Werk, Recht en Geld
Decembermamma
19-02-2026 om 16:58
Kortdurend zorgverlof
Ik heb een collega die zich vaak afmeld, vaak heel veel redenen heeft om niet te werken. Nu begreep ik dat ze in discussie is met de directie op het werk. Toen haar zoon (15 jaar 3e regulier middelbaar onderwijs) ziek werd besloot ze thuis te blijven en vond dat ze zorgverlof daarvoor kon opnemen. Nou werkt ze officieel 1 dag in de week thuis, maar ze meld steeds vaker dat ze thuiswerkt. Op die dagen is ze heel slecht bereikbaar maar ze maakt lange dagen volgens haarzelf.
Ik heb zelf een puber van 13 en toen hij laatst ziek was ging hij in bed liggen en was ziek ik ben er nog een keer langs gelopen met wat drinken en rond de lunch vroeg ik hem te komen eten maar dat was het ook wel hij is verder nooit ziek geweest en dit was dan toevallig in het weekend. Nu blijkt dat bij een ziektedag (griep) van haar zoon ze de hele dag verlof heeft opgenomen om voor hem te zorgen "kortdurend zorgverlof" ze gaat hier op de kamer er steeds maar over tekeer dat de directie dat als vakantie heeft aangemerkt. Ze heeft dit vorig jaar zeker 3 keer gedaan. Net zoals ze een hele dag calamiteitenverlof heeft opgenomen omdat ze de fiets van de jongen naar de fietsenmaker te brengen na een ongeluk.
Zeker als je de mogelijkheid hebt om thuis te werken lijkt het me dus echt niet logisch dat je voor een puber hier hele dagen verlof voor moet opnemen.
Is zorgverlof hier werkelijk voor bedoeld?
Jonagold
04-03-2026 om 17:29
Poezekat schreef op 04-03-2026 om 13:56:
[..]
Helemaal mee eens.
Wij hebben weeklijsten, het werk wat ieder altijd doet staat daar niet op maar wel het werk wat extra is door ziekte of vrije dag(en) van een van ons. Helaas is het hier wel zo dat veel van dit soort klussen bij mij of 1 andere collega terecht komen als het niet op de weeklijst geschreven wordt. Uit zichzelf zullen ze niet snel aanbieden iets over te nemen.
Maar als het op een lijst wordt bijgehouden, kun je dan niet ook op die lijst inzichtelijk maken dat het altijd op dezelfden neerkomt? En dat eens inbrengen op een werkoverleg? Als je 4 weeklijsten hebt waar alleen jouw naam op staat, heb je volgens mij wel een sterk middel in handen om daar verandering in aan te brengen.
Poezekat
04-03-2026 om 19:49
Jonagold schreef op 04-03-2026 om 17:29:
[..]
Maar als het op een lijst wordt bijgehouden, kun je dan niet ook op die lijst inzichtelijk maken dat het altijd op dezelfden neerkomt? En dat eens inbrengen op een werkoverleg? Als je 4 weeklijsten hebt waar alleen jouw naam op staat, heb je volgens mij wel een sterk middel in handen om daar verandering in aan te brengen.
Ik probeer het nu zo te doen dat iedereen er wat werk bij heeft, dat staat dan achter hun naam. Bovendien geef ik ook aan dat ikzelf en nog een andere collega, niet alles erbij kunnen nemen. Maar in sommige mensen zit totaal niks, geen initiatief en geen tempo.
Decembermamma
04-03-2026 om 20:21
Poezekat schreef op 04-03-2026 om 19:49:
[..]
Ik probeer het nu zo te doen dat iedereen er wat werk bij heeft, dat staat dan achter hun naam. Bovendien geef ik ook aan dat ikzelf en nog een andere collega, niet alles erbij kunnen nemen. Maar in sommige mensen zit totaal niks, geen initiatief en geen tempo.
Bij ons hebben ze een paar weken geleden een lijst gemaakt van werk dat verdeeld moest worden, iedereen kreeg voor een aantal klanten wat te verwerken en dat hoefde niet je vaste klanten te zijn, omdat een paar collega's veel klanten met relatief weinig werk hebben en een paar andere collega's weinig klanten maar waar veel werk aan vast zit hebben.
De lijst was zo ingedeeld dat de werkdruk voor ieder evenredig hoog is. Mijn directe collega en ik hebben de lijst gekopieerd en op de eigen pc gezet onder het mom van dan kunnen we er aantekeningen bij maken. We hebben inmiddels onze lijst afgewerkt en kregen vandaag vragen over bepaalde klanten waarom we die nog niet hadden opgepakt.
Wat blijkt de originele lijst is op de dag dat we ermee aan de slag moesten aangepast omdat 1.collega vond dat hij wel wat minder kon gaan doen en die wist de directie te overtuigen maar had niet het lef om dit tegen degene die het werk over moest nemen te vertellen..
Anoniemvoornu
05-03-2026 om 09:15
Decembermamma schreef op 04-03-2026 om 20:21:
[..]
Bij ons hebben ze een paar weken geleden een lijst gemaakt van werk dat verdeeld moest worden, iedereen kreeg voor een aantal klanten wat te verwerken en dat hoefde niet je vaste klanten te zijn, omdat een paar collega's veel klanten met relatief weinig werk hebben en een paar andere collega's weinig klanten maar waar veel werk aan vast zit hebben.
De lijst was zo ingedeeld dat de werkdruk voor ieder evenredig hoog is. Mijn directe collega en ik hebben de lijst gekopieerd en op de eigen pc gezet onder het mom van dan kunnen we er aantekeningen bij maken. We hebben inmiddels onze lijst afgewerkt en kregen vandaag vragen over bepaalde klanten waarom we die nog niet hadden opgepakt.
Wat blijkt de originele lijst is op de dag dat we ermee aan de slag moesten aangepast omdat 1.collega vond dat hij wel wat minder kon gaan doen en die wist de directie te overtuigen maar had niet het lef om dit tegen degene die het werk over moest nemen te vertellen..
Klinkt nou niet bepaald als een fijn bedrijf om voor te werken.. communicatie zou een stuk beter kunnen.