Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Triva

Triva

09-02-2019 om 12:32

Kan iedereen diep in de schulden raken?


Yanea

Yanea

17-02-2019 om 12:23

Omdat je de wet maakt voor de burgers. En als meer de 60 % van je doelgroep je niet snapt, moet je je boodschap aanpassen. Tenzij je die wet natuurlijk alleen maakt omdat het zo lekker is om een wet gemaakt te hebben. Maar dan moet je ook niet zeuren als niemand 'm leest.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

17-02-2019 om 12:35

Lastig

Ik denk dat het gros van de mensen met toeslagen maximaal een mbo-opleiding heeft. Voor mij, met een hbo-opleiding en 20 jaar fiscale werkervaring, is het soms al een hele puzzel. Vooral in het verleden heb ik erg last gehad van kinderopvangtoeslag die niet goed ging, waardoor ik bezwaarschriften moest schrijven, honderden euro’s terugbetalen, en vervolgens weer geld terug kreeg. Het was echt een puinhoop. Ik heb de wetgeving helemaal uitgeplozen maar bij Toeslagen snapte vervolgens niemand me meer.

No show

https://www.pzc.nl/overig/no-show-boete-kost-ziekenhuizen-geld~a49192fe/

In het verleden heb ik ook wel eens een afspraak gemist omdat er gewoon veel te veel omging bij mij thuis. Of omdat ik te ziek was om het nog op een rijtje te houden.
Inmiddels ben ik erg blij met de sms voorziening waardoor ik tijdig gewaarschuwd wordt.

"MIDDELBURG - Boetes geven aan patiënten die niet komen opdagen, kost de ziekenhuizen eerder geld dan dat het ze geld bespaart. "We zouden extra personeel moeten aannemen om die boetes te innen", zegt woordvoerder René Maas van ziekenhuis ZorgSaam Zeeuws-Vlaanderen. "Bovendien levert het veel onbegrip en misverstanden op."

bieb63

bieb63

17-02-2019 om 12:37

Eens met Phryne

Hoe het anders moet, zou ik ook zo 1,2,3, niet weten. Maar het is en blijft behoorlijk ingewikkeld. Als je niet thuis bent in financiële materie is zelfs een begrip als 'belastbaar loon' een soort van abacadabra.

Ikzelf

Ikzelf

17-02-2019 om 12:39

Wijzen

Weet je dat gemeut met dat de overheid mensen in problemen brengt is zo'n onzin. Je kunt bij voorlopige aanslagen en aanvragen voor toeslagen ook rekening houden met eventueel een hoger inkomen ik doe er standaard een paar 1000 per jaar bij als ik mijn kinderopvangtoeslag aanvraag, zodoende weer ik zeker dat ik niet hoef terug te betalen.

Heb persoonlijk nog nooit een boete hoeve betalen simpelweg omdat ik het niet zover laat komen dat ik een boete zou moeten krijgen.

Zo makkelijk om naar de overheid te wijzen, maar goed iedereen weet dat als je met 1 vinger naar een ander wijst er 3 vingers naar jezelf wijzen.

Inderdaad Kinderopvang

Toen de shit bij mij thuis begon te pieken heb ik mijn accountant (belastingaangifte) gebeld of die iemand wist die het toeslagengedoe en financiele puzzels voor mij tegen betaling kon doen.
Dat vonden ze te ingewikkeld.
Toen ik daardoor in de schuld raakte kon ik niet terecht bij de schuldhulpverlening. Die deden trouwens niets behalve jou wijzen op hoe je met geld om hoort te gaan en dat wist ik wel. Maar bovendien had ik nog geen 10.000,- gulden schuld dus dat zou ik met mijn salaris makkelijk kunnen inhalen.
Vrienden die ik vroeg bleven te lang aarzelen waarna er weer wat fout ging, of ze gaven me een opzetje maar lieten het daarna weer los.
Mijn probleem, het financiele gepuzzel groeit mij boven het hoofd, naast rechtzaken op het gebied van werk, scheiding en kinderbescherming, en kinderen in de hulpverlening en zelf chronisch ziek, fulltime werk, kon ik niet snel genoeg bij iemand beleggen. Ik rende me rot, van kinderopvang naar belastingdienst, maar pas na een paar jaar, toen het weer kalmer werd bij mij thuis en de instanties de greep op ons hadden verloren, kwam het weer goed met hulp van mijn familie.

Budgetbeheer

https://www.regelhulp.nl/ik-heb-hulp-nodig/budgetbeheer

Inmiddels zijn er veel meer mogelijkheden voor budgetbeheer, dat was er niet in mijn tijd of het was onvindbaar. Uiteraard was er wel bewindvoering voor onmachtigen, maar dat was nog een stap te ver en ik kwam ook niet op de gedachte.

Maar inmiddels raad ik iedereen aan er gebruik van te maken ook al is het soms echt niet probleemvrij, maar je kunt er een hoop gedoe, en forse schulden door oplopende boetes, mee voorkomen.

Ik denk dat het niet voor niets zo toegenomen is, schulden en budgetbeheer. Natuurlijk kan het komen door laksheid, maar daar koop je niets voor. Sommigen kunnen echt niet met geld omgaan, laat staan alle regelingen begrijpen en uitvoeren.

Jo

Jo

17-02-2019 om 13:18

@ Yanea

"En als meer de 60 % van je doelgroep je niet snapt, moet je je boodschap aanpassen."
We hebben het over de Toeslagen. Hoe kom je er bij dat meer dan 60% van de doelgroep het niet snapt?

@ Phryne

"Vooral in het verleden heb ik erg last gehad van kinderopvangtoeslag die niet goed ging, waardoor ik bezwaarschriften moest schrijven, honderden euro’s terugbetalen, en vervolgens weer geld terug kreeg."

Hoe lang geleden is dat verleden? Was dat in de kinderschoenen tijd van de toeslagen? Waarom ging het toen fout en nu goed? Zo ver ik weet kun je maar 1 maal in bezwaar gaan, dus is er sprake van een bezwaarschrift. Ben je het er nog niet mee eens dan kun je in beroep gaan.
Zolang er nog geen uitspraak is op je bezwaar hoef je niet terug te betalen. Met andere woorden ik begrijp jouw zin niet.

Triva

Triva

17-02-2019 om 13:19

Toch achteraf

Het moet gewoon achteraf, net zoals die aanvullende studiebeurs van mijn zoon. Nooit een gevaar om terug te betalen.

Dat je dan een probleem hebt als je minder gaat werken én kinderopvang nodig hebt vind ik een veel minder groot probleem dan wat er nu is. Dan wacht je een maandje of 2/3 met stoppen met de pil en heb je het al bij elkaar gespaard.

Triva

Triva

17-02-2019 om 13:20

idd

Die kinderopvangtoeslagproblemen, speelt dat nu nog dan? Hoor je niks meer over.

Triva

Triva

17-02-2019 om 13:20

en daarbij

Waarom wil iedereen dat toch als voorschot? Kan ook achteraf hoor.

Flavia

Flavia

17-02-2019 om 13:34

achteraf kan niet meer

Je kunt zeker de kinderopvangtoeslag niet meer achteraf aanvragen, het kan hooguit 3 maanden later. Dus april kan uiterlijk in juli van hetzelfde jaar, dan is je jaarinkomen nog niet bekend.
Gelukkig wisselt dat bij de meesten niet zo veel en ben je er wel door er zo'n 10% boven het bedrag van vorig jaar te gaan zitten om wisselingen op te vangen.
Alleen als je van niets naar iets en van iets naar niets gaat zijn de wisselingen heel groot. Maar veilig is nog steeds om je jaarinkomen heel ruim te nemen. Dan krijg je idd een nabetaling.

Ad Hombre

Ik heb denk wat reacties gemist maar waarom zou gratis kinderopvang er toe leiden dat mensen kinderen 5 dagen per week brengen? Je kunt ook bij gratis kinderopvang nog steeds eisen dat er gewerkt moet worden.
De financiering ervan zal grotendeels broekzak vestzak zijn. Degenen die nu al geen of bijna recht op toeslag hebben betalen meer belasting maar geen kosten kinderopvang meer.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

17-02-2019 om 13:50

Dat was 2008. Ik weet het nog precies en heb op het punt gestaan een klacht in te dienen. Het was eerst een naheffing, bezwaar, bezwaar deels gegrond verklaard, terugbetaald. En toen ik net alles had terugbetaald kreeg ik een herziene definitieve beschikking waardoor ik weer 1600 euro terug kreeg. Nooit heeft iemand me kunnen uitleggen waarom dat allemaal op die manier moest.
2009 en 2010 ben ik ook in bezwaar gegaan, maar dat ging soepeler.

Jo

Jo

17-02-2019 om 14:13

@ Phryne

Toeslagen zijn in 2006 ingevoerd.

Dus het is iets uit de kinderschoenen tijd. Heel vervelend allemaal, maar ook de Belastingdienst heeft lering getrokken. En ik vind niet dat je anno 2019 nog moet teruggaan op wat er destijds fout is gegaan. Laten we het bij het heden houden. Het schept verwarring in dit draadje.

Annekdote:
Eind 2015 toeslagen aangevraagd voor 2016 en "plots" ging ik scheiden. Kon alles weer teruggedraaid worden. Ex was met psychische klachten opgenomen in zijn thuisland. Ik zwaar depressief, net een baan, zorg voor 2 kinderen en de nieuwe woning voor mijn ex aan het opknappen en inrichten. Internet deed ik met inbellen Gelukkig had ik de inlogcode van mijn bijna ex en dacht alles netjes te hebben geregeld.

Tot juni 2016 en mijn 10 jarige dochter, op mijn rekeningnummer, haar zorgtoeslag ontving.

Gebeld naar de belastingdienst. Volgens hem had ik het echt zelf aangevraagd voor mijn zoon. Zoon?? Het betreft mijn dochter. Na heel veel discussie en verificatie met haar net aangeschafte ID kaart, bleek dat mijn meisje een jongetje was. Toen ik in 1998 in NL ben komen wonen was er een foutje gemaakt bij haar inschrijving.

De software van de belastingdienst is intussen wel aangepast en is het niet meer mogelijk om vóór je 18e zorgtoeslag aan te vragen en te ontvangen.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

17-02-2019 om 14:31

Ik moet nu ook nog elk jaar terugbetalen. Deels eigen schuld maar ook omdat het allemaal zo ondoorzichtig is. Als je aan het eind van het jaar ineens extra inkomen hebt moet je over het hele jaar terugbetalen. Dat kan ik wel aan, maar niet iedereen kan zomaar even 500 euro ophoesten.
Of die keer dat ik erachter kwam dat ik de vermindering van de bso niet had doorgegeven en zes maanden meer toeslag had ontvangen dan ik kosten had. Een echt eigen schuld geval, maar dat kan iedereen overkomen.

Jo

Jo

17-02-2019 om 14:37

@ AnneJ

Ik begrijp je niet.
SMS dienst?!

Als ik mijn afspraak in mijn telefoon zet en de melding aan zet (kan zelfs 2x) dan is dit toch hetzelfde als een sms bericht.

Jouw afspraak is jouw verantwoording en niet die van degenen waar jij een afspraak mee hebt.

Ad Hombre

Ad Hombre

17-02-2019 om 14:40

Alkes

Ik chargeer natuurlijk, maar het betekent zeker dat alle creativiteit die mensen nu aan de dag leggen om oplossingen te bedenken dan niet meer loont en dat gaat zeker geld kosten.

Als mensen nu al lamenteren dat extra werken niet loont omdat ze alles aan de kinderopvang moeten afdragen, zouden de extra belastinginkomsten op dat inkomen dan wel dekkend zijn voor die opvang. Dat lijkt mij bijzonder onwaarschijnlijk.

Gratis overheidsdiensten staan wijdopen voor grootschalig ge/misbruik. Daarom gaan ze meestal ook niet lang mee omdat het simpelweg te duur wordt.

Jo

Jo

17-02-2019 om 14:45

@ Phryne

Waarom vraag je je niet af waarom het jou wel lukt om € 500,- op te hoesten en anderen volgens jou niet?

Tegemoetkoming

Ik vind zo'n smsdienst een geweldige tegemoetkoming aan de klanten. AH bericht je ook of je bestelling er aan komt. Overal is track en trace. Gelukkig maar.
Ik heb geen smartphone en behalve mijn wekker zou ik niet weten hoe ik meer alarmeringen in mijn eenvoudige mobieltje kan zetten.
Er is vast voor van alles een oplossing maar ik weet ook heel zeker dat dat niet iedereen tijdig gaat lukken om wat voor reden dan ook.
En dat het je zelf zo voorbeldig lukt is echt heel erg fijn, ik ben blij voor je. Was iedereen maar zo goed met geld.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

17-02-2019 om 15:13

Het lijkt mij logisch omdat mijn inkomen hoger is. Mijn toeslag is de alleenstaande ouderkop van het kindgebonden budget.

Jo

Jo

17-02-2019 om 15:46

@ AnneJ

Ik word een beetje moe van al dat gekat.

20,5 jaar geleden kwam in naar NL met een koffer met kleren, geen huis en 8.000 gulden om een nieuw leven op te starten.

Ik heb nooit meer dan een inkomen (incl. toeslagen) van € 1.600 per maand gehad. En ja, ik verwonder mij waarom het mij wel in de loop der jaren is gelukt om mijn woning netjes, van alle gemakken voorzien, in te richten, niks te kort te komen, nooit in de schulden ben gekomen, niet hoeft te klagen en daarnaast nog een buffer op heb opgebouwd en het voor vele anderen zo moeilijk is om enig tegenslag in het leven te incasseren. En dan heb ik het niet over financiële zaken.

Dit draadje gaat over DIEP in de schulden komen en niet over een te laat betaalde nota of een beschikking van de Belastingdienst waar je 24 maanden de tijd voor krijgt om terug te betalen.

Noem mij harteloos of drijf de spot met mij omdat ik niet geloof in schulden zonder eigen schuld (weinig uitzonderingen daargelaten).

Jo

Jo

17-02-2019 om 15:48

# 263

En dan heb ik het niet over financiële zaken.

Correctie:
En dan heb ik het niet alleen over financiële zaken.

Harteloos Jo?

https://www.nibud.nl/beroepsmatig/financiele-problemen/

Je bent niet realistisch. Wat jij gepresteerd hebt lukt niet iedereen om diverse redenen. Vast ook wel door verkeerde keuzes. Maar ook door omstandigheden. En een beetje geluk hoort er ook bij, of een goed netwerk, opleiding, werk, psychische en lichamelijke gezondheid, stabiel leven.

Dat kun jij 'enige tegenslag' noemen als je in zwaar weer komt, maar dat is niet realistisch.

"Uit het onderzoek Financiële problemen blijkt dat 32% van de Nederlandse huishoudens het afgelopen jaar met een of meerdere betalingsachterstanden te maken heeft gehad. Uit dit onderzoek blijkt ook, dat het aantal huishoudens met betalingsproblemen nagenoeg gelijk is aan 2015, respectievelijk 22 en 21 procent."

Realistisch is dat je er wat mee moet als samenleving anders heb je er allemaal last van.

Angela67

Angela67

17-02-2019 om 16:13

Jo (ot)

Als je je ervaringen wilt laten landen als tips en adviezen moet je echt van je 'high horse' afstappen. Als het namelijk zo 'makkelijk' was dan deden meer mensen het zoals jij en zou er ook veel meer ruchtbaarheid gegeven worden aan deze fantastische manier én zouden er minder mensen men problemen zijn.

Het is niet 'gewoon' als iets lukt en het klopt denk ik ook dat je daar veel inzet, doorzettingsvermogen en een bepaald karakter voor nodig hebt. En het is fijn dat het jou gelukt is, dat meen ik oprecht.

Maar ik word echt moe van je (gespeelde? echte?) ongeloof en irritatie als mensen het niet 'kunnen' of als je leest waarom zaken bij anderen niet lukken. Vergelijk het met afvallen: als het 'gewoon' een kwestie van xxx was dan zou iedereen het doen toch?

Zoek dus vooral je eigenwaarde en levensgeluk in het feit dat het jou gelukt is en stop met anderen dit te vertellen alsof je er schouderklopjes voor wilt of alsof je echt denkt dat iedereen het 'dus' kan .

gr Angela

Lekker makkelijk, Ikzelf

"Je kunt bij voorlopige aanslagen en aanvragen voor toeslagen ook rekening houden met eventueel een hoger inkomen ik doe er standaard een paar 1000 per jaar bij als ik mijn kinderopvangtoeslag aanvraag, zodoende weer ik zeker dat ik niet hoef terug te betalen."

Als je daarmee net te weinig toeslag krijgt om rond te komen kan je dat dus niet doen. deze truc moet je je wel kunnen veroorloven, dat gaat niet als je elke euro toeslag hard nodig hebt.

skik

Flavia

Flavia

17-02-2019 om 16:51

maar skik

als je zo krap zit is een hoger inkomen opgeven wel de veiligste optie om niet voor verrassingen komen te staan die je financieel niet aan kunt.

Onmacht

Juist de houding van onmacht en het idee dat iedereen flink in de schulden kan komen zorgen er voor dat mensen hun verantwoordelijkheid niet nemen. Want natuurlijk kan niet iedereen dit overkomen. Ja, het kan zijn dat net alle pech van de wereld binnen korte tijd gebeurd en dat iemand daardoor een schuld krijgt. Maar dat zijn de uitzonderingen. Bovendien gaat het dan niet om structurele schulden. Als we het hebben over mensen die in de schuldsanering zitten of die enorme schulden hebben dan zie je vaak dat er structurele problemen zijn, bijna altijd veroorzaakt door verkeerde keuzes.

Als we het idee cultiveren dat flinke schulden opbouwen een kwestie van pech is en dat je er zelf niks aan kan doen dan cultiveer je ook een passieve slachtoffer houding. Erkennen dat dat het vaak gewoon komt door het gedrag van mensen zelf is een stuk productiever. Dan komt het veel meer neer op zelf verantwoordelijkheid nemen voor je eigen leven en de keuzes die je maakt.

Uiteraard moeten er tweede kansen voor mensen zijn maar erkenning van je eigen tekortkomingen die de schulden hebben veroorzaakt zal er eerder voor zorgen dat iemand leert van het gebeuren en dat dit in de toekomst niet meer zal gebeuren.

Kaaskopje

Kaaskopje

17-02-2019 om 17:36

Waarom vinden we het niet raar dat je voor je belastingaangifte naar iemand toe gaat die daar goed in thuis is en moet de wet toeslagen op Calimero niveau worden aangepast omdat er nu eenmaal mensen zijn die het te ingewikkeld vinden.===

Eigenlijk vind ik het wel raar dat belastingaangifte doen zo ingewikkeld is dat er een legertje mensen nodig is om daarbij te helpen. Al dan niet tegen betaling. In mijn geval is het niet zo moeilijk. Ik doe geen rare dingen, heb niet veel wat opgegeven moet worden, dus ik controleer wat ze tegenwoordig allemaal al verzameld hebben (dat dit zo lang moest duren, voor ze dat gingen doen!) en ik druk op de knop. Ik vermoed overigens dat er meer Calimero's in Nederland zijn dan alles direct snappende grote lichten.

Ad Hombre

Ad Hombre

17-02-2019 om 18:53

AnneJ is een persoon die bij voorkeur anderen de schuld geeft van van alles. Bij voorkeur Big Pharma en overheidsinstellingen. Daarom staat ze ook zo'n beetje te juichen bij ieder stukje nieuws waarbij een overheidsinstelling iets fout doet.

Mensen die zich goed kunnen redden passen niet zo goed in dat plaatje want dat zou wel eens kunnen betekenen dat de samenleving best redelijk functioneert. En dan ben je zelf misschien wel verantwoordelijk voor je problemen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.