Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Kind op school => zelf te laat op kantoor.


Flexibiliteit komt mi van 2 kanten. Ik kan uitermate flexibel zijn en er is mij weinig teveel (als in extra uren maken, in het weekend of ‘s avonds invallen/bijspringen als dat nodig is). Maar dat verwacht ik ook van mijn werkgever. Nu brengt mijn baan met zich mee dat wij als afdeling tussen bepaalde uren bereikbaar zijn. Dat regelen wij als team onderling. We houden onze leidinggevende op de hoogte, maar we overleggen maar zelden. Wij zijn professionals en zo wensen wij ook behandeld te worden. Mocht ik ooit een werkgever treffen die een soort prikklok gebruikt, dan kan er van mijn kant ook ineens heel weinig. En dan heb ik het niet over banen waar vaste uren aan hangen zoals zorg of onderwijs, maar kennisbanen zoals bij TO.

De manager is natuurlijk erg inflexibel.
TO is ook vrij inflexibel. Natuurlijk kun je best met drie kinderen en de fiets aan de hand naar school lopen. 4/5 jarigen kunnen gewoon lopen en zelf hun rugzakjes dragen tenzij er medisch iets aan de hand is met de kinderen.  Dat scheelt al een half uur op de dag. 
Maar inderdaad ik zou van de manager ook wat meer flexibiliteit verwachten als het niet nodig is dat TO om 9 uur aanwezig is.

Leene

Leene

29-03-2023 om 23:36

Angela1967 schreef op 29-03-2023 om 22:33:

[..]

Ik zal je nog sterker vertellen, ik mag het echt helemaal zelf weten. En ik werk voor een grote organisatie van 6000 medewerkers. En nee het is enorm verschillend per afdeling en functie. En ja ik heb het gevraagd, ik heb om me heen gekeken, ik bepaal zelf wanneer en hoe laat ik er ben zodat ik mijn werk het beste kan doen waarbij het belang van werkgever voorop staat en daarna mijn 'eigen' belang.

En ja ik heb ook banen gehad waar ik het niet 'zelf' mocht bepalen maar waar het logisch was dat wij als medewerkers van die afdeling onderling goed regelden dat wat we moesten doen/leveren, ook gedaan werd. Omdat het duidelijk was dat 'de toko om 8 uur bemand moet zijn' of omdat het logisch was (bijv. in verband met samenwerking met anderen en je samen bepaalt hoe je het beste alles kunt inrichten.

En natuurlijk is 9 uur 9 uur als de baan dat met zich meebrengt. Ik benadruk juist de hele tijd dat het om kenniswerkers gaat in een kantoorsetting etc. Het is raar om dan andere sectoren erbij te halen - of het te vergelijken met je eigen sector als je geen andere sectoren kent.

En ik prijs mij super gelukkig dat ik op deze manier mijn werk kan doen. En ik ben daar dus superflexibel in, omdat ik ook superflexibele werkgever heb.

gr Angela


PS: over het stuk irritatie (Maar iets in het hele verhaal en sommige reacties irriteren mij bovenmate. Ik denk dat het is dat er maar vanzelfsprekend vanuit wordt gegaan dat je maar kunt komen en gaan wanneer je wilt 'als je je werk maar afhebt' daar zit iets in van "ik mot dat zelluf weten en je hebt me geen rotmoer te vertellen" Ik chargeer natuurlijk maar het lijkt mij toch volkomen normaal dat je ook eens bedenkt dat jezelf misschien iets anders kan doen of proberen eerder te komen. Wij weten niet goed waarom de manager dit zegt of dat er wellicht anderen geklaagd hebben, weten wij veel. Misschien wordt er wel heel veel gebeld tussen 08.30 en 09.30. lekker dan als een ander al die eerste telefoontjes moet opvangen. Wij horen alleen het verhaal van TO niet waar. ). Het is niet zinnig om de situatie van TO te veralgemeniseren én er is juist veel informatie gegeven. Volgens mij is het belangrijkste verschil dat ik met eigen ogen zie dat onderwijs en zorg vaste tijden hebben, omdat ik daar als buitenstaander mee in aanraking komt. Maar al dat kantoorwerk waar je weinig van ziet als je het niet weet, daar werken ontzettend veel mensen in hele andere omstandigheden.

Ik merk dat ik juist geïrriteerd word over het onbegrip dat waar je geen ervaring mee hebt, je niet over kunt oordelen. Volgens mij heeft TO prima hart voor de zaak. En wat 'normaal' is aan arbeidsethos en welke mensen altijd net meer doen en anderen gewoon genoeg, daar is altijd variatie in.
Er werd mij zelf een anti management houding in de schoenen geschoven, dát is pas irritant.


Hoe weet jij dat ik geen ervaring heb met kantoorwerk?... ik zelf niet, maar mijn man werkt niet in de zorg of het onderwijs en kan zijn werktijden ook zo'n beetje zelf indelen. Dat was handig toen de kinderen nog kleiner waren dan kon hij ze naar school brengen en ik vaak ophalen. Hij was  meestal wel altijd rond 09.00 uur of net iets eerder op zijn werk dat werd daar wel gewaardeerd ivm opstarten van het team. Bij ziekte van de kinderen kon hij regelmatig thuis werken. Als ik mijn route in de wijk af had kon ik ook de administratie thuis doen etc. Soms kwamen we klem en moesten we afspraken verzetten of een oppas vinden. De irritatie zit hem met name hierin dat ik ook weinig flexibiliteit zie bij TO, er wordt van alles aangedragen maar ook veel afgeschoten. Manager wordt gelijk in de hoek gezet als een ouderwetse lamzak die een machtspelletje speelt. Misschien .. who knows. Maar er bij voorbaat van uitgaan dat je het gelijk aan je kant hebt en je zelf helemaal mag uitmaken hoe laat en waar je werkt etc.. sorry maar er kan toch wel iets in overleg.

Er worden diverse tips gegeven aan TO zodat ze wat flexibeler in de morgens kan zijn en eerder kan beginnen als dat nodig mocht zijn. Daar sluit ik me bij aan.
Verder ga ik me er maar niet meer druk om maken. Let's agree to disagree zou ik zeggen. 

ik heb helemaal geen ervaring met werkvelden waar je flexibel kunt beginnen. (Maar zooo blij dat partner dus wel wat flexibeler kon werken toen kinderen klein waren, weet niet hoe we het anders hadden kunnen redden toen.) 

Maar wil wel aangeven dat ik ook wel zie dat to de ochtenden vast efficiënter aan zou kunnen pakken, maar dat ik vind dat er ook heel veel te zeggen valt voor minder efficiënt. 
De ochtend rustig en op bekende manier starten kan ook heel fijn en rustgevend zijn, voor jezelf en zeker voor kinderen van die leeftijd. 
Scheelt stress en burn outs. 

Mijn kinderen waren ook vrij traag met bepaalde dingen en op die leeftijd zouden ze niet graag een half uur gelopen hebben naar school. (Neem aan dat het zeker een half uur is als to in haar eentje 20 minuten loopt) 
Ze waren sowieso niet op hun best in de ochtend. Lekker rustig opstarten werkte dan ook het beste. Voor mijn kinderen zou vso ook best stress gegeven hebben. Wat moet dat moet, maar ik ben toch blij dat het niet hoefde bij ons. 
En zeker bij een fulltime baan zou ik de rust en aandacht in de ochtend niet graag opgeven als het niet noodzakelijk was. 

Angela1967 schreef op 29-03-2023 om 17:01:

[..]

Vind jij echt dat een manager zonder enige opgaaf van reden, en in afwijking van alle andere teams én zonder dat collega's klagen, TO mag opzadelen hiermee?

Dus los van alle redenen waarom jíj vindt dat 9 uur goed is, dat thuiswerken een kado is en dat alles een stuk efficiënter kan?

Er is geen probleem volgens mij. Er is een manager, dat wel.

gr Angela

Vind jij echt dat een werknemer van haar probleem het probleem van de werkgever moet maken? Het is niet dat ze het niet anders kan oplossen he, zie kiest zelf voor deze hele situatie door lopend de kids naar school te brengen. Er zijn legio andere mogelijkheden. 

Elpisto schreef op 30-03-2023 om 07:12:

[..]

Vind jij echt dat een werknemer van haar probleem het probleem van de werkgever moet maken? Het is niet dat ze het niet anders kan oplossen he, zie kiest zelf voor deze hele situatie door lopend de kids naar school te brengen. Er zijn legio andere mogelijkheden.

Er is geen probleem. Een manager vindt iets zonder onderbouwing. 

Gr Angela 

Na de lange post van TO waarin ze wat meer uitleg geeft, denk ik dat ze het wel goed heeft geregeld met de middagen. Zij doet de ochtenden, die in veel van onze ogen efficiënter kunnen, maar haar man is ‘s middags tegen 4 uur thuis en doet het slopende einde-middag-en-kookprogramma. TO komt thuis en kan zo aanschuiven. Dat is ook fijn.

Angela1967 schreef op 30-03-2023 om 07:43:

[..]

Er is geen probleem. Een manager vindt iets zonder onderbouwing.

Gr Angela

Angela1967 schreef op 30-03-2023 om 07:43:

[..]

Er is geen probleem. Een manager vindt iets zonder onderbouwing.

Gr Angela

Dit. Vanzelfsprekend is het verhaal anders als er redenen zijn voor tijden. Zoals in de zorg of het onderwijs. Maar dit gaat over een kantoorbaan. Zonder regels. Met alleen een manager die graag om 9 uur iedereen ziet en een huppeltrutje van HR die ook niet beter weet. 

Die regel was er voorheen niet. Is ook geen andere reden voor gegeven dan ‘omdat ik het wil’. Dan is wat de manager stelt ‘je moet dan binnen zijn’ niet een logische werk afspraak maar een eenzijdig opgelegd besluit dat niet onderbouwd is. Dat maakt de manager een ouderwetse dictator. 

Ik weet echt niet wat ik lees, met het wegzetten van mensen die hun eigen tijd indelen als verwende werknemers. Al in 1999 werkte ik voor een directeur die thuiswerken aanmoedigde en letterlijk zei ‘ik geef je vrijheid om je werk in te richten zoals jij het wil. Geef je mij dan je beste prestaties’. Die zou een manager als to toen al de oren hebben gewassen. 

Nu, na Corona en nu de communicatiemiddelen nog veel verder zijn, zou dat echt geen discussie moeten zijn. Je hebt het over de inhoud van het werk. Je hebt het over aanwezig zijn als dat is wat de aard van het werk aan je vraagt. Maar niet als dat is omdat je manager denkt dat leidinggeven hetzelfde is als aanwezigheid controleren en besturen.

Dus mijn advies blijft; kijk vooral of je wat met de tips over je tijd in de ochtend kunt. En ga naar een ander team, waar ze wel naar prestaties en niet naar aanwezigheid kijken.  Of vraag de or eens of zij iets weten van regels over aanwezig zijn voor een niet klantcontactgerichte functie.  

(En ja, ik denk dat roosters maken in de zorg een helse klus is met al die mensen waar je rekening mee moet houden. En toch denk ik dat als je dat lukt, ook in de zorg, je mensen kunt behouden voor het vak)

Biebel schreef op 30-03-2023 om 09:27:

[..]

Dit. Vanzelfsprekend is het verhaal anders als er redenen zijn voor tijden. Zoals in de zorg of het onderwijs. Maar dit gaat over een kantoorbaan. Zonder regels. Met alleen een manager die graag om 9 uur iedereen ziet en een huppeltrutje van HR die ook niet beter weet.

Die regel was er voorheen niet. Is ook geen andere reden voor gegeven dan ‘omdat ik het wil’. Dan is wat de manager stelt ‘je moet dan binnen zijn’ niet een logische werk afspraak maar een eenzijdig opgelegd besluit dat niet onderbouwd is. Dat maakt de manager een ouderwetse dictator.

Ik weet echt niet wat ik lees, met het wegzetten van mensen die hun eigen tijd indelen als verwende werknemers. Al in 1999 werkte ik voor een directeur die thuiswerken aanmoedigde en letterlijk zei ‘ik geef je vrijheid om je werk in te richten zoals jij het wil. Geef je mij dan je beste prestaties’. Die zou een manager als to toen al de oren hebben gewassen.

Nu, na Corona en nu de communicatiemiddelen nog veel verder zijn, zou dat echt geen discussie moeten zijn. Je hebt het over de inhoud van het werk. Je hebt het over aanwezig zijn als dat is wat de aard van het werk aan je vraagt. Maar niet als dat is omdat je manager denkt dat leidinggeven hetzelfde is als aanwezigheid controleren en besturen.

Dus mijn advies blijft; kijk vooral of je wat met de tips over je tijd in de ochtend kunt. En ga naar een ander team, waar ze wel naar prestaties en niet naar aanwezigheid kijken. Of vraag de or eens of zij iets weten van regels over aanwezig zijn voor een niet klantcontactgerichte functie.

(En ja, ik denk dat roosters maken in de zorg een helse klus is met al die mensen waar je rekening mee moet houden. En toch denk ik dat als je dat lukt, ook in de zorg, je mensen kunt behouden voor het vak)

Heerlijk hoe mensen hun eigen ervaring als feit aannemen. Dat jij het geluk gehad hebt een heel erg flexibele werkgever/werkomgeving te hebben, wil nog niet zeggen dat dit breed gedragen is. Als accountant zie ik honderden bedrijven de revue passeren in alle werkvelden die je je maar kunt voorstellen en doorgaans zijn het vooral de "hogere" functies die de vrijheid hebben om hun tijd zelf in te delen. 

Dan kun je wel allemaal non-argumenten aan gaan halen " dat de tijd zo veranderd is" en dat " alle communicatiemiddelen zo verbeterd zijn" maar dat doet niks af aan het feit dat het hele team daar blijkbaar om 09:00 begint, dat is de afspraak. Dan komt TO 3 kwartier later aankakken, omdat ze weigert een paar euro uit te geven aan VSO of omdat ze weigert een andere optie te bedenken dan lopend de kinderen naar school te brengen. Dan zoekt ze maar ander werk waar ze kan bedingen dat ze om 10:00 oid begint.

Elpisto schreef op 30-03-2023 om 09:32:

[..]

Heerlijk hoe mensen hun eigen ervaring als feit aannemen. Dat jij het geluk gehad hebt een heel erg flexibele werkgever/werkomgeving te hebben, wil nog niet zeggen dat dit breed gedragen is. Als accountant zie ik honderden bedrijven de revue passeren in alle werkvelden die je je maar kunt voorstellen en doorgaans zijn het vooral de "hogere" functies die de vrijheid hebben om hun tijd zelf in te delen.

Dan kun je wel allemaal non-argumenten aan gaan halen " dat de tijd zo veranderd is" en dat " alle communicatiemiddelen zo verbeterd zijn" maar dat doet niks af aan het feit dat het hele team daar blijkbaar om 09:00 begint, dat is de afspraak. Dan komt TO 3 kwartier later aankakken, omdat ze weigert een paar euro uit te geven aan VSO of omdat ze weigert een andere optie te bedenken dan lopend de kinderen naar school te brengen. Dan zoekt ze maar ander werk waar ze kan bedingen dat ze om 10:00 oid begint.

Het gaat om déze situatie. Niet om al die honderden voorbeelden die jij en ik kunnen aanhalen.
En het gaat al helemaal niet om die functies waar dat niet kan. Ik begrijp niet waarom je de posting van Biebel denkt onderuit te halen door juist met niet-relevante voorbeelden aan te komen ("Als accountant zie ik honderden bedrijven de revue passeren in alle werkvelden die je je maar kunt voorstellen en doorgaans zijn het vooral de "hogere" functies die de vrijheid hebben om hun tijd zelf in te delen" >> inderdaad, daar gaat het dus om, niet om de plekken waar het niet kan).

Er is GEEN afspraak bij TO. En haar arbeidsethos is prima in orde.

Vanwege al je bedrijfsbezoeken zou ik denken dat juist jij ziet dat het erom gaat hoe bedrijven het oplossen of niet. Je kunt daar wel met interesse en nieuwsgierigheid naar kijken en bijvoorbeeld consultant worden die afdelingen begeleidt (en managers coacht . . .) hoe om te gaan met werkelijk vertrouwen en verantwoordelijkheid over een weer opbouwen en het werk met elkaar gedaan krijgen.

gr Angela



Angela1967 schreef op 30-03-2023 om 09:48:

[..]

Het gaat om déze situatie. Niet om al die honderden voorbeelden die jij en ik kunnen aanhalen.
En het gaat al helemaal niet om die functies waar dat niet kan. Ik begrijp niet waarom je de posting van Biebel denkt onderuit te halen door juist met niet-relevante voorbeelden aan te komen ("Als accountant zie ik honderden bedrijven de revue passeren in alle werkvelden die je je maar kunt voorstellen en doorgaans zijn het vooral de "hogere" functies die de vrijheid hebben om hun tijd zelf in te delen" >> inderdaad, daar gaat het dus om, niet om de plekken waar het niet kan).

Er is GEEN afspraak bij TO. En haar arbeidsethos is prima in orde.

Vanwege al je bedrijfsbezoeken zou ik denken dat juist jij ziet dat het erom gaat hoe bedrijven het oplossen of niet. Je kunt daar wel met interesse en nieuwsgierigheid naar kijken en bijvoorbeeld consultant worden die afdelingen begeleidt (en managers coacht . . .) hoe om te gaan met werkelijk vertrouwen en verantwoordelijkheid over een weer opbouwen en het werk met elkaar gedaan krijgen.

gr Angela



Daar kunnen we 1. beide niet over oordelen en 2. is er WEL een afspraak blijkbaar, want het hele team begint om 09:00. 

Om te stellen dat ik echt gigantisch moe wordt van jouw posts waarin je ellenlang je standpunt probeert te verdedigen, is een understatement. 

Elpisto schreef op 30-03-2023 om 09:55:

[..]

Daar kunnen we 1. beide niet over oordelen en 2. is er WEL een afspraak blijkbaar, want het hele team begint om 09:00.

Om te stellen dat ik echt gigantisch moe wordt van jouw posts waarin je ellenlang je standpunt probeert te verdedigen, is een understatement.

Nou nou, dat geldt voor mij in dit geval ook voor jou. Ik vind een werkrelatie gebouwd op wederzijds vertrouwen en waardering meer waard dan salaris. Voor mij zou dit soort wantrouwen van mijn leidinggevende, want daar komt het op neer, reden zijn om een andere baan te zoeken. Jouw idee van hoe dingen ‘horen te werken’ vind ik hopeloos achterhaald.

Op mijn werk zijn helemaal geen blokuren meer. Als het kan voor je functie, kun je zelf kiezen op welke uren of dagen je werkt. Er is wel een blok van 'normale' uren, weet niet hoe dat heet. Van 7 uur - 21 uur geloof ik. Die flexibiliteit is prettig.
En als je een doktersafspraak hebt, dan houd je altijd nog genoeg uren over op die dag. Je krijgt daar als fulltimer geen verlof meer voor, tenzij in overleg anders wordt bepaald. Als parttimer uiteraard ook niet. 
Thuiswerken mag ook. Het is je eigen verantwoordelijkheid hoe vaak je dat doet. 

Een paar jaar geleden kregen we als afdeling een nogal dominante leidinggevende die van alles op ging leggen. Resultaat was ontevreden medewerkers, collega's die vertrekken, negatieve sfeer. Binnen een jaar is die leidinggevende naar een andere functie gegaan binnen de organisatie. Daar gebeurde hetzelfde. Uiteindelijk vertrokken.

Persoonlijk zou ik niet willen werken bij een werkgever waar geen ruimte is voor persoonlijke invulling. 

Jonagold schreef op 30-03-2023 om 10:07:

[..]

Nou nou, dat geldt voor mij in dit geval ook voor jou. Ik vind een werkrelatie gebouwd op wederzijds vertrouwen en waardering meer waard dan salaris. Voor mij zou dit soort wantrouwen van mijn leidinggevende, want daar komt het op neer, reden zijn om een andere baan te zoeken. Jouw idee van hoe dingen ‘horen te werken’ vind ik hopeloos achterhaald.

Begrijpend lezen schijnt tegenwoordig ook een vak te zijn. Ik stel nergens dat iets "hoort te werken" op deze manier en ook niet dat IK vind dat ze pertinent maar overal akkoord mee dient te gaan, "omdat ze nou eenmaal werknemer is". Maar ze mag best kritisch kijken naar haar eigen keuze om het op deze manier op te lossen. 

Ik stelde volgens mij in mijn 1e of 2e reactie al dat als ze die tijd iets kan inkorten, door bijvoorbeeld een fietskar voor een paar tientjes te kopen, elkaar een beetje tegemoet kunnen komen. Dan is ze er 20 minuten eerder en kan manager wat naar haar toe bewegen. 

Ik vind jouw reactie hopeloos arrogant. Jij bepaald niet je werktijden, de werkgever doet dat. Die besluit of je wel of niet thuis kan werken en of je wel of niet om een bepaalde tijd op je werk moet zijn. Daar kun je wat van vinden, dan moet je inderdaad lekker op zoek gaan naar een andere baan, waar je je wensen om om 10:00 te beginnen op tafel kunt leggen. Zou een mooie boel worden als elke werknemer maar lekker zelf bepaald of ze wel of niet een uur later kunnen beginnen of wel of niet op kantoor komen. Dat bepaal jij niet, dat doet ofwel je werkgever, ofwel je leidinggevende. 

De halsstarrigheid waarmee hier naar de werkgever, of in dit geval de leidinggevende gewezen wordt, is hilarisch. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.