinig personeel en MOET dus extra mensen aannemen.

Kikki39

Kikki39

17-02-2018 om 11:07 Topicstarter

Te weinig personeel ja

Triva

Triva

17-02-2018 om 11:36

nou nee

stap 1 is een hotel boeken...

Lara

Lara

17-02-2018 om 11:40

Overuren

Kikki, je schrijft: Werken van 07.00-00.00 uur. Is dat alleen in het weekend of ook door de week?
Kan hij ALLE overuren (dus ALLE uren, in Nederland en in het buitenland gemaakt en of ze nou door de weeks of in het weekend gemaakt zijn) ALLEMAAL in tijd opnemen?

En begrijp ik alleen dat het bedrijf bepaalt wanneer hij ze opneemt?

En begrijp ik dat hij ze ALLEEN in tijd mag opmaken en niet uitbetaald krijgt, terwijl hij er liever geld voor heeft?

Heb je de CAO inmiddels gecheckt op bepalingen over overwerk? Klopt de werkelijkheid (dus dat hij ze alleen in tijd mag compenseren, niet voor betaald krijgt/geen keuze heeft) met de CAO?

Verder: waarom vraag je of dit kan? Wil je man met zijn baas het gesprek erover aangaan dat hij op deze manier niet meer wil werken? Je schrijft dat hij het werk niet leuk vindt, minder verdient dan in zijn vorige baan.

Als er iets niet overeenstemt met de CAO, dan zou ik als ik je man was, samen met zijn collega's (die 100 euro meer verdienen), met de baas gaan praten, zodat er wel gewerkt wordt volgens de CAO. Misschien is iemand lid van de vakbond, zodat ze daarmee geholpen kunnen worden.

Een andere optie is (hij vindt het werk toch niet leuk en het betaalt niet goed genoeg naar jullie zin - ik ga ervan uit dat hij ook liever meer verdient), op zoek gaan naar een andere baan. Gezien alle overuren, heeft hij ook dagen vrij en kan die dan op die manier goed benutten.

Lou

Lou

17-02-2018 om 11:44

Geen argument

Oké, dus er is te weinig personeel. Dan kun je noodsituaties krijgen, en dan is het fijn dat je man daarin meegaat. Maar het is geen argument natuurlijk. Even lomp gezegd: dat er te weinig personeel is, is niet het probleem van je man. Ze mogen blij zijn dat hij zich in al die bochten wringt. Ondertussen heeft hij ook zijn rechten, zoals op normale arbeidstijden. Noodsituaties daargelaten. Het moet niet structureel worden. Daar kan hij dus wat van zeggen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.