Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

zz-p-er

zz-p-er

27-10-2010 om 11:55

Moet je reageren op een open sollicitatie?

Ik ben een ZZp-er. Nu krijg ik soms een open sollicitatie alsof ik een heel bedrijf ben. Dat stoort mij op zich nogal. Op mijn website profileer ik mij duidelijk als eenmanszaak en ik vind een open sollicitatie met de aanhef beste meneer/mevrouw dan al een afknapper. Bovendien wil ik helemaal geen personeel. Samenwerking op projectbasis zou nog kunnen, maar dan pak je dat toch iets anders aan naar mijn idee.
Soms krijg ik wel een brief met relevante kennis op de CV, maar bij de laatste zat niet een een achternaam erbij. Bijna een anonieme brief!
Over het algemeen stuur ik wel een mail terug in de trant van dat ik dus geen medewerkers zoek maar eventueel op projectbasis hun kennis kan gebruiken(als dat zo is). Maar ik begin er een beetje klaar mee te raken. Als ik een open sollicitatie stuur probeer ik in ieder geval een juiste aanspreektitel te bedenken door uit te zoeken wie er over gaat binnen dat bedrijf, vaak wel te vinden op een goede website.
Toch wil ik als ondernemer altijd correct en vriendelijk overkomen, vandaar dat ik tot nu toe altijd wel iets heb teruggestuurd. Maar op een CV zonder achternaam???! Ik kan wel gewoon reply doen in de mail...
En wie weet zitten er wel mensen tussen die verplicht 10 brieven per week moeten versturen om hun uitkering te behouden (ik weet niet hoor...)


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Zou het wel doen

Kun je geen standaard mail maken en die (dus ook standaard) terugsturen?

Gr. Poezie.

Yta Chalne

Yta Chalne

27-10-2010 om 13:22

Wat ik doe

Op een brief waar tijd aan is besteed: altijd reageren. Een cv zonder brief: shift delete. Standaard brief: standaard antwoord zonder persoonlijke aanhef. Alleen de eerste kost me enige tijd.

Jesse_1

Jesse_1

27-10-2010 om 15:39

Nou...

... zo dacht ik altijd ook.
Tot er iemand hier eens reageerde van een groot bedrijf, waar ze bijna iemand aan moesten nemen om alleen al alle open sollicitaties te beantwoorden!
Daarom: als mensen echt TIJD aan je besteed hebben zou je een berichtje terug kunnen sturen. Standaard soll. gewoon deleten, tenslotte maken ze ongevraagd aanspraak op jouw tijd (en dus geld).
Jesse

Lidewei

Lidewei

27-10-2010 om 18:21

Een eer!

Toen ik nog geen jaar een eigen zaak had, heb ik van een klant ook een open sollicitatie gehad. En ik vond het een hele eer! Misschien kwam het omdat de klant mijn fantastische bedrijf roemde en dat het haar een eer leek voor me te werken. Ahum, ging bijna naast mijn schoenen lopen. Ik heb de brief nog lang bewaard. Maar dat je zoveel open sollicitaties krijgt dat je er werk mee hebt? Nou nee, dank je.
Misschien een berichtje op je website plaatsen dat je graag een eenmanszaak blijft?

Lidewei

Katrien

Katrien

27-10-2010 om 22:07

Duidelijk maken

Zet duidelijk op je website dat je géén open sollicitaties wenst te ontvangen. Die paar verdwaalde die je dan misschien nog ontvangt van mensen die je bedrijf kennen via andere kanalen dan je website, kan je netjes beantwoorden.

Zelf heb ik gewerkt in een bedrijf waar er dagelijks meer dan 100 sollicitaties (open sollicitaties dus, zonder de reacties op vacatures meegerekend) binnenkwamen en iedere brief werd (met een standaardbrief welliswaar) beantwoord.

Vind ik wel netjes. Helemaal niet antwoorden vind ik niet kunnen. Het is toch echt niet veel werk om een standaardbrief te sturen.

Katrien

Kaaskopje

Kaaskopje

28-10-2010 om 03:14

Niets zo ongezellig

als geen antwoord krijgen op wát voor sollicitatie dan ook. Ik vind het onbeleefd. Als je dat niet wilt kun je op je website een kopje vacatures aanmaken, daar vriendelijk bedanken voor de getoonde belangstelling, maar dat je geen personeel aanneemt. Wie dan nog schrijft hoeft geen reactie terug.

Kaaskopje

Kaaskopje

28-10-2010 om 03:17

Onbeleefd

Ik bedoel met onbeleefd dat je mensen echt totaal in het ongewisse laat gedurende een aantal weken, terwijl ze nergens uit kunnen afleiden dat ze niet aangenomen gaan worden. Uit mijn sollicitatie-tijd kan ik me nog herinneren hoe vervelend ik het vond als ik geen reactie kreeg op mijn brief.

Rosase

Rosase

28-10-2010 om 09:28

Tja

Sorry dat ik het zeg, maar volgens mij was het minder moeite om even een kort nietszeggend mailtje terug te sturen dan er hier uitgebreid over te gaan discussieren.

Is het nou echt zo belangrijk dat je weet hoe de persoon in kwestie heet en hoe oud deze is? Misschien is het wel een heel oude allochtoon die niet gediscrimineerd wil worden en daarom dit soort informatie weglaat...

Ik word steeds "onbeleefder"

Ik krijg zeer regelmatig open sollicitaties. Minstens twee per maand. Sommige per gewone post, de meeste per mail.

Op de brieven wordt altijd geantwoord. Op de mails soms wel, soms niet. Sommige open sollicitaties zijn heel algemeen en volstrekt niet toegesneden op waar wij hier mee bezig zijn; je krijgt de indruk dat dezelfde mail gewoon aan twintig vergelijkbare kantoren is gestuurd. Kortom: het is eigenlijk net spam. En daar antwoord ik ook niet op.

Groeten,

Temet

Temet

Tja, er zijn nu eenmaal mensen die geen baan hebben, en aan een minimum aan sollicitatieverplichting moeten voldoen. Dat vinden zij ook niet leuk, maar ze moeten toch die bewijsje verzamelen.
Ik zou zeggen: "count your blessings" en werk een beetje mee.

Gr. Poezie.

Rosase

Rosase

28-10-2010 om 10:21

Zzp-er

Ja prima hoor dat je je tijd hier verdoet en met de buurvrouw bijkletst, maar dat is niet wat ik bedoelde.

Ik bedoelde te zeggen dat ik niet snap dat je hier zoveel tijd aan die brief besteedt, terwijl hem gewoon netjes nietszeggend zou kunnen beantwoorden in maar een fractie van die tijd. Waarom zo moeilijk doen?

En verder ben ik het helemaal met Poezie eens. Die man of vrouw stuurt die open solicitatie ook niet voor zijn plezier. Je mag er echt wel vanuit gaan dat de meesten ook liever wat meer tijd steken in een echte sollicitatie en een echte baan. Maar helaas heb je dat soort dingen nu eenmaal niet altijd voor het kiezen.

Ik zou hem dus wel beantwoorden en er hooguit wat tips in verwerken mocht ik het te bont vinden worden. En bovendien voor standaardsollicitaties is een standaardantwoord voldoende. Even replyen, voorgekookt documentje toevoegen, standaard afsluiter en klaar. Minder dan een minuutje werk.

Sancy

Sancy

28-10-2010 om 11:05

Investering en opbrengst rosase

"Ik bedoelde te zeggen dat ik niet snap dat je hier zoveel tijd aan die brief besteedt, terwijl hem gewoon netjes nietszeggend zou kunnen beantwoorden in maar een fractie van die tijd. Waarom zo moeilijk doen? "
Simpel lijkt mij: je kunt iedere keer bij een open sollicitatie afvragen hoe je er mee om moet of wilt gaan, en dan een reactie schrijven aan de sollicitant, maar je kunt ook iets meer tijd besteden aan het formuleren van een 'lijn' die je wilt volgen en die tijdsinvestering weer compenseren door in de toekomst volgens die lijn te handelen en daardoor tijd terug te winnen. Ergens beleid op maken heet dat

Ook gehad

Alles wat hier binnenkomt wordt netjes, maar kort beantwoord. Het gebeurt echter steeds vaker dat ik reply op een mail en vervolgens die mail terugkrijg als onbezorgbaar. Hoe dat kan is me ook een raadsel, maar dan houd het voor mij wel op. Er staat trouwens op mijn site dat ik bewust klein ben gebleven als bedrijf en alleen samenwerk met externen, dus waarom ze me nog aanschrijven snap ik ook niet.
In het verleden gaf ik de sollicitant (vaak net afgestudeerden) nog wel eens tips waar hij/zij het misschien beter kon proberen, maar dat kostte erg veel tijd en het stoorde me eigenlijk ook dat er dan nooit een mailtje terugkwam met een simpel woordje van dank of waardering voor mijn uitgebreide adviezen.

mirreke

mirreke

28-10-2010 om 11:21

Zoals meerderen hier: spam delete ik, ander wel reageren

Ik krijg ook af en toe, regelmatig maar dan maar enkele malen per maand, een open sollicitatie. Voor mij geldt het zelfde als voor zz-p-er. Ik ben zelf zzp-er en dat moet ook zo blijven, ik wil geen personeel, eventueel werk ik samen met anderen.
Als een brief me teveel op spam lijkt, reageer ik helemaal niet. Als ik de indruk heb dat er wel specifiek naar mij wordt geschreven, reageer ik wel, maar ook vrij summier.
Overigens heb ik zelf de indruk dat veel brieven gewoon als standaardbrief worden verstuurd, dus met mij nog honderden ontvangers.
En dan wordt reageren echt zonde van mijn tijd.

ik heb die ook regelmatig, ook telefoontjes van jonge mensen, zelfs een keer een moeder (!) aan de telefoon gehad die even een stageplek wou regelen voor haar bijna volwassen zoon.

Ik reageer kort en bondig als de brief/email/telefoon netjes is. Ik heb soms echt idiote emailtjes, heel onbeleefd of heel slecht en raar geschreven en soms reageer ik dan niet terug en gaat het richting prullenbak.

Ik heb dus ook regelmatig types die geen idee hebben wat voor soort buro ik heb/had en als ik dan vroeg waarom ze met mij contact opnamen kwamen er de meest onzinnige antwoorden "je staat bovenaan in de telefoongids", lekker geinteresseerd dus...

koentje

koentje

28-10-2010 om 13:25

Waarschijnlijk nogal domme vraag..........

maar wat is een zz-p-er?

joep

joep

28-10-2010 om 13:26

Je weet maar nooit

Wanneer je nog eens tot je oren in het werk zit en erg verlegen zit om iemand. Ik ben zelfstandige met enkele personeelsleden en geef altijd reactie en soms wijs ik iemand zelfs waar zij het dan zouden kunnen proberen.
Je zal diegene maar zijn, dat je rond moet gaan leuren voor een baan. Zielig hoor, ik vind negeren echt onaardig.

joep

joep

28-10-2010 om 13:27

Koentje

zelfstandige zonder personeel

Aan de andere kant...

Ik wil toch even de kant van de "open sollicitant" kiezen. Uit eigen ervaring en vanuit meeleven met een flink aantal mensen in mijn omgeving ken ik de wurgende gevolgen van de sollicitatieverplichting. Voldoe je niet aan het gestelde minimum aantal per week dan volgt onherroepelijk de korting op de uitkering. Geen enkel excuus wordt geaccepteerd. Een vriendin van mij zat 6 weken in een speciaal traject en moest maar liefst 20 sollicitaties per week de deur uit doen. Natuurlijk ontkom je dan niet aan open sollicitaties. Zij heeft alle brieven met zorg (en hoop) verzonden. En ontving van geen enkele een reactie. Mijn dochter solliciteert zich ook al maanden suf, op vacatures overigens. Ook zij krijgt in 75% van de gevallen geen reactie. Enig idee wat dit doet met het zelfvertrouwen van de (open) sollicitanten?!
Onyx

Nou nou pelle!

Goh, waarom wordt er dan toch steeds door al die reïntegratietrajecten gehamerd op op sollicitaties doen? Als dat geen zin zou hebben zou een sollicitatie-expert dat toch niet voorstellen?????????
En er zal er maar ééntje (1!) tussen zitten die net van plan was om wél een vacature te plaatsen en in jou de ideale sollicitant ziet?! Dan ben je wel mooi de eerste.

Gr. Poezie.

Rosase

Rosase

29-10-2010 om 23:20

Inleven

Ik kan me goed voorstellen dat de P&O functionaris die wekelijks honderden open sollicitaties krijgt, er niet aan kan beginnen om deze allemaal te lezen laat staan te beantwoorden.

Maar aan de andere kant denk ik ook dat als je af en toe eens een enkele open sollicitatie voor je neus krijgt dat het je dan toch niet zoveel moeite zou moeten kosten om deze netjes af te handelen, en dat het van weinig inlevingsvermogen in de mensen die deze dingen versturen getuigd als je daar al moeilijk over doet.

Eens met pelle

Als ik een open sollicitatie stuur verwacht ik daar ik geen antwoord op, allen heel leuk als je dat wel krijgt. Ik voel me een beetje een indringer, die ongevraagd tijd "opeist" van de eventuele toekomstige werkgever.

Rosase

Rosase

30-10-2010 om 12:30

Omdat

Daar vaak een hoop leed en ellende achter zit. Nou misschien niet vaak, maar wellicht vaker dan dat we denken.

Vraag het maar eens na bij mensen die wanhopig op zoek zijn naar een baan en nergens een fatsoenlijke ingang zien. Een al dan niet nette afwijzing kan dan heel veel verschil maken.

Waarom denken jullie dat iemand de moeite neemt om ongevraagd met zichzelf te gaan leuren? Volgens mij doe je zoiets ook niet voor je lol. En hoe belangrijk zijn dingen als een naam en leeftijd nou echt? Het gaat er toch om wat je kunt en kunt waarmaken?

Fiorucci

Fiorucci

30-10-2010 om 13:04

Nou.....

Je kunt makkelijk in je mailbestand een standaard bedankmailtje opslaan, een klik en de mail is beantwoord. Degene die open solliciteert weet dan in ieder geval waar hij/zij aan toe is.
Ik zou een sollicitant behandelen zoals ik ook behandelt zou willen worden.

Yta Chalne

Yta Chalne

30-10-2010 om 14:48

Ik stuur een standaard afwijzing..

..bij een nette brief omdat ik weet dat er mensen zijn die afwijzingen nodig hebben voor hun uitkerende instantie. En bij hele leuke brieven stuur ik een persoonlijk briefje om te melden dat ze in het bestand komen voor als er weer plek is. Met losse CV's doe ik niks, er is immers geen vraag gesteld aan mij?

En het beantwoorden doe ik ook wel een beetje omdat we als bedrijf een hele goede naam hebben die ik waar wil maken door mensen netjes te behandelen.

En ik

stuur ook altijd een antwoord. In de meeste gevallen een standaard antwoord maar ook geregeld een persoonlijke noot er in.

Ook wij zijn een internationaal bedrijf die ook eens goed in de markt ligt, dus vind ik het wel zo netjes om iemand vriendelijk af te wijzen.

Overigens hebben wij nooit advertenties voor vacatures, deze worden altijd d.m.v. open sollicitaties ingevuld.

Kaaskopje

Kaaskopje

31-10-2010 om 16:20

Pelle

Ik vind dat je een sollicitant áltijd het voordeel van de twijfel moet gunnen. Je weet niet hoe serieus de sollicitant is. Of hij of zij nu wel of niet een knappe sollicitatie heeft gestuurd, doet er eigenlijk niet toe. Je neemt bij een nonchalante, of slordige, of van internet gekopieerde brief aan dat het niet serieus is, maar dat hoeft niet. Daarom is een geautomatiseerde reactie vind ik wel het minste. "Bedankt voor de belangstelling, helaas is de keus op iemand anders gevallen." Hoeveel moeite is dat?
Ik heb volgens de regels opgestelde brieven verstuurd. Zelfs daar kwam geen antwoord op. A. Ik vind dat niet netjes en B. Hoe bewees ik aan de uitkerings instantie dat ik toch echt moeite gedaan had?

Rosase

Rosase

31-10-2010 om 23:36

Pelle

Niets moet natuurlijk.

Maar ik denk dat hier al uit-en-te-na is uitgelegd waarom je dat dan toch zou kunnen doen. Als iedereen alleen nog maar gaat doen wat ie moet, wordt het een schrale samenleving. Vind ik.

Kaaskopje

Kaaskopje

01-11-2010 om 02:21

Okee

""Bedankt voor de belangstelling, helaas is de keus op iemand anders gevallen." Hoeveel moeite is dat? "

We hebben het hier over OPEN sollicitaties!
Dan zet je dus "In reactie op uw sollicitatie moet ik u helaas berichten dat er geen vacatures open staan. Bedankt voor uw belangstelling voor ons bedrijf."
Moet je altijd ergens om gevraagd hebben om beleefd te kunnen reageren?

Kaaskopje

Kaaskopje

01-11-2010 om 02:22

De eerste zinnen waren van pelle

Ik ben vergeten onderscheid te maken.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.