Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Triva

Triva

09-02-2019 om 12:32

Kan iedereen diep in de schulden raken?


Ja Ad

En het is toch gewoon ook fijn dat, tot het jezelf overkomt, dat je die roze bril op kunt blijven houden dat de ernstigste sores in het leven jou toch niet zal overkomen, want daar ben je altijd zelf bij.

Kaaskopje

Kaaskopje

17-02-2019 om 19:23

Jo meer

Dit draadje gaat over DIEP in de schulden komen en niet over een te laat betaalde nota of een beschikking van de Belastingdienst waar je 24 maanden de tijd voor krijgt om terug te betalen.===

Als je schulden hebt, kun je naar de gemeente stappen met 'Help! het is me boven het hoofd gegroeid. De gemeente is vriendelijk en wil je uit de brand helpen. Maar dan blijkt een van je schuldeisers de belastingdienst te zijn. En die willen niet minnelijk schikken. Dan kan het zomaar zijn dat de hele schuldhulpverlening via de gemeente onmogelijk wordt. Dus ja, in eerste instantie valt er nog wel redelijk te praten met de Belastingdienst, zolang je maar op tijd aan de bel trekt, zodra je de aanslag binnen hebt dus, maar dan kan het nog steeds een betonnen blok aan je been worden.

De overheid heeft de neiging om zich als puntje bij paaltje komt superieur op te stellen als schuldeiser. Zolang wij ons geld maar krijgen, de rest boeit ons niet. Dat mensen nog dieper in de problemen raken en in de wsnp belanden is daar dus een direct gevolg van. Een taak van de overheid is o.a. burgers beschermen. Burgers beschermen kan op vele gebieden, ook op het gebied van financiële problemen, dat gebeurt ook in o.a. de wsnp. Dan is het toch wel zuur en ook onwenselijk, dat juist de onverzettelijke houding van een overheidsorgaan, zoals de Belastingdienst, mensen naar diezelfde wsnp drijft.

Als die houding dan ook nog consequent werd toegepast, dus ook op hun eigen betalingsgedrag, nee zo gaat dat niet. Ik zit nu bijvoorbeeld al vier maanden te wachten op geld wat mij toekomt. Ik had allang een incassobureau aan mijn broek gehad met 40 euro incassokosten. Omgekeerd mag ik blij zijn als het geld eindelijk op mijn rekening staat. Wel met excuses dat ik de dupe ben geworden van interne problemen. Nou vooruit dan maar.
Wat het verhaal dan wel weer rond maakt richting belastingdienst, is toen ik ze eraan herinnerde dat ik mijn belastingaangifte van 2018 over een maand moet kunnen indienen en dat ik dat zonder kloppende jaaropgave niet kan doen, er geschrokken gereageerd werd. "Oh ja, dat komt er ook alweer aan! Sorry sorry...!".

Flavia

Maar als je een paar duizend fictieve euro's bij je inkomen optelt krijg je toch een lagere toeslag? Wat als je het met die lagere toeslagen niet redt?

skik

Yanea

Yanea

17-02-2019 om 20:21

Kaaskopje

De belastingdienst wil niet kwijtschelden, maar er zijn weldegelijk afbetalingsregelingen mogelijk.

Flavia

Flavia

17-02-2019 om 21:18

Skik

Dat is dus het dilemma!
Het is voor de financiële stabiliteit beter maar soms is het wel heel erg nodig om te ontvangen.
Je krijgt het dan wel later betaald, het is niet dat je het niet krijgt.

Kaaskopje

Kaaskopje

18-02-2019 om 01:48

Yanea

Ja, dat is inderdaad zo. Dat ontken ik ook niet. Maar als het ondanks zo'n betalingsregeling toch fout gaat bij iemand, dan is de overheid een zeer weinig flexibele, weinig empathische partij. Als de overheid beslag legt op een inkomen, wordt niet gekeken of er meer partijen aan iemand zitten te trekken. Ze leggen beslag en houden dus geen rekening met of de persoon in kwestie nog wel zijn andere rekeningen kan betalen en kan eten. Mensen kunnen daar volledig door de mist in gaan, terwijl dat met wat overleg en afspraken misschien helemaal niet zover had hoeven komen. Daar is wel aandacht voor, maar dat lijkt te langzaam te gaan voor mensen die nú in zo'n situatie zitten.

Anoniem

Anoniem

18-02-2019 om 08:14

Ook kinderopvangtoeslag hier

Schreef ergens aan het begin van dit topic al dat bij ons de schulden waren ontstaan doordat we ons appartement niet kwijt raakten en doordat mijn ex zijn werk kwijt raakte. Ook bij ons speelde echter die kinderopvangtoeslag een grote rol.

Zoals ik eerder schreef hadden wij in die periode 3 kleine kinderen. In principe werkten mijn ex en ik allebei fulltime en de kinderen gingen 3 dagen in de week naar de opvang, waar we toeslag voor kregen. We woonden in een Vinex-wijk en daar waren behoorlijk lange wachtlijsten voor de kinderopvang en omdat we geen auto hadden, was een kinderopvang elders ook geen doen.

Toen ex zijn werk kwijt raakte, gingen we er in de eerste instantie van uit dat hij snel ander werk zou hebben. Kinderen lieten we op de opvang, zodat ex kon solliciteren en eventueel meteen kon beginnen.

Helaas vond ex geen werk en moesten we de kinderen van de opvang halen. Resultaat was dat we een flink bedrag aan toeslagen moesten terugbetalen, omdat ex in die periode niet genoeg gewerkt had.

Ander resultaat was dat ex eigenlijk niet fatsoenlijk meer naar werk kon zoeken, omdat we geen kinderopvang meer hadden. Schulden waren inmiddels ontstaan, maar hij kon niet gaan werken waardoor we sneller hadden kunnen aflossen.

Ik kan niet voor anderen spreken, maar hier was het echt niet een ding waardoor die schulden ontstonden, maar een optelsom. Ook die kinderopvangtoeslag alleen was nog wel te behappen geweest, maar het was en en en.

En uiteindelijk natuurlijk wel opgelost, zonder welke hulpverlening dan ook, maar daar ging veel meer an een half jaar overheen.

Overheid zelf

'Zo makkelijk om naar de overheid te wijzen,' In dit geval doet de overheid dat zelf: ze geeft zelf aan dat het toeslagencirsus (VVD-term) enerzijds fraudegevoelig is en anderzijds betalingsproblemen in de hand werkt. Sterker nog: er is enige hapering in de wens om daar iets aan te doen, omdat de boetes etc. inkomen zijn voor de staat.
Schulden en boetes zijn een verdienmodel voor de overheid.

Tsjor

Heel lang geleden

Had ik een pasbeginnende tandarts die nog een briefkaart stuurde met een herinnering aan de volgende afspraak. Geweldig. Aan de overkant van de straat werd zijn riant buitenhuis gebouwd. Ik denk dat hij besefte dat de patiënten klanten zijn en dat klanten inkomsten zijn.

Tsjor

Ad Hombre

Ad Hombre

18-02-2019 om 09:38

Tsjor

"Sterker nog: er is enige hapering in de wens om daar iets aan te doen, omdat de boetes etc. inkomen zijn voor de staat.
Schulden en boetes zijn een verdienmodel voor de overheid. "

Dat is behoorlijk onfatsoenlijk. Ik ben geneigd je te geloven omdat de overheid in het verleden ook al de verkeersboetes verhoogde met als motivatie dat de boeteinkomsten zo terugliepen omdat mensen zich blijkbaar beter aan de regels gingen houden.

Een idiotere motivatie is nauwelijks voorstelbaar.

Ad Hombre

Goh ja die creativiteit, opa en oma laten oppassen en daar dan toeslag voor krijgen? Bedoel je dat? Of je collega die om 3 uur alles uit haar (zelden zijn) handen laat vallen omdat werken onder schooltijden zo handig is?
Ja, creatief is het wel

"Gratis overheidsdiensten staan wijdopen voor grootschalig ge/misbruik. Daarom gaan ze meestal ook niet lang mee omdat het simpelweg te duur wordt"
Ik begrijp het niet. Nu moet je bij aanvraag toeslag ook aantonen dat je werkt. Bij gratis kinderopvang zou dat ook zo zijn. Welk misbruik zie je dan?

Dijsselbloem legt uit

De rol van de inspectie van rijksfinanciën. Vorige week in de picture gekomen. Met commentaar van Dijsselbloem. Het hielp mij wel om iets meer te begrijpen over wat er wel en niet kan in de politiek en waarom sommige evidente problemen niet opgelost worden.

https://www.nporadio1.nl/de-nieuws-bv/onderwerpen/489826-de-macht-van-financien

Met een verhelderende uitleg van Dijsselbloem:

https://www.nporadio1.nl/de-nieuws-bv/onderwerpen/489959-jeroen-dijsselbloem-financien-heeft-geen-geldmachine-staan

Tsjor

Kaaskopje

Kaaskopje

18-02-2019 om 14:47

Verdienmodel overheid

Ik hoop dat de verbazing of neiging om het te geloven gespeeld is?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.