Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Kind op school => zelf te laat op kantoor.


Biebel schreef op 30-03-2023 om 09:27:

[..]

Dit. Vanzelfsprekend is het verhaal anders als er redenen zijn voor tijden. Zoals in de zorg of het onderwijs. Maar dit gaat over een kantoorbaan. Zonder regels. Met alleen een manager die graag om 9 uur iedereen ziet en een huppeltrutje van HR die ook niet beter weet.

Die regel was er voorheen niet. Is ook geen andere reden voor gegeven dan ‘omdat ik het wil’. Dan is wat de manager stelt ‘je moet dan binnen zijn’ niet een logische werk afspraak maar een eenzijdig opgelegd besluit dat niet onderbouwd is. Dat maakt de manager een ouderwetse dictator.

Ik weet echt niet wat ik lees, met het wegzetten van mensen die hun eigen tijd indelen als verwende werknemers. Al in 1999 werkte ik voor een directeur die thuiswerken aanmoedigde en letterlijk zei ‘ik geef je vrijheid om je werk in te richten zoals jij het wil. Geef je mij dan je beste prestaties’. Die zou een manager als to toen al de oren hebben gewassen.

Nu, na Corona en nu de communicatiemiddelen nog veel verder zijn, zou dat echt geen discussie moeten zijn. Je hebt het over de inhoud van het werk. Je hebt het over aanwezig zijn als dat is wat de aard van het werk aan je vraagt. Maar niet als dat is omdat je manager denkt dat leidinggeven hetzelfde is als aanwezigheid controleren en besturen.

Dus mijn advies blijft; kijk vooral of je wat met de tips over je tijd in de ochtend kunt. En ga naar een ander team, waar ze wel naar prestaties en niet naar aanwezigheid kijken. Of vraag de or eens of zij iets weten van regels over aanwezig zijn voor een niet klantcontactgerichte functie.

(En ja, ik denk dat roosters maken in de zorg een helse klus is met al die mensen waar je rekening mee moet houden. En toch denk ik dat als je dat lukt, ook in de zorg, je mensen kunt behouden voor het vak)

Ik weet ook niet wat ik lees, wat een hoge toren.

Elpisto schreef op 30-03-2023 om 10:27:

[..]

Begrijpend lezen schijnt tegenwoordig ook een vak te zijn. Ik stel nergens dat iets "hoort te werken" op deze manier en ook niet dat IK vind dat ze pertinent maar overal akkoord mee dient te gaan, "omdat ze nou eenmaal werknemer is". Maar ze mag best kritisch kijken naar haar eigen keuze om het op deze manier op te lossen.

Ik stelde volgens mij in mijn 1e of 2e reactie al dat als ze die tijd iets kan inkorten, door bijvoorbeeld een fietskar voor een paar tientjes te kopen, elkaar een beetje tegemoet kunnen komen. Dan is ze er 20 minuten eerder en kan manager wat naar haar toe bewegen.

Ik vind jouw reactie hopeloos arrogant. Jij bepaald niet je werktijden, de werkgever doet dat. Die besluit of je wel of niet thuis kan werken en of je wel of niet om een bepaalde tijd op je werk moet zijn. Daar kun je wat van vinden, dan moet je inderdaad lekker op zoek gaan naar een andere baan, waar je je wensen om om 10:00 te beginnen op tafel kunt leggen. Zou een mooie boel worden als elke werknemer maar lekker zelf bepaald of ze wel of niet een uur later kunnen beginnen of wel of niet op kantoor komen. Dat bepaal jij niet, dat doet ofwel je werkgever, ofwel je leidinggevende.

De halsstarrigheid waarmee hier naar de werkgever, of in dit geval de leidinggevende gewezen wordt, is hilarisch.

DIt. Die mentaliteit van jezelf als middelpunt van het heelal zien waarnaar iedereen zich moet voegen  en dan de nare toon waar degenen die  ook maar waagt daar het minste obstakel daarvoor op  te werpen  weggezet worden -  ouderwetse lamzak van een manager, huppeltrutje van HR. Blegh.

Als ik TO was ging ik voor de ouderschapsverlofoptie . Heeft mijn partner destijds ook gedaan, en dat uurtje  gaf heel veel rust in de tent 's ochtends. Als oud basisschoollerares zou ik  de VSO op die leeftijd niet echt  aanraden: te lange dag, te veel soorten opvang en je loopt  's ochtends nog eerder en nog meer te jakkeren om iedereen op tijd te krijgen. 

kenfan schreef op 30-03-2023 om 10:58:

[..]

DIt. Die mentaliteit van jezelf als middelpunt van het heelal zien waarnaar iedereen zich moet voegen en dan de nare toon waar degenen die ook maar waagt daar het minste obstakel daarvoor op te werpen weggezet worden - ouderwetse lamzak van een manager, huppeltrutje van HR. Blegh.

Als ik TO was ging ik voor de ouderschapsverlofoptie . Heeft mijn partner destijds ook gedaan, en dat uurtje gaf heel veel rust in de tent 's ochtends. Als oud basisschoollerares zou ik de VSO op die leeftijd niet echt aanraden: te lange dag, te veel soorten opvang en je loopt 's ochtends nog eerder en nog meer te jakkeren om iedereen op tijd te krijgen.

Die nare toon is iets wat deze mensen vrijwel in elk topic neerplenzen als ze het ergens niet mee eens zijn. Het is of zwart of wit en daar tussen in zit helemaal niks. 

Elpisto schreef op 30-03-2023 om 10:27:

[..]

Begrijpend lezen schijnt tegenwoordig ook een vak te zijn. Ik stel nergens dat iets "hoort te werken" op deze manier en ook niet dat IK vind dat ze pertinent maar overal akkoord mee dient te gaan, "omdat ze nou eenmaal werknemer is". Maar ze mag best kritisch kijken naar haar eigen keuze om het op deze manier op te lossen.

Ik stelde volgens mij in mijn 1e of 2e reactie al dat als ze die tijd iets kan inkorten, door bijvoorbeeld een fietskar voor een paar tientjes te kopen, elkaar een beetje tegemoet kunnen komen. Dan is ze er 20 minuten eerder en kan manager wat naar haar toe bewegen.

Ik vind jouw reactie hopeloos arrogant. Jij bepaald niet je werktijden, de werkgever doet dat. Die besluit of je wel of niet thuis kan werken en of je wel of niet om een bepaalde tijd op je werk moet zijn. Daar kun je wat van vinden, dan moet je inderdaad lekker op zoek gaan naar een andere baan, waar je je wensen om om 10:00 te beginnen op tafel kunt leggen. Zou een mooie boel worden als elke werknemer maar lekker zelf bepaald of ze wel of niet een uur later kunnen beginnen of wel of niet op kantoor komen. Dat bepaal jij niet, dat doet ofwel je werkgever, ofwel je leidinggevende.

De halsstarrigheid waarmee hier naar de werkgever, of in dit geval de leidinggevende gewezen wordt, is hilarisch.


Jij oogt zelf anders behoorlijk arrogant  met je ‘als accountant ken ik honderden bedrijven’. Ik heb nieuws voor je, in mijn vak ken ik er ook zo veel, als het er niet meer zijn. En allemaal hebben ze die omslag gemaakt van prikklok naar bloktijden, van aanwezigheid naar prestatie. Het voorbeeld wat ik aangaf was juist op een afdeling met praktisch geschoolde mensen, die klantgericht waren. 

Maar goed. Dit specifieke geval; er  is geen regel van de werkgever. Het is iets wat de manáger heeft bedacht omdat híj het wil. Je kunt zeggen; dat mag hij willen. Je kunt ook zeggen; dan krijgt hij het personeel dat hij verdient. Wat overblijft zijn de mensen die hun uren maken, wachten bij de prikklok om toch echt ná 5 uit te klokken en die zéker niet op thuiswerkdagen extra uren maken. 

Om mensen die een andere mening hebben halsstarrig te noemen is overigens een erg flauwe manier van discussiëren. Vooral omdat je het alleen gebruikt voor mensen die je proberen iets uit te leggen wat blijkbaar niet bij jou wereldbeeld past.



Biebel schreef op 30-03-2023 om 11:07:

[..]


Jij oogt zelf anders behoorlijk arrogant met je ‘als accountant ken ik honderden bedrijven’. Ik heb nieuws voor je, in mijn vak ken ik er ook zo veel, als het er niet meer zijn. En allemaal hebben ze die omslag gemaakt van prikklok naar bloktijden, van aanwezigheid naar prestatie. Het voorbeeld wat ik aangaf was juist op een afdeling met praktisch geschoolde mensen, die klantgericht waren.

Maar goed. Dit specifieke geval; er is geen regel van de werkgever. Het is iets wat de manáger heeft bedacht omdat híj het wil. Je kunt zeggen; dat mag hij willen. Je kunt ook zeggen; dan krijgt hij het personeel dat hij verdient. Wat overblijft zijn de mensen die hun uren maken, wachten bij de prikklok om toch echt ná 5 uit te klokken en die zéker niet op thuiswerkdagen extra uren maken.

Om mensen die een andere mening hebben halsstarrig te noemen is overigens een erg flauwe manier van discussiëren. Vooral omdat je het alleen gebruikt voor mensen die je proberen iets uit te leggen wat blijkbaar niet bij jou wereldbeeld past.



 

Weet je wat een flauwe manier van discussiëren is ( je doet het nu zelf ook): Mij dingen in de mond leggen die ik niet gezegd heb. Je hoeft mij niks uit te leggen en het is al helemaal niet zo dat " iets niet in mijn wereldbeeld past". 

Verder ga ik er maar niet op in. Jij mag je mening hebben uiteraard. 

Misschien moeten we aan forumbeheer vragen om een aparte rubriek ""kritiek op de discussiestijl van mede-forummers" te openen. Dat ruimt in de andere draadjes lekker op.

Temet schreef op 30-03-2023 om 11:24:

Misschien moeten we aan forumbeheer vragen om een aparte rubriek ""kritiek op de discussiestijl van mede-forummers" te openen. Dat ruimt in de andere draadjes lekker op.

Point taken. Sorry 


Wat deze discussie wel laat zien; hoe diepgeworteld overtuigingen kunnen zijn. Van mijzelf, waarbij ik me verbaas over de manager en de bedrijven die Elpisto tegen komt. Maar ook van mensen die het juist fijn of gebruikelijk vinden om regels te hebben over aanwezigheid en tijden.  

Als wij er hier al zo verschillend over denken - dat kan natuurlijk ook in je organisatie gebeuren. Waar je managers van de ene stijl en die van de andere stijl hebt. Dan zou het beter zijn als een directeur zich (zoals die van mij ooit) uitspreekt over ‘dit is wat wij willen als arbeidscultuur’. Kun je daarna als medewerker kiezen of je je daarbij thuis voelt. 

Je kan managers van verschillende stijlen hebben, en als je goed functioneert onder managerstijl 1 en manager met stijl 2 wordt je nieuwe manager, moet je dan ogenblikkelijk je eigen werkstijl wijzigen omdat je als werknemer je anders arrogant opstelt? 🤔

Leene

Leene

30-03-2023 om 13:17

poeh eigenlijk wilde ik niet meer reageren maar wat een discussie zeg. Ik vraag me af of TO hier nog iets aan heeft. 
Het probleem is volgens mij dat aan welke kant van het bootje je ook gaat hangen we het verhaal maar van een kant kennen, we de bedrijfscultuur niet kennen, niet eens goed weten hoe het werk in elkaar steekt, niet eens weten welke verantwoordelijkheden er bij komen, niet weten of die manager een ouderwetse lamzak is, zeker niet weten of de dame van HR een huppeltrutje is ( wát een dedain trouwens) etc etc. 
Ik denk dat er helemaal niemand is die zegt je mag niet flexibel werken als het mogelijk is maar blijkbaar is er iets veranderd. Er is een andere manager maar ik vermoed dat TO pas sinds een jaar of zo veel later komt want de kinderen zitten allemaal nog niet zo lang op school. Hoe deed ze het toen het zoontje nog maar 3 was.  Kortom,  tijd voor nog een gesprek of het hoger opspelen of toch ook nog eens naar je eigen rol en planning kijken. Want laten we wel wezen daar is echt nog wel winst te behalen.

Elpisto schreef op 30-03-2023 om 09:55:

[..]

Daar kunnen we 1. beide niet over oordelen en 2. is er WEL een afspraak blijkbaar, want het hele team begint om 09:00.

Om te stellen dat ik echt gigantisch moe wordt van jouw posts waarin je ellenlang je standpunt probeert te verdedigen, is een understatement.

Ik vind het ook ingewikkeld, Elpisto, dat je niet de postings van TO leest. Die zijn een stuk korter en staat precies in wat je wél kunt weten!

gr Angela

Elpisto schreef op 30-03-2023 om 10:27:

[..]

 Jij bepaald niet je werktijden, de werkgever doet dat.

heel kort: dit is niet kloppend. Als je meer uitlegt wilt, kijk naar mijn vorige postings.

gr Angela

kenfan schreef op 30-03-2023 om 10:58:

[..]

DIt. Die mentaliteit van jezelf als middelpunt van het heelal zien waarnaar iedereen zich moet voegen

ooit bij een commercieel bedrijf van 34.000 fte gewerkt?

Er zijn zo ontzettend veel verschillende werkomgevingen dat het bijna beangstigend is hoe ingewikkeld het voor sommigen is om te accepteren dat je:

a. een integer persoon kunt zijn
b. mét arbeidsethos
c. zónder ego problematiek
d. een prima verstandhouding met management en collega's kunt hebben
e. waarbij management wel degelijk beslissingen neemt waar medewerkers zich aan moeten houden
f. maar waar werktijden vrijgelaten worden.

gr Angela

Elpisto schreef op 30-03-2023 om 11:02:

[..]

Die nare toon is iets wat deze mensen vrijwel in elk topic neerplenzen als ze het ergens niet mee eens zijn. Het is of zwart of wit en daar tussen in zit helemaal niks.

maar ik zeg toch juist dat álles mogelijk is? jij bent degene die zegt: de baas bepaalt. En mag dat bepalen zónder argumenten.

gr Angela

Leene

Leene

30-03-2023 om 13:35

Angela1967 schreef op 30-03-2023 om 13:25:

[..]

ooit bij een commercieel bedrijf van 34.000 fte gewerkt?

Er zijn zo ontzettend veel verschillende werkomgevingen dat het bijna beangstigend is hoe ingewikkeld het voor sommigen is om te accepteren dat je:

a. een integer persoon kunt zijn
b. mét arbeidsethos
c. zónder ego problematiek
d. een prima verstandhouding met management en collega's kunt hebben
e. waarbij management wel degelijk beslissingen neemt waar medewerkers zich aan moeten houden
f. maar waar werktijden vrijgelaten worden.

gr Angela

Ontkent iemand dit?? Ik niet maar 34.000 FTe is een wel heel groot bedrijf waar dit soort zaken vaak beter zijn geregeld of geregeld kunnen worden, daar kan ook vaak wat meer voor elkaar opgevangen worden. Maar TO werkt in een team met maar drie anderen ( en nog andere afdelingen maar we weten niet of die hetzelfde werk doen)  weet jij veel misschien is het wel echt onhandig als ze zo laat begint. Weet je het kán hoor dat ze een hele vervelende manager heeft...maar we weten echt veel niet.
En jij neemt zo goed als anderen je eigen ervaringen mee in je antwoorden.

En nou haal ik als de bliksem dit draadje uit mijn lijst anders blijf ik reageren

Leene schreef op 30-03-2023 om 13:35:

[..]

Ontkent iemand dit?? Ik niet maar 34.000 FTe is een wel heel groot bedrijf waar dit soort zaken vaak beter zijn geregeld of geregeld kunnen worden, daar kan ook vaak wat meer voor elkaar opgevangen worden. Maar TO werkt in een team met maar drie anderen ( en nog andere afdelingen maar we weten niet of die hetzelfde werk doen) weet jij veel misschien is het wel echt onhandig als ze zo laat begint. Weet je het kán hoor dat ze een hele vervelende manager heeft...maar we weten echt veel niet.
En jij neemt zo goed als anderen je eigen ervaringen mee in je antwoorden.

En nou haal ik als de bliksem dit draadje uit mijn lijst anders blijf ik reageren

Goede tip ja. Al is een gebruiker blokkeren ook een goede optie. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.