Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Problemen op het werk

Ik zit met het volgende: oneerlijke behandeling van medewerkers door baas.
Ik werk al 30 jaar in een bedrijf, altijd leuk en fijn team, heel veel wisselingen in al die jaren. Sinds paar jaar nieuwe baas en dit jaar zijn er al 10 mensen vertrokken (vd 30 die er werken). Veel gebeurd, ruzie met baas en medewerker, Uiteindelijk hoor ik van alle medewerkers die weggaan dat baas de schuldige is. Wat ik hoor is ook echt niet normaal, hij is achterbaks. Nu is het voor mij eigenlijk altijd best rustig geweest, ik vond het zeer lastig voor medewerkers maar ging weer verder met mijn werk. Er werd dit jaar wel ontzettend veel gepraat over elkaar, wat ik ook nog niet eerder heb meegemaakt. Nu is in een paar weken mijn hele gevoel gekeerd. Degene met wie ik al jaren ontzettend fijn werk is er op een hele achterbakse manier ook uit proberen te zetten en dat is gelukt.Hier ben ik zo boos over, de gang van zaken hoe dit is gegaan. In mijn gesprek met de baas waar mijn baas mij bevraagd over collega heb ik een beetje proberen uit te leggen waarom collega zo boos is. Hier heeft hij dingen tegen mij gezegd die ook weer gelogen zijn en hij is zijn afspraken niet nagekomen. Ik wist ook niet goed wat ik moest zeggen, want het gaat niet om mij en ik wil mijn werk niet kwijt. In de vergadering vorige week heeft hij zo benoemd dat weer een 2 andere collega's het contract niet verlengd wordt, terwijl zij al lang gebruik maken van hen.In die vergadering wat ook over die andere collega ging trokken andere collega's hun mond niet open en ben ik met nog een collega de enige 2 die het voor onze collega's opnemen. Na de vergadering wordt baas nog eens in het zonnetje gezet door alle collega's hoe geweldig hij alles "open gooit" (gelogen verhalen) Na al dit gedoe lig ik er al weken wakker van, ik kan het niet loslaten. Verhalen die gelogen zijn, hoe je mensen eruit werkt, collega's die het niet voor die 3 collegas opnemen, terwijl ik dat zo had verwacht, alleen maar baas de hemel in prijzen. Ik ben zo teleurgesteld en boos in mijn collega's en kan het niet meer loslaten. Terwijl het hele verhaal ook niet om mij draait. Maar omdat het misschien nu collega's zijn waar ik zo graag mee samenwerk komt het extra hard binnen. Ik ben teleurgesteld in de mensen, het vertrouwen is in 2 weken tijd zo diep gedaald...Hoe ga ik hier mee om, want ik wil hier blijven, ik werk er 40 uur per week dus ben er ook nog eens heel veel.


Is er op het werk geen vertrouwenspersoon bij wie je je verhaal kwijt kan en die misschien handvaten kan geven hoe je je het beste staande kan houden in deze situatie? 

Bepaalde dingen herken ik zelf ook wel een beetje, het niet opnemen voor een ander terwijl je dat wel verwacht had waardoor je zelf als de negatieveling wordt gezien. Maar geen manager die er mensen op een misselijke manier uitwerkt, hier eerder een paar collega's die de boel zo naar hun hand willen zetten waardoor mensen het op den duur beu worden en elders gaan werken. Ik ben wel vrij mondig dus als iets me niet bevalt, dan weten ze hoe ik erover denk. Maar leuk is anders uiteraard. 

Kleinduimpje

Kleinduimpje

07-04-2023 om 08:50 Topicstarter

jawel die is er wel, maar die brieft alles door naar de baas, dus daar ga ik ook niet heen.

Ik heb wel wat gezegd, maar niet alles eruit gegooid wat ik denk. Dat kan ook niet want dan ben ik de volgende. Maar dat je als collega zegt dat het een fijne vergadering was terwijl er 3 mensen worden uitgegooid vind ik echt niet collegiaal.

Kleinduimpje schreef op 07-04-2023 om 08:50:

jawel die is er wel, maar die brieft alles door naar de baas, dus daar ga ik ook niet heen.

Ik heb wel wat gezegd, maar niet alles eruit gegooid wat ik denk. Dat kan ook niet want dan ben ik de volgende. Maar dat je als collega zegt dat het een fijne vergadering was terwijl er 3 mensen worden uitgegooid vind ik echt niet collegiaal.


Nee, die zou ik dan ook niet bezoeken. En kun je langs bij een bedrijfsarts, voor zover ik weet hoef je daar niet ziek voor te zijn. 

Kleinduimpje

Kleinduimpje

07-04-2023 om 09:10 Topicstarter

Dat kan ik wel eens gaan uitzoeken of dat mogelijk is, misschien wel een goed idee.

Ik mis een punt in dit verhaal: waarom wil je hier blijven werken? Er zijn vacatures genoeg en ook echt met leuke banen, leuke werkzaamheden, leuke mensen en leuke werkgevers.

Hier heb je mot met de baas en met je collega's, wat (voor mij) toch arbeidsvoorwaarde nummer 1 is (goede werkgever met oog voor de werknemers en leuke collega's).

Naar de bedrijfsarts gaan, is een goed idee. Maar daarnaast zou ik, als ik in jouw schoenen stond, me toch serieus afvragen of ik ook weg moet gaan. Je beschrijft dat je emotioneel in de knoop zit en wantrouwend bent geworden door zijn bedrog en manipulatie. En dat niet alleen maar ook door de schone schijn die door anderen wordt opgehouden. Je wordt geacht je bullshit detector uit te zetten als je naar je werk gaat. Je verliest in rap tempo goede collega’s door zijn gedrag. Hij weet achtergebleven collega’s te charmeren tot ze in sprookjes gaan geloven. Het klinkt als een hele ongezonde, verwarrende omgeving waar je snel je anker en je zelfvertrouwen kunt kwijtraken als je niet uitkijkt. Het zou bij mij waarschijnlijk niet lang duren voor ik zelf hier ziek van zou worden of iets ongewensts zou zeggen en eruit gesmeten zou worden. Iemand die kennelijk zo makkelijk kan verdelen en heersen is erg moeilijk aan te pakken. Als je het tegen hem opneemt, is de kans groot dat je in een hele grote shitstorm terecht komt. En je vertrouwen in je collega’s heeft al een flinke knauw gekregen dus dat is ook niet zomaar hersteld als hij het onderspit zou delven en weg zou gaan. 

Kleinduimpje

Kleinduimpje

07-04-2023 om 09:52 Topicstarter

waarom ik wil blijven is omdat er een aantal grote voordelen aan dit werk zitten. Maar ik moet dit wel los kunnen laten daar hebben jullie gelijk in. Ik ga eens kijken of ik maandag de bedrijfsarts kan bellen. Weet mijn werkgever dan dat ik hierna toe ga?

Helemaal eens met Mija, deze manager is blijkbaar zo toxisch dat hij het hele bedrijf verziekt. Sta niet toe dat jij er zelf ook aan onderdoor gaat, vertrek op tijd. Die leuke werkplek komt niet meer terug, want de beste, leukste en gezondste mensen zijn al vertrokken. 
Begin met rondkijken naar een andere baan. Er zijn genoeg mogelijkheden. Misschien heb je nog contact met ex-collega's met wie je eerder fijn hebt samengewerkt? Laat die mensen weten dat je een andere baan zoekt. Wie weet zijn er vacatures daar waar ze nu zitten. Sterkte ermee.

Het klinkt als, wat wel genoemd wordt een psychopaat op de werkvloer. Misschien daar eens op googlen, zodat je een kader hebt om enigszins te begrijpen wat er gebeurt. Maar ook hoe lastig het is om dit te veranderen, zeker in je eentje. Er zijn wel websites die hierover gaan.
Indertijd, toen ik daarmee te maken had, was er een hele komische engelstalige website over 'bully's at work'.  Ik weet niet of die nog bestaat. De humor heeft mij veel geholpen indertijd. Maar helaas was ik ook in de WAO belandt en duurde het nog een jaar langer voordat de organisatie snapte wat er gebeurde (kostte nog meer mensen hun werk).

Tsjor

Kleinduimpje

Kleinduimpje

07-04-2023 om 10:10 Topicstarter

ja, ik snap jullie volkomen. Het liefst zou ik het los willen laten. Ik moet zeggen dat ik verder nooit problemen heb gehad en mij kan hij ook niet zo snel iets maken. Daarbij heb ik ook niet zoveel met hem te maken. Andere collega's denken misschien wel laat ik handen er maar vanaf houden anders gooi ik mijn eigen glazen in.

Kleinduimpje schreef op 07-04-2023 om 09:52:

waarom ik wil blijven is omdat er een aantal grote voordelen aan dit werk zitten. Maar ik moet dit wel los kunnen laten daar hebben jullie gelijk in. Ik ga eens kijken of ik maandag de bedrijfsarts kan bellen. Weet mijn werkgever dan dat ik hierna toe ga?

Volgens mij wordt je werkgever in zo'n situatie niet op de hoogte gesteld als je contact opneemt met de bedrijfsarts. Het is anders als je door ziekte in contact komt met de bedrijfsarts. Maar je kan het ook gelijk vragen als je de bedrijfsarts aan de lijn krijgt of dit gesprek tussen jullie blijft. 

Ik vind wat je schrijft erg zorgelijk klinken...1/3 van al het personeel vertrekt binnen een jaar of moet vertrekken, achterbakse roddelcultuur, mensen tegen elkaar opzetten en een ieder voor zich cultuur creëren waardoor mensen niet meer voor elkaar opkomen. Een paar vertrouwelingen als inner circle benoemen die als applausmachine voor de baas moeten fungeren, inclusief de vertrouwenspersoon. 
Die laatste mag helemaal niet wat iemand met hem/haar bespreekt met de baas delen, het is niet voor niks een vertrouwensfunctie. 
Ik zou zelf niet graag in een dergelijke cultuur willen werken. Je hebt er nu misschien geen last van, maar fijne collega's wel en het verziekt wel degelijk de werksfeer en je gemoedsrust. Ga je dit nog lang volhouden, deze giftige werksfeer, de constante angst voor geroddel en buiten de gratie van de baas vallen?

Kleinduimpje schreef op 07-04-2023 om 09:52:

waarom ik wil blijven is omdat er een aantal grote voordelen aan dit werk zitten. Maar ik moet dit wel los kunnen laten daar hebben jullie gelijk in. Ik ga eens kijken of ik maandag de bedrijfsarts kan bellen. Weet mijn werkgever dan dat ik hierna toe ga?

Wat zijn dan de grote voordelen van deze baan? Zou je dat niet ergens anders terug kunnen vinden?

Het is uiteraard een duivels dilemma om te moeten opgeven wat voor jou belangrijk is, teneinde voor jezelf op te komen.

Terwijl een derde van het personeelsbestand heldere taal heeft gesproken met de voeten – en wie weet ook wel met woorden! - , twijfel jij er nog aan om in hun voetsporen te treden vanuit de gedachte dat jij minder afhankelijk bent van de zich aan ‘verdeel-en-heers-spelletjes’ schuldig makende baas. Met recht stel je hier de vraag aan de orde of dit getuigt van wensdenken of van realiteitszin.

Het mag voor zich spreken dat het van loyale, op samenwerking ingestelde mensen een tegennatuurlijke prestatie vergt om een samenwerkingsverband voor gezien te houden. Maar – zoals ze dan ook wel zeggen – de vraag stellen komt neer op de beantwoording ervan.

De persoon in kwestie heeft zich ruimschoots gemanifesteerd als iemand die een onveilig werkklimaat met zich meebrengt, waar jij zowel aan dreigt bij te dragen als het slachtoffer van dreigt te worden. Dit biedt bepaald geen aantrekkelijk perspectief, wanneer je ervan uitgaat dat in een vrije wereld eenieder verantwoordelijk is voor diens eigen leven èn dat van anderen – een verantwoordelijkheid die zich in essentie niet laat afschuiven op wie ook.

Misschien kan deze afweging je keus vergemakkelijken?

Wat ik me voorts nog afvraag: kun je naast de bedrijfsarts niet ook een vakbond raadplegen/inlichten?

Kleinduimpje schreef op 07-04-2023 om 08:50:

jawel die is er wel, maar die brieft alles door naar de baas, dus daar ga ik ook niet heen.

Ik heb wel wat gezegd, maar niet alles eruit gegooid wat ik denk. Dat kan ook niet want dan ben ik de volgende. Maar dat je als collega zegt dat het een fijne vergadering was terwijl er 3 mensen worden uitgegooid vind ik echt niet collegiaal.

Mensen zijn bang, waarschijnlijk terecht. Collegialiteit is onmogelijk in zo’n atmosfeer waarin je beducht moet zijn voor straf als je tegen de baas ingaat. Het is immers heel duidelijk bij jullie organisatie dat iedereen die de confrontatie met hem aangaat in de problemen komt. Als je dan toch aan het googelen bent geslagen naar psychopatische of narcistische bazen, google dan ook eens naar flying monkey. Die lopen er waarschijnlijk inmiddels ook een aantal rond. Zo’n baas dwingt en manipuleert mensen tot keuzes die bijna allemaal ‘slecht’ zijn. Jij kunt je waarschijnlijk nog wel een tijd afschermen, als je heel goed op jezelf past en alles langs je af laat glijden (grey rock, nog iets om te googelen). Als je tekenen ziet dat deze giftige sfeer binnen afzienbare tijd gaat escaleren en hij dan van hogerhand gedwongen gaat worden het veld te ruimen, kan dat een optie zijn. Maar het is een moeilijke en pijnlijke keuze want je gaat in de tussentijd allerlei dingen zien gebeuren waar je niks van kunt zeggen en zelf moet je ook ophouden collegiaal te zijn en mensen die in de problemen komen moet je aan zichzelf gaan overlaten. En als je zelfs de vertrouwenspersoon niet meer kunt vertrouwen, is er intern niet veel zinnigs meer te doen. Moeilijk te bewijzen neem ik aan, dat de vertrouwenspersoon dingen doorkletst. Dus daar kan je ook al niet veel mee. 

Een optie zou nog kunnen zijn de arbeidsinspectie bellen voor advies en de geïntimideerde en ontslagen collega’s aan te moedigen zich daar ook te melden. De werkgever is volgens de arbowet verplicht om te zorgen voor een veilige werkomgeving. Dingen als pesten en seksueel grensoverschrijdend gedrag vallen daar ook onder. Ik neem aan dat machtsmisbruik er ook onder valt. Maar het is natuurlijk erg moeilijk om zo’n ‘zaak’ rond te krijgen, dan ben je wel hele duidelijke feiten nodig, dus ik heb geen idee hoeveel je kunt bereiken. Hé weet je wat? Bel anders gewoon BOOS, misschien krijgen die iets boven water 😂.


PS Misschien is dit ook een nuttige pagina, van de vakbond FNV. Staat ook een telefoonnummer op wat je kunt bellen voor advies: https://www.fnv.nl/werk-inkomen/veilig-gezond-werken/pesten-intimidatie-discriminatie#/

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.