Werk, Recht en Geld
ArianneH
28-12-2025 om 11:11
Marktplaats en duurzaamheidsdilemma
Ik probeer duurzaam te leven op allerlei vlakken, maar kan natuurlijk altijd beter en meer. Ik koop bijvoorbeeld niet vaak nieuwe dingen, gooi bijna niets weg. Als ik het zelf niet wil hebben, maar het is nog enigszins te gebruiken verkoop ik het op Marktplaats, breng ik het naar de Kringloopwinkel, geef ik het weg of breng het naar het recyclingstation.
Op Marktplaats krijg ik op goedkope of gratis dingen wel eens iemand die het wil ophalen, maar dan opeens van heel ver blijkt te komen. Dat stuit me dan tegen mijn duurzame borst. Als ik geluk heb is heb ik dan nog geen ja gezegd en is er iemand geïnteresseerd die dichterbij woont. Maar een enkele keer heb ik al ja gezegd. En om dan daarop terug te komen is ook zo wat.
Meer 'duurzame mensen' die tegen dit soort dilemma's aanlopen? Hoe kijken jullie hiertegen aan? Hoe gaan jullie hiermee om?
Pippeltje
28-12-2025 om 12:12
Nou wat mij betreft neem je dan iets te veel verantwoordelijkheid op je schouders. Wat andere mensen moeten/ willen doen moeten ze zelf weten.
Gingergirl
28-12-2025 om 12:43
Als je het perse wil weggeven of verkopen aan iemand die dichtbij woont zodat ze het bv lopend of op de fiets op kunnen halen dan is het wellicht handig dit in de advertentie te zetten. Of het op lokale weggeefhoeken/ verkoophoeken zetten bv via FB. Of het zelf naar de plaatselijke kringloop brengen. Maar iemand die van ver komt moet misschien toch net bij jou in de buurt zijn voor bv familiebezoek of werk, dat weet je niet altijd. Vraag jij daar bewust naar? Als ik iets verkoop of weggeef al dan niet via Marktplaats weet ik niet waar diegene vandaan komt.
Poezekat
28-12-2025 om 13:07
Zelf zet ik dingen meestal te koop op Facebook, regionale groepen en zet er ook bij dat het alleen afgehaald kan worden, ik stuur niks op. Het is aan de kopers zelf of ze het ervoor over hebben om wat verder te rijden en vaak combineren ze het idd ook met iets anders in de buurt als ze toch van iets verder weg komen. Naar de kringloop brengen doe ik binnenkort met spullen die ik echt niet verkocht krijg (hier een kringloop in de buurt namelijk)
Dweedledee
28-12-2025 om 13:44
Pippeltje schreef op 28-12-2025 om 12:12:
Nou wat mij betreft neem je dan iets te veel verantwoordelijkheid op je schouders. Wat andere mensen moeten/ willen doen moeten ze zelf weten.
Dit. En je kunt op deze manier van alles een issue maken. Ik zou zelf blij zijn dat mijn item een nieuw leven krijgt. Wat anderen doen, zijn mijn zaken niet. En de jouwe ook niet.
MamaE
28-12-2025 om 15:12
Gingergirl schreef op 28-12-2025 om 12:43:
Als je het perse wil weggeven of verkopen aan iemand die dichtbij woont zodat ze het bv lopend of op de fiets op kunnen halen dan is het wellicht handig dit in de advertentie te zetten. Of het op lokale weggeefhoeken/ verkoophoeken zetten bv via FB. Of het zelf naar de plaatselijke kringloop brengen. Maar iemand die van ver komt moet misschien toch net bij jou in de buurt zijn voor bv familiebezoek of werk, dat weet je niet altijd. Vraag jij daar bewust naar? Als ik iets verkoop of weggeef al dan niet via Marktplaats weet ik niet waar diegene vandaan komt.
Dit inderdaad. Je weet niet waarvoor mensen nog meer naar jouw woonplaats komen en er zijn ook dingen die ik sowieso met een auto zou ophalen, al was het in mijn dorp, bijvoorbeeld meubels of iets wat erg groot is.
Het gaat om 'ik wil er vanaf en een ander is er blij mee en wil het een tweede leven geven'. Dan is het aan die ander hoe ver hij/zij bereid is om ervoor te reizen.
TineWinkel
28-12-2025 om 15:53
Niet alle milieu lasten komen op jouw schouders of zijn zo zwaar als jij denkt.
Ik koop, ook uit milieu oogpunt, graag op MP. Gebruik daarvoor verschillende zoek'centra', dus binnen 5 km van onze woonplaats, de woonplaatsen van onze kinderen, schoonkinderen, broers etc. Dus dikke kans dat wij t, vanaf 200 km afstand, toch op de fiets kunnen (laten) ophalen.
MRI
28-12-2025 om 16:14
Alleen versturen? Of bij een weggeefsite uit je woonplaats (te vinden op facebook bv) aanbieden. Ik geef goede kleren aan de plaatselijke XR-groep, die geven ze gratis weg.
Jij mag je best de afstand die per auto wordt belangrijk vinden afgelegd van mij hoor. Want 'iedereen moet het zelf weten' is natuurlijk helemaal waar, maar het is ook weer voor te stellen dat je het jammer vindt als je iets om milieutechnische redenen weggeeft, dat er dan 200 km wordt gereden.
Max88
28-12-2025 om 16:24
Ik begrijp je gedachte, maar dan kun je niets meer doen. Dat bloempotje van de kringloop is misschien wel in China gemaakt en tante Bep die 200 km wil rijden voor een bankstel, kon misschien alleen de aanhangwagen van neef Harry lenen die zwarte klusjes doet en dichtbij jou woont en misschien gaat ze wel nooit op vakantie en verbouwen ze beiden hun eigen groente...of cannabis. Bij wijze van.
Kortom, je kunt je best doen, maar het hoeft ook niet "door te slaan" naar zwart of wit. Houd het bij jezelf, niet bij een ander
Ginevra
28-12-2025 om 16:48
MRI schreef op 28-12-2025 om 16:14:
het is ook weer voor te stellen dat je het jammer vindt als je iets om milieutechnische redenen weggeeft, dat er dan 200 km wordt gereden.
Mensen gaan geen 200 km rijden voor een bloempotje of stripboek. Dus als mensen van ver komen dan gaat het óf om iets groots, óf om iets dat echt niet om de hoek te krijgen is, óf ze zijn toch al in de buurt.
In alle gevallen kun je het laten gaan. Want iets groots nieuw produceren en bezorgen of halen geeft een grotere voetafdruk dan de benzine om het op te halen. En als het niet in hun eigen buurt te krijgen is, zouden ze het anders dus ook nieuw kopen. En als ze toch al in de buurt moesten zijn kost het weinig extra benzine.
Als ik met jou een deal heb om het morgen op te komen halen, en je zegt af omdat je ziet dat ik ver weg woon, zou ik eigenlijk knap nijdig zijn. Wat aanmatigend, je weet toch niet wat ik verder allemaal doe op die dag? Misschien rijd ik toch wel om mijn zieke moeder te bezoeken, of heb ik die dag een hele ronde ophalen van MP-deals. Ik zou je heel onbetrouwbaar vinden en je een negatieve review geven.
MRI
28-12-2025 om 18:31
Ginevra schreef op 28-12-2025 om 16:48:
[..]
Mensen gaan geen 200 km rijden voor een bloempotje of stripboek. Dus als mensen van ver komen dan gaat het óf om iets groots, óf om iets dat echt niet om de hoek te krijgen is, óf ze zijn toch al in de buurt.
In alle gevallen kun je het laten gaan. Want iets groots nieuw produceren en bezorgen of halen geeft een grotere voetafdruk dan de benzine om het op te halen. En als het niet in hun eigen buurt te krijgen is, zouden ze het anders dus ook nieuw kopen. En als ze toch al in de buurt moesten zijn kost het weinig extra benzine.
Als ik met jou een deal heb om het morgen op te komen halen, en je zegt af omdat je ziet dat ik ver weg woon, zou ik eigenlijk knap nijdig zijn. Wat aanmatigend, je weet toch niet wat ik verder allemaal doe op die dagWat aanmatigend, je weet toch niet wat ik verder allemaal doe o? Misschien rijd ik toch wel om mijn zieke moeder te bezoeken, of heb ik die dag een hele ronde ophalen van MP-deals. Ik zou je heel onbetrouwbaar vinden en je een negatieve review geven.
tja je laat mij aanbevelingen over zaken per post sturen of je bij een weggeefhoek aanmelden weg, haalt alleen mijn laatste opmerking aan die slechts bedoeld is om TO te ondersteunen in haar gedachten over duurzaamheid. Je gaat selectief mijn woorden aanhalen alsof ik promoot dat je mensen maar moet laten vallen als van te ver komen terwijl mijn tips juist gingen over helemaal niet op dat punt komen. En je gaat mij zelfs aanmatigend en onbetrouwbaar noemen maar ik heb nog nooit zo iets (als mensen laten vallen omdat ze van ver kom) gedaan hoor Ik geef gewoon dingen weg in mijn woonplaats en mensen zijn er blij mee. Maak je niet druk joh.
ArianneH
28-12-2025 om 20:00
Dank voor jullie reacties.
Het klopt dat er wel eens mensen van verder komen die toevallig in de buurt zijn.
Ik heb echter ook wel eens iemand gehoord die echt van best ver kwam rijden om iets op te halen, hij had toch een auto van de zaak. Daar was ik niet blij mee, maar ja, dat hoorde ik toen pas. Nu meldde iemand dat hij best ver weg woonde, maar gelukkig was iemand eerder die dichtbij woont, dus was het geen probleem.
Iemand afzeggen als je je al ja hebt gezegd omdat diegene van ver komt, zou ik ook onbetrouwbaar vinden.
In dit geval gaat het om iets groters, niet te versturen, en aldoor van alles versturen heb ik ook geen zin in, het liefst heb ik juist dat mensen uit de buurt het ophalen, maar ik zit niet op Facebook.
In elk geval, dank voor al jullie inzichten. Ik moet er inderdaad niet in doorslaan en kan niet de hele wereld redden met dingen die ik op Marktplaats zet. Soms wil ik dingen te goed doen in dit geval voor het milieu.
Evt. zou ik het kunnen aangeven als ik weer iets groots heb, zodat mensen dat van tevoren weten dat ik niet wil dat ze van ver komen. Maar volgens mij kan je niet op MP zien waar de koper woont, toch?
Ginevra
28-12-2025 om 20:04
MRI schreef op 28-12-2025 om 18:31:
[..]
tja je laat mij aanbevelingen over zaken per post sturen of je bij een weggeefhoek aanmelden weg, (...)
De "je" in mijn post was gericht tegen TO. Die begon er zelf over om alsnog te annuleren als er al een afspraak was. Weliswaar met een "dat is ook zo wat", maar wel alsof dat een optie is.
Ik reageerde wel naar aanleiding van jouw post en ik kan me voorstellen dat dat wat verwarrend was, maar het ging niet over jou.
En als je (=iemand) het alleen kwijt wil aan iemand in je (=iemands) buurt, dan lijkt het me logisch om het op de lokale weggeefsite te zetten. Maar TO wil kennelijk dingen op MP zetten (dat zou je althans kunnen afleiden uit de topictitel) maar het toch alleen geven aan mensen die dichtbij wonen. En dat gaat niet en is ook niet per se duurzaam.
Ginevra
28-12-2025 om 20:08
ArianneH schreef op 28-12-2025 om 20:00:
Evt. zou ik het kunnen aangeven als ik weer iets groots heb, zodat mensen dat van tevoren weten dat ik niet wil dat ze van ver komen. Maar volgens mij kan je niet op MP zien waar de koper woont, toch?
Je kan soms (ik weet niet meer precies hoe) wel iemands profiel bekijken. Maar dan moet diegene ook openbaar hebben gezet wat zijn postcodegebied is.
Maarre, ik denk dat je een beetje doorslaat hoor, als je dat een voorwaarde is. Oké, iemand zal eens een lange rit hebben gemaakt met de auto van de zaak. Maar dat is toch vrij zeldzaam? De meeste mensen hebben ook geen zin om 4 uur in de auto te zitten om een paar schoenen op te halen.
In verreweg de meeste gevallen maken mensen zelf een rationele afweging en als ze iets bij jou willen halen is de kans het grootst dat ze toch al in jouw buurt moesten zijn. Om nou vanwege die enkeling in je advertenties te zetten dat mensen van ver weg niet mogen reageren, dat lijkt me een wat wonderlijke maatregel in verhouding tot het probleem. Dan zou ik nog eerder zeggen dat je met plezier het ding opstuurt. Dat komt wat positiever en vriendelijker over.
Dweedledee
28-12-2025 om 20:10
Eens met Ginevra. Je slaat echt een beetje door, TO. Zonde van je energie.
Junio
29-12-2025 om 18:22
Ik begrijp wat je voelt helemaal, maar heb dit inmiddels ook losgelaten.
Ik koop speelgoed voor de kinderen (verjaardagen/december) ook altijd tweedehands en in de buurt. Dit doe ik bewust omdat ik denk dat nieuwe spullen niet nodig zijn, er al genoeg is en ik het geld niet richting de commercie wil laten stromen. Soms kom ik dan bij een huishouden waar ik merk dat zij van het geld wat ik ze geef ook weer als een kip zonder kop in de winkel nieuwe zooi gaan kopen om dat na korte tijd weer weg te doen. Dat voelt voor mij ook niet duurzaam en alsof ik daar aan bijdraag door ze geld te geven. Maar ik voelde ook dat het echt te ingewikkeld wordt als ik daar ook nog rekening mee moet houden.