Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

mima

mima

14-06-2019 om 14:45

Pensioenakkoord


Ad Hombre

Ad Hombre

16-06-2019 om 17:10

Wilgenkatje

"We zijn in het verleden verleid met de zwitserlevenreclamespotjes - een soort lange vakantie. Zo ziet het leven er niet perse uit met een pensioen na 67. "

Ook als het je qua gezondheid minder voor de wind gaat koop je met extra inkomen en kapitaal nog steeds meer comfort en zorg in plaats van een sloep op de Vecht.

De vakbond

Zoon maar eens gevraagd of hij van plan was om lid te worden van een vakbond?

Voor nu heeft hij echter de LSVB. Daar hoef je niet lid van te worden, je wordt blijkbaar via locale studentenverenigingen en studieverenigingen vertegenwoordigd. En hij is net aangenomen in het bestuur van een overkoepelend orgaan van de studentencorpora.

Eigenlijk ook wel interessant onderwerp, studentenvertegenwoordiging. Voortkomend uit plaatselijke studentencorpora.

https://vssd.nl/vereniging/geschiedenis/

Tegenwoordig betalen universiteiten en DUO een bestuursbeurs.

https://duo.nl/zakelijk/hoger-onderwijs/bekostiging-en-subsidies/landelijke-bestuursbeurs.jsp

Ik ben benieuwd wat er daarna komt.

En of het lidmaatschap onder jongeren leeft of dat het anders wordt.

Jongerenlidmaatschap

https://www.fnv.nl/service-contact/contributie

En dochter overweegt om lid te worden na haar examen. Tot 23 jaar kost het 2,08 euro per maand.

Nou goed, dat dit onderwerp hier aan de orde is gekomen!

Kaaskopje

'Waarom vind je niet dat Dees aan framing doet?'

Die doet het ook, maar misschien voel ik me door haar standpunt minder aangesproken? Ik betrap mezelf er namelijk ook wel eens op dat ik mijn kantoorbaan heel zwaar vind (en niet alleen omdat zitten het nieuwe roken is). Na een burnout, 18 jaar geleden, heb ik er zelf voor gekozen om parttime te werken in dezelfde baan (dus zonder looncompensatie van het UWV), maar ik loop nog steeds regelmatig op mijn tandvlees en rol vaak uitgeput het weekend in.

'Ik lees veel meningen van o.a. SP'ers en daar word ik nogal depressief van (bws). Het is 65 jaar en niets anders. Of je met een blok beton onderhandelt.'

Ach, de SP is inmiddels zo klein dat ik me om hun standpunt geen zorgen meer maak

Wilgenkatje

Wilgenkatje

16-06-2019 om 20:36

De grijze/ zilveren toekomst

Het gevoel van een lange onbezorgde vakantie spreekt meer aan dan extra geld kunnen steken in zorg bij teruglopende vitaliteit. Maar ja, zo is dat. Het is dood gaan of oud worden, las ik pas ergens.

( sorry, ben zwartgallig. Nog lang niet hersteld na mijn operatie. Was er maar geduld te koop 😊)

Dees

Dees

16-06-2019 om 20:40

Framing

Mijn kantoorbaan is niet heel zwaar. Maar er zijn er zijn een paar collega's met een flink zware. De meesten die stoppen na 10-20 jaar en gaan door in de rustigere baantjes als financieel directeur, controller of hoofd administratie. De mensen die het wel tot hun pensionering volhouden sterven vaak vroeg.

Bij mij is het maar zo'n 6 maanden in het jaar dat ik gemiddeld 10 uur in de week overwerk. De rest van het jaar red ik het gewoon met 32-36 uur op mij. 32 uur contract.

Flavia

Flavia

16-06-2019 om 20:44

Dees

Dus geef je je werkgever elke week tot zo'n 4 uur onbetaalde arbeid kado!
Zou mij netto toch zo'n €350 per maand extra opleveren. Duur kadootje.

Ad Hombre

Ad Hombre

16-06-2019 om 20:46

Wilgenkatje

Ja, de gedroomde toekomst kan zomaar ineens vet tegenvallen. Ik ben er inmiddels gelukkig weer nagenoeg bovenop. Ik hoop dat het bij jou uiteindelijk ook zo goed gaat.

Heb je al dat pensioen gespaard gaat een *ander* ervan genieten

Wilgenkatje

Wilgenkatje

16-06-2019 om 21:07

Dankjewel Ad o.t.

Ja, herinner me nog wel wat van medische perikelen. Best een tijd geleden, Pfoe valt niet mee dat herstel zoveel tijd kost. Je schrijft ‘ nagenoeg er bovenop’ - waar haal je je geduld vandaan 😎

Dees

Dees

16-06-2019 om 21:26

Flavia

Wie had het erover dat het onbetaald is?

Ik maak die uren en krijg ze uiteindelijk uitbetaald.

Paasei

Paasei

17-06-2019 om 09:26

Overgangsregeling

Ik heb het RTL Nieuws gesprek met minister Koolmees gevolgd, over het pensioenakkoord. Hij zei genoeg waar ik me in kan vinden. Zoals dat een lijst met zware beroepen niet te maken valt: het is in de landen om ons heen vaak genoeg geprobeerd. En dat daarom is gekozen voor een 'iedereen 3 jaar eerder' regeling. Voor ons persoonlijk niet gunstig: mijn man heeft een (echt fysiek) zwaar beroep en werkt al ruim meer dan 40 jaar. Hij zou er dolgraag uit willen, maar moet nog zeker 5 jaar door. Volgens zijn pensioenfonds is er een overgangsregeling, minder werken met deels behoud van salaris -zodat de jeugd het vak kan leren- maar daar moet de werkgever mee instemmen. En aangezien er geen jeugd meer is die een vak wilt leren, ziet werkgever er niets in.

Ik vind dat de nieuwe pensioenregels veel te acuut komen. Ja, de jeugd van nu kan zich voorbereiden op het feit dat ze zelf moeten regelen. Maar de 50+er van nu? Die pas met 25 het pensioenfonds in ging (want dan kon je 40 jaar opbouwen en dat was de max)? Die valt tussen de wal en het schip. Ik vind dat er een overgangsregeling moet komen.

Dees

Dees

17-06-2019 om 10:44

De rekening

Ik weet het niet zo goed. Maar ben niet echt voorstander van een overgangsregeling want dan wordt er nog meer ellende op de generatie erna geschoven. Besef dat er er al heel veel is afgeschoven. De generatie die nu met pensioen gaat en net is heeft al zoveel ellende achtergelaten. Ik bedoel maar de lage zorgverzekeringen, studiefinanciering, hoge uitkeringen en toeslagen die zijn allemaal de laatste jaren afgeschaft en in die jaren ten laste van de staatsschuld gebracht (die de generatie na hen moet afbetalen).

Die generatie heeft door altijd rond gekomen zijn van veelal maar 1 inkomen per huishouden nu geen mogelijkheden in het afbetalen bij te dragen.....althans ze hebben het wel (flinke resultaten in onroerend goed enzo) maar dat hebben ze wel maar dat kun je niet weghalen daar zonder dat de leeftijdsdiscriminatie kaart getrokken wordt.

De generatie die de rekening betaald zijn nu 50 of jonger.

Kaaskopje

Kaaskopje

17-06-2019 om 12:35

Dees

Ik vind je woordkeus wat ongelukkig. De mensen die nu dichtbij hun pensioen zitten, hebben niet bewust allerlei ellende op nieuwe generaties geschoven. Men ging mee in wat voor ze besloten werd en wat mogelijk was. En stemde op de partij die ze daar het beste in tegemoet kwam. Iedereen rekent naar zichzelf toe, nog steeds, dus als je ergens voordeel in zag en ziet, deed en doe je dat. Ik ben vanuit mijn denken geneigd om ihkv fit onderwerp iets strenger naar VVD en CDA stemmers te kijken. Eerlijk delen zat (zit?) daar iets minder in het DNA volgens mij.

Generaties voor mij, zaten vast in sociale en arbeids-patronen, waar we nu eigenlijk niets meer van snappen, maar het was wel zo. Net als ik het onzin vind om te zeggen dat de ouderen van nu 80 jaar en ouder hard gewerkt hebben om ons land op te bouwen, vind ik het ook onzin om die generaties gebrek aan verantwoordelijkheid te verwijten. Ja, ze hebben het zwaar gehad na de oorlog, dat moesten ze ondergaan, dat was geen prestatie. Ja, ze hebben geprofiteerd van de economische bloei na die zware tijd, fijn voor ze! De sky was the limit. Het zijn zo. Nu moet het anders. Nieuwe inzichten en nieuwe noodzakelijkheden. Gewoon stoppen met jammeren over hoe we vroeger dachten dat het zou worden. Daar wordt het leven niet goedkoper van. En ik snap echt wel dat langer moeten doorwerken dan gedacht een grote tegenvaller is, maar je moet ergens beginnen. Daarom vind ik het akkoord een schappelijk compromis.

Ad Hombre

Ad Hombre

17-06-2019 om 13:41

Dees

"De generatie die nu met pensioen gaat en net is heeft al zoveel ellende achtergelaten. "

Hah, en toch voelen ze zich zwaar bekocht want de generatie voor hen ging gewoon doodluk met de VUT voordat ze de 60 haalden

(het behoeft geen betoog dat *zij* als jongere generatie daar toen aan mee mochten betalen)

Zolang het systeem gehandhaafd blijft dat de jongeren deels meebetalen voor de ouderen krijg je je investering op den duur natuurlijk terug. Pas als het systeem halverwege verandert wordt het pijnlijk. Wel destijds de lasten, niet straks de lusten.

"De generatie die de rekening betaald zijn nu 50 of jonger."

Laten we het vuurtje lekker opstoken!

Wat is er, Ad?

'"De generatie die de rekening betaald zijn nu 50 of jonger."

Laten we het vuurtje lekker opstoken!'

Kun je niet tegen een beetje concurrentie? 😁

Wilgenkatje

Wilgenkatje

17-06-2019 om 16:31

Kinderen van je tijd

Alle mensen zijn kinderen van hun tijd, je hebt geen invloed op wat er in jouw tijd in de maatschappij gebeurt. Jaja,bij verkiezingen, maar zaken lopen vaak anders dan de idealen.

Het is een tijd gewoon geweest dat je enkele studies na elkaar kon doen zonder daarvoor financieel zwaar te lijden, er is een tijd van premie A koopwoningen geweest, er is een tijd geweest waarin de hypotheekrente ruim boven de 10% was, er was een tijd waarin mensen rond de 60 met een aardige regeling aan een gepensioneerd leven konden beginnen. Er is een tijd geweest zonder zwangerschapsverlof. Zonder ouderschapsverlof. En ga zo maar door.
Mijn moeder kon nog vertellen over een tijd waarin kinderen geld moesten afstaan voor bejaarde ouders. De tijd voor Noodwet Drees. Dat was vaak erg lastig.

Dan kun je treuren ‘ ach, wat oneerlijk’
En wat rot voor die-en-die generatie. Tja. Zo is het leven. Het is de kunst het beste ervan te maken. Iets met riemen en roeien.

Wie heeft vastgelegd dat het leven eerlijk zou zijn ?

Ad Hombre

Ad Hombre

17-06-2019 om 17:08

Wilgenkatje

"zwangerschapsverlof. Zonder ouderschapsverlof. En ga zo maar door.
Mijn moeder kon nog vertellen over een tijd waarin kinderen geld moesten afstaan voor bejaarde ouders. De tijd voor Noodwet Drees. Dat was vaak erg lastig."

Dat was nog luxe!


https://www.youtube.com/watch?v=VAdlkunflRs

Wilgenkatje

Wilgenkatje

17-06-2019 om 17:49

zo is het maar net

goed dat je even wat uit het archief haalt Ad.

Overgangsregeling? Paasei

Wat voor overgangsregeling bedoel je
En Dees, jouw observatie dat degene die nu met pensioen gaan zo goed voor zichzelf hebben gezorgd en zoveel ellende hebben achtergelaten zegt mss ook iets over jouw milieu cq bubbel. De gemiddelde installateur, loodgieter of fietsenmaker die nu met pensioen gaat heeft nooit studiefinanciering gehad en heeft een pensioen van ca 600 euro naast zijn AOW. De investeringen in onroerend goed zijn ook beperkt - er zijn nog mensen die huren.

Ad Hombre

Ad Hombre

17-06-2019 om 18:42

Wilgenkatje

Dat is nog van voordat Monty Python werd opgericht!

Paasei

Paasei

18-06-2019 om 09:26

Precies Alkes

Er zijn mensen die zonder al te veel hulp van de overheid (als in studiefinanciering of zorg/huurtoeslag) zelf met hun handen hun brood hebben verdiend. Die mensen vertrouwden op hun pensioenfonds en op die overheid, die er voor zorgde dat ze althans konden stoppen met werken als hun lichaam het niet meer toe liet. Dat pensioenfonds en die overheid laten ze nu stikken. Ik vrees dat het UWV het nu mag opvangen; die versleten lijven komen in de ziektewet en uiteindelijk WIA als verkapt 'vervroegd pensioen'.

Met overgangsregeling bedoel ik dat ik dat die generatie die niet meer de gelegenheid kreeg om zelf iets te regelen en nu voor het blok komt te staan, dat blok iets minder hard voor de kiezen krijgt. 'Fijn' 3 jaar eerder betekent nog steeds tot zeker 64 werken (mijn man mag nu offficieel maar liefst 3 maanden eerder met pensioen.. 67 ipv 67 en 3 maanden..) en dat is echt te lang. Stel iets van een VUT regeling in.

Kaaskopje

Kaaskopje

18-06-2019 om 10:38

Paasei

Ik benadruk dat ik een zekere schroom voel als ik met dit onderwerp meepraat, ik hoef niet meer te werken, dus versleten en wel naar het pensioen kruipen is niet aan de orde. Ik begrijp wel dat dat heel erg vervelend is en niet bepaald motiverend is om je werk fluitend te kunnen blijven doen als je de boodschap krijgt dat je nog langer zo door moet kruipen.

Maar...: Ik wilde 'opeens de boodschap krijgt' schrijven, maar hoe lang weten we nu eigenlijk al dat de pensioenleeftijd omhoog gaat? Nog in planvorm en definitief? Ik heb even gegoogeld en zie bij een link dat in 2015 de pensioenleeftijd van 65 naar 67 gaat. Vier jaar dus dat dit zeker al aan de orde was. Als je zo'n laag inkomen hebt, dat je echt niets kunt missen, dan moet je wel door blijven werken, maar als je er rianter bij zit... had je dan in die jaren niet iets kunnen bedenken wat eerder stoppen mogelijk maakt? Ja, het is anders dan je gedacht had, een teleurstelling vast ook, maar is het echt een ramp als het pensioen iets lager uitvalt?

Het is natuurlijk fijn als je je leven zonder al te veel overheidsgeld zelf hebt kunnen bekostigen, maar dat is deels ook je 'mazzel' waar je niet op kunt baseren dat de overheid je iets schuldig zou moeten zijn. Tot Vadertje Drees de AOW tot een vast begrip had weten te maken, was er helemaal geen sprake van pensioenzekerheden. Vanaf toen kreeg iedereen, ongeacht armoede of rijkdom een vast bedrag. Die 'luxe' blijkt niet oneindig voor te kunnen blijven duren. Wij maken nu mee dat men zich daar naar moet schikken. Misschien had de overheid eerst de hoogste inkomens uit de AOW moeten schoppen, zodat er meer geld beschikbaar is voor de lagere inkomens? Wel zo eerlijk misschien? Maar nee, de AOW is een volksvoorziening, ongeacht het inkomen of vermogen. Heel lief bedacht... ooit. Ik had het wel geweten als minister... iedereen tot 66 jaar doorwerken en dan toch eens praten over hoeveel vermogen iemand mag hebben voor recht op AOW. Gelukkig ben ik geen minister. Ik ben ook wel benieuwd hoe mensen hier mee om zouden gaan. Snel het vermogen laten slinken? Of toch maar niet?

Paasei.

Vut en prepensioen bestaan niet meer, maar er zijn wel regelingen binnen je eigen pensioen om eerder te stoppen met werken.

Serieus kaaskopje?

'maar als je er rianter bij zit... had je dan in die jaren niet iets kunnen bedenken wat eerder stoppen mogelijk maakt? '

De middeninkomens betalen meer huur dan de lagere inkomens (vrije sector), krijgen geen zorgtoeslag en geen andere vergoedingen. Hoeveer rianter denk je dat die groep leeft dan?

Bovendien heeft die groep ook jarenlang meer pensioenpremie betaald, zonder dat daar straks iets voor terug komt.

Kaaskopje.

"... iedereen tot 66 jaar doorwerken en dan toch eens praten over hoeveel vermogen iemand mag hebben voor recht op AOW. Gelukkig ben ik geen minister".

Nee, gelukkig niet
Hebben wij straks meer dan 50 jaar gewerkt, heb je vermogen opgebouwd door te sparen, mag je op je 67e dat vermogen gebruiken om van te leven. Krijgen we dan ook de voordelen van de minima?
Zorgtoeslag, minimale bijdrage hulp, onderhoud woning? Wij bouwen geen vermogen op om later riant te kunnen leven, we sparen voor de eigen kosten na ons 67e, dezelfde die we nu ook hebben, maar tzt alleen maar hoger worden, als we het mee mogen maken.

Tuurlijk

'en dan toch eens praten over hoeveel vermogen iemand mag hebben voor recht op AOW. '

Beloon vooral de mensen die alles meteen opmaken 😠

Kaaskopje

Kaaskopje

18-06-2019 om 13:05

Misschien blond, maar...

Wil: Hebben wij straks meer dan 50 jaar gewerkt, heb je vermogen opgebouwd door te sparen, mag je op je 67e dat vermogen gebruiken om van te leven.

Ik: wat is daar éigenlijk mis mee? Je kon in eerdere jaren dus met minder toe en profiteert van wat je hebt bewaard. Een investering in je eigen oude dag, is dat éigenlijk niet vooral een fijne luxe voor als dat mogelijk is? Een ander kon niets bewaren en doet het met alleen AOW, of een beetje pensioen. Er zijn ook zzp'ers die zelf móesten sparen, maar zich kapot gewerkt hebben. Ik hoorde van mijn moeder, dat ze maar 80 euro per maand pensioen hadden. Terwijl het inkomen van mijn vader (zzp'er, toen freelancer genoemd) meer dan riant was. Hun AOW was ook niet 100 procent, omdat ze 9 jaar in het buitenland gewoond hadden. Maar zij hadden de 'mazzel' dat ze hun huis goed konden verkopen, daardoor geen of amper hypotheek hoefden af te sluiten op het nieuwe huis, waardoor ze nu 'gratis' woont. Ze leeft erg zuinig, soms denk ik té zuinig, maar dat moet ze zelf weten.

Ad Hombre

Ad Hombre

18-06-2019 om 13:19

Kaaskopje

"wat is daar éigenlijk mis mee? Je kon in eerdere jaren dus met minder toe en profiteert van wat je hebt bewaard. Een investering in je eigen oude dag, is dat éigenlijk niet vooral een fijne luxe voor als dat mogelijk is?"

Tuurlijk joh, heb je je hele leven betaald aan je AOW premies onder verzekering dat je dat later terugkrijgt en dan trekken ze die belofte na je pensioen even in omdat je 'teveel gespaard' hebt. Wat zou daar nou mis mee kunnen zijn?

Sommige uitkeringstrekkers zien iedereen boven modaal als een geldautomaat.

Nee

'Je kon in eerdere jaren dus met minder toe en profiteert van wat je hebt bewaard. '

Als ik alles had gekocht wat mijn buren kopen, zou ik geen spaargeld hebben. Net als mijn buren trouwens. Je kunt niet met minder toe, je rijdt in een 16 jaar oude auto omdat je zuinig wilt doen.

Zuinig

'Ze leeft erg zuinig, soms denk ik té zuinig, maar dat moet ze zelf weten.'

Maar vervolgens vind je wel dat haar AOW omlaag kan. Hoe hypocriet.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.