Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Marktplaats artikel stuk vlak voor inladen

Vanochtend gingen we een kamado bbq bekijken die via MP werd aangeboden.
Onze auto stond op de oprit van de verkoper. Op het moment dat de verkoper, zijn tuinman en mijn partner de bbq met z'n drieën optilden om in de auto te zetten, viel het onderste gedeelte kapot op de oprit. 
Ontzettend vervelend (zacht uitgedrukt).
De verkoper reageerde direct door te zeggen dat wij de nu kapotte bbq evengoed mee moesten nemen en het maar via de verzekering moesten regelen.
Wij hadden nog niet betaald, en omdat het nog op zijn oprit/ op zijn terrein gebeurde, wilden wij de bbq niet meer meenemen en vonden we dat hij het via zijn verzekering moest regelen.

De verkoper zegt dat hij er een rechtzaak van gaat maken. 
Ik vraag me af: wie staat er in zijn recht?

Het ging om een bedrag van iets minder dan 1500 euro

Google AI zegt:

In deze situatie staat u (de koper) juridisch het sterkst. De verkoper kan u niet zomaar dwingen om de kapotte barbecue mee te nemen of te betalen. Het risico lag op het moment van het ongeluk nog bij de verkoper, en bovendien is de schade (mede) veroorzaakt door personen waarvoor de verkoper verantwoordelijk is. De juridische situatie zit als volgt in elkaar:1. Het risico was nog niet overgegaan (Artikel 7:10 BW)Volgens de wet (artikel 7:10 lid 1 van het Burgerlijk Wetboek) gaat het risico voor een gekocht product pas over op de koper op het moment van aflevering. [1]

• Omdat de barbecue nog op de oprit van de verkoper stond en nog niet in uw auto was geplaatst, was de levering juridisch gezien nog niet voltooid.
  • De verkoper kon de barbecue dus niet meer in de afgesproken staat aan u leveren. Hierdoor is er sprake van een tekortkoming in de nakoming (wanprestatie). U heeft dan het recht om de koop direct te ontbinden; u hoeft niet te betalen en hoeft het kapotte product niet mee te nemen.

• 2. Gezamenlijke schuld en aansprakelijkheid
  • Het product is gevallen tijdens een gezamenlijke inspanning van drie personen: uw partner, de verkoper zelf en diens tuinman.
    • Aansprakelijkheid voor hulppersonen: De verkoper heeft zelf zijn tuinman ingeschakeld om te helpen tillen. De wet (artikel 6:171 BW) stelt dat een opdrachtgever in veel gevallen aansprakelijk is voor fouten van ingeschakelde hulppersonen (zoals de tuinman) tijdens hun werkzaamheden.
    • gedeelde fout: Zelfs als uw partner een deel van de schuld zou hebben omdat het een gezamenlijke tilactie was, kan de verkoper nooit eisen dat u het volledige bedrag betaalt of de kapotte barbecue meeneemt. De verkoper en zijn tuinman droegen immers voor tweederde bij aan de handeling op eigen terrein.

• 3. Hoe zit het met de verzekering?De verkoper eist dat u dit via uw eigen verzekering regelt, maar dat is een foute aanname:
      • Een Aansprakelijkheidsverzekering voor Particulieren (AVP) dekt alleen schade die u (of uw partner) per ongeluk aan iemand anders zijn spullen toebrengt.
      • Als uw verzekeraar hoort dat de barbecue is gevallen tijdens een gezamenlijke tilactie waarbij de eigenaar én zijn tuinman hielpen — en het risico wettelijk nog bij de verkoper lag — zal uw verzekering de claim hoogstwaarschijnlijk direct afwijzen.
      • De verkoper moet dit zelf melden bij zijn eigen opstal-, inboedel- of bedrijfsschadeverzekering (voor de tuinman).

Conclusie en advies
Laat u niet bang maken door het dreigen met een rechtszaak. Geen enkele rechter zal u verplichten een product te betalen dat vóór de daadwerkelijke overdracht op het terrein van de verkoper, onder het oog en met hulp van de verkoper en diens personeel, kapot is gevallen.

Wat kunt u nu het beste doen?

1. Stuur een schriftelijk bericht: Reageer via de Marktplaats-chat of WhatsApp om de situatie vast te leggen.
  2. Formuleer het zakelijk: Geef aan dat de levering niet heeft plaatsgevonden omdat het product nog op zijn terrein verkeerde, dat de schade is ontstaan tijdens een actie waarbij hij en zijn tuinman hielpen, en dat u de koopovereenkomst daarom ontbindt.
  3. Sluit het dossier: Geef aan dat u niet zult betalen en dat verdere juridische stappen van zijn kant geen kans van slagen hebben omdat het risico wettelijk nog bij hem lag.

Je hebt toch altijd het recht om van de koop af te zien zou ik denken, dus lijkt me dat jullie in je recht staan, maar ik ben geen jurist.

Even een ander idee..

Kun je niet kijken wat dit onderdeel kost wanneer je het wil vervangen en voorstellen om dat fifty/fifty te verrekenen met de aankoopprijs?

dit was dus per ongeluk of was het misschien al kapot? 

Welke barbecue was dit dan? Op de site van Kamado zie ik maar 3 barbecues die (net) boven de 1500 Euro zitten, en die zijn nieuw. Of was deze nog zo goed als nieuw? Verder heb ik niets toe te voegen aan eerdere reacties, maar ik verbaasde me over een tweedehands barbecue van €1500.

Schemerlampje schreef op 31-05-2026 om 20:41:

Welke barbecue was dit dan? Op de site van Kamado zie ik maar 3 barbecues die (net) boven de 1500 Euro zitten, en die zijn nieuw. Of was deze nog zo goed als nieuw? Verder heb ik niets toe te voegen aan eerdere reacties, maar ik verbaasde me over een tweedehands barbecue van €1500.

Op MP zie ik ze nieuw voor 2400: bastard pro large. 

Maar ook ik verbaasde me over de prijs

Roodborstje

Roodborstje

31-05-2026 om 21:14 Topicstarter

TineWinkel schreef op 31-05-2026 om 14:55:

Google AI zegt:

In deze situatie staat u (de koper) juridisch het sterkst...

Conclusie en advies
Laat u niet bang maken...

Dank je wel voor dit uitgebreidde antwoord. 

Ik had al wel dit vermoeden, maar kon het niet goed vinden via Google of AI. Ik vraag me eerlijk gezegd af of het meer dreigen was, of dat de verkoper daadwerkelijk een rechtszaak wil aanspannen. Ik wacht het af, maar ben wel gerustgestelder door je antwoord.

(Ik heb op het moment bij de verkoper natuurlijk niet laten blijken dat ik er onzeker van werd 😅)

Roodborstje

Roodborstje

31-05-2026 om 21:15 Topicstarter

Promethium schreef op 31-05-2026 om 15:03:

Je hebt toch altijd het recht om van de koop af te zien zou ik denken, dus lijkt me dat jullie in je recht staan, maar ik ben geen jurist.

Ja dat dacht ik ook. Maar door de houding van de verkoper werd ik onzeker (maar heb dat op dat moment niet laten blijken!)

Roodborstje

Roodborstje

31-05-2026 om 21:17 Topicstarter

Junio schreef op 31-05-2026 om 19:05:

Even een ander idee..

Kun je niet kijken wat dit onderdeel kost wanneer je het wil vervangen en voorstellen om dat fifty/fifty te verrekenen met de aankoopprijs?

Daar hebben we inderdaad nadien naar gekeken, maar de verkoper was gelijk erg onprettig, dus willen we dat eigenijk niet meer. 

Ook blijkt achteraf er niets van zijn advertentietekst te kloppen, dat roept ook vraagtekens op. 

Roodborstje

Roodborstje

31-05-2026 om 21:19 Topicstarter

Mini39 schreef op 31-05-2026 om 20:33:

dit was dus per ongeluk of was het misschien al kapot?

Ja dat vraag ik me achteraf ook af. Het leek op dat moment per ongeluk te gaan. 

Maar achteraf blijkt er ook niets van zijn advertentie tekst te kloppen, en daarbij dat hij echt direct riep of we verzekerd zijn, zet toch wel vraagtekens bij de hele situatie. 

Roodborstje

Roodborstje

31-05-2026 om 21:23 Topicstarter

Schemerlampje schreef op 31-05-2026 om 20:41:

Welke barbecue was dit dan? 

TineWinkel schreef op 31-05-2026 om 20:57: [..] Op MP zie ik ze nieuw voor 2400: bastard pro large. Maar ook ik verbaasde me over de prijs...

Dit was de Kamado Joe Classic 3 met diverse accessoires. Die zijn nieuw (met die accessoires) 2400 euro.
De Joe is de droom van mijn man, voor mij had het ook een goedkopere mogen zijn 🤭. Maar ja, hij is de bbq- man, en heeft ervoor gespaard.

Klinkt als oplichting 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.