Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Ontslag wegens lang haar?

Mijn zoon heeft lang haar, en werkt al ruim 1 1/2 jaar probleemloos bij een grote supermarkt als vakkenvuller. Vorige week werd hem medegedeeld dat hij in het vervolg zijn haar in een staart moet doen, wat hij weigerde. Vervolgens werd hij naar huis gestuurd met de mededeling dat hij er nog maar eens over na moest denken. Op diezelfde dag (nadat hij thuis was gekomen) liep ik door diezelfde supermarkt, en zag daar allemaal meisjes met lang haar en het haar los. Bij thuiskomst heb ik gebeld met de manager, en heb gevraagd naar zijn verhaal. Hij gaf aan dat dat voor iedereen zou gelden, en hij die dag nog een rondje zou maken om tegen iedereen te zeggen het haar vast te doen. Daarna is er geen gesprek o.i.d. meer geweest, maar heeft mijn zoon een ontslagbrief ontvangen.
Wat vinden jullie hier nou van, en wat raden jullie hem aan om te doen?

Gr. Poezie.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Puck

Puck

22-09-2011 om 11:05

Representatief

Kennelijk vindt de supermarktmanager je zoon niet representatief ofzo? Ik weet niet in hoeverre het wettelijk is toegestaan om daar beperkingen aan te stellen. Ik weet wel dat bij Puckman op het werk ook geen piercings en losse lange haren zijn toegestaan, maar dat heeft met de veiligheid te maken.

Contract?

Wat staat er in zijn contract over dat haar?
Het is wel gebruikelijk (volgens mij zelfs voorschrift) dat in voedingswinkels het haar in een staart (en op sommige afdelingen zelfs met een kapje) moet.
Maar ik begrijp de escalatie naar ontslag niet. Je zoon heeft een opdracht geweigerd die naar zijn indruk kennelijk willekeurig was (de meisjes hebben hun lange haar ook niet in een staart).
Hij is naar huis gestuurd om na te denken. Het lijkt mij niet meer dan logisch dat hij na nadenken terug kan.
Wat staat er als reden voor ontslag in die brief?
Groet,
Miriam Lavell

Poezie

Poezie

22-09-2011 om 11:36 Topicstarter

Representatief en contract

Mijn zoon doucht zich iedere dag, wast zijn haar om de dag (en kamt het altijd alvorens de deur uit te gaan) en heeft altijd schone, hele kleding aan. In de gedrachtsregels van de betreffende supermarkt staat geen omschrijving van wat zij representatief vinden. Bovenstaande is naar mijn mening representatief voor de functie die hij vervult.
In zijn ontslagbrief hebben ze als reden aangegeven dat hij heeft aangegeven zich niet aan de gedrachtsregels te kunnen houden.
Het is gebruikelijk daar dat degenen die zich met de verswaren bezig houden inderdaad het haar in een staart doen, geen nagellak op hebben en geen armbanden en ringen dragen. Meer staat er niet in.
Daarnaast denk ik ook dat, gezien hij daarvoor naar huis is gestuurd, de kans zou moeten krijgen om er op terug te komen. En dat is bij deze dan teniet gedaan.

Gr. Poezie.

Tinus_p

Tinus_p

22-09-2011 om 11:39

Hakken in zand

Poezie:
"Daarnaast denk ik ook dat, gezien hij daarvoor naar huis is gestuurd, de kans zou moeten krijgen om er op terug te komen. En dat is bij deze dan teniet gedaan."
Dat komt waarschijnlijk omdat jij hebt gebeld. Toen gingen de hakken in het zand. Baas wil geen moeilijke discussie, en vakkenvullers genoeg.

mirreke

mirreke

22-09-2011 om 12:09

Hmm

ik zou erg boos worden. Hoe zit dat met vakkenvullers, zijn die lid van een vakbond, heb je een contract, vaste aanstelling, aanstelling voor telkens een jaar?
Ook bij vakkenvullers moet voor ontslag aantoonbare reden zijn. Als hij zich niet aan de gedragsregels zou kunnen houden, moeten ze eerst aangeven welke regels dan. Die moeten aantoonbaar ergens staan. Hoe ver wil je zoon gaan, of laat hij het los en is hij alweer bezig iets anders te zoeken?

Belle Époque

Belle Époque

22-09-2011 om 12:19

Mirreke, dit is misschien schrikken...

...maar vakkenvullers hebben geen rechten.
Een vakbond is vaak te duur voor de paar euro bruto per uur, ze krijgen jaarcontracten en na een paar jaar worden ze gedumpt omdat ze te duur worden. Of te mondig (al dan niet via hun moeder).

Belle Époque

Belle Époque

22-09-2011 om 12:22

Poezie

Ik denk dat dit een typisch gevalletje was van "beter langharig dan kortzichtig".
Ik wens je zoon snel een leuke nieuwe baan toe (en de bereidheid concessies te doen m.b.t. haar in een staart, want helaas, soms moet je buigen om niet af te knappen).

Poezie

Poezie

22-09-2011 om 12:22 Topicstarter

Bezwaarschrift zinvol?

Op internet hebben we een voorbeeldbrief gevonden om bezwaar in te dienen tegen dit ontslag. (Ze hebben geen toestemming bij het UWV aangevraagd om dit jaarcontract voortijdig te beïndigen) Welke gevolgen zou het kunnen hebben als hij die brief zou opsturen?

Gr. Poezie.

Poezie

Poezie

22-09-2011 om 12:33 Topicstarter

Belle Époque

Ik denk dat jij volkomen gelijk hebt. Hij heeft er uiteraard helemaal geen zin meer in om nog daar te werken. Diezelfde middag zat hij al te zoeken naar vacatures. Daarnaast vind ik zelf ook dat hij best wat meegaander kan zijn, ik heb hem geadviseerd om in een volgende dergelijke situatie in eerste instantie gewoon te doen wat er gevraagd wordt, en er eventueel later op terug te komen als hij 't écht niet wil. (Pick your battles....)

Gr. Poezie.

mirreke

mirreke

22-09-2011 om 13:51

Ja daarom vroeg ik het ook

Zo zou ik het ook doen denk ik (ondanks boosheid). Lekker verder kijken. Krijg je als vakkenvuller wel een referentie, of heb je daar ook geen recht op of is die verbeurd door zijn onwil een staart in te doen? Of vragen ze daar niet eens naar...
Ik ben vooral geïnteresseerd omdat dochter inmiddels ook een baantje zoekt, ben benieuwd wat ik als ouder kan verwachten...

Tirza G.

Tirza G.

22-09-2011 om 13:58

Hij heeft

een direct bevel van een leidinggevende genegeerd. En dáár is hij om ontslagen, om zijn houding - niet om dat haar, daar gaat het niet eens over.
Bij zoon in de supermarkt mag je geen korte broek aan. Dus ook niet zo'n driekwart tot royaal over de knie. Zelfs niet als je achter de kassa zit. Ikke nie snap nie, maar je hebt het maar te slikken. Lekker ander baantje laten zoeken.

Tirza

Poezie

Poezie

22-09-2011 om 14:08 Topicstarter

Tirza

"Hij heeft een direct bevel van een leidinggevende genegeerd." ja, als je het zo wil zien klopt dat wel. Als je leidinggevende zegt: "spring" moet je dus ten allen tijde zeggen "hoe hoog?" i.p.v. "waarom?"
Verder ging het in eerste instantie dus wel om dat haar. Daar ging dat gesprek namelijk over. Zelf denk ik heel eerlijk gezegd dat hij zijn haar in een staart moest doen omdat hij een jongen is. Vandaar dat al die meisjes nog gewoon met los haar in de winkel stonden en niet naar huis gestuurd waren. Maar dát zeggen ze natuurlijk niet.....

Gr. Poezie.

Even juridisch

Kennelijk is hij op staande voet ontslagen, als hij er wat tegen wil doen (hij staat vrij sterk) moet hij een brief sturen waarin hij zijn lezing van de gebeurtenissen weergeeft, aangeeft dat hem was gezegd er nog eens over na te denken en niet was gezegd dat hij een staart moest doen, of anders..., dat het gegeven ontslag nietig is nu er geen dringende reden is die een ontslag op staande voet rechtvaardigt (dus is er geen geldig ontslag op staande voet) en er ook geen ontslagvergunning is (dus is er ook geen geldig gewoon ontslag), dat hij bereid is zijn werk te doen en dat zij verplicht zijn het loon door te betalen.
En op de volgende dag dat hij is ingeroosterd gewoon weer melden voor werk. Met zijn haar in een staartje

Als de werkgever geen bakzeil haalt dan naar het juridisch loket en een doorverwijzing voor een advocaat halen die dan vermoedelijk de werkgever snel kan terugfluiten. Waarna alsnog over een vrijwillig ontslag gepraat kan worden, maar dan met een nette regeling.

Succes ermee

Temet

Poezie

Poezie

22-09-2011 om 15:26 Topicstarter

Voorbeeldbrief

Eigenlijk waren we van plan om de volgende voorbeeldbrief te gebruiken: http://www.juridischloket.nl/zelfaandeslag/briefschrijven/Documents/Voorbeeldbrief%20Protest%20tegen%20ontslag%20op%20staande%20voet.doc
Zou dat voldoende zijn, of moet daar echt nog iets in over hoe het gesprek is gegaan vorige week? Uiteraard zijn we niet van plan om het geheel op 't spits te gaan drijven, maar "ontslag op staande voet" is zo heftig dat we vonden daar zeker een antwoord op te moeten geven.

Gr. Poezie.

Belle Époque

Belle Époque

22-09-2011 om 16:50

Poezie

"Als je leidinggevende zegt: "spring" moet je dus ten allen tijde zeggen "hoe hoog?" i.p.v. "waarom?""

Ja, zo simpel is het helaas wel, in veel zaken. Hoe lager het loon, hoe hoger het slavengehalte (niet altijd, wel vaak) en misbruik van de werknemer. Je moet verdomd sterk in je schoenen staan en de juiste kennis (of een goede denktank) hebben om daar tegenin te kunnen gaan. En dat weten de werkgevers donders goed. Ook in deze rubriek hebben vaak genoeg voorbeelden gestaan van werkgevers die op een groffe manier van lastig of overtollig personeel af willen.
In eerste instantie heb ik wat jouw zoon betreft de neiging om te zeggen "laat maar zitten", maar juist die houding zorgt ervoor dat zulke bazen daarmee wegkomen. Ook al omdat het gaat om personeel gaat dat niet de kennis, de kruiwagens of de energie heeft om dit soort ontslag of andere vormen van uitbuiterij en misbruik officieel aan te vechten. Dus eigenlijk ben ik heel benieuwd wat er zou gebeuren als jullie daadwerkelijk in actie zouden komen.

Poezie

Op zich is er tegen deze brief niks in te brengen, maar ik zou in dit geval ingaan op wat hem is verweten: er wordt gesteld dat hij zou hebben laten blijken zich niet aan de gedragsregels te willen houden, maar er is hem gezegd dat hij erover na moest denken. Dat is iets heel anders.
En dan hebben we het over de houdbaarheid van de betreffende gedragsregel nog niet eens gehad.

Groeten,

Temet

Fiorucci

Fiorucci

22-09-2011 om 17:27

Poezie

Ja, hier worden vaak hooguit 6 mnd contracten gegeven. Een vriendin van mijn zoon werkte bij een supermarkt en dat contract, nou dat kwam na de zomer wel. Mis, ze kon vertrekken. Waarom weet ze nog steeds niet, maar waarschijnlijk omdat ze haar alleen voor de zomer wilden aannemen....prima, maar zeg dan gewoon eerlijk: het is tijdelijk, alleen voor de zomer.

Tirza G.

Tirza G.

22-09-2011 om 20:27

Poezie

Ik las het anders. Ik las het niet als een gesprek. Ik las het als een bevel: er werd hem medegedeeld dat hij zijn haar in een staart moest doen. Ja, dat is een direct dienstbevel en op weigeren staat ontslag. Zou zomaar in zijn contract kunnen staan.
Nu heb je het over 'een gesprek', dat komt op mij meer over als een tussentijds functioneringsgesprek oid.
Ja, het zou kunnen dat hij zijn haar vast moet doen omdat hij een jongen is. Bij 'representatief' gelden voor jongens en meisjes andere normen.

Tirza

Poezie

Poezie

22-09-2011 om 20:33 Topicstarter

Tirza

"Bij \'representatief\' gelden voor jongens en meisjes andere normen."
O? Waar kan ik die terug vinden dan?

Gr. Poezie.

Tirza G.

Tirza G.

22-09-2011 om 22:41

Allemaal

Jullie hebben allemaal gelijk. Maar je gaat het niet krijgen. Een bedrijf mag tot op zekere hoogte toch echt zijn eigen regels vaststellen, een rechter zal niet zo snel op de stoel van de eigenaar/manager gaan zitten.
Over representatief zijn boeken volgeschreven. Kaalgeschoren jongens mogen wel, meisjes niet. Roze (haar)plukjes bij meisjes wel, bij jongens niet. Nagellak idem dito.

Ik zeg niet dat het deugt. Of goed is. Ik zeg dat het zo ís.

Tirza

uit ervaring

uit ervaring

22-09-2011 om 23:07

Maar

dan moeten die regels wel bekend zijn, en volgens mij was dat hier niet het geval, aangezien deze jongen al anderhalf jaar daar werkt. Een ontslag op staande voet is een zwaar middel en daar dient dan wel een waarschuwing aan vooraf te gaan, iemand moet de kans krijgen zich te "veranderen". Dat is hier niet gebeurd, denk dat een rechter dit van tafel veegt.

Fiorucci

Fiorucci

23-09-2011 om 07:22

Tirza

Dat wisselt per winkel, een meisje met roze plukjes is ontslagen, haat witblondgeverfde collega's met zes lagen makeup niet. Pure willekeur..

caton

caton

23-09-2011 om 09:21

Misschien

hebben die meiden wel gezegd: is goed hoor, morgen zal ik mijn haar in een staart doen. En liepen ze daarom nog met los haar. Kan het niet aan zijn manier van reageren hebben gelegen? Ik was er niet bij natuurlijk, maar het is maar een gedachte die bij me opkomt.

Snuggle's

Snuggle's

23-09-2011 om 10:38

Supermarkten

Ik hoor vaak zulke vervelende dingen over werken bij een supermarkt. Wat hier gebeurt is ook belachelijk natuurlijk. Niet de eis van haar in een staart, maar wel op staande voet ontslag na 1,5 jaar. Waarschijnlijk werd hij gewoon te duur.
Als je puf hebt zou ik er zeker tegenin gaan, en ik hoop ook dat je dat doet. Zo kunnen ze maar door blijven gaan met dit soort praktijken.

Snuggle's

Poezie

Poezie

23-09-2011 om 10:57 Topicstarter

Zoon zegt

Zoon zegt dat hij het wel best vindt zo. Hij is dit schooljaar begonnen op een leuke MBO vakopleiding, en gaat op zoek naar een bijbaan waar hij binnen zijn toekomstig vakgebied wat aan kan hebben.
Zelf denk ik ook dat dit het beste is; die supermarkt types zullen je toch nooit gelijk geven, al heb je dat. Eigenlijk wilde mijn zoon al een tijdje geleden stoppen, maar omdat hij nog niets anders had had hij de brui er nog niet aan gegeven. Ik hoop dat hij snel wat anders vind, zodat hij dit snel achter zich kan laten.

Gr. Poezie.

liora

liora

23-09-2011 om 11:48

Nou

Mijn zus heeft ooit eens bezwaar aangetekend tegen ontslag bij de groenteafdeling van een supermarkt en gelijk gekregen... Toen kreeg ze ineens nog een smak geld, heel leuk!

En Belle, ik kan wel merken dat jij al heel lang niet meer in loondienst hebt gewerkt want zo erg als jij het schetst is het echt niet.

Liora

Vic

Vic

23-09-2011 om 11:49

Verschillen

Er zijn (in het maatschappelijk verkeer) verschillen in wat voor mannen en vrouwen representatief gevonden wordt. Bij ons mogen mannen een oorbel dragen (vind ik persoonlijk niet zo, maar goed), vrouwen mogen er twee (of meer). Korte broeken mogen niet, maar vrouwen mogen wel een 3/4 broek terwijl mannen daarop aangesproken worden. Mijn langharige (m) collega moet bij klantcontacten zijn haar in een staart dragen, vrouwen mogen dat los laten wapperen. Je kunt het met bepaalde regels niet eens zijn, maar als ze duidelijk zijn en je wilt ergens blijven werken moet je ze nu eenmaal naleven.

Fiorucci

Fiorucci

23-09-2011 om 12:01

Liora

Heb jij de laatste jaren dan als vakkenvuller in een super gewerkt? Belle zit er niet veel naast hoor, ik hoor zo vaak ellende verhalen van vakkenvullers, dat wil je niet weten.

Jolanda123

Jolanda123

23-09-2011 om 12:09

Niet alleen vakkenvullers

Worden op die manier behandeld.
Je ziet dit op veel meer plaatsen, en dan voornamelijk op plekken waarbij "kennis" er niet toe doet, en de werknemer alleen maar moet luisteren, en bijvoorkeur niet moet denken... Want denkend personeel is lastig, en stelt vragen waar je dan ook nog iets mee moet.

Ik heb jongeren "teruggestuurd" zien worden met de opmerking: "Oh, je bent 3 minuten te laat. Jammer, ga maar weg, en als de volgende shift begint dan kun jij ook beginnen"....
En zonder pardon werden de jongeren weggestuurd, er werd niet gekeken naar redenen van te laat zijn of niet.

Breek me wat dat aangaat de mond niet open over hoe werkgevers bij tijd en wijle met hun personeel om gaat.

Ja zo erg is het wel

Hier ter plaatse is zelfs een landelijk bekende supermarkt(keten) die zijn personeel dat vakken vult 'oplsuit' totdat ál het werk gecontroleerd en eventueel hersteld is door betreffende. Dus als 1 collega van jouw zijn vakkenvulwerk niet goed 'gespiegeld' heeft of niet netjes genoeg naar de zin van de aanwezige leidinggevende zijn werk heeft gedaan dan moeten álle vakkenvullers achter afgesloten deuren wachten tot die vakkenvuller zijn werk voor de 2de keer gedaan heeft. Dat uur dat je dan allemaal zit te wachten is trouwens ook in 'eigen tijd' onbetaald dus. En zelfs als er ouders voor de deur staan die hun minderjarige bijkluskroost willen ophalen veranderd dat niks aan de 'regels'. Zó is het beleid, zo zijn de gedragsregels en daar heb je je maar aan te houden en zo niet dan 'pas je niet in het bedrijfsprofiel' zoals mijn oudste kreeg te horen toen ik des duivels een uur moest staan toe kijken op een ijskoude winteravond waarop ik zo boos was dat ik bijna 112 had gebeld. Toen ze daar éindelijk,éindelijk wat van zei na lang aandringen van mij en preken over je 'rechten' was dat dus de reden waarom ze haar contract niet verlengden.
Ja,ja 't is heus waar....
Nu werkt ze al lang bij een andere keten....waar ze hun minderjarigen gelukkig niet opsluiten.
Een zaak ervan maken wilde ze al helemaal niet......volgens haar zou dat zich zó rondpraten onder alle eigenaren en zou ze nooit meer een baantje kunnen krijgen als ik zo door bleef gaan met opkomen voor je rechten.
Ik wacht nog steeds op de oprichting van een 'bijbaantjes-vakbond' die dan ook betaalbaar is voor mensen met iniemienieloontjes. Volgens mij is er nog héél wat te halen qua werkomstandigheden van deze doelgroep.
groeten albana

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.