Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Madelon

Madelon

23-05-2012 om 15:42

Modaal gezin; waar blijft mijn geld


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fiorucci

Fiorucci

28-05-2012 om 11:56

Truus modaal

Ik heb je al heel duidelijk verteld dat ik in hetzelfde schuitje zit. Mar het is natuurlijk heel makkelijk dat te negeren en te stellen dat het bij reageerders hier minder benauwd is. Ik zal je uit je droom helpen. Het is hier benauwder dan bij jou. Fijn weekend, het is heerlijk weer.

Tinus_p

Tinus_p

28-05-2012 om 11:56

Steeds meer willen

Tsjor:
"'Een deel van de crisis waarin we nu zitten is mede veroorzaakt door ontevredenheid en alsmaar méér willen hebben. Grotere huizen, duurdere auto's, mooiere kleding. Dat is in 2008 in elkaar geploft.' Was het maar zo simpel. De bankencrisis kwam niet doordat wij steeds meer wilden, maar doordat er in Amerika onmogelijke hypotheken werden verstrekt en die producten onderling tussen banken werden verhandeld in de meest vreemdsoortige constructies. Idem met Amerikaanse levensverzekeringen. Pas bij het omvallen van de eerste bank bleek hoezeer alle banken verstrengeld waren geraakt. Op die onderlinge bankenhandel hebben wij als individu geen enkele invloed gehad."
Deels. Mensen willen al pakweg 10.000 jaar steeds meer, en mss wel nog langer. T is een tamelijk menselijke eigenschap.
Waar t echt misging, is dat we steeds minder naar de langetermijn zijn gaan kijken.

Truus Modaal

Truus Modaal

28-05-2012 om 11:57

Knurf

ook jij stelt dat ik stel dat ik er RECHT op zou hebben. Ik stel dat nergens! Hou op met dat soort dingen in mensen hun mond te leggen!

Truus Modaal

Truus Modaal

28-05-2012 om 11:59

Fiorucci

Als ik dat genegeerd heb, is dat niet bewust gebeurd. Sorry. Ik besef heel goed dat er mensen zijn waarbij het nog benauwder is dan bij ons. En ja, als ik daaraan denk, dan vraag ik me af hoe die mensen (en jij) dat dus volhouden.

Truus Modaal

Truus Modaal

28-05-2012 om 12:03

Maar het recht op

heb ik nergens genoemd! Daarbij haal je de dingen nu lekker uit hun context, makkelijk joh. Want er stond nog veel meer bij. En al die andere bezuinigingen die ik WEL al doorgevoerd heb, ach, die schuiven we ook lekker terzijde.
Precies.

Tinus_p

Tinus_p

28-05-2012 om 12:04

Recht op rechtvaardigheid

Knurf:
"Waar het om gaat, is dat mensen zoals Madelon en Truus het gevoel hebben dat ze RECHT hebben op iets."
Ik neem voor t gemak even jouw citaat, er zijn meer mensen die dit zeggen.
Om te beginnen, dit is een stropop; het aanvallen van een positie die Truus/Madelon niet expliciet innemen. Ze claimen geen absoluut recht.

Maar deels heb je een punt, omdat ze een impliciet moreel recht op welvaart claimen. En de grap is, dat ze juist volkomen gelijk hebben als ze dat impliciet recht claimen, omdat Truus, Madelon, etc etc juist degenen zijn die (via hun werk) het meeste bijdragen aan die welvaart. Wat ze opeisen is uiteindelijk een simpele vorm van rechtvaardigheid: beloon me voor mijn inspanningen. Het is bijna Quatorze Juillet -de Bastille is om dezelfde reden bestormd.

Tinus_p

Tinus_p

28-05-2012 om 12:05

Poezie (ff ot)

Poezie:
Verder vind ik de manier waarop Manda haar suggestisch zijn afgeserveerd ronduit onbeschoft en kortzichtig."
Ik vond Manda ook niet erg aardig, zacht gezegd.

Fiorucci

Fiorucci

28-05-2012 om 12:06

Truus

Ik weet niet of het veel scheelt met jou. Maar met drie pubers waarvan een student in huis,die door medische omstandigheden niet kan werken, kan vakantie er gewoon niet af. Hoe je het volhoudt, is door te kijken naar wat je wel hebt,zo simpel is het. En dat vergt een omslag in je denken,zie de tips van Manda, en er zijn echt campings waar het heel leuk is, voor minder dan 800 euro.de camping die ik gaf als tip, is zelfs betaalbaar als je een stacaravan huurt met goed zwembad en veel gratis activiteiten voor alle gasten. Ik baal ook echt weleens hoor, ik zou graag afreizen naar Terschelling of een weekend Londen boeken.
Ik heb voor de twee jongsten een kaartje gekocht voor een concert waar ze heen willen en voor de rest is het gewoon Playa Hiero. Ik straal uit naar mijn kinderen dat het allemaal prima te doen is, want ik wil niet dat zij in ontevredenheid opgroeien. Met dat in gedachte is het voor mij makkelijker vol te houden. Sterker nog, het is geen volhouden, want ik ken zoveel mensen die hun werk kwijt zijn, wij hebben werk.

Truus Modaal

Truus Modaal

28-05-2012 om 12:11

Fiorucci

nee, ik weet ook niet of het scheelt. Ik heb die camping bekeken en ziet er op zich goed uit. Ik merk dan echter wel op, er is geen overdekt zwembad bij. En omdat de Hollandse zomers nu niet echt uitblinken in hittegolven vinden wij het wel prettig als er een overdekt zwembad bij is. Dan zal iedereen wel weer over me heen vallen, jammer dan. Zolang wij op deze manier nog relatief goedkoop op vakantie kunnen zullen wij dat ook zeker doen. Voor een paar jaar geleden gingen wij namelijk nog 2 weken per jaar in een bungalow zitten, daar betaal je makkelijk 800 euro PER WEEK. Dus in die zin zijn onze vakanties in bedrag al gehalveerd.
En ja, misschien komt er ooit een moment dat we ook de vakanties moeten laten vallen. Ik hoop het niet, maar het kan. Als het zo is dat ik zonder werk kom (en geen ander werk vindt, wat zomaar kan gebeuren) en de WW stopt, dan zou dat kunnen betekenen dat 1 auto de deur uitgaat. Ja, dat soort scenario's heb ik echt wel klaar liggen. Kinderopvang is dan zelfs niet meer nodig (zei zij cynisch).

Rekenen

Ik ben het helemaal met Tinus_p eens. Toen ik nog in een Derde Wereldland woonde met hyperinflatie kon je van het geld dat je verdiende onmiddelijk voedsel kopen. Meer zorgen had je eigenlijk niet. In Nederland lig je wakker van de rekeningen voor onduidelijke en vooral onvermijdbare posten.
Maar het meeste geld verdwijnt toch voordat je iets in handen krijgt.
Een voorbeeld van een van mijn baantjes. Ik werk 17 uur, brutosalaris is zo'n 3500 euro bij fulltime. Goede baan dus!
Bruto is mijn maandsalaris 1515. Daar komt nog wat bij, zodat het salaris voor de loonheffing 1653 is. Van die 140 euro per maand zie ik niets terug, ik betaal er wel belasting over. En het bruto jaarinkomen wordt er wel op berekend. Dat is dan 19.736 euro. Boven het minimum dus.
Nu gaat van dit salaris de volle mep belastingen af, er komt nog een reiskostenvergoeding bij en het nettobedrag dat ik per maand binnen krijg is 1078.
Maar:
- om dit werk te kunnen doen moet ik helaas met de auto, kosten per maand 240 euro. OV is geen optie, kom ik 's nachts niet thuis. Verhuizen ook niet, want het is tijdelijk. De reiskostenvergoeding is overigens minder dan dit bedrag. Ik tel nu alleen de benzinekosten, de auto zelf kost natuurlijk nog veel meer.
- deze werkgever heeft geen pensioen, dat is normaal 11%, dus als ik dat zelf opzij zou zetten gaat er 160 euro vanaf;
- ik heb deze maand geen vakantiegeld gekregen, zit waarschijnlijk bij het loon in. Vakantiegeld is normaal gesproken 8%, als ik dit opzij zou zetten gaat er nog eens 120 euro vanaf.
Ik houd dan 558 euro over. Let wel, van een salaris dat op papier bruto bijna 20.000 euro is.

Natuurlijk, pensioen is luxe, vakantiegeld is luxe, CAO is luxe.

Gelukkig is dit niet mijn enige baantje en mijn andere werkgever heeft wel nog een CAO en daar betaal ik minder belastingen. Dus zo red ik het. Maar dit soort berekeningen maak ik als me afvraag hoe het komt dat ik met drie baantjes en altijd werken, een fors bruto-inkomen op mijn belastingaangifte, per saldo toch nog zo op de centen moet letten.

Tsjor

Maar dit soort berekeningen laat zien dat 'waar blijft mijn geld' niet gaat over schoenen, vakanties of lidl, het meeste is al weg voordat je een brood hebt gekocht.

Truus Modaal

Truus Modaal

28-05-2012 om 12:15

Oh ja

en wat ik ook nog doe, ik ben aangemeld bij Money Miljonair en Euroclix. Is een klein spaarpotje. Hoef je alleen maar mails aan te klikken. Het gaat niet heel hard, maar als ik doorspaar heb ik straks toch een leuk zakcentje waar we misschien een keer een wat luxere vakantie van kunnen doen.
Verder vul ik vragenlijsten van TNS Nipo in. Daarvoor krijg je na een aantal maal bijv. bonnen voor de Blokker. die spaar ik op voor de dure maand eind van het jaar. U ziet dames, ik doe echt wel dingen om te besparen.

Truus Modaal

Truus Modaal

28-05-2012 om 12:18

Ja tsjor

inderdaad. Als je dat zo bekijkt.
Ov is hier ook geen optie, zeker niet voor het werk dat mijn man doet. Ook vaak 's nachts als er geen OV meer rijdt. OV voor mij is te omslachtig. Hadden we maar een treinstation. Dan zou ik niet eens piekeren om met de auto te gaan, die was allang weggeweest.

Vakanties

Toch nog even een herhaling van de vraag: waarom is het wel normaal als een school een excursie van 400 euro bedenkt voor één kind en wordt je aangevallen als je als gezin voor 800 euro op vakantie wil?

Tsjor

Tinus_p

Tinus_p

28-05-2012 om 12:21

Jups tsjor

Tsjor:
"Maar dit soort berekeningen laat zien dat 'waar blijft mijn geld' niet gaat over schoenen, vakanties of lidl, het meeste is al weg voordat je een brood hebt gekocht."
Kijk, dat vind ik nou mooi verwoord.

Truus Modaal

Truus Modaal

28-05-2012 om 12:28

En over het weten dat mijn baan wellicht ophoudt

ook daar ben ik al druk over bezig. Ik ben gestart met een opleiding, omdat nu de baas nog betaalt. Ik ben aan het rondkijken intern en extern naar ander werk. Het is echt niet zo dat ik achteroverleun en griep dat volgend jaar mijn baan wellicht ophoudt. Maar ik hou wel het scenario open dat ik voor die tijd nog niks anders heb. Omdat mijn werkgever overall moet bezuinigen. Omdat de banen niet voor het oprapen liggen momenteel. Omdat mijn leeftijd zich langzaam tegen me begint te keren (boven de 35 ben je al zo'n beetje afgeschreven door werkgevers). Maar ik zoek wel, ik solliciteer wel.

Goed zo

blijf solliciteren !

ik vind een kamp van 400 euro (ook al weet je ver van te voren dat het er aan komt) een keuze.

Als je een kind hebt wat 15 is dan kan die een krantenwijk lopen (had ik, ik wou meer geld toendertijd om kleding te kopen, heb ook wel afgewassen) en de helft zelf betalen.

Banken

'Waar t echt misging, is dat we steeds minder naar de langetermijn zijn gaan kijken.'
Deels. In 2008 was er geen enkel probleem met het betalen van rentes op de koopwoningen, zelfs niet op de aflossingsvrije hypotheken. Alleen in incidentele situaties, bijvoorbeeld als mensen hun werk verloren.
en ook nu is er eigenlijk in Nederland nog geen probleem met die hypotheken. De meeste mensen betalen gewoon hun rente. Tot op dit moment.
Er is wel een probleem gekomen met specifieke bankproducten die aan de man zijn gebracht met prachtige advertenties: én groter wonen, én een nieuwe auto, én minder maandlasten. Ken je ze nog? En het grote probleem is door wat er niet bij verteld werd: aan het einde blijft u met een grotere schuld zitten dan daarvoor door de verzekeringen die wij erbij doen, nog voordat u het in de gaten heeft.
Het probleem is dan niet zozeer 'hebzucht' maar 'vertrouwen'.
Internationaal ligt het allemaal wat ingewikkelder, vooral constructies waarin banken zijn gaan handelen in producten die op een zeer ingewikkelde en ondoorzichtige gerelateerd waren aan levensverzekeringen van Amerikanen hebben bijgedragen aan de plotse bankencrisis die wereldwijd bleek te zijn.
De crisis van 2008 vind ik geen crisis die op het individu afgeschoven moet worden. Het morele appel is goed om de burgers te motiveren de rekening te betalen, maar als het simpelweg alleen om te grote leningen zou gaan zou het handiger zijn om burgers te stimuleren leningen versneld af te lossen en dat zou je kunnen doen door dezelfde reclamecampagnes als waarmee ze aan de man gebracht zijn. Of door te zorgen dat burgers meer te besteden krijgen.
Een klein voorbeeld: ik heb een kredietlimiet bij de bank. Ik wil die limiet verlagen omdat het te verleidelijk is voor mij. Als je dan op de website klikt op 'wijzigen' krijg ik alleen maar informatie over allerlei kredieten en hoe ik ze kan aanvragen. Ik wil niets aanvragen, ik wil iets wijzigen en verlagen. Is blijkbaar geen gewenst gedrag van mij als consument. Nieuwe kredieten aanvragen wel. Ik bedenk het ene (ik wil wel zuiniger aan doen) maar de bank bedenkt wat anders( meer lenen).

Tsjor

Tinus

goh je blijft volhouden dat ik niet aardig ben geweest, dat vind ik wel vervelend.

Truus Modaal

Truus Modaal

28-05-2012 om 12:36

Oh ja

dat is ook zo'n ding: de kinderen. Mijn kinderen willen natuurlijk van alles, daar zijn het kinderen voor. Ze krijgen dat lang niet allemaal of voor bijzondere gelegenheden. Als wij zelf een nieuwe laptop of pc kopen, dan schuift de oude vaak door. Oudste had dus zo'n "tweedehandsje". Die werd echter langzaam maar zeker echt antiek. Hij deed het nog wel, maar viel spontaan uit. Wifi deed het meer niet dan wel, Hij werd trager en trager. Dus hij wilde een nieuwe. Net op dat moment vielen de folders in de bus, met een briefje, bezorgers gezocht. Ik heb hem dat briefje in zijn handen gegeven, gezegd, kijk, en vanaf die tijd loopt hij folders. En heeft hij een nieuwe laptop bij elkaar kunnen sparen.

Nogmaals onze vakantie

dit jaar gaan we historisch lang weg. 3 weken en 1 nacht, daarrom heb ik gezocht naar zeer goedkope accomodaties. Afgelopen jaren zaten op 400 a 500 per week nu moest het dus voor hetzelfde geld een week langer.

Overnachting B&B, duur, 90 euro incl ontbijt. Volgend jaar hopen we weer bij de vrienden in Parijs te kunnen overnachten.

Camping 1: 301 euro oude stacaravan zonder sanitair.
Camping 2: 410 blokhutje zonder sanitair
camping 3: 225 oude stacaravan zonder sanitair.

Wel zwemwater (zwembadje of rivier), wel speeltuintje, veel Nederlandse kinderen, broodservice en voor de rest helemaal niets behalve natuur en rust.

Mijn buren gaan naar een 4 sterren camping met wel 4 glijbanen, ik geloof dat zij op 800 euro per week zaten en dat was dan de goedkooopste die ze konden vinden, ze gingen niet op mei of herfstvakantie omdat de zomervakantie duur is. Zo maakt iedereen zijn afwegingen.

Van wie

'ik vind een kamp van 400 euro (ook al weet je ver van te voren dat het er aan komt) een keuze.'

Van wie? Voor jou als ouder ziet die keuze er zo uit: laat ik mijn kind als vrijwel de enige een week alleen in de klas zitten met een aanvullend programma, of laat ik mijn kind gewoon meedoen met de andere kinderen van haar klas? En heb ik daar de vakantie van mezelf, man en andere kinderen voor over?
Het voelt als: we laten een kind achter op de parkeerplaats om de vakantie goedkoper te maken en halen na 14 dagen het kind wel weer op.

Natuurlijk kun je die keuze aan je kind voorleggen, wat wil je liever? Of gewoon zelf die keuze maken en aan de school schrijven: het geld voor de excursie voor mijn kind geven we liever uit aan een vakantie voor het hele gezin.

Ik zie nog de ontzette blik van de basisschoolleerkracht toen ene kind verklaarde dat hij tussen de middag alleen naar huis moest (en daar ook alleen was) omdat de ouders de tussenschoolse opvang voor twee kinderen niet meer konden betalen Nou ja zeg. Waarschijnlijk levert een brief dezelfde reactie op. Maar dat is een kwestie van even doorbijten, school zal er wel aan wennen. En misschien andere keuzes gaan maken.

Tsjor

Manda rijn

Heb je ook de benzinekosten en eventuele tolgelden berekend om van blokhut naar oude stacaravan te rijden? Drie weken oude stacaravan was goedkoper geweest.

Tsjor

Tinus_p

Tinus_p

28-05-2012 om 13:21

Durf te kiezen

Manda:
"Mijn buren gaan naar een 4 sterren camping met wel 4 glijbanen, ik geloof dat zij op 800 euro per week zaten en dat was dan de goedkooopste die ze konden vinden, ze gingen niet op mei of herfstvakantie omdat de zomervakantie duur is. Zo maakt iedereen zijn afwegingen."
Ja. Het lijkt me goed, om een waarde-oordeel over die afwegingen achterweg te laten. Die staan namelijk (min of meer) los van financiële problemen, en gelden voor iedereen, ongeacht inkomen. Die afwegingen draaien om de vraag: 'welke uitgave/activiteit/keuze geeft mij de meeste bevrediging?'. Als je dan 4 glijbanen wil op vakantie, kies dan ook voor 4 glijbanen op vakantie -dat is dan bevredigender dan halve keuzes, waarbij je wel het geld uitgeeft, maar eigenlijk niet datgene krijgt wat je echt wil. Dan kun je beter MEER uitgeven, zodat je ook krijgt wat je wil. Durf te kiezen -ook te kiezen om veel uit te geven ten koste van iets anders.

Truus Modaal

Truus Modaal

28-05-2012 om 13:24

Juist tinus

Dat is het eigenlijk in een notedop.

Fiorucci

Fiorucci

28-05-2012 om 13:41

Tinus

Als er geld is om uit te geven,ja.

Tinus_p

Tinus_p

28-05-2012 om 13:58

Fiorucci

Fiorucci:
"Als er geld is om uit te geven,ja."
Duh, zoiets schreef ik al. Lees maar terug.

Tirza G.

Tirza G.

28-05-2012 om 13:59

Truus - vakantie

Ik zou me als ik jouw zus of vriendin was, ernstig zorgen maken over jouw dringende behoefte aan de heilige vakantie van 2 weken. Die heb je keihard nodig, die is heilig - schrijf je in deze draad. Alleen die vakantie houdt je op de been, die twee weken rust móet je hebben om de rest van het jaar aan te kunnen.
Het komt op mij over alsof je in de resterende 50 weken een rotleven leidt. De emmer druppelt langzaam vol en als je die twee weken niet hebt, dan ontploft de zaak. Zo lees ik het. Wat is er in die twee weken dan zo bijzonder en zo anders dat je daar de overige 50 op vol kunt houden? En waarom kun je dat andere en bijzondere niet vasthouden/hebben/krijgen in je eigen omgeving?

Tirza

Tinus_p

Tinus_p

28-05-2012 om 14:06

Tirza

Tirza:
"Ik zou me als ik jouw zus of vriendin was, ernstig zorgen maken over jouw dringende behoefte aan de heilige vakantie van 2 weken. Die heb je keihard nodig, die is heilig - schrijf je in deze draad. Alleen die vakantie houdt je op de been, die twee weken rust móet je hebben om de rest van het jaar aan te kunnen."
Ik lees iets subtiel anders -die vakantie is het meest tastbare resultaat, het meest tastbare voordeel van al het harde werken van Truus. Zonder die vakantie, had ze beter niet kunnen werken.
Kortom, dan kan ze dus beter stoppen -waarna 'wij van de maatschappij' dat stoppen subsidiëren met zorg- en huurtoeslag. Dat lijkt me niet helemaal de bedoeling.

Marie

Marie

28-05-2012 om 14:20

Nog even over de schoenen

Hallo
Om nog even op de schoenen terug te komen. Ook ik heb steunzolen en ook ik kan niet slagen bij Scapino en al helemaal niet bij Van Haren.
Ik kom toch meestal uit bij schoenen van Wolky en ja die zijn niet goedkoop. Maar ik doe zomaar 4 jaar met een paar schoenen en als je het aankoopbedrag deelt door het aantal jaren dat ze meegaan, valt het uiteindelijk best wel mee.
Afgelopen najaar mijn favoriete, stevige winterschoenen van Wolky laten verzolen bij Wolky voor iets van € 45,--. Kan ik weer minstens 3 winters vooruit.
Succes

Truus Modaal

Truus Modaal

28-05-2012 om 14:32

Tirza

Dat gaat me te ver om dat hier allemaal te verantwoorden. En dat doe ik dus ook niet. Daarbij, ik ben geen verantwoording schuldig, alleen aan mezelf.

Stoppen met werken? Liever niet. Ik haal een heel stuk eigenwaarde uit mijn werk. Dat verliezen is een stuk van mezelf kwijtraken. Lijkt me niet goed.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.