Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Luette van Vliet

Luette van Vliet

13-01-2012 om 08:30

Payroll organisatie

Ik heb anderhalf jaar tot volle tevredenheid gewerkt onder schooltijden bij een bedrijf op fietsafstand. Meestal ongeveer 4 uur per dag en een paar dagen per week. Ik heb ook ander werk op andere dagen. De uitbetaling verliep via een payroll organisatie en daar ben ik dus ook formeel in dienst. Ik heb nog een half jaar een contract.

Door de crisis is er helaas, hopelijk tijdelijk geen werk bij dat bedrijf en nu heb ik de keus tussen ontslag indienen bij de payroll of ander werk accepteren.

Ik wil geen ontslag indienen, dat gaat ook tegen alles in volgens mij en bij ander werk heb ik een probleem. Mijn man werkt onregelmatig door de week en in het weekend en nu werk ik onder schooltijd dus we hebben geen kinderopvang nodig. Verder heeft mijn man de auto nodig en heb ik dus geen beschikking over een auto.

De regels in mijn contract zijn als volgt: ik moet werk accepteren op maximaal 1,5 uur enkele reis en ik krijg in principe geen reiskostenvergoeding. Verder kan ik andere arbeidstijden krijgen en een lager functienivo krijgen.

Nu beweren ze dat andere arbeidstijden ook inhoudt dat het andere arbeidsdagen zijn. Met andere woorden: ik word gedwongen ontslag te nemen omdat ik geen werk kan aanvaarden op andere dagen. Ook zijn de reiskosten dermate hoog dat ik er hoogstwaarschijnlijk alleen maar op achteruit ga. Ik word nu dus gedwongen om in het weekend te werken en 1 dag doordeweeks maar de totale tijd die ik weg ben is veel langer en ik heb dus misschien kinderopvang nodig. In het weekend kan ik dus niet werken in verband met het werk van mijn man.

Hoe moet ik hier mee omgaan? Ik krijg niet eens een opzegtermijn geloof ik van een maand?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Andere omgang

Ik begrijp de constructie die jij met die firma hebt niet. Ik ken wel een andere: mensen die in feite als zzp-er zelf werk zoeken, maar zich via een pay-roll organisatie laten verlonen.
In jouw geval zou die omgang er dus op neer komen dat jij zelf werk zoekt voor de uren die je wel kunt werken en je laat verlonen via die pay-roll club.
Als dat bij de club waar je nu zit niet kan, dan kan dat misschien wel bij een andere.
Groet,
Miriam Lavell

NaShA

NaShA

13-01-2012 om 09:59

Zoek even kontakt

met een Arbeidsjuridische Dienst bij je in buurt van het UWV Werkbedrijf, nummers vind je op Werk.nl . Deze kunnen je wel wat info geven. Zelf ontslag nemen heeft gevolgen voor je WW waarschijnlijk.

NaShA

NaShA

13-01-2012 om 10:14

Wat uitleg over payroll

http://nl.wikipedia.org/wiki/Payrolling

En ik zie dat de CAO voor de uitzendbureau's gevolgd dient te worden (algemeen verbindend verklaard)

Dat snap ik weer niet

"Ik word gedwongen ontslag te nemen"
En dat snap ik dan weer niet.
Volgens mij kun je ook bij 2 of 6 bedrijven op de pay-roll staan.
Groet,
Miriam Lavell

merene

merene

13-01-2012 om 11:42

Contract

De payroll organisatie kan je ook beëindingsovereenkomst met wederzijdsgoedvinden aanbieden. Zij kunnen aangeven dat zij geen passend werk meer voor je hebben. Zo behoud je in ieder geval je recht op ww.

Ik vind dat afspraken in je contract wel heel erg in het voordeel voor de payroll organisatie zijn.

Vic

Vic

13-01-2012 om 11:53

Tja

Je hebt er zelf voor getekend, dus ik zou het netjes vinden als je je gewoon aan de afspraken houdt. Is dit niet een zelfde constructie als wat 'vroeger' een detacheringsbedrijf deed? Ik ken wat mensen die op die manier in de IT werken en dan kan het idd wel eens voorkomen dat je een tijdje verder moet reizen. Anderhalf uur geldt als een acceptabele reisafstand, en dat staat in de meeste van dat soort contracten.

Voor 0 uren op de payrol

P "Er moet maar werk zijn natuurlijk"
Precies. En als het er niet is, kun je ergens anders werk zoeken.
Het moet hier gaan om een oproep- of 0 urencontract. Dat betekent dat je geen 'recht' hebt op werk (of op salaris), maar dus ook geen plicht om werk aan te nemen van deze organisatie.
Je kunt gewoon met 0,0 op de payrol blijven staan en er iets bij zoeken. Ik begrijp niet waarom je ontslag zou moeten nemen.
Groet,
Miriam Lavell

Wederkerigheid

Omdat de baas uit zichzelf het werk zomaar kan stoppen terwijl het contract nog blijft bestaan.
Dat kan alleen maar met een 0 urencontract.
Groet,
Miriam Lavell

Nattigheid

P, ik voel nattigheid. Het lijkt me in ieder geval niet dat Luette ontslag moet nemen. Laat Kolibriedinges haar maar ontslaan. Zullen we nog wel eens zien wie er aan het kortste eind trekt.
Ondertussen kan Luette gewoon ander werk gaan zoeken.
Ik kan me niet voorstellen dat er sprake is van een vast dienstverband bij de kolidinges.
Groet,
Miriam Lavell

Vic

Vic

13-01-2012 om 15:00

Tijdelijk contract

"Ik heb nog een half jaar een contract."
Het betreft dus een tijdelijk contract, en ergens zegt Lucette ook dat ze geen opzegtermijn van een maand heeft. Dat kan, een tijdelijk contract zonder opzegtermijn. Als je dan toch opzegt wordt je schadeplichtig. Ik denk echter dat Kolibrie wel akkoord gaat met het ontslag. Hij heeft niets aan een werknemer die tegen zijn zin werkt (en zich misschien wel gaat ziekmelden en meer van die ellende). Dat kost je wel je rechten op WW.

Geen ontslag nemen

"Ik moet dus of dat werk elders accepteren "
Is dat andere werk er dan?
"Kolibrie wil gewoon dat ik ontslag neem "
Dat begrijp ik. Want als Kolibrie jouw werkgever is en jou feitelijk mag dwingen ander werk te accepteren, dan moet daar tegenover staan dat ze je moeten betalen als ze dat andere werk niet hebben.
Je hebt recht op gemiddeld 8 uur per week salaris.
Als jij ontslag neemt, dan hoeven ze dat niet te doen. Ik zou daarom als ik jou was geen ontslag nemen. Laat ze maar over de brug komen met een concreet voorstel (in de zin van: u dient a.s. dinsdag daar en daar te verschijnen).
Ik denk dat ze gratis van je af proberen te komen.
Groet,
Miriam Lavell

Weet je dat zeker?

"Er is werk ja, maar daar ga ik financieel geen voordeel van krijgen omdat de openbaar vervoerskosten waarschijnlijk ongeveer mijn loon zullen zijn. "
Dat weten ze bij Kolidinges ook. Ze speculeren erop dat jij dat werk niet wil, dat je ontslag neemt. Dat is voor hen het goedkoopste.
Doe eens gek, accepteer dat werk en probeer het uit. Alle kans dat dat werk bij nader inzien toch niet blijkt te bestaan. Dat het maar schijn is.
Groet,
Miriam Lavell

anneloes

anneloes

13-01-2012 om 15:58

Gedwongen tot ontslag

Dat voel je misschien zo Luette maar zo beschrijf je het niet. Zoals ik het lees is er nu geen werk meer op de locatie en/of de tijden waar je zat, maar er wordt je werk aangeboden op een grotere reisafstand en op andere dagen/tijden. Dat kun je accepteren als je wilt en als je dat niet wilt dan neem je ontslag. Er is geen sprake van dwang. Het werk wat je nu wordt aangeboden valt binnen de normen van wat in je contract staat.
Op zich zijn die bepalingen niet heel raar. In mijn contract staat ook iets als 'de werknemer werkt x uur per week in het werkgebied van de organisatie'. En die organisatie heeft een behoorlijk uitgebreid werkgebied. Houdt mijn werk op mijn locatie op op de uren dat ik er nu werk dan kom ik voor dezelfde keus te staan als jij.
Hier is dan nog de nuancering dat de cao zegt dat werktijden en plaatsen in overleg tussen werkgever en werknemer worden vastgesteld, en als de werkgever dat tegen de zin van de werknemer wil veranderen dan zal hij moeten aantonen dat dat in het bedrijfsbelang echt niet anders opgelost kan worden. Dat lijkt in jouw geval zo te zijn.
Jaren geleden is het bedrijf waar mijn man werkt 100 km verderop verhuisd. Voor ons was dat van 50 km ten noorden van ons naar 50 km ten zuiden van ons. Maar voor sommige collega's was dat van van 50 km weg naar 150 km weg...dan heb je keus tussen ver reizen, verhuizen of ontslag nemen en ander werk zoeken.

Inlenende organisatie

Ik meen dat dit soort constructies gebonden zijn aan de inlenende organisatie..? Althans daar zijn ze voor bedoeld. Anders is het gewoon detacheren. Kolibrie heeft jou blijkbaar in dienst genomen zonder bindende afspraken met de inlener en de risico's op jou afgewenteld. Opdracht binnen en we kijken wel wat we tegen die tijd met Lunette doen... Daar zit je dus mooi mee...
Ik heb vroeger bij een uitzendbureau gewerkt en daar was het heel normaal om mensen in de 'leegloop' vervelende klussen aan te bieden om in die zin spontaan verloop te creëren. Niet fijn. Ik zou aangeven dat je niet bij machte bent op de andere dagen te werken en aangeven dat ze dat wisten toen je n dienst kwam. hoop dat dat zo is en dat je in die zin op redelijkheid mag rekenen. Heb je enig idee wat de afspraken zijn met de inlenende organisatie, waar je dus werkte?

Puntje bij paaltje heb je destijds wel dit contract getekend dus ze kunnen je eraan houden. wat je ook nog zou kunnen doen is ze aanspreken op hun goed werkgeverschap en samen met je kijken naar alternatieven. Maar goed, als ze je kwijt willen, dan willen ze je kwijt en zullen ze het hoe dan ook zo draaien dat je iets anders gaat zoeken. Succes in ieder geval.
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Sancy

Sancy

15-01-2012 om 15:41

Luette

Ik heb nog nooit anders meegemaakt dan dat onder arbeidstijden óók de arbeidsdagen worden bedoeld. Het wordt ook in de arbeidsTIJDENwet zo behandeld .
Iets anders zijn afspraken in individuele arbeidscontracten. Sommige mensen hebben bijvoorbeeld een contract waarin staat dat ze 8 uur per week werken, verdeeld over de maandag, dinsdag en woensdag. In dat geval kan de werkgever niet maar zo de werkdagen veranderen. Dat wil trouwens niet zeggen dat de werknemer hier voor eeuwig op kan terugvallen. Deze afspraken worden tegenwoordig trouwens haast niet meer zo opgesteld, net als het werken op een vaste locatie bij een organisatie met meerdere locaties (bijvoorbeeld in verpleeghuizen).

anneloes

anneloes

15-01-2012 om 17:09

Helemaal eens met sancy, en serra

ik lees nergens dat 'ze Luette kwijt willen'. Er is geen werk meer op de plek en de op de tijden dat ze nu werkt, helaas. Er is wel werk op andere plekken en tijden en dat wordt haar aangeboden, nergens dwang, take it or leave it.
Je zegt Ik zou aangeven dat je niet bij machte bent op de andere dagen te werken en aangeven dat ze dat wisten toen je in dienst kwam.
Poeh. Niet op andere dagen en andere tijden kunnen (willen) werken is m.i. toch echt niet het probleem van de werkgever maar van Luette, zeker gezien het getekende contract. Dat zoals Sancy ook aangeeft helemaal niet ongewoon is, en ja de arbeidstijdenwet gaat over uren én dagen. Het is maar net wat je ervoor over hebt maar als iets echt moet kan er veel, al is dat niet altijd ideaal of zelfs maar leuk.
Wat niet betekent dat ik het niet rot voor je vindt hoor Luette, als je lekker werkt en alles is goed geregeld dan is het echt niet leuk als je weer een andere koers moet zoeken.

Maar..

Een payrolorganisatie is puur waar het voor staat zou ik zeggen. Het uitbetalen. Formeel zijn ze werkgever maar werkgevertaken etc ligt bij de inlener. Bij een detacheerorganisatie is dat anders. De inlener besteed het verlonen ( en de risico's uit. De goedkoopste payroll organisatie (dehene die de meeste risico's durft te nemen?!) krijgt de deal. Ja, het contract is getekend en dat maakt je als werknemer zeker verantwordelijk maar de payrollorganisatie weet ook heus wel hoe het zit.... En als je ze aan weet te spreken op goed werkgeverschap en samenwerken heb je in ieder geal meer dan niets.... Toch?
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Wurgcontract dus...

Was ik nog vergeten )

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

anneleos

anneleos

15-01-2012 om 20:02

Wurgcontract?

welnee, dit is vrij algemeen hoor, zie ook Sancy. Ik schreef al eerder dat het bij ons ook vrij gebruikelijk is dat er in het contract staat dat dat er x uur per week wordt gewerkt in het werkgebied van de werkgever. Speciale rechten op uitsluitend bepaalde dagen op bepaalde uren zijn niet contractueel vastgelegd. De cao beschermt wel zodanig dat de werkgever je niet zomaar van hot naar her kan sturen; dan moet er aangetoond worden dat dat echt niet anders kan. Maar ja het gebeurt best wel eens dat er geen werk (meer) is op de ene locatie en iemand wordt verzocht op een andere locatie of op andere dagen te werken. Verzocht ja, net als bij Luette mag je ook nee zeggen en ontslag nemen.
En als het bedrijf waar je werkt verhuist ga je mee of ga je weg.
Luette heeft op fietsafstand gewerkt ongeveer 4 uur per dag en een paar dagen per week. Da's mooi. Maar door de crisis is er helaas, hopelijk tijdelijk geen werk bij dat bedrijf en nu is er de keus tussen ontslag indienen bij de payroll of ander werk accepteren. Wat had jij gedacht Serra, dat iemand dan kon zeggen in die dagen of die plek heb ik geen zin maar ik wil wel betaald worden?

NaShA

NaShA

15-01-2012 om 20:41

Wurgcontract?

welnee. Kijk, ik ben best meedenkend en meegaand in veel dingen, maar ik word wel altijd een beetje kriegel als werknemers hun handtekening ergens onder zetten en vervolgens als ze er aan gehouden worden gaan mopperen. Dan moet je vóór je iets tekent nadenken wat de gevolgen zijn als...Luette, niks ten nadele van jou hoor, maar ik neem aan dat je een volwassen vrouw bent die weet wat ze doet. Een nare les die je nu moet leren; volgende keer eerst contract goed doorlezen voor je het tekent.

Voor nu, jij voelt je gedwongen ontslag te nemen. Wees nou wijs en vraag aan de payroll een beeindigingsovereenkomst met je op te stellen. Zodat zij het inititatief lijken te nemen. En dan stel je je rechten op WW een stuk zekerder....
ik zie dat werk.nl in onderhoud is, maar op uwv.nl is er ook info op te vinden, met verwijzingen naar werk.nl, dus al hij het weer doet: http://www.uwv.nl/Particulieren/ik_ben_werkloos/ik_word_werkloos/de_vaststellings_of_beeindigingsovereenkomst.aspx

anneloes

anneloes

15-01-2012 om 20:56

Ze hoeft geen ontslag te nemen. Ze kan ook het werk wat haar nu wordt aangeboden accepteren. Dat is dan niet meer op fietsafstand en niet meer geheel binnen schooltijden en dat is natuurlijk jammer, maar het is aan Luette om daar ja of nee op te zeggen. Recht op speciale werkdagen en speciale werkuren en speciale werkplekken wordt héél vaak niet contractueel vastgelegd, alleen bepaalde grenzen daarvan (b.v. in termen als x uur per week en binnen dat gebied of binnen zoveel reisafstand) en als de situatie bij de werkgever verandert dan moet je meeveranderen (of niet).

anneloes

anneloes

15-01-2012 om 21:05

Nasha

Als Luette dat contract niet had getekend dan had ze waarschijnlijk dat werk helemaal niet gekregen, want het is helemaal geen raar contract maar een vrij standaard iets.
Dat weet jij beter dan ik, maar kan een werknemer vragen om ontslag als er geen werk meer is op de vestiging/tijden dat hij gewoon was te werken maar wel op een andere vestiging of op andere uren/dagen? Om zo uit te stappen met recht op ww?

Verschil tussen detacherings- en payrollorganisatie

Een payrollorganisatie neemt iemand in principe alleen maar op de loonlijst voor wanneer er een opdracht is, dwz gekoppeld aan een vaste opdrachtgever. Dat is iets anders dan een detacheringsbedrijf die medewerkers in dienst neemt om ze op verschillende opdachten uit te plaatsen. In dit geL is de opdracht afgelopen en het contract loopt nog. Dat contract heeft bepaalde voorwaarden die niet fijn zijn voor werknemer. En ja, daar is ze zelf bij maar het kan niet de insteek geweest zijn haar door of verder te plaatsen. Bij detachering is dat anders maar payroll is doorgaans dus aan een vaste opdrachtgever gekoppeld. Die inleen garantie maakt dit soort constructies dus wat duurder. Maar in dit geval is die koppeling (aan die vaste opdrachtgever) niet gemaakt. En de risico's zijn mooi afgewenteld op aida. Met allerlei suffe voorwaarden om zich in te dekken als organisatie. Nee, geen wurgcontract in de zin van eraan vast zitten maar het is slikken of verzuipen. Eigen verantwoordelijkheid van de werknemer, die is er zelf bij maar lage streek van het payrollbureau. Centen voor alles...

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Lunette dus..

En geen Aida..

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Vic

Vic

15-01-2012 om 21:17

Serra

Luette, zonder n

NaShA

NaShA

15-01-2012 om 21:19

Anneloes

vragen kan altijd...ik zou het in elk geval proberen en als er gewoon een algemene regel in die overeenkomst staat, dan hoeft het voor luette geen probleem te zijn. Beter dan zelf ontslag nemen.

Cypres

Cypres

16-01-2012 om 06:46

Vervoerskosten en salaris

Wat is dat voor salaris als de onkosten van een flinke reis met ov, hoger zijn dan 8 a 12 uur werken? Kan ik me nils bij voorstellen hoor. Dan ging ik toch uitkijken naar iets dat betet betaalt. Als je na een dag zwoegen een flink trein- of buskaartje hebt verdiend en verder niks overhoudt....

Vic

dank je...

Cypres

Cypres

16-01-2012 om 13:31

P zucht

Je roept maar wat. Natuurlijk is die 33% van jou onzin, want bij zo'n laag aantal uren verdien je waarschijnlijk minder dan de belastingvrije som plus arbeidskorting plus nog zo wat kleinigheden.
En 1,5 uur reistijd van deur tot deur wil niet zeggen dat er 1,5 uur ov betaald moet worden. Zolang je niet weet wat de overstap en wachttijden zijn, weet je natuurlijk ook niet wat het kost.
Dus: "er niks aan overhouden" bij 1,5 uur reistijd, betekent in dit geval echt en megalaag salaris.

Cypres

Cypres

16-01-2012 om 13:33

En wat ik vergat

hoogstwaarschijnlijk een megalaag salaris, bedoel ik.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.