Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Problemen op het werk


tsjor schreef op 07-04-2023 om 10:01:


Indertijd, toen ik daarmee te maken had, was er een hele komische engelstalige website over 'bully's at work'. Ik weet niet of die nog bestaat. De humor heeft mij veel geholpen indertijd. 

Gezocht maar niet gevonden.
Ach toe, heb jij het adres niet nog ergens? 

RodeKrullenbol schreef op 07-04-2023 om 15:42:



Wat ik me voorts nog afvraag: kun je naast de bedrijfsarts niet ook een vakbond raadplegen/inlichten?

Vakbond raadplegen kan maar doorgaans kunnen ze alleen echt iets voor je betekenen als je al (een bepaalde tijd) lid bent. Zo niet, dan geven ze eventueel wel advies maar lossen geen zaken voor je op. 

Thy

Thy

07-04-2023 om 17:36

Zijn huidige collega's bang of kijken ze er anders naar dan jij en staan ze misschien echt achter de beslissingen die jullie baas neemt?

Bij mijn oude werkgever is het ook zo gegaan eerst werd her bedrijfsonderdeel afgestoten en kregen we een nieuwe werkgever. Deze gaf al aan de zaken radicaal te willen veranderen, ineens veranderden er diverse arbeidsvoorwaarden in ons nadeel, en de or stemde in later merkten we wel dat de or leden op de een of andere manier er niet minder van zijn geworden.

Toen werden er locaties ineens opgeheven en moesten we verder weg zitten als vaste locatie. Daarna werden een deel (waaronder ikzelf) verzocht om op een locatie te gaan werken waar we 2-3 uur bezig waren om te komen (ivm files en dergelijken) die dagen waren we van 6:00 tot 20:00 uur van huis en kregen we 8 werkuren uitbetaald. Bij ons zijn ook hele hordes vertrokken. 

Kleinduimpje

Kleinduimpje

07-04-2023 om 18:57 Topicstarter

Collega's: ik denk dat ze hun handen ervan af houden. Ze weten de verhalen.
Ik was net bij mijn ouders en hele verhaal verteld, zij zeggen ook "hou je erbuiten als het niet om jou gaat"...ik vind dat lastig, want je gaat zo niet met mensen om...


Baas doet ook eigenlijk wel gewoon tegen mij en we lachen ook weleens enz...maar waardering heeft hij nooit uitgesproken. Maar goed, bij mij is er eigenlijk niks aan de hand nee...maar ik kan er gewoon niet tegen..

Kleinduimpje schreef op 07-04-2023 om 18:57:

Baas doet ook eigenlijk wel gewoon tegen mij en we lachen ook weleens enz...maar waardering heeft hij nooit uitgesproken. Maar goed, bij mij is er eigenlijk niks aan de hand nee...maar ik kan er gewoon niet tegen..

Heb je een idee wat zijn motief is om deze collega's weg te werken?

En wat waren jouw voordelen aan dit werk waardoor je niet weg wil?

Kleinduimpje

Kleinduimpje

07-04-2023 om 20:01 Topicstarter

ja, er moeten er wat uit op dit moment door krimping, maar dat niet zo benoemen, maar op een vervelende manier eruit proberen te werken.. Een collega ging verhuizen, reistijd 1.15 u. Dat was niet bevorderlijk voor het bedrijf. Geen diploma hebben voor het werk wat je doet, dus liever een medewerker met de papieren hebben. Maar ook collega's waarvan we het echt niet weten, niet goed functioneren zegt hij dan, maar ze deden hun werk juist net erg goed. En dan andere medewerkers aannemen...Ook collega die iets heeft verteld tegen hem dat het samenwerken niet goed met andere en dat heeft hij op een hele vervelende manier tegen collega duidelijk gemaakt, dus is er ruzie ontstaan.

Voordelen, in mijn woonplaats, goede arbeidsvoorwaarden, vroeg thuis,  werkzaamheden zijn leuk en eigenlijk altijd hele leuke werkplek geweest,anders zou ik er niet zo lang hebben gewerkt, maar vooral door de laatste 3 collega's die vertrekken voor mij wel de grootste domper is geweest. Ik was daarvoor misschien wel wat naïef en geloofde in de goedheid vd mens en dacht altijd, tja er zijn 2 verhalen, ik weet ook niet bij alles of het echt zo gegaan is.
Maar ook wel mijn veilige plek altijd geweest denk ik, ik hou niet zo van verandering.

Zo te lezen wordt jouw positie nog niet bedreigd, maar het is duidelijk een onveilige werkplek geworden. Het kan zinvol zijn om lid te worden van de bond, als jij dan zelf toch problemen krijgt, kan je daar hulp inroepen.
Los daarvan zou ik mijn cv en eventuele LinkedIn pagina bijwerken en de vacaturesites in de gaten gaan houden. Ik denk dat het tijd wordt om zo zoetjesaan eens naar wat anders om te zien. Begin maar vast met de voorbereidingen.

Kleinduimpje

Kleinduimpje

07-04-2023 om 22:09 Topicstarter

ja, dat is een goeie, lid van de bond worden👍

Poezekat schreef op 07-04-2023 om 16:46:

[..]

Vakbond raadplegen kan maar doorgaans kunnen ze alleen echt iets voor je betekenen als je al (een bepaalde tijd) lid bent. Zo niet, dan geven ze eventueel wel advies maar lossen geen zaken voor je op.

FNV wel, onder de voorwaarde dat je minimaal 2 jaar lid blijft en het volledige contributie bedrag voor die periode in 1x betaald. 

De betaalde contributie kun je in veel cao's laten verrekenen in een netto-bruto berekening, ook als je het in 1x betaald.

Ysenda schreef op 08-04-2023 om 07:37:

[..]

FNV wel, onder de voorwaarde dat je minimaal 2 jaar lid blijft en het volledige contributie bedrag voor die periode in 1x betaald.

De betaalde contributie kun je in veel cao's laten verrekenen in een netto-bruto berekening, ook als je het in 1x betaald.


Oh, dat wist ik niet. Destijds moest je al een poosje lid zijn werd me verteld, ik heb het nu wel over meer dan 30 jaar geleden.

Dat je de betaalde contributie vaak kan laten verrekenen wist ik wel, heb dit ook meerdere keren laten doen. 

Kleinduimpje

Kleinduimpje

08-04-2023 om 09:34 Topicstarter

Maar hebben jullie je weleens bemoeid tussen onenigheden baas/werknemers? Of zeggen jullie ook blijf er maar buiten?

Kleinduimpje schreef op 08-04-2023 om 09:34:

Maar hebben jullie je weleens bemoeid tussen onenigheden baas/werknemers? Of zeggen jullie ook blijf er maar buiten?

Tja, dat is persoonlijk en hangt van het geval af.

Zo te lezen wil deze man op een goedkope manier van zijn personeel af. Dat lukt hem op een nare manier en hij komt ermee weg. Hij zal daar een opdracht voor hebben, lijkt mij? Het roddelen & de baas veren in zijn achterste steken heeft te maken met angst. Hij heeft goed de wind eronder en iedereen voelt dat. 
Als hij iedereen heeft weggepest die daar gevoelig voor is, en er moeten nog mensen weg, zullen de procedures wel beginnen.

In de meeste organisaties zie je dat daar een tussenpaus voor aangenomen wordt en als zijn taak erop zit, maakt hij plaats voor een ander.

Hoeveel mensen moeten er nog weg? Hoe schat je jouw kansen in?

Kleinduimpje schreef op 08-04-2023 om 09:34:

Maar hebben jullie je weleens bemoeid tussen onenigheden baas/werknemers? Of zeggen jullie ook blijf er maar buiten?

Vroeger heb ik dat soort dingen nog wel eens opgepakt maar ik heb mijn lesje wel geleerd. Ik raakte er steevast in verwikkeld. Vaak heb je natuurlijk ook geen goed inzicht in hoe het probleem in elkaar zit. Soms verplaatst het probleem zich naar jou. Andere mensen, die buiten het zicht van de betreffende persoon steen en been klagen, zijn angstvallig stil als je iets benoemt. Nu is er geen haar meer op mijn hoofd die eraan denkt om me rechtstreeks met conflicten of problemen van anderen te bemoeien. In de meeste gevallen vind ik dat overigens ook terecht en vind ik dat ik in het verleden te snel vond dat ik er iets mee moest. Het enige wat ik nu nog zou overwegen, en dan ook alleen in echt ernstige gevallen, zou een gesprek met de vertrouwenspersoon zijn. Maar ik heb daar geen hoge verwachtingen van. Vaak wordt het een enerzijds anderzijds, krijgt de leidinggevende het voordeel van de twijfel. Ook als iemand de boel overduidelijk loopt te verzieken. Dus nee, ik zou me er alleen nog mee bemoeien als het om ernstige, concrete, benoembare dingen gaat (racisme, seksisme, schreeuwen, dreigen etc) die ik zelf heb waargenomen. Niet meer als het van mijn inschatting of van verhalen van anderen afhangt. 

Mija schreef op 08-04-2023 om 10:20:

[..]

Vroeger heb ik dat soort dingen nog wel eens opgepakt maar ik heb mijn lesje wel geleerd. Ik raakte er steevast in verwikkeld. Vaak heb je natuurlijk ook geen goed inzicht in hoe het probleem in elkaar zit. Soms verplaatst het probleem zich naar jou. Andere mensen, die buiten het zicht van de betreffende persoon steen en been klagen, zijn angstvallig stil als je iets benoemt. Nu is er geen haar meer op mijn hoofd die eraan denkt om me rechtstreeks met conflicten of problemen van anderen te bemoeien. In de meeste gevallen vind ik dat overigens ook terecht en vind ik dat ik in het verleden te snel vond dat ik er iets mee moest. Het enige wat ik nu nog zou overwegen, en dan ook alleen in echt ernstige gevallen, zou een gesprek met de vertrouwenspersoon zijn. Maar ik heb daar geen hoge verwachtingen van. Vaak wordt het een enerzijds anderzijds, krijgt de leidinggevende het voordeel van de twijfel. Ook als iemand de boel overduidelijk loopt te verzieken. Dus nee, ik zou me er alleen nog mee bemoeien als het om ernstige, concrete, benoembare dingen gaat (racisme, seksisme, schreeuwen, dreigen etc) die ik zelf heb waargenomen. Niet meer als het van mijn inschatting of van verhalen van anderen afhangt.


Dat klopt want je hoort het verhaal vaak maar van 1 kant en dingen kunnen anders in elkaar zitten dan je verwacht had. En in veel gevallen word je erin meegetrokken en krijg je een hoop narigheid. Maar het is lastig te zien als mensen inderdaad onrechtvaardig behandeld worden.

Gelukkig zit ik niet in eenzelfde situatie als TO maar heb vaak juist met gekrulde tenen gezeten omdat de manager een aantal dingen niet oppakte waardoor bepaalde collega's vaak overal mee weg kwamen. Dit aankaarten had totaal geen nut, hij deed er niks mee of in elk geval zelden tot nooit waardoor ik intussen wel een stuk harder ben geworden en mijn grenzen steeds beter aangeef. Dit wordt ook niet altijd op prijs gesteld maar daar trek ik me niks van aan. Ik heb een collega die momenteel in de ziektewet zit omdat ze zich bepaalde dingen erg aantrekt, zo ver laat ik het niet komen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.