Werk, Recht en Geld

Kleinduimpje
07-04-2023 om 08:23
Problemen op het werk
Ik zit met het volgende: oneerlijke behandeling van medewerkers door baas.
Ik werk al 30 jaar in een bedrijf, altijd leuk en fijn team, heel veel wisselingen in al die jaren. Sinds paar jaar nieuwe baas en dit jaar zijn er al 10 mensen vertrokken (vd 30 die er werken). Veel gebeurd, ruzie met baas en medewerker, Uiteindelijk hoor ik van alle medewerkers die weggaan dat baas de schuldige is. Wat ik hoor is ook echt niet normaal, hij is achterbaks. Nu is het voor mij eigenlijk altijd best rustig geweest, ik vond het zeer lastig voor medewerkers maar ging weer verder met mijn werk. Er werd dit jaar wel ontzettend veel gepraat over elkaar, wat ik ook nog niet eerder heb meegemaakt. Nu is in een paar weken mijn hele gevoel gekeerd. Degene met wie ik al jaren ontzettend fijn werk is er op een hele achterbakse manier ook uit proberen te zetten en dat is gelukt.Hier ben ik zo boos over, de gang van zaken hoe dit is gegaan. In mijn gesprek met de baas waar mijn baas mij bevraagd over collega heb ik een beetje proberen uit te leggen waarom collega zo boos is. Hier heeft hij dingen tegen mij gezegd die ook weer gelogen zijn en hij is zijn afspraken niet nagekomen. Ik wist ook niet goed wat ik moest zeggen, want het gaat niet om mij en ik wil mijn werk niet kwijt. In de vergadering vorige week heeft hij zo benoemd dat weer een 2 andere collega's het contract niet verlengd wordt, terwijl zij al lang gebruik maken van hen.In die vergadering wat ook over die andere collega ging trokken andere collega's hun mond niet open en ben ik met nog een collega de enige 2 die het voor onze collega's opnemen. Na de vergadering wordt baas nog eens in het zonnetje gezet door alle collega's hoe geweldig hij alles "open gooit" (gelogen verhalen) Na al dit gedoe lig ik er al weken wakker van, ik kan het niet loslaten. Verhalen die gelogen zijn, hoe je mensen eruit werkt, collega's die het niet voor die 3 collegas opnemen, terwijl ik dat zo had verwacht, alleen maar baas de hemel in prijzen. Ik ben zo teleurgesteld en boos in mijn collega's en kan het niet meer loslaten. Terwijl het hele verhaal ook niet om mij draait. Maar omdat het misschien nu collega's zijn waar ik zo graag mee samenwerk komt het extra hard binnen. Ik ben teleurgesteld in de mensen, het vertrouwen is in 2 weken tijd zo diep gedaald...Hoe ga ik hier mee om, want ik wil hier blijven, ik werk er 40 uur per week dus ben er ook nog eens heel veel.

Annaniem2023
17-05-2025 om 16:25
dus je hebt een gesprek waarin je om loonsverhoging vraagt, je baas zegt dat hij ermee naar zijn baas gaat en vervolgens hoor je niks. En wt doe jij? Niks! Waarom ben je daar niet achteraan gegaan? Waarom vraag je niet elke week of hij al wat heeft gehoord? Je laat je wel erg makkelijk afschepen.
ook zeg je dat je beter betaalde collega alleen voor zichzelf is gegaan. Dat vind ik logisch. Ik ga ook niet achter loonsverhoging voor mijn collega’s aan in een bedrijf waar dat heel lastig gaat. Ik zorg voor mezelf en ga ervan uit dat mijn collega’s hun eigen loonsverhoging regelen.
ook die twee uur extra zonder extra geld snap ik niet. Je gaat toch niet langer werken zonder extra geld?

Thy
17-05-2025 om 17:30
Begrijp ik goed dat je in het onderwijs zit? Je schrijft namelijk over een continurooster. Want dan is dit nogal vreemd allemaal.
Als je meer uren werkt, dan gaat je werktijdsfactor omhoog en krijg je meer uitbetaald. Dus ik vraag me af: Heb jij misschien op papier hetzelfde aantal uren, maar ging je voorheen gewoon eerder naar huis? Je schrijft dat je 40 uur per week werkt, hoe kun je dan één dag om 14.00 uur naar huis gaan? Of begrijp ik je verkeerd?

Kleinduimpje
17-05-2025 om 17:43
Annaniem2023 schreef op 17-05-2025 om 16:25:
dus je hebt een gesprek waarin je om loonsverhoging vraagt, je baas zegt dat hij ermee naar zijn baas gaat en vervolgens hoor je niks. En wt doe jij? Niks! Waarom ben je daar niet achteraan gegaan? Waarom vraag je niet elke week of hij al wat heeft gehoord? Je laat je wel erg makkelijk afschepen.
ook zeg je dat je beter betaalde collega alleen voor zichzelf is gegaan. Dat vind ik logisch. Ik ga ook niet achter loonsverhoging voor mijn collega’s aan in een bedrijf waar dat heel lastig gaat. Ik zorg voor mezelf en ga ervan uit dat mijn collega’s hun eigen loonsverhoging regelen.
ook die twee uur extra zonder extra geld snap ik niet. Je gaat toch niet langer werken zonder extra geld?
Klopt, ik wil gewoon niet vervelend overkomen. Ik verwacht dat hij naar me toe was gekomen. En die 2 uur extra, iedereen doet dat zonder iets te zeggen, dus ja dan hou ik ook mijn mond maar.

Kleinduimpje
17-05-2025 om 17:45
Thy schreef op 17-05-2025 om 17:30:
Begrijp ik goed dat je in het onderwijs zit? Je schrijft namelijk over een continurooster. Want dan is dit nogal vreemd allemaal.
Als je meer uren werkt, dan gaat je werktijdsfactor omhoog en krijg je meer uitbetaald. Dus ik vraag me af: Heb jij misschien op papier hetzelfde aantal uren, maar ging je voorheen gewoon eerder naar huis? Je schrijft dat je 40 uur per week werkt, hoe kun je dan één dag om 14.00 uur naar huis gaan? Of begrijp ik je verkeerd?
Ja, de uren zijn hetzelfde gebleven en per week werk ik 2 uur meer. En eerst moeten we 8 uur beginnen en nu kwart voor 8, iedereen doet dat gewoon en zegt niks erover. Terwijl.je dan ook 1 uur meer werkt.

Thy
17-05-2025 om 17:53
Maar dan ga je toch een kwartiertje eerder naar huis? Om kwart over 4 i.p.v. half 5?

Thy
17-05-2025 om 17:55
En dan nog steeds: Heb je niet al die jaren gewoon mazzel gehad dat je één dag om 14.00 uur naar huis mocht, maar moet je nu gewoon op je werk zijn voor die 40 uur? Dat is toch niet gek dat een leidinggevende een keer een grens daarin trekt?

Annaniem2023
17-05-2025 om 18:04
Kleinduimpje schreef op 17-05-2025 om 17:43:
[..]
Klopt, ik wil gewoon niet vervelend overkomen. Ik verwacht dat hij naar me toe was gekomen. En die 2 uur extra, iedereen doet dat zonder iets te zeggen, dus ja dan hou ik ook mijn mond maar.
Ik heb medelijden met je. Je laat over je heen lopen. En je collega’s ook. Ga op een zelfverdedigingscursus, waar je leert dat je fysiek sterk kunt zijn en waar je ook leert om mentaal voor jezelf op te komen.
als je voor de klas staat is solliciteren ook een optie. Scholen staan te springen om mensen. Op n nieuwe school kun je onderhandelen