Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

karin

karin

12-02-2009 om 17:17

moet oplossing vinden om zoontje van school te halen!

Wat vinden jullie ons zoontje gaat dinsdagmiddag tot 15.15 naar de basisschool,nu heeft mijn schoonzus de derde gekregen in Oktober en zou eigenlijk s'middags vrij nemen met werken en dan maar tot 12.00u gaan werken!
Maar nu blijft ze gewoon werken!
Mijn schoonmoeder moet zo'n 2,5 km lopen om ons zoontje van school te halen en dat lijkt mij niet makkelijk met 3 kinderen heen(van 0, en 2 van 3 jaar)want ze heeft geen rijbewijs en ons zoontje van 4,5 kan nog niet zonder zijwieltjes fietsen en de kleine van 4 maanden kan nog niet op de fiets(wel in wandelwagen)!
Nu wilde ik me weer aanpassen en ons zoontje op de naschoolse opvang doen,zodat manlief hem om 17.30/18.00u weer ophaald!
Heb ook een dochtertje van 3,maar die is dan nog bij schoonmoeder en daar gaan zij ook naartoe als hij op is gehaald om te blijven eten!
Maar mijn vriend vind eigenlijk dat wij ons niet aan hoeven passen,hij zegt m'n zus maakt er 3 die moet dan zelf maar een oplossing zoeken(ergens klopt het,maar de schoonmoeder van mijn schoonzus heeft nu aangegeven dat ze het eignlijk teveel vindt om op 3 kinderen te passen,dus ook weer vervelend voor hen)
Ik werk van 14.00u tot 22.00u op dinsdag vlakbij de school van ons zoontje dus mijn schoonmoeder vroeg al kun je hem niet iedere week ophalen je mag toch wel even weg om 15.00u,maar dat gaat zomaar niet en ik heb niet altijd de auto!
Volgens mij is voorlopig de naschoolse opvang de beste optie,maar dat vind schoonmoeder weer zielig voor ons manneke,maar ja wat moet ik dan?
Wat vinden jullie hiervan?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
karin

karin

12-02-2009 om 17:26

Vergeet iets,als ik nu iemand kende uit zijn klas kon ik vragen

Als ik iemand goed kende die met de auto gebracht wordt en gehaald,kon ik vragen ofdat die ons zoontje af wil zetten,maar daar val je ook al ken je iemand goed,ook geen 3 keer per maand iemand mee lastig(1 keer per maand is schoonvader thuis en kan wel ons zoontje opgehaald worden)

Was vergeten te melden dat mijn moeder sinds 2 weken dinsdags weer aan het werk is,zij is in de ziektewet geweest en daarachteraan heeft ze vakantie gehad en dus een tijdje ons zoontje opgehaald en bij schoonmoeder gebracht,en schoonmoeder en schoonzus dachten dat mijn mijn moeder dus altijd dinsdags vrij was,niet dus!

Jade

Jade

12-02-2009 om 18:10

Jij in principe niks,

maar je schoonmoeder zou eens met haar dochter kunnen gaan praten. Dat ze het teveel vindt kan ik me voorstellen, maar ze moet dit ook niet bij jou neerleggen, zodat jij je verplicht voelt om een oplossing te gaan zoeken.

Hoewel jouw man ietwat kort door de bocht reageert geef ik hem toch wel gelijk. Zij zou trouwens de middagen niet werken, nu doet ze dat toch.

Maar misschien vindt jullie zoontje de buitenschoolse opvang wel leuk, geen idee. Ik begrijp dat dat dan 1x in de week zou zijn?? Dan is het wel te overzien......nou ja, je ziet, voor beide partijen valt wat te zeggen

Lys Lionne

Lys Lionne

12-02-2009 om 18:12

Probleem van...

Je schoonmoeder vangt al jaren jouw zoon op dinsdagmiddag op na school en jouw schoonzus legt nu onverwachts ook beslag op haar, begrijp ik dat goed? Tja, dan zou ik zeggen dat het probleem bij je schoonzus én schoonmoeder ligt. Je schoonzus wijzigd haar plannen en zal dus zelf een oplossing moeten vinden. Als zij die in je schoonmoeder ziet, dan ligt het probleem daar, want als je schoonmoeder ja zegt op het verzoek van je schoonzus, dan maakt zij het zichzelf dus erg lastig.

Holiday

Holiday

12-02-2009 om 18:24

Even alleen op de fiets

Schoonmoeder kan misschien even snel heen en weer naar school fietsen terwijl de buurvrouw even bij de kleintjes thuis wacht? Je zoontje kan dan achterop totdat hij zelfstandig kan fietsen. Heeft ze ook dat gesleep niet met de andere kinderen.

kirima

kirima

12-02-2009 om 18:40

Weet niet of ik het helemaal goed begrijp

Maar als je schoonmoeder/schoonzus om wat voor reden dan ook niet meer op je zoontje kan/wil passen, tja, dan is dat heel vervelend maar in mijn ogen toch jullie probleem.
Ik zou heel snel een andere oplossing zoeken. Inderdaad een andere ouder die even je zoontje bij schoonmoeder brengt, is een mogelijkheid. Maar dat is ook onzeker, die kan wel eens iets anders hebben.
Ikzelf zou voor bso gaan. Die mensen worden ervoor betaald om jouw kind op te vangen. Je wordt niet afgebeld vanwege ziekte oid, je kunt er altijd op rekenen. Zielig is het zeker niet, de meeste kinderen vinden het er hartstikke leuk, het is bovendien maar 1 middag.

reina

reina

12-02-2009 om 19:19

Misschien

Ik zou niet zo afhankelijk willen zijn van good-will van familie. Ik kan me voorstellen dat schoonmoeder in een loyaliteitsconflict raakt en dingen gaat doen die ze eigenlijk helemaal niet wil. Bso lijkt me een prima optie.

Tinus_p

Tinus_p

12-02-2009 om 19:45

Gelijkhebben enzo

karin:
"Maar mijn vriend vind eigenlijk dat wij ons niet aan hoeven passen,hij zegt m'n zus maakt er 3 die moet dan zelf maar een oplossing zoeken"
En nu? Gaat je vriend nu lekker gelijk zitten hebben??

Je kunt op je kop gaan staan, maar ruzie met je schoonmoeder en schoonzus gaat je weinig opleveren. Vooral als jullie wel een oplossing hebben, namelijk een BSO.

Guinevere

Guinevere

12-02-2009 om 20:42

Bso

BSO is niet zielig, BSO is léuk. Aldus mijn 6-jarige zoont die zegt: "Als ik geen speelafspraak kan maken op een dag, dan wil ik naar de BSO!".
Verder is je kind nog geen 5, dus je kunt 'm voorlopig gewoon thuis houden 's middags en hem zelf afleveren op het juiste adres.

Ziva

Ziva

12-02-2009 om 22:18

Snap het probleem niet

Uit jouw beginposting begrijp ik dat je schoonmoeder ook al op twee kinderen van drie jaar oud past. Die moet ze toch ook meenemen als ze jouw zoon van school haalt? Wat voor verschil maakt de baby dan? Die ligt toch rustig(of niet zo rustig) in de kinderwagen? Lopen moet ze toch al, of kan ze anders twee kinderen van drie en jouw zoon van 5 op de fiets vervoeren?

Toke

Toke

12-02-2009 om 22:36

Andere dagen?

Volgens mij is je probleem zo ingewikkeld omdat je met iedereen probeert rekening te houden. Maar waar het om gaat is een oplossing die voor je zoontje prettig is. Dan is BSO zeker niet verkeerd, het is geen gevangenis hoor. Hij kan er heerlijk met vriendjes spelen, bij oma is dat toch een ander verhaal, denk ik.
Maar: waar is hij de andere dagen dat hij uit school komt? Bij jou thuis, of ook BSO, of iemand anders? Het lijkt mij namelijk ook dat je zoontje gebaat is bij wat stabiele opvang, dus niet elke dag of elke week weer anders, of steeds ingewikkelde combinaties van brengen/ophalen/bij iemand eten. Als hij al een andere BSO-dag heeft, zou ik dat zeker overwegen. En als jij het op zich een prettige oplossing vindt, moet je daar toch met je partner uit kunnen komen?
Ik vind niet dat je het probleem bij je schoonzus/moeder moet neerleggen. Zij zadelen jullie nu weliswaar op met een probleem, maar feit blijft dat jullie opvang nodig hebben en met haar geen zakelijke overeenkomst hebben. Het is een soort vriendendienst (toch?). Het is niet zo aardig en niet zo netjes, maar ja: misschien heeft je schoonzus een goede reden om langer te werken en ik kan me er wel iets bij voorstellen dat je schoonmoeder het te veel vindt om dagelijks zo'n eind met alle kinderen te lopen.

Ziva

Ziva

12-02-2009 om 22:54

Snap het ondertussen wel

1 van de kinderen van drie jaar is aarschijnlijk een broertje of zusje van de nieuwe baby? en is er dus ook niet als je schoonzus niet werkt?

In dit geval zou ik overleggen met schoonzus en schoonmoeder. Vraag naar hun oplossingen. Waarschijnlijk hebben ze er al over nagedacht en misschien vindt je schoonmoeder het niet erg om te lopen. Je zou ook kunnen overwegen een fietskar bij haar neer te zetten, dan lukt het net met vier kinderen op de fiets. Of je schoonmoeder kan vragen of een buurvrouw even op de baby wil passen terwijl zij naar school loopt.

Gooi het probleem gewoon eerlijk en open op tafel maar bied niet al te snel aan de BSO in te schakelen behalve natuurlijk als je dat toch al van plan was.

Bastet

Bastet

13-02-2009 om 07:34

Eens

Gewoon de bso regelen.Dan heb je altijd opvang,en hou je het gezellig voor alle partijen.Je zoon kan er heerlijk spelen!
Groetjes,Bastet

Meike

Meike

13-02-2009 om 09:34

Bso

De bso lijkt mij een goede en veilige oplossing. Ik zou er helemaal niet gerust op zijn om een ouder iemand met een baby, twee peuters van 2 en 3, 2,5 kilometer met m'n kleuter erbij te laten lopen. Geen doen, die van 3 wil misschien niet verder lopen, de baby gaat huilen en die van 2 ook en je kleuter wil ook geen stap meer doen want die is dan moe. Hoe lost oma dat allemaal op?

petra

petra

13-02-2009 om 09:38

Hoe ik het doe

Ik heb een fantastische oppas die op een gegeven moment vehuisde naar een andere wijk . Eerst een tijd een andere oppas gehad wat niet goed voldeed , en eigenlijk wilde ik wel kruipend terug ..Omdat er bij onze school regelmatig taxi's staan om de kinderen naar de BSO te brengen , heb ik contact opgenomen met het plaatselijke taxibedrijf of mijn kinderen in 1 van die ritten bij mijn oppas gebracht konden worden ... Dit was niet mogelijk maar nu heb ik het zo geregeld dat mijn zoon en dochter elke maandag en/of dinsdag met een taxi voor een vaste prijs van school naar mijn oppas gebracht worden .. Ik vind het een fijne oplossing ... Ik kon toen op de site van het taxibedrijf uitzoeken wat dit me ongeveer ging kosten .. Vertel de juf nog wel elke week dat de taxi ze komt ophalen zodat zij ook kan zorgen dat mijn kindjes veilig in de taxi komen ..

Petra

Petra

13-02-2009 om 09:39

...

Die taxi komt dus speciaal voor hun alleen

ilsepilse

ilsepilse

13-02-2009 om 09:58

Bso

is niet erg hoor ! kinderen vind het meestal heel leuk.
ilse

Ongezonde situatie

Karin, ik begrijp dat jouw zoon de oudste is en betekent dit dat je schoonmoeder ook het langst op jouw zoon heeft gepast?
In plaats van te zeggen dat "jij je maar weer moet aanpassen" zou je ook kunnen denken dat jij je aandeel oppas voor je zoon hebt gehad en er nu een ander kleintje aan de beurt is.

De opmerking van Lorwyn "lekker dom om de BSO af te kraken, wil ze anders zelf oppassen" vind ik behoorlijk bot. Het is tenslotte Karin die voor kinderen kiest en niet oma. Ik vind een dergelijk groot beroep op (schoon)ouders een ongezonde situatie vinden, maar dat is mijn mening. Ik zou het koesteren en er blij mee zijn inplaats van mij eisend op te stellen en een wedstrijdje aan te gaan voor mijn "rechtmatige" deel met mijn schoonzus.
J.

Christientje

Christientje

13-02-2009 om 22:06

Tjeetje....

Allereerst vind ik het een enorme opgave voor jouw schoonmoeder om zoveel jonge kindjes op te vangen ! Lieve help, ga er maar aanstaan ...

Je vriend heeft in principe gelijk, je moet elk kind en dus ook elk kleinkind gelijk behandelen.
Ik weet echter niet of ik het zo'n fijn idee zou vinden, 3 kids van mijn schoonzus en dan nog 2 van mijn eigen kinderen bij oma achter te laten. Ik zou het sneu vinden voor oma, bovendien... kan oma alle kinderen tegelijk aandacht geven en op hen oppassen ?
Ik zou er in jouw plaats voor kiezen om de kinderen onder te brengen bij de bso.

Maar goed, ja, je man heeft gelijk, elk kind gelijk behandelen. Maar nee, ik zou kiezen voor een andere oplossing.
Christientje

Kiki

Kiki

13-02-2009 om 22:13

Ik heb altijd gezegd

tegen beide ouderparen die oppassen dat ze onmiddelijk moeten zeggen als ze geen zin of geen tijd of als ze het te druk zouden hebben of om welke andere reden dan ook.

Het moet voor hun ook leuk zijn. Op het moment dat ze zeggen dat ze willen stoppen ga ik wat anders regelen. Ik heb liever dat ze het leuk vinden dan dat het een opgave wordt. Het scheelt waarschijnlijk wel dat het voor beiden het eerste kleinkind is en niet het ene kleinkind boven de andere wordt gezet. Maar dat vind ik eigenlijk irrelevant voor de situatie waarin je nu zit.

Als ik in jouw situatie had gezeten Karin, zou ik gewoon BSO inschakelen of een andere oppas zoeken. Maakt niet uit om de reden of hoe oneerlijk die is.
Oma kan/wil niet meer, dan is het klaar.

Jesse_1

Jesse_1

14-02-2009 om 20:03

Niet altijd sneu voor oma hoor (o.t.)

Nog even een klein tegengeluid over oma's; sommige oma's vinden het heerlijk om als een soort KDV voor hun kleinkinderen te fungeren.
Een tante van mij heeft op alle 12 kleinkinderen gepast - wel in verschillende leeftijdscategorieën, dus niet alle 12 tegelijk . Eén van haar dochters moest dan zelfs 's ochtends een heel eind om rijden naar haar werk, maar gunde het haar kinderen om ook 2 dagen door Oma opgevangen te worden - de 3e dag gingen ze dan naar het KDV geloof ik.
Jesse

Monique

Monique

15-02-2009 om 11:42

Oma's en oppassen

Mijn schoonmoeder heeft nooit anders gedaan dan oppassen. Op de donderdagen heeft ze 8 kinderen aan tafel zitten tijdens de lunch waarvan de jongste nu 5 is. Een aantal jaren terug, als ik mijn kinderen op kwam halen, lagen er 2 te spartelen in de box, en was de rest aan het buitenspelen en reed oma af en aan naar clubjes, speelafspraakjes etc. Nu ze allemaal naar de basisschool gaan is ze weer op zoek naar 2 baby's voor een aantal dagen in de week. Onvermoeibaar.
Misschien is ze wel een soort superoma, mijn moeder heeft aan 2 al een hele kluif.

Monique

Monique

15-02-2009 om 12:03

Opa is op donderdag aanwezig

En dat is ook meteen de drukste dag. Verder is het zo geregeld dat iedereen een goede plek in de auto (nee geen busje)heeft. De oudsten kunnen immers zelf op de fiets naar school/sportclub.
Het is een heleboel geregel en ik moet er zelf niet aan denken maar het gaat er altijd heel gemoedelijk en gestructureerd aan toe. Mijn schoonmoeder is een bekendheid in het dorp en op school en onderhand spreekt iedereen haar aan met 'oma'.

Jouw kind, jouw probleem

Het is fijn als familie de opvang van je kinderen op zich wil nemen, maar het is ook hun goed recht om dit weer te stoppen. Wat de reden ook is.
Dat je schoonzus drie kinderen op de wereld zet is aan haar. En dat schoonmama bso "zielig" vindt is ook aan haar. Het is jouw/jullie kind en jullie zullen er opvang voor moeten vinden. Bso lijkt me dan een prima oplosssing.
n@nny

Massi Nissa

Massi Nissa

15-02-2009 om 13:22

Acht kan best, hoor

Ik ben opgegroeid in een gezin van acht kinderen, en dan tel ik pleegkinderen niet mee. Er liep met vriendjes/neefjes/nichtjes/pleegjes/buurkinderen erbij geregeld zo'n vijftien man onder de zestien in huis. Dat regelt zichzelf grotendeels, maar het welslagen van zo'n kinderrijke onderneming blijft afhankelijk van gemoedelijke en gestructureerde ouders (met dank aan Monique voor de woorden).
Groetjes
Massi

Esther

Esther

15-02-2009 om 13:23

Genoeg aandacht

Ik ben van mening dat ze bij haar meer aandacht krijgen dan op het kdv. Bovendien, zoals ik al eerder zei, is het op donderdag een topdag maar gaat iedereen naar school. Oma neemt de tijd om rustig met hen te lunchen en na schooltijd staat de thee klaar maar vaak hebben ze daar niet eens tijd voor en vinden spelen belangrijker.
Overigens is het nu ze ouder zijn natuurlijk een heel stuk makkelijker en mist ze gewoon het vertroetelen van de kleintjes.

Monique

Monique

15-02-2009 om 13:25

Oeps

Het vorige berichtje is van mij.

Monique

Monique

15-02-2009 om 14:56

Dus esther

zou jij je kinderen ook nooit naar een kdv doen?

Monique

Monique

15-02-2009 om 15:03

En om terug te komen op de vraag van karin

Het is misschien even een kwestie van je gevoelens opzij zetten maar de beste optie lijkt me toch de naschoolse opvang. Jullie een zorg minder, je schoonmoeder blij en tja, laat je schoonzus dan maar de laatst lachende zijn.

Monique

Monique

15-02-2009 om 15:58

Esther

"Weet je, het zal vast niet je bedoeling zijn maar jij schetst hier wel het beeld van een oppas met veel kinderen die zich er een beetje van af maakt. Baby\'s met z\'n tweeen in de box legt (zodat ze elkaar vermaken?) en de rest naar speelafspraakjes rijdt (heeft ze daar ook geen werk meer van)."

Ja hoor, de baby's kunnen elkaar zo prima vermaken. Schoonmoeder komt eens per uur kijken of ze er allebei nog wel goed bijliggen en of ze een schone luier moeten en/of de fles (mét kunstvoeding want de moeders zijn te lui om te borstvoeden). En die speelafspraakjes zijn verplicht, hebben de ouders niets in te brengen want je denkt toch niet dat schoonma al die kinderen over de vloer wil?

Oh en de oudsten zijn verplicht mee te draaien in het huishouden (hebben geen tijd om te spelen). Maar gek hè, de kinderen hebben het er prima naar hun zin en zijn na het weekend blij dat ze weer naar oma (en opa!) kunnen.

En potverdorie al die gezinnen met 4 kinderen of meer! Het zou verboden moeten worden!

Dit alles ook met een hele vette knipoog. Voor wat het waard is.

Monique

Ik ben dit draadje even aan het lezen en wordt helemaal vrolijk van jouw laatste berichtje. Wij hebben zelf 5 kinderen en regelmatig zijn dat er door speelafspraakjes ook veel meer. Zonder te zeggen dat ik een supermamma ben heb ik toch echt geen moeite om ze allemaal goed in de gaten te houden en zelfs nog persoonlijke aandacht te geven. Ik heb ook diep respect voor je schoonmoeder.
Groeten Lieuwkje.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.