Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Kiezen tussen twee banen

Sinds gisteren heb ik twee aanbiedingen liggen. Ik had niet verwacht dat het zo hard zou gaan dus ik kan nog niet heel kort mijn droombaan schetsen (zit nog geen 4 weken in de WW). Als ik toch een poging doe: niet forenzen, afwisselende werkzaamheden, niet heel lang aan één klus werken in mijn eentje, dus veel contacten, mogelijkheid om op verschillende manieren naar dingen te kijken (van perspectief wisselen), stevige basis in de organisatie zodat ik er wat langer kan blijven, flexibele werktijden.

Sja. Ik neig al een beetje naar de baan-om-de-hoek, maar ik blijf toch twijfelen. En ik ben toch wel benieuwd wat jullie het zwaarst zouden laten wegen. Dus hier het aanbod:
Baan 1. Om de hoek. Veel groei mogelijk, maar beginnen met laag aantal uren. Lager salaris. Moet me inwerken in langere klussen maar er komen ook korte klussen langs. Profit. Klein bedrijf. Vakgebied is misschien wat beperkter, maar er zijn heel veel disciplines betrokken bij het eindresultaat. Werk komt neer op het mogelijk maken van nieuwe dingen.
Baan 2. Uur van deur tot deur (20 min trein). Overheid. Veel korte klussen. Veel leuke inhoudelijke contacten binnen de deur. Vakgebied interesseert me minder. Werk komt neer op het controleren en beperken van bestaande dingen. Moet me trouwens ook nog inwerken.

Beide banen zijn flexibel in de werktijden en bij beide banen heb ik collega's met kleine kinderen, dus begrip voor persoonlijke omstandigheden. Mijn moeder heeft wschl een ernstige neurologische aandoening, dus ik moet de komende tijd veel vrije tijd hebben om de zorg te regelen. Dan komt het natuurlijk goed van pas om niet te hoeven reizen.

Bij baan 1 moet ik meer investeren maar er kan ook meer uitkomen. Bij baan 2 kan ik als ik eenmaal ingewerkt ben op routine werken. Pensioen is ook beter bij baan 2.

Eigenlijk is baan 1 gewoon wat meer risico....


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
rodebeuk

rodebeuk

30-03-2010 om 11:08 Topicstarter

Ehhh... wat haast

Ik moet vandaag of morgen zeggen wat ik doe, dus als jullie weinig tijd hebben ben ik ook al geholpen met een korte "ja" of "nee"... ik weet immers van wie het komt

Puck

Puck

30-03-2010 om 11:44

O wat moeilijk

Als je persoonlijke omstandigheden ook nog eens van grote invloed zijn dan is baan om de hoek denk ik op dit moment wel aantrekkelijk omdat dat je reistijd enorm beperkt. Lager salaris wordt misschien gecompenseerd door lagere reiskosten (als die niet volledig vergoed worden) en lagere kosten kinderopvang (minder uren).
En verder wil het natuurlijk ook niet zeggen dat je nu een baan voor het leven kiest. Je kunt natuurlijk vanuit je baan-om-de-hoek (waar je ongetwijfeld nieuwe vaardigheden in op zult doen) naar je droombaan solliciteren.
Succes met je keuze, soms is een luxeprobleem ook een probleem.

amk

amk

30-03-2010 om 11:49

ik zou echt voor de baan om de hoek gaan omdat ik denk dat je daar veel meer eigen inbreng hebt. Routine is leuk, maar ook saai voor een medewerker die zelf wil denken.

Jesse_1

Jesse_1

30-03-2010 om 11:54

Maar het is persoonlijk natuurlijk....
Succes! Het is uiteindelijke een luxe-keuze

Baan 1. Vakinhoudeijk kennelijk interessanter, en - ik schreef dit al eerder - twee uur minder reistijd per dag. (tenminste, dat uur is enkele reis, begrijp ik). Da's dus bij 4 dagen per week werken een volledige werkdag aan vrije tijd erbij. Het salarisverschil moet wel bijzonder groot zijn om dat te compenseren.

Baan 1 dus.

Enne... gefeliciteerd!

Groeten,

Temet
O,nog een overweging, al is die misschien voor jou niet relevant. Met een baan om de hoek kan je in voorkomende gevallen ook nog snel even 'tussendoor'naar kantoor om dat ene klusje af te maken, dat ene pf beroepschriftje nog even eruit te ratelen etc. Met een uur reistijd worden dat soort kleine klusjes-die-net-niet-zijn-afgekomen ineens een stuk vervelender.

Tihama

Tihama

30-03-2010 om 12:26

Temet verwoordt het uitstekend. Ik werk ook om de hoek. Ik kan tussen de middag de kinderen opvangen, maar ik kan ook op woensdagmiddag als ik thuis ben en de kinderen elders zijn even naar kantoor om toch bij die bespreking te zijn.
Als de kinderen ziek zijn, dan vlieg ik 's ochtends even naar kantoor om mijn spullen in een grote tas te gooien en kan ik thuis verder. Ik kan dan zelfs voor een belangrijke vergadering even een uurtje oppas regelen en even toch naar kantoor.
10-minuten gesprekken plan ik gewoon als onbetaald verlof tussendoor in. Werk ik een half uurtje langer en is het weer opgelost.

De werkinhoud ziet er leuker uit en verder is het altijd de vraag wat je er zelf van maakt

Gefeliciteerd in elk geval!!!
Tihama

1 (het wordt eentonig)

Ik zou in jouw situatie gaan voor 1. Onderschat de reistijd niet - het is zo fijn om dicht bij je huis te werken. Wat Temet al schreef: even tussendoor iets regelen, naar de toneelvoorstelling van je kind (om 1 uur 's middags op een dag dat je werkt!). toch die vergadering op normaal je vrije dag maar wel onder schooltijd bij kunnen wonen. Dit zijn zaken die bij mij toch met enige regelmaat voorkomen. En dan is het voor mijn man, met een reistijd van 45 - 90 minuten (auto vs. ov) toch een stuk lastiger.
`Over inhoud van de 2 banen durf ik niet zo veel te zeggen, maar het lijkt alsof je daar zelf ook meer naar 1 neigt.
Succes met kiezen, en gefeliciteerd!

Zowel qua inhoud als qua reistijd. Vooral die 20 minuten trein beperkt je flexibiliteit enorm. Treinen gaan max 1 x per kwartier en (afhankelijk van het traject, jaargetijde en instituten langs de rails) regelmatig te laat of niet. Tenzij je heel goede terugvalopties in je woonplaats hebt, kun je daar megagestrest van worden (sprak zij uit ervaring).

rodebeuk

rodebeuk

30-03-2010 om 13:12 Topicstarter

Mensen / vraag aan tihama en temet

Ik heb heel veel aan jullie input. Ik merk dat ik door de situatie met mijn moeder (nog) meer moeite heb om het helder te krijgen.

Er zit een afbraakrisico bij baan 1. Dat ik het niet aankan (eigen onzekerheid). Ze willen met weinig uren beginnen waardoor het totale salarisverschil aanzienlijk is, en als er dan meer werk komt (waar ik mijn twijfels bij heb) zou ik kunnen groeien in uren en salaris. Best wel onzeker maar met mijn moeder is het misschien juist heel gunstig om weinig te werken, ook als het straks niet meer wordt heb ik dan het gat in mijn CV gevuld.

Het grote twijfelpunt bij baan 2 is dat het overheid is, daar ben ik al een keer vastgelopen.

Ik heb natuurlijk wel een bepaald beeld geschapen in wat ik wel en niet vertel want het verschil in salaris gaat maar liefst richting 1000 euro bruto tov oude baan, 700 bruto tov baan 2. Dat is dan wel voor 16 uur, terwijl de andere banen 24 uur of 20-28 uur zijn. Maar tegen de achtergrond van het NRC-draadje is dit natuurlijk wel heel brisant... ik word niet verstoord hoor, door die discussie, ik weet dat ik alleen maar met mijn particuliere situatie rekening hoef te houden. Heb de afgelopen drie jaar gebuffeld in de profitwereld en een positie opgebouwd waardoor ik nu zo gevraagd ben, dus daar mag ik dan ook weleens de vruchten van plukken. Ik wil geen slaaptekort meer, ik wil mezelf niet meer forceren en voorbijlopen. Dus voor mij zijn de omstandigheden gewoon niet zo dat ik nu ft kan werken. Het geld heb ik ook niet nodig, want we zijn consuminderaars. Celloles kunnen we nog steeds betalen. Maar het voelt wel raar om terug te gaan. Ik wil een goede basis scheppen om te kunnen blijven werken, straks, als het makkelijker wordt. Ik ben bang dat ik in een valkuil stap met optie 2, dat veilig uiteindelijk een doodlopende weg is.

Wat ben ik trouwens blij dat ik jullie vraag; gisteravond dacht ik ik zet het niet op OOL, dit moet ik zelf doen.

@Tihama/Temet: denk je dat stedebouw/bestpl genoeg uitdaging voor me biedt? Ze doen wel veel aan duurzaamheid trouwens en je zit lekker vooraan. En ik twijfel dus of Wm-handhaving(dwangsommen enzo) wel wat voor me is.

Ik ga nu even naar de stad, plakaatverf kopen. De jongens missen zwart. Blijf vooral spuien! Vanmiddag ga ik bellen.... naar de bodh denk ik, als ik jullie zo hoor

rodebeuk

rodebeuk

30-03-2010 om 13:15 Topicstarter

Mimajolie

Ik heb inderdaad een goede terugvaloptie, een man die in de buurt werkt, maar die is al drie jaar het haasje... en voor 10 minutengesprekken en muziekles blijf je iedere keer met die reistijd zitten.

Ik heb nu vijf jaar geforensd. De eerste twee jaar had ik mijn werktijden erop aangepast, dan werkte ik maar tot 16:15 omdat ik niet ieder keer wilde bellen met vertraging - maar dat gaat je zo de keel uithangen! Dan verspil je iedere dag een half uur reservetijd alleen maar voor die ene keer dat je idd vertraging hebt. Een collega werkte wel tot 17:00 en die had dus onmiddellijk bij vertraging een probleem bij het kdv. Ze wentelde dat af op het personeel en daar had ik nou weer geen zin in.

Oef

"@Tihama/Temet: denk je dat stedebouw/bestpl genoeg uitdaging voor me biedt? Ze doen wel veel aan duurzaamheid trouwens en je zit lekker vooraan. En ik twijfel dus of Wm-handhaving(dwangsommen enzo) wel wat voor me is. "

Oef, ik heb werkelijk geen idee! Wat is bestpl trouwens? O wacht, bestemmingsplannen natuurlijk.

Het lijkt mij overigens een bere-interessant werkveld, niet eens per se om het juridische, maar door de enorme maatschappelijke relevantie van e.e.a. Ik durf de stelling wel aan dat er in hier Amsterdam geen nummer van het Parool verschijnt of er staat minstens éen artikel over dit onderwerp in. Bedoel je dat misschien met 'je zit lekker vooraan'?
Maar ik heb dus de ballen verstand van ruimtelijke ordening (kijk momenteel mijn werkkamer rond en bedenk me dat ik hier ook wel wat ruimtelijke ordening kan gebruiken), dus of het juridisch-inhoudelijk leuk is- geen flauw idee.

Helpt het als ik zeg dat het idee " o jee, straks kan ik het niet" een typisch vrouwelijk trekje schijnt te zijn en éen van de mogelijke verklaringen voor het glazen plafond

Sterkte met kiezen,

Temet

jutter

jutter

30-03-2010 om 15:26

Hart sneller kloppen

Je voorkeur lijkt duidelijk uit te gaan naar baan 1. Wat maakt dat je twijfelt? Welke baan vind jij verstandig en waarom? Welke baan vind jij het leukst en waarom?
Je begrijpt deze vragen, stel ik alleen om jouw even te laten stilstaan bij wat je laat meewegen bij het maken van een keuze.
Uit jouw reacties op dit forum proef ik dat je het belangrijk vindt om dicht bij jezelf te blijven. Doe dat dan ook vooral en check even welke baan jij jouw het meeste energie geeft. Dit kan leuk zijn, maar 'gezonde' spanning (van kan ik het wel) is ook een vorm van energie
Succes, Jutter

rodebeuk

rodebeuk

30-03-2010 om 15:37 Topicstarter

Temet

.. ik heb er wel verstand van hoor, van RO, dus niet gevreesd dat ik jouw oordeel laat meewegen.. heb de afgelopen jaren vooral in dat veld gezeten en het is idd voor juristen een kans om vooraan mee te denken. Parool lees ik nog steeds (al zeven jaar weg uit A) juist vanwege die projecten... ik was er bij een aantal betrokken.
Milieuhandhaving is juist achteraan en dan vooral bedrijven achter de broek zitten. Ik zit dan zegmaar tegenover mensen zoals jij maar dat zijn dan niet A's van particulieren maar van metaalbedrijven ofzo.

Zullen we toch een keer privé gaan, dat je gewoon weet wat ik doe en vice versa? kzit ook op LinkedIn. [email protected]

rodebeuk

rodebeuk

30-03-2010 om 15:39 Topicstarter

Jutter

Prima vragen inderdaad.
Ik moet nu even snel naar de kinderen, zal straks nog reageren. Ik ga wschl vanavond mailen dat ik het doe. Het is voor mij heel zinnig om mijn twijfels van te voren in kaart te hebben, ook als ik het wel doe.
Mijn vorige werkervaring was niet al te positief en ik heb daar nog niet genoeg afstand van genomen. Het liep niet goed bij dat bedrijf en in eerste instantie heb ik dat allemaal aan mezelf geweten. Dat bleek later niet juist en daar ben ik nog steeds niet helemaal over uit hoe de verdeling nou wel was. Dus wat mijn aandachtspunten zijn en bij welke dingen ik kan denken dat ligt gewoon aan die werkgever... die verwarring maakt me nu onzeker.

amk

amk

30-03-2010 om 15:57

Wat je eigenlijk wilt

is bij beiden een proeftijd van 2 maanden zodat je het kunt ervaren en dan pas beslissen. Denk alleen niet dat dat haalbaar is. Soort betaalde stages met baangarantie naar keuze.

jutter

jutter

30-03-2010 om 16:02

Twijfels in kaart brengen

Heel goed om van te voren na te denken over eerdere valkuilen, een gewaarschuwd mens telt immers voor 2!
Een benadering kan ook zijn om expliciet te maken waar jij energie van krijgt evt aangevult met wat jou energie kost. Dit kan al door wat kreten op te gaan schrijven of zo en dan plannen om over 3 maanden hier weer naar te kijken en checken wat er terugkomt in deze baan.
Mocht je het wat intuitiever of minder rationeel willen aanpakken dan is het ook altijd leuk om een collage te maken over wat voldoening in je werk voor jou betekent(plaatjes zeggen toch vaak weer iets heel anders). Komen vaak ook heel grappige dingen uit.
groet, Jutter

Annet

Annet

30-03-2010 om 20:24

Nieuwsgierig

Ik word nu toch nieuwsgierig. Ik zie ruimtelijke ordening, bestemmingsplannen voorbij komen. Het wordt nu nog lastiger om de verschillen tussen de functies te begrijpen.
Dichtbij lijkt aantrekkelijk. De onderheid in aantal uren lijkt me veel minder aantrekkelijk. Volgens mij blijft onder aan de lijn over : wat wil ik zelf?
Zelf werk ik bij de lokale overheid in projectmanagement van ruimtelijke projecten. RO, BP's, etc. komen hier dagelijks voorbij. En hier is zat werk in te vinden.
Ik ben dus nieuwsgierig en wil graag meepraten. Maar dan wel per mail: [email protected]

ijsvogeltje

ijsvogeltje

30-03-2010 om 20:53

Rodebeuk, fijn dat je zo snel weer zicht hebt op wat nieuws! Ik zou denk ik gaan voor baan 1.

Asa Torell

Asa Torell

30-03-2010 om 21:29

En de mensen

die er werken, zit daar naar je idee nog verschil tussen? Tussen welke collega's je je het meest thuisvoelt?
Verder is me niet helemaal duidelijk of het salarisverschil alleen door minder uren komt of dat het uursalaris ook lager is. In het laatste geval zou ik me wel afvragen of ze je wel serieus genoeg nemen, zulke dingen zijn vaak achteraf niet zo makkelijk weer te verbeteren.

rodebeuk

rodebeuk

30-03-2010 om 21:39 Topicstarter

Iedereen bedankt...

Ik ga 1 toezeggen en 2 afzeggen.

Er komen een paar heel rake opmerkingen langs... ook na 10 jaar kan ik me nog verbazen over de waarde van OOL. Juist na 10 jaar natuurlijk, want daardoor kennen we elkaar zo goed.

@Asa: goed punt van dat salaris. Het is ook een lager uursalaris, maar ik ga duidelijke afspraken maken over een verder verloop en ik ben me ervan bewust hoe die hazen lopen. Heb 1 keer eerder een te laag salaris geaccepteerd en moest toen wisselen omdat er niet over te praten viel. Nu doe ik het met open ogen.

rodebeuk

rodebeuk

30-03-2010 om 21:43 Topicstarter

Asa: de mensen

Ik moet het een beetje voorzichtig houden vanwege herkenbaarheid. Ben je adres kwijt door de baanwissel. Maar de mensen bij baan 2 zijn sterk wisselend, bij baan 1 is een prettige sfeer maar uitgesproken types, meer creatief en mellow.

Toen ik zei dat ik wel een veer wilde laten bij mijn salaris tekende die man een veer naast het door mij genoemde bedrag... van die dingen..

Asa Torell

Asa Torell

30-03-2010 om 21:58

Rodebeuk (ot)

Toevallig heb ik je recent gemaild op je rotebuche adres (ongevraagd geleend van postings aan anderen). Dus misschien vind je me daar, anders asa_ooAThotmail.co.uk.

Tihama

Tihama

30-03-2010 om 22:21

Lees het nu allemaal pas

"@Tihama/Temet: denk je dat stedebouw/bestpl genoeg uitdaging voor me biedt? Ze doen wel veel aan duurzaamheid trouwens en je zit lekker vooraan. En ik twijfel dus of Wm-handhaving(dwangsommen enzo) wel wat voor me is. "

Ik denk dat bij dit soort zaken vooral belangrijk is wat je er zelf van maakt. Als ik zuiver naar mijn officiële functie zou kijken, dan zou ik een saai leven hebben. Maar ik werk in een organisatie waar eigen initiatief gewaardeerd wordt. Dus ik bemoei me met van alles, waardoor ik geen saai moment heb.

Ik zou me dus vooral niet laten leiden door deze vraag als ik jou was. Je zegt dat het een bedrijf is met creatieven. Dat lijkt me genoeg zekerheid om te voorkomen dat je op routine gaat draaien. Ik denk trouwens dat de implementatie van de Wabo de komende jaren een pracht van een uitdaging heeft.

Weet je: vraag meteen even of je als onderdeel van je inwerkprograma ook inspiratie op kunt gaan doen in Shanghai bij World Expo: Better cities, better lives Als compensatie voor het lagere salaris, he.

Tihama

Amarins

Amarins

30-03-2010 om 22:21

Vijgen na pasen

.... maar ook 1. Alleen al voor de reistijd. Ik kan het weten, 15 jaar kleine 2 uur per dag, nu 2 x 20 min auto, fiets 2 x 30. Die reistijd en flexibiliteit gaat je zoveel opleveren. Goeie keuze dus!

Annet

Annet

30-03-2010 om 22:32

Reistijd is ook niet alles

Ik had 7 minuten per auto (ik ben niet zo'n fietser) en ben overgegaan naar 30-45 minuten per auto. Maar de inhoud van mijn werk is er erg op vooruit gegaan. Hierbij hoort gelukkig ook veel flexibel werken en 1 dag vanuit huis werken. Die combinatie maakt het helemaal waard. Ik ben namelijk veel gelukkiger in mijn werk. En dat geeft veel positieve energie.

Ook baan 1

Misschien als mosterd na de maaltijd, maar ik zou ook kiezen voor 1. Gezien je huidige situatie (moeder ziek) is minder uren ook niet onaantrekkelijk op het moment. Verder is klein bedrijf en je er 'thuis' voor mij erg belangrijk heb ik gemerkt. Ooit werkte ik voor de overheid in een qua werk minder interessante baan...en oke wel meer zekerheid en meer uurloon. Maar mán wat was dat saai daar! Het was zo'n 'ingedut' zooitje..., zo van: komt het vandaag niet dan komt het morgen wel! En dat was ik echt niet gewend...in mijn vorige baan was het echt op de toppen van wat kan presteren en onder tijdsdruk. En hoewel erg vermoeiend is het toch ook wel interessant en brengt het ook voldoening omdat je het wéér 'geflikt' hebt vandaag...Dat mistte ik toen allemaal en dat beviel maar niks.Sterker nog, ik irriteerde me ook op een gegeven moment aan die ingedutte instelling van collega's....Ging met lood in de schoenen werken aan weer zo'n saaie onproduktieve dag.... Ik heb erna dan ook een baan aangepakt met veel minder uren én minder uurloon. Maar heb ondertussen (er is wel 10 jaar voorbij) allang weer dat oude niveau bereikt. En dit is interessanter, in kleiner team, afwisselender, wordt meer van je gevraagd en meer verantwoordelijkheid bij je neergelegd.Er wordt inbreng verwacht en niks we wachten wel af wat de regeltjes worden.Oke, de overheid bied meer 'zekerheid', maar dat lever ik graag ervoor in...want met plezier naar je werk gaan levert zó veel meer levensplezier op dat ik dat er graag voor inlever.
Geld en zekerheid is ook niet alles.
Succes ermee...
groeten albana

Yta Chalne

Yta Chalne

31-03-2010 om 10:18

16u

Een wijs besluit, die baan 1. En dan ook gewoon gaan genieten van de extra uren! Lekker zelf weer muzieklessen nemen, en een vaste ochtend 'met boek op bank' plannen. En niet gaan lopen zorgdwingen over uitbreiding het komende jaar. Tenslotte wordt het lente!

Yta Chalne

Yta Chalne

31-03-2010 om 10:19

Maarre...

...als je maar wel weet dat je dan een officieel luxepaardje bent hè. Misschien een heroriëntatie op sherry en tennis?

Maar vinden jullie dan van het plan van groen links?

Ik ben het nog niet tegengekomen in deze draad (moet ook bekennen dat ik deze wat globaal doorgelezen heb). GL wil dat alle vrouwen vanaf geboortejaar 1973 en laat dat nou net mijn geboortejaar zijn verplicht aan het werk moeten om nog recht te hebben op AOW. Dat mag in deeltijd zijn en als je kinderen onder de 5 jaar hebt ben je daarvan gevrijwaard. Ik vind het persoonlijk een idioot plan om werkplicht te koppelen aan een volksverzekering. Dat ze de "aanrechtsubsidie" willen afschaffen kan ik mee leven (maar ik spreek dan ook vanuit mijn eigen persoonlijke situatie). Ik doe inderdaad ook geen betaald werk. Wat dat betreft zitten we denk in een soortgelijke situatie als Ingridt met de kanttekening dat ik niet super hoogopgeleid ben (HAVO/MEAO) en ik in een baan een fractie zou verdienen in vergelijking met mijn man. Wij hebben samen alle plussen en minnen bij elkaar opgeteld en deze keuze gemaakt en het voelt na 2 jaar nog steeds heel goed. Ik ben met een opleiding begonnen, "bemoei" me sinds kort met de lokale politiek en heb alle tijd voor mijn twee kinders van 5 en 7.

tonny

tonny

31-03-2010 om 11:57

Nieuw draadje?

misschien kunnen we hier een nieuw draadje over beginnen?

tonny

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.