Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Vic

Vic

11-01-2011 om 22:22

Mobiel bellen op je werk

In discussies over telefoons op school in de schoolrubriek is al een paar keer een opmerking gemaakt over een mobieltjesverbod op het werk. Sancties bij overtreding variërend van een waarschuwing, bij herhaling ontslag, tot trakteren. Ik kan me daar niets bij voorstellen. Bij ons heeft iedereen zijn mobiel mee en aan. Natuurlijk zet je hem uit tijdens besprekingen, maar achter je bureau kan hij gewoon aan blijven. Je moet toch ook bereikbaar blijven voor zieke kinderen of andere calamiteiten?
Wat vinden jullie?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Mobiel aan

Ik werk in de zorg en iedereen heeft zijn mobiel aan. Ik werk als staf, dus zet hem tijdens besprekingen en vergaderingen op stil. Artsen en managers hebben hun mobiel altijd aan. Zelfs als zij zelf een presentatie moeten geven, maar dienst hebben of een crisis verwachten blijft de mobiel aan, maar dan bij een collega in bewaring.
Codes verschillen denk ik per beroepsgroep en de verantwoordelijkheid en noodzaak die dat meebrengt.

(¯`·._.·NashA·._.·´¯)

(¯`·._.·NashA·._.·´¯)

11-01-2011 om 22:33

Bij mij op het kcc

is je mobiel ten strengste verboden! Het kan grote gevolgen hebben als je hem aanhebt of gebruikt. Voor nood is het nummer van de teamleider beschikbaar.

Rosase

Rosase

11-01-2011 om 22:36

Ligt aan je werk denk ik

Ik word ook wel eens zakelijk op mijn mobiel gebeld onder werktijd. Geen hond die het verschil merkt dus.

Jesse_1

Jesse_1

11-01-2011 om 22:36

Ik moet wel

Ik heb een mobiel van de zaak, die ik ook voor privé mag gebruiken (mits niet uren naar Australië). Er is geen vaste telefoonlijn, dus ik moet wel...
Overigens werk ik parttime, dus ook thuis kan ik dus zakelijk gebeld worden. Nu word ik zelden op mijn mobiel gebeld, maar privé-SMS'jes komen zeker wel voor.
Jesse

Hanne.

Hanne.

12-01-2011 om 08:52

Wisselend per werkgever

Ik denk dat het sterk afhankelijk is van wat voor werk je doet.

Van de juf/meester op school en de cassiere in de supermarkt wordt het denk ik een stuk minder geaccepteerd dat ze zitten te bellen dan van iemand die 4 hoog achter op kantoor zit, of van een vertegenwoordiger die continu onderweg is.

Hier mag (en staat) de mobiel wel aan tijdens het werk. Deels omdat ik graag bereikbaar wil zijn (maar in geval van nood kunnen ze ook gewoon m'n vaste nummer bellen), deels omdat klanten mij mobiel kunnen bellen, en deels uit luihei. Tijdens besprekingen/ vergaderingen/ klantcontacten etc gaat hij wel altijd op stil, of niet mee. Als ik een belangrijk telefoontje verwacht kondig ik het meestal van te voren even aan.

Mocht er dan iemand anders bellen druk ik'm meestal weg. Maar, als het kdv bv 2x achter elkaar belt ga ik er wel vanuit dat het dringend is. (Vooral ook omdat mijn partner 1e contactpersoon is)

Vera*

Vera*

12-01-2011 om 09:05

Mijn man

Mijn man zat al een aantal jaar geleden zo vaak níet op zijn eigen werkplek dat hij een vast toestel zonder snoer kreeg. Hij heeft hem ingeleverd toen hij zelfs doorverbonden werd tijdens een toiletbezoek.
Nu heeft hij, ook al weer jaren, een mobiel en die wordt zeer vaak gebruikt. Privé kan er ook mee gebeld worden, dat is geen probleem.

Vera

vlinder72

vlinder72

12-01-2011 om 11:28

Bij ons dus trakteren

Mobiel moet uit staan. Bellen mag natuurlijk wel in de pauze of zo. En als je echt iets dringends verwacht dan mag je in overleg je mobiel aan laten staan. Maar je kan natuurlijk ook gewoon het vaste nummer doorgeven.

En waarom?

Mobiel bellen is echt ontzettend irritant. Die vervelende ringtones steeds over de afdeling. Bovendien worden wij door consumenten gebeld over klachten. Je kan dan niet afgeleid worden als je mobieltje gaat. En als je aan de telefoon zit terwijl je mobiel af gaat dan mag een collega hem opnemen of die moet naar die ringtone blijven luisteren.

Ik vind het trouwens helemaal niet zo raar dat mobiele telefoons verboden zijn. Voor mij is het ook zo dat thuis thuis is en werk werk. Ik zou echt niet weten waarom ik steeds mijn mobiele telefoon zou moeten checken. Als er echt iets is dan kunnen zij mij wel via het vaste nummer bereiken.

Massi Nissa

Massi Nissa

12-01-2011 om 11:35

Hier wel aan

Mijn mobiel staat altijd aan, ook als ik voor de klas sta, omdat ik de contactpersoon ben voor de school en bso van dochter. Iedereen die mij kent, weet wanneer ik werk en belt dus niet tussen acht en vier. Ik had pas wel iets grappigs. Ik stond les te geven en werd gebeld door een onbekend nummer. Ik nam toch maar op. Bleek het een oudere heer in Hoogeveen. Iemand had zijn auto aangereden en mijn mobiele nummer achtergelaten tussen de ruitenwissers. Ik had enige moeite om de meneer in kwestie ervan te overtuigen dat ik nog nooit in Hoogeveen ben geweest, ueberhaupt niet kan autorijden en werkelijk geen idee had waarom iemand mijn nummer zou achterlaten. De klas smulde ervan, real life soap tijdens Engels.
Ik kan me goed voorstellen dat het irritant is als er mensen zijn die voortdurend bellen of gebeld worden, maar dat is bij mij op school absoluut niet aan de orde.
Groetjes
Massi

amk

amk

12-01-2011 om 11:51

Alleen mobiel

hier krijg je gelijk een mobiel van de zaak. Wil je daar ook prive mee bellen kun je een vast bedrag per maand (€ 15) laten in houden op je salaris.

We hebben niet eens een vaste telefoon op de zaak. Althans niet voor de kantoormensen. Op de laboratoria nog wel, en ook een aantal in de productie.

Verder behoort tot de standaarduitrusting ook een laptop die we over de hele wereld in kunnen pluggen op alle docking-stations.

We chatten ons verplicht suf met collega's. Dat is nog veel vervelender dan de ringtones, al die knipperende vlakjes op je beeldscherm en de bijbehorende piepjes van e-mail en de communicatie assistent.

Telefoon doorzetten naar secreatriaat mag alleen door hoger management, wel zet ik de telefoon op stil als ik in vergadering ga, maar niet uit.

100%mama

100%mama

12-01-2011 om 12:47

Altijd aan

maar wel op stil. In principe neem ik niet op tenzij het school is of iemand waarvan ik zeker weet dat ze me niet zomaar onder werktijd nodig hebben (ouders bijvoorbeeld).

Kiki

Kiki

12-01-2011 om 12:53

Alleen tijdens de teamvergaderingen wil ik alles uit

Ik ben niet zo moeilijk als het om privé-bellen gaat, als het maar niet de hele dag is en niet ten koste gaat van het werk.
Als tijdens de vergaderingen de telefoon maar uitstaat, want dat is zo irritant!

Tijdens de teamvergadering gaat de telefoon uit en hij gaat af is het trakteren.

Overigens Massi, jij bent al de tweede lerares die ik "ken" die aangeeft dat ze gewoon hun telefoon opnemen als ze lesgeven. Dat is nou juist een beroep waarvan ik zou verwachten dat mobiele telefoons niet mogen.

Hanne.

Hanne.

12-01-2011 om 14:01

Apart

Ik vind ook dat het in het onderwijs niet kan. Zeker niet als de leerlingen die je tegenover je hebt staan hun telefoon kwijt raken als hij tijdens lesuren af gaat.

In dit geval denk ik dat het nummer van school doorgeven voor noodgevallen handiger zou zijn.

Maar goed, ik kan mijn eigen familie al nieteens duideljik maken wat mijn werktijden zijn, dus laat staan 'iedereen die ik ken'.

Marit

Marit

12-01-2011 om 14:59

Irritaties

Mijn collega wordt zeker 4 x per dg gebeld door zijn vrouw: wat eten we? wat doe je? hoe laat kom je naar huis? Om helemaal gek van te worden. Ik zou zeggen: probeer het gebruik van je mobiel te beperken.
Marit

Maylise

Maylise

12-01-2011 om 16:03

Geen regels

Op mijn werk zijn daar geen regels voor. Ik zelf heb mijn telefoon op stil staan op het moment dat ik les geef. Het kan zijn dat ik dan een noodoproep mis maar de kans is groter dat ik voor allerlei onzin dingen wordt gebeld dus ik heb hem gewoon op stil staan Hier duren alle lessen 2 uur en halverwege is er een korte pauze en dan kijk ik als ik er aan denk wel even of er iemand heeft gebeld. Meestal overigens geen tijd voor want de pauze wordt vaak benut door studenten om naar voren te lopen en vragen te stellen.

Tijdens vergaderingen staat hij ook op stil en de rest van de dag heb ik mijn telefoon gewoon aanstaan. Ik deel mijn kantoor met een ander iemand dus het is ook niet heel storend of zo. Uitgebreide gesprekken voer ik niet als mijn collega ook aanwezig is. Als zij er niet is dan ben ik daar wat makkelijker in.

Maylise

joer

joer

12-01-2011 om 16:08

Bij ons verboden..

Om je mobiel aan te hebben staan en zeker om zelf mobiel prive telefoontjes te plegen.

Wij werken in een drukke kantoortuin met veel telefoonverkeer. Bij nood zijn we allemaal wel op onze eigen telefoon bereikbaar.

Ik vind het prima.Inderdaad af en toe je mobiel checken en in je pauze buiten bellen als het nodig is.

Groetjes JOER.

mar

mar

12-01-2011 om 16:55

Aan

Ik heb mijn mobiel altijd aan, maar hij zit in mijn tas. Ik hoor hem niet als ik bezig ben, maar als ik een telefoontje verwacht van een arts oid, dan neem ik hem de hele dag mee. Het scheelt dat maar weinig mensen mijn mobiele nummer hebben. Ik geef dat ook zeker niet standaard op.
Mijn man loopt de hele dag met zijn mobiel in zijn zak. als ik hem nodig heb op zijn werk, bel ik meestal zijn mobiel. Soms staat die uit, maar anders neemt hij hem altijd op.

Kiki

Kiki

12-01-2011 om 19:38

Haha lidwientje

Ik moest echt lang nadenken waarom het interessante teamvergaderingen waren
Het staat er inderdaad erg raar.

Guinevere

Guinevere

12-01-2011 om 20:57

Geen enkele reden om 'm uit te zetten

Waarom zou ik mijn mobiel uitzetten op bevel van hogerhand? Ik kan zelf wel uitmaken of en wanneer mijn telefoongesprekken storend zijn. Dus mijn mobiel staat aan. Overigens word ik ook wel eens zakelijk gebeld op dat ding. Ik heb ook nog een kamer voor mezelf dus niemand heeft last van mij. En van mijn radio, en van mijn geouwehoer de hele dag door.
Als er onverhoopt eens iemand privé belt met een onbelangrijk kletspraatje, dan kap ik dat wel af met de mededeling dat ik aan het werk ben.

Vera*

Vera*

12-01-2011 om 21:50

Guinevere

Ach gut, moet je echt tegen de muren ouwehoeren omdat niemand naar je wilt luisteren????????

Vera

Guinevere

Guinevere

12-01-2011 om 22:11

Vera

Ja, ze hebben mij natuurlijk niet voor niets op een aparte kamer gezet he! Er komt de hele dag geluid uit.

+ Slimme Brunette +

+ Slimme Brunette +

13-01-2011 om 02:04

In spanje

Hier is het ongebruikelijk je mobiel te moeten uitzetten tijdens het werk (kantoorbanen). Men gaat er kennelijk vanuit dat iemand zelf wel in staat is het niet te bont te maken. Ik vind het nogal betuttelend om het te verbieden, er kan toch altijd iets dringends zijn? Natuurlijk kan men in noodgevallen naar het nummer van je werk bellen maar dan wordt wel de bedrijfslijn bezet gehouden. Bij bescheiden privé telefoonverkeer vallen de irritante ringtones wel mee. Werknemers met partners die om de haverklap bellen met onzin kunnen daarop aangesproken worden, dan kan zo iemand tegen vrouw/man zeggen dat ze niet meer moeten bellen omdat het niet mag van de baas. Zelf heb ik liever niet dat mijn vriend om flutdingetjes zou bellen, mijn werk is mijn werk en privé is privé.

Fiorucci

Fiorucci

13-01-2011 om 07:11

Klopt slimme brunette

Dat ben ik met je eens. Mij man heeft ook gewoon zijn mobiel op het bureau liggen, en is goed bereikbaar. Ik bel ook zeker niet voor elk wissewasje, hooguit als er iets is met de kinderen wat niet kan wachten. Ik moet wel zeggen, hij werkt ook parttime als supervisor op een callcentre met veel jong volwassenen, waar hij regelmatig blackberry's in beslag neemt omdat ze anders alleen maar bezig zijn met dat ding en niet met hun werk....

Julia64

Julia64

13-01-2011 om 08:46

Bij mij

Ik werk bij de rijksoverheid (op kantoor) en iedereen belt (of wordt gebeld) daar gewoon wanneer het zo uitkomt. Soms is dat idd vreselijk irritant - heb ook met een collega op de kamer gezeten die de hele dag door gebeld werd door vrouw, kinderen, om niks; vaak liet hij zijn telefoon ook nog eens op zijn bureau liggen als hij de kamer af was, en dan bleef die telefoon maar gaan. Maar goed, dat zijn individuele gevallen en die mogen er best op aangesproken worden.
Maar om nou iedereen te verbieden om te bellen, vind ik inderdaad nogal betuttelend (al hangt het ervan af wat voor werk je doet).

Verboden

bij ons is het verboden om mobiel te bellen( kinderopvang)wij mogen hem wel aan hebben staan voor het geval er een noodoproep van thuis komt( ziek kind wat gehaald moet worden),maar verder mag er niet gebeld worden,dat staat ook in ons contract.

Roosje Katoen

Roosje Katoen

13-01-2011 om 21:38

Altijd aan

Bij ons heeft iedereen zijn mobiel gewoon aan. In een vergadering soms op stil, maar niet als er belangrijke telefoontjes verwacht worden. Het was niet in mij opgekomen dat er bedrijven zijn waar niet mobiel gebeld mag worden!

Kaaskopje

Kaaskopje

14-01-2011 om 00:28

Vic

Bij ons is het inderdaad zo dat bellen gevolgen heeft als je betrapt wordt. Bij ons wordt het systeem gestoord door mobieltjes. Ik hoor dat aan de andere kant van het wandje waar ik achter zit een sms'je verstuurd wordt bijvoorbeeld. Als we echt bereikbaar moeten zijn vragen we daar netjes toestemming voor en als ik toch een telefoontje krijg, zet ik die zo snel mogelijk uit en loop ik even naar het toilet om te horen wat er zo belangrijk is.

Kari1

Kari1

14-01-2011 om 10:22

Bereikbaarheid

Ik ben niet voor een verbod, hier lijkt -we komen er saman wel uit- mij een betere insteek (itt tot al of niet roken).
Maar, "Je moet toch ook bereikbaar blijven voor zieke kinderen of andere calamiteiten?", dat was toch vroeguh ook te regelen en dan zonder mobieltje? Ik werk al langer dan dat er mobieltjes bestaan. En in mocht er een Echt Noodgeval zijn dan wist men mij toch te bereiken. Telefoonnummer van de vestiging, doorverbinen naar het nummer van de afdeling, collega met teleoon op de kamer die de gang even overstak, zoiets. En mensen die niet op een vaste plek zitten hhadden daar in het pre-mobieltijdperk ook hun oplossingen voor.
Ligt het ook niet een beetje aan de devaluatie van begrip noodgeval dat we vinden dat we stante pede op elk uur bereikbaar moeten zijn?
Kari

Kari1

Kari1

14-01-2011 om 10:24

Tjonge

toch maar eens goed lezen voor ik iets wegstuur..wat een fouten..

Vic

Vic

14-01-2011 om 10:32

Kari

Ja, inderdaad, vroeger deden we dat anders. Volgens mij is er op het moment niemand die het telefoonnummer van mijn werk heeft, ook partner, kinderen en school niet. Ik zit ook niet altijd op kantoor, dus dat zou ook niet handig zijn. Op mijn mobiel ben ik 'altijd' bereikbaar, en dat vind ik wel een prettig idee.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

14-01-2011 om 13:18

Verbaasd

Ik moet eerlijk zeggen dat ik erg verbaasd ben dat er bij zoveel van jullie een verbod is op mobiel bellen. Juist omdat steeds weer blijkt dat de gemiddelde OOL'er behoorlijk hoog is opgeleid, had ik dit niet verwacht. Ik vind het zo kinderachtig, zo betuttelend! En ook ouderwets: blijkbaar zijn er nog bazen die dit soort regels nodig hebben om hun medewerkers hun werk goed te laten doen. Daar straalt weinig vertrouwen in de medewerkers van uit.
Hoe het bij ons gaat: wij zijn nogal van het nieuwe werken. Smartfoon van de baas, laptop en werken waar en wanneer het het meest geschikt is. Vaak op kantoor, maar ook geregeld thuis, onderweg in de trein naar een afspraak, in een stationsrestauratie tussen 2 afspraken in. Mijn baas beoordeelt mij op mijn resultaten, en (gelukkig) niet op het aantal uren dat ik braaf aan mijn bureau op kantoor zit.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.