Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Kind op school => zelf te laat op kantoor.


Little ghost, ik zou in deze situatie ook 1 uur ouderschapsverlof per dag opnemen. (Dan wel zorgen dat je ook maar 7/8 werk toebedeeld krijgt!) Dan is alles opgelost. Over een jaar of twee ziet de situatie met de kinderen er weer heel anders uit. En wie weet, heb je dan ook weer een andere manager.

Die kosten konden wel eens vies tegenvallen, tenzij er kinderopvangtoeslag wordt betaald, en dan moet je nog een hoop gaan regelen. Voor een paar uurtjes VSO, terwijl er op dit moment helemaal geen kinderopvang wordt afgenomen. Dus dat TO daar geen trek in heeft vind ik niet zo vreemd. 

De tijden veranderen, Elpisto. Jij mag het gezeur vinden, die mening wordt duidelijk niet breed gedeeld. Als TO busschauffeur was geweest was duidelijk dat er aan de begintijden niet kan worden getornd, in kantoorbanen is het vaak geen enkel probleem om op iets afwijkende tijden te werken, als de uren maar worden gemaakt. En kennelijk was dat bij TO ook het geval, totdat ze een nieuwe leidinggevende kreeg.

Serieus: als de kantonrechter sec zou moeten oordelen over de vraag "moet TO later mogen beginnen" dan geef ik haar best een goede kans, want een betoog dat van een goed werkgever kan worden verwacht dat hij dit toestaat lijkt me vrij kansrijk. 

Maar als ze dit via de band van het ouderschapsverlof speelt, dan heeft ze het recht, tenzij er sprake is van een zwaarwegend bedrijfsbelang, dus dan is haar positie nog sterker.  

Wat erg zo'n werkgever. Wat een 9 tot 5 mentaliteit Er is niets voor een Wet flexibel werken vastgelegd, waarin je als werknemer de mogelijkheid hebt de werkgever te verzoeken om ook de werktijden te wijzigen. 

Angela1967 schreef op 29-03-2023 om 15:23:

ik vind het voor TO en kinderen hartstikke gezond om een lekker stuk te lopen. Die manager draait geen verlies in output, kwaliteit, team-sfeer of betrokkenheid maar wint een medewerker die een gezonde start maakt.
Gr Angela
Ps dit gezegd hebbende zou ik zeker het ouderschapsverlof inzetten als een andere eromheen route niet lijkt te lukken. Maar easy does it dus ja knikken en een slimme route kiezen. Als deze manager werkelijk zo ouderwets is dan hoeft TO daar niet onder te lijden en het bedrijf ook niet

Ouderwets...ja tegenwoordig is er meer mogelijk zoals flexibele werktijden en bv thuiswerken. Maar uiteindelijk bepaald het bedrijf dat en niet de individuele werknemer, hoe flauw je het ook vindt. Die manager moet het wellicht ook van hoger hand zo doen.

5 dagen per week flink te laat komen is echt niet nodig  terwijl er ook andere voor de hand liggende oplossingen zijn. 

Angela1967 schreef op 29-03-2023 om 15:23:

ik vind het voor TO en kinderen hartstikke gezond om een lekker stuk te lopen. Die manager draait geen verlies in output, kwaliteit, team-sfeer of betrokkenheid maar wint een medewerker die een gezonde start maakt.
Gr Angela
Ps dit gezegd hebbende zou ik zeker het ouderschapsverlof inzetten als een andere eromheen route niet lijkt te lukken. Maar easy does it dus ja knikken en een slimme route kiezen. Als deze manager werkelijk zo ouderwets is dan hoeft TO daar niet onder te lijden en het bedrijf ook niet

Ze lopen niet, die kleuters (!) zitten in een buggy. Ik denk dat ik mijn vijfjarigen eerst knock out had moeten slaan om ze daar  nog in te krijgen.

Wederom een ongevraagd advies voor TO: koop een goede ouderwetse step met luchtbanden voor die van 5. Hoef je ze ook geen fietsen meer te leren, dan fietsen ze een jaar later zo weg  (n=3) Met als extra bonus dat ze dan ook al wat langer zijn en al een beetje meer verkeersinzicht hebben.

Vraag me wel af welke buggy ze heeft als daar 3 kleuters in passen. 

Caroline80 schreef op 29-03-2023 om 15:57:

Vraag me wel af welke buggy ze heeft als daar 3 kleuters in passen.

Ik weet het niet, maar ik vermoed jongste in een buggy en de twee dames houden de buggy elk aan een kant vast.

Als dat zo is, is die situatie gemakkelijk te veranderen in: dubbele fietstas achter, jongste achter op de fiets, en de dames houden elk aan hun eigen kant een fietstas vast. Oma haalt de kinderen met de buggy op, die staat dan dus standaard bij oma.

Is dat niet haalbaar, Little ghost?

Gingergirl schreef op 29-03-2023 om 15:49:

[..]

Ouderwets...ja tegenwoordig is er meer mogelijk zoals flexibele werktijden en bv thuiswerken. Maar uiteindelijk bepaald het bedrijf dat en niet de individuele werknemer, hoe flauw je het ook vindt. Die manager moet het wellicht ook van hoger hand zo doen.

5 dagen per week flink te laat komen is echt niet nodig terwijl er ook andere voor de hand liggende oplossingen zijn.

Ja maar, wie definieert het als ‘te laat’? In andere teams kan het volgens TO wel, dus het is niet ‘te laat’ volgens de normen in het bedrijf, alleen volgens de normen van de manager. En dat is raar, je zou dat zelfs nog discriminatie kunnen noemen. 
Op zich zou ik als ik TO was wel met de tips in dit draadje aan de slag gaan, gewoon omdat tijd kostbaar is in een gezin met jonge kinderen. En dan kan ze misschien in een klap ook haar manager tegemoet komen. Maar ik zou ook gaan steigeren van de wijziging in de spelregels door deze manager.

Jonagold schreef op 29-03-2023 om 16:15:

[..]

Ja maar, wie definieert het als ‘te laat’? In andere teams kan het volgens TO wel, dus het is niet ‘te laat’ volgens de normen in het bedrijf, alleen volgens de normen van de manager. En dat is raar, je zou dat zelfs nog discriminatie kunnen noemen.
Op zich zou ik als ik TO was wel met de tips in dit draadje aan de slag gaan, gewoon omdat tijd kostbaar is in een gezin met jonge kinderen. En dan kan ze misschien in een klap ook haar manager tegemoet komen. Maar ik zou ook gaan steigeren van de wijziging in de spelregels door deze manager.

Ehh nou dat schrijft zij zelf; zie titel van haar topic.

Ze schrijft ook dat iedereen in haar team om 9.00 uur begint. Dat is daar in haar team dus gebruikelijk. 

Ik zou als ik haar was dat zeker ter sprake brengen bij een volgend gesprek waarom het in andere teams wel kan; misschien wordt het daar ook wel teruggedraaid en weet TO dat niet of heeft het met de aard van de werkzaamheden te maken. HR was het ook met de manager eens dus niet alles ligt aan die manager.persoonlijk denk ik dat beide partijen wat water bij de wijn zouden moeten kunnen doen. 5 dagen per week zo laat beginnen vind ik wel veel. 

En soms is er verschil tussen afdelingen; bij gingerman op zijn werk zijn strikte afspraken bv over thuiswerken maar per afdeling verschillend door de aard van de werkzaamheden.

Gingergirl schreef op 29-03-2023 om 16:33:

[..]

Ehh nou dat schrijft zij zelf; zie titel van haar topic.

Ze schrijft ook dat iedereen in haar team om 9.00 uur begint. Dat is daar in haar team dus gebruikelijk.

Ik zou als ik haar was dat zeker ter sprake brengen bij een volgend gesprek waarom het in andere teams wel kan; misschien wordt het daar ook wel teruggedraaid en weet TO dat niet of heeft het met de aard van de werkzaamheden te maken. HR was het ook met de manager eens dus niet alles ligt aan die manager.persoonlijk denk ik dat beide partijen wat water bij de wijn zouden moeten kunnen doen. 5 dagen per week zo laat beginnen vind ik wel veel.

En soms is er verschil tussen afdelingen; bij gingerman op zijn werk zijn strikte afspraken bv over thuiswerken maar per afdeling verschillend door de aard van de werkzaamheden.

Little ghost schrijft dat ze ook thuiswerkdagen (meervoud) heeft, dus ze is maximaal 3 dagen per week een halfuurtje later. Ik vind het ook nogal gezeur als het om kenniswerk gaat en ze haar 40 uren gewoon maakt. Maar ondertussen heeft ze het er maar mee te doen.

Ik zou mijn fiets gebruiken als buggy en/of 3 u ouderschapsverlof per week opnemen. Dan ben je eruit.

Elpisto schreef op 29-03-2023 om 15:39:

[..]

Een werkgever bepaald de werktijden, niet andersom. Ik zie Angela ( wie anders) zelfs al praten over het ouderwets zijn van de manager. Wat een gezeur.

heb je gelezen wat TO zelf schrijft?

kun je je daarnaast voorstellen dat er volwassener arbeidsverhoudingen mogelijk zijn waarbij uitgegaan wordt van vertrouwen en inhoudelijke argumenten?

gr Angela

Gingergirl schreef op 29-03-2023 om 15:49:

[..]

Ouderwets...ja tegenwoordig is er meer mogelijk zoals flexibele werktijden en bv thuiswerken. Maar uiteindelijk bepaald het bedrijf dat en niet de individuele werknemer, hoe flauw je het ook vindt. Die manager moet het wellicht ook van hoger hand zo doen.

5 dagen per week flink te laat komen is echt niet nodig terwijl er ook andere voor de hand liggende oplossingen zijn.

Wie zegt dat ze "te laat"komt? Er ligt niets formeel vast en elke medewerker om haar heen neemt daar zelf beslissingen in en dat werkt prima.

Welke schade hebben we het hierover behalve een niet-onderbouwde - mijns inziens ouderwetse - redenering  'dat 9 uur laat genoeg is'.

gr Angela

IMI-x2 schreef op 29-03-2023 om 16:40:

[..]

Little ghost schrijft dat ze ook thuiswerkdagen (meervoud) heeft, dus ze is maximaal 3 dagen per week een halfuurtje later. Ik vind het ook nogal gezeur als het om kenniswerk gaat en ze haar 40 uren gewoon maakt. Maar ondertussen heeft ze het er maar mee te doen.

Ik zou mijn fiets gebruiken als buggy en/of 3 u ouderschapsverlof per week opnemen. Dan ben je eruit.

Ze schrijft max 9.45 uur, dat zal niet elke keer zijn maar ze is in ieder geval elke keer als het haar kantoor dag is een half uur tot driekwartier te laat, door een oorzaak die makkelijk te voorkomen is en m.i. niet zwaarwegend is, het is niet zo dat het echt niet anders kan. Haar werk bestaat niet alleen uit kenniswerk.

Als je zorgt dat je bij school staat met je fiets en spullen,  zodra de deur daar open gaat ( hier bv 8.15 uur) dan kun je echt wel om 8.20 uur op de fiets stappen en gewoon op tijd zijn. Dat kinderen langzaam lopen is lastig maar dan kun je ook eerder vertrekken of 2 in fietsstoeltjes zetten / bakfiets / vso/ verlofuren Ik zie hier zoveel mensen dat doen maar bij TO schijnt niks mogelijk te zijn: want of het kan niet of zij vindt het te duur. 

Of de werkgever dat moet oplossen vind ik discutabel aangezien ze dus ook al 2 thuiswerkdagen heeft. Dat faciliteert de werkgever dus wel en komt haar daarin ook tegemoet. Dan mag zij ook haar werkgever tegemoet komen op de overige dagen door op tijd te zijn. Moeten alle oplossingen voor haar gezinssituatie van de werkgever komen?

Gingergirl schreef op 29-03-2023 om 16:58:
Of de werkgever dat moet oplossen vind ik discutabel aangezien ze dus ook al 2 thuiswerkdagen heeft. Dat faciliteert de werkgever dus wel en komt haar daarin ook tegemoet. Dan mag zij ook haar werkgever tegemoet komen op de overige dagen door op tijd te zijn.

Vind jij echt dat een manager zonder enige opgaaf van reden, en in afwijking van alle andere teams én zonder dat collega's klagen, TO mag opzadelen hiermee?

Dus los van alle redenen waarom jíj vindt dat 9 uur goed is, dat thuiswerken een kado is en dat alles een stuk efficiënter kan?

Er is geen probleem volgens mij. Er is een manager, dat wel.

gr Angela

IMI-x2 schreef op 29-03-2023 om 16:40:

[..]

Little ghost schrijft dat ze ook thuiswerkdagen (meervoud) heeft, dus ze is maximaal 3 dagen per week een halfuurtje later. Ik vind het ook nogal gezeur als het om kenniswerk gaat en ze haar 40 uren gewoon maakt. Maar ondertussen heeft ze het er maar mee te doen.

Ik zou mijn fiets gebruiken als buggy en/of 3 u ouderschapsverlof per week opnemen. Dan ben je eruit.

Ze schrijft max 9.45 uur, dat zal niet elke keer zijn maar ze is in ieder geval elke keer als het haar kantoor dag is een half uur tot driekwartier te laat, door een oorzaak die makkelijk te voorkomen is en m.i. niet zwaarwegend is, het is niet zo dat het echt niet anders kan. Haar werk bestaat niet alleen uit kenniswerk.

Als je zorgt dat je bij school staat met je fiets en spullen,  zodra de deur daar open gaat ( hier bv 8.15 uur) dan kun je echt wel om 8.20 uur op de fiets stappen en gewoon op tijd zijn. Dat kinderen langzaam lopen is lastig maar dan kun je ook eerder vertrekken of 2 in fietsstoeltjes zetten / bakfiets / vso/ verlofuren Ik zie hier zoveel mensen dat doen maar bij TO schijnt niks mogelijk te zijn: want of het kan niet of zij vindt het te duur. 

Of de werkgever dat moet oplossen vind ik discutabel aangezien ze dus ook al 2 thuiswerkdagen heeft. Dat faciliteert de werkgever dus wel en komt haar daarin ook tegemoet. Dan mag zij ook haar werkgever tegemoet komen op de overige dagen door op tijd te zijn. Moeten alle oplossingen voor haar gezinssituatie van de werkgever komen?

Angela1967 schreef op 29-03-2023 om 16:46:

[..]

Wie zegt dat ze "te laat"komt? Er ligt niets formeel vast en elke medewerker om haar heen neemt daar zelf beslissingen in en dat werkt prima.

Welke schade hebben we het hierover behalve een niet-onderbouwde - mijns inziens ouderwetse - redenering 'dat 9 uur laat genoeg is'.

gr Angela

Zij zelf, zie topic titel.

"Er ligt formeel niets vast", dus ook niet dat je zelf mag bepalen later te beginnen. Gaat 2 kanten op.

Of er schade is als zij later begint, dat weten wij niet. Haar werk zou dat beter kunnen beargumenteren in een gesprek met haar.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.