Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Sollicitatiebrief vraagje (beetje spoed)

Mijn man heeft maandagavond te horen gekregen dat er een ontslagprocedure is gestart ivm Bedrijfseconomische redenen ... tja
Hij is opperman bij een metselbedrijf en heeft tevens zijn chauffeursdiploma en verreikercertificaat (soort kraan). Nu heben we vanavond een vacature gezien voor een Opperman en voor een Allround Machinist (bij hetzelfde bedrijf). Hierop wil hij graag solliciteren en dat kan t/m a.s. vrijdag.
Helaas ontbreekt een beetje de inspiratie voor een pakkende opening. Een tekst als "in de krant van ... zag ik uw vacature voor ..." is een beetje saai.
Mijn man is een harde werker, heeft hart voor de zaak en het werk, is een vrolijk en positief ingesteld mens en loopt niet snel de kantjes ervan af.
Wie wil ons helpen en heeft een goede tip voor een pakkende openingszin?
groetjes, Sonja


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Lou

Lou

04-11-2009 om 21:57

Zoiets?

"Toen ik gisteren uw vacature zag voor de functie van opperman en allround machinist, wist ik het direct: dit is de baan die ik zoek."

Daarna schrijf je dan iets als: In de afgelopen zes jaar ben ik een zeer ervaren opperman geworden en ik heb dit werk ook altijd met veel plezier gedaan. Naast mijn werk heb ik [die en die] diploma's behaald. Aangezien mijn huidige functie binnenkort niet meer bestaat, stel ik mij graag beschikbaar als nieuwe opperman van uw afdeling.

groet,

Lou

Nasha 1st

Nasha 1st

04-11-2009 om 22:32

Na het lezen van de vacature.....en dan de rest van Lou (ik vind beginnen met Toen niet zo heel mooi....)

Chantelle

Chantelle

04-11-2009 om 22:54

Sonja

Ik zou het niet té pakkend doen of te flitsend. Je man is metselaar opperman. Hij is geen reclamejongen. Van een metselaar opperman verwacht je geen fantastische volzinnen, pakkende openingszinnen, flitsende layout en andere poespas. Je man moet een nette, kordate brief schrijven (zonder spellingsfouten), nette layout. En dat is genoeg. Manlief neemt veel jongens aan op dat niveau en een korte brief is echt prima.

"Mijn man is een harde werker, heeft hart voor de zaak en het werk, is een vrolijk en positief ingesteld mens". Dit taalgebruik is prima. Dit geeft prima aan hoe hij is, dit is daadkrachting en no-nonsense. Precies wat een werkgever zoekt in een bouwvakker (lijkt mij).

sonj@

sonj@

05-11-2009 om 06:50 Topicstarter

Oké, maar ...

Dit zijn alvast nuttige tips waar we wat mee kunnen. Ik had al gegoogled op sollicitatiebrieven en daar kwam steeds in naar voren dat je een pakkende opening moest hebben, maar wat ik nu van Chantelle begrijp is dat helemaal niet nodig (vond het ook eigenlijk wel een beetje raar staan)
Nog wel even een vraagje. De functie opperman en de functie allround machinist zijn 2 verschillende functies binnen één vacature (staat opgesomd wat ze allemaal vragen). Mijn man wil op alletwee solliciteren, mocht het ene dan niet lukken, dan misschien het andere. Kan hij dat doen in eendezelfde brief of moet hij gewoon op één van de functies solliciteren??
groetjes, Sonja

Minet

Minet

05-11-2009 om 08:08

Twee brieven

Ik zou 2 brieven sturen, voor beide functies een aparte.
Daarbij wel even refereren aan het feit dat je ook op de andere functie hebt geschreven.
Daarnaast is het wel belangrijk dat de motivatie waarom je schrijft op nou net deze functie de andere motivatie niet bijt.

Guinevere

Guinevere

05-11-2009 om 11:03

Eén vacature

Ik zou niet op 2 vacatures tegelijk solliciteren bij het zelfde bedrijf. Dat wekt de indruk dat je niet weet wat je wilt. Zeker omdat het 2 behoorlijk verschillende functies zijn. Dus ik denk dat hij een keuze moet maken. Gek trouwens dat er mensen uit moeten om bedrijfseconomische redenen terwijl er passende functies zijn. Lijkt me dat hij dan in elk geval met een voorrangsregeling in aanmerking moet komen.

Even naar pz?

Hoe groot is dat bedrijf? Ik vind het ook raar dat men extern werft en ondertussen mensen eruit gooit. Ik zou dan ook even naar de afdeling PZ gaan en vragen of hij niet via een intern traject als voorrangskandidaat behandeld kan worden oid.

Ze zijn toch niet stiekem bezig de oudjes eruit te bonjouren om goedkopere jonkies aan te nemen hoop ik?

Groeten,

Temet

Nely

Nely

05-11-2009 om 11:17

Volgens mij

bedoelt Sonja dat de 2 vacatures bij bedrijf B zijn terwijl de man van Sonja bij bedrijf A werkt. Dus niet dat de man van Sonja weg moet en dat ze andere mensen aan willen nemen ofzo.

Guinevere

Guinevere

05-11-2009 om 12:00

Oh!

Oh! Dat zal het inderdaad zijn, Nely!
Sonja, als ik jouw man was zou ik even bellen en extra informatie opvragen over beide functies. Dat maakt het makkelijker om te bepalen welke functie het best bij hem past.

sonj@

sonj@

05-11-2009 om 18:56 Topicstarter

Hetzelfde / ander bedrijf

Ik dacht "waar hebben jullie het nou over?" Maar na het nogmaals doorlezen van mijn eerste bericht snap ik de verwarring
Man werkt inderdaad bij bedrijf A en vacature is bij bedrijf B. De 2 functies zijn echter bij een en hetzelfde bedrijf, bedrijf B dus

Langsgaan

Als ik je man was zou ik naar dat bedrijf toegaan en aangeven dat beide vacatures er erg aantrekkelijk uitzien. Dan laat hij meteen zijn enthousiasme en gezicht zien. Wie weet, lijkt hij hun wel zo'n geschikt persoon dat een brief nog maar een formaliteit is. (En kan hij meteen zelf zien of dit bedrijf echt is wat hij wil...)

Gr. Poezie.

sonj@

sonj@

05-11-2009 om 21:22 Topicstarter

Brief is de deur uit

Een nette brief geschreven, zonder "reclamejongen" dingen
Brief laten controleren door mijn zus, die nog een paar kleine veranderingen als tip gaf. We hebben de brief net gemaild, dus nu is het afwachten ...
Oja, mijn man wilde alleen solliciteren op Allround machinist, hij had het werk als opperman wel een beetje gezien (en zwaar werk, zeker gezien het feit ze de AOW leeftijd willen verhogen). Ik had hem dus verkeerd begrepen.
Bedankt voor jullie tips en adviezen en nu dus maar duimen !
groetjes, Sonja

Vic

Vic

06-11-2009 om 10:14

Toch blijft de vraag

Ik hoorde laatst een 'deskundige' zeggen dat je er tegenwoordig niet meer komt met de openingszin 'naar aanleiding van uw advertentie in...'. Er werd niet verteld wat dan beter is dus dat vraag ik me nog steeds af. Welke openingszinnen worden tegenwoordig het meest gebruikt?

inky

inky

06-11-2009 om 10:42

Vic

nou zoiets als:
"Graag kom ik in aanmerking voor de functie van bladiebla. De reden hiervoor is bladiebla. Zoals u kunt lezen in bijgaand cv heb ik ercvaring in bladiebla (en dan iets meer verduidelijken wat je kunt en hebt bereikt) etc.etc.
Ben P&O-er en heb alle variaties al voorbij zien komen. Wat ik wil zien is:
- waarom wil je deze baan
- waarom denk je dat je 'm succesvol kunt vervullen
- wat heb je bereikt in je vorige banen (opsomming van verantwoordelijkheden heb ik niet zoveel aan, dat kun je volledig verkloot hebben).
Het is voor een recruiter of P&O-er belangrijk om een goed beeld te krijgen van de sollicitant.
Brief max 1/2 A4, liefst getypt en cv. Dit alles nog het liefst per mail zodat doorsturen naar betreffende manager eenvoudiger gaat.
Hoop dat dit helpt..

Tinus_p

Tinus_p

06-11-2009 om 10:51

Boek

Vic:
"Ik hoorde laatst een 'deskundige' zeggen dat je er tegenwoordig niet meer komt met de openingszin 'naar aanleiding van uw advertentie in...'."
Waarna die deskundige adviseert om het door hem/haar geschreven boek te kopen..... Duh.

Vic

Vic

06-11-2009 om 12:05

Haha

Het is alweer een paar jaar geleden dat ik voor het laatst gesolliciteerd heb, maar af en toe zie ik wel eens een leuke vacature. Ik durf alleen nooit te reageren omdat ik bang ben dat ze mijn brief uit het stenen tijdperk vinden. Zo te lezen valt het wel mee. Ik doe altijd iets van 'Deze functie spreekt mij heel erg aan omdat...'. Kan dus best

Zus

Zus

06-11-2009 om 12:28

Carrieretijger

Dit is een site waar zeeeer goede tips op staan: www.carrieretijger.nl

Ellen Wouters

Ellen Wouters

06-11-2009 om 13:20

Soort baan

Een pakkende openingszin is vooral belangrijk bij banen waarbij je veel concurrentie verwacht, en waarbij het belangrijk is dat je goed kunt schrijven en formuleren en jezelf verkopen.
Voor een baan in de bouw is het echt niet nodig om te laten zien dat je vreselijk behendig en origineel in je taalgebruik bent.

Overigens wordt het belang van die openingszin volgens mij behoorlijk overdreven. Het lijkt me veel belangrijker om in enkele goedgekozen zinnen uit te leggen waarom jij de juiste kandidaat voor die functie bent, zonder in nikszeggende clichés als 'toe aan nieuwe uitdaging' te vervallen.

Ik krijg de indruk dat de brief lang niet zo belangrijk is als het bijgevoegde cv, en ik zie ook al advertenties waarin simpelweg gevraagd wordt het cv op te sturen.
De brief moet dan eigenlijk vooral correct zijn en niet uit de bocht vliegen (te lollig of iets dergelijks), maar een wonder van schrijfkunst hoeft het verder ook niet te zijn.

Ik geloof trouwens graag dat het per soort functie zal verschillen.

Groeten,

Temet

ijsvogeltje

ijsvogeltje

06-11-2009 om 14:59

Naar aanleiding van

...is echt vreselijk oubollig! Niet alleen voor sollicitatiebrieven, maar voor iedere brief. Maar goed, ik ben ook zeer kritisch, heb een communicatiebaan en schrijf veel. Binnen de organisatie waar ik werk, staat 'naar aanleiding' van inmiddels op de verboden lijst (voor de collega's dan hè, ALLE collega's). Een brief kan zoveel leuker en vlotter! Nadeel van 'naar aanleiding van' is bovendien dat de kans op grammaticale fouten toeneemt; om er een fatsoenlijke zin van te maken, ontkom je niet aan bijzinnen. En dan gaat het nu eenmaal vaak mis (zeker bij mensen die niet veel schrijven).

"Ik geloof trouwens graag dat het per soort functie zal verschillen."
Ja, daar ben ik van overtuigd. Als wij een financieel medewerker zoeken, zijn we niet zo kritisch op originaliteit. Dan komt een degelijke brief prima over. Zoek ik echter uitbreiding van mijn communicatieteam, dan let ik op heel andere dingen. Een 'naar aanleiding van' brief komt dan dus gewoonweg niet door de selectie. Ik wil in de brief dan al kunnen zien dat de kandidaat kan 'toveren met taal'. Het is dus eigenlijk een eerste praktijkopdracht...

Brief moet passen bij de functie

De brief moet passen bij de functie.

Een sollicitatie bij een reclamebureau moet origineel en pakkend zijn.
Voor een docent absoluut zonder enige stijl- of spelfout.
Een medewerker kinderopvang moet vooral een vlot stukje hebben geschreven (want moet later in schriftjes schrijven).
Voor de bouw mag je best kort en krachtig zeggen dat je een harde werker bent met hart voor de zaak.

Niet doen:
-Verkeerde plaatsingsdatum/krant/website van de advertentie.
-Datum een jaar fout zetten en vervolgens in je brief zetten dat je erg nauwkeurig bent.
-Schrijven dat je zeer goede communicatieve vaardigheden hebt en dan kromme zinnen in je brief zetten.
-CV vergeten toe te voegen.
-Geachte heer schrijven als je de brief moet sturen aan Sylvia Achter-Naam.
-CV van 4 kantjes / brief van 5 kantjes.
-Hotmailadres vermelden in de categorie [email protected]
-Salariseis vermelden die het dubbele is van wat normaal is voor de functie.
-Solliciteren in Maastricht terwijl je in Den Helder woont en er niet bijzetten dat je bij je vriendin in wilt trekken.
-Koffievlekken...
-Postzegel vergeten.
-Per mail de brief sturen en vergeten de brief bij te sluiten.
-Zeggen dat je vooral solliciteert vanwege de ruime studiefacaliteiten en dat je graag je studie rechten gefinancierd wilt hebben.
-Melden dat je weer bij je moeder woont (op je 64e).
-Een gedicht toevoegen (voor een onderzoeksfunctie).
-Klagen over je vorige werkgever.
-Op je veertigste nog alle bijbaantjes tijdens je middelbare schooltijd vermelden.

Ik heb ze allemaal gezien...

Nasha 1st

Nasha 1st

06-11-2009 om 19:55

An-ka

werkelijk? Ik heb blauw gelegen om je opsomming, maar is dit allemaal echt gebeurd??

Merel78

Merel78

06-11-2009 om 22:04

Oef ja...

Ik lees mee, want man ook ontslagen :S

maar al lezende naar jouw lijstje (anka)...da's idd. heel erg fout...schrijven dat je heel nauwkeurig bent...en ondertussen in je brief solliciteren op een bepaalde functie, maar dan de verkeerde functie noemen in je brief. Dat is mij ooit overkomen (echt de grootste blunder ooit, op zoveel vacatures geschreven, en teveel geknipt en geplakt :S en vervolgens de kladversie opgestuurd, in de versie die ik bij me had stond de fout niet). Gelukkig voor mij zagen ze het pas nadat ik was uitgenodigd en heb ik ruiterlijk mijn fout toegegeven in het gesprek (wat kon ik anders) en ben ik nog aangenomen ook Ik heb nooit meer geschreven dat ik heel nauwkeurig was, en altijd mijn brieven tien keer nagekeken!

Maar verder goeie tips, dus die mag mijn man ook mooi gaan toepassen, ik hoop dat jouw man het wordt!

Vic

Vic

06-11-2009 om 23:32

Naar aanleiding van

Nou nou, ik vind dat toch vrij normaal taalgebruik hoor. Niks oubolligs aan (sprak de rijksambtenaar Ik gebruik ook vaak 'in vervolg op'. Hoe moet je zoiets anders zeggen?

ijsvogeltje

ijsvogeltje

06-11-2009 om 23:45

Vic

"Hoe moet je zoiets anders zeggen?"

- Gisteren ontving ik uw brief. U heeft een aantal vragen over het bestemmingsplan. In deze mail geef ik u graag antwoord op deze vragen.
- In het Algemeen Dagblad las ik uw oproep voor schoonmakers bij uw bedrijf. Met deze brief wil ik u laten weten dat ik graag schoonmaker bij u wil worden.
- Vanochtend sprak u mijn collega X. Ik begreep van haar dat u ontevreden bent over het onderhoud van uw huurwoning. Ik wil hierop graag reageren.

Een goede brief is een telefoongesprek op papier. Gebruik in een brief dus geen woorden die je in een gesprek ook niet zou gebruiken.

En ja, dit kunnen ambtenaren ook (heb zelf jaren bij de overheid gewerkt).

ijsvogeltje

ijsvogeltje

06-11-2009 om 23:54

Vic, hm

Vic, ik lees mijn berichtje nog eens over; misschien komt het wel een beetje kortaf en streng over... Zo bedoel ik het niet hoor!

Ja nasha

Ja, ik heb honderden brieven gezien. En ik heb dit allemaal langs zien komen.

Blunder

Blunder

07-11-2009 om 13:31

Blunder in brief

Ik heb ook eens een blunder gemaakt in een brief. Tijdens het gesprek vroeg de prof naar mijn kennis van de Nederlandse spelling. En of ik in staat was de spel en stijlfouten uit een geschreven stuk te halen. Ik heb "ja" gezegd, maar de alarmbellen gingen al af. Vooral gezien de functie was het een rare vraag. Eenmaal thuis heb ik natuurlijk meteen de brief erbij gepakt. En ja, de vaut spetterde van het papier. Dat gebeurt dus als je in één week tien brieven schrijft en blijbaar de concentratie verliest.
Maar: Ik ben aangenomen en werk er inmiddels al tien jaar met veel plezier!

Blunder

Kiki

Kiki

07-11-2009 om 18:58

Mag ik anka's lijst even aanvullen

-Niet zeggen dat je ouders je helden zijn

-CV meesturen met als titel 'Goede CV dit keer'

- Tutoyeren in je sollicitatiebrief terwijl je die persoon niet kent. 'Hallo Kiki'

-Hobby's noemen zoals 'shoppen en gamen'

-Solliciteren op de functie sportmasseur, terwijl ik een vacature pedagogisch medewerker open had

-Een heel gelikte brief en CV sturen via mail, maar de begeleidende mail vol met spelfouten sturen

-Zeggen dat je moet solliciteren van de sociale dienst (tenzij je echt niet aan het werk wilt, dan is het een goede zet)

-Solliciteren voor een functie, terwijl je helemaal geen opleiding en/of ervaring hebt in die branche

100%mama

100%mama

08-11-2009 om 08:59

Niet helemaal mee eens kiki

-Solliciteren voor een functie, terwijl je helemaal geen opleiding en/of ervaring hebt in die branche

Zo'n 12 jaar geleden werkte ik in de horeca wat ik op ene gegeven moment niet meer wilde (kon het lichamelijk niet meer). Alle pappieren hiervan aanwezig. Toen ik solliciteerde op een functie die mij super leuk leek, toen tandartsassistente, had ik geen ervaring & geen papieren. Wel de drive om deze te halen. Ik heb gesolliciteerd, heb mijn motivatie in de brief gezet en ben aan genomen. Ik heb toen 10 assistente's achter mij gelaten MET papieren, waarvan ook een paar met ervaring. Nu werk ik al weer 12 jaar met veel plezier en inmiddels met een stapel papieren in een tandartsenpraktijk.....Tuurlijk heb je bij sommige banen ECHT wel papieren nodig (docent dus etc) maar bij veel functie's geven ze je ercht wel de kans als je dit niet hebt!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.