Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Nasha 1st

Nasha 1st

28-07-2010 om 10:49

Kindgebonden budget stopzetten?

vorig jaar kreeg ik het al, dat vond ik al gek, en dit jaar was het zelfs nog meer. En ik kreeg dus onlangs de brief van de belasting dat ik 350 euro kindgebonden budget moet terugbetalen. Nu wil ik eigenlijk dit stopzetten voor 2010, ik zit niet te wachten op na vorderingen...enig idee hoe ik dat kan doen? (het gaat dus niet om de kinderopvangtoeslag...)


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

28-07-2010 om 10:51

Mutatieformulier

Volgens mij staat er op toeslagen.nl ook een mutatieformulier om het kindgebonden budget stop te zetten.

Bastet

Bastet

28-07-2010 om 11:15

Bellen

Ik mag fijn 450 euro terugbetalen...ik heb gisteren gebeld naar het nummer op de formulieren.Mij is verteld dat er twee mogelijkheden zijn: Of je zet het stop,maar dan stopt de belastingdienst met controleren of je al dan niet recht hebt,met andere woorden,of je er ooit recht op hebt,moet je dan zelf in de gaten houden.
Of zij vullen voor jouw een fictief hoger inkomen in,zodat de toeslag automatisch stopt.Blijkt naderhand dat je toch recht had,dan krijg je het alsnog.Allicht beter dan terugebetalen,zoals nu....Ze baseren zich op de gegevens van de sociale verzekeringsbank,dus als een kind 12 of 16 wordt,of je krijgt meer kinderen,kan het recht op toeslag veranderen.Je kunt de terugvordering in termijnen betalen.Ik baaaaal,want we moeten waarschijnlijk ook een terugvordering gaan betalen over 2009 en een deel van 2010.....
Groetjes,Bastet

Bastet

Bastet

28-07-2010 om 13:11

Pelle

Ik krijg nu waarschijnlijk zowiezo niks meer,we hebben er geen recht op.Ik heb ons inkomen fictief laten verhogen,zodat het waarschijnlijk per direct stopgezet wordt.Hoop ik.We hebben dit al eerder gehad met zorgtoeslag die we achteraf terug moesten betalen.
Ik baal ook een beetje van een belastingdienst die zelf kijkt of je er recht op hebt,en achteraf zegth nee,sorry,oepsie,je had er geen recht op.Stuur gewoon een briefje: het zou kunnen dat je er recht op hebt,zoek dat even uit.Dan is het aan mij om te kijken of het klopt en wat ik ermee doe.
bastet

Nasha 1st

Nasha 1st

28-07-2010 om 16:54

Te goedgelovig geweest

ik dacht ook, als de belastingdienst zegt, je hebt daar recht op, dan zal het wel, ze weten wat er binnenkomt bij ons (ik was wel verbaasd inderdaad). Maar ja, nu dus die vordering (heb de folder niet gelezen, dom). En omdat het bedrag van dit jaar nog hoger was, wil ik het nu stopzetten, want geheid dat ik anders volgend jaar weer terug moet betalen...

Bastet

Bastet

29-07-2010 om 07:36

Nasha

En hou rekening met het feit dat je volgend jaar nog moet terugbetalen over 2009,de vordering die ik gisteren kreeg,was over 2008.
Bastet

Nasha 1st

Nasha 1st

29-07-2010 om 19:55

Bastet

dit is over 2009...

Bastet

Bastet

30-07-2010 om 08:29

Nasha

Oh dat is fijn,dan zul je over 2008 wel niet hoeven terugbetalen!
Bastet

Vic

Vic

30-07-2010 om 11:27

Terugbetalen

Ik ben nog steeds aan het terugbetalen van kgb 2008 en 2009. Gelukkig mag je dat in 24 maanden doen, dus dan doet het minder pijn.

Nasha 1st

Nasha 1st

30-07-2010 om 20:56

ik kreeg zelfs een brief van de belasting dat het in termijnen mocht, zomaar vanzelf....wat aardig he ?

Bastet

Bastet

31-07-2010 om 08:30

Nou fijn...

Ik ben net klaar met het terugbetalen in termijnen van een nooit zelf aangevraagde zorgtoeslag,nu dit weer.Zo fijn.
Bastet

Carmen

Carmen

31-07-2010 om 23:13

Wat is dit nou?

Ik heb nog nooit een "kindgebonden budget" aangevraagd, heb geen idee wat het is. Maar ook hier een brief dat er over 2009 een bedrag terugbetaald moet worden. Raar... Hoe heb ik dat geld gekregen dan? Ik krijg iedere maand een belastingteruggave en een kinderopvangtoeslag. Zit het kindgebonden budget in een van die twee bedragen?

Carmen.

Nasha 1st

Nasha 1st

31-07-2010 om 23:22

Nee

dat is apart van de andere 2 bedragen, nog even goed op je afschriften kijken

Kaaskopje

Kaaskopje

01-08-2010 om 01:25

Durf het niet goed toe te geven

maar wij zijn héél onhandig met dit soort dingen en nu hebben we echt een probleem. Ik betaal ook zorgtoeslag van een eerder jaar in termijnen en van een jaar erna heb ik het laten versloffen en nu wordt het in twee maanden tijd gevorderd via loonbeslag. Ik heb er een knoop van in mijn maag. Die brief over het loonbeslag is tijdens onze korte vakantie bezorgd dus dat was een lekkere thuiskomer. We weten hoe we zuinig boodschappen moeten doen, maar we kunnen nu twee maanden lang geen enkele rekening betalen. Volgens de brief heeft reageren geen zin, maar ik schrijf toch maar wel. Ik hoop op zijn minst de tweede vordering op het loon te kunnen voorkomen. Je weet maar nooit. Er wordt wel vaker harde taal gebezigd in dit soort brieven.
Ik wil van die zorgtoeslag af. Ik heb een tijd geleden aan een belastingmedewerker gevraagd of wij advies konden krijgen maar dat was een vreemde vraag geloof ik.
Nasha, hoe doe je dat, je loon fictief verhogen?

Bastet

Bastet

01-08-2010 om 08:20

Kaaskopje

Dat was ik,je moet de belastingtelefoon bellen,zij doen dat voor je.En zeg dan gelijk heel duidelijk dat je geen zorgtoeslag wilt,en krijg je het dan toch,gelijk apart zetten.

Ow kaaskopje

dat is balen!

Ik zat er de laatste tijd al vaker over te denken. Het wordt zo'n oerwoud met al die toeslagen, ik vind het zooo onoverzichtelijk! Het ene moment van de maand is de rekening geplunderd (wij zitten met kinderopvang) en het volgende moment hebben we allemaal toeslagen en lijkt de rekening weer hartstikke vol. Ik ben dan altijd blij dat wij wat vet op de botten hebben. We sparen altijd 10% of meer, loonsverhoging gaat ook meteen naar de spaar. Dus ik kan het ergens vandaan toveren als het terug moet. Maar vroeger wist ik waar ik aan toe was. Wat op de rekening kwam kon ik uitgeven en als het op was was het op. Dat overzicht ben ik kwijt. Ik kan ook niet inschatten of ik in een bepaald jaar (ons inkomen fluctueert nogal) nou kan verwachten veel of weinig toeslag te krijgen. Ik weet dus ook niet of ik mijn inkomen beter te hoog kan opgeven of dat dat niet nodig is.

Anyway, mijn bescheiden mening is dat het een flutsysteem is omdat je met een paar vergissinkjes diep in de sjit kunt raken. Zeker als je budget al wat krapper is.

Dus er is niets om toe te geven, wat jij hebt overkomt de besten!

Nasha 1st

Nasha 1st

01-08-2010 om 11:36

Kaaskopje

inderdaad, dat was ik niet van dat loon, dus ik had ook geen flauw idee Ik ga er van de week ook even achteraan! Vind het wel gek hoor, dat de belasting ons dan toch dat KGB heeft gegeven, terwijl ze precies weten wat mijn man en ik verdienen. Nu was het voor mij geen wereldbedrag, wat ik moet terugbetalen is 350 euro, dus dat is te overzien, al ga ik het wel in termijnen doen, al is het maar om de belastingdienst zelf ook extra werk te bezorgen ) Hoe dan ook, wel balen voor jou nu....Is er niemand die jullie een handje daarbij kan helpen?

Bastet

Bastet

01-08-2010 om 13:12

Nasha

Daar snap ik dus ook niks van,dat je het krijgt zonder aan te vragen.Ons inkomen van 2007 was weinig minder dan dat van 2008,dus het is niet zo dat we ineens meer verdienden en het daarom moesten terugbetalen.

Bastet

Bastet

01-08-2010 om 13:13

Kaaskopje

Met alle respect hoor,maar je krijgt toch elke keer een acceptgiro voor de volgende termijn,met daarbij een overzicht welk bedrag nog open staat?Heb je die genegeerd dan?
Echt balen voor jullie!
Groetjes,bastet

Nasha 1st

Nasha 1st

01-08-2010 om 13:15

Ik denk

dat kaaskopje bedoelt dat ze van het jaar daarna is vergeten om in termijnen te gaan betalen danwel aan te vragen dat dat mocht en het nu in 1 keer moet betalen...of zit ik er naast Kaaskopje?

Bastet

Bastet

01-08-2010 om 13:20

Nou....

loonbeslag leggen gebeurt alleen als je helemaal niet betaald,of dat nou in termijnen is of niet.Dat is wat anders dan plotseling een acceptgiro waarmee je alles in een keer moet betalen natuurlijk....

Bastet

Bastet

01-08-2010 om 15:52

Ik herinner me

Ik herinner me,na het niet betalen van een termijn,dat ik eerst een herinnering kreeg,waarin expliciet met veel rode letters en uitroeptekens gewaarschuwd werd voor loonbeslag.Heb je die dan niet gehad,kaaskopje?
Groetjes,Bastet

Kaaskopje

Kaaskopje

01-08-2010 om 21:17

Dom geweest, bastet

Ik heb het echt laten versloffen dit jaar. Komt wel, komt wel... Vorig jaar had ik het allemaal keurig geregeld. Ik zou willen dat dit allemaal automatisch geregeld werd.

Kaaskopje

Kaaskopje

01-08-2010 om 21:21

De brief van loonbeslag

lag in de vakantie op de mat en dat is bij laatste salaris meteen uitgevoerd. Ik zit me nu wel af te vragen of de brief dan eerst bij de buren bezorgd is. Dat gebeurd helaas wel vaker over en weer.

Vic

Vic

01-08-2010 om 21:39

Lang leve het internetbankieren

Een gemiste termijn had mij vroeger zomaar kunnen overkomen. Loonbeslag niet, want dat wordt volgens mij vooraf gegaan door een flink aantal 'dreigbrieven'. Heb daar toevallig laatst een voorlichting over gehad op mijn werk, want bij ons kun je op nonactief worden gesteld als je financiële problemen niet meldt. Dat terzijde... Ik heb mijn termijnen dus ingevoerd via internetbankieren. Dat doe ik pas sinds dit jaar en ik vind het ideaal. Je deelt het te betalen bedrag door 24, voert het in als periodieke betaling, en dan wordt automatisch elke maand de termijn voldaan.

amk

amk

01-08-2010 om 22:11

Fictief je loon verhogen

nou heel simpel je vult via internet een wijziging in en daarin geef je een veel hoger inkomen op dan je verwacht.
Bij je belastingaangifte begin volgend jaar geef je het juiste inkomen op. Dat weet je dan ook omdat je je jaaropgaven hebt gehad. Et voila. Je krijgt bijna per omgaande dan een na-betaling.
Bij de definitieve berekening krijg je dan de conclusie van de belastingdienst dat er niets meer te betalen of te vorderen is. En je bent klaar.

Tegenwoordig neemt de belastingdienst het hoogst bekende inkomen voor alle berekeningen. Vorig jaar had ik berekend hoeveel ik elke maand aan kgb / kot /va etc wilde ontvangen en dus 3 verschillende inkomens opgegeven, maar daar trappen ze dus niet meer in.

Nasha 1st

Nasha 1st

01-08-2010 om 22:13

Ja maar

als ik een te hoog inkomen ga opgeven, heeft dat ook gevolgen voor mijn voorlopige teruggaaf maandelijks vrees ik....

Kaaskopje

Kaaskopje

01-08-2010 om 23:24

Vic

Ik vrees dat ik struisvogelpolitiek heb toegepast in de zin van 'ja moet ik nog eens doen, zo'n vaart loopt het niet'. Zeker omdat ik al zo'n keurige afbetaalregeling heb. Inderdaad via internetbankieren, goed geregeld... Ik voel me nu ook wel een drol hoor

Bastet

Bastet

02-08-2010 om 08:24

Kaaskopje

Oh ik snap het wel hoor,hier blijft ook heus weleens iets liggen.Ik verbaasde me alleen dat je na de eerste dreigbrief met veel rood en uitroeptekens geen actie hebt ondernomen.

Tirza G.

Tirza G.

02-08-2010 om 12:20

Automatisch

Kaaskopje, je wilt graag dat dit soort dingen automatisch wordt geregeld. Nou, dat is dan gelukt. Via loonbeslag.

Tirza

Wat ik mij afvraag

ik krijg zelf geen zorgtoeslag,maar ik dacht dat het maximum bedrag van zorgtoeslag 46 euro pm was?
voor zo,n klein bedrag gaan ze toch geen loonbeslag leggen?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.